dat kan niet flippiequote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:28 schreef Tjabbo het volgende:
ja een acculaaier.
Hoewel je kan wel ff proberen om de accu's met de polen aan elkaar te maken (- aan de - en de + aan de + natuurlijk) en dan het toerental op de 3000/3500 te houden.
Dus wel je auto starten voordat je ze verbindt!
ff een minuutje doen en dan weer kijken. Maar als hij echt goed leeg is heb je een oplader nodig
quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:32 schreef Tjabbo het volgende:
jawel piemol
eerst de auto starten (met de andere accu erin) en daarna de kabels naar je lege accu leiden (die op de grond staat oid) en daarna filnk gassen. Dan na een minuut of wat de accu's verwisslen en kijken of het hielp.
whehe, hij zei piemolquote:
hohoquote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:41 schreef Orion-666- het volgende:
Jou ken ik volgens mij!
Probleemwijken S01E06!
Hij heb maar 1 karquote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:43 schreef Metro2005 het volgende:
Crisis, moeilijk he. Met startkabels je kar starten, startkabels loshalen als de boel loopt en de dynamo (je acculaaier voor de mavoërs onder ons) laadt je accu op![]()
Gohdat was echt een topic waard.
Dat is makkelijker ja, maar dan loopt je goede accu ook leeg.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:43 schreef Metro2005 het volgende:
Crisis, moeilijk he. Met startkabels je kar starten, startkabels loshalen als de boel loopt en de dynamo (je acculaaier voor de mavoërs onder ons) laadt je accu op![]()
Gohdat was echt een topic waard.
Hij bedoelt dat je dan de slechte accu in de auto zet en dan overstarten vanaf de goede accu die er los bij staat. Maar zoals ik hierboven beschreef loopt die accu dan ook een eind leeg. En dat wil je niet denk ik.quote:
ik was niet van plan vaker accu's op te gaan laaiequote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:55 schreef Metro2005 het volgende:
koop voor 2 tientjes een zonne acculaderwerkt ook maar duurt even voor je kan starten ermee (uur of 5) maar je hebt geen gedoe met startkabels ed.
je koopt wel startkabelsquote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:58 schreef Conflict het volgende:
[..]
ik was niet van plan vaker accu's op te gaan laaie![]()
Met zo'n oplaadding ook, moeten ze alleen wel heeeeeeeeeeeel veel geduld hebbenquote:Op woensdag 17 augustus 2005 20:08 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
kan je anderen ook tot dienst zijn.
Laai mijn accu dan maar opquote:Op woensdag 17 augustus 2005 20:12 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Met zo'n oplaadding ook, moeten ze alleen wel heeeeeeeeeeeel veel geduld hebben
* Metro2005 heeft zowel startkabels als een accuoplader op zonneenergie liggen....
Ken je niet je auto late douwe zodat hij start en dan al rijdend dat batterijtje van je oplaaie?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 20:27 schreef Conflict het volgende:
[..]
Laai mijn accu dan maar op![]()
* Conflict heeft kei veel geduld!![]()
neequote:Op woensdag 17 augustus 2005 20:32 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Ken je niet je auto late douwe zodat hij start en dan al rijdend dat batterijtje van je oplaaie?
waarom hang je dan niet met start kabels een volle accu parralel aan de lege ? en als de moter draait ruk je de startkabels gewoon weer los?quote:Op donderdag 18 augustus 2005 00:14 schreef vannelle het volgende:
Start je auto met de accu waar stroom in zit, als de auto loopt haal je die accu er uit.( Kijk uit dat je met de pluspool geen massa/carrosserie raakt!). Je auto blijft ook zonder accu gewoon lopen.
Monteer dan de nieuwe accu en laat em opladen door de dynamo.
En klaar ben je.
Als je een nieuwe accu leegrijdt dan zou ik idd daar eens naar kijken.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 01:12 schreef Catch22- het volgende:
uhm is je dynamo wel goed enzo? Anders moet je gewoon aandrukken en een stukkie rijden..
Alleen bij diesels. Benzinemotoren hebben toch echt een accu nodig.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 00:14 schreef vannelle het volgende:
Start je auto met de accu waar stroom in zit, als de auto loopt haal je die accu er uit.( Kijk uit dat je met de pluspool geen massa/carrosserie raakt!). Je auto blijft ook zonder accu gewoon lopen.
En klaar ben je.
die heeft iemand voor me vervangen gisterenquote:Op donderdag 18 augustus 2005 01:12 schreef Catch22- het volgende:
uhm is je dynamo wel goed enzo? Anders moet je gewoon aandrukken en een stukkie rijden..
Onzin. Probeer het maar eens.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 09:12 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Alleen bij diesels. Benzinemotoren hebben toch echt een accu nodig.
Klopt, ik had het dan ook over een accuquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 23:14 schreef yup het volgende:
Volgens mij kom je niet ver zonder dynamo bij een benzine. (je stroom raakt langzamerhand leeg in je accu)
Zonder accu lukt wel, heb het niet geprobeerd bij me 318i maar moet kunnen gewoon.
I
aangezien ik het stukje over de accu postte lijkt het me dat ik dat bedoel.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 23:24 schreef vannelle het volgende:
[..]
Bedoel je dat stukje over de accu of over de dynamo?
ja maar die accu's zijn zeker goed, eentje is nieuw.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 10:32 schreef Tjabbo het volgende:
gewoon even bij de dichtstbijzijnde garage vragen of hij een uurtje of 2/3 aan de lader mag.
Dan weet je na die tijd ook direct of de accu niet overleden is.
kost je misschien 5 euro ofzo als het al niet gratis is en je bent van veel gezeik af.
Hoeft niet in meeste gevallen. Andere auto al starten dan kabels deraan, laat hem kwartiertje staan alssie echt plat is, vooral niet gaan starten, trek je hem steeds weer totaal plat, en na kwartiertje heb je je startspanning, andere auto starten, en 20 km mee op snelweg gaan rijden, lichten en radio uit. En je bent er weer klaar voor. Diesels zijn ideale auto's om de ander mee op gang te brengen, zit vaak lekker dikke accu in. Als je met je punto 1.0 een TDI wilt starten die echt plat is zal dat moeilijker gaan dan andersom.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 19:28 schreef Tjabbo het volgende:
ja een acculaaier.
Hoewel je kan wel ff proberen om de accu's met de polen aan elkaar te maken (- aan de - en de + aan de + natuurlijk) en dan het toerental op de 3000/3500 te houden.
Dus wel je auto starten voordat je ze verbindt!
ff een minuutje doen en dan weer kijken. Maar als hij echt goed leeg is heb je een oplader nodig
zal wel vanwege het voorgloeien zijn dat aardig wat stroom vreet en mischien ook een zwaardere startmotor omdat een diesel een hogere compressie heeft.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 14:03 schreef yup het volgende:
Waarom zitten er in diesels eigenlijk meestal dikke accu's ? Ik dat nooit begrepen hebben
PMquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 10:35 schreef jp84 het volgende:
ik hab nog wel son akku laaier legge in mu schuua
mot je maar effe PM sturu ofsow
kej laatss
omdat die moet voorgloeien misschienquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 14:03 schreef yup het volgende:
Waarom zitten er in diesels eigenlijk meestal dikke accu's ? Ik dat nooit begrepen hebben
Rete interessantquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 16:43 schreef PNG het volgende:
Laagvlieger says:
A) 's ochtends het gloeien. is toch afhankelijk van temperatuur bij beetje moderne diesel toch minuut misschien 2 minuut 70 Ampere
b) Dieselmotor heeft een hogere compressie, motor draait dus behoorlijk zwaarder rond, dus een sterkere startmotor die meer stroom trekt
c) Dieselmotor heeft om aan te slaan een hoger starttoerental nodig. Slaat een benzinemotor al aan bij 100 - 150 rpm, diesel begint pa saan te slaan bij 300 rpm. Diesel ontsteekt door compressiewarmte he
Bij punt A:
voorgloeien is toch gewoon 10 seconden tegenwoordig ?
Laagvlieger says:
ja maar ze gloeien ook na als motor loopt
quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 10:20 schreef Conflict het volgende:
Kan je een accu oplaaie met een dynamo en een boormachine en startkabels?![]()
lijkt mij niet echt waarschijnlijk, want ik ken genoeg situaties dat je je deur wel even langer openlaat dan instappen, of er zou een timer op moeten zittenquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 18:46 schreef yup het volgende:
[..]
Rete interessant
Voorgloeien gebeurt bij Seat/VW/Audi/Skoda als je de deur opent (heb ik gehoord )![]()
Dan ben ik bang dat je dynamo nog steeds niet klopt.......quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 10:20 schreef Conflict het volgende:
Mijn auto rijdt niet zonder accu want dat hebben we getest.
Dude tuurlijk zit er een timer op, als jij je contact omdraait bij een oude knaakdiesel gaat ie ook niet uren achter elkaar voorgloeien, dat doet ie alleen de eerste 5 seconden ofzo... Dan stopt het ding gewoon en kan je starten.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 19:47 schreef Dulk het volgende:
[..]
lijkt mij niet echt waarschijnlijk, want ik ken genoeg situaties dat je je deur wel even langer openlaat dan instappen, of er zou een timer op moeten zitten![]()
ja maar als de accu helemaal leeg is werkt de brandstofpomp niet. Ik heb een sleep van 3 km gehad en hij deed niks, andere accu erin die wel een beetje vermogen had en hij reed weer.quote:Op zondag 21 augustus 2005 03:46 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dan ben ik bang dat je dynamo nog steeds niet klopt.......
Hoeft niet aan de dynamo te liggen, maar kijk eens naar de aansluitingen.
Een auto moet echt kunnen blijven lopen zonder accu.
Lees nou eens wat ik schreef, je haalt dingen door elkaar.....quote:Op zondag 21 augustus 2005 07:50 schreef Conflict het volgende:
[..]
ja maar als de accu helemaal leeg is werkt de brandstofpomp niet. Ik heb een sleep van 3 km gehad en hij deed niks, andere accu erin die wel een beetje vermogen had en hij reed weer.
en moderne diesel beginnen al met gloeien zodra je de deur los doetquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 16:43 schreef PNG het volgende:
Laagvlieger says:
Bij punt A:
voorgloeien is toch gewoon 10 seconden tegenwoordig ?
Laagvlieger says:
ja maar ze gloeien ook na als motor loopt
je weet dat van '' ff een rondje rijden'' je accu nooit helemaal geladen wordt?? met een acculader duurt het 12 tot 24 uur (met een lader die netjes de laadstroom etc bijhoudt en controleert).quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:22 schreef Tjabbo het volgende:
omdat overstarten en even een rondje rijden minder gedoe is? + je hebt geen lader nodig.
quote:Op woensdag 16 augustus 2006 14:51 schreef Sterke_Yerke het volgende:
OMG, NEEM kontakt op met DeLLL
Easy as DELL brand een accu naar de hell!!!!!!!!!11111111111
ow zo.... jij doelt op TTquote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:01 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
oplaaien = in de fik steken
Wat rijd je dan, 1 km ofzo?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 13:29 schreef gateway het volgende:
[..]
je weet dat van '' ff een rondje rijden'' je accu nooit helemaal geladen wordt?? met een acculader duurt het 12 tot 24 uur (met een lader die netjes de laadstroom etc bijhoudt en controleert).
Je startmotor trekt bij het starten kortstondig 200 tot 300 ampere, en als jij beetje rondrijdt (al is het zonder licht,radio, airco etc,) dan issie nog lang niet vol.... als jij de dag erop met radio en licht aan naar je werk rijdt, dan issie ook zo weer leeg......
tuurlijk laad ie wel bij, maar de accu is niet 100% gevuldt.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:38 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Wat rijd je dan, 1 km ofzo?
Ik had laatst mijn accu leeg. Even overgestart en 5 km gereden. Daarna nog geen problemen weer ondervonden. En mijn motor is nou niet bepaald de kleinste die aangeslingerd moet worden.
het gaat ook wel goed, maar ik zou me accu voor de zekerheid toch gewoon aan een lader hangen (een accu moet je eigenlijk niet met meer dan 10% van zijn eigen kapaciteit laden, dus 65Ah maximaal met 6,5 ampere laden..... beter is met max. 4 ampere, end an een lader die alles in de gaten houdt kwa spanning en laadstroom)quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:59 schreef Robin__ het volgende:
Wij hadden op vakantie de accu van onze huurauto leeg.. vergeten de koelkast voor onderweg uit te zetten
En dan in het frans startkabels vragen hehewas trouwens ook nog leuk om de accu te vinden, deze zat namelijk onder de bestuurders stoel, het boekje van ford had echt een bizare startprocedure, 1 pool moest ergens op een hijsoog aan het blok, en 1 op de accu (die dus binnen in de auto stond) en dan blabla zus en zo moeilijk
Die fransoos wist erg zeker dat ie gewoon van min naar min en van plus naar plus op de accu moest, nouja starte gelijk probleemloos (hij liet zijn motor gewoon lopen trouwens) 30 km gereden (zonder airco, dat wel) en daarna geen problemen meer mee gehad.
Dat dondert ook nietquote:Op woensdag 16 augustus 2006 18:33 schreef gateway het volgende:
[..]
tuurlijk laad ie wel bij, maar de accu is niet 100% gevuldt.
de dynamo levert als je rijdt in je auto stroom aan de gebruikers, wat hij over heeft gaat naar de accu.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 01:50 schreef Robin__ het volgende:
oke.. dus een auto laad m op met veel pieken enzo? maarja sowieso schommeltje het toch hoe vol je accus nog zijn? Ik geloof niet dat ik uberhaupt iemand ken met een aparte acculader (voor de auto that is)
hmmzz voor battarijen en accu's van een laptop en zo ken ik idd dat verhaal, maar of dat ook vor de accu van een auto geldt?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 08:51 schreef Tjabbo het volgende:
Mij is altijd geleerd dat het juist goed is voor een batterij om af en toe nagenoeg geheel ontladen te worden. Anders worden ze lui en gaan ze eerder kapot.
Waar haal je dan de ontstekingspaning vandaan? Alleen bij een 20 jaar oude diesel zonder boordcomputer zou dat misschien werken. Bovendien is het een link klusje.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 00:14 schreef vannelle het volgende:
En klaar ben je.
Wordt geleverd door de dynamo uiteraard. En daar hoeft het echt geen 20 jaar oud dieseltje voor te zijn.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:51 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Waar haal je dan de ontstekingspaning vandaan? Alleen bij een 20 jaar oude diesel zonder boordcomputer zou dat misschien werken. Bovendien is het een link klusje.
als je de accu er tussenuit haalt heb je geen gesloten stroomkring meer, slimpiequote:Op vrijdag 18 augustus 2006 17:06 schreef vannelle het volgende:
[..]
Wordt geleverd door de dynamo uiteraard. En daar hoeft het echt geen 20 jaar oud dieseltje voor te zijn.
Een accu is echt niks meer dan een opslagplekkie voor stroom die je nodig hebt om te starten, voor het geheugen van je radio of boordcomputer, parkeerlichten enz.
Als de motor loopt laadt de accu alleen maar bij (als het goed is) en dus heb je'm bij draaiende motor niet nodig in principe.
Als de accu ook nog eens stroom moest leveren na het starten sta je om de haverklap met een lege accu.
een diesel heeft geen ontsteekspanning nodig.....quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:51 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Waar haal je dan de ontstekingspaning vandaan? Alleen bij een 20 jaar oude diesel zonder boordcomputer zou dat misschien werken. Bovendien is het een link klusje.
Ik snap niet dat je uberhaupt die nieuwe (lege) accu eruit gehaald hebt, conflict! Gewoon die andere accu ernaast zetten, startkabels, auto starten, startkabels weg, auto poosje laten lopen, klaar.
3000 toeren maken is ook onzin, de spanningsbegrenzer grijpt in bij 13,8 volt. 800 toeren (ongeveer stationair) is meestal ruim genoeg om dat te halen. en met 13,6 volt laad je accu ook prima.
waarom denk je dat ik een diesel als voorbeeld namquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 20:54 schreef gateway het volgende:
[..]
een diesel heeft geen ontsteekspanning nodig.....
Het is omslachtig, echt veilig is het niet maar het kan wél.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 22:03 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Overigens blijf ik bij het standpunt dat ik het een veel te omslachtige en niet bepaald veilige oplossing vind voor een simpel probleempje.
Waar heb je een buffer voor nodig met een goede dynamo?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 22:03 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Maar vind de electronica van de hedendaagse auto's het wel leuk als je de buffer er tussenuit haalt?
Die gast heeft een naam yupquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 01:05 schreef yup het volgende:
Een vraag over die gast met zijn space gear (wat overigens gewoon een personenbus versie van de L400 is).
Een automaat kan je toch wel aanslepen als je het ding in 1,2 of 3 locked
Of is dat niet mogelijk?
Sleutel ook niet te ver terugdraaien ivm stuurslot.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 03:55 schreef glasbak het volgende:
[..]
Alleen uitzetten! Niet de sleutel uit het contact halen ofzo.
Volgens mij werkt je stuurslot alleen als je de sleutel helemaal uit het contact haalt. Niet als je hem helemaal terugdraait.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 10:47 schreef vannelle het volgende:
[..]
Sleutel ook niet te ver terugdraaien ivm stuurslot.![]()
Dat doe ik al 36 jaar, dus maak je daar maar geen zorgen omquote:Op zondag 20 augustus 2006 05:50 schreef vannelle het volgende:
Volg je gevoel en trek je vooral niks van mij aan.
Ik kan die lader wel gebruikenquote:Op zondag 20 augustus 2006 10:31 schreef Conflict het volgende:
Leuk topic.
Iemand nog een nooitgebruikte accu kopen, met een acculader![]()
Whhow rustig manquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 03:55 schreef glasbak het volgende:
[..]
Die gast heeft een naam yupEn ik dacht dat de nederlandse benaming L200 had, maar kan idd ook L400 zijn..)
Maar een automaat aanslepen is niet mogelijk omdat er een vloeistofkoppeling inzit in tegenstelling tot een handgeschakelde bak die een droge plaat koppeling heeft. En aangezien een vloeistofkoppeling maar 1 kant op kan werken, wordt de kracht wel doorgegeven van motor -> versnellingsbak, maar niet van versnellingsbak -> motor.
Het niet kunnen aanslepen heeft feitelijk niets met de versnellingsbak te maken, maar simpel met het feit dat er een vloeistofkoppeling in zit.
Probeer het maar eens uit. Neem een handgeschakelde bak, ga een kilometertje of 50 per uur rijden en zet het contact uit. Alleen uitzetten! Niet de sleutel uit het contact halen ofzo. Ook niet de koppeling intrappen of gaan remmen, nee.. alleen het contact uitzetten. De motor blijft meedraaien zolang de auto in beweging is. Dit omdat door de droge plaat koppeling de kracht van de versnellingsbak overgebracht kan worden naar de motor.
Probeer het zelfde nu eens bij een automaat. Ga in de D een kilometertje of 50 per uur rijden en zet het contact uit. Wedden dat de motor binnen enkele seconden stilvalt? Dit omdat met een vloeistofkoppeling de kracht maar één kant op gedreven kan worden.
Dit is ook één van de redenen waarom de remmen van een automaat meer belast worden dan met een handgeschakelde bak. Zodra je met een handgeschakelde bak je gas loslaat, wordt er, zolang je je koppeling niet intrapt, automatisch afgeremd op de motor. Dit werkt niet bij een vloeistofkoppeling, dus bij een automaat moet je veel vaker met de rem ingrijpen dan met een handbak.
Duidelijk?
Is dat zo?quote:Op zondag 20 augustus 2006 18:44 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Whhow rustig manIk word al bang van jou je vergat de
![]()
Na Duidelijk
whahaha
ff on:
Ik vroeg me af, hoe duw je een auto aan als de accu leeg is? Ik weet wel dat je het op de 2e versnelling moet doen, en dan de koppeling ineenkeer moet loslaten, maar verder weet ik niet?? Kan iemand het ff uitleggenBen eigelijk best wel benieuwd naar
![]()
![]()
quote:Op zondag 20 augustus 2006 18:53 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Is dat zo?
Ik deed het laatst met een dieseltje, aanslepen achter een andere auto... 1e versnelling, en koppeling gewoon normaal op laten komen ging prima! hij sloeg direct aan toen de koppeling aangreep! We reden toen denk ik ongeveer 15 km/h
Overigens is het volgens mij zo dat je hedendaagse auto's beter niet aan kunt slepen, omdat er dan onverbrandde brandstof in de katalysator komt ofzo... Startkabels is dan beter is mij verteld...
Geen idee... Ik heb wel een keer geprobeerd de auto van me pa aan te duwen omdat ik vergeten was de lichten uit te zettenquote:
Meer dan dat is het eigenlijk niet.. wel eerst even je contact aanzetten. Als alles goed gaat, dan slaat ie aan en kan je doorrijden..quote:Op zondag 20 augustus 2006 18:44 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Whhow rustig manIk word al bang van jou je vergat de
![]()
Na Duidelijk
whahaha
ff on:
Ik vroeg me af, hoe duw je een auto aan als de accu leeg is? Ik weet wel dat je het op de 2e versnelling moet doen, en dan de koppeling ineenkeer moet loslaten, maar verder weet ik niet?? Kan iemand het ff uitleggenBen eigelijk best wel benieuwd naar
![]()
![]()
Als je aan het duwen bent en je gebruikt de 1e versnelling, dan valt de auto meestal meteen stil zodra je je koppeling op laat komen. Met een diesel is die kans zelfs nog groter omdat de compressie stukken hoger ligt. Dus is er meer kracht/snelheid nodig om de motor door de compressie heen te duwen.quote:Op zondag 20 augustus 2006 18:53 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Is dat zo?
Ik deed het laatst met een dieseltje, aanslepen achter een andere auto... 1e versnelling, en koppeling gewoon normaal op laten komen ging prima! hij sloeg direct aan toen de koppeling aangreep! We reden toen denk ik ongeveer 15 km/h
Overigens is het volgens mij zo dat je hedendaagse auto's beter niet aan kunt slepen, omdat er dan onverbrandde brandstof in de katalysator komt ofzo... Startkabels is dan beter is mij verteld...
nog niet meegemaakt....quote:Op woensdag 23 augustus 2006 15:01 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Als de banden niet gaan slippen..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |