quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 09:32 schreef Bensel het volgende:
voor de gelovigen: volgende keer dat je een preel hebt over God of jezus in de kerk, vervang de woorden heilige geest, Jezus, en God dan door het woord 'iets'.. en je zult zien dat wat ze zeggen eigenlijk niets bijznders is, en dat het zelfs lachwekkend word..
Ik ben het vaak ook niet eens met de kerk.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 10:00 schreef boekenworm het volgende:
Eigelijk zit ik nu een in religieuse twijfelfase (klinkt wel intressant om het zo te noemen). Tot mijn 14 gingen we elke ochtend naar de kerk, waarna mijn moeder geheel anti-geloof werd, dus we gingen niet meer.
En zelf wijk ik wel de christelijke kant op, maar ben het niet eens met de manier waarop ze in kerken het geloof verkondigen.
Jij geloofd niet. Jij gelooft.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 09:56 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
![]()
Dat kan je overal wel doen. Als Balkenende een betoog geeft over normen en waarden en je veranderd dat ook door iets krijg je precies hetzelfde idee. Dit staat dus compleet los van de vraag of je wel of niet in God geloofd.
Heb je ook nuttige bijdragen aan deze discussie?quote:
waarom moeten die stakkers zoals jou hier toch altijd zo fucking vervelend doen. Wat boeit die ene fout nouquote:
Just asking: ben jij [DPS]Bypass?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 13:15 schreef bypass het volgende:
[offtopic]als je er geen andacht aan schenkt houd hij mischien vanzelf op[offtopic]
ik denk dat mensen die geloven er kracht uit kunnen putten maar respecteer dan ook anderen die 'íets' anders geloven of helemaal niets geloven, en alle radicale idiooten die hun geloof gebruiken om terreur te zaaien moeten ze gewoon afmaken
en mensen die er geld aan proberen te verdienen (johmanda) zijn mensen die gebruik maken van andere mensen.
Daar komt het idd op neer, misschien vindt je dat al de indoctrinerende kant op gaan? Ach, ik ken genoeg mensen wiens ouders dat ook zeiden, maar als je wat ouder wordt raak je nieuwsgierig en wil je min of meer bevredigd worden waarom je er eigenlijk in gelooft. Veel van die gasten zijn er dus van af gestapt omdat zij zichzelf er blijkbaar niet in vonden.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 22:05 schreef Asmodean het volgende:
[..]
maar ik neem aan dat je ouders je wel zeiden dat god bestaat, en niet zeiden dat sommige mensen denken van wel, en anderen van niet.
ja... wat wil je zeggen?quote:Ik neem aan dat je ouders jou geprobeerd hebben te overtuigen, maar je verder vrij in je keuze laten. Dat is natuurlijk volkomen logisch, aangezien ouders het beste voor hun kinderen willen, en religieuze mensen denken nou eenmaal dat een religieus leven het beste is.
Dat is een combinatie van een heleboel dingen, waarvan deels feiten. De een zal iets misschien met toeval of geluk bestempelen, een ander zal geloven dat er 'een hogere macht' is die iets zus en zo laat lopen. Het is in de loop der tijd gegaan denk ik, zo met z'n ups en downs.quote:maar waarom ben je gaan geloven? Wat overtuigde je van het bestaan van god, en waarom? Waarom wil je geloven? daar ben ik benieuwd naar
Dan ga jij naar de verkeerde kerken. Was dat ook de reden waarom je moeder anti-geloof is geworden? Mag ik vragen wat voor kerken je hebt gezeten/ wel eens komt?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 10:00 schreef boekenworm het volgende:
En zelf wijk ik wel de christelijke kant op, maar ben het niet eens met de manier waarop ze in kerken het geloof verkondigen.
ja, als je dat bij politici doet krijg je hetzelfde effect.. en dat vind ik erg slecht.. Het word heel erg inponerend gebracht, terwijl het slechts ophemeling is.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 09:56 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
![]()
Dat kan je overal wel doen. Als Balkenende een betoog geeft over normen en waarden en je veranderd dat ook door iets krijg je precies hetzelfde idee. Dit staat dus compleet los van de vraag of je wel of niet in God geloofd.
dus de reden dat je religieus bent is dat je van veel dingen denkt dat het geen toeval zou kunnen zijn, en het dus wel god zou zijn? Ga je daarvoor ook naar de kerk, en bid je om bepaalde dingen te laten gebeuren, en wat denk je dat het effect daarvan is?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:04 schreef Casparovvv het volgende:
Dat is een combinatie van een heleboel dingen, waarvan deels feiten. De een zal iets misschien met toeval of geluk bestempelen, een ander zal geloven dat er 'een hogere macht' is die iets zus en zo laat lopen. Het is in de loop der tijd gegaan denk ik, zo met z'n ups en downs.
Voor veel mensen zal ik misschien overkomen als een zwaar religieuze mafkees, en je zou misschien het liefst zeggen: 'back to the real world kid'. Zo is het niet, ik geloof in God, maar het is niet zo dat ik er 24/7 aan denk/mee leef ofzo. Je zal het niet aan mijn gedrag kunnen merken...
Hier was de vraag: geloof jij in iets als God?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 15:34 schreef Asmodean het volgende:
[..]
dus de reden dat je religieus bent is dat je van veel dingen denkt dat het geen toeval zou kunnen zijn, en het dus wel god zou zijn? Ga je daarvoor ook naar de kerk, en bid je om bepaalde dingen te laten gebeuren, en wat denk je dat het effect daarvan is?
no offence, gewoon nieuwsgierig
Als je dan toch probeert mijn post te ondermijnen, doe het dan over iets waar je verstand van hebt.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 16:37 schreef Kogando het volgende:
[..]
Hetzelfde als wanneer men niet zou geloven in verliefdheid, electriciteit en wind. Louter om de reden dat deze verschijnselen niet visueel waarneembaar zijn.
Goed, voor zover de generaliserende on-onderbouwde posts.
Klopt, in mijn geval dan. Maar het is ook niet zo moeilijk om je beter te voelen dan mensen die serieus in een sprookje gelovenquote:Mensen die niet geloven in een 'opperwezen' zijn over het algemeen vrij arrogant
quote:eigenwijs
Waar haal je dat vandaan? Wij wetenschappelijk ingestelde mensen proberen juist dingen te verklaren aan de hand van feiten en natuurkunde, terwijl jullie kuddedieren allemaal achter een fictief wezentje aanlopen en alles slikken wat hij zegt.quote:en denken liever niet teveel na.
Zoals ik net al zei, deel ik de mening dat de homohaat niet goed is.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 16:56 schreef Magistic het volgende:
Ik weet niet of je laatst Netwerk heb gekeken. Maar daar ging het over die jongerenweek van de kerk in Duitsland. Gingen ze een paar willekeurige mensen interviewen:
* Homo's waren walgelijk zeiden ze.
* En seks voor het huwelijk deden ze niet (maar ik weet dat ze het toch doen, zeiden een paar streng gelovigen zelf tegen mij)
* Dus condooms hadden ze niet nodig omdat ze 'zogenaamd' niet aan seks deden.
En waarom? Omdat iemand ooit heeft bedacht dat dat alles fout is.
Oke, ik heb het ook niet zo op homo's, maar komop het blijven mensen.
Je pikt nu wel enkele van de grootste schandes uit de geschiedenis van de kerk er uit. Biechthokjes zijn zó 1900, en zie je ook alleen nog maar in de Rooms-katholieke kerken. Die pedofiele priesters heb je ook alleen maar omdat die gasten niet mogen trouwen en toch aan hun trekken willen komen. Bij 95% van de kerken en stromingen zijn zulke dingen uit den boze en worden ze net zo goed afgekeurt als dat jij dat doet.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 17:07 schreef Magistic het volgende:
Die 10 geboden zijn zeker goed, maar het zou helemaal mooi wezen als er ook maar één persoon was die zich eraan hield. Maar helaas, God schiep de mens naar zijn evenbeeld, en niemand is perfect
Waarom denk je dat die biechthokjes zo goed gebruikt worden?
Om over pedofiele priesters nog maar te zwijgen.![]()
We zijn een tijd naar de synagoge geweest, maar dat is geen christendom (en daar was ik wel het meest gelukkig, goddank was dat onze langste "kerk").quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:06 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Dan ga jij naar de verkeerde kerken. Was dat ook de reden waarom je moeder anti-geloof is geworden? Mag ik vragen wat voor kerken je hebt gezeten/ wel eens komt?
Daar heb jij zó gelijk! My thoughts exactly!quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 18:20 schreef Avani het volgende:
Hierboven wordt ergens "" gepost tegen jongeren die anti-homo's waren. Het is belachelijk dat ze homo's niet toleren. Wat doe jij dan? Jij loopt weer af te geven op die mensen.
[...]
Dit soort reacties zijn gewoon kortzichtig. Vaak wordt er ook té generaliserend over geloven gedacht. Niet iedereen die denkt dat God bestaat, is een bekrompen hippie die elke zondag braaf naar de kerk gaat.
[...]
Ook niet alle gelovigen zijn tegen homo's of zeggen dat sex voor het huwelijk slecht is. Terwijl dit soort lompe argumenten wel vaak worden aangedragen om aan te geven dat gelovigen toch maar vage mensen zijn.
[...]
Waar is God dan gebleven? Die bestond zeker zomaar. Zo'n vraag kan ik ook niet beantwoorden, maar dit is geen bewijs dat hij niet zou bestaan. Ik geloof prima in de evolutietheorie. De oerknal wil ik ook nog wel geloven. Aan de andere kant, ik vind een oerknal net zo belachelijk klinken als een God die alles heeft gemaakt.
Ik heb totaal geen problemen met mensen die niet geloven, maar wel met mensen die nergens voor open staan en alles maar gelijk belachelijk maken. En om nog maar op de vraag te antwoorden of ik geloof in een God? Ik denk dat ik meer een agnost ben die neigt naar geloven in een God.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 18:20 schreef Avani het volgende:
[verhaal]
Ik heb totaal geen problemen met mensen die niet geloven, maar wel met mensen die nergens voor open staan en alles maar gelijk belachelijk maken. En om nog maar op de vraag te antwoorden of ik geloof in een God? Ik denk dat ik meer een agnost ben die neigt naar geloven in een God.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |