Het vergelijk gaat op om de redenen die ik noemde: een zwangerschap is niet altijd gewenst en een zwangerschap is nauwelijks te plannen.quote:Nikk schreef:
Ja. Als Balkenende zich moedwillig had laten infecteren om aan zijn morbide behoefte ziek te zijn willen voldoen had je een punt gehad. Vooralsnog lijkt me elk andere vergelijking tussen ziekte en een kinderwens nogal onzinnig.
In Nederland zijn de meeste zwangerschappen gepland. Je kunt natuurlijk niet de datum exact bepalen en er kan wat tijd overheen gaan. Maar kinderen krijgen is in Nederland voornamelijk een keuze (uitzonderingen daargelaten). En als je zegt dat zwangerschappen nauwelijks te plannen zijn geef je al aan dat je in ieder geval probeert zwanger te worden...quote:Op donderdag 18 augustus 2005 15:51 schreef Vhiper het volgende:
Deeltje 2 alweer...
[..]
Het vergelijk gaat op om de redenen die ik noemde: een zwangerschap is niet altijd gewenst en een zwangerschap is nauwelijks te plannen.
Als het een ongelukje was geweest dan had ik nog steeds m'n twijfels over haar geschiktheid als staatssecretaris. Maar dat zou inderdaad een stuk beter zijn. Iemand die moedwillig tot 2 maal toe zwanger word laat in ieder geval wel zien haar persoonlijke belangen belangrijker te vinden dan de uitoefening van haar functie. Bij een aanstelling van nota bene 4 jaar...quote:Als Van Gennip had gelogen en had gezegd: Tsja, dit was niet de bedoeling, maar ik ben wederom zwanger, tot over 4 maanden" dan was het voor jou wel goed geweest?
Proberen zwanger te worden en het daadwerkelijk worden, daar zit hem nou juist het probleem. Dat is helemaal niet te plannen.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 15:59 schreef nikk het volgende:
[..]
In Nederland zijn de meeste zwangerschappen gepland. Je kunt natuurlijk niet de datum exact bepalen en er kan wat tijd overheen gaan. Maar kinderen krijgen is in Nederland voornamelijk een keuze (uitzonderingen daargelaten). En als je zegt dat zwangerschappen nauwelijks te plannen zijn geef je al aan dat je in ieder geval probeert zwanger te worden...
Maar over Balkenende, die door een ongelukje (of hoe hij dan ook aan die infectie gekomen is), geen kwaad woord, dat is dus het stukje ethiek welke ik verwerpelijk vind.quote:Als het een ongelukje was geweest dan had ik nog steeds m'n twijfels over haar geschiktheid als staatssecretaris.
For the sake of argument: Stel dat je gelijk hebt en zij kinderen krijgen belangrijker vind dan haar baan, doet dat nog steeds niets af aan het feit dat haar baan geen enkele hinder ondervind van haar wens om kinderen te krijgen. Dat alleen al is voor mij meer dan voldoende om haar in het gelijk te stellenquote:Maar dat zou inderdaad een stuk beter zijn. Iemand die moedwillig tot 2 maal toe zwanger word laat in ieder geval wel zien haar persoonlijke belangen belangrijker te vinden dan de uitoefening van haar functie. Bij een aanstelling van nota bene 4 jaar...
Werkte het maar zo simpelquote:Op donderdag 18 augustus 2005 16:05 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik vind het een beetje dom. Kinderen kun je plannen als nooit te voren en dat had je makkelijk na je termijn kunnen doen. Vrouwen moeten gewoon kiezen of delen.
Proberen zwanger te worden geeft al aan dat je kennelijk je eigenbelang belangrijker vind dan het uitoefenen van je functie als staatssecretaris. Los van het punt of je er nu in slaagt of niet. Ik vind het hele argument van "ja maar zwanger worden kun je niet plannen" in dat licht ook nogal onzinnig. Als je probeert zwanger te worden ga je ervan uit dat je zwanger word.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 16:11 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Proberen zwanger te worden en het daadwerkelijk worden, daar zit hem nou juist het probleem. Dat is helemaal niet te plannen.
Een infectieziekte oplopen is dan ook iets anders dan zwanger raken.quote:Maar over Balkenende, die door een ongelukje (of hoe hij dan ook aan die infectie gekomen is), geen kwaad woord, dat is dus het stukje ethiek welke ik verwerpelijk vind.
Als Balkenende morgen besluit om op vakantie te gaan voor de komende 2 jaar zal ook niemand daar hinder van ondervinden. Zalm neemt gewoon functie over. Iedereen is ten slotte vervangbaar en taken kunnen altijd worden overgenomen. Maakt dat het aanvaardbaar dat Balkenende zijn persoonlijke belangen zwaarder laat wegen dan dat van zijn functie?quote:For the sake of argument: Stel dat je gelijk hebt en zij kinderen krijgen belangrijker vind dan haar baan, doet dat nog steeds niets af aan het feit dat haar baan geen enkele hinder ondervind van haar wens om kinderen te krijgen. Dat alleen al is voor mij meer dan voldoende om haar in het gelijk te stellen
Je zult mij dan ook niet horen zeggen dat vrouwen niet mogen werken ofzo. Ik vind alleen wel dat wanneer je een functie in bijvoorbeeld een kabinet vervuld je kinderwens even moet wachten.quote:Verder vind ik het ook verwerpelijk vrouwen op basis van een zwangerschap achter te stellen. Vrouwen worden nu eenmaal zwanger, dat is een biologisch feit, daardoor bestaat de mensheid nog en daardoor hebben die mensen die je hebt aangehaald, bestaan. Een beetje meer respect daarvoor zou ethisch zeer op zijn plaats zijn.
Gewoon een kwestie van prioriteitenquote:
Ze maakt gewoon misbruik van haar recht, vrouwen doen dat aanzienlijk vaak als ze net ergens zijn aangenomen en werkgevers (of in dit geval de overheid) hebben te weinig middelen om dit af te straffen middels ontslag, heel jammer...quote:Op donderdag 18 augustus 2005 16:05 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik vind het een beetje dom. Kinderen kun je plannen als nooit te voren en dat had je makkelijk na je termijn kunnen doen. Vrouwen moeten gewoon kiezen of delen.
Mannen krijgen ook kinderen?quote:Verder vind ik het ook verwerpelijk vrouwen op basis van een zwangerschap achter te stellen
het ís zo simpel, kinderen plan je anders heb je geen snars begrepen van voorbehoedsmiddelen..quote:
Lijkt me wel, of hebben alle CDA-kamerlden dan gezinnen van 4 en meer kinderen?quote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Mogen CDA leden wel voorbehoedsmiddelen gebruiken?
Zo naiefquote:Op donderdag 18 augustus 2005 16:24 schreef nikk het volgende:
Proberen zwanger te worden geeft al aan dat je kennelijk je eigenbelang belangrijker vind dan het uitoefenen van je functie als staatssecretaris. Los van het punt of je er nu in slaagt of niet. Ik vind het hele argument van "ja maar zwanger worden kun je niet plannen" in dat licht ook nogal onzinnig. Als je probeert zwanger te worden ga je ervan uit dat je zwanger word.
Yup, echter beide betekent dat een persoon gedurende een bepaalde tijd z'n/haar werk niet kan doen. Wat dat betreft is er dus geen verschil.quote:Een infectieziekte oplopen is dan ook iets anders dan zwanger raken.
Dat ligt dus aan welk persoonlijk belangen er spelen en welke belangen van zijn functie in gedrang komen. Dat is een argument die je maar niet wilt zien, he? Je kijkt naar het principe, zonder te kijken naar welk belang eigenlijk belangrijker is.quote:Als Balkenende morgen besluit om op vakantie te gaan voor de komende 2 jaar zal ook niemand daar hinder van ondervinden. Zalm neemt gewoon functie over. Iedereen is ten slotte vervangbaar en taken kunnen altijd worden overgenomen. Maakt dat het aanvaardbaar dat Balkenende zijn persoonlijke belangen zwaarder laat wegen dan dat van zijn functie?
Daarnaast, een functie overnemen van een ander lijdt altijd tot vertragingen en tot hinder. Dat geld voor een gemiddelde typ-juf en zeker voor een staatssecretaris. Ik vraag me ook af of ze uberhaupt vervangen gaat worden.
Je zult mij dan ook niet horen zeggen dat vrouwen niet mogen werken ofzo. Ik vind alleen wel dat wanneer je een functie in bijvoorbeeld een kabinet vervuld je kinderwens even moet wachten.
Naief, wat heerlijk naiefquote:Op donderdag 18 augustus 2005 19:08 schreef Elgigante het volgende:
[..]
het ís zo simpel, kinderen plan je anders heb je geen snars begrepen van voorbehoedsmiddelen..
quote:Moch je tóch zwanger raken op een ongewenst moment kun je ook gwoon je ontslag aanvragen als je anderen alleen maar tot last bent.
Nee, mag je ze daarom voortrekken op vrouwen?quote:Op donderdag 18 augustus 2005 18:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Mannen krijgen ook kinderen?![]()
![]()
![]()
De kans is klein, maar niet onmogelijk.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 08:13 schreef Silmarwen het volgende:
Ik wil niet vervelend zijn hoor maar als je en een condoom en anticonceptie gebruikt is de kans dat je zwanger wordt wel heel erg klein. Dat je dan dus 2 keer zwanger zou worden is al helemaal zeer onwaarschijnlijk.
Wettelijk en ethisch is dit specifieke eigenbelang dan ook belangrijker dan het belang van het land, zeker aangezien de belangen van het land geen schade aan wordt gericht door deze zwangerschap.quote:Vaan Gennip zet gewoon haar eigenbelang voor het belang van het land. Als je een baan krijgt met zo een enorme verantwoordelijkheid in zo een korte periode, is het gewoon kiezen of delen, of je nu vrouw bent of niet.
Um, want..? Mevrouw is staatssecretaris van economische zaken. De economie gaat nu niet echt lekker, dus het lijkt me dat we daar alle hens wel aan dek nodig hebben, zeker gezien de incompetentie van de minister op dat departement. Bovendien, als mevrouw dit soort dingen belangrijker vindt (ethisch of wat dan ook) dan had ze niet aan deze baan moeten beginnen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 08:22 schreef Vhiper het volgende:
Wettelijk en ethisch is dit specifieke eigenbelang dan ook belangrijker dan het belang van het land, zeker aangezien de belangen van het land geen schade aan wordt gericht door deze zwangerschap.
Wat een bullshit en je weet best wel dat je nu het onmogelijke aan het verdedigen bentquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 08:22 schreef Vhiper het volgende:
[..]
De kans is klein, maar niet onmogelijk.
[..]
Wettelijk en ethisch is dit specifieke eigenbelang dan ook belangrijker dan het belang van het land, zeker aangezien de belangen van het land geen schade aan wordt gericht door deze zwangerschap.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 08:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Um, want..? Mevrouw is staatssecretaris van economische zaken. De economie gaat nu niet echt lekker, dus het lijkt me dat we daar alle hens wel aan dek nodig hebben, zeker gezien de incompetentie van de minister op dat departement. Bovendien, als mevrouw dit soort dingen belangrijker vindt (ethisch of wat dan ook) dan had ze niet aan deze baan moeten beginnen.
Ok, jij bent duidelijk een puik jurist. Ik zit met een casus waar ik zelf niet uit kom, zou jij mij kunnen adviseren wat te doen?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 08:08 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Zo naief![]()
[..]
Yup, echter beide betekent dat een persoon gedurende een bepaalde tijd z'n/haar werk niet kan doen. Wat dat betreft is er dus geen verschil.
[..]
Dat ligt dus aan welk persoonlijk belangen er spelen en welke belangen van zijn functie in gedrang komen. Dat is een argument die je maar niet wilt zien, he? Je kijkt naar het principe, zonder te kijken naar welk belang eigenlijk belangrijker is.
Een vakantie is geen belangrijker belang dan het werk wat gedaan moet worden, een zwangerschap is dat wel.
Dat is puur op basis van deze sumiere gegevens niet te zeggenquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 08:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ok, jij bent duidelijk een puik jurist. Ik zit met een casus waar ik zelf niet uit kom, zou jij mij kunnen adviseren wat te doen?
Persoon A (dokter) heeft teneinde zijn lustgevoel mbt het heersen over leven en dood te bevredigen een oud vrouwtje in zijn praktijk op klinische wijze (injectie met lucht) om zeep geholpen.
Persoon B (dokter) heeft op straat een oud vrouwtje doodgereden, zij liep door rood licht omdat haar ogen niet meer zo goed waren, een vrij bloederige aangelegenheid; naar het schijnt was de vrouw nog een tijd bij met gruwelijke pijnen voordat zij het tijdelijke voor het eeuwige verwisselde.
Welke straffen behoren A respectievelijk B nu te krijgen?
Gezien het feit dat de Nederlandse wet mij volledig gelijk geeft en ik zelfs vanuit het parlement er nog geen woord over heb gehoord, zie ik niet in waarom dit onmogelijk zou zijn.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 08:35 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Wat een bullshit en je weet best wel dat je nu het onmogelijke aan het verdedigen bent![]()
Voor elk bewindslid staat ten alle tijden vervanging klaar. Je dacht toch niet dat een heel departement op z'n gat zou gaan, alleen maar als er 1 persoon ontbreekt? Schade is nihil, er is dus niet eens een botsing van belangen.quote:Dat eigenbelang kan vast wel belangrijker zijn dan het besturen van je land, maar dan moet je geen land gaan besturen en lekker thuis zitten en daar neuken.
Er wordt wel schade aangericht door de zwangerschap, we missven een staatssecretaris er moet vervanging komen etc etc.
Wat is dit nou voor een domme reactie? Als je zwanger probeert te worden dan ga je toch van uit dat je zwanger word? Anders hoef je het ook niet te proberen kijkt me...quote:
Ach ja, dus als Balkenende ernstig gewond raakt bij een terroristische aanslag en op IC in het ziekenhuis ligt laat hij zijn persoonlijke belangen voorgaan. Tuurlijk Vhiper, briljant beredeneerd.quote:Yup, echter beide betekent dat een persoon gedurende een bepaalde tijd z'n/haar werk niet kan doen. Wat dat betreft is er dus geen verschil.
Nee, een zwangerschap is dat niet per definitie. Als staatssecretaris is het belachelijk dat je tot 2 maal toe moet laten vervangen (als ze uberhaupt al wordt vervangen!) omdat je je eigen persoonlijke belangen (de kinderwens) voor laat gaan op die van je functie. Mensen die zo omgaan met een ambt binnen een kabinet hoef ik in ieder geval in de toekomst niet meer terug te zien.quote:Dat ligt dus aan welk persoonlijk belangen er spelen en welke belangen van zijn functie in gedrang komen. Dat is een argument die je maar niet wilt zien, he? Je kijkt naar het principe, zonder te kijken naar welk belang eigenlijk belangrijker is.
Een vakantie is geen belangrijker belang dan het werk wat gedaan moet worden, een zwangerschap is dat wel.
Nee, dan hoop je dat je zwanger wordt. Er vanuitgaan kan nog wel eens tegen zeer pijnlijke situaties lijden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 11:05 schreef nikk het volgende:
Wat is dit nou voor een domme reactie? Als je zwanger probeert te worden dan ga je toch van uit dat je zwanger word? Anders hoef je het ook niet te proberen kijkt me...
Met de argumentatie van Diederik, wel ja. Hij denkt dan immers aan zijn eigen gezondheid, niet aan het land dat het dan zonder premier moet doen.quote:Ach ja, dus als Balkenende ernstig gewond raakt bij een terroristische aanslag en op IC in het ziekenhuis ligt laat hij zijn persoonlijke belangen voorgaan. Tuurlijk Vhiper, briljant beredeneerd.
Zie boven.quote:Nee, een zwangerschap is dat niet per definitie. Als staatssecretaris is het belachelijk dat je tot 2 maal toe moet laten vervangen (als ze uberhaupt al wordt vervangen!) omdat je je eigen persoonlijke belangen (de kinderwens) voor laat gaan op die van je functie. Mensen die zo omgaan met een ambt binnen een kabinet hoef ik in ieder geval in de toekomst niet meer terug te zien.
Dat maakt voor de discussie weinig uit. Als je hoopt zwanger te worden dan wil je in ieder geval zwanger worden. Oftewel je probeert dan zwanger te worden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 11:15 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Nee, dan hoop je dat je zwanger wordt. Er vanuitgaan kan nog wel eens tegen zeer pijnlijke situaties lijden.
Dan begrijp je volgens mij niet wat hij stelde.quote:Met de argumentatie van Diederik, wel ja. Hij denkt dan immers aan zijn eigen gezondheid, niet aan het land dat het dan zonder premier moet doen.
Let op: Met de argumentatie van Diederik, een argumentatie die dus niet naar de specifieke belangen kijkt, maar puur naar het principe. De redenatie komt van zijn kant, ik werkte dat alleen maar in een voorbeeldje uit.
want...?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 11:24 schreef nikk het volgende:
Dan begrijp je volgens mij niet wat hij stelde.
Dat kun je liever aan DD vragen. Ik heb je al proberen uit te leggen dat een persoonlijk belang ondergeschikt is aan een ambt binnen het kabinet. Kennelijk wil je dat nog steeds niet snappen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 11:37 schreef Vhiper het volgende:
[..]
want...?
Als je stelt dat ik iets niet begrijp, vul het dan alsjeblieft aan met argumentatie. Met oneliners kan ik weinig. En met andere argumentatie dan je eerder probeerde, want dat kwam toch echt daarop neer. Als jullie dus wat anders bedoelen, wat ik betwijfel, hoor ik het wel.
En ik heb je al vertelt dat dat afhankelijk is van het belang in kwestie.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 12:18 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat kun je liever aan DD vragen. Ik heb je al proberen uit te leggen dat een persoonlijk belang ondergeschikt is aan een ambt binnen het kabinet. Kennelijk wil je dat nog steeds niet snappen.
Nogmaals, een infectieziekte of bijvoorbeeld gewond raken is niet hetzelfde als een zwangerschap. Ziek of gewond zijn is niet het dienen van een eigenbelang, een kinderwens wel.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 12:28 schreef Vhiper het volgende:
[..]
En ik heb je al vertelt dat dat afhankelijk is van het belang in kwestie.
Je gaf zelf het voorbeeld van Balkenende al als hij gewond zou raken. Als je stelt dat een persoonlijk belang per definitie ondergeschikt is aan een ambt binnen het kabinet, zou hij, volgens die redenatie, niet in het ziekenhuis moeten gaan liggen, maar al kruipend naar het torentje moeten gaan om de anti-terrorisme acties te leiden.
Het gaat dus om wat het belang is en hoe zwaar het weegt. Het is dus niet per definitie zo dat het ambt altijd voor het persoon gaat.
Echt wel; dit is een hypothetische situatie; je moet zeggen wat je vindt op basis van de gegevens die ik aanreik.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 10:20 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat is puur op basis van deze sumiere gegevens niet te zeggen![]()
Wat een abjecte lulkoek. Balkenende wordt dan DOOR DE OMSTANDIGHEDEN in die situatie gedwongen, het is geen bewuste keuze; in dat geval is het natuurlijk waanzin om te verlangen dat hij het landsbelang voor laat gaan, daar zijn vice premiers voor bedoeld. N.B. We hebben het wel over een ernstige ziekte natuurlijk, niet over dat B wegens een ingegroeide teennagel een maand bedrust neemt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 11:15 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Met de argumentatie van Diederik, wel ja. Hij denkt dan immers aan zijn eigen gezondheid, niet aan het land dat het dan zonder premier moet doen.
Let op: Met de argumentatie van Diederik, een argumentatie die dus niet naar de specifieke belangen kijkt, maar puur naar het principe. De redenatie komt van zijn kant, ik werkte dat alleen maar in een voorbeeldje uit.
[..]
Best: Geen. Op basis van de huidige gegevens, is het onmogelijk iets te bewijzen, dus wegens gebrek aan bewijs, voor allebei vrijspraak.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 12:41 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Echt wel; dit is een hypothetische situatie; je moet zeggen wat je vindt op basis van de gegevens die ik aanreik.
Prima, bewijs maar dat Van Gennip willens en wetens zwanger is geraakt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 13:08 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat een abjecte lulkoek. Balkenende wordt dan DOOR DE OMSTANDIGHEDEN in die situatie gedwongen, het is geen bewuste keuze; in dat geval is het natuurlijk waanzin om te verlangen dat hij het landsbelang voor laat gaan, daar zijn vice premiers voor bedoeld. N.B. We hebben het wel over een ernstige ziekte natuurlijk, niet over dat B wegens een ingegroeide teennagel een maand bedrust neemt.
Is je IQ 60 ofzo? Ik stel dat de situatie zo is, het is dus zo gebeurd, we gaan voorbij aan bewijsproblemen en ik vraag je alleen te oordelen over de situatie zoals die gegeven is; wat vind je ervan, wat zou je oordelen als het zo was.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 13:25 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Best: Geen. Op basis van de huidige gegevens, is het onmogelijk iets te bewijzen, dus wegens gebrek aan bewijs, voor allebei vrijspraak.
Als mijn IQ 60 was, zou ik meteen oordelen over een dergelijke situatie, zonder alle relevante gegevens te hebben.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 13:30 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Is je IQ 60 ofzo? Ik stel dat de situatie zo is, het is dus zo gebeurd, we gaan voorbij aan bewijsproblemen en ik vraag je alleen te oordelen over de situatie zoals die gegeven is; wat vind je ervan, wat zou je oordelen als het zo was.
Dit meen je niet serieus. Ik leg een hypothetische situatie voor die dan ook zo is (het is immers hypothetisch en niet een bestaande situatie die nader onderzocht kan wordenquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 13:36 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Als mijn IQ 60 was, zou ik meteen oordelen over een dergelijke situatie, zonder alle relevante gegevens te hebben.
Dito met Van Gennip. Ik oordeel niet dat haar persoonlijk belang altijd ondergeschikt is aan het landsbelang. Ik kijk naar de relevante info: Wat zijn de belangen? In hoeverre botsen ze? Zijn er oplossingen mogelijk, waardoor beide belangen mogelijk zijn? etc etc.
Dat is makkelijker dan je denkt. We passen gewoon de bewijsvoering toe zoals die gebruikelijk is in drugszaken; als het feit geschied is ben je de lul tenzij je zelf kunt aantonen dat je er helemaal niets mee te maken hebt/niets aan kan doen; en ik kan je nu alvast vertellen dat een dergelijk verweer in praktisch alle gevallen verworpen zal worden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 13:26 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Prima, bewijs maar dat Van Gennip willens en wetens zwanger is geraakt.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 15:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is makkelijker dan je denkt. We passen gewoon de bewijsvoering toe zoals die gebruikelijk is in drugszaken; als het feit geschied is ben je de lul tenzij je zelf kunt aantonen dat je er helemaal niets mee te maken hebt/niets aan kan doen; en ik kan je nu alvast vertellen dat een dergelijk verweer in praktisch alle gevallen verworpen zal worden.
Ik heb je aangegeven welke strafmaat ik juist acht met de door jouw verstrekte gegevens: Vrijspraak van beide. En ook mijn argumenten eromheen: Gebrek aan bewijs in beide zaken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 15:08 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dit meen je niet serieus. Ik leg een hypothetische situatie voor die dan ook zo is (het is immers hypothetisch en niet een bestaande situatie die nader onderzocht kan worden) en je kan niet eens aangeven wat in beide gevallen de naar jouw mening gepaste strafmaat zou zijn, omdat je niet voldoende informatie hebt. Dit kan twee dingen betekenen a) je zit de boel te zieken of b) je beseft dat als je op deze situatie ingaat je zult moeten toegeven dat je ongelijk hebt. Kies maar.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 15:28 schreef Vhiper het volgende:
[..]
![]()
Gelukkig is men in Nederland nog altijd onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. Dat geldt ook in drugszaken. Dat drugsbezit nou al strafbaar is, is weer wat anders, of wil je het hebben van een kind ook strafbaar stellen?
In drugszaken moet je dat alleen maar aantonen omdat het bezit op zich al strafbaar is. Dan kan dus bewezen worden dat je een strafbaar feit hebt begaan (Je bezit immers drugs) en moet je je onschuld aantonen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 15:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik lach me rot. Ik geef alleen maar aan dat je in drugszaken zelf moet aantonen dat je niet verwijtbaar hebt gehandeld (wat natuurlijk bijna nooit lukt), mevrouw Van Gennip zal dus nu ook zelf moeten aantonen dat ze neit met opzet zwanger is geworden, dat kan ze niet, ergo ze is opzettelijk zwanger geworden.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 15:30 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ik heb je aangegeven welke strafmaat ik juist acht met de door jouw verstrekte gegevens: Vrijspraak van beide. En ook mijn argumenten eromheen: Gebrek aan bewijs in beide zaken.
quote:Dat jij liever wat anders had willen horen, doet daar niets aan af.
Je snapt het echt nietquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 15:45 schreef Vhiper het volgende:
[..]
In drugszaken moet je dat alleen maar aantonen omdat het bezit op zich al strafbaar is. Dan kan dus bewezen worden dat je een strafbaar feit hebt begaan (Je bezit immers drugs) en moet je je onschuld aantonen.
Bij een kind ligt dat dus anders. Het hebben van een kind is niet strafbaar, derhalve dien jij aan te tonen dat de zwangerschap opzettelijk is geweest. Dit kan je niet, dus![]()
Nee hoor, dat wil ik best toegeven (Dat een motief van wezelijk belang is). Als jij kan bewijzen dat Van Gennip met opzet deze baan heeft genomen om ervan te profiteren d.m.v. zwangerschapsverloven, i.p.v. gewoon haar werk te willen doen, wil ik je zelfs nog gelijk geven ook, maar dit kan je niet aantonen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 15:53 schreef Diederik_Duck het volgende:
[quote]Ik zal het voor je invullen: ik wil van je horen dat het motief bij/tot het handelen doorslaggevend is bij het beoordelen van menselijk handelen; maar dat ga je natuurlijk niet zelf zeggen want dan moet je toegeven dat je ongelijk hebt.
Ik heb het twee keer gezegd, nu de laatste keer: Als je wilt stellen dat ik niet snap, onderbouw je dat. Zo niet, ook goed, maar verwacht van mij daarop dan geen discussie meer.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 15:55 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je snapt het echt niet, IQ 60 is nog te positief ingeschat denk ik
![]()
Dan zijn we het toch gewoon eens? Dat het niet bewezen kan worden doet niet ter zake, het gaat erom dat ALS ze het met opzet doet het verwerpelijk is. Persoonlijk denk ik dat het met de hedendaagse anticonceptie middelen onmogelijk is om per ongeluk 2 x zwanger te worden binnen een paar jaar, maar dat terzijde. Overigens nog een leuke: ook in moordzaken kan nooit met zekerheid gesteld worden dat de daad opzettelijk is gepleegd (daarvoor moet je immers in het hoofd van iemand kijken en dat kan (nog?) niet), toch worden voortdurend mensen veroordeeld voor moord, het past dus wel degelijk in het systeem dat door jou zo bejubeld wordt om iemand op grond van een beredeneerde aanname te veroordelenquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 16:07 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Nee hoor, dat wil ik best toegeven (Dat een motief van wezelijk belang is). Als jij kan bewijzen dat Van Gennip met opzet deze baan heeft genomen om ervan te profiteren d.m.v. zwangerschapsverloven, i.p.v. gewoon haar werk te willen doen, wil ik je zelfs nog gelijk geven ook, maar dit kan je niet aantonen.
Maar daarom nog wel verwerpelijk. Dat wat wettelijk mogelijk is kan zéér verwerpelijk zijn; vgl Radbruch voor en na WO II.quote:Verder, al zou je het kunnen aantonen, is het volledig irrelevant. Volgens de Nederlandse wet staat Van Gennip volledig in haar recht. Zelfs al zou ze het met opzet hebben gedaan, is dat volgens de Nederlandse wet toegestaan.
Het is naar mijn idee ook prima dat vrouwen gelijke rechten hebben, maar in sommige posities zullen ze ook dezelfde plichten als mannen moeten hebben (je volledig voor het algemeen belang inzetten bijvoorbeeld), niets discriminerends aan, integendeel zou ik bijna zeggen.quote:Verder mijn mening: Ik vind dat ze gewoon het volste recht heeft op haar zwangerschapsverlof. Ik zie liever dat ze 16 weekjes verlof heeft en daarna weer gaat werken, dan dat ze haar baan kwijtraakt en nooit meer gaat werken. Kwestie van gelijke rechten voor vrouwen. Dat jij daar een andere mening over hebt, moet jij weten.
In die volkomen theoretische aanname heb je gelijk, als ze puur en alleen die job genomen heeft om er zelf van te profiteren. Ik denk eerder dat ze gewoon graag die baan wilde, zich prima wil inzetten voor die baan, maar ook kids wilde en zij vind dat dat prima samen kan gaan. Onder die aanname, welke ik dus het meest waarschijnlijk acht, vind ik het niet verwerpelijk.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 16:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dan zijn we het toch gewoon eens? Dat het niet bewezen kan worden doet niet ter zake, het gaat erom dat ALS ze het met opzet doet het verwerpelijk is.
Een beredeneerde aanname welke wel met bewijzen onderbouwd dient te zijn, zodat elke gerede twijfel wordt weggenomen.quote:Persoonlijk denk ik dat het met de hedendaagse anticonceptie middelen onmogelijk is om per ongeluk 2 x zwanger te worden binnen een paar jaar, maar dat terzijde. Overigens nog een leuke: ook in moordzaken kan nooit met zekerheid gesteld worden dat de daad opzettelijk is gepleegd (daarvoor moet je immers in het hoofd van iemand kijken en dat kan (nog?) niet), toch worden voortdurend mensen veroordeeld voor moord, het past dus wel degelijk in het systeem dat door jou zo bejubeld wordt om iemand op grond van een beredeneerde aanname te veroordelen.
Dat kan, spreek ik ook niet tegen, maar ik vind de wet op dit punt niet verwerpelijk. De wet is bedoeld om vrouwen te beschermen tegen werkgevers die dergelijke zwangerschappen maar als lastig bestempelen en een vrouw om die reden eruit wil knikkeren. Dat de theoretische mogelijkheid er is voor een vrouw om te profiteren van de situatie, is een maasje welke ik er wel voor over heb.quote:Maar daarom nog wel verwerpelijk. Dat wat wettelijk mogelijk is kan zéér verwerpelijk zijn; vgl Radbruch voor en na WO II.
Voor het krijgen van kinderen ben ik dus best bereid een uitzondering te maken op die regel, de redenen mogen nu wel duidelijk zijn.quote:Het is naar mijn idee ook prima dat vrouwen gelijke rechten hebben, maar in sommige posities zullen ze ook dezelfde plichten als mannen moeten hebben (je volledig voor het algemeen belang inzetten bijvoorbeeld), niets discriminerends aan, integendeel zou ik bijna zeggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |