abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39870324
Ik heb direct na mijn eindexamens een kamer gevonden, dus voor mij was kostgeld nooit een optie/probleem. Maar mijn ouders hebben daar geloof ik nog nooit van gehoord. Als ik nog thuis zou wonen zou ik misschien meebetalen aan boodschappen/internet, maar geen vaste bedragen. Mijn ouders zijn overgens niet Nederlands en vinden dat niet meer dan normaal.

Mijn vriend woont nog thuis en heeft een fulltime baan en hoeft naar mijn weten niks te betalen .
Klussen deel 1 en 2
pi_39870380
Het is gewoon afhankelijk wat je verdiend. Als je 1000 euro bruto verdiend is het niet onredelijk om 250 euro af te staan (je ouders zijn véél meer kwijt per maand). Maar als je 300 euro per maand verdient is 125 euro al te veel...
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_39870398
Ik hoef niets te betalen als ik straks na de verkoop van mijn appartementje weer een poosje bij paps en mams ga zitten. Dat zouden ze echt nooit doen, geld van me vragen ergens voor. Maar ze zitten zelf dan ook redelijk goed in de slappe was, dus ze hebben mijn geld echt niet nodig. Ergens vind ik het ook een beetje een vreemd idee om je kind kostgeld te laten betalen, dat zou ik zelf absoluut niet doen als ik kinderen had.
pi_39870914
quote:
Op zondag 16 juli 2006 00:56 schreef YourMaster het volgende:
knipje
Goed verhaal.

Ik heb overigens ook nooit kostgeld betaald (ben op m'n 23e het huis uit gegaan).
Mijn ouders zijn gescheiden en zolang ik nog thuiswoonde bij mijn moeder, betaalde m'n vader alimentatie. Dit kwam neer op het kostgeld. Ondanks dat ik dus nooit kostgeld heb hoeven betalen, kan ik nu echt wel met geld omgaan. Misschien kwam dat ook doordat m'n broer het juist helemaal niet kon en ik dus zoiets had van: hmmmm, dat ga ik dus helemaal anders doen.

Tot mijn 18e kreeg ik kleedgeld en zakgeld. Daarna waren alle kosten voor mijzelf. Alles wat ik verdiende bij mijn bijbaantje mocht ik houden, maar dan moest ik ook alles van betalen (kapper, telefoon, uitgaan etc). Terecht hoor!

Dat ik geen kostgeld betaalde, betekende niet dat ik op m'n luie reet kon zitten! Af en toe schoonmaken, boodschappen en koken moest ik wel doen. Iets wat ik ook normaal vond (Ok, dat schoonmaken was ik het niet zo mee eens, maar ja....in een smerig huis leven is ook niet alles). Maar ook zonder dat je kostgeld hoeft te betalen, komt het best goed met je...
pi_39884768
Ik betaal ook kostgeld 125 euro in de maand daar zit ook het internet en telefoon kosten bij in. En als ik zelf wat speciaals te eten of drinken wil dan koop ik het zelf. Ik ben de enige die wel is wat drinkt qua alcohol zo dus dat koop ik zelf altijd. En ik help ook wat mee in het huishouden voorlopig heb ik het naar mijn zin ben net een jaar klaar met school heb een jaar werk hier vlakbij in de buurt. Dus ik zit lekker goedkoop voor 125 euro 2 kamers en een eigen badkamer.
pi_39889176
200 pleuro per maand, maar ik verdien wel 't meeste in dit huishouden van ons vieren. En ik vind 't geen probleem, want ik weet wat ik betaal als ik daadwerkelijk op mezelf zou wonen.
pi_39894140
Ik betaal niks, ik studeer nog maar zodra ik kostgeld zou moeten betalen ben ik wel het huis uit. Vind dat echt een vaag iets.
  maandag 17 juli 2006 @ 08:11:10 #108
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39897095
quote:
Op maandag 17 juli 2006 01:56 schreef Stansfield het volgende:
Ik betaal niks, ik studeer nog maar zodra ik kostgeld zou moeten betalen ben ik wel het huis uit. Vind dat echt een vaag iets.
Besef je ook dat kostgeld (vaak) een heel stuk minder is als huur en huishouden?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_39902014
Ja dat wel maar het gaat om het princiepe vind ik. Voor extra geld woon ik liever alleen dan.
pi_39902053
quote:
Op maandag 17 juli 2006 08:11 schreef sanger het volgende:

[..]

Besef je ook dat kostgeld (vaak) een heel stuk minder is als huur en huishouden?
ja, maar je krijgt er toch ook veel minder voor? ik iig wel
  maandag 17 juli 2006 @ 20:45:09 #111
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_39918309
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:04 schreef mgerben het volgende:
[..]
Met zo'n houding zouden mijn kinderen op oorlog aansturen...
[..]
Het signaal wat ik hier lees is dat jij geld zo belangrijk vindt dat je er zelfs ruzie om wil maken met je kinderen.

Mijn kinderen zullen het nooit hoeven betalen. Geld is volkomen onbelangrijk in familierelaties. Dat is wat ik ze wil leren.

De waarde van geld leren ze vanzelf. Daar help kostgeld niet bij. Ik vertel ze liever hoeveel ze kunnen verdienen als ze een goede opleiding volgen.

De oorlog met je kinderen wil vooral je vrouw niet. In een gesprek (lang geleden) met mijn ouders is dit onderwerp ook wel eens besproken, waarop ik onmiddelijk zei dat ik dan direct het huis zou uitgaan en mijn ouders de eerste jaren niet hoefde te zien. Het is nooit meer ter sprake gebracht.
  maandag 17 juli 2006 @ 21:20:17 #112
107521 Furia
snoopy weer
pi_39919540
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:45 schreef bankrupcy het volgende:

[..]

Het signaal wat ik hier lees is dat jij geld zo belangrijk vindt dat je er zelfs ruzie om wil maken met je kinderen.

Mijn kinderen zullen het nooit hoeven betalen. Geld is volkomen onbelangrijk in familierelaties. Dat is wat ik ze wil leren.

De waarde van geld leren ze vanzelf. Daar help kostgeld niet bij. Ik vertel ze liever hoeveel ze kunnen verdienen als ze een goede opleiding volgen.

De oorlog met je kinderen wil vooral je vrouw niet. In een gesprek (lang geleden) met mijn ouders is dit onderwerp ook wel eens besproken, waarop ik onmiddelijk zei dat ik dan direct het huis zou uitgaan en mijn ouders de eerste jaren niet hoefde te zien. Het is nooit meer ter sprake gebracht.
mmmmm... ietsje verder naar onderen geeft mgerben aan dat al het geld dat zijn kinderen verdienen zelf gehouden mag worden. deze reactie was er volgens mij meer eentje op de houding van die andere gast tov zn moeder die centen op dr spaarrekening had.
pi_39919866
Ik heb zelf aangeboden wat bij te schieten in de vorm van kostgeld, gewoon omdat ik toch in verhouding met de medebewoners genoeg heb, maar ook omdat ik sowieso veel minder kwijt ben dan wanneer ik op mezelf zou wonen. Vorig jaar met m'n eigen woning bezig geweest en daar was ik véél meer kwijt dan de 200 euro die ik nu afsta.

Overigens vind ik het een netjes, maar ergens ook een logisch gebaar. Je ouders hebben je sowieso grootgebracht en dat heeft zonder enige twijfel ook een goede duit gekost, en dat wordt steeds makkelijker omdat de jeugd tegenwoordig steeds meer wil hebben in de trent van computers, hippe kleding en iPods. Ik zou me zelfs schuldig voelen als ik niet wat geld afstond.
pi_39925452
Het hangt heel erg vanaf of je een vaste baan hebt of niet vind ik. Wanneer je in je eentje bijna meer te besteden hebt als de rest is het misschien wat logischer maar wanneer je gewoon een bijbaantje hebt vind ik het echt onzin.
pi_39925520
Mijn ouders hebben beiden een hele goede baan en als ik ooit kostgeld had moeten betalen had ik echt geweigerd.

Gelukkig hoefde ik het nooit.
pi_39953687
quote:
Op maandag 17 juli 2006 23:52 schreef Roellio het volgende:
Mijn ouders hebben beiden een hele goede baan en als ik ooit kostgeld had moeten betalen had ik echt geweigerd.

Gelukkig hoefde ik het nooit.
ja kijk dan is het anders. Ik ben enig kind en woon bij mijn moeder die het ook niet al te breed heeft. Ik zou me eigen kut voelen als ik niet hoefde te betalen en niks zou doen in het huishouden. maar dat is gewoon mijn eigen gedachte erover
pi_39955926
Als je rond de 23 bent, thuis woont, en een vaste baan hebt mogen je ouders best verwachten dat je dingen zelf betaald. Maar ik heb weleens verhalen gehoord van 20 jarigen met een bijbaantje die dan hun eigen verzekeringen moeten betalen ofzo, dat vind ik onzin.

Kleding koop ik meestal van eigen geld. En schoolboeken ook.
^_
  dinsdag 18 juli 2006 @ 23:15:58 #118
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_39956365
Ik heb nooit een cent betaald, want nog voor mijn achttiende ging ik het huis uit om te studeren. En zo hoop ik het met mijn eventuele kids ook te doen. Als ze gaan werken/studeren is het tijd dat ze op zichzelf gaan wonen, da's pas educatief. En daar wil ik ze best bij steunen, in plaats van dat ze mij gaan betalen om in huis te blijven hangen.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_39957083
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 22:07 schreef Evertjan het volgende:

[..]

ja kijk dan is het anders. Ik ben enig kind en woon bij mijn moeder die het ook niet al te breed heeft. Ik zou me eigen kut voelen als ik niet hoefde te betalen en niks zou doen in het huishouden. maar dat is gewoon mijn eigen gedachte erover
hoe kan je je nou kut voelen doordat je geen geld uit hoeft te geven
pi_39984901
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 23:33 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

hoe kan je je nou kut voelen doordat je geen geld uit hoeft te geven
ik zou me dan een luie uitvreter voelen. mijn moeder heeft het nogal moelijk gehad en nu kan ik haar helpen zoals zij vroeger voor mij heeft krom gewerkt om mij naar school te kunnen laten gaan. Maar ik moet eigelijk wel op mijn eigen gaan wonen. Maar ik vind nergens anders 3 kamers voor rond de 200 euro geintje natuurlijk
pi_39985999
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 23:05 schreef MadMarco het volgende:
Als je rond de 23 bent, thuis woont, en een vaste baan hebt mogen je ouders best verwachten dat je dingen zelf betaald. Maar ik heb weleens verhalen gehoord van 20 jarigen met een bijbaantje die dan hun eigen verzekeringen moeten betalen ofzo, dat vind ik onzin.

Kleding koop ik meestal van eigen geld. En schoolboeken ook.
Ik betaal al sinds dat ik 18 ben m'n eigen ziekenfonds, telefoonrekening, enz. Ik werk dan ook al vanaf m'n 11e.
pi_39986149
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 20:12 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Ik betaal al sinds dat ik 18 ben m'n eigen ziekenfonds, telefoonrekening, enz. Ik werk dan ook al vanaf m'n 11e.
Dat mag toch helemaal niet meer tegenwoordig?
pi_39994007
Wel als het een familiebedrijf is ofzo..
Klussen deel 1 en 2
pi_39994777
Reclamefolders rondbrengen, heb ik gedaan van m'n elfde tot m'n veertiende. Mocht toen allemaal gewoon hoor.
  maandag 30 oktober 2006 @ 17:34:47 #125
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_43072484
Even een kick...

Vanmiddag op het werk begon ik over rekeningen en wat we over hielden enzo...oke leuk, opeens zei iemand van: 350...kostgeld? Ik zo ja hoezo? ze stonden verbaast te kijken toen ik het volgende allemaal zei:

Ik betaal dus 350 euro kostgeld.
Ik betaal zelf: Internet / Ziekenfonds / Mob abbo / Verzekering en het eten..
Mijn moeder is nog maar amper thuis, die zit bij der vriend......ze betaald echt nog wel gewoon de huur etc...
Ik ben al op zoek naar een eigen woning al wil dit niet echt opschieten....

Nu liep er een enorme discussie vandaag op het werk over de kostgeld....350 euro, en wat ik allemaal zelf betaal, sommige vinden dat niet kunnen...
Waterverbruik is bij mij erg weinig, 10 min douchen a 5X per week... afwas water is ook zeer beperkt 1X per dag... wasmachine draaien, 1X per week.... TV staat amper aan, verlichting: 1 lamp... PC kleine 5 uurtjes per dag....ik werk van 7 tot 15:50, ben rond 16:30 pas thuis...pc staat dan ook gedurende die tijd gewoon uit..

Ik woon hier zo'n beetje op mijn zelf en krijg een vermoede dat mijn moeder ondertussen ook lekker van der vriends geld zit te profiteren....ik hoop iig snel uit huis weg te zijn, maar ben echter toch nieuwsgierig wat ik nou werkelijk ongeveer zou moeten betalen. Ben zelf 22.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')