een ingevallen gezicht, en 'spelen' met het eten zijn ook wel symptomen.quote:Op maandag 5 september 2005 12:35 schreef Koningin het volgende:
[..]
Dat maakt het voor mij ook zo moeilijk om te constateren of er iets is met mijn vriendin.
Je moet weten dat ik zelf een maat 42-44 ben en hier dus geen ervaring mee heb...
Ik vin dhet moeilijk om echt een bepaald iets als het juiste steuntje in de rug te noemen... Ik vind het vooral wel fijn als mensen wel snappen dat eten soms moeilijk voor mij is, en er rekening mee houden.... Maar het moet weer niet te overduidelijk zijn zeg maar, dat ze vanwege mij niets op tafel zetten bij wijze van spreken..quote:Op maandag 5 september 2005 10:56 schreef Ami80 het volgende:
[..]
Knap van je dat je er zo goed mee bezig bent! Wat voor steuntje in je rug vind je fijn dan? Waarschijnlijk kun je het beste aan mensen vertellen dat ze je het beste op een bepaalde manier kunnen steunen/motiveren, want dat is soms best wel moeilijk om af te tasten.
Ja, inderdaad! Het is goed om erover te praten met lotgenoten, maar die chat daar is echt zooo ongereguleerd! Anders dan dat prikbord bijvoorbeeld, daar wordt echt wat gezegd van verkeerde opmerkingen door andere forumleden.quote:Op maandag 5 september 2005 11:59 schreef Ripley het volgende:
op de site van de sabn zie je bijvoorbeeld in de chat vaak dat meiden zich gaan vergelijken met elkaar en zich dan nog kutter voelen omdat ze minder kotsen of sporten dan een ander of zo. Een soort competitie in ziek zijn. Odf dat z ejuist zeggen: ow, ik kots niet (maar sport wel elke dag 3 uur en eet dan op de hele dag een appel een een beetje rijst) dus ik ben niet echt een probleemgeval.
Misschien is de oplossing wel simpel: Meer eten? Ik ben een tijdje geleden ineens full-time gaan werken (werd even ineens 100% beter verklaardquote:Op maandag 5 september 2005 15:03 schreef teigan het volgende:
Het gaat nu minder omdat ik het drukker heb.... En ik ben omlaag gegaan met mijn AD... Als ik me dan wat rotter voel, val ik schijnbaar snel terug in dat idee van dat ik wil snoepen...
En als ik ga snoepen, dan word ik er ziek van(ik kan absoluut niet meer tegen die grote hoeveelheid suikers), en dan voel ik me daar weer rot over, en dan word ik bang dat ik aankom, en ga ik mijn lichaam weer haten...
Ik ben nu dus bezig mijzelf weer te overtuigen dat het wel een beetje meevalt met mijn lichaam, proberen niet meer te snoepen en gewoon brood te eten mocht ik echt iets willen eten, en zo weer verder zien te komen...
Gelukkig ga ik vanaf deze week weer sporten ter ontspanning, en dan komt het vast wel goed
Hahaha, het is een schande!quote:Op maandag 5 september 2005 15:59 schreef Esto het volgende:
Effe een tvp'tje
Dat is toch ook één van de onderdelen die bij therapie komen kijken: opnieuw leren luisteren naar je lichaam? Lijkt me bestwel lastig, want je hebt dat al zo lang niet gedaan, hebt je er zo lang tegen verzet! En om dan weer toe te geven aan je lichaamsbehoeftes dat lijkt me wel lastig.quote:Op maandag 5 september 2005 16:13 schreef Toeps het volgende:
[..]
Misschien is de oplossing wel simpel: Meer eten? Ik ben een tijdje geleden ineens full-time gaan werken (werd even ineens 100% beter verklaard). Toen viel ik ineens heel snel af, en voelde ik me ook wat onstabiel. Alsof ik veel te hard ging.
Maar ik moest gewoon wat meer eten. Ik bleef namelijk eerst automatisch mijn standaardlijst aanhouden, in plaats van naar mijn extra behoefte te luisteren. Nu ik meer eet (een extra koek op de middag of zo) voel ik me ook een stuk beter.
Gelijk heb je: je moet wel naar jezelf blijven luisteren. Als jij het redt door steeds een klein stapje te doen, dan moet je dat lekker doen. Het gevaar ligt natuurlijk op de loer dat je stapjes steeds een beetje kleiner worden, dus daar zul je wel op moeten letten. Red je de basis-eetlijst al? Wel gaaf hoor, dat je het zo zelfstandig aankunt allemaal, dan ben je echt sterk! Hoe voelt het om steeds meer te kunnen?quote:Op maandag 5 september 2005 16:14 schreef Little_Angel het volgende:
Ik heb nu bijna 3 jaar een eetstoornis.
Het begon allemaal met extreem weinig eten en daarbij veel sporten en aan beweging doen (anorexia), is toen overgegaan naar eetbuien en braken (boulimia). Daar heb ik toen hulp voor gezocht en na een jaar is het overgegeven gestopt omdat ik het lichamelijk niet meer aankon. Langzamer hand begon ik beetje bij beetje wat meer te eten, in stapjes. Ik was toen erg bang om aan te komen. Na een tijd begon ik ook wat aan te komen, maar ondanks dat hield ik het eten vol, met nu als resultaat; niet meer boven de wc hangen met m'n vinger in m'n keel. Daar ben ik erg blij mee en met m'n lichaam gaat het nu ook een stuk beter. Ik eet nog steeds niet super veel, en sommigen vinden het nog steeds weinig, maar voor mij is het voorruitgang..
Ja, ik heb dat ook wel geleerd in therapie. Maar dan ging het meer om één dagje, niet om mijn standaard eetpatroon. Ik eet nu ook iets meer dan de "lijst". Maar goed, ik realiseer me nu ook wel dat ik het nodig heb. (En ik ben ook heel groot, natuurlijk, ik heb veel nodig.)quote:Op maandag 5 september 2005 16:18 schreef Ami80 het volgende:
[..]
Dat is toch ook één van de onderdelen die bij therapie komen kijken: opnieuw leren luisteren naar je lichaam? Lijkt me bestwel lastig, want je hebt dat al zo lang niet gedaan, hebt je er zo lang tegen verzet! En om dan weer toe te geven aan je lichaamsbehoeftes dat lijkt me wel lastig.
Ik let daar natuurlijk wel op, maar het gaat, vergeleken met hoe het in het begin ging, uitstekend met me.quote:Op maandag 5 september 2005 16:18 schreef Ami80 het volgende:
[..]
Gelijk heb je: je moet wel naar jezelf blijven luisteren. Als jij het redt door steeds een klein stapje te doen, dan moet je dat lekker doen. Het gevaar ligt natuurlijk op de loer dat je stapjes steeds een beetje kleiner worden, dus daar zul je wel op moeten letten. Red je de basis-eetlijst al? Wel gaaf hoor, dat je het zo zelfstandig aankunt allemaal, dan ben je echt sterk! Hoe voelt het om steeds meer te kunnen?
Zou fijn zijn, maar als het te veel moeite is hoeft het niet hoorquote:Op maandag 5 september 2005 16:48 schreef Ami80 het volgende:
Ik heb een lijst hier in een boek van me staan, als je wil dan typ ik die wel even voor je over.
Hoe hebben de mensen om je heen je geholpen? Waar had je veel aan?
Dat zeggen veel mensen, maar uiteindelijk was ik gewoon zo enorm uitgeput, dat ik hulp WOU. Ik kwam er op een gegeven moment mee naar buiten zelfs.. Echt in het begin, toen het niet zo lang gaande was weigerde ik de hulp wel. Want het liep toen nog niet echt uit de hand. Ben ook zelf naar de huisarts gegaan en de hulp die daarna volgde heb ik met open armen zitten ontvangen. Ik was er blij mee! Maar dat is vaak lastig, ja. Bij mensen met eetstoornissen.. Ze ontkennen en willen er zélf uit komen. Soms lukt dat, maar vaak genoeg ook niet.quote:Op maandag 5 september 2005 17:23 schreef Ami80 het volgende:
Wat goed van je dat je de hulp bij het reguleren van je eetpatroon accepteerde zeg! M'n vriendin zou dat echt niet kunnen, die wordt daar helemaal sjaggie van onder het motto 'zelf doen!'. En volgens mij ben je wat dat betreft ook een uitzondering hoor, want ook in de boeken die ik heb gelezen word gewaarschuwd dat je heel goed moet letten op de signalen die de eetgestoorde persoon uitzendt wanneer je je met zijn/haar eetpatroon bemoeit.
Misschien komt het wel door de reden achter het ontstaan van jouw ES: het niet kunnen omgaan met verdriet. Dat het niet was vanwege een schoonheidsideaal, of door controledrang helpt misschien wel. In elk geval superfijn dat je het nu wel beter kan. Ik had het vroeger ook altijd: dan werd ik alleen maar heel stil als me iets dwars zat, maar het kan zo geweldig opluchten als je jezelf over het dode punt kunt heentrekken en naar buiten komt met je emotie. Dan valt de stress gewoon van me af!
Damn, net te laat.quote:Op maandag 5 september 2005 17:37 schreef Ami80 het volgende:
De meeste patiënten schrikken zich kapot wanneer ze dit eetplan voor het eerst zien. Toch slagen de meeste ervan na verloop van enkele weken het eetplan te volgen.
Men begint bij fase één, waarbij het ergste ondergewicht moet worden gecompenseert totdat het zich stabiliseert.
Vervolgens moet men overschakelen naar fase twee, en vervolgens naar fase drie van het eetplan. Het is niet de bedoeling dat er meteen wordt gestopt met het eetplan zodra het streefgewicht is berijkt: men moet de grotere porties blijven eten zodat het gewicht zich kan stabiliseren.
Nee, zo ver ben ik nog niet. Ik hang nu een beetje tussen fase 1 en 2 denk ik. Middageten lukt me overigens niet, ivm school. Dan kan ik moeilijk gaan kokenquote:Op maandag 5 september 2005 17:37 schreef Ami80 het volgende:
Fase één:
Ontbijt om 8 uuréén grote boterham met boter (of een alternatief zoals margarine) en beleg (kaas, confituur, chocopasta en dergelijke) één glas fruitsap of één glas melk
Tussendoortje om 10:30 uurkoffie of thee of andere drank een snack zoals een banaan, een avocado, eiwitrijke drank (bijvoorbeeld fortimel), een sandwich met beleg, een gebakje, een yoghurt (volle melk)...
Middagmaal om 12:30 uureen bord soep twee grote aardappelen (of zelfde hoeveelheid rijst of pasta) een stuk vlees of vis (ongeveer 200gr, laat de portie afwegen in de winkel) + saus, gekookte groenten of rauwkost (salade) nagerecht (taart, ijs, gebak, fruit...)
Tussendoortje om 15:30 uurkoffie of thee of andere drank een snack zoals een banaan, een avocado, eiwitrijke drank (bijvoorbeeld fortimel), een sandwich met beleg, een gebakje, een yoghurt (volle melk)...
Avondmaaltwee grote boterhammen met boter (of alternatief) en beleg (kaas, confituur, chocopasta en dergelijke)
Tussendoortje om 22:00 uurkoffie of thee of andere drank een snack zoals een banaan, een avocado, eiwitrijke drank (bijvoorbeeld fortimel), een sandwich met beleg, een gebakje, een yoghurt (volle melk)...
Fase twee
Hetzelfde eetplan als in fase één met enkele aanpassingenontbijt: twee grote boterhammen middagmaal: drie aardappelen (of zelfde hoeveelheid rijst of pasta) avondmaal: drie grote boterhammen
Fase drie:
Hetzelfde eetplan als in fase twee met enkele aanpassingenontbijt: drie grote boterhammen middagmaal: vier grote aardappelen (of zelfde hoeveelheid rijst of pasta) avondmaal: vier grote boterhammen
De meeste patiënten schrikken zich kapot wanneer ze dit eetplan voor het eerst zien. Toch slagen de meeste ervan na verloop van enkele weken het eetplan te volgen.
Men begint bij fase één, waarbij het ergste ondergewicht moet worden gecompenseert totdat het zich stabiliseert.
Vervolgens moet men overschakelen naar fase twee, en vervolgens naar fase drie van het eetplan. Het is niet de bedoeling dat er meteen wordt gestopt met het eetplan zodra het streefgewicht is berijkt: men moet de grotere porties blijven eten zodat het gewicht zich kan stabiliseren.
Haha, tja, zelfs ik had toen ik het las zoiets van 'poe hee, dat is veel!' Maar als je dan nagaat wat je normaal gesproken op een dag naar binnen werkt, dan kom ik wel op een stukje meer dan deze eetlijst uit!quote:Op maandag 5 september 2005 17:40 schreef Toeps het volgende:
En dat schrikken klopt inderdaad. Ik dacht echt dat ze collectief gestoord waren daar.
Dan draai je middag en avond om natuurlijk.quote:Op maandag 5 september 2005 17:43 schreef Little_Angel het volgende:
[..]
Nee, zo ver ben ik nog niet. Ik hang nu een beetje op fase 2 denk ik. Middageten lukt me overigens niet, ivm school. Dan kan ik moeilijk gaan koken.
Erg bedankt voor het lijstje trouwens! Ik ga er nu denk ik wat meer mee werken.
Toen mijn diëtiste aan kwam zetten met een lijst van wat ik allemaal moest gaan eten, schrok ik ook.quote:Op maandag 5 september 2005 17:40 schreef Toeps het volgende:
[..]
Damn, net te laat.
En dat schrikken klopt inderdaad. Ik dacht echt dat ze collectief gestoord waren daar.
Het verschil is ook vaak dat "normale" mensen misschien niet altijd die zeven boterhammen eten, maar wel vaak een gebakje bij de koffie hebben, een extra Mars hier of daar, of 's avonds een zak chips. Dát doen de mensen met de eetlijst niet natuurlijk.quote:Op maandag 5 september 2005 17:44 schreef Ami80 het volgende:
Haha, tja, zelfs ik had toen ik het las zoiets van 'poe hee, dat is veel!' Maar als je dan nagaat wat je normaal gesproken op een dag naar binnen werkt, dan kom ik wel op een stukje meer dan deze eetlijst uit!
Dat kan natuurlijk ook!quote:Op maandag 5 september 2005 17:44 schreef Toeps het volgende:
[..]
Dan draai je middag en avond om natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |