Dusseldorf
Raar eigenlijk, ik ben sinds augustus niet meer in Dusseldorf te vinden, maar ik heb er bijna 4 jaar gewoond. En nu zie ik dit topic en hoewel ik blij ben er weg te zijn, heb ik toch zoiets van "ha leuk, mijn stad!".
Wat moet ik er over vertellen? De Koenigsallee, de duurste winkelstraat van Duitsland zit vol met designerwinkels, maar ook met aftandse veilinghuizen waar je de meest bizarre troep kan kopen. Sevens zit er, een arkade waar over 7 verdiepingen winkels zitten, met een 3 verdieping grote Saturn. Aan het eind van de Koenigsallee begint de Schadowstrasse, met de Schadowarkaden en veel winkeltjes.
De Altstadt zit redelijk vol met kleine winkeltjes, maar veel belangrijker: het is de grootste bar van Europa. Binnen 1 vierkante kilometer vind je meer dan 260 barretjes en cafeetjes. Kroegentochten zijn dus uitermate prettig (en vermoeiend).
De Rheinpromenade is leuk, vooral richting het noorden, waar op zonnige dagen tussen de twee bruggen die ten noorden van de Altstadt liggen, duizenden mensen zitten, voetballen en op de Rheinterrassen een pulletje bier (of twee) naar binnen werken.
Nog verder naar het noorden ligt Kaiserswerth, zo'n beetje het Wassenaar van Dusseldorf. Rijke buurt, grote huizen, een oude ruine, ook gezellige eettentjes en drinkgelegenheden.
In het oosten heb je het Grafenberger Wald, een van de drie bossen die om Dusseldorf heen ligt. Groot, redelijk wat wildleven en een paardenrenbaan. Voor de fanatiekelingen is er ook nog een circuitje te vinden (nee, geen racecircuit, maar een fitnesscircuit - oftewel, hier ging ik vaak hardlopen).
De Dusseldorfer haven is misschien niet zo indrukwekkend - maar wel interessant. Een hoop reclamebureaus en mediazenders zijn hier te vinden, met als gevolg hippe bars en interessante restaurantjes. Er is een plek waar ze 8000 kuub zand hebben neergedonderd en nu een strandcafe van hebben gemaakt: Monkey's Island. Tof daaro!
Ik ken trouwens maar 1 outlet, die heeft voornamelijk Ralph Lauren en Hugo Boss en die zit op het oude Bilker Bahnhof. Het adres weet ik jammergenoeg niet.
Ik vind Dusseldorf dus een uitermate leuke stad. Het is alleen jammer dat er zoveel Duitsers wonen. Favo cafe's: Rosie's, State side, Schwann, Monkey's Island en Florian's.
Tschukkes!