bron + geluidsfragment (ze hebben het advies van Kohnstamm er uit geknipt, 1 publieke zender zonder reclamequote:BNR - 26 augustus 2005 00:00
Reclameruif televisie wordt steeds kleiner
Voor het eerst in vier jaar zijn de nettobestedingen op televisie gedaald. Uit cijfers van BBC De Media en Reclame Bank blijkt dat de reclame-inkomsten de eerste zes maanden van 2005 met 1,2% afnamen.
Saillant is dat die daling zich inzet op het moment dat de nieuwe tv-zender Talpa van John de Mol is gelanceerd. Als de daling de rest van het jaar verder doorzet, wordt het volgens het databedrijf nog meer dringen op de televisiemarkt. Dat geldt met name voor de grootste concurrenten van Talpa: de zenders Nederland 2, RTL4 en SBS6.
Marketing-deskundige Max Kohnstamm van opleidingsinstituut SRM. Hij voorziet een echte prijzenoorlog.
Verwachting
De inzakkende tv-markt is in lijn met eerdere voorspellingen van Max Kohnstamm. 'Het aantal uitgezonden reclameminuten zal ook wel weer gestegen zijn', verwacht hij. 'Jaar na jaar gaan die met 10% omhoog, terwijl de nettobestedingen van zo'n euro 750 mln al jaren niet meer groeien.'
Het is niet moeilijk te voorspellen wat er zal gebeuren nu ook Talpa mee-eet uit een steeds kleiner wordende reclameruif: de prijs van commercials komt verder onder druk te staan. De aangekondigde tweede zender van Talpa zal de prijserosie nog verder versterken. Daar komt bij, zegt Kohnstamm, dat het kabinet plannen heeft om de reclametijd op de Publieke Omroep flink te verlengen.
Teleurstellende kijkcijfers
Adverteerdersbond BVA heeft eerder deze week aangegeven dat de achterban 'heel teleurgesteld' heeft gereageerd op de kijkcijfers in de eerste week Talpa. Talpa bezette de vijfde plaats van best bekeken zenders in de afgelopen week. Daarbij tekent de bond aan dat Talpa de kans moet krijgen om nog te groeien. Het tv-seizoen moet nog goed op gang komen.
BBC signaleert een krimp waar andere mediavormen geen of minder last van hebben. De totale netto mediabestedingen zijn in het eerste halfjaar opgekrabbeld met 0,6% tot bijna euro1,75 mrd. Over heel 2004 was nog sprake van een daling van 0,9%.
Advertentieinkomsten
De radiozenders zagen hun advertentie-inkomsten de eerste zes maanden met 4,2% stijgen. De vak- en managementbladen hebben eveneens de weg naar herstel gevonden. Dankzij een groei van 15% in het aantal personeelsadvertenties stegen de inkomsten met 4,8%, vergeleken met het eerste halfjaar van 2004.
Ook de dagbladen profiteerden van de vacaturegroei. De daling van advertentie-inkomsten is teruggebracht tot 1,1%. Buitenreclame is het enige mediumtype dat geen last heeft van de economische ontwikkelingen. In het eerste halfjaar van 2005 stegen de reclame-inkomsten zelfs met dubbele cijfers: 12,2%. De groei van internetbestedingen was, zoals verwacht, met 42,8% het grootst.
snap je deze relatie niet?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:14 schreef BdR het volgende:
what the fuck heeft NAZI Duitsland te maken met reclamezendtijd op tv!?
quote:Aangezien we voor een economisch model hebben gekozen waarin de overheid zich in principe zo min mogelijk bemoeit met de markt (het is hier de godverdomme USSR of NAZI Duitsland niet)
Punt is gewoon dat het oneerlijke concurentie is, RTL en SBS hebben voor hun zenders elk een budget dat zelfs lager is dan de reclameinkomsten van de PO. Reclame inkomsten van de PO zijn trouwens net iets meer dan een derde van hun totale budget wat al aangeeft dat commercielen nooit op kwaliteit kunnen concureren. Ik irriteer me overigens minder aan reclame dan aan de geldverslindende PO waarvan je eigenlijk meer kwaliteit zou mogen verwachten gezien hun absurde budget.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 00:05 schreef Chello200 het volgende:
Ach zeik niet zo man. In tegenstelling tot de commerciële zenders zend de overheid tenminste nog wat zinnigs uit op NL 1 2 en 3. En iedereen irriteert zich toch mateloos aan reclames, hoe minder hoe beter.
En de overheid maakt meer kapot dan je lief is ? Zonder overheidscontrole en beperkingen hadden de commerciële zenders vrijspel... dan hoor ik je wel anders piepen.
Helemaal mee eens. Iemand die niet begrijpt dat dit oneerlijke concurrentie is ten opzichte van de commerciële omroepen moet dringend eens terug naar de basisschool.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 12:54 schreef Chewie het volgende:
[..]
Punt is gewoon dat het oneerlijke concurentie is, RTL en SBS hebben voor hun zenders elk een budget dat zelfs lager is dan de reclameinkomsten van de PO. Reclame inkomsten van de PO zijn trouwens net iets meer dan een derde van hun totale budget wat al aangeeft dat commercielen nooit op kwaliteit kunnen concureren. Ik irriteer me overigens minder aan reclame dan aan de geldverslindende PO waarvan je eigenlijk meer kwaliteit zou mogen verwachten gezien hun absurde budget.
Correct, alleen laat men dit na. Het heeft geen enkel nut om belastingcenten te steken in pakweg ONM, Lingo en al die andere rommel die de PO ons voorschotelen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:28 schreef Tup het volgende:
Volgens het heilige marktprincipe moet elk station zijn aanwezigheid "verdienen". Lukt het niet om genoeg inkomsten te verwerven, vette pech dan. TS zal vinden dat inkomsten van de overheid marktwerking frustreren, echter een taak van de overheid kan zeker wel zijn om bepaalde programma's te stimuleren.
Volgens mij hebben we voor een economisch model gekozen waarin de overheid een noodzakelijke controle uitoefent op devrije markt, omdat het anders een corrupt zooitje zou worden. De televisiemarkt is wat mij betreft te belangrijk (meningsvorming bv.) om aan de markt over te laten, die alleen geïnteresseerd is in de kijker als consument.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 13:39 schreef McCarthy het volgende:
[...]
Aangezien we voor een economisch model hebben gekozen waarin de overheid zich in principe zo min mogelijk bemoeit met de markt...
[..]
dat zeg ik, een overheid die het laat bij controlle en dus zich zo min mogelijk bemoeit met de marktquote:Op zondag 28 augustus 2005 13:23 schreef Potus het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we voor een economisch model gekozen waarin de overheid een noodzakelijke controle uitoefent op devrije markt,
en op dat punt faalt dePO nou net met hun links getinte meningen en sleectieve onderwerpen keuze.quote:oomdat het anders een corrupt zooitje zou worden. De televisiemarkt is wat mij betreft te belangrijk (meningsvorming bv.) om aan de markt over te laten, die alleen geïnteresseerd is in de kijker als consument.
?quote:Dat we dankzij de STER-reclame een goedkopere publieke omroep hebben met voldoende bereik vind ik meegenomen. Alle commerciële zenders wisten waar ze aan begonnen toen ze in Nederland met uitzenden begonnen: concurreren met een publieke omroep met een gemengde financiering. Dan niet als het economisch wat tegenzit gaan mieren over de STER-inkomsten.
Je blijft het moeilijk vinden om feit en mening uit elkaar te houden. Dat de publieke omroep faalt door links getinte meningen en selectieve onderwerpskeuze is jouw mening. Ik denk daar heel anders over.quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:52 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat zeg ik, een overheid die het laat bij controlle en dus zich zo min mogelijk bemoeit met de markt
[..]
en op dat punt faalt dePO nou net met hun links getinte meningen en sleectieve onderwerpen keuze.
[..]
?
Dan ben je dus inconsistent in je benadering van de inrichting van de maatschappij. Pleit je ook voor een overheid die zelf TVs gaat maken of autos fabriceert. Nee toch? Waaorm dan wel mbt tot de reclame markt?
Misschien moeten de commercieele omroepen gewoon betere programma's uitzenden?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 13:39 schreef McCarthy het volgende:
Een kwalijke rol hierin speelt de STER die met 341 miljoen gulden (1999) zo'n 20% a 25% van de taart krijgt. Dat zijn dus bestedingen die anders naar de commerciele zxender hadden kunnen gaan.
Lijkt me niet dat de commerciële zenders uberhaupt willen concurreren op kwaliteit. Die willen concurreren op kijkcijfers en die zijn prima te scoren met goedkoop amusement, zoals de commerciëlen reeds aantonen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 12:54 schreef Chewie het volgende:
Punt is gewoon dat het oneerlijke concurentie is, RTL en SBS hebben voor hun zenders elk een budget dat zelfs lager is dan de reclameinkomsten van de PO. Reclame inkomsten van de PO zijn trouwens net iets meer dan een derde van hun totale budget wat al aangeeft dat commercielen nooit op kwaliteit kunnen concureren. Ik irriteer me overigens minder aan reclame dan aan de geldverslindende PO waarvan je eigenlijk meer kwaliteit zou mogen verwachten gezien hun absurde budget.
Onzin. Als de PO geen reclame uitzend, kosten ze nog meer, aangezien ze die reclame-inkomsten zouden mislopen, verder is er in Nederland blijkbaar wel een markt voor zoveel zenders, als men zelfs nu nog aan nieuwe zenders denkt (Zo denkt Talpa al aan het opzetten van een tweede kanaal en wil de Tros ook graag commercieel.)quote:Het probleem van de tv-reclame markt is imo niet alleen dat de PO reclame uitzend maar ook dat Nederland te klein is voor 10 landelijke 'free to air' zenders.
Uiteraard zijn kijkcijfers de belangrijkste drijfveer voor de commercielen maar dat sluit niet uit dat ze ook op kwaliteit zouden concureren als dit commercieel aantrekkelijk zou zijn, de PO laat immers zien dat er hier wel een markt voor is alleen wordt deze markt ook verneukt door de PO vanwege het eten van 2 walletjes.quote:Op maandag 29 augustus 2005 09:04 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat de commerciële zenders uberhaupt willen concurreren op kwaliteit. Die willen concurreren op kijkcijfers en die zijn prima te scoren met goedkoop amusement, zoals de commerciëlen reeds aantonen.
Het probleem met de commercielen is dat ze maar een beperkte hoeveelheid reclame per uur mogen uitzenden en natuurlijk blijft er altijd een deel bij de PO hangen alleen al omdat de PO meer geld kan besteden aan zijn programma's en dus al een voorsprong heeft op de commercielen.quote:at het adverteerders vrij te kiezen voor de reclame op commerciële zenders of STER. Als men toch massaal voor de STER kiest, moet de rest maar beter concurreren.
Eens, maar nieuws kan ook prima privaat, geef mij maar een PO die gefinancierd wordt door de omroepen en haar leden.quote:en ik het eens ben dat we eens moeten kappen met de PO. Er zijn genoeg private partijen die zich op deze markt willen storten. Wat mij betreft zorgt de overheid alleen maar voor 1 "onafhankelijke" nieuwszender en wordt de rest van de PO opgeheven.
Zelfs John de Mol heeft in Nova al gezegd dat er teveel landelijke free-to-air zenders zijn, zijn tweede en eventueel derde zender komen dan ook op termijn achter de decoder. De verwachting is ook dat SBS en RTL hetzelfde zullen doen met RTL5/7 en Net5.quote:Als de PO geen reclame uitzend, kosten ze nog meer, aangezien ze die reclame-inkomsten zouden mislopen, verder is er in Nederland blijkbaar wel een markt voor zoveel zenders, als men zelfs nu nog aan nieuwe zenders denkt (Zo denkt Talpa al aan het opzetten van een tweede kanaal en wil de Tros ook graag commercieel.)
Wat een onzin zeg. Als de PO geen reclame-inkomsten meer krijgt dan zullen ze moeten snijden in de uitgaven. Dat kan prima, 3 publieke zenders is teveel van het goede en een hele hoop programma's kunnen best achterwege blijven.quote:Onzin. Als de PO geen reclame uitzend, kosten ze nog meer, aangezien ze die reclame-inkomsten zouden mislopen, verder is er in Nederland blijkbaar wel een markt voor zoveel zenders, als men zelfs nu nog aan nieuwe zenders denkt (Zo denkt Talpa al aan het opzetten van een tweede kanaal en wil de Tros ook graag commercieel.)
Dat was inderdaad het ergste aan de USSR en de nazi's.quote:Aangezien we voor een economisch model hebben gekozen waarin de overheid zich in principe zo min mogelijk bemoeit met de markt (het is hier de godverdomme USSR of NAZI Duitsland niet)
Wordt het dan niet interessanter voor de commercielen om dit soort programma's uit te zenden?quote:Op maandag 29 augustus 2005 10:03 schreef Potus het volgende:
De BVA (Bond voor Adverteerders) wil heel graag dat de publieke omroep reclame blijft uitzenden. Er kijkt een andere doelgroep naar de publieke omroep dan naar de commerciëlen en die willen ze ook bereiken. Dus met afschaffing van reclame bij de publieke omroep beperkt je de vrije marktwerking voor de adverteerders. Dilemma.
Zoals ik al zei, dit mag van mij best worden vrijgegeven, wat niets afdoet aan het feit dat voor commercielen de kijkcijfers het belangrijkste zijn. Kijkcijfers zijn goud waard voor de adverteerder, kwaliteit waar niemand naar kijkt, niet.quote:Op maandag 29 augustus 2005 09:50 schreef Chewie het volgende:
Uiteraard zijn kijkcijfers de belangrijkste drijfveer voor de commercielen maar dat sluit niet uit dat ze ook op kwaliteit zouden concureren als dit commercieel aantrekkelijk zou zijn, de PO laat immers zien dat er hier wel een markt voor is alleen wordt deze markt ook verneukt door de PO vanwege het eten van 2 walletjes.
De commercielen zenden, wat mij als kijker betreft, al te veel reclame uit. Een Amerikaans systeem waarbij ik na het intro-filmpje van een programma al op een kwartier reclame wordt getracteerd, hoeft van mij nietquote:Het probleem met de commercielen is dat ze maar een beperkte hoeveelheid reclame per uur mogen uitzenden en natuurlijk blijft er altijd een deel bij de PO hangen alleen al omdat de PO meer geld kan besteden aan zijn programma's en dus al een voorsprong heeft op de commercielen.
Het moet zeker ook privaat. Maar ik vind dat de overheid een taak heeft om ook nieuws van hun kant te brengen, zodat we het nieuws nog een beetje onafhankelijk kunnen houden.quote:Eens, maar nieuws kan ook prima privaat, geef mij maar een PO die gefinancierd wordt door de omroepen en haar leden.
Meningsvorming is iets wat nooit uit 1 hoek moet komen.quote:Ik zag hier ook een reactie dat meningsvorming te belangrijk is om aan de markt over te laten en dat dit dus een taak is van de overheid. Als er iets juist niet de taak is van de overheid dan is het wel "meningsvorming" en er zijn voorbeelden genoeg in de geschiedenis waaruit dat blijkt.
quote:Zelfs John de Mol heeft in Nova al gezegd dat er teveel landelijke free-to-air zenders zijn, zijn tweede en eventueel derde zender komen dan ook op termijn achter de decoder. De verwachting is ook dat SBS en RTL hetzelfde zullen doen met RTL5/7 en Net5.
Aangezien ik toch nog regelmatig naar buitenlandse zenders kijk, omdat er op die 10 Nederlandse niets leuks te zien is, vind ik 10 nog te weinigquote:Je kunt zelf toch ook wel uitrekenen dat 10 (in de toekomst 12/13?) landelijke free-to-air zenders in een land met ruim 16 miljoen inwoners teveel is?
Het gaat niet om de hoogste kijkcijfers maar meestal om het grootste marktaandeel binnen een bepaalde doelgroep, NED3 zend ondanks de lage kijkcijfers bijhoorlijk veel reclame uit denk dat een RTL5 deze doelgroep best zou willen bedienen als dit uit zou kunnen.quote:Op maandag 29 augustus 2005 10:04 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dit mag van mij best worden vrijgegeven, wat niets afdoet aan het feit dat voor commercielen de kijkcijfers het belangrijkste zijn. Kijkcijfers zijn goud waard voor de adverteerder, kwaliteit waar niemand naar kijkt, niet.
Veel kwaliteitsprogramma's zullen onder de commercielen dus simpelweg sneuvelen.
Dat valt ook wel een beetje mee, een show van ongeveer 40 minuten duurt in de VS een uur en hier ongeveer 50 minuten.quote:De commercielen zenden, wat mij als kijker betreft, al te veel reclame uit. Een Amerikaans systeem waarbij ik na het intro-filmpje van een programma al op een kwartier reclame wordt getracteerd, hoeft van mij niet![]()
Als je minder reclame wil dan is dit toch de enige manier. Je zal ook niet per zender afrekenen maar via een digitaal + abonnement via kabel,digitene of schotel.quote:
Ik ben benieuwd wat ie daar voor wil vangen. Voor een tweede Talpa, RTL 5, RTL 7 en Net 5 heb ik nou niet bepaald een groot bedrag over
Of juist teveel, spoeling is zo dun dat er geen geld meer overblijft om wat anders uit te zenden dan belspelletjes, engelsen die emigreren naar Spanje (wie boeit dat nou) en de doe hetzelf programma's.quote:Aangezien ik toch nog regelmatig naar buitenlandse zenders kijk, omdat er op die 10 Nederlandse niets leuks te zien is, vind ik 10 nog te weinig
Maar wat reclametijd betreft, heb je waarschijnlijk gelijk.
Waarom doen ze het nu dan niet al? En nou niet aankomen met de concurrentie van de publieke omroep, want op entertainmentgebied is de concurrentie met hun commerciële concurrenten groter en dat weerhoudt ze ook niet van het maken van programma's in dat genre.quote:Op maandag 29 augustus 2005 10:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wordt het dan niet interessanter voor de commercielen om dit soort programma's uit te zenden?
RTL 5 gaat dat niet redden, als je ze achter een decoder stopt. Dan red Ned 3 dat zelfs zonder subsidie nog wel.quote:Op maandag 29 augustus 2005 10:13 schreef Chewie het volgende:
Het gaat niet om de hoogste kijkcijfers maar meestal om het grootste marktaandeel binnen een bepaalde doelgroep, NED3 zend ondanks de lage kijkcijfers bijhoorlijk veel reclame uit denk dat een RTL5 deze doelgroep best zou willen bedienen als dit uit zou kunnen.
Oh? Bron? Ik heb toch altijd het idee dat het veel meer is, zeker als ik weer eens in Canada ben en naar Amerikaanse stations kijk.quote:Dat valt ook wel een beetje mee, een show van ongeveer 40 minuten duurt in de VS een uur en hier ongeveer 50 minuten.
Via een digitaal abonnement betaal je misschien een duppie per zender per maand. Dat lijkt me bij lange na niet voldoende.quote:Als je minder reclame wil dan is dit toch de enige manier. Je zal ook niet per zender afrekenen maar via een digitaal + abonnement via kabel,digitene of schotel.
Onzin, met belspelletjes wordt juist geld verdient (Nogal logisch dat die bagger dan uitgezonden word, net als die tell sell troep), die blijven dus wel, ook al geef je de commercielen een miljard, doe het zelf en reality programma's zijn momenteel juist erg populair en worden daarom (en niet wegens geldgebrek) uitgezondenquote:Of juist teveel, spoeling is zo dun dat er geen geld meer overblijft om wat anders uit te zenden dan belspelletjes, engelsen die emigreren naar Spanje (wie boeit dat nou) en de doe hetzelf programma's.
Omdat commerciele zenders in Nederland nooit budget vrij kan maken dat kan concureren met die van de PO en dan is de keus natuurlijk makkelijk.quote:Op maandag 29 augustus 2005 10:28 schreef Potus het volgende:
[..]
Waarom doen ze het nu dan niet al? En nou niet aankomen met de concurrentie van de publieke omroep, want op entertainmentgebied is de concurrentie met hun commerciële concurrenten groter en dat weerhoudt ze ook niet van het maken van programma's in dat genre.
Ik vermoed dat ze allemaal voor het grote geld gaan, en dat zit nou eenmaal in het vermaak, niet in documentaires, kunst, bejaardenseries (Toen was geluk heel gewoon) en consumentenprogramma's, om maar eens wat te noemen. Kortom: het is een eigen keuze van de commerciëlen.
Ik bedoelde ook RTl7, deze zender is puur gericht op doelgroepen met 's avonds nog enkele series en films en heeft overdag een sterk formule.quote:Op maandag 29 augustus 2005 10:35 schreef Vhiper het volgende:
[..]
RTL 5 gaat dat niet redden, als je ze achter een decoder stopt. Dan red Ned 3 dat zelfs zonder subsidie nog wel.
Kijk maar eens, bijvoorbeeld bij IMDB, wat de gemiddelde duur is van een serie in de VS, series zoals 24, CSI, Las Vegas, Star-trek enz duren allemaal tussen de 40 en 42 minuten gemiddeld en staan voor een uur in de programma-bladen.quote:Oh? Bron? Ik heb toch altijd het idee dat het veel meer is, zeker als ik weer eens in Canada ben en naar Amerikaanse stations kijk.
Ik weet ook niet of het gaat werken maar de verwachting is wel dat we ook in Nederland die kant op gaat. Je krijgt dan ook meer interactiviteit.quote:Via een digitaal abonnement betaal je misschien een duppie per zender per maand. Dat lijkt me bij lange na niet voldoende.
Ik ontken ook niet dat er geen geld mee verdiend wordt maar het is natuurlijk zeer goedkoop te produceren. Dat reality en doe hetzelf populair zijn ontken ik ook niet maar er zitten maar heel weinig mensen te wachten op goedkoop ingekochte Engelse en Australische versies van deze formats en dit soort programma's kunnen dan ook beschouwd worden als zendervulling.quote:Onzin, met belspelletjes wordt juist geld verdient (Nogal logisch dat die bagger dan uitgezonden word, net als die tell sell troep), die blijven dus wel, ook al geef je de commercielen een miljard, doe het zelf en reality programma's zijn momenteel juist erg populair en worden daarom (en niet wegens geldgebrek) uitgezonden
Is dat wel zo? Volgens mij is dat het model dat jij graag zou zien echter daarmee behoor je tot een minderheid van de Nederlanders. Maar met wat geluk is er een politieke stroming die de zelfde mening is toegedaan en valt er op die manier wat te bereiken...quote:Aangezien we voor een economisch model hebben gekozen waarin de overheid zich in principe zo min mogelijk bemoeit met de markt (het is hier de godverdomme USSR of NAZI Duitsland niet)
Nederland heeft te weinig kijkers om een betaalzender van het niveau HBO rendeabel te maken. Helaas.quote:Op maandag 29 augustus 2005 11:09 schreef du_ke het volgende:
He wat naar, maar heb je er ook aan gedacht dat zenders op andere manieren inkomsten kunnen verwerven? Zie het Amerikaanse HBO de beste commerciele zender ter wereld maar geen reclame.
Of sluit de markt tegenwoordig ook al creativiteit uit?
Commerciële zender willen helemaal niet het budget vrijmaken dat kan concurreren met PO, want ze willen alleen maar zoveel mogelijk kijkers. Dan maak je echt hele andere programma's. PO maakt weer helemaal geen budget vrij voor een duur programma als Big Brother, want dat is niet het soort programma's dat men wil maken.quote:Op maandag 29 augustus 2005 10:53 schreef Chewie het volgende:
[..]
Omdat commerciele zenders in Nederland nooit budget vrij kan maken dat kan concureren met die van de PO en dan is de keus natuurlijk makkelijk.
Zoveel mogelijk kijkers binnen een bepaalde doelgroep dus als er een markt voor PO achtige programma's zal er 1 of meerdere commerciele zenders op inspringen. RTLZ is bijvoorbeeld in staat om aardig wat winst te genereren zonder dat daar veel kijkers voor nodig zijn.quote:Op maandag 29 augustus 2005 13:36 schreef Potus het volgende:
[..]
Commerciële zender willen helemaal niet het budget vrijmaken dat kan concurreren met PO, want ze willen alleen maar zoveel mogelijk kijkers. Dan maak je echt hele andere programma's. PO maakt weer helemaal geen budget vrij voor een duur programma als Big Brother, want dat is niet het soort programma's dat men wil maken.
Een bizarre post, dit bovenstaande bericht. Een bericht waar je ontzettend veel vraagtekens bij mag zetten, zeker omdat je compleet ongepast gaat lopen schermen met het nazi-regime.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 13:39 schreef McCarthy het volgende:
Media die voor hun inkomsten voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van reclame hebben het zwaar. De bestedingen blijven gelijk (750 miljoen euro voor TV) maar het aanbod van reclame minuten op TV stijgt alleen maar, mede dankzij Talpa. Dit zet de inkomsten de TV zenders onder druk die hierdoor meer moeite hebben om nog iets van kwaliteit te leveren.
Een kwalijke rol hierin speelt de STER die met 341 miljoen gulden (1999) zo'n 20% a 25% van de taart krijgt. Dat zijn dus bestedingen die anders naar de commerciele zxender hadden kunnen gaan.
Aangezien we voor een economisch model hebben gekozen waarin de overheid zich in principe zo min mogelijk bemoeit met de markt (het is hier de godverdomme USSR of NAZI Duitsland niet) maakt de overheid het met haar toegestane aanbod op de publieken de private partijen behoorlijk lastig en is de overheid dus een belangrijke schuldige voor de malaise bij die private bedrijven. Dont blame Talpa aangezien dat wel een echte marktpartij is. radio reclame inkomsten van de STER: 127 miljoen gulden (1999)
Waarom zou er niemand kijken naar kwaliteit?quote:Op maandag 29 augustus 2005 10:04 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dit mag van mij best worden vrijgegeven, wat niets afdoet aan het feit dat voor commercielen de kijkcijfers het belangrijkste zijn. Kijkcijfers zijn goud waard voor de adverteerder, kwaliteit waar niemand naar kijkt, niet.
Veel kwaliteitsprogramma's zullen onder de commercielen dus simpelweg sneuvelen.
Dat is zwaar overdreven. Er is wel vaker reclame, maar ook korter. Ik vind het persoonlijk prettiger om vijf keer twee minuten reclame te zien, dan twee keer vijf minuten. Die lange onderbrekingen in Nederland vind ik storend.quote:De commercielen zenden, wat mij als kijker betreft, al te veel reclame uit. Een Amerikaans systeem waarbij ik na het intro-filmpje van een programma al op een kwartier reclame wordt getracteerd, hoeft van mij niet![]()
Onafhankelijk nieuws van één kant?quote:Het moet zeker ook privaat. Maar ik vind dat de overheid een taak heeft om ook nieuws van hun kant te brengen, zodat we het nieuws nog een beetje onafhankelijk kunnen houden.
Precies.quote:Meningsvorming is iets wat nooit uit 1 hoek moet komen.
Je bent niet de enige, maar er zijn vast mensen die er wel voor willen betalen; dat zien we vanzelf wel.quote:
Ik ben benieuwd wat ie daar voor wil vangen. Voor een tweede Talpa, RTL 5, RTL 7 en Net 5 heb ik nou niet bepaald een groot bedrag over
Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit, wat mij betreft. Maar de zenders brengen wat de consument wil zien. Behalve de publieke omroep dan, die brengt wat de redactie leuk, belangrijk of interessant vindt.quote:Aangezien ik toch nog regelmatig naar buitenlandse zenders kijk, omdat er op die 10 Nederlandse niets leuks te zien is, vind ik 10 nog te weinig
Maar wat reclametijd betreft, heb je waarschijnlijk gelijk.
wel als ze alle tien bagger zijnquote:Op zaterdag 27 augustus 2005 12:54 schreef Chewie het volgende:
Nederland te klein is voor 10 landelijke 'free to air' zenders.
er is sinds de jaren 50 voor miljarden aan programma's opgenomenquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 23:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Volgens mij zitten we met een overbezette "tv markt" en is er geen plaats voor 7 of 8 commerciële zenders die allemaal dezelfde pulp uitzenden, en elkaar concepten kopiëren en uitbuiten, en licht aanpassen, totdat je het strontbeu bent.
deze discussie gaat primair over de STER. Dat JIJ de comm. niet leuk/belangrijk vind wil nog niet zeggen dat andere nlers dat ook zo vinden. De voorkeuren van van anderen afdoen als minderwaardig vind ik een walgelijke vorm van minachting.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 23:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Oh jeeh, de tv markt staat onder druk! Laten we de publieke omroepen opheffen zodat de reclame-makers dat geld aan reclame op de commerciëlen kunnen besteden!
Want het voortbestaan van alle commerciële zenders is wel zo ontzettend belangrijk, er dreigt een stukje Nederlandse cultuur verloren te gaan, kwaliteits-televisie met een grote K
waarom heeft BNN dan een soapquote:Op maandag 29 augustus 2005 13:36 schreef Potus het volgende:
[..]
Commerciële zender willen helemaal niet het budget vrijmaken dat kan concurreren met PO, want ze willen alleen maar zoveel mogelijk kijkers. Dan maak je echt hele andere programma's. PO maakt weer helemaal geen budget vrij voor een duur programma als Big Brother, want dat is niet het soort programma's dat men wil maken.
quote:Op maandag 29 augustus 2005 11:09 schreef du_ke het volgende:
He wat naar, maar heb je er ook aan gedacht dat zenders op andere manieren inkomsten kunnen verwerven? Zie het Amerikaanse HBO de beste commerciele zender ter wereld maar geen reclame.
Of sluit de markt tegenwoordig ook al creativiteit uit?
Je leest niet goed, de VS mag dan wel veel meer zenders hebben maar in verhouding heeft de VS wel minder landelijke (coast to coast) free to air zenders.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 04:05 schreef coz het volgende:
[..]
wel als ze alle tien bagger zijn
amerika heeft honderden zenders .. maar horen we daar ooit iets over
Hoezo waanzin? Die adverteerders van sexreclames willen toch betalen om 's nachts uitgezonden te worden.quote:er is verdomme 's nachts niets op tv , behalve dan bij de PO (HH netwerk, nova en sport) .. "ja want dat zijn tijden dat niemand kijkt" zeggen de commercielen ... waanzin zeg ik want ze proberen wel geld te krijgen via die achterlijke sex reclames .. (4 zenders achter elkaar) en belspelletjes ...
Je beaamt mijn stelling hiermee dus wel dat Nederland te klein is voor 10 landelijke free-to-air zenders.quote:overdag zelfde . maar dan alleen belspelletjes (ook zo'n verhaal apart)
Dat is jouw mening, ik vind bijna ook niks interresant maar dat is wel mijn mening.quote:en 's avonds de meest oninterresante bagger troep (ook zo'n verhaal apart)
Je bent niet echt voor een vrije markt he?quote:nou wil ik me nog niet eens uitlaten over die avondmeuk .. maar zorg verdorie gewoon dat er 24 uur per dag iets te zien is met zijn allen .. ..nou zeg ik niet dat ze die overdaad aan sexreclames moeten verbieden ..
(volgens mij uiteindelijk van maximaal 1 verschillende aanbieder eigenlijk .. je ziet het gewoon) (ook zo'n verhaal apart)
maar minstens een paar uur per nacht iets zinnigs uitzenden .. verspreid over de nacht en over de zenders .. gewoon verplichten wat mij betreft .. je mag best commercieel zijn maar dat betekend niet dat je alleen maar 's avonds kan uitzenden .. tv is 24/7 ,. geen gezeik ..en anders ga je maar appels verkopen ipv een tv zender runnen
Als je het sec bekijkt verstoren de commercielen de markt van de ster die er immers eerder was...quote:Op woensdag 31 augustus 2005 04:40 schreef McCarthy het volgende:
[..]
Maar dan nog is er altijd wel marktverstoring.
sinds wanneer is de overheid op allerlei terreinen een actief marktdeelnemerquote:Op woensdag 31 augustus 2005 11:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als je het sec bekijkt verstoren de commercielen de markt van de ster die er immers eerder was...
Ga maar eens op een wapenbeurs kijken. De grootste inkopers zijn daar van de overheidquote:Op woensdag 31 augustus 2005 11:29 schreef McCarthy het volgende:
[..]
sinds wanneer is de overheid op allerlei terreinen een actief marktdeelnemer
Al sinds ze hun eerste soldaten inhuurden in de 80 jarige oorlog.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 11:29 schreef McCarthy het volgende:
[..]
sinds wanneer is de overheid op allerlei terreinen een actief marktdeelnemer
Ze huren personeel in op diverse vakgebieden, huren wegenbouwers in, schaffen bouwmaterialen aan, kantoormaterialen, kantoren etc etc. De overheid is partij in meer markten dan jij of ik ooit zullen zijn.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 11:34 schreef McCarthy het volgende:
allerlei
Allemaal aan de vraagkant.quote:Ze huren personeel in op diverse vakgebieden, huren wegenbouwers in, schaffen bouwmaterialen aan, kantoormaterialen, kantoren etc etc.
tis niet belachelijk dat er sexreclames zijn .. maar op 5 zenders de hele nacht door .. ga tv makenquote:Op woensdag 31 augustus 2005 09:11 schreef Chewie het volgende:
Hoezo waanzin? Die adverteerders van sexreclames willen toch betalen om 's nachts uitgezonden te worden.
quote:Je bent niet echt voor een vrije markt he?
Dan moet je niet zeggen dat de overheid de tv-reclamemarkt kapot MAAKT.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 23:33 schreef McCarthy het volgende:
hij is al kapot, altijd al geweest
doordat de overheid hem kapot maakt slimpiequote:Op donderdag 1 september 2005 08:24 schreef Potus het volgende:
[..]
Dan moet je niet zeggen dat de overheid de tv-reclamemarkt kapot MAAKT.
Als de markt al kapot is dan kan de overheid die niet meer kapot maken. Slimpie.quote:Op donderdag 1 september 2005 11:29 schreef McCarthy het volgende:
[..]
doordat de overheid hem kapot maakt slimpie
Jammer dat je kennelijk niet hebt meegekregen wat ik heb willen aangeven. Het is namelijk niet mijn doel geweest om commerciële TV-zenders belachelijk te maken (en ik vind ze dat ook niet). Ik heb alleen willen aangeven dat de markt momenteel verzadigd is. Jij schuift de schuld in de schoenen van de STER (die al sinds 1988 op 3 publieke TV-zenders reclameblokken uitzendt), ik verwijs toch echt naar de TIG commerciële zenders die er sindsdien zijn bijgekomen. Zenders die overigens nog steeds weten te overleven. En er zijn nog steeds ondernemers die er brood in zien om een nieuwe zender te starten (John de Mol). Met de programmavoorbeelden heb ik slechts willen aangeven hoe verzadigd het aanbod is. Ze weten van gekkigheid niet wat ze moeten uitzenden om al die zenders te vullen. Er zijn er gewoon veel te veel.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 04:34 schreef McCarthy het volgende:
@ dVTB
De STER is gewoon marktverstoring en jij hebt dat in jouw post absoluut niet ontkracht. Het belachelijk maken van de comm. doet je onderbouwing evenmin geen goed. Marktverstoring is strijdig met ons economisch systeem en moet waar nodig dus vermeden worden.
Dus jij pleit voor een publieke omroep die een derde duurder wordt ? Want de ster inkomsten bedragen een derde van het budget. Dus jij pleit voor hogere overheidsuitgaven.quote:Op donderdag 1 september 2005 12:55 schreef McCarthy het volgende:
algemene reactie @ dVTB en anderen
Het gaat er niet direct om wat de toestand is van de huidige situatie of wat de gevolgen zijn van het overheidsbeleid inzake het toestaan van reclame op de PO.
Het gaat om het principe van een overheid die met andere martkpartijen aan het concureren is op een vrije markt. Dat is wat ik en een paar anderen afkeuren.
Ik snap dat er situaties zijn waar het moeilijk is om dat te verhinderen (de arbeidsmarkt) maar de markt voor TV reclame is niet zo'n situatie dus weg met reclame op de PO.
Tjongejonge, met onze belastingcenten de markt herstructuerenquote:Op donderdag 1 september 2005 13:13 schreef McCarthy het volgende:
dat verkies ik boven verstorig van de markt ja.
Overigens is het pas marktverstoring, als er al commerciele omroep was voordat de STER begon uit te zenden. Ergo, marktverstoring my assquote:
En waarom zou ongeveer 600 miljoen niet voldoende zijn?quote:Op donderdag 1 september 2005 13:05 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dus jij pleit voor een publieke omroep die een derde duurder wordt ? Want de ster inkomsten bedragen een derde van het budget. Dus jij pleit voor hogere overheidsuitgaven.
quote:Op donderdag 1 september 2005 13:18 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Overigens is het pas marktverstoring, als er al commerciele omroep was voordat de STER begon uit te zenden. Ergo, marktverstoring my ass
Geen idee, maar er is een keer afgesproken dat het budget 600 + de STER inkomsten moet zijn. Dan kun je het wel verlagen, maar dan zal er bezuinigd moeten worden. Kwaliteitsverlies, zendtijd verlies en weet ik al niet wat.quote:Op donderdag 1 september 2005 13:25 schreef Chewie het volgende:
[..]
En waarom zou ongeveer 600 miljoen niet voldoende zijn?
We hebben toch de LPF in de regering gehad, die het allemaal in de Geest van Pim zou regelen ?quote:Op donderdag 1 september 2005 13:37 schreef McCarthy het volgende:
maakte de overheid maar eens een keer een paar fundamentele beslissingen.
Ik constateert dat je dus geen antwoord hebt op de vragen. Je insteek was aanvankelijk dat commerciële omroepen het zo zwaar hebben en dat dat allemaal de schuld van de STER is. Je begint je topic met een beschrijving van de huidige situatie, nu ga je eens verkondigen dat het niet om die huidige situatie gaat. Daarmee is duidelijk wat je wilde: gewoon Publiek Omroepje-bashen.quote:Op donderdag 1 september 2005 12:55 schreef McCarthy het volgende:
algemene reactie @ dVTB en anderen
Het gaat er niet direct om wat de toestand is van de huidige situatie of wat de gevolgen zijn van het overheidsbeleid inzake het toestaan van reclame op de PO.
Het gaat om het principe van een overheid die met andere martkpartijen aan het concureren is op een vrije markt. Dat is wat ik en een paar anderen afkeuren.
Ik snap dat er situaties zijn waar het moeilijk is om dat te verhinderen (de arbeidsmarkt) maar de markt voor TV reclame is niet zo'n situatie dus weg met reclame op de PO.
dat heb ik wel degelijk, ik dacht alleen: ik geef jou en de rest even een algemeen antwoord ter verduidelikingquote:Op donderdag 1 september 2005 13:55 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik constateert dat je dus geen antwoord hebt op de vragen.
Vroeger boeide het misschien niet direct, ze gaan het echter steeds zwaarder krijgen. Nu is het moment om te zeggen kappen met reclame op de POquote:Je insteek was aanvankelijk dat commerciële omroepen het zo zwaar hebben en dat dat allemaal de schuld van de STER is. Je begint je topic met een beschrijving van de huidige situatie, nu ga je eens verkondigen dat het niet om die huidige situatie gaat. Daarmee is duidelijk wat je wilde: gewoon Publiek Omroepje-bashen.
omdat de overheid deelnemer is in markt die in principe vrij hoort te zijn.quote:Onderbouw nou gewoon eens waarom er geen reclame mag worden uitgezonden op de publieke omroep. Nederland 1, 2 en 3 zijn gewoon televisiezenders die geëxploiteerd moeten worden. Als reclame eraan bijdraagt om de kosten te verlagen, is dat toch prima?
je kan misschien twijfels zetten bij mijn bewering.quote:En trouwens nog iets: in je openingspost stel je dat de bestedingen die nu bij de STER terechtkomen anders naar een commerciële zender hadden kunnen gaan. Van die opmerking zijn vooral de laatste drie woorden erg terecht: hadden kunnen gaan. Want er is geen enkele garantie dat de commerciële zenders aanzienlijk meer inkomsten zouden krijgen als de STER ophield. Sterker nog: het zou zelfs wel eens averechts kunnen werken, als je bedenkt hoeveel Nederlanders bij reclame wegzappen. De publieke omroep zou wel eens populairder kunnen worden als deze reclamevrij werd. Daardoor zouden de commerciële zenders wellicht minder bekeken raken en de prijzen voor hun zendtijd omlaag moeten gooien, met alle mogelijke gevolgen van dien.
dan krijg je alsnog een zelfde discussie: waarom is de overheid partij in een markt die, geziene de moderne technieken van nu, in principe vrij hoort/kan zijn.quote:Er is dus zelfs wat te zeggen voor een stelling die 180 graden het tegenovergestelde is van de jouwe. Doordat er ook reclame is op de publieke omroep, gelden voor alle TV-zenders gelijke omstandigheden. Dat maakt de markt juist eerlijker.
Oftewel: steeds meer reclameterreur, zonder dat er een hogere nettobesteding door wordt gegenereerd. Dus, met dank aan de commerciëlen, krijgen we steeds meer reclameminuten op TV, zonder dat dat extra geld opbrengt voor meer of betere programma's.quote:'Het aantal uitgezonden reclameminuten zal ook wel weer gestegen zijn', verwacht hij. 'Jaar na jaar gaan die met 10% omhoog, terwijl de nettobestedingen van zo'n euro 750 mln al jaren niet meer groeien.'
Het is dan geen pure PO meer want ze zijn dan ook bezig om de adverteerders tevreden te stellen. Verder zie ik ook geen kostenverlagende effect bij de PO door reclame want ze hebben namelijk 3 x zoveel geld nodig dan de commercielen voor maar een heel klein beetje meer kwaliteit.quote:Op donderdag 1 september 2005 13:55 schreef dVTB het volgende:
Onderbouw nou gewoon eens waarom er geen reclame mag worden uitgezonden op de publieke omroep. Nederland 1, 2 en 3 zijn gewoon televisiezenders die geëxploiteerd moeten worden. Als reclame eraan bijdraagt om de kosten te verlagen, is dat toch prima?
gelijke omstandighedenquote:Er is dus zelfs wat te zeggen voor een stelling die 180 graden het tegenovergestelde is van de jouwe. Doordat er ook reclame is op de publieke omroep, gelden voor alle TV-zenders gelijke omstandigheden. Dat maakt de markt juist eerlijker.
Laat één ding duidelijk zijn: ik wil echt niet beweren dat de PO optimaal functioneert. Wat mij betreft doeken ze alle omroepen op, of gaan ze terug naar één omroep per TV-net. De kosten kunnen inderdaad fiks omlaag, maar daar gaat dit topic niet over. Zelfs al waren de kosten NUL, dan nog zie ik geen bezwaar tegen reclame bij de PO.quote:Op donderdag 1 september 2005 16:50 schreef Chewie het volgende:
Het is dan geen pure PO meer want ze zijn dan ook bezig om de adverteerders tevreden te stellen. Verder zie ik ook geen kostenverlagende effect bij de PO door reclame want ze hebben namelijk 3 x zoveel geld nodig dan de commercielen voor maar een heel klein beetje meer kwaliteit.
Goed voorbeeld van dat de PO de reclamemarkt kapot maakt is dat deze allerlij kunstgrepen toepast om zoveel mogelijk reclame in te kunnen passen want ze mogen immers geen programma's onderbreken dus krijg je op zondagmiddag dat ze Studio sport in stukjes gaan hakken (studio olympia) en het invoegen van bijvoorbeeld uitzending politieke partijen.
volgens mij was dat inderdaad zo maar is afgeschaft ..quote:
Nee, de comm's krijgen geen 600 miljoen uit Den Haag, maar die vervullen dan ook geen overheidstaken. Natuurlijk: dat bedrag kan best minder, de PO kan best efficiënter werken (omroepen opheffen), maar daarover gaat dit topic niet. Dit topic gaat over de aanwezigheid van reclame bij de PO.quote:Op donderdag 1 september 2005 17:01 schreef McCarthy het volgende:
gelijke omstandigheden
Krijgen de comm ook jaarlijks 600 miljoen uit den haag en hebben de kabelaars verplichting tot doorgifte![]()
Daar maak je dus alweer een denkfout.........quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 13:39 schreef McCarthy het volgende:
Aangezien we voor een economisch model hebben gekozen waarin de overheid zich in principe zo min mogelijk bemoeit met de markt (het is hier de godverdomme USSR of NAZI Duitsland niet)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |