quote:
Korte samenvatting: Overmatig snoep eten begon rond mijn elfde, op de middelbare school. Mijn vader was vet tegen en telde al mijn geld, dus als oma mij een tientje toestopte, ging dat volledig en direct op aan snoep. En snoep jatten deed ik ook. Gaf me een beetje het gevoel macht terug te krijgen.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 7 was, heb tot mijn 14e bij mijn vader gewoond. Van mijn moeder kreeg ik in het weekend veel snoep. Toen ik 14 was en bij mijn moeder ging wonen, snoepte ik er op los. Toen was ik trouwens nog gewoon een magere lat, echt zo'n tienerslungel. Ik snoepte vrolijk door, en ik spijbelde erg veel van school omdat ik bang was dat mensen me stom zouden vinden. Op zo'n spijbeldag at ik soms wel twee zakken drop en spekkies. Het was nog geen probleem, totdat ik iets aan ging komen en mijn moeder zei dat ik dik werd, en dat ik later nog veel dikker zou worden. Ik weet dat mijn moeder dik zijn verafschuwd. Dus ik probeerde hetzelfde te wegen als zij. 63 kilo.
Snoep kon ik niet laten staan, dat was mijn fix. Dus ik liet andere maaltijden staan, voornamelijk het warme eten. Zo kwam ik vrij snel bij die 63. (Ben nu 76.) Mijn moeder vond me supermooi. De rest vond me eng dun. Ik werd op straat aangesproken en deed een modeshow. Die hele dag ging als een waas aan me voorbij, ik had niks gegeten.
Ik ontmoette mijn ex, en ging langzaam weer meer eten. Hij at bijvoorbeeld patat, en op een gegeven moment ging ik zelf vragen of ik ook en patatje mocht. Zo werden mijn eetgewoontes wat beter, en kon ik weer redelijk functioneren.
Twee jaar later, ik was 19 ik werkte bij de Belastingdienst, althans, het was een soort stage. En doodeng. Ik was door dat goede eten een kilo of 5 aangekomen, zat rond de 68. Dat vond ik best veel, en af en toe skipte ik een warme maaltijd. De relatie met mijn ex was op dat moment ook niet meer zo lekker, ik voelde me de mindere, en machteloos. En dan ga ik dus snoepen, mijn ultieme machtsmiddel. "Ik heb lekker schijt aan alles, puh!" Ik maakte mezelf wijs dat die eetbuien een lichamelijke oorzaak hadden, mijn instabiele suikerspiegel. Dus ik ging het Atkinsdieet doen. DAt werd ook niks natuurlijk, mijn eetgewoonten werden nog meer vervreemd.
Op een gegeven moment stopte ik met mijn stage en studie, ik trok het niet meer. Ik zat hele dagen thuis, en eten en braken was mijn daginvulling. Ik kon ook heel lang alleen fruit eten, en dan vier kilo verliezen in een week. En dat er binnen drie dagen weer aan eten. Ondertussen voelde ik me echt ziek. Toen ben ik min of meer ontslagen bij mijn bijbaan, zo van: "Ga hulp zoeken jij!"
Dat is nu iets meer dan een jaar geleden, 1 augustus begon ik met therapie. In eerste instantie werd ik alleen maar erger, ik haatte alles, verklaarde die therapielui voor gek. Maar na een maand of 2 a 3 werd alles beter. Het ging uit met mijn ex, ik voelde me weer powerfull, en het eten ging ook goed. Ik ben best wat aangekomen, maar dat vind ik niet erg. Dit gewicht heb ik nodig. Ik sta niet meer te draaien als ik opsta, ik kan tot 11 uur opblijven...