quote:
Op vrijdag 2 september 2005 14:52 schreef Z het volgende:Grobbel, wat is, naast Pavement, het luisteren waard van Stephen Malkmus, en of Pavement gerelateerde projecten? Ik zit volgens mij in een 'Pavement-fase' ...
Ah, altijd een goed iets!
Stephen Malkmus' solowerk is een beetje wisselvallig tot dusver, waarbij de eerste (titelloze) plaat best aardig was, maar af en toe een beetje te geforceerd klinkt, alsof ie iets te hard probeerde om iets anders te doen ten opzichte van Pavement. Maar zeker driekwart van die plaat is erg fijn, dus die zou ik zeker wel beluisteren als ik jou was.
De tweede plaat (Pig Lib) is heel erg jammy, zeg maar dat
The Hexx van Terror Twilight als blauwdruk gebruikt is om de plaat rond te bouwen. Een redelijk laid back album, en compleet anders dan alles wat ie zo een beetje gedaan heeft. Uiteraard staan er wederom een paar redelijk maffe tracks op.
De derde plaat vindt een beetje het midden tussen de eerste twee platen en Pavement, en is denk ik wel een redelijk geslaagde plaat. Maar als ik eerlijk ben zijn alle drie de Malkmusplaten achtjes, omdat er altijd wel een paar missers tussen de juweeltjes staan. Maar wel prima albums om te beluisteren, dus. Al moet je dan wel in het verlengde van latere Pavement-albums gaan denken, dat heerlijke lo-fi gerammel van de eerste paar albums zul je bij Malkmus' solowerk niet vinden, wat ook erg jammer is.
Verder hebben Malkmus en Bobby Nastanovich een af-en-toe rol in the Silver Jews, band van studievriend David Berman. Met Berman speelden ze tijdens hun studie in een bandje genaamd Ectoslavia, waar nog wat bootlegs de ronde van doen maar niet echt interessant zijn geloof ik. Later hebben ze nog een tijdje een apartement gedeeld, en richtten ze een nieuwe groep op die uiteindelijk Silver Jews zou heten, maar die pas in de belangstelling kwam te staan toen Pavement eenmaal was doorgebroken, jaren later. Silver Jews werd min of meer Bermans eigen band waar hij ook zo ongeveer alle nummers van schreef, dus een echt zijproject hoor je het niet te noemen (heeft Berman ook een pesthekel aan naar verluidt), maar hun albums zijn ook zeker de moeite. Al denk dan qua sound meer in de richting van pakweg
Rattled by the Rush en
Father to a Sister of Thought, laid-back alt.country-achtige indierock met een gezonde dosis relativering en humor. Niks echts zwaarmoedigs, wel catchy en leuk. Het nieuwe album
Tanglewood Numbers moet je zeker eens proberen, al zijn oudere platen als
Starlite Walker en
American Water ook erg sterk. En David Berman kan ook absoluut niet zingen, wat in dit geval zeker een pre is.
Dan is er ook nog Preston School of Industry, de band die Spiral Stairs had opgericht na het opdoeken van Pavement. Hij probeert nog het dichtste bij het geluid van het oude Pavement te blijven (vooral het geluid zo rond
Brighten the Corners), maar je mist gewoon het prettig gestoorde element van Malkmus in zijn muziek - het is ook allemaal net iets te monotoon en gewoontjes, beetje aan de gezapige kant zelfs. Wat je mist zijn de momenten in de tracks dat het tempo wordt opgeschroefd, of snerpende gitaren hun inval doen, of een rare brug de muziek interessant blijft houden.
Op zich is
All This Sounds Gas een redelijke plaat, maar niks spectaculairs. Echt zo'n plaat waar je van kunt houden als je 'm maar vaak genoeg blijft draaien, maar niet eentje waar je pal van achterover zult slaan. Tweede plaat
Monsoon heb ik eigenlijk amper gedraaid, en kan ik niet veel over zeggen, behalve dat het niet echt veel anders klonk dan de eerste CD.
Mark Ibold heeft een tijdje in Free Kitten gespeeld (bandje van Kim Gordon en Pussy Galore's Julie Cafritz, met verder ook Yoshimi van the Boredoms), wat op zich wel een okay band is maar weinig met Pavement te maken heeft. Ik heb geen idee wat hij tegenwoordig allemaal uitvoert, trouwens.
Drummer Steve West heeft ook een tijdje terug met een ander bandje een plaat uitgebracht, maar die kan ik me niet meer herinneren qua naam.
Hun eerste drummer Gary Young heeft tenslotte nog wat vage soloplaten uitgebracht met veel chaotisch gitaargetokkel, maar daar zou ik niet direct iets van aanraden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Grobbel op 02-09-2005 15:47:52 ]