Na 1941 was de voorkeursbehandeling van Nederland wel afgelopen, hoor. De Duitsers zagen in dat nederland nooit vrijwillig onderdeel van hun ideologie / samenleving zou worden.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:24 schreef Bramos83 het volgende:
[..]
Nazi's behandelden het 'gelijke' volk niet slecht, iig, daar streefden ze naar.....
Kan wel zijn, maar dat hoeven soldaten met een Nazi ideologie niet op te volgen in elk geval. Ze volgden bevelen op ja, maar deden ze ook los van bevelen mensje pesten???? Waren het allemaal sadisten??? Lijkt me niet....quote:Op dinsdag 8 november 2005 18:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Na 1941 was de voorkeursbehandeling van Nederland wel afgelopen, hoor. De Duitsers zagen in dat nederland nooit vrijwillig onderdeel van hun ideologie / samenleving zou worden.
ja, maar je hoort er nooit over... heb je ooit een goed voorbeeld gehoord?quote:Op donderdag 10 november 2005 15:01 schreef W8ezel het volgende:
Een beetje onzintopic dit![]()
Als we dan toch bezig zijn: zijn alle moslims terroristen, wil elke israeli een palestijn killen en omgekeerd? met een beetje actieviteit in die hersenpan kan iedereen hier een logisch antwoord op bedenken...
Als je er wat over leest, ja hoor. Genoeg mensen die lid waren van de nazi-partij, maar toch goede mensen waren.quote:Op maandag 26 december 2005 16:37 schreef steve2003 het volgende:
[..]
ja, maar je hoort er nooit over... heb je ooit een goed voorbeeld gehoord?
Hoe bedoel je dat?quote:Op maandag 26 december 2005 19:29 schreef nickybol het volgende:
Unlike Oskar Schindler, a Nazi party member who made a large amount of money using Jewish slave labour, Albert Göring is not honoured on the Yad Vashem memorial.
Dit haal ik van de Wikipedia pagina van Albert Göring. Iemand met een gekleurd brilletje misschien, de editor?
Um, Schindler was allerminst de heilige die de film van hem heeft gemaakt. Zijn allereerste drijfveer om de Joodse medewerkers te redden was om te zorgen dat zijn fabriek bleef draaien. Niet omdat hij zo betrokken was bij het lot van de Joden.quote:Op maandag 26 december 2005 19:58 schreef nickybol het volgende:
Iemand met een aversie tegen Oskar Schindler of iemand die toevallig familie/bewonderaar van deze man is en erg gefrustreerd is door het feit dat Albert niet een onderscheiding van Yad Vashem heeft gekregen en Schindler, volgens hem een geldwolf die de Joden misbruikte, wel.
Maar Hermann welquote:Op maandag 26 december 2005 20:27 schreef nickybol het volgende:
Schindler was in het begin niet erg betrokken bij het lot van de Joden, dat kwam tegen het einde pas. Albert was wel een held ja, ook geen lid van de nazi partij trouwens, dus in dat opzicht geen echte nazi.
Wat een onzin. De meeste duitsers wisten niet van de massamoorden. Zij waren misschien wel pro-Hitler maar Hitler had - althans dat was de perceptie - gezorgd voor meer welvaart. Het ging iedere duitser beter (tot 1942 ongeveer). In Nederland hadden we tot 1943 weinig tot geen last van de Duitsers. Economisch ging het zelfs vrij goed. Het verzet was minimaal. 'Wij' waren blijkbaar niet echt anti Hitler, waren wij toch ook vreselijk?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 16:22 schreef skippy22 het volgende:
9 van de 10 waren fout ze waren helemaal gebrainwashed en in films worden sommige figuren nogal opgehemeld :S Verder was er ook weinig verzet 85% van de duitsers was pro adolf en kornuiten en had weinig medelijde met de in hun ogen untermenschen
Dat is interessant. Waar blijkt dit uit?quote:Op maandag 26 december 2005 23:55 schreef Shakes het volgende:
Daar geloof ik niet zoveel van. Neem de invasie van Nederland, daar waren de meeste Duitsers het niet mee eens.
Heb niet direct een bron maar de Duitsers vertoonden wel een filmpje waarin uitgelegd werd waarom Nederland werd aangevallen. Dit doe je niet als iedereen het er al mee eens isquote:Op dinsdag 27 december 2005 00:00 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat is interessant. Waar blijkt dit uit?
Dat deden ze zelfs toen ze Rusland binnentrokken. Wanneer werd dit filmpje vertoond?quote:Op dinsdag 27 december 2005 00:08 schreef Shakes het volgende:
[..]
Heb niet direct een bron maar de Duitsers vertoonden wel een filmpje waarin uitgelegd werd waarom Nederland werd aangevallen. Dit doe je niet als iedereen het er al mee eens is
Ik zou me toch eens verdiepen in het Derde Rijk als ik jou was. En dan bedoel ik niet direct zo extreem als Goldhagen, die alle Duitsers overal de schuld van geeft, maar een gedegen geschiedenis, zoals Kershaw, Shirer, of Read.quote:Op maandag 26 december 2005 23:55 schreef Shakes het volgende:
[..]
Wat een onzin. De meeste duitsers wisten niet van de massamoorden. Zij waren misschien wel pro-Hitler maar Hitler had - althans dat was de perceptie - gezorgd voor meer welvaart. Het ging iedere duitser beter (tot 1942 ongeveer). In Nederland hadden we tot 1943 weinig tot geen last van de Duitsers. Economisch ging het zelfs vrij goed. Het verzet was minimaal. 'Wij' waren blijkbaar niet echt anti Hitler, waren wij toch ook vreselijk?
Dat weinige medelijden met de untermenschen... Daar geloof ik niet zoveel van. Neem de invasie van Nederland, daar waren de meeste Duitsers het niet mee eens. Over de joden - lijkt me niet dat 85% het daarover eens was.
Je mist zijn punt een beetje, wat hij zegt is dat NL helemaal niet zo anti duits was en het verzet minimaal. De Nederlandse poltie haalde braaf de joden op...quote:Op dinsdag 27 december 2005 09:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zou me toch eens verdiepen in het Derde Rijk als ik jou was. En dan bedoel ik niet direct zo extreem als Goldhagen, die alle Duitsers overal de schuld van geeft, maar een gedegen geschiedenis, zoals Kershaw, Shirer, of Read.
In Nederland geen last van de Duitsers? Nee? Vandaar de Februaristaking? Anjerdag? Omdat we het zo met ze eens waren?
Alleen klopt het niet.quote:Op vrijdag 2 september 2005 01:00 schreef WouterB het volgende:
simplisme is zo cool!
Laten we de hele wereld gewoon in zwart-wit bekijken. Nazi's slecht, geallieerden goed. Britten en Amerikanen goed, Duitsers slecht. Bommen op Dresden goed, bommem op Londen slecht. Aanval Pearl Harbor slecht, atoombommen op Hiroshima en Nagasaki goed.
Zie je wel, is een stuk makkelijker...
De krijgsethiek is en was heel specifiek over het aanvallen van doelen zonder militaire betekenis en daarom is dit niet "gewoon" maar een oorlogshandeling.quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:17 schreef maartena het volgende:
[..]
Alleen klopt het niet.Voor mij zijn alle bovenstaande voorbeelden gewoon oorlogshandelingen. Of de bommen nu op Duitsland, Engeland, Hawaii of Japan werden gesmeten, ze waren oorlogshandelingen en dienen vanuit een ander daglicht bekeken te worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |