Yep, vergeleken met een Carrera GT of een Enzo welquote:Op zondag 21 augustus 2005 00:28 schreef Googolplexian het volgende:
SLR voor vrouwen en bejaarden ... right
[afbeelding]
of bij mooi weer een been buiten boord gooienquote:Op zondag 21 augustus 2005 02:45 schreef Steijn het volgende:
In de file is het ook handig. Iedereen schakelt z'n armpje lam en met je automaat kun je lekker de krant lezen.![]()
Dat hangt af van aerodynamica, versnellingsbakverhoudingen, koppelkromme etc. etc.quote:Op zondag 21 augustus 2005 10:25 schreef itsalex het volgende:
Ik heb gelest in een schakel en ben eerst een jaar gaan rijden in automaat. Waarom? Omdat ik dan me rustig kan concentreren op het verkeer en niet op die kl*te pook. Lekker geen gez**k met die hellingproef. Het reed zo heerlijk ontspannen. Daardoor durfde ik eerst dus na 1 jaar geen schakel te rijden(was echt heel handig gedaan). Maar wat gebeurde nou precies na 1 jaar had ik dus een auto besteld en zou deze over 2 weken kopen maar ik kreeg dus 2 dagen na de koop daarna een ongeluk(kettingbotsing(vr 13e) dus daardoor kregen we een leenauto die dus schakel was. Daardoor moest ik het leren in een schakel. Deze auto had een hele diepe koppelingspunt(als je een stukje omhoog kwam reed de auto al). Dat was meteen een goede les. maar nu 2 jaar nu wil ik graag toch weer automaat. Het rijdt zo ontspannen(ik rij ongeveer 25000 km per jaar).
O ja zuiniger met schakel?? Ik rij met mijn Mazda 2(1.4)(2005) ongeveer rond de 1 op 11 en met een Nissan Primera(2.0)(1999)(automaat en halfschakel) rij ik ongeveer 1 op 10. Dus zuiniger?? ja echt wel dus. Ik haal op de snelweg met die Nissan rond de 1 op 14 en met mijn Mazda rond de 1 op 13.
En het andere op het gaspedaal, zit je op turnen ofzo?quote:Op maandag 22 augustus 2005 10:32 schreef Lexcorp het volgende:
[..]
of bij mooi weer een been buiten boord gooien
CruiseControlquote:Op maandag 22 augustus 2005 23:35 schreef Steijn het volgende:
[..]
En het andere op het gaspedaal, zit je op turnen ofzo?![]()
![]()
Deur open, linker been naar buiten steken, met rechts kun je dan nog wel bij het gaspedaal. Of nog beter, als de weg vlak is, beide benen naar buiten steken, en met de handrem de snelheid regelen. In de file dusquote:Op maandag 22 augustus 2005 23:35 schreef Steijn het volgende:
[..]
En het andere op het gaspedaal, zit je op turnen ofzo?![]()
![]()
Ja omdat dat moeilijk gaat met een turbofan.quote:Op maandag 22 augustus 2005 21:07 schreef supercharger het volgende:
In een Boeing hoef je toch ook niet te schakelen?!
![]()
Over het eerste:quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 00:39 schreef Phoenixjuh het volgende:
Om te beginnen, is een automaat zuiniger dan een schakelbak? Antwoord, ja en nee.
In het algemeen is een schakelbak zuiniger dan een automaat, als we het hebben over dezelfde auto. En dat heeft eigenlijks weinig te maken met het gewicht, maar meer in het feit hoe je rijdt. Hoe meer toeren je maakt hoe meer je verbruikt. Een automaat schakelt bij vrij hoge toeren, dit is dan ook de reden waarom je met een schakelbak zuiniger kan rijden. Echter betekend dit nog niet dat een schakelbak altijd zuiniger is. Probeer je zo snel mogelijk met een hoge versnelling te rijden om een normale manier, dus niet plankgas, dan rij je zuiniger dan een automaat. Het is bijvoorbeeld veel zuiniger om met de vierde versnelling 50km/h te rijden dan met de derde versnelling. Iets wat een automaat dus niet kan.
Is een schakelbak sneller dan een automaat? In het algemeen is een schakelbak een fractie sneller, maar gezien de laatste technologie is het bijna te verwaarlozen. We praten dan over minder dan een seconden verschil bij 0 naar 100. In de nieuwere auto's heb je bij een automaat verschillende programma's, denk aan normaal, sport en winter. De optie normaal is uiteraard het zuinigst. Wil je snel optrekken dan kan je kiezen voor de sportprogramma waardoor je veel sneller kunt optrekken. Daarnaast kennen we allemaal wel de kickdown. De automaat schakelt dan naar een lagere versnelling. En ik kan je vertellen die kickdown is gaaf! Je voelt je auto terugschakelen en opeens vlieg je vooruit. Iets wat ik tot nu toe bij geen andere auto met schakelbak heb meegemaakt. Maar wees eens eerlijk, je kunt echt niet zeggen dat een schakelbak sneller is, sinds wanneer probeer je altijd alles uit je auto te halen? Je bent wel erg asociaal om elke keer zo snel mogelijk op te trekken en altijd plankgas rijden. Tenslotte gaat je auto ook binnen no-time naar de knoppe.
En er is ook wel degelijk een verschil tussen vlot rijden (waar helemaal niks mis mee isquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 07:37 schreef yup het volgende:
[..]
Over het eerste:
Je kan ook bij 100 km/u naar zijn drie hoorveel mensen vergeten dat je vaak 2 tandjes terug kan ipv 3. Verder is kickdown niets anders dan terugschakelen van een automaat hoor, zo speciaal is dat niet
Over het tweede:
Hangt totaal van de persoon en zijn rijstijl af, sommige mensen rijden gewoon vlot (zoals ik) sommigen rijden gewoon wat langzamer.
1) Als je goed leest zei ik ook dat kickdown niks anders is dan terugschakelen. Maar het is wel iets waardoor je sneller kunt optrekken, waardoor het gap weer kleiner wordt. Daarnaast vind ik de kickdown bij een automaat toch iets anders rijden dan het slechts terugschakelen bij een schakelbak. Bij een automaat ga je ook flink voorruit, bij een schakelbak hoor je alleen de motor meer geluid maken, maar echt flink sneller vind ik het niet gaan.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 07:37 schreef yup het volgende:
[..]
Over het eerste:
Je kan ook bij 100 km/u naar zijn drie hoorveel mensen vergeten dat je vaak 2 tandjes terug kan ipv 3. Verder is kickdown niets anders dan terugschakelen van een automaat hoor, zo speciaal is dat niet
Over het tweede:
Hangt totaal van de persoon en zijn rijstijl af, sommige mensen rijden gewoon vlot (zoals ik) sommigen rijden gewoon wat langzamer.
De automaat van mijn ouders (Mercedes C320 Combi) past zich aan aan je rijstijl. Als het het gaspedaal diep indrukt als je optrekt dan gaat hij door tot 5500 toeren maar als je het gaspedaal rustig indrukt dan schakelt hij al bij 2000 tot 3000 toeren. En dan heb je verder ook nog keus tussen een winterstand (wegrijden in z'n 2), sportieve stand en comfort stand. Mijn ervaring is dat, als ik rustig rij, de motor veel minder toeren maakt dan bij de gemiddelde handbakrijder en daarmee dus zuiniger is.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 14:19 schreef FunnyName het volgende:
Daarbij heb je met een automaat niet in de hand bij welk toerental je schakeld. Hierdoor heb je verbuikt en dynamiek minder in de hand.
Adaptieve automaten komen inderdaad een heel eind.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 14:50 schreef Steijn het volgende:
[..]
De automaat van mijn ouders (Mercedes C320 Combi) past zich aan aan je rijstijl. Als het het gaspedaal diep indrukt als je optrekt dan gaat hij door tot 5500 toeren maar als je het gaspedaal rustig indrukt dan schakelt hij al bij 2000 tot 3000 toeren. En dan heb je verder ook nog keus tussen een winterstand (wegrijden in z'n 2), sportieve stand en comfort stand. Mijn ervaring is dat, als ik rustig rij, de motor veel minder toeren maakt dan bij de gemiddelde handbakrijder en daarmee dus zuiniger is.
Dan doe je het verkeerdquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 09:38 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
1) Als je goed leest zei ik ook dat kickdown niks anders is dan terugschakelen. Maar het is wel iets waardoor je sneller kunt optrekken, waardoor het gap weer kleiner wordt. Daarnaast vind ik de kickdown bij een automaat toch iets anders rijden dan het slechts terugschakelen bij een schakelbak. Bij een automaat ga je ook flink voorruit, bij een schakelbak hoor je alleen de motor meer geluid maken, maar echt flink sneller vind ik het niet gaan.
2) Dat zei ik toch?
Je kan ook gaan fietsenquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 15:21 schreef Tha_T het volgende:
Autorijders met een automaat zijn gewoon lui
Je moet naar de praktijk kijken. In theorie heb je ook geen koppeling nodig toch zit hij in elke auto.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 15:00 schreef FunnyName het volgende:
Maar zo zuinig rijden als met een handbak kunnen ze nooit. Dat er mensen zijn die niet goed schakelen en daardoor een hoger verbruik hebben ligt niet aan de handbak. Ze hebben gewoon nooit (zichzelf) geleerd op het juiste moment te schakelen.
Wat jij bij een vertelt kan bijna nooit.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 09:38 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
1) Als je goed leest zei ik ook dat kickdown niks anders is dan terugschakelen. Maar het is wel iets waardoor je sneller kunt optrekken, waardoor het gap weer kleiner wordt. Daarnaast vind ik de kickdown bij een automaat toch iets anders rijden dan het slechts terugschakelen bij een schakelbak. Bij een automaat ga je ook flink voorruit, bij een schakelbak hoor je alleen de motor meer geluid maken, maar echt flink sneller vind ik het niet gaan.
2) Dat zei ik toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |