abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:11:16 #1
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_29808828
Ik zag vorige week een indrukwekkende documentaire over eetstoornissen bij jonge vrouwen. De documentaire ging voornamelijk over tieners met boulimia en/of anorexia, maar ook de ouders en mensen uit de omgeving kwamen daarbij aan het woord.

Toen de meiden aan het woord kwamen en zij hun verhaal vertelden had ik inderdaad het idee dat er wel wat pondjes af mochten. Niet dat ze dik waren hoor, integendeel, maar de proporties klopten niet helemaal. Een van de meisjes had bijvoorbeeld geen borsten maar wel een, in verhouding, grote bips. Als ik zoiets zie dan kan ik mij persoonlijk wel voorstellen dat je met zo'n figuur niet lekker in je vel zit en je er wat aan wilt doen. Hoe je het doet ligt bij jezelf. Je kunt sporten, je kunt je laten liposucken, maar wat ook kan is gewoon niet eten. Of wel eten en dan de boel uitkotsen. De meid in kwestie koos voor de laatste optie en was, gelukkig voor haar, inmiddels al 10 kilo kwijtgeraakt in een maand.

De ouders en de mensen uit de omgeving van deze meid reageerden allen geschokt. Ze vonden het onaanvaardbaar dat zij haar eigen keuze maakte betreffende hoe ze wou afvallen. Ziek was ze. Therapie en eindeloos gezever over hoe slecht het wel niet was om het zo te doen, dat was dé oplossing. Nou, ik weet wel zeker dat je die kilo's er niet afkrijgt door er tegen aan te praten..

Ik denk dan op zo'n moment, laat haar toch lekker haar gang gaan. Ze valt er niemand mee lastig, ze doet er niemand kwaad mee. Ze wil alleen lekker strak in haar vel zitten, zodat ze een vriendje kan pimpen op school en niet meer uitgelachen wordt om haar figuur.

Ja maar, hoorde je de deskundigen roepen, dat komt allemaal door de bladen, die scheppen een ideaalbeeld waaraan alle vrouwen moeten voldoen! De bladen dus waarin alleen volslanke lekkere modellen staan afgebeeld. Deze bladen creeren een modetrend waarin slank de norm is en dik passé. Nou, eerlijk, daar ben ik het helemaal mee eens zal ik je vertellen. Ik heb ook liever slank dan dik. Voor mij hoeven 3 rollen niet.

En zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur.

Laten we eerlijk zijn, als zo'n meid af wil slanken op een voor haar plezierige manier, wie zijn wij dan om haar voor gek te verslijten en te doen alsof ze ziek is?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_29808956
jij bent ECHT ziek, robh!!!!
uit een aspergernest
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:17:06 #3
16625 robh
pi_29808986
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:16 schreef wendytje het volgende:
jij bent ECHT ziek, robh!!!!
Ik ben wat verkouden, niet echt ziek, maar waarom zeg je dat?
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:20:24 #4
16625 robh
pi_29809073
Begrijp me niet verkeerd Wendytje, ik geef alleen mijn mening. Dat ik daarom "ziek" zou zijn bewijst eens te meer dat wanneer je je niet volgens een bepaals vast stramien gedraagt je buiten de groep valt. En zo zit het dus ook met deze meiden.

Leven en laten leven?
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_29809074
het is een goede manier om af te vallen. men claimt dat het erg ongezond is maar daar ben ik zelf niet van overtuigt
zolang ze haar gezondheid niet uit het oog verliest komt het wel goed.
it was not a good game
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:20:32 #6
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_29809079
Zelf heb ik anderhalf jaar lang anorexia gehad. Daarvoor heb ik heb ik 4 jaar boulimia gehad. Je doet alsof mensen met een eetstoornis enkel een beetje erg streng lijnen. Maar je kent alle pijn er niet van. Je bent altijd dik en lelijk. Je geeft jezelf geen grenzen en zonderd jezelf van alles en iedereen aan. Je leeft niet meer. Het enige waar je je voor intresseert is afvallen en sporten.
Die manier is helemaal niet plezierig. Heb je wel eens tientallen keren op een dag gebraakt? Heb je wel eens een hand onder de littekens gezien door het braken? Iets wat je hele leven bij je blijft. Heb je wel eens de pijn van je lichaam en geest gevoeld? Vast niet.
Als je zo leeft ben je lichamelijk en geestelijk zo ziek, zo depressief, zo futloos. Je weet niet waar je over oordeeld. En dan nog het feit dat je er nooit echt helemaal overheen komt.
En dan zwijg ik over de therapieën om ervan te komen.

Alsjeblieft, oordeel niet zo. Moedig mensen niet voor deze ziekte aan. Want je weet duidelijk niet waarover je spreekt.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:21:11 #7
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_29809105
Anorexia of Boulimia gaat helemaal niet om het afvallen. Dat is slechts het begin. Het gaat om de controle die je hebt en ook al weeg je nog maar 35 kilo, als je weer gaat eten ben je die controle kwijt.

Als iemand wil afslanken door niet te eten is het slechts stompzinnig, want zo val je niet af. Je lichaam past zich aan aan weinig eten en je moet wel meer doen dan alleen niet eten om erg mager te worden (tenzij je het erg lang vol houdt)

Verder vraag ik me eigenlijk af waarom ik reageer daar dit duidelijk een rel topic is.

Ow en het is niet alleen afvallen het is constante spierpijn, niet kunnen slapen, het altijd koud hebben, compleet paranoide worden, constant hoofdpijn hebben, benauwd, hartkloppingen, pijnlijke nieren, etc etc.
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:22:38 #8
16625 robh
pi_29809152
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:21 schreef Silmarwen het volgende:
rel topic
Dat is inderdaad de term die gebruikt wordt hier wanneer een mening afwijkt van de geldende norm.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:24:19 #9
54772 Silmarwen
pi_29809199
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:22 schreef robh het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de term die gebruikt wordt hier wanneer een mening afwijkt van de geldende norm.
waarom zou je in vredes naam iemand die zich doodhongert willen aanmoedigen. Ach kind dat is normaal. HEt is normaal dat je niet wilt bestaan, dat je zo dun wilt zijn dat je niet kunt lopen, dat je altijd pijn hebt. Je bent helemaal niet ziek! Word jij maar fijn een hoopjes botjes, dat is namelijk hartsikke mooi, want je hebt toch een dikke reet!
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:28:33 #10
16625 robh
pi_29809319
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:24 schreef Silmarwen het volgende:

waarom zou je in vredes naam iemand die zich doodhongert willen aanmoedigen.
Dat moet je ook niet doen. Maar tussen uithongeren en doodhongeren zit natuurlijk wel een wereld van verschil.
quote:
Ach kind dat is normaal. HEt is normaal dat je niet wilt bestaan, dat je zo dun wilt zijn dat je niet kunt lopen, dat je altijd pijn hebt. Je bent helemaal niet ziek! Word jij maar fijn een hoopjes botjes, dat is namelijk hartsikke mooi, want je hebt toch een dikke reet!
Is dat sarcasme of meen je dat echt?
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_29809325
ik denk dat mensen met die "ziektes" verkeerd geholpen worden.
ze hebben een heel duidelijk doel voor ogen. in plaats van dat men kijkt naar het doel dat ze voor ogen hebben en daar op een gezonde manier mee omgaan, krijgen ze te horen dat ze ziek zijn en moeten eten. sorry hoor maar dat helpt niet.
it was not a good game
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:29:06 #12
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_29809331
Ach... die kerel weigert zelfs op alle serieuse reacties in te gaan. Dus aan het rellen.
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:29:19 #13
54772 Silmarwen
pi_29809340
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:28 schreef robh het volgende:

[..]

Dat moet je ook niet doen. Maar tussen uithongeren en doodhongeren zit natuurlijk wel een wereld van verschil.
Leg dat verschil eens uit dan.
quote:
Is dat sarcasme of meen je dat echt?
Is dat sarcasme of meen je dit echt?
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:30:28 #14
54772 Silmarwen
pi_29809369
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:28 schreef rasor1 het volgende:
ik denk dat mensen met die "ziektes" verkeerd geholpen worden.
ze hebben een heel duidelijk doel voor ogen. in plaats van dat men kijkt naar het doel dat ze voor ogen hebben en daar op een gezonde manier mee omgaan, krijgen ze te horen dat ze ziek zijn en moeten eten. sorry hoor maar dat helpt niet.
Wat helpt dan wel volgens jou?
pi_29809437
Sorry, maar voor zo'n TS heb ik maar 1 woord over:

You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:33:39 #16
16625 robh
pi_29809449
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:29 schreef boekenworm het volgende:
Ach... die kerel weigert zelfs op alle serieuse reacties in te gaan. Dus aan het rellen.
Nee hoor, ik geloof best dat jij het heel moeilijk hebt gehad en ik hoop dat je er nu vanaf bent. Maar het verschil tussen wat jij zegt en wat ik op de tv heb gezien is levensgroot. Deze meiden zager er gewoon gezond uit, niks futloos of bedlegerig, ook geen littekens en meer van dat.

Misschien zijn er diverse gradaties?
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:29 schreef Silmarwen het volgende:

Leg dat verschil eens uit dan.
Bij de een ga je dood en bij de ander niet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_29809491
ze hebben een doel en een methode om dat doel te berijken.
dus wat dat betreft hebben ze het prima voor elkaar ware het niet het gebrek aan controle op de gezondheid

dat gebrek aan controle komt omdat de omgeving het niet accepteerd en het allemaal stiekum moet.
sorry hoor maar op middelbare school moest ik van mijn moeke brood mee naar school nemen ondanks dat ik daar geen zin in had. dus moest dat stiekum weggegooid worden omdat ze anders boos word.
it was not a good game
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:37:13 #18
54772 Silmarwen
pi_29809548
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:33 schreef robh het volgende:

[..]

Nee hoor, ik geloof best dat jij het heel moeilijk hebt gehad en ik hoop dat je er nu vanaf bent. Maar het verschil tussen wat jij zegt en wat ik op de tv heb gezien is levensgroot. Deze meiden zager er gewoon gezond uit, niks futloos of bedlegerig, ook geen littekens en meer van dat.

[..]

Bij de een ga je dood en bij de ander niet.
Je gaat altijd dood
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:37:42 #19
54772 Silmarwen
pi_29809562
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:35 schreef rasor1 het volgende:
ze hebben een doel en een methode om dat doel te berijken.
dus wat dat betreft hebben ze het prima voor elkaar ware het niet het gebrek aan controle op de gezondheid

dat gebrek aan controle komt omdat de omgeving het niet accepteerd en het allemaal stiekum moet.
sorry hoor maar op middelbare school moest ik van mijn moeke brood mee naar school nemen ondanks dat ik daar geen zin in had. dus moest dat stiekum weggegooid worden omdat ze anders boos word.
Wat is volgens jou het doel dan. Dun worden is het doel namelijk niet

Maar ik moet nu weg reageer straks wel uitgebreid.
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:39:03 #20
16625 robh
pi_29809593
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:37 schreef Silmarwen het volgende:

Dun worden is het doel namelijk niet
Nu volg ik je niet meer

Als dun worden niet het doel is waarom ligt de schuld dan bij de media en het ideaalbeeld van volslanke vrouwen?
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:39:05 #21
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_29809594
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:32 schreef teigan het volgende:
Sorry, maar voor zo'n TS heb ik maar 1 woord over:

'k vond de vegetarische versie ook beter
Hell, zelfs dat multitasken was leuker
| | @ | Overal zanikt bagger...
pi_29809607
robh Heb je een tijdje geleden de discussie in Amerika gevolgd over die vrouw die al zolang in coma lag?

Zij belandde in coma door boulimia, door het vele braken verstoor je je kalium en natrium balans, wat kan leiden tot een hartstilstand en dus de dood....

Ook boulimia is dodelijk... Is het niet een hartstilstand, dan heb je een zwaar beschadigde slokdarm, darmen die niets meer kunnen hebben door het laxeren, en je krijgt met een beetje "geluk" een stoma, als je darmen niet eerder scheuren doordat ze een vreetbui niet aankunnen...

Ik zou je aanraden je er toch eens beter in te verdiepen voordat je zomaar een conclusie trekt
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:41:22 #23
16625 robh
pi_29809627
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:39 schreef teigan het volgende:
robh Heb je een tijdje geleden de discussie in Amerika gevolgd over die vrouw die al zolang in coma lag?

Zij belandde in coma door boulimia, door het vele braken verstoor je je kalium en natrium balans, wat kan leiden tot een hartstilstand en dus de dood....

Ook boulimia is dodelijk... Is het niet een hartstilstand, dan heb je een zwaar beschadigde slokdarm, darmen die niets meer kunnen hebben door het laxeren, en je krijgt met een beetje "geluk" een stoma, als je darmen niet eerder scheuren doordat ze een vreetbui niet aankunnen...

Ik zou je aanraden je er toch eens beter in te verdiepen voordat je zomaar een conclusie trekt
Nee, dat heb ik niet meegekregen. Ik baseer mijn verhaal volledig op deze docu en de gebrekkige kennis die ik van het fenomeen heb. Blijkt dit toch een goed stek te zijn om informatie in te winnen
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:42:26 #24
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_29809643
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:33 schreef robh het volgende:

[..]

[..]
Je kan natuurlijk kijken hoelang ze het hadden. Waarschijnelijk hadden ze voor de tv make-up op. En denk je nou echt dat iemand die psygisch zo ziek is, en zo bang is voor eten en het verliezen van controle, toegeeft dat het niet goed gaat?
En dat bedlegerige is pas het allerlaatste stadium, die gaan meestal ook heel snel dood. Met anorexia en boulimia ben je juist over actief. Je bent zo druk, je voelt je zo vol energie. En ach, dat je zo nu en dan van de kaart heeft verzin je voor jezelf telkens een andere smoes, en ook voor de omgeving.
Je gehele lichaam is uit balans door het overmatige verlies van maagzuur, het tekort aan voedingsstoffen. Maar met behulp van je geest kan je zoveel kracht hebben.

Waarom leef jezelf niet twee week van een appel. Dan kun je met een gezonde geest eens voelen wat het gevolg is.
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:47:50 #25
16625 robh
pi_29809774
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:42 schreef boekenworm het volgende:

Je kan natuurlijk kijken hoelang ze het hadden. Waarschijnelijk hadden ze voor de tv make-up op. En denk je nou echt dat iemand die psygisch zo ziek is, en zo bang is voor eten en het verliezen van controle, toegeeft dat het niet goed gaat?
En dat bedlegerige is pas het allerlaatste stadium, die gaan meestal ook heel snel dood. Met anorexia en boulimia ben je juist over actief. Je bent zo druk, je voelt je zo vol energie. En ach, dat je zo nu en dan van de kaart heeft verzin je voor jezelf telkens een andere smoes, en ook voor de omgeving.
Je gehele lichaam is uit balans door het overmatige verlies van maagzuur, het tekort aan voedingsstoffen. Maar met behulp van je geest kan je zoveel kracht hebben.
Ik las het net al in een post hierboven.

Maar hetgeen simarwen zei, dat snap ik niet. Het doel is niet om af te slanken, waarom dan toch die drang om zo skinny mogelijk over te komen?
quote:
Waarom leef jezelf niet twee week van een appel. Dan kun je met een gezonde geest eens voelen wat het gevolg is.
Ik blief geen appels, maar ik snap je punt
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')