Artikel uit Eindhovens Dagblad van 31-08-2005
De eerste maanden als hoofdcoach bij Feyenoord
Erwin Koeman wil vooral zichzelf blijven
Door HANS LEBER en BARRY VAN DER HOOFT
Woensdag 31 augustus 2005 - Erwin Koeman oogt ontspannen. Hij is nu twee maanden trainer van een club die dagelijks in beweging is. „Vanaf de eerste minuut voelde ik me op mijn gemak bij Feyenoord“, vertelt Koeman. „Bij PSV en RKC was dat ook zo en dat heeft volgens mij te maken met hoe je in het leven staat.“.
De eerste weken in dienst van de Stadionclub zijn niet makkelijk geweest. Door het vertrek van Bart Goor, de transferperikelen rond Dirk Kuijt en Salomon Kalou, en de zware blessure van Nicky Hofs heeft zijn club constant in de publiciteit gestaan. „Toch hebben we in relatieve rust naar het seizoen toe kunnen werken“, zegt Koeman. „Over jongens als Kuijt en Kalou maak ik me ook geen zorgen. Salomon is nog jong, maar heeft goed gereageerd op alles wat er rond hem afspeelde. Hij is nu weer helemaal Feyenoorder. Ik heb de toezegging gekregen dat ze allebei niet weg mogen en dat is essentieel voor Feyenoord.“
De trainer pendelt dagelijks heen en weer tussen Eindhoven en Rotterdam. Het is een bewuste keuze, omdat het gezin Koeman zich prima voelt in Noord-Brabant. En het is beter voor dochter Wendy, die vanwege een ontwikkelingsachterstand goede begeleiding nodig heeft. „Ze is nu dertien en een mooie, grote meid“, legt Erwin Koeman uit. „Aan de buitenkant zie je niks, maar het blijft een zorg. Wendy staat een beetje naïef in het leven en dat is tegenwoordig gevaarlijk. Ze gaat hier naar een praktijkschool en heeft het prima naar haar zin. En als er een grote of goede club komt, moet je dan ten koste van alles verhuizen? Of dat in de toekomst wel gaat gebeuren kan ik niet zeggen. Je kunt als trainer jaren bij een club werken, maar ook met de kerst al op straat staan.“
Hij voelt zich als trainer van Feyenoord meer bekeken dan in voorgaande jaren. „Dat merk ik ook hier in Eindhoven. Zelf voetbal ik nog bij zondag-vierdeklasser Acht en daar val ik niet op. Ik kan mijn eigen gang gaan. Toch moet ik altijd een beetje oppassen, want ik heb nu meer verantwoordelijkheid. Mensen zien me nu toch als de ’baas’ van een grote club.“
Het hedendaagse voetbal wordt volgens Erwin Koeman heel anders beleefd dan in zijn tijd als speler. „Soms lijkt het wel dat er niks anders is dan voetbal. Ik ben voetbalgek, maar ook breed georiënteerd. Basketbal vind ik ook een fantastische sport. Glenn Pinas, de bondscoach, ken ik goed en ik volg het zo goed mogelijk. IJshockey en snooker zijn ook mooi, maar ik heb er nu minder tijd voor. Dat hoort bij een club als Feyenoorden dat is niet erg. Dat wist ik toen ik eraan begon.“
Het vertrek van Bart Goor tijdens de voorbereiding is voor Koeman een bevestiging geweest dat de spelers tegenwoordig de macht hebben. „Als ze weg willen, kunnen ze weg. Een man een man een woord een woord, telt niet meer. Zelf heb ik mijn contracten altijd willen uitdienen. Alleen bij KV Mechelen ben ik een jaar eerder vertrokken, maar ik had destijds ook het gevoel dat ze van me af wilden. Ik hoop als trainer ook nooit met ruzie te vertrekken bij een club. “
Een situatie zoals zijn broer vorig jaar heeft meegemaakt, probeert hij dus te allen tijde te vermijden. „Het is een vervelende ervaring geweest voor Ronald, maar je kunt er ook je voordeel mee doen door erover te praten. Ronald en ik hebben een paar keer per week contact en dan praten we over voetbal, privé-zaken en de kinderen. Ik word ook nooit moe van de vergelijking tussen Ronald en mij. Ik heb er geen problemen mee en ben juist trots op hem.“
Danko Lazovic is verhuurd aan Bayer Leverkusen, Gianni Zuiverloon aan RKC en Bart Goor is verkocht aan Anderlecht. Spelers vertrokken, nieuwe ’grote’ aankopen zijn er nog niet. Koeman werkt met wat-ie heeft. „Het moet allemaal ook kunnen. We volgen nog één speler, maar hij heeft weinig gespeeld, en het moet financieel wel kunnen. Dat is de sitiuatie van Feyenoord, heel eenvoudig. En daar heb ik geen problemen mee.“
[ Bericht 0% gewijzigd door Le-proffesseur op 02-09-2005 13:29:56 ]
Niets is zo complex als de eenvoud