Precies, je kan een intelligent designer vervangen door de hottenknots, door god, door het spaghetti-monster, door haraboem.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 14:23 schreef Herkauwer het volgende:Leer nadenken mensen.... kom op zeg. Dit gaat toch helemaal nergens over... spaghetti monster met gehaktballen
Ik kan niet inzien hoe iemand dit serieus zou kunnen opvatten.
Ik vind dit nochtans een bij uitstek geschikt WFL onderwerpquote:Op woensdag 31 augustus 2005 14:57 schreef KarmaniaK het volgende:
Dit topic is al geschapen in tru, een paar daagjes terug volgens mij.
Vliegende spaghetti
Nee hoor, dan krijg je een vervuild topic in WFLquote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:06 schreef KarmaniaK het volgende:
Dan request je een kickje bij tru.![]()
Hoezo?quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:02 schreef Doffy het volgende:
Ik blijf het één van de leukste wetenschappelijke grapjes vinden van de laatste tijd
Ik vraag me af of Italianen het uitverkoren volk zijn van die religie.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:09 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee hoor, dan krijg je een vervuild topic in WFL
Ik vind het wel een interessant topic; eens kijken of we een discussie op gang weten te brengen of Flying Spaghetti Monstrism geldt als echte religie, en waarom wel/niet.
quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:10 schreef kutvent het volgende:
Hoezo?
Grapje?
Dit is bloedserieus en moet eindelijk eens gehoord worden!
De waarheid zal zegevieren.
Wat mij betreft is het een echte religie! Het is een geloof dat gebaseerd is op zichzelf en niet op rationele feiten (een soort perpetuum mobilequote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:09 schreef Doffy het volgende:
Nee hoor, dan krijg je een vervuild topic in WFL
Ik vind het wel een interessant topic; eens kijken of we een discussie op gang weten te brengen of Flying Spaghetti Monstrism geldt als echte religie, en waarom wel/niet.
Ik denk dat FSM Zijn sporen in veel culturen heeft achtergelaten! Sterker nog, dat is een onomstotelijk bewijs voor Zijn Alomtegenwoordigheid! De italianen, de spanjaarden, de japanners, de chinezen, etc...quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:17 schreef Alicey het volgende:
Ik vraag me af of Italianen het uitverkoren volk zijn van die religie.
Ik ben bang dat er diverse schisma's zullen plaatsvinden wanneer deze discussie gevoerd wordt.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:40 schreef Doffy het volgende:
Wat ik me verder nog afvraag... heeft Zijne Slierterigheid ook een Saus? En zo ja, van welke aard is Zijn Saus?
Of ben ik nu erg ketters bezig?
Nog veel sterker, er bestaat een nrc-afbeelding vanquote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:20 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik denk dat FSM Zijn sporen in veel culturen heeft achtergelaten! Sterker nog, dat is een onomstotelijk bewijs voor Zijn Alomtegenwoordigheid! De italianen, de spanjaarden, de japanners, de chinezen, etc...
Omdat de Profeet spreekt over 'Zijne Noedeligheid' natuurlijkquote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:43 schreef Yosomite het volgende:
Maar nu de vraag: hoe zie jij dat het een mannetje is?
Of is FSM een mannelijke homo omdat hij Adam als eerste creëerde?
Het werkelijke misterie is dat van de drieeenheidquote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:40 schreef Doffy het volgende:
Wat ik me verder nog afvraag... heeft Zijne Slierterigheid ook een Saus? En zo ja, van welke aard is Zijn Saus?
Of ben ik nu erg ketters bezig?
Doe eens niet zo zielig man!quote:Op woensdag 31 augustus 2005 14:39 schreef Sisyphus het volgende:
[..]
Precies, je kan een intelligent designer vervangen door de hottenknots, door god, door het spaghetti-monster, door haraboem.
Laten we die toch allemaal een kans geven in het onderwijs!
![]()
Ik vind het wel geslaagd. Het laat zien waarom mensen die pretenderen dat ID wetenschappelijk verantwoord is nogal belachelijk bezig zijn. Anders wijs jij even de verschillen aan tussen de claims die hier worden gemaakt mbt het spaghettimonster, en de claims die ID'ers maken.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 22:51 schreef pmb_rug het volgende:
zeer oud en nog steeds flauw, niet leuk en de kern van de zaak totaal missend
wat een idioterie![]()
misschien moeten jullie eens met de heer C. Dekker (meest geciteerde wetenschapper van NL in zijn veld) gaan praten, alvorens iedereen na te praten....
Ik ben het roerend met hem eens. Hoe denk jij dat chemici zouden reageren als opeens een groepering zegt dat er naast het periodieke systeem, het idee moet worden onderwezen dat alle materie uit wind, vuur, water en grond bestaat? Dat is net zo achterhaald.quote:
Dat is reeds aangetoond. We weten simpelweg dat wind, vuur, water en grond op dat terrein niet relevant zijn. Maar we weten niets over de schepping. We observeren enkel het product, maar niet de creatie daarvan.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 22:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben het roerend met hem eens. Hoe denk jij dat chemici zouden reageren als opeens een groepering zegt dat er naast het periodieke systeem, het idee moet worden onderwezen dat alle materie uit wind, vuur, water en grond bestaat? Dat is net zo achterhaald.
inmiddels hebben we de tijd van Darwin ver achter ons gelaten...quote:Op woensdag 31 augustus 2005 22:58 schreef FuifDuif het volgende:
Mag ik de sceptici hier er even op wijzen dat Darwin in zijn tijd op dezelfde plaatst stond als de ID'ers op dit moment? Toen kon de evolutietheorie ook heel eenvoudig belachelijk worden gemaakt door er iets debiels tegenover te zetten. De kortzichtigheid viert wederom hoogtij, ongelofelijk.
de wens is de vader van de gedachte hierquote:Het feit dat men zich op een dergelijke zwakke manier uitlaat over ID, geeft al aan, dat men vreest voor sterke concurrentie.
Nou sorry, maar hier ben ik het compleet niet met je eens. ID'ers vullen gaten op. Meer doen ze niet.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 22:58 schreef FuifDuif het volgende:
Mag ik de sceptici hier er even op wijzen dat Darwin in zijn tijd op dezelfde plaatst stond als de ID'ers op dit moment? Toen kon de evolutietheorie ook heel eenvoudig belachelijk worden gemaakt door er iets debiels tegenover te zetten. De kortzichtigheid viert wederom hoogtij, ongelofelijk.
Het feit dat men zich op een dergelijke zwakke manier uitlaat over ID, geeft al aan, dat men vreest voor sterke concurrentie.
Juist en nu zijn we aangekomen in een nieuwe tijd. De tijd van ID. Geef het een kans, als het onzin is, komt dat er vanzelf wel uit.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:01 schreef het_fokschaap het volgende:
inmiddels hebben we de tijd van Darwin ver achter ons gelaten...
Lekker makkelijk, probeer maar eens te bewijzen dat deze belachelijke en bespottelijke kritiek niet voortkomt uit angst. Want voor mij is dat wel duidelijk namelijk.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:01 schreef het_fokschaap het volgende:
de wens is de vader van de gedachte hier
En God is wel relevant bij processen die nog niet zijn verklaard?quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:00 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is reeds aangetoond. We weten simpelweg dat wind, vuur, water en grond op dat terrein niet relevant zijn. Maar we weten niets over de schepping. We observeren enkel het product, maar niet de creatie daarvan.
Ja, nu probeer je door Dijkgraaf even snel aan te halen mij te wijzen op mijn eigen woorden destijdsquote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou sorry, maar hier ben ik het compleet niet met je eens. ID'ers vullen gaten op. Meer doen ze niet.
Schreeuwen dat bepaalde processen te complex zijn om door de natuur zelf te worden geregeld. Ik vond meneer Dijkgraaf zijn uitleg over dit idee erg leuk in Zomergasten. Het is gewoon geen wetenschappelijk denken meer. Maar pretendeert wel een theorie te zijn. Dat zie ik als wetenschapsverkrachting
Tja, ik zeg het nog maar es: het is geen wetenschappelijk denken. Waarom zoiets een kans geven? Zoals ik stelde, de vervanging van het periodieke systeem is ook niet wetenschappelijk denken. Ik zie werkelijk waar niet in waarom je gaten in theorieen wilt opvullen met God. Ik zie een fysicus al zeggen "ej die quarkstructuur is gewoonweg te complex om door de quantumchromodynamica te kunnen worden verklaard, dat moet wel door een intelligente entiteit worden geregeld". Met zo'n instelling schop je het natuurlijk al niet gauw tot professor, maar toch.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:04 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Juist en nu zijn we aangekomen in een nieuwe tijd. De tijd van ID. Geef het een kans, als het onzin is, komt dat er vanzelf wel uit.
[..]
Serieus Fuifduif, het is geen angstquote:Lekker makkelijk, probeer maar eens te bewijzen dat deze belachelijke en bespottelijke kritiek niet voortkomt uit angst. Want voor mij is dat wel duidelijk namelijk.
Ook bij de processen die wel zijn verklaard is Hij relevant wat mij betreft. Zoals ik al vaker heb gezegd: iedere wetenschappelijke bevinding is niets anders dan een openbaring van Zijn creatie, Zijn glorie.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:05 schreef Haushofer het volgende:
En God is wel relevant bij processen die nog niet zijn verklaard?
Maar daar gaat het hier niet omquote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:08 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, nu probeer je door Dijkgraaf even snel aan te halen mij te wijzen op mijn eigen woorden destijds. (Na de bewuste aflevering van Zomergasten.) Het gaat mij persoonlijk niet om ID, het gaat mij om het feit dat mensen het geloof in God vergelijken met het geloof in kaboutertjes of een roze olifant (ook een populaire). Het is bespottelijk! Ronduit bespottelijk! Als je stelt dat een schepper verantwoordelijk is voor de creatie van alles, dan is dat een hypothese die je 'theoretisch' kunt toetsen. Dat dat op dit moment niet mogelijk is, betekent niet dat dat nooit mogelijk zal zijn en sterker nog: het betekent evenmin dat de hypothese onzinnig is.
En dat, mijn beste fuifduif, is niet anders dan een geloofquote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:09 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zoals ik al vaker heb gezegd: iedere wetenschappelijke bevinding is niets anders dan een openbaring van Zijn creatie, Zijn glorie.
Nee hoor. Darwin had een falsificeerbare theorie. ID'ers mochten willen dat ze net zover als Darwin in zijn tijd waren.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 22:58 schreef FuifDuif het volgende:
Mag ik de sceptici hier er even op wijzen dat Darwin in zijn tijd op dezelfde plaatst stond als de ID'ers op dit moment?
Natuurlijk, maar het is niet relevant voor de beschrijving zelf ! En daar draait het hier nou juist om! God is niet een of andere parameter die je in je model dondert zodat je iets verklaard.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:09 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ook bij de processen die wel zijn verklaard is Hij relevant wat mij betreft. Zoals ik al vaker heb gezegd: iedere wetenschappelijke bevinding is niets anders dan een openbaring van Zijn creatie, Zijn glorie.
Dit volg ik dus niet. ID is juist wel op zoek naar het verklaren van dingen en probeert zich helemaal niet makkelijk daar van af te maken door te zeggen "nou dat is zo complex, dat heeft God gemaakt, klaar." Nee, men gaat net als de reguliere wetenschap op zoek naar verklaringen, verklaringen en verklaringen, maar met het algemene uitgangspunt: een intelligent ontwerper (God) is verantwoordelijk voor alles. Het is dus geen zoektocht naar een verklaring der dingen, nee, het is ene zoektocht naar God, maar dan via het voortdurend verder verklaren van dingen op een wetenschappelijke basis.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, ik zeg het nog maar es: het is geen wetenschappelijk denken. Waarom zoiets een kans geven? Zoals ik stelde, de vervanging van het periodieke systeem is ook niet wetenschappelijk denken. Ik zie werkelijk waar niet in waarom je gaten in theorieen wilt opvullen met God. Ik zie een fysicus al zeggen "ej die quarkstructuur is gewoonweg te complex om door de quantumchromodynamica te kunnen worden verklaard, dat moet wel door een intelligente entiteit worden geregeld". Met zo'n instelling schop je het natuurlijk al niet gauw tot professor, maar toch.
[..]
Serieus Fuifduif, het is geen angstHet is het constateren van een niet-wetenschappelijke manier van denken. Meer niet.
Voor jou misschien wel, voor mij niet.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:12 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
En dat, mijn beste fuifduif, is niet anders dan een geloof
Tja, ik zie God en wetenschap strikt gescheiden. En ik zie ID zeker niet als die elegante zoektocht zoals jij die hier neerzet. Ik zie het als een slinkse manier om God te rechtvaardigen.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:14 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dit volg ik dus niet. ID is juist wel op zoek naar het verklaren van dingen en probeert zich helemaal niet makkelijk daar van af te maken door te zeggen "nou dat is zo complex, dat heeft God gemaakt, klaar." Nee, men gaat net als de reguliere wetenschap op zoek naar verklaringen, verklaringen en verklaringen, maar met het algemene uitgangspunt: een intelligent ontwerper (God) is verantwoordelijk voor alles. Het is dus geen zoektocht naar een verklaring der dingen, nee, het is ene zoektocht naar God, maar dan via het voortdurend verder verklaren van dingen op een wetenschappelijke basis.
er wordt niks verklaard. er wordt slechts beweerd.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:14 schreef FuifDuif het volgende:
het is ene zoektocht naar God, maar dan via het voortdurend verder verklaren van dingen op een wetenschappelijke basis.
wat is het voor jou ?quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:15 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Voor jou misschien wel, voor mij niet.
Please, enlighten me. Ik dacht altijd dat het stokpaardje van ID de irreducionaire complexiteit was?quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:14 schreef FuifDuif het volgende:
probeert zich helemaal niet makkelijk daar van af te maken door te zeggen "nou dat is zo complex, dat heeft God gemaakt, klaar."
Aaah oke, nu komen wij ergens. Als je het zo stelt, dan ben ik het inderdaad met je eens. God is inderdaad geen parameter. Een verklarend model kan het af zonder God. Ja, dat is waar. Nee echt, ik vind dit tot nu toe het beste voorbeeld! Op basis hiervan kunnen we ID inderdaad niet zien als een wetenschap.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar het is niet relevant voor de beschrijving zelf ! En daar draait het hier nou juist om! God is niet een of andere parameter die je in je model dondert zodat je iets verklaard.
Dat het iets toevoegt aan het je bewust zijn van de subtiliteit van de schepping, daar kan ik mee inkomen.
Ik weet het zeker, hmmmm, nou ja ook niet helemaalquote:
quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:17 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Aaah oke, nu komen wij ergens. Als je het zo stelt, dan ben ik het inderdaad met je eens. God is inderdaad geen parameter. Een verklarend model kan het af zonder God. Ja, dat is waar. Nee echt, ik vind dit tot nu toe het beste voorbeeld! Op basis hiervan kunnen we ID inderdaad niet zien als een wetenschap.
Even volstrekt offtopic:quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:19 schreef FuifDuif het volgende:
Oke, mensen, ik geef toe:
ID is geen wetenschap.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |