abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 augustus 2005 @ 11:14:02 #1
21210 Paladin82
In Black and White
pi_29713794
Zoals de topic titel al zegt ik en mijn vriendin willen volgend weekend een stedentripje maken naar een stad in duitsland, waar je wat kan zien en leuk kan shoppen.

Zelf hadden we Keulen of Frankfurt, maar misschien zijn er nog andere opties, gelieve wel niet meer dan 500 km te moeten rijden vanuit Alkmaar.

Tevens 2de vraag welke van onze 2 keuzes is leuker keulen of frankfurt.

alvast bedankt voor de input
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_29714089
Frankfurt ligt ook nog wel een eindje weg hoor.

Een stad die ik zelf kan aanraden is Hannover. Ben ik laatst geweest, veel winkels, leuk centrum, cultuur ook wel ok .
Whistler: I want peace on earth and good will toward man.
Abbott: We are the United States Government. We don't do that sort of thing.
pi_29714111
Berlijn
pi_29714115
Keulen is zeker leuker... maar waarom niet naar Hamburg? Een veel mooiere en grotere stad als Keulen en ook niet eens zo ver weg vanaf Alkmaar.

Hansenstadt Hamburg
Frankfurt a/M
Keulen

Persoonlijk vind ik Düsseldorf ook een leukere stad als Keulen om te shoppen. Voornamelijk door de mooie boulevard, het uitzicht vanaf de TV-toren en de verrassende architectuur in de voormalige haven.

Maar in Keulen heb je dan weer het chocolademuseum....
  woensdag 17 augustus 2005 @ 11:33:17 #5
21210 Paladin82
In Black and White
pi_29714304
Hmz, we hebben even gekeken naar Hamburg, maar als ik via weekendjeweg een hotel probeer te boeken, is alles tot novemeber vol.

Dus nog andere hotel boek sites anders is Haburg zeker een optie
pi_29714347
Berlijn vliegen vanaf maastricht met www.easyjet.nl iets van 40euro retourtje!
pi_29714413
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 11:33 schreef Paladin82 het volgende:
Hmz, we hebben even gekeken naar Hamburg, maar als ik via weekendjeweg een hotel probeer te boeken, is alles tot novemeber vol.

Dus nog andere hotel boek sites anders is Haburg zeker een optie
Probeer www.freehotels.info duitse site met leuke aanbiedingen

Zelf zat ik in http://www.ambassador-hamburg.de/html/ dat via de website van het hotel ook speciale weekend aanbiedingen heeft. De locatie is niet perfect, maar goed bereikbaar met OV. De service - vooral het ontbijt - is wel wat je van een 4-sterren hotel mag verwachten.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 11:53:37 #8
21210 Paladin82
In Black and White
pi_29714902
Locatie, is ach wat zal ik zeggen niet van groot belang, we gaan met de auto, heb een beetje kilometer achterstand bij mijn leasebak dus die moeten op
pi_29714988
trier is ook een mooie stad en je bent er zo (als je niet in groningen of den helder woont)
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  donderdag 18 augustus 2005 @ 08:50:51 #10
21210 Paladin82
In Black and White
pi_29744488
Kay heb mijn oog toch nog even op Berlijn laten vallen, is dat goed te doen in 1 dag om te rijden uitgaande van dat we omstebeurt wisselen?

en wat is er zoal te zien ?
  donderdag 18 augustus 2005 @ 08:53:41 #11
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_29744520
Berlijn is goed te rijden in een dag, ook vanaf Alkmaar. Wegen zijn goed en zeker het laatste stuk vanaf Hannover is het bijna overal een 3 baans snelweg die ruimte laat om door te kunnen rijden.
Heb dit nu 2 keer gedaan en kan het alleen maar aanraden
pi_29744567
Ook daar is natuurlijk een topic over: Berlijn

Naar Berlijn met auto? Ja het is best te rijden... maar de trein is - afhankelijk van wanneer je gaat - goedkoper en nauwelijks langzamer.

Berlijn in 1 weekend vereist wel wat planning wat je wil gaan zien en doen, omdat niet alles dicht bijelkaar ligt. Maar anders is er altijd nog de toeristenbus 100
  donderdag 18 augustus 2005 @ 10:05:43 #13
21210 Paladin82
In Black and White
pi_29745827
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 08:57 schreef DutchTrain het volgende:
Ook daar is natuurlijk een topic over: Berlijn

Naar Berlijn met auto? Ja het is best te rijden... maar de trein is - afhankelijk van wanneer je gaat - goedkoper en nauwelijks langzamer.

Berlijn in 1 weekend vereist wel wat planning wat je wil gaan zien en doen, omdat niet alles dicht bijelkaar ligt. Maar anders is er altijd nog de toeristenbus 100
Tis voor ons meer ff weg en weer wat zien, we hoeven niet alles te zien kunnen zo nog een keertje terug. Normaal gesproken zou de trein idd goedkoper zijn dan de auto, echter zoals ik al eerder zei, heb ik wat achterstand met kilometers maken in mijn leaseauto, oftewel ik rijd er gratis heen, t enige is dat ik wat parkeer koste moet betalen als ik het zo lees, maargoed das nog minder dan de 60 euro pp die je betaald voor een retourtje berlijn met de trein.

Kan ik tevens op de duitse snelweg even testen hoe hard mijn auto kan, maar als ik dit zo lees denk ik dat Berlijn toch wel hele goede kans gaat maken
  donderdag 18 augustus 2005 @ 10:14:25 #14
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_29746050
Neem een hotel net buiten het centrum, maar dicht bij de u of s bahn, dan is het parkeren gratis en met het ov kun je gemakkelijk overal komen in Berlijn.
pi_29746085
berlijn vind ik meer iets voor 4 of 5 dagen (lang weekend)
voor een normaal weekend zou ik eerder naar trier gaan omdat het dichtbij is en gewoon een mooie stad is. Als je vrijdagavond vertrekt en zondagavond weer terug moet en nog 12 uur moet rijden schiet dat niet echt op
  FOK!fossiel donderdag 18 augustus 2005 @ 22:55:37 #16
8443 cptmarco
it's captain...
pi_29773194
Düsseldorf is een absolute aanrder!!!

Iig een stuk leuker dan Keulen
volgende wedstrijden:
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 08:40:59 #18
21210 Paladin82
In Black and White
pi_29773420
Tis toch berlijn geworden voor een zogenaamde sfeer inpressie
Even gekeken hoeveel km het is en dat komt op 675, we vertrekken vrijdag om 11,00 uur dus verwacht daar rond 5 uur te zijn.

en zondag vertrekken we rond 3 uur weer uti berlijn, als het erg goed bevalt gaan we nog een keer terug voor een lang weekend.
pi_29773426
Ik zou ook voor Trier kiezen, dat is prima te rijden. Trier is ontzettend leuk. Winkelen en cultuur in 1 stad. Goede keus voor een weekendje weg. Veel plezier alvast, wat je keus ook mag zijn.
ACWW=0602-1484-8425 Naam=Frederik Town=chicago
pi_29773448
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 08:40 schreef Paladin82 het volgende:
Tis toch berlijn geworden voor een zogenaamde sfeer inpressie
.
Veel plezier in Berlijn!!
ACWW=0602-1484-8425 Naam=Frederik Town=chicago
pi_29773807
keulen is dit weekend ook erg leuk, als je drukte en god tenminste leuk vind....
Tot zo ver....
pi_29774967
Have fun in berlin
pi_31053910
Ik ben op zoek naar een leuke plaats in Duitsland.

Niet te ver van de Nederlandse grens.
Maar wel graag een beetje grote stad,gezellig,hoop winkels en restaurantjes...eventueel kerstmarkt.

Ik wacht met smart op uw reacties
Travel 2014: Jan: Florida. Mei: Antwerpen en Trier
Juli: Rome + Athene en eilanden Greece Okt: Peru!
pi_31054010
Dusseldorf is een leuke stad
The greatest thing you'll ever learn, is how to love and be loved in return
  vrijdag 30 september 2005 @ 11:40:40 #25
53567 Mark4282
Life sucks.. then you die !!
pi_31054026
Aken? Keulen?
pi_31054084
Munster
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_31054231
Keuluhhhh!!!!!

Hééééééél veel winkels + grote kerstmarkt. Wel lelijke stad, maar dat zijn de meeste duitse steden.
pi_31054298
Berlijn

5 uurtjes rijden vanaf de grens
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 30 september 2005 @ 11:49:34 #29
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31054344
niet groot, wel mooi en met kerstmarkt, niet ver van de grens

Monchau
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_31054458
Keeken.....
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
pi_31054551
Was er laatst ook niet al zo'n topic.....

bij uitstek Düsseldorf!
Osnabrück en Aken zijn ook wel leuke steden.....
volgende wedstrijden:
  vrijdag 30 september 2005 @ 11:58:22 #32
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_31054633
wel ver weg, maar volgens vrienden van me ook heel leuk
heidelberg
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_31054687
Heidelberg
Een dag niet gedownload, is een dag niet geleefd...
  vrijdag 30 september 2005 @ 12:07:07 #34
84072 harlingen.f2o.org
www.harlinger-fotografie.nl
pi_31054917
Als je in het zuiden van het land woont dan is Trier erg leuk, Ik geloof dat het de oudste stad van Duitsland is. Veel mooie oude gebouwen en cultuur. Als je op zoek bent naar een leuke stad om te shoppen, dan kan je er ook wel terecht. Succes
Do hast spitigernôch net it foech om de sonnema-website te besykjen omdatst minderjierrich bist.
pi_31054924
oke bedankt iig!
Willen jullie er misschien bijzetten waarom en wat er leuk is aan de plaats etc..??

Dusseldorf zat ik inderdaad al aan te denken,maar misschien is er nog wat anders leuks.
  vrijdag 30 september 2005 @ 12:11:18 #36
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_31055079
Kleve!
When all else fails, you always have delusion.
  vrijdag 30 september 2005 @ 12:12:23 #37
85962 ioko
I Appear Missing
pi_31055120
Ik zou zeker denken aan Aken en Keulen (als je in het zuiden zit).
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_31055245
Ja we willen een weekendje weg...
pi_31055299
Dusseldorf heeft erg mooie winkels, veel winkels, een best mooie altstadt, leuke kerstmarkt (er is een heel groot warenhuis in Dusseldorf die echt een heel gave etalage heeft in de kerstmarkt tijd, met allemaal bewegende steiffbeesten die kerst vieren enzo. leuk om te zien).

Aken is niet zo'n heel grote stad, doet meer knus aan. Mooi versierd met kerst, goed verzorgde winkels. Ze hebben er ook een kerstmarkt. De Dom van Aken is een van de twee best bewaarde erfgoederen van het karolingisch tijdperk (het andere is het stadhuis van Aken) en is wel de moeite waard om te bekijken.

Keulen heeft ook een heleboel winkels, waar je eigenlijk alles kunt krijgen. Verder hebben ze er ook een beroemde kerstmarkt, en ook een mooie domkerk die je kunt bekijken.

Monschau is een heel schattig klein plaatsje met allemaal lievige kleine winkeltjes (ook een echte kerstwinkel) en veel sfeer. Het ligt in mooi bosachtig gebied, met een riviertje enzo. Tis wel toeristisch.
pi_31055346
Essen, dortmund
zoek eens op google naar kerstmarkt duitsland.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_31055358
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 12:07 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
Als je in het zuiden van het land woont dan is Trier erg leuk, Ik geloof dat het de oudste stad van Duitsland is. Veel mooie oude gebouwen en cultuur. Als je op zoek bent naar een leuke stad om te shoppen, dan kan je er ook wel terecht. Succes
Trier is een leuke stad, zkr Daar 2 keer geweest, is gezellig
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_31055412
ahhh maanbeertje! daar heb ik wat aan!!
Monschau zal dan een beetje te lang zijn voor 3 dgn denk ik?!

Maar vroeg mij af...de sfeer in die steden...wil echt zo'n gezellige stad met leuke sfeer...leuke eettentjes,cafeetjes...
Ik hoef geen hippe clubs en zogenaamd trendy restaurants.
pi_31055459
Oberhausen !

http://www.centro.de/

Groot winkelcentrum met daarbij een boulevard met een heleboel restaurants.
Er is een pretparkje bij (lijkt meer op een kermis).
Sea Life ligt naast het winkelcentrum.

Genoeg te doen dus !
pi_31055492
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 12:19 schreef Walking_On_Sunshine het volgende:
ahhh maanbeertje! daar heb ik wat aan!!
Monschau zal dan een beetje te lang zijn voor 3 dgn denk ik?!

Maar vroeg mij af...de sfeer in die steden...wil echt zo'n gezellige stad met leuke sfeer...leuke eettentjes,cafeetjes...
Ik hoef geen hippe clubs en zogenaamd trendy restaurants.
Wat is eigenlijk de reden dat je persé naar Duitsland toe wilt?
Want anders zou Parijs ook eventueel iets zijn?
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_31055700
Ja,Parijs ben ik al tweemaal geweest.

Duitsland leek mij weleens leuk..weer eens wat anders.
Zat ook al te denken aan Londen maar volgens mij is het dan veeel te druk en te duur.
pi_31055724
Het is voor december namelijk
pi_31055842
Dusseldorf is leuk
Iedereen is uniek, behalve ik.
pi_31055844
Wat wil je eigenlijk, er worden plaatsen genoemd maar je verzint elke keer verzwarende omstandigheden. Als je je plaats gevonden hebt dan wil ik hem ook weten, lijkt me ideaal.
Ga anders in een bierstube zitten op een oostenrijkse alm, groetjes aan Rudi
pi_31056059
Tja..zo moeilijk nou ook weer niet.
Wil gewoon de mening horen van andere fokkers.
Ben zelf alleen in het alpengebied geweest van Duitsland dus van de steden weet ik weinig af.

Een gezellige stad..beetje groot..met knusse eettentjes that's it.
Zat zelf al te denken aan dusseldorf maar dacht misschien zijn er nog andere leuke plaatsjes waar ik nog helemaal niet aan gedacht had.
pi_31056104
Monschau is inderdaad wat lang voor drie dagen, maar ligt vlakbij andere steden.

Stel je gaat 3 dagen naar Aken, dan ligt Monschau best wel naast de deur. Dan zou je dus bijv. tussendoor een dagje Monschau kunnen doen! Aken heeft veel leuke restaurantjes en cafeetjes, en is een beetje 'knusser' dan de andere steden.

Ik vind Keulen persoonlijk qua restaurants een beetje tegenvallen, maar het kan zijn dat ik de leuke gewoon nog niet heb gevonden Het is inderdaad niet een heel mooie stad, behalve dan de dom en dat soort dingen. Verder heb je er een hele mooie (en goedkope naar de Nederlandse maatstaven) dierentuin, die echt een aanrader is, ook in de winter.

Dusseldorf is erg groot heeft gewoon een totale overvloed aan winkels, maar is in de kersttijd wel heel gezellig. Er zijn veel cafeetjes en restaurantjes, die goed zijn. Verder heb je dan bijvoorbeeld zo'n ijsbaan buiten speciaal in de kersttijd. Dusseldorf oogt en voelt wat chiquer en netter dan Keulen. De winkels zien er ook allemaal prachtig uit in kersttijd, en alles is versierd.
Verder schat ik eigenlijk dat Monschau ook maar een uurtje is vanaf Dusseldorf, dus dan kun je ook van daaruit een dagje naar Monschau. Het ligt er eigenlijk een beetje aan of je een auto meeneemt, dat je dan wat kunt reizen.

Keulen is trouwens wel leuk met navigatiesystemen Zelfs navigatiesystemen raken er soms verdwaald en laten je er dan rondjes rijden
pi_31056207
Ik heb ook rondgereden in het ruhrgebied, elke dag een andere markt.
pi_31056214
Monschau ligt overigens ook best dichtbij Keulen
pi_31056772
Ja,Ik denk dat het Dusseldorf of Aken word.
Met een dag uitstapje naar Monschau (auto tot beschikking )

Ik zoek ook informatie via google etc maar toch dit heeft mij meer geholpen!!
pi_31057064
Düsseldorf is precies wat je zoekt!

Oneindig veel winkels en eetgelegenheden (van traditioneel tot supertrendy), een echt kerstsfeertje en lekker compact. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is D´dorf helemaal niet groot, maar er is wel veel te doen en alles is makkelijk bereikbaar - met OV of te voet.

Keulen daarentegen is uitgestrekter en minder gezellig (vind ik, als trotse inwoner van D´dorf ).

Indien mogelijk moet je wel proberen de december-weekenden te vermijden, want dan is het echt megadruk en kun je nauwelijks lopen door de winkelstraten.

En als je Düsseldorf zat bent, kun je altijd nog een dagje naar Keulen - slechts een half uurtje met de trein.
Ik zoek niet, ik vind.
pi_31057239
Joh,jij woont er!
Dus als ik naar Dusseldorf zou gaan, kan ik beter doordeweeks komen ipv het weekend?
Is dat elk weekend? vanaf dat de kerstmarkten opengaan?
pi_31059586
t is bijna niet voor te stellen.....een leuke stad in duitsland maar ik vond berlijn op zich best guitig eigenlijk
pi_31059761
Ja. Normaal is het op zaterdag ook al erg druk, maar in de kerstperiode komen half Nederland, Belgie én Duitsland ook nog op bezoek

De kerstmarkten zijn iedere dag van 21/11-23/12, dus als je de mogelijkheid hebt zou ik gewoon doordeweeks komen. In principe zijn winkels op zondag trouwens gesloten, in de kerstperiode zijn er volgens mij wel koopzondagen, maar ook die zijn beperkt.

Als je verder nog specifieke info wilt, of tips - laat het me weten.

En oh ja, als jullie de komende maand nog iets geinigs willen meemaken:
http://www.schnee-in-duesseldorf.de/
Ik zoek niet, ik vind.
  vrijdag 30 september 2005 @ 21:56:15 #58
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_31070334
Heb één jaar in Düsseldorf gewoont en ik vind het één van de mooiste steden van Duitsland.
Het is een zeer schone en gezellige stad met een overvloed aan winkels.

Hoogtepunten van Düsseldorf zijn:

Der Rheinufer, met ontelbare restaurants en bars. Met mooi weer zijn er duizenden mensen.

Shoppingcenters: Shadowarkaden, Kö Gallery en Sevens

Alstadt: Honderden cafes en restaurants waar het elke avond feest is.

Hofgarten: Park die zich door de hele stadt strekt.

Zeer goede clubs, oa: 3001, MKII, Nachtresidenz

Düsseldorf hafen: Dit is geen haven maar een relatief nieuw gebouwd deel van Ddorf waar veel clubs, bars en restaurants zijn. Hier is ook een kunstmatig eiland gebouwd waar met mooi weer Ibiza chillout muziek gedraaid wordt, Monkeys Island genaamd.

Düsseldorf bij nacht:

Düsseldorf heeft veel moderne architectuur.

En heeeeeel veel mooie vrouwen:) Düsseldof staat hierom bekend.

Kortom, een geweldige stadt die niet zo groot is als de meeste denken. Ongeveer 560000 inwoners
Keulen heeft het dubbele.

www.duesseldorf.de
http://www.meinestadt.de/duesseldorf/home

[ Bericht 6% gewijzigd door Aurora025 op 30-09-2005 22:01:35 ]
The Irish Massacre was incited by the Jesuits on October 23, 1641, the feast day of Ignatius Loyola, and lasted until Oliver Cromwell landed in Drogheda in 1649 to put an end to it.
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 01:26:43 #60
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_31076439
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 21:56 schreef Aurora025 het volgende:
Der Rheinufer, met ontelbare restaurants en bars. Met mooi weer zijn er duizenden mensen.
Het dat ding niet de Mannesmannufer?

..kom er wel eens voor werk..
reset
pi_31076554
Trier is een hele mooie stad met veel oude gebouwen erin. Het is alleen niet vlak bij de grens.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_31111801
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:46 schreef Wakey het volgende:
Ja. Normaal is het op zaterdag ook al erg druk, maar in de kerstperiode komen half Nederland, Belgie én Duitsland ook nog op bezoek

De kerstmarkten zijn iedere dag van 21/11-23/12, dus als je de mogelijkheid hebt zou ik gewoon doordeweeks komen. In principe zijn winkels op zondag trouwens gesloten, in de kerstperiode zijn er volgens mij wel koopzondagen, maar ook die zijn beperkt.

Als je verder nog specifieke info wilt, of tips - laat het me weten.

En oh ja, als jullie de komende maand nog iets geinigs willen meemaken:
http://www.schnee-in-duesseldorf.de/
Ja het word Dusseldorf
Misschien dat we iets eerder als 'de kerstmaand' gaan...als het echt zo druk is!!!

Kunnen namelijk alleen weekend.
Nog specifieke tips...qua restaurant...leuke kroeg...aparte winkeltjes of iets anders?

In ieder geval: dank u allen
  maandag 3 oktober 2005 @ 03:52:39 #63
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_31135921
quote:
Kunnen namelijk alleen weekend.
Nog specifieke tips...qua restaurant...leuke kroeg...aparte winkeltjes of iets anders?
...
Tips:

In de Altstadt van ddorf heb je een klein zijstraatje met super gezellige braziliaanse en argentijnse restaurants. Dit zijstraatje is precies tegenover Cafe/Bar Louisiana, wat trouwens een supergezellige bar is. Met mooi weer hebben ze een groot terras.

Cafe Mandalai aan de Rheinufer is een zeer gezellig en relax cafe.
http://www.bartime.de/location.mandalai.9.443.html

Voor kroegen hoef je alleen maar door de Altstadt te lopen, je komt vanzelf wel een kroeg tegen die je bevalt.

De alstadt heeft niet alleen veel kroegen, maar ook veel leuke winkels. Neem vooral de tijd alle straatjes van de altstadt te zien.

Er is een kerstmarkt in de Altstadt en één die door de hele stad gaat.

Ddof hafen is te ver van het centrum om er heen te lopen. Hou je van leuke gezellige kroegen, ga je naar de alstadt. Wil je naar moderne clubs, bars en lounges ga je naar Ddorf hafen. Hier vind je ook de mooiste vrouwen.

Voor shopping ga je naar de Shadowstrasse, Shadow Arkaden, Sevens, Altstadt en als je veel geld bezit ga je naar één van de duurste shopping straat van Europa, Der Königsallee of ook wel Der KÖ.

Parkeer het beste bij Shadow Arkaden midden in de stad. Vanuit hier is alles in loop afstand.
Je kunt ook in de Altstadt parkeren.

Oja, als je in de altstadt bent, koop dan een Döner Kebap. Dit is turks brood met vlees, salade en saus, suuuuuper lekker.

Viel spaß
The Irish Massacre was incited by the Jesuits on October 23, 1641, the feast day of Ignatius Loyola, and lasted until Oliver Cromwell landed in Drogheda in 1649 to put an end to it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')