Of naast allochtoon, homo of uitkeringstrekker een andere vorm van links zijnquote:
Ik denk niet dat ze veel zwarten in Zweden hadden (en anders nu zeker niet meer). Het waren wel vaak buitenlanders ja.quote:
Ik zie niet in waarom ambtenaren nepbanen hebben. Dat er in Zweden meer ambtenaren zijn dan in de VS zal er waarschijnlijk op duiden dat de overheid in Zweden meer voor de inwoners regelt dan dat dat in de VS het geval is.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 12:19 schreef McCarthy het volgende:
die hele (child) poverty rate is dus onvergelijkbaar, daar ben ik me nou net zo tegen aan het verzetten. Ik heb gister nog een e-mail naar de nOS gestuurd om mijn beklag te doen over een tt bericht over de "armoede" in de USA
Dat stuk over die jobs is gewoon onduidelijk. Laten we bovendien niet vergeten dat S veel ambtenaren heeft. Nepbanen![]()
![]()
![]()
Geen argumenten dusquote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:29 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dit is mijn manier om aan te geven dat jij niet weet waar het over gaat in deze discussie.
quote:Life expectancy at birth - Total population
1. Sweden 80.4 years
2. United States 77.71 years
Zou dat niks te maken hebben met de verschillen in allerlei verslavingen en drugsgebruik tussen de inwoners van beide landen?quote:Infant mortality rate:
Zweden: 2.77 deaths/1,000 live births
VS: 6.5 deaths/1,000 live births
quote:
quote:
From 1934 to 1974, 62,000 Swedes were sterilized as part of a national program grounded in the science of racial biology and carried out by officials who believed they were helping to build a progressive, enlightened welfare state...In some cases, couples judged to be inferior parents were sterilized, as were their children when they became teenagers.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:32 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Of naast allochtoon, homo of uitkeringstrekker een andere vorm van links zijn![]()
Zweden staat toch juist bekend als een land met veel alcoholmisbruik en een zeer hoog zelfmoordpercentage?quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:40 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
[..]
Zou dat niks te maken hebben met de verschillen in allerlei verslavingen en drugsgebruik tussen de inwoners van beide landen?
Dat het heeft plaats gevonden is heel erg en niet goed te praten. Maar dat zijn er 1550 per jaar op een bevolking van (tegenwoordig) 9 miljoen. Ik denk dat er in de VS een bizar hoog aantal mensen meer sterft door het onthouden van beschikbare medische zorg.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:41 schreef speknek het volgende:
From 1934 to 1974, 62,000 Swedes were sterilized as part of a national program grounded in the science of racial biology and carried out by officials who believed they were helping to build a progressive, enlightened welfare state...In some cases, couples judged to be inferior parents were sterilized, as were their children when they became teenagers..
denk dat het met vuurwapens te maken heeft. Misschien het amerikaanse leger, al die dode in irak weet jequote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:40 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
[..]
Zou dat niks te maken hebben met de verschillen in allerlei verslavingen en drugsgebruik tussen de inwoners van beide landen?
Je ziet het verschil toch hopelijk wel?quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:47 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dat het heeft plaats gevonden is heel erg en niet goed te praten. Maar dat zijn er 1550 per jaar op een bevolking van (tegenwoordig) 9 miljoen. Ik denk dat er in de VS een bizar hoog aantal mensen meer sterft door het onthouden van beschikbare medische zorg.
Sorry, waar heb je die statistieken geplaatst?quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:49 schreef McCarthy het volgende:
er zijn dus idd zat stats die in het nadeel van zweden zijn. Zoals aangegeven:
- alchoholmisbruik
- zelfmoorden
- depressies (vanwege de lange/korte dagen zeggen ze zelf)
quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:47 schreef McCarthy het volgende:
[..]
denk dat het met vuurwapens te maken heeft. Misschien het amerikaanse leger, al die dode in irak weet je
bron.quote:In 1999, there were 28,874 gun-related deaths in the United States - over 80 deaths every day.
bron.quote:American Deaths since war began (3/19/03): 1879.
Nouja kleine kanttekening, er zijn mensen die sociaal zo zwak geboren worden dat ze de verantwoordelijkheid niet kunnen nemen, en er zijn mensen gesteriliseerd die wel degelijk een brevet van onvermogen in opvoeding hebben laten zien. Dat gezegd is inderdaad het merendeel van de Amerikanen die niet genoeg geld hebben het gedeelte dat niet kan sparen en het merendeel van de Zweden had geen keus.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:49 schreef Chewie het volgende:
Je ziet het verschil toch hopelijk wel?
In de VS zit er een overheid die meer verantwoordelijkheid bij de burger legt, deze kan het nemen of niet. In Zweden bepaalde de overheid wie zich voort mocht planten en wie niet, geen keuze dus en puur fascisme.
Volgens de officiele stats drinken Zweden niet zo veel. Clickquote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:43 schreef Chewie het volgende:
[..]
Zweden staat toch juist bekend als een land met veel alcoholmisbruik en een zeer hoog zelfmoordpercentage?
Wat voor mij wel aangeeft dat een te bevoogdende overheid niet goed is voor het welzijn van de burger.
En ook al krijg je wel medische zorg, dan ben je ook niet altijd even goed af.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:47 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik denk dat er in de VS een bizar hoog aantal mensen meer sterft door het onthouden van beschikbare medische zorg.
Als pleegouder heb je geen zeggenschap, de Administration for Children's Services bepaalt wat voor troep die kinderen allemaal moeten slikken.quote:"We were told that if they were vomiting, if they lost their ability to walk, if they were having diarrhoea, if they were dying, then all of this was because of their HIV infection."
In fact it was the drugs that were making the children ill and the children had been enrolled on the secret trials without their relatives' or guardians' knowledge.
As Jacklyn would later discover, those who tried to take the children off the drugs risked losing them into care.
quote:Spokesperson Vera Sherav said: "They tested these highly experimental drugs. Why didn't they provide the children with the current best treatment? That's the question we have.
"Why did they expose them to risk and pain, when they were helpless?
"Would they have done those experiments with their own children? I doubt it."
Oh raad eens in welk jaar dit speelt? Jaren '70?quote:"We're talking about serious, serious side-effects. These children are going to be absolutely miserable. They're going to have cramps, diarrhoea and their joints are going to swell up. They're going to roll around the ground and you can't touch them."
He went on to describe some of the drugs - supplied by major drug manufacturers including Glaxo SmithKline - as "lethal".
Hmja, zelfgestookte vodka drink je idd minder liters van dan bier.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Volgens de officiele stats drinken Zweden niet zo veel. Click
USA: 8.3 liter alcohol
Zweden: 6.2 liter alcohol
Moose Populationsquote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:27 schreef McCarthy het volgende:
belastingdruk in Sweden is hoog hoor
http://www.forbes.com/home/global/2005/0523/024chart.html
in de top 4 dat elanden land terwijl amerikaanse staten veel lager staan.
Maar wat is nou je punt? Van zelfgestookte vodka leef je langer ofzoquote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:59 schreef speknek het volgende:
[..]
Hmja, zelfgestookte vodka drink je idd minder liters van dan bier.
edit- het is genormaliseerd naar alcohol consumptie, laat maar. Blijft wel dat onlangs in het nieuws was dat Zweden eraan dacht haar hele hoge accijns weg te halen op drank, omdat er schrikbarend veel ongelukken gebeurde door de zelfgestookte drank.
ik doe het omdat ik die bokkesprongen van McC zo leuk vindquote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:59 schreef Murray het volgende:
Maar met welk doel zijn wij nu zo fanatiek USA vs. Zweden aan het spelen?
Denk ook niet dat geconsumeerde zefgestookte drank meegenomen wordt in de statsquote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:59 schreef speknek het volgende:
[..]
edit- het is genormaliseerd naar alcohol consumptie, laat maar. Blijft wel dat onlangs in het nieuws was dat Zweden eraan dacht haar hele hoge accijns weg te halen op drank, omdat er schrikbarend veel ongelukken gebeurde door de zelfgestookte drank.
De stats zijn, voor zover ik kan ontrafelen voor 100% alcohol. Ik lees echter net dat thuisgebrouwen/-gestookt spul niet is meegenomen, waaruit blijkt dat die cijfers die ik postte een vertekend beeld schetsen.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:59 schreef speknek het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Zie boven.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 14:05 schreef Chewie het volgende:
Denk ook niet dat geconsumeerde zefgestookte drank meegenomen wordt in de stats
Nee. Ik zeg alleen dat Zweden's naam van alcoholmisbruik enigszins gerechtigd was. Die van Amerika trouwens ook. M'n enige punt in het hele topic is dat het allemaal wat genuanceerder ligt.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 14:02 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Maar wat is nou je punt? Van zelfgestookte vodka leef je langer ofzo
Moet je nou echt altijd je eigen topics verneuken met het posten van 10 oneliners achter elkaar?quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:47 schreef McCarthy het volgende:
[..]
denk dat het met vuurwapens te maken heeft. Misschien het amerikaanse leger, al die dode in irak weet je
TS deed in een ander topic mee aan een discussie over hoe goed of slecht de linkse regering in Zweden het zou hebben gedaan ten opzichte van zijn geliefde Amerika. Zie dit topic: Jan M. is back in biz.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:59 schreef Murray het volgende:
Maar met welk doel zijn wij nu zo fanatiek USA vs. Zweden aan het spelen?
Ik ookquote:Op woensdag 31 augustus 2005 14:02 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
ik doe het omdat ik die bokkesprongen van McC zo leuk vind![]()
Was dat niet noorwegen? Ja weeet ik wel zeker.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 13:59 schreef speknek het volgende:
[..]
Bekijk dan ook eens de zeer marginale verschillen in de top 10 waar de VS ook in staat en dan het grote verschil in gdp per capita waarin Zweden zelfs ver achter blijft bij hun eerder genoemde buurland.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 14:18 schreef dVTB het volgende:
Overigens was het Pietverdriet die het woord Zweden het eerste inbracht, waarna ik met cijfers kwam waaruit blijkt dat Zweden het prima doet. Voor zover nog niet gemeld: Zweden staat nummer 2 op de lijst van landen met een hoge levenskwaliteit, achter buurland Noorwegen.
Jij weet dus duidelijk niet waar je het over hebtquote:Op woensdag 31 augustus 2005 14:42 schreef Basp1 het volgende:
Wel grappig om te zien dat meteen heel hordes met je meelullen, over de accijnsen en het alcoholbeleid in zweden, terwijl het noorwegen is.![]()
Beweer nu nog eens dat Zweden geen hoge accijnzen op alcohol kent?quote:Tot slot de sterke dranken met een alcoholpercentage van 40%. Het laagste tarief op een fles van 70 cl wordt gehanteerd door Cyprus (1,68 euro); het hoogst in Finland (14,13 euro) en in Zweden (15,41 euro). Nederland bevindt zich met 4,97 euro in de middenmoot.
Dan was Zweden vorig jaar:quote:Op woensdag 31 augustus 2005 14:42 schreef Basp1 het volgende:
Was dat niet noorwegen? Ja weeet ik wel zeker.
In zweden liggen de bierprijzen ongeveer 10% tot 20% hoger dan wij in nederland gewent zijn. In noorwegen was het zo nu en dan 100% duurder.
Wel grappig om te zien dat meteen heel hordes met je meelullen, over de accijnsen en het alcoholbeleid in zweden, terwijl het noorwegen is.![]()
Selectief qouten zo kan ik het ook,quote:Op woensdag 31 augustus 2005 14:48 schreef Chewie het volgende:
[..]
Jij weet dus duidelijk niet waar je het over hebt
[..]
Beweer nu nog eens dat Zweden geen hoge accijnzen op alcohol kent?
Vind het trouwens vreemd dat de EU nog niet ingrijpt in Zweden, de staat heeft immers een monopolie op de verkoop van alcohol
Ik heb nergens gesteld dat de VS het zo verschrikkelijk slecht doet. Ik heb alleen ontkend dat het door toedoen van een linkse regering slecht zou gaan met Zweden. De Amerika-obsessie is niet van mij afkomstig.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 14:43 schreef Chewie het volgende:
Bekijk dan ook eens de zeer marginale verschillen in de top 10 waar de VS ook in staat en dan het grote verschil in gdp per capita waarin Zweden zelfs ver achter blijft bij hun eerder genoemde buurland.
Het feit dat Noorwegen hogere accijnzen heeft dan Zweden betekend nog niet dat de accijnzen in Zweden niet te hoog zijn. De quote die ik aanhaalde ging over de EU logisch dat Noorwegen daar niet bij staat.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Selectief qouten zo kan ik het ook,
Ik had het over bierprijzen.
Accijnstarieven in euro’s per hl in 2004
Nederland 25.11
zweden 81.76
Noorwegen 216,20
http://www.cbk.nl/lmbinaries/jaarverslag_2004__web.pdf![]()
Ik zeg ook niet dat Zweden een onleefbaar land is maar ik denk wel dat een minder bevoogdende overheid voor de economie en voor de persoonlijke vrijheden een stuk beter is.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:06 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik heb nergens gesteld dat de VS het zo verschrikkelijk slecht doet. Ik heb alleen ontkend dat het door toedoen van een linkse regering slecht zou gaan met Zweden. De Amerika-obsessie is niet van mij afkomstig.
Tja zou kunnen maar volgens mij zit het met de welvaart in Zweden echt wel prima. Het is ook altijd een balans die je moet zoeken en schijnbaar (kijkend naar stemgedrag) zijn ze er in Zweden niet ontevreden mee.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:18 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat Zweden een onleefbaar land is maar ik denk wel dat een minder bevoogdende overheid voor de economie en voor de persoonlijke vrijheden een stuk beter is.
Voor wat betreft de persoonlijke vrijheden kan ik me gedeeltelijk in je opmerking vinden. Gedeeltelijk, want wat zijn persoonlijke vrijheden precies? Wat ik in het andere topic al aangaf: het is niet dat de Zweedse overheid mensen voorschrijft met wie ze moeten trouwen of in welke auto ze moeten rijden.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:18 schreef Chewie het volgende:
Ik zeg ook niet dat Zweden een onleefbaar land is maar ik denk wel dat een minder bevoogdende overheid voor de economie en voor de persoonlijke vrijheden een stuk beter is.
Er zit 10E verschil in aaccijnzen op sterke drank, dat is toch echt wel meer dan 20%quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:24 schreef du_ke het volgende:
Zweden heeft die accijnzen al verlaagd of is dat binnenkort van plan. (nu nog wel duurder dan NL maar idd 20% ofzo) tegenover zeker 100% in b.v. Noorwegen.
Ik denk zelfs dat een gegarandeerde gezondheidszorg en goede voorzieningen voor werklozen en arbeidsongeschikten ook zeker een vorm van persoonlijke vrijheid is. Als dat niet geregeld is dan kan het je persoonlijke ontwikkeling ernstig schaden. (Zie ook Maslow die eerder werd aangehaald)quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:32 schreef dVTB het volgende:
[..]
Voor wat betreft de persoonlijke vrijheden kan ik me gedeeltelijk in je opmerking vinden. Gedeeltelijk, want wat zijn persoonlijke vrijheden precies? Wat ik in het andere topic al aangaf: het is niet dat de Zweedse overheid mensen voorschrijft met wie ze moeten trouwen of in welke auto ze moeten rijden.
Daar bedoel ik dus ook mee de belasting en accijnzen die de overheid oplegt op bepaalde artikelen en het alleenrecht heeft op de verkoop.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:32 schreef dVTB het volgende:
[..]
Voor wat betreft de persoonlijke vrijheden kan ik me gedeeltelijk in je opmerking vinden. Gedeeltelijk, want wat zijn persoonlijke vrijheden precies? Wat ik in het andere topic al aangaf: het is niet dat de Zweedse overheid mensen voorschrijft met wie ze moeten trouwen of in welke auto ze moeten rijden.
Kun je dat ook onderbouwen dat rijken elkaar rijk houden? Ook vind ik het verschil in mensen beneden de armoede grens te gering om tot jou conclusie te komen en het was toch ook al gebleken dat armen in de VS meer te besteden hebben dan die in Zweden?quote:Of een minder bevoogdende overheid goed is voor de economie, betwijfel ik. Je krijgt dan een groep rijken die heel veel heeft te besteden, maar ook een groep armen die nauwelijks kan rondkomen. De vraag is wat de economie meer stimuleert: die groep rijken (die feitelijk in een soort vicieus cirkeltje geld besteden en elkaar rijk houden) of een situatie waarbij de koopkracht wat evenrediger verdeeld is.
ik meen dus dat het recent veranderd is of gaat veranderen.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 15:34 schreef Chewie het volgende:
[..]
Er zit 10E verschil in aaccijnzen op sterke drank, dat is toch echt wel meer dan 20%
Onder druk van de EU.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 16:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
ik meen dus dat het recent veranderd is of gaat veranderen.
De EU wil kleinere verschillen in accijnzen tussen de lidstaten.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 16:26 schreef du_ke het volgende:
Even off topic maar wat heeft de EU daarmee van doen?
Het sterilisatie-argument negeren?quote:Op woensdag 31 augustus 2005 18:05 schreef thabit het volgende:
Wel mooi dat een land als Zweden alle libertarische dogma's, plus het Stalin-argument, in een klap onderuithaalt..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |