Eens per jaar is eigenlijk niet nodig, volgens mij.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Als iedereen eens per jaar gratis mag gaan, is de drempel veel en veel lager. Veel mensen zullen zich nu bewaard voelen en het idee hebben dat de dokter je van hypochondrie verdenkt. Ook zullen er maar weinig vrouwen er spontaan aan denken. En de drempel bij allochtone vrouwen ligt helemaal hoog nu, terwijl die ook niet vergeten mogen worden!
Omdat men uitgaat van statistieken. Er moet een minimum aantal sterfgevallen met het bevolkingsonderzoek worden voorkomen, anders 'loont' het niet.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:17 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dit onderzoek is voor vrouwen van 50-75. Waarom niet voor vrouwen van >15 ?
Ze hoeven niet, ze mogen. En als ze er ieder jaar (of iedere 2 jaar) aan herinnerd worden, zijn ze zich wel bewust van de risico's en de gevolgen. Borstkanker is tenslotte de meest voorkomende kankersoort.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Eens per jaar is eigenlijk niet nodig, volgens mij.
Maar eens in de 2 jaar voor borstonderzoek is een idee.
Op zich vind ik eht van het uitstrijkje best goed zoals het is, ze zouden misschien jonger kunnen beginnen, maar je kunt je afvragen hoe zinvol dat is.
het zijn beide toch redelijk heftige onderzoeken, dus om daar jonge meiden onnodig aan bloot te stellen als de kans erg klein is dat ze iets hebben, is geen goede zet, dnek ik.
Ik ben heel erg benieuwd. Laat je het ons weten?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:15 schreef DarkElf het volgende:
mailtje gestuurd, nu paar daagjes wachten denk ik
meestal mailen ze vrij snel terug.
Of ze nemen je borsten meteen even door als je daar toch ligt voor een uitstrijkje...quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:24 schreef DarkElf het volgende:
ik denk dat als je je hebt laten voorlichten, bijv door je huisarts, of door folders of internet, over borstonderzoek dat je dit best zelf kan en bij twijfel kan je naar de huisarts, altijd doen natuurlijk.
een uitstrijkje is een heel ander verhaal, vind ik eigenlijk omdat je dit niet zelf kan doen en je dus er echt een arts voor nodig hebt.
Het is doorgaans een compleet andere afdeling die daar over gaat..quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Of ze nemen je borsten meteen even door als je daar toch ligt voor een uitstrijkje...
Natuurlijk! Mailde niet alleen voor mezelf in dit gevalquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:26 schreef Mickeys het volgende:
[..]
Ik ben heel erg benieuwd. Laat je het ons weten?
Lijkt me een goede aangelegenheid om er een nieuwe kijk op te geven!quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is doorgaans een compleet andere afdeling die daar over gaat..
Een beetje huisarts of gynaecoloog doet dat meteen. Ik heb in ieder geval in het ziekenhuis precies verteld gekregen hoe ik moet controleren op knobbeltjes en niet alleen in je borsten maar ook in je oksels. Ik doe het altijd als ik onder de douche sta en dat is toch wel vrij frequent lijkt mijquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:26 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Of ze nemen je borsten meteen even door als je daar toch ligt voor een uitstrijkje...
Het geld is het probleem ook niet, voor de meeste is het toch een bepaalde drempel.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:31 schreef leonieke het volgende:
Kost het dan zoveel bij jullie om zo'n onderzoek te laten uitvoeren? Ik snap toch niet zo goed als jullie hier zeggen dat het toch wel voor de gezondheid belangrijk is om je te laten onderzoeken dat je wacht tot je 30e omdat je dan een gratis onderzoek krijgt...
Komt misschien aanvallend over, maar hier in België krijg je geen gratis onderzoek daarvoor (vanaf 50e om de paar jaar een gratis mammografiek wel denk ik) maar geen haar op mijn hoofd dat er zou aan denken om het niet te laten uitvoeren omdat ik er moet voor betalen...
Dat denk ik ook niet. In veel ziekenhuizen hoeft er niet eens echt voor ingeplanned te worden, maar gaat het aan de lopende band..quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:31 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Lijkt me een goede aangelegenheid om er een nieuwe kijk op te geven!
Alle gekheid op een stokje: ik denk dat het niet zoveel moeite kost om iemand in een ziekenhuis op één dag in te plannen bij mammografie en gynaecologie. Het zijn beide handelingen die niet veel tijd in beslag nemen.
En door het gratis te maken, verlaag je de drempelquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:32 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Het geld is het probleem ook niet, voor de meeste is het toch een bepaalde drempel.
we willen eerst gewoon weten hoe het zit met het ziekenfonds natuurlijk.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:31 schreef leonieke het volgende:
Begrijp ik wel hoor. Zie het ook niet als 'aanval' ofzo van mij op jullie. Is zeker niet mijn bedoeling.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:33 schreef DarkElf het volgende:
[..]
we willen eerst gewoon weten hoe het zit met het ziekenfonds natuurlijk.als ik eens bij mijn huisarts ben had ik het hem ook kunnen vragen maar daar kom ik gewoon bijna nooit.
als het niet vergoed wordt, of slechts deels is er voor mij nog niets aan de hand want ik vind het zelf belangrijk. Maar dan moet je wel eerst weten hoe alles zit natuurlijk
Hier ook zoiets. Had geen pijn of zelfs geen ongemakkelijk gevoel. Alleen vond ik gewoon dat ik eens een uitstrijkje moest maken. Het was een gevoel. Was na de (ook al vroeg) geboorte van mijn zoon ooit gedaan. Maar toen was ik erg jong. En sindsdien niet.quote:
Door mensen op te roepen en duidelijk te maken dat ze regelmatig op controle moeten. En voor sommige ook door het gratis te maken ja, vrees ik.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:33 schreef leonieke het volgende:
[..]
En door het gratis te maken, verlaag je de drempel![]()
(klopt,quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:36 schreef leonieke het volgende:
[..]
Maar ik dacht nu echt dat jij naar Vlaanderen verhuisd was![]()
Vergeet niet dat de bevolking niet alleen uit Fok!kende vrouwen bestaat. Ik noem nog maar eens de allochtone vrouwen. En ook laagopgeleiden schijnen over het algemeen anders over dit soort dingen te denken dan hoogopgeleiden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:39 schreef Maerycke het volgende:
Ik denk dat het er geen fluit mee te maken heeft of onderzoeken wel of niet door het ziekenfonds worden vergoed bij de meeste vrouwen. Wanneer je op Fok een enquete zou houden over hoeveel vrouwen zich preventief laten controleren, kan ik je garanderen dat het zo'n 90% er niet eens aan wil denken. Het is onwetendheid bij een grote groep vrouwen en bij het merendeel gaat het toch ook gewoon goed? Het zijn vooral de risicogroepen die met dit soort dingen worden geconfronteerd. Als het aan mij gelegen had, had ik ook het liefste m'n eerste onderzoek naar baarmoederhalskanker op m'n 30ste pas ondergaan.
Persoonlijk vind ik ook wel dat ze daar meer mogen op hameren in België hoor... Veel mensen die ik ken van mijn leeftijd hebben nog nooit een bezoek gebracht aan de gyn. Ik probeer hen toch altijd te overtuigen dat het niet slecht is om eens langs te gaan... Wil zelfs gerust meegaan met hen als ze zich daar beter bij voelen (alleen wachten in een wachtzaal kan tergend lang duren vind ik persoonlijk en ik was ook blij dat ik de eerste keer niet alleen zat te wachten)quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:36 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Door mensen op te roepen en duidelijk te maken dat ze regelmatig op controle moeten. En voor sommige ook door het gratis te maken ja, vrees ik.
Ik wou het nog niet zeggenquote:we blijven Hollanders he![]()
Precies mijn punt dus...quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de bevolking niet alleen uit Fok!kende vrouwen bestaat. Ik noem nog maar eens de allochtone vrouwen. En ook laagopgeleiden schijnen over het algemeen anders over dit soort dingen te denken dan hoogopgeleiden.
Ik vind het beter geregeld in België hoorquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:39 schreef DarkElf het volgende:
[..]
(klopt,maar heb een Nederlandse huisarts en ben nog steeds in Nederland verzekerd zoals altijd. Ben ook in België verzekerd en daar snap ik weer geen jota van dus dit is makkelijker
)
Klopt, heb je helemaal gelijk in, hoorde ik ook van een vriendinnetje hier van me. Maar als je al 28 jaar iets gewend bent blijf je toch sneller de geijkte paden bewandelen, hoe stompzinnig het ook isquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 14:44 schreef leonieke het volgende:
[..]
Ik vind het beter geregeld in België hoor![]()
Hier kan je gerust een afspraak maken met een gynaecoloog en langsgaan. Hoef je niet eerst naar de huisarts te lopen voor een verwijzing enzo.
En gewoon 'de visite' (het briefje dat je krijgt van de dokter) binnenbrengen in het ziekenfonds en je krijgt een heel groot deel terugbetaald![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |