Omdat ik nooit in een droom schrikkend dromend word en denk:'man, de realiteit die ik net heb gehad was echt spooky.'quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:13 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Laat ik het dan anders stellen: hoe weten wij zeker dat dromen niet echt zijn? Of in ieder geval: minder echt dan in de conditie waarin wij op dit moment leven (waken)?
Het maakt niet uit. In essentie komt alles op hetzelfde neer. Zoals IK ben opgevoed met het christelijke geloof kan ik mij dus zeer goed vinden in de oosterse filosofieėn bijvoorbeeld. Dat sommige mensen zijn opgevoed met een letterlijke interpretatie van de Bijbel is een tekortkoming, dan zie je inderdaad niet de overeenkomsten.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:15 schreef ee-04 het volgende:
Ik heb ook nog een vraag die me nog niet is beantwoord:
Hoe weet je als 'beginnend' gelovige, behalve door je opvoeding en cultuur, welk geloof je moet aanhangen? Er zijn zoveel geloven met allemaal de claim dat zij het ware geloof zijn. Geen van allen is van bewezen dat het al dan niet het ware geloof is.
Hoe maak je die keuze?
Dit slaat natuurlijk nergens op en dat weet je zelf ook!quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:17 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Omdat ik nooit in een droom schrikkend dromend word en denk:'man, de realiteit die ik net heb gehad was echt spooky.'![]()
Is het belangrijker om sommige dingen niet te weten dan?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:16 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Is dat belangrijk? Is dat uiteindelijk belangrijk?
Ik dacht dat een spiritueel iemand als jij hiervan de waarde wel in zou zien, maar goed: dromen hebben geen effect op ons leven totdat je erin gaat geloven. Andersom is dit niet het geval; de realiteit zal altijd je dromen beinvloeden.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:18 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dit slaat natuurlijk nergens op en dat weet je zelf ook!
Ja, maar natuurlijkquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:19 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Is het belangrijker om sommige dingen niet te weten dan?
En waar blijft de negatieve waarde van deze leer-ervaring?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:22 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, maar natuurlijk. Ik zag gisterochtend een documentaire op Discovery Channel over hoe planeten worden gevormd (de accretietheorie) uit de verklontering van ruimtegruis die daardoor steeds grotere objecten vormen. Op een gegeven moment worden ze zo groot, dat ze door zwaartekracht omringende elementen naar zich toetrekken en zo worden allemaal elementen opgeslokt door en steeds groter wordende brok welke uiteindelijk resulteert in een planeet.
Heel leuk en aardig, zeer interessant ook, maar essentieel? Nee.
Er is geen negatieve waardequote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:24 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
En waar blijft de negatieve waarde van deze leerervaring?
Het was dus een fabeltje wat je zat te kijken?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Er is geen negatieve waarde. Dat heb ik nooit gezegd.
Maar om de essentie van je eigen bestaan te doorgronden, heb je die kennis niet nodig.
Hoezo?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:26 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Het was dus een fabeltje wat je zat te kijken?
Dat vraag ik jou. Als je de kennis die je opdeed in dat programma zou negeren of... erger nog; als je die kennis nooit hebt gehad: hoe kun je dan de grond waarop je loopt verklaren? Misschien loop je wel op een draak met groen haar, stenen schubben en af en toe een bruin plekje dat als het nat is plakkerig wordt.quote:
Oke ik begrijp het. Oke, stel nu inderdaad dat dat zo is, is dat een ramp? Is het erg wanneer we zouden geloven dat we op een draak wonen? Hoe belangrijk is het om te weten dat we op een planeet wonen?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:34 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dat vraag ik jou. Als je de kennis die je opdeed in dat programma zou negeren of... erger nog; als je die kennis nooit hebt gehad: hoe kun je dan de grond waarop je loopt verklaren? Misschien loop je wel op een draak met groen haar, stenen schubben en af en toe een bruin plekje dat als het nat is plakkerig wordt.
Vul het in zoals je blieft, niemand zal toch ooit de waarheid ontrafelen omdat het toch duidelijk is dat we op een draak wonen?.
Het is niet belangrijk om te weten dat we op een planeet wonen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:36 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Oke ik begrijp het. Oke, stel nu inderdaad dat dat zo is, is dat een ramp? Is het erg wanneer we zouden geloven dat we op een draak wonen? Hoe belangrijk is het om te weten dat we op een planeet wonen?
Nou je had een veel belovende topic titel dat zou gaan over alle "dooddoeners". Dat een boodschapper geen kinderverkrachter kan zijn sluit voor mij Mo'tje als een profeet uit. Dus een "dooddoener".quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 11:46 schreef FuifDuif het volgende:
Akkersloot, weer typische en Akkersloot opmerking. Akkersloot naar de schroot!
Fuif is behoorlijk actief in de wetenschaps discussies en heb geenszinds het idee dat hij zich er door aangevallen voelt, hij is hooguit wat kritisch.quote:Op maandag 22 augustus 2005 14:34 schreef mgerben het volgende:
'De bijbel is het woord van God'
(response: Hoe letterlijk wil je dat nemen? Heeft God de bijbel van de 1e tot de laatste letter eigenhandig geschreven? Is dat een feit, of geloof jij dat dat een feit is?')
ik vind deze post een hoog karma gehalte hebben....quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 01:22 schreef Dj_White_Night het volgende:
Kortom(ja na al dat gelul bestaat er nog een korte versie) :
God communiceert met ons maar onze Mind VERLEIDT ons om onze aandacht naar deze wereld te richten in plaats van de innerlijke werelden en uiteindelijk God.
hahaha, je weet hoe impulsief ik soms kan reageren.... soms moet ik mezelf even (met terugwerkende kracht) revancherenquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 15:43 schreef FuifDuif het volgende:
Dank je pmb_rug, maar ik vond dat van die schoenveters ook wel een mooi begin.
geloof is geen politieke partij, dus je gaat niet argumenten afquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:15 schreef ee-04 het volgende:
Ik heb ook nog een vraag die me nog niet is beantwoord:
Hoe weet je als 'beginnend' gelovige, behalve door je opvoeding en cultuur, welk geloof je moet aanhangen? Er zijn zoveel geloven met allemaal de claim dat zij het ware geloof zijn. Geen van allen is van bewezen dat het al dan niet het ware geloof is.
Hoe maak je die keuze?
die kunnen we toevoegen aan het woordenboek!quote:[b]Op dinsdag 23 augustus 2005 16:11 ik heb god nog nooit gezien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |