Ik ben naar de kliniek geweest vandaag. Ik kreeg een kort lichamelijk onderzoek, moest een aantal vragen beantwoorden over mijn gezondheid, werd gewogen, beetje bloed afgenomen, en daarna een inwendig onderzoek, met echo. Ik ben blijkbaar zo'n 5 weken heen en uitgerekend rond 7 april, volgens een eerste schatting! Omdat ik ondergewicht heb wlden ze dat ik langs de dietist ging voor een voedingsadvies, maar ik heb ze ervan weten te overtuigen dat ik een prima eetpatroon heb, gezond en genoeg eet, maar gewoon mijn hele leven al te weinig weeg voor mijn lengte.
Ze namen uitgebreid de tijd. We kregen na het onderzoek drinken en koekjes aangeboden, daarna moest ik een urnemonstertje produceren
![]()
, een rondleiding, en daarna een kennismakingsgesprek. Dat was prettig. Het geheel maakte een rustige en warme indruk.
We kregen een aantal brochures en foto's te zien van wat mogelijk was, en dat is veel. Zo kan je voor warmteapparaten en warme baden kiezen, kunnen diverse soorten bedden geplaatst worden, is er de mogelijkheid voor diverse roomservices, een eigen keukentje, muziekinstallaties, kleurlampen, diverse verlichtingsmogelijkheden, je kan een standaard huidelijk ingerichte kamer nemen maar desgewenst ook een kamer helemaal bepalen qua inrichting, enz.
Ook de keuze in verdovingen en bevallingsmethoden methoden is groot. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een systeem waarbij je zelf met behulp van pulsen je weeen minder pijnlijk maakt, wel of niet een ruggeprik ed, bevallen in een soort bad, verschillende soorten stoelen/skippyballen/klimrekachtige toestanden, een volledige medische staf of een enkele vroedvrouw, je hele familie erbij of juist niemand, echt te veel om op te noemen. Als er complicaties optreden hebben ze zelf goede artsen in huis, maar mocht het toch niet goed gaan dan ben je binnen een paar minuten in een gerenommeerd NY ziekenhuis voor acute hulpverlening.
We moeten de komende tijd dus ons hier goed in gaan verdiepen voordat we onze wensen doorgeven aan de kliniek. Wel kan er altijd nog vanalles veranderd worden, het is heel flexibel. Ik heb ook een stapel foldertjes mee over zwangerschapsactiviteiten. Praatgroepen, aquagym, yoga, pilates, voedingsvoorlichting, bevallingstraining (?!), wandelgroepen, massages... teveel om op te noemen! Ik weet nog niet of ik daar iets voor voel, maar misschien is het wel leuk. Ik ga alles in ieder geval rustig doornemen.
Vriend is (net als ikke) wat overdonderd door die stortvloed aan info. Dat inwendig onderzoek vond hij ook maar helemaal niks
![]()
Trouwens, ze vertelden me dat ik, als ik misselijk was, verschillende middeltjes kon krijgen om dat te verhelpen. Is dat in Nederland ook zo? Ik heb er nog nooit van gehoord, maar volgens de arts was dat heel normaal in de wereld en absoluut onschuldig.