Neem het maar met een flinke korrel zout, want dit is wel heel erg omhoogschrijven natuurlijk, maar het geeft wel een impressie van de indruk die Joao Carlos ( waarschijnlijk de opvolger van Bouma ) gemaakt heeft in België vorig seizoen en tot nu toe in dit seizoen
![]()
Joao Carlos, de Kompany van Lokeren
,,Bulgarije de hel, Daknam de hemel''
Sporting Lokeren heeft gebroken met de traditie. Na de 0-5 en de 0-6 de vorige seizoenen tegen Anderlecht vreesden ze op Daknam voor een nieuwe pandoering, maar zover is het dus niet gekomen. Met dank aan Joao Carlos, de Braziliaanse centrale verdediger die ondanks het 2-2 gelijkspel ook de Brusselse bestuursleden liet watertanden.
Anderlecht was vrij snel op voorsprong gekomen via een heerlijke krul van In afwachting van het vertrek van Kompany hebben ze zijn naam ongetwijfeld in hun notitieboekje genoteerd.
Wilhelmsson, maar weer kon paars-wit de voorsprong niet klemmen. Eerst zette de knappe debutant Camara Tailson op weg naar zijn vijfde van het seizoen, en weinige minuten later profiteerde Ademilson van een slechte uittrap van Peersman. Aruna scoorde na de rust knap tegen, en Anderlecht leek alsnog op de zege af te stevenen. Enerzijds pech (twee pogingen van Aruna op het doelhout) en anderzijds een sterke centrale verdediger bij Lokeren verhinderden dat.
Mbo Mpenza degradeerde in de nabijheid van Joao Carlos (26) tot een schim. Gouden Schoen Aruna speelde wel een beresterke partij, maar had aan de gewezen mandekker van CSKA Sofia een kwade klant. ,,Het waren leuke duels, vaak op het randje'', zo bevestigt de Zuid-Amerikaan. ,,Aruna is werkelijk top. Het was een groot plezier om tegen te spelen, en ook heel leerrijk. Je kan er als verdediger alleen maar beter van worden. De Ivoriaan heeft een fantastische versnelling in huis. Het is negentig minuten lang opletten met hem in de buurt. Daarom ben ik ook niet voor de volle honderd procent tevreden. De tweede tegentreffer was vermijdbaar, een concentratiefoutje dat ons zuur opbrak.''
Gezellig
Joao Carlos, tegen Club Brugge ook al sterk presterend, is allicht geen lang leven beschoren op Daknam. Al waren voorzitter Lambrecht en manager Verhoost wel bij de pinken door het defensieve vaatje talent voor vijf jaar te laten tekenen. Wie Carlos wil binnenrijven, zal dus een aardige som op tafel moeten leggen. Zoals de stoere verdediger zaterdag speelde, lijk hij voorbestemd om als kandidaat-vervanger van Vincent Kompany op een Brusselse lijst te figureren.
,,Ik voel me goed in mijn vel op Lokeren'', dribbelt de uitblinker van het voorbije weekend om de hete brij heen. ,,Ik pas me heel goed aan. Bulgarije was de hel, Daknam is de hemel. Bij Sofia was ik de enige Braziliaan. Met mijn Engels kon ik bij niemand terecht. Wat een ellende. Hier ben ik goed omringd, met mijn vrienden Ademilson en Tailson altijd in de buurt. Ook Filip De Wilde doet heel wat inspanningen om het ons uitstekend naar onze zin te maken. Ik ben hier nog niet weg.