abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 augustus 2005 @ 10:11:36 #76
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_29860987
Is gewoon type afhankelijk denk ik. Iets ala een BMW 760 zou ik niet handgeschakeld willen hebben, maar in me M3 wil ik bijvoorbeeld geen automaat hebben.

Snap ook niet dat dat volk bij benz niet even een fatsoenlijke sequenciele bak in elkaar kon zetten voor een auto als een CLK DTM AMG.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_29860994
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 00:28 schreef Googolplexian het volgende:
SLR voor vrouwen en bejaarden ... right

[afbeelding]
Yep, vergeleken met een Carrera GT of een Enzo wel
pi_29861033
In stand D is de kracht heel laag hoor... Je hoeft de rem maar heel zachtjes in te houden. Als je op een heuvel staat met helling 0,1% dan staat-ie al stil of zo
  maandag 22 augustus 2005 @ 10:32:48 #79
24163 Lexcorp
Alive and kicking
pi_29861283
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 02:45 schreef Steijn het volgende:


In de file is het ook handig. Iedereen schakelt z'n armpje lam en met je automaat kun je lekker de krant lezen.
of bij mooi weer een been buiten boord gooien
Het is nix, het was nix, en het zal nooit wat worden!
pi_29863714
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 10:25 schreef itsalex het volgende:
Ik heb gelest in een schakel en ben eerst een jaar gaan rijden in automaat. Waarom? Omdat ik dan me rustig kan concentreren op het verkeer en niet op die kl*te pook. Lekker geen gez**k met die hellingproef. Het reed zo heerlijk ontspannen. Daardoor durfde ik eerst dus na 1 jaar geen schakel te rijden(was echt heel handig gedaan). Maar wat gebeurde nou precies na 1 jaar had ik dus een auto besteld en zou deze over 2 weken kopen maar ik kreeg dus 2 dagen na de koop daarna een ongeluk(kettingbotsing(vr 13e) dus daardoor kregen we een leenauto die dus schakel was. Daardoor moest ik het leren in een schakel. Deze auto had een hele diepe koppelingspunt(als je een stukje omhoog kwam reed de auto al). Dat was meteen een goede les. maar nu 2 jaar nu wil ik graag toch weer automaat. Het rijdt zo ontspannen(ik rij ongeveer 25000 km per jaar).

O ja zuiniger met schakel?? Ik rij met mijn Mazda 2(1.4)(2005) ongeveer rond de 1 op 11 en met een Nissan Primera(2.0)(1999)(automaat en halfschakel) rij ik ongeveer 1 op 10. Dus zuiniger?? ja echt wel dus. Ik haal op de snelweg met die Nissan rond de 1 op 14 en met mijn Mazda rond de 1 op 13.
Dat hangt af van aerodynamica, versnellingsbakverhoudingen, koppelkromme etc. etc.

Dus om daaruit de conclusie te trekken dat een schakel minder zuinig is dan een automaat

Hell, misschien schakel je net verkeerd ? (te vroeg of te laat)...
pi_29870820
In een Boeing hoef je toch ook niet te schakelen?!
pi_29871981
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 10:32 schreef Lexcorp het volgende:

[..]

of bij mooi weer een been buiten boord gooien
En het andere op het gaspedaal, zit je op turnen ofzo?
pi_29872204
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 23:35 schreef Steijn het volgende:

[..]

En het andere op het gaspedaal, zit je op turnen ofzo?
CruiseControl
pi_29872255
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 23:35 schreef Steijn het volgende:

[..]

En het andere op het gaspedaal, zit je op turnen ofzo?
Deur open, linker been naar buiten steken, met rechts kun je dan nog wel bij het gaspedaal. Of nog beter, als de weg vlak is, beide benen naar buiten steken, en met de handrem de snelheid regelen. In de file dus
pi_29873302
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 21:07 schreef supercharger het volgende:
In een Boeing hoef je toch ook niet te schakelen?!
Ja omdat dat moeilijk gaat met een turbofan.
pi_29874492
Om te beginnen, is een automaat zuiniger dan een schakelbak? Antwoord, ja en nee.
In het algemeen is een schakelbak zuiniger dan een automaat, als we het hebben over dezelfde auto. En dat heeft eigenlijks weinig te maken met het gewicht, maar meer in het feit hoe je rijdt. Hoe meer toeren je maakt hoe meer je verbruikt. Een automaat schakelt bij vrij hoge toeren, dit is dan ook de reden waarom je met een schakelbak zuiniger kan rijden. Echter betekend dit nog niet dat een schakelbak altijd zuiniger is. Probeer je zo snel mogelijk met een hoge versnelling te rijden om een normale manier, dus niet plankgas, dan rij je zuiniger dan een automaat. Het is bijvoorbeeld veel zuiniger om met de vierde versnelling 50km/h te rijden dan met de derde versnelling. Iets wat een automaat dus niet kan.

Is een schakelbak sneller dan een automaat? In het algemeen is een schakelbak een fractie sneller, maar gezien de laatste technologie is het bijna te verwaarlozen. We praten dan over minder dan een seconden verschil bij 0 naar 100. In de nieuwere auto's heb je bij een automaat verschillende programma's, denk aan normaal, sport en winter. De optie normaal is uiteraard het zuinigst. Wil je snel optrekken dan kan je kiezen voor de sportprogramma waardoor je veel sneller kunt optrekken. Daarnaast kennen we allemaal wel de kickdown. De automaat schakelt dan naar een lagere versnelling. En ik kan je vertellen die kickdown is gaaf! Je voelt je auto terugschakelen en opeens vlieg je vooruit. Iets wat ik tot nu toe bij geen andere auto met schakelbak heb meegemaakt. Maar wees eens eerlijk, je kunt echt niet zeggen dat een schakelbak sneller is, sinds wanneer probeer je altijd alles uit je auto te halen? Je bent wel erg asociaal om elke keer zo snel mogelijk op te trekken en altijd plankgas rijden. Tenslotte gaat je auto ook binnen no-time naar de knoppe.
pi_29877740
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 00:39 schreef Phoenixjuh het volgende:
Om te beginnen, is een automaat zuiniger dan een schakelbak? Antwoord, ja en nee.
In het algemeen is een schakelbak zuiniger dan een automaat, als we het hebben over dezelfde auto. En dat heeft eigenlijks weinig te maken met het gewicht, maar meer in het feit hoe je rijdt. Hoe meer toeren je maakt hoe meer je verbruikt. Een automaat schakelt bij vrij hoge toeren, dit is dan ook de reden waarom je met een schakelbak zuiniger kan rijden. Echter betekend dit nog niet dat een schakelbak altijd zuiniger is. Probeer je zo snel mogelijk met een hoge versnelling te rijden om een normale manier, dus niet plankgas, dan rij je zuiniger dan een automaat. Het is bijvoorbeeld veel zuiniger om met de vierde versnelling 50km/h te rijden dan met de derde versnelling. Iets wat een automaat dus niet kan.

Is een schakelbak sneller dan een automaat? In het algemeen is een schakelbak een fractie sneller, maar gezien de laatste technologie is het bijna te verwaarlozen. We praten dan over minder dan een seconden verschil bij 0 naar 100. In de nieuwere auto's heb je bij een automaat verschillende programma's, denk aan normaal, sport en winter. De optie normaal is uiteraard het zuinigst. Wil je snel optrekken dan kan je kiezen voor de sportprogramma waardoor je veel sneller kunt optrekken. Daarnaast kennen we allemaal wel de kickdown. De automaat schakelt dan naar een lagere versnelling. En ik kan je vertellen die kickdown is gaaf! Je voelt je auto terugschakelen en opeens vlieg je vooruit. Iets wat ik tot nu toe bij geen andere auto met schakelbak heb meegemaakt. Maar wees eens eerlijk, je kunt echt niet zeggen dat een schakelbak sneller is, sinds wanneer probeer je altijd alles uit je auto te halen? Je bent wel erg asociaal om elke keer zo snel mogelijk op te trekken en altijd plankgas rijden. Tenslotte gaat je auto ook binnen no-time naar de knoppe.
Over het eerste:

Je kan ook bij 100 km/u naar zijn drie hoor veel mensen vergeten dat je vaak 2 tandjes terug kan ipv 3. Verder is kickdown niets anders dan terugschakelen van een automaat hoor, zo speciaal is dat niet

Over het tweede:

Hangt totaal van de persoon en zijn rijstijl af, sommige mensen rijden gewoon vlot (zoals ik) sommigen rijden gewoon wat langzamer.
pi_29877840
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 07:37 schreef yup het volgende:

[..]

Over het eerste:

Je kan ook bij 100 km/u naar zijn drie hoor veel mensen vergeten dat je vaak 2 tandjes terug kan ipv 3. Verder is kickdown niets anders dan terugschakelen van een automaat hoor, zo speciaal is dat niet

Over het tweede:

Hangt totaal van de persoon en zijn rijstijl af, sommige mensen rijden gewoon vlot (zoals ik) sommigen rijden gewoon wat langzamer.
En er is ook wel degelijk een verschil tussen vlot rijden (waar helemaal niks mis mee is ) en het continu zo hard mogelijk proberen door te gassen.
Daarnaast kun je heel agressief vlot rijden, maar ook vlot zonder het bumperkleven en alle andere irritaties er bij.

Maar nu weer ontopic:
Ik vind zelf een automaat heerlijk relaxed om te rijden al vind ik schakelen zelf leuker, vooral als ik een keer wil doorscheuren. Maar voor algemeen gebruik is de automaat lekker comfortable en snel zat om zonder schok of stoot goed vlot door te rijden.
pi_29878950
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 07:37 schreef yup het volgende:

[..]

Over het eerste:

Je kan ook bij 100 km/u naar zijn drie hoor veel mensen vergeten dat je vaak 2 tandjes terug kan ipv 3. Verder is kickdown niets anders dan terugschakelen van een automaat hoor, zo speciaal is dat niet

Over het tweede:

Hangt totaal van de persoon en zijn rijstijl af, sommige mensen rijden gewoon vlot (zoals ik) sommigen rijden gewoon wat langzamer.
1) Als je goed leest zei ik ook dat kickdown niks anders is dan terugschakelen. Maar het is wel iets waardoor je sneller kunt optrekken, waardoor het gap weer kleiner wordt. Daarnaast vind ik de kickdown bij een automaat toch iets anders rijden dan het slechts terugschakelen bij een schakelbak. Bij een automaat ga je ook flink voorruit, bij een schakelbak hoor je alleen de motor meer geluid maken, maar echt flink sneller vind ik het niet gaan.

2) Dat zei ik toch?
pi_29879614
Vind automaat écht fijn bij filerijden, voor de rest maak het voor mij niet zo uit. Keertje tijdje moeten filerijden met oldtimer, en die koppeling was echt ontzettend sterk geveerd, nou daar krijg je me toch een lamme linker poot van, vooral als het heel de tijd of héél langzaam rijdend/ stilstaan is.
pi_29887105
even voor de duidelijkheid een automaat is trager, zwaarder en verbuikt meer dan een handbak.

Dit komt door de werking van het mechanisme. Een automaat werkt op vloeistofdruk en centrifugaal krachten. Hierdoor wordt de kracht soepel, maar relatief traag en met verlies van energie verwerkt. Daarbij heb je met een automaat niet in de hand bij welk toerental je schakeld. Hierdoor heb je verbuikt en dynamiek minder in de hand.
pi_29888081
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 14:19 schreef FunnyName het volgende:
Daarbij heb je met een automaat niet in de hand bij welk toerental je schakeld. Hierdoor heb je verbuikt en dynamiek minder in de hand.
De automaat van mijn ouders (Mercedes C320 Combi) past zich aan aan je rijstijl. Als het het gaspedaal diep indrukt als je optrekt dan gaat hij door tot 5500 toeren maar als je het gaspedaal rustig indrukt dan schakelt hij al bij 2000 tot 3000 toeren. En dan heb je verder ook nog keus tussen een winterstand (wegrijden in z'n 2), sportieve stand en comfort stand. Mijn ervaring is dat, als ik rustig rij, de motor veel minder toeren maakt dan bij de gemiddelde handbakrijder en daarmee dus zuiniger is.
pi_29888406
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 14:50 schreef Steijn het volgende:

[..]

De automaat van mijn ouders (Mercedes C320 Combi) past zich aan aan je rijstijl. Als het het gaspedaal diep indrukt als je optrekt dan gaat hij door tot 5500 toeren maar als je het gaspedaal rustig indrukt dan schakelt hij al bij 2000 tot 3000 toeren. En dan heb je verder ook nog keus tussen een winterstand (wegrijden in z'n 2), sportieve stand en comfort stand. Mijn ervaring is dat, als ik rustig rij, de motor veel minder toeren maakt dan bij de gemiddelde handbakrijder en daarmee dus zuiniger is.
Adaptieve automaten komen inderdaad een heel eind.
Maar zo zuinig rijden als met een handbak kunnen ze nooit. Dat er mensen zijn die niet goed schakelen en daardoor een hoger verbruik hebben ligt niet aan de handbak. Ze hebben gewoon nooit (zichzelf) geleerd op het juiste moment te schakelen.

Wat dat betreft is een automaat beter voor alle mensen die niet kunnen rijden, of die afgeleid zijn doordat ze moeten schakelen
pi_29888524
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 09:38 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

1) Als je goed leest zei ik ook dat kickdown niks anders is dan terugschakelen. Maar het is wel iets waardoor je sneller kunt optrekken, waardoor het gap weer kleiner wordt. Daarnaast vind ik de kickdown bij een automaat toch iets anders rijden dan het slechts terugschakelen bij een schakelbak. Bij een automaat ga je ook flink voorruit, bij een schakelbak hoor je alleen de motor meer geluid maken, maar echt flink sneller vind ik het niet gaan.

2) Dat zei ik toch?
Dan doe je het verkeerd
pi_29888816
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 15:04 schreef Threepio het volgende:

[..]

Dan doe je het verkeerd
Klinkt als een slippende koppeling
pi_29889040
Autorijders met een automaat zijn gewoon lui
pi_29891264
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 15:21 schreef Tha_T het volgende:
Autorijders met een automaat zijn gewoon lui
Je kan ook gaan fietsen
pi_29891362
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 15:00 schreef FunnyName het volgende:
Maar zo zuinig rijden als met een handbak kunnen ze nooit. Dat er mensen zijn die niet goed schakelen en daardoor een hoger verbruik hebben ligt niet aan de handbak. Ze hebben gewoon nooit (zichzelf) geleerd op het juiste moment te schakelen.
Je moet naar de praktijk kijken. In theorie heb je ook geen koppeling nodig toch zit hij in elke auto.
pi_29891406
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 16:33 schreef Threepio het volgende:

[..]

Je kan ook gaan fietsen
Dat sowieso maar als dat niet kan moet je toch met de auto
pi_29891434
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 09:38 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

1) Als je goed leest zei ik ook dat kickdown niks anders is dan terugschakelen. Maar het is wel iets waardoor je sneller kunt optrekken, waardoor het gap weer kleiner wordt. Daarnaast vind ik de kickdown bij een automaat toch iets anders rijden dan het slechts terugschakelen bij een schakelbak. Bij een automaat ga je ook flink voorruit, bij een schakelbak hoor je alleen de motor meer geluid maken, maar echt flink sneller vind ik het niet gaan.

2) Dat zei ik toch?
Wat jij bij een vertelt kan bijna nooit.

Ten eerste, een automaat heeft meestal langere versnellingsbakverhoudingen. Dus een automaat zou iets langzamer moeten zijn in de versnellingen dan een handbak. (tijdens terugschakelen).

En als je terugschakelt en de auto gaat weinig vooruit + veel lawaai lijkt me idd op een slippende koppeling

Schakel eens in een serieuze wagen, bijv. een 325i bij 100 km/u naar 3. Dan moet er gewoon een geweldsexplosie losbarsten. Ding vliegt vooruit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')