Goed ... waar begin ik ... Voor mikezwet ben ik bezig om alles eens duidelijk uit te schrijven en uit te tekenen. Maar dat is voor wat later in de dag... Eerst en vooral
de vorderingen deze week- Verluchtings systeem aangelegd. Gat vooraan en achteraan in muur 12 CM metaalbuis er in en dan Vooraan een intake achteraan een out take ... Ik was niet zeker of dit ging werken. Dan maar eens een cigaretje aangestoken met ventilatie systeem... Even goed geturkt
![]()
en ja hoor de rook zag je mooi verdwijnen in een paar seconden door de buis... De herrie valt ook goed mee. De volledige zolder is verlucht op 5 Minuten ventileren...
Dan aan de voorzijde ook een volledige bekisting gemaakt om de balken allemaal in lijn te zetten. Dat is nu klaar. Dan nog mijn dakraam afgekit want er was een heel klein lekje op een hoek (noodweer van deze week 10 druppels op 2 uur of zo. Nu is het volledig dicht
![]()
Dan ben ik begonnen met de eerste led missie ... De ledhemel
Stuk RJ45 kabel gestript en op een draadpaar een ledje gesoldeerd ... Met een houdertje lukte dat dus vrij goed... Krimpkousjes over de voetjes en dan de eerste test met 1 ledje uitgevoerd ... Wat blijkt nu. De mat gele led's hebben tussen de 2 en 2.5 volt nodig om te functioneren. Dit maakt dat ik alles aan het herbereken ben. Per UTP Kabel heb ik 8 draadjes of te wel 4 paar goed voor 4 LEDS. Mijn dak is opgedeeld in 10 delen. 2 UTP Kabels per deel dus 80 LEDS. In totaal is er 190 meter UTP kabel gelegd ... 8 draadjes per kabel ... met andere woorden 1520 meter kabel (Anderhalve KILOMETER !!!) En dat alleen voor een sterrenhemeltje
![]()
Nu ben ik aan het denken geweest om de leds per 5 in serie te zetten en dan een potentio om het geheel te regelen per lijn van 6 ... Dat geeft dus echt zel 13 potmeters ... Bij nader inzien nogal dom systeem. Ik heb dan maar gekozen om RELATIEF inefficient te werken. Ieder groepje van 4 wordt samengezet met 1 weerstandje. Dat maakt dus mooi 1 UTP kabel per weerstandje. Nadeel is dat het weerstandje dan iets groter moet zijn maar dat geeft wel een betrouwbaarder resultaat dan 1 weerstand met kringen van 4 in serie! Dit omdat niet alle leds identieke eigenschappen hebben. Aan de hoofdingang komt er dan een grote potentiometer om het geheel te regelen! En ja dat gaat. Je kan een Led toch wel degelijk regelen met een potmeter!
-- UPDATE toch geen probleem leds in serie over mekaar parallel gezet geeft 80 Daar weerstandje voor ... ben nu de boel aan het berekenen ---
bien soit ... het fijne werk komt nu ... de 80 LED's solderen => 160 soldeerpuntjes en 160 stukjes krimpkous ... do I need to say more
![]()
Maar ik heb een houdertje gebouwt om het werk te verzachten... ieder ledje dat gesoldeerd is wordt getest op functioneren! Kortweg ik heb gerekend op een 2 tal weken na mijn uren. Voor wat origineels te krijgen moet je wat over hebben ook he
![]()
Dan wat is er nog gedaan. Er zijn 2 Gas spaarlampen opgehangen op 220 Volt omdat de zolder toch vrij hoog is en ik anders enorm veel Staalkabels moet spannen om voldoende LED verlichting te hebben. De spaarlampen zijn 20 watt per stuk 230 volt en hebben een warm witte tint. Erg knap licht. Dit in geborsteld stalen kappen van 40 CM diameter.
En verder ... heb ik 16 meter staalkabel gehaald (wat trouwens duurder was dan ik dacht !!!) om op te spannen in 4 draden van 4 meter tegen mijn plafond... hieraan zullen een X aantal LED Spots komen te hangen ... dit in 2 apparte groepen schakelbaar (links en rechts van de ruimte)
Deze namiddag zullen er een hele hoop platen tegen de voorwand gezet worden. Samen met de overige 2 Speakers en subwoofer. Ook zullen nog een aantal bekastingen gemaakt worden die onderandere de ventilatoren behuizen. Foto's volgen snel. Momenteel beginnen de echte impressionante werken dus
![]()
Geloof me 80 LED's aan je plafond aan kabels ... het is iets speciaal
![]()
Heb al wat foto's op mijn gsm maar moet ze nog op PC zetten.
Vervolg Update ... Schema voor de LED sterrenhemel + uitleg![]()
P1 = 6 Ohm 3 watt
R1= 6.5 ohm 3 watt
De LED Gegevens:
Oplichten vanaf 1.8 volt per LED
Maximaal 2.5 volt per LED (Doch dit verkort de levensduur aanzienlijk)
0.03 Ampere per LED of te wel 30 Milli Ampere
Wat heb ik nu bedacht ...
4 Leds in serie -> minstens 7.2 Volt om op te lichten alles lager lichten ze gewoon niet op! dus regeling is zo te maken.
4 Leds in serie -> uiterste maximum 10 Volt Dit ga ik niet doen houd mijn maximum op ongeveer 8 Volt Door de voorschakel weerstand R1
De totale stroom is 30 milli Ampere x 20 ketens dit resulteert in 600 mA of te wel 0.6 Ampere.
Even denkend aan de situatie waarbij P1 (Potentiometer) volledig open staat en dus geen weerstand biedt. Hier komt dan 0 volt over. De Weerstand van 6.5 ohm neemt een gedeelte van de spanning op zich. Dit kan je makkelijk berekenen met de wetten van ohm => U=I * R => dus => x = 0.6 * 6.5 => 3.9 volt. Als je dus 12 in geeft komt dit op 12 - 3.9 = 8.1 volt. Dan zit ik dus nog ruim onder de limiet van de 10 volt (mijn voeding lever nl 13 of zo ... )
Wat gebeurt er nu als je aan de potentiometer draait ... wel dan krijgt deze ook een betpaalde weerstand. Gevolg is dat hier ook een spanning over komt te staan waardoor de spanning over de LED's een val kennen ... draai je deze volledig dicht dan komt hier net als over de weerstand ongeveer 4 volt te staan waardoor de spanning zakt over de vier LED's tot een 4 a 5 tal volt. Daardoor zullen ze volledig doven. Op deze manier krijg ik dus een vrij presies regelbare LED Hemel met heel weinig zeer eenvoudige instrumenten.
Wat over de efficientie .. wel op een schakeling die in zijn totaal al maar een scheet verbruikt maakt het niks uit eigenlijk ...
Regel van Ohm voor wattage ... P = U * I => 12 x 0.6 = 7.2 watt ... dat is voor de volledige hemel inclusief regelingen. Inefficientie die je dus hebt is zowieso 2.5 watt in de weerstand R en als je dimt blijft het totaalverbruik hetzelfde. Dus deze schakeling verbruikt altijd 7.2 watt. Er komt wel nog een aan uit relais tussen voor eventuele aanschakeling bij avond val. Deze komt in serie te staan met de potentio meter met daarover een schakelaar. Wil je de leds manueel aan doen switch je de schakelaar ... wil je het via licht doen zet je de manual switch uit en doet de lichtschakelaar dit. De hoofdstroomvoorziening wordt dan ook aangesloten op de domotica om zodoende volledige uitschakel mogelijkheid te voorzien.
Voila dat over de LED hemel
![]()
Reacties Altijd welgekomen.
[ Bericht 24% gewijzigd door God_de_Vader op 17-09-2005 09:26:05 ]