Jawel. Ze zijn over het algemeen, wat links dan noemt, "sociaal zwak".quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:42 schreef RichardQuest het volgende:
"Allochtonen" zijn geen kiezersgroep omdat ze buiten een stempel niets met elkaar van doen hebben.
Dus je doelt op sociaal zwakkeren? Waarom dan "allochtonen" noemen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:45 schreef pberends het volgende:
[..]
Jawel. Ze zijn over het algemeen, wat links dan noemt, "sociaal zwak".
Ontopic graag.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:48 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Dus je doelt op sociaal zwakkeren? Waarom dan "allochtonen" noemen?
Nee, je bedoelt "sociaal zwakkeren" en noemt ze allochtoon. Je verwart hier twee zaken door elkaar, alsof alle sociaal zwakkeren allochtoon zijn en alle allochtonen sociaal zwak. Moslims heb je met je Palestina-vergelijking ook lekker verweven in dit web.quote:
"In het algemeen" heet zoiets.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:56 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Nee, je bedoelt "sociaal zwakkeren" en noemt ze allochtoon. Je verwart hier twee zaken door elkaar, alsof alle sociaal zwakkeren allochtoon zijn en alle allochtonen sociaal zwak. Moslims heb je met je Palestina-vergelijking ook lekker verweven in dit web.
Verder denk ik dat er weinig mensen zijn die zullen ontkennen dat de sociaal-economische kant van links sociaal zwakkeren aanspreekt.
quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:58 schreef thabit het volgende:
Zonder allochtonen was dit niet gelukt en was de keuze van de kiezer waarschijnlijk een stuk rationeler, dus linkser, geweest.
Maar je bedoelt sociaal zwakkeren? Dat is wél een kiezersgroep die allemaal iets gemeen hebben.quote:
Je ziet het denk ik wat te zwart wit. Niet alle Arabieren zullen voorstander zijn van terugtrekking, waardoor je onmogelijk kan beweren dat Israeli's dus tegen zijn. Maar op zich is het niet vreemd als de Arabieren gemiddeld positiever zijn, maar het is handiger om op basis van onderzoeksresultaten te oordelen in plaats van percentages noemen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:19 schreef pberends het volgende:
Pas op het journaal:
"60% van de Israeli's is voor de terugtrekking uit de Gaza van joodse kolonisten".
Zij het niet dat 1 miljoen van de 6 miljoen Israeli's Arabieren zijn. Die Israelische Arabieren zullen waarschijnlijk zo'n beetje allemaal voor de terugtrekking uit de Gaza-strook zijn. Dus dit geeft een erg verkeerd beeld. Zonder die Arabieren is dus een meerderheid van het joodse volk tegen terugtrekking uit de Gaza.
Mijn onderbuik zegt dat je je hier vergist. Heb je toevallig enige onderbouwing van je vermoeden dat Israelische arabieren meer voorstander zijn van terugtrekking dan joodse Israeli's?quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:19 schreef pberends het volgende:
Zij het niet dat 1 miljoen van de 6 miljoen Israeli's Arabieren zijn. Die Israelische Arabieren zullen waarschijnlijk zo'n beetje allemaal voor de terugtrekking uit de Gaza-strook zijn. Dus dit geeft een erg verkeerd beeld. Zonder die Arabieren is dus een meerderheid van het joodse volk tegen terugtrekking uit de Gaza. En toch wordt het zo gebracht. Frappant.
Bij een bijna gelijkstand kan je bijna elke groep aanwijzen als de groep-die-net-de-doorslag-geeft. De allochtonen bijvoorbeeld, maar ook wel een subgroep op basis van inkomstniveau, opleiding etc.quote:Maar dit laat een groter "onderwerp" zien, namelijk dat allochtonen een bepalende factor zijn in een democratisch bestel. Zo ook bij een mogelijk links kabinet. Zonder allochtonen zou er nu waarschijnlijk geen meerderheid zijn voor een links kabinet, terwijl dat nu toch zo is.
Ik geloof niet dat de allochtonen zelf een bepalende groep zijn, of dat ze veel invloed hebben op politici. Wel enige invloed natuurlijk, voor zover er politieke overeenkomsten te vinden zijn tussen allerlei verschillende allochtonen. Ook leeft op dit moment het onderwerp "allochtonen" erg, bij de bedoelde groep maar zeker ook bij autochtonen. In die zin leeft het onderwerp ook bij de politiekquote:Allochtonen mogen dan wel niet zo'n heel grote groep vormen in westerse maatschappijen maar ze zijn vaak wel de bepalende groep. Hoe denken jullie erover? Hoe beinvloedt deze groep politici?
100 : 6 = 16,6667 Dus dat houdt in dat nog altijd een groot deel van de Joodse gemeenschap in Israel voor de ontruimingen zijn, stel als alle arabieren in Israel gestemd zouden hebben voor de ontruimingen (wat niet waarschijnlijk is, 100% is nooit haalbaar, maar goed) dan wil dat zeggen dat nog altijd 44 % van alle Joden voor de ontruiming hebben gestemd, oftewel ruim 2 miljoen. Als je weet dat de mensen van dat bewuste gebied slechts 2% van de hele Israelische bevolking beslaat, en ze slechts 1% van het gekoloniseerde gebied van de hand doen, is dit alles natuurlijk een lachertje.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:19 schreef pberends het volgende:
Pas op het journaal:
"60% van de Israeli's is voor de terugtrekking uit de Gaza van joodse kolonisten".
Zij het niet dat 1 miljoen van de 6 miljoen Israeli's Arabieren zijn. Die Israelische Arabieren zullen waarschijnlijk zo'n beetje allemaal voor de terugtrekking uit de Gaza-strook zijn. Dus dit geeft een erg verkeerd beeld. Zonder die Arabieren is dus een meerderheid van het joodse volk tegen terugtrekking uit de Gaza. En toch wordt het zo gebracht. Frappant.
Maar dit laat een groter "onderwerp" zien, namelijk dat allochtonen een bepalende factor zijn in een democratisch bestel. Zo ook bij een mogelijk links kabinet. Zonder allochtonen zou er nu waarschijnlijk geen meerderheid zijn voor een links kabinet, terwijl dat nu toch zo is. De PvdA Rotterdam zou waarschijnlijk nooit een Palestina-platform hebben opgericht om zo aanspraak te kunnen maken op de moslim-kiezer die erg begaan is bij Palestina.
Allochtonen mogen dan wel niet zo'n heel grote groep vormen in westerse maatschappijen maar ze zijn vaak wel de bepalende groep. Hoe denken jullie erover? Hoe beinvloedt deze groep politici?
Dit topic zegt niets over mijn persoonlijke mening
Ik weet een goed boek voor jou: "How to lie with statistics"quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:45 schreef pberends het volgende:
Voorbeeld om het linkse coalitie op dit moment alleen mogelijk door allochtonen-theorie te ondersteunen ():
[afbeelding]
Allochtone kiezers dat op dat moment voor SP-GL-PvdA koos: 61,4%
Alle kiezers (dus ook allochtonen) dat op dat moment voor SP-GL-PvdA koos: slechts 37,9%
Rokers, dat is pas een bepalende kiezersgroep. Om nog maar te zwijgen van mensen met leren schoenen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 18:05 schreef Klemvast het volgende:
"Allochtonen" kunnen alleen maar "een bepalende kiezersgroep" zijn als jij ze al van tevoren als "groep" afzondert van de rest. De stelling is dus onzin. Ik kan evengoed zeggen dat alleenstaande moeders een "bepalende kiezersgroep" zijn, alleen heb je daar waarschijnlijk geen cijfers van bij de hand, vermoed ik.
Dat westerse en niet-westerse allochtonen een verschillend kiesgedrag vertonen is maar zeer de vraag. Daarvoor is onderzoek nodig. De grote steden bestaan voor de helft uit migranten. Dan lijkt het mij verstandig rekening te houden met deze (potentiele) kiezersgroep. Dat de opkomstpercentages in de grote steden lager zijn betekent dat hier nog werk te doen is voor politieke partijen. Kennelijk hebben ze geen binding met mensen in de grote steden. Dat allochtonen nog geen 'bepalende kiezersgroep' zijn geweest bij vorige verkiezingen betekent niet dat dit niet zeer binnenkort gaat veranderen. Allereerst bij de raadsverkiezingen zullen migranten extra gemotiveerd zijn door de manier waarop Balkenenede migranten keer op keer schoffeert in woord en daad, en dan maak ik geen verschil tussen westers en niet-westerse migranten. En er is wel degelijk keus voor een migrant bij die verkiezingen. Zowel links als rechts zijn er partijen die open staan voor belangen van migranten in grote steden. En als men vindt dat deze partijen te weinig luisteren kunnen migranten ook eigen partijen oprichten en meedoen. Migranten (niet-nederlands)die hier 5 jaar zijn hebben bovendien zowel aktief als passief kiesrecht.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 10:38 schreef dVTB het volgende:
Ook zijn ze geen 'bepalende kiezersgroep' zoals pberends beweert. Ik verwijs graag nog even naar de gigantische opkomst van de LPF bij de verkiezingen in 2002.
Dat lijkt me niet bepaald iets dat te danken is aan allochtone kiezers, net zo min als de 'comeback' van de PvdA begin 2003. Tuurlijk, allochtone kiezers zullen eerder links stemmen dan op een liberale of christelijke partij, maar overschat hun invloed niet. Sowieso mag je je afvragen of allochtonen überhaupt zo massaal stemmen. In steden (waar doorgaans veel allochtonen wonen) is het opkomstpercentage vaak laag. Dat hoeft niet per definitie aan allochtonen te liggen, maar het zou op zich wel kunnen.
Verder: wat is een allochtoon? De helft van de in Nederland woonachtige allochtonen zijn westers, de andere helft is niet-westers. Deze twee groepen zullen ongetwijfeld een verschillend kiesgedrag vertonen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |