Geachte WFL-lieden,
Het zal de meesten niet ontgaan zijn dat in werkelijk iedere geloofsdiscussie altijd weer dezelfde flauwe dooddoeners om de hoek komen kijken, die werkelijk slaan als een tang op een varken. Mensen proberen daarmee intelligent over te komen, maar jongens, het tegendeel wordt daarmee bewezen. Mijn doel met dit topic is een verzameling aan te leggen van de dooddoeners zoals die worden aangehaald in diverse geloofsdiscussies binnen WFL (maar ook in andere fora). De dooddoeners zullen in deze OP worden opgenomen en dit topic kan dienen als een discussie daaromheen en mensen kunnen daar uiteraard nieuwe dooddoeners aandragen. Waar mogelijk zullen verwijzingen naar posts gegeven worden en ook zal kort worden uitgelegd waarom een bepaald dooddoener onzinnig is.
De dooddoeners zijn weergegeven als uitspraken, die uiteraard de kern bevatten. Het kan natuurlijk zijn dat ze in meer of mindere mate anders zijn/worden verwoord in een daadwerkelijke discussie.
De dooddoeners worden uniek gecodeerd met behulp van de code:
AGDDx (waarbij x een uniek identificatienummer is)
Zo is het makkelijker om eventueel mensen te wijzen op een dooddoener-blunder, zodat zij zelf kunnen nalezen, in dit topic, waarom. Iedere keer weer hetzelfde tegenargument geven is namelijk zeer vermoeiend.
Met "stoffig boek" wordt verwezen naar een religieus boek of geschrift; meestal naar de Bijbel. Het moge duidelijk zijn, dat dit werkelijk nergens op slaat. Nog altijd wordt de Bijbel gedrukt. Als de Bijbel stoffig is, dan is dat omdat iemand niet weet hoe hij/zij zijn/haar boekenkast schoon (stofvrij) moet houden. Mijn Bijbel is in ieder geval nog altijd stofvrij namelijk.
Post verwijzingen
Geen
AGDD2 "Ik heb god nog nooit gezien."
Is dit serieus een argument tegen God? God kun je niet zien met je ogen (of met je hersenen). Om Hem daadwerkelijk te 'zien' moet je je zintuigelijke mogelijkheden van je af zetten en je hogere bewustzijn voor Hem openen. Dan zul je hem ervaren (dat is het beste woord).
Post verwijzingen
DionysuZ
AGDD3 "Religieuze ervaringen zijn hallucinaties, is al lang bewezen."
Twee belangrijke zaken vergeet men hier even voor het gemak:
a. In hoeverre weten we nu eigenlijk dat hallucinaties nep zijn? Het is de meest aannemelijke opvatting, maar we kunnen niet ontkennen dat er nog altijd een kans bestaat, dat het in feite openbaringen zijn van bijvoorbeeld parallele dimensies. Kortom: alles is mogelijk, dus als het voldoet aan de beschrijving van de hallucinatie, kan dat op basis hiervan dus niet worden afgewimpeld als zijnde een illusie.
b. Aangenomen dat hallucinaties nep zijn, is er nog geen enkele reden om religieuze ervaringen als hallucinaties te bestempelen. Als ik enge beestjes zie in mijn kamer, dan zitten ze daar. Als ik hallucineer dat ik beestjes zie, dan zitten ze er niet.
Post verwijzingen
Geen
[ Bericht 4% gewijzigd door FuifDuif op 23-08-2005 16:42:04 ]