abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29690224
quote:
Eerdmans (LPF): "Daklozen krijgen 350 euro per maand, dat moet genoeg zijn"

Bedelen moet verboden worden, vindt Joost Eerdmans, Tweede-Kamerlid voor de LPF.

"Daklozen krijgen zo'n 350 euro zakgeld per maand als zij een postadres opgeven bij het Leger des Heils. Dat moet genoeg zijn" aldus Eerdmans in een interview met Trouw.
Daarmee lijkt Eerdmans de trend in Amsterdam en Rotterdam door te willen trekken naar een landelijk beleid. Zie ook:
quote:
Minder aangiftes winkeldiefstal Rotterdam

Uit cijfers van de Rotterdamse politie blijkt dat het aantal aangiftes van diefstallen in Rotterdam-centrum het afgelopen jaar bijna is gehalveerd.

De daling van zo'n 47% is volgens winkeliers vooral te danken aan een goede samenwerking tussen gemeente, winkeliers, politie en justitie. Agenten halen de dieven sneller op en controleren strenger. Ook het bedelverbod in het centrum zou mee hebben geholpen aan de daling.
Maar zo simpel als Eerdmans het schetst ligt het natuurlijk niet. Als op bedelen een straf staat kunnen ze net zo goed mensen beroven of spullen jatten. Dat levert meer op. Waarom worden die mensen niet gewoon geholpen ipv gestraft?

[ Bericht 2% gewijzigd door sizzler op 16-08-2005 15:20:34 ]
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:12:41 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_29690294
Iemand die gelooft dat die daling veroorzaakt wordt doordat er minder gejat wordt en niet doordat mensen geen aangifte meer doen omdat er toch niks mee gedaan wordt, leeft niet in deze wereld.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_29690430
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Iemand die gelooft dat die daling veroorzaakt wordt doordat er minder gejat wordt en niet doordat mensen geen aangifte meer doen omdat er toch niks mee gedaan wordt, leeft niet in deze wereld.
Helemaal mee eens.

Wat trouwens onverlet laat dat er wat mij betreft inderdaad een verbod op bedelen komt.
pi_29690495
Waarom zou bedelen verboden moeten worden?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_29690562
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:19 schreef sigme het volgende:
Omdat het overlast veroorzaakt.

Bovendien: als je de hele dag mensen lastig kan vallen, dan kan je toch ook werken? (controleur bij de NS bijvoorbeeld)
pi_29690638
maar die 350 is toch niet genoeg om te wonen en te eten?
daarom kan ik me voorstellen dat er nog gebedeld wordt.
pi_29690677
Mijn oom is een rare. Hij háát administratieve rompslomp en heeft lak aan allerlei regeltjes. Hij woont ergens in een schuur (mag niet), scharrelt zelf z'n kostje bij elkaar (mag niet).
En die zou een maar een postadres bij het Leger moeten nemen? Nooit een keer! Of bij de sociale werkplaats aan de slag? Hij hangt zich op!

Waarom mogen mensen niet afwijken? We hebben nogal wat voorzieningen voor mensen die heftige tegenslag treffen in het leven, er zijn er heus die zich liever aan de rand van onze maatschappij ophouden.

Waarom mag iemand niet bedelen?
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:22 schreef sizzler het volgende:
Heb je ook betere argumenten? Ik heb trouwens meer last van die bedelaars die verzekeringen aansmeren of enquetes houden of goede doelen steunen dan van iemand die kleingeld vraagt.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_29690691
Oude wijn in .. ehm .... oude kruiken:
quote:
LPF wil herinvoering bedelverbod

Gepubliceerd: donderdag 12 december 2002 @ 20:13

De Lijst Pim Fortuyn wil het verbod op bedelen opnieuw invoeren. De partij wil het onderwerp weer laten opnemen in het Wetboek van Strafrecht. In 2000 werd bedelen uit het wetboek gehaald omdat het geen maatschappelijk probleem meer zou vormen.

Volgens de LPF is bedelen wel degelijk een probleem. Bedelaars worden steeds agressiever en zorgen steeds vaker voor overlast. De partij vindt dat bedelen in Nederland in principe niet hoeft, doordat iedereen met een postadres een uitkering aan kan vragen.

De partij wil een taakstraf op het bedelen. Na uitvoering van de straf moet de 'bedelaar' hulp krijgen bij het aanvragen van een uitkering. Illegale bedelaars moeten na de straf meteen het land worden uitgezet, aldus de LPF.
Het illegaal maken is voor de politie natuurlijk wel een middel om de overlast tegen te gaan. Maar van mij mag je die bedelaars ook wel preventief helpen ipv alleen na hun straf.
pi_29690702
Moet inderdaad verboden worden. Verder dienen daklozen net als iedere andere Nederlander gewoon recht te hebben op een bijstandsuitkering en niet minder, dan is bedelen ook meteen geen noodzaak meer.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:27:19 #10
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29690713
Ik dacht eigenlijk dat het al verboden was?
Vampire Romance O+
pi_29690727
Als het alleen in Amsterdam en Rotterdam verboden is (wat ik betwijfel, ik denk dat het in meer plaatsen niet mag) is het heel duidelijk dat het niet werkt. De zwervers houden zich er niet aan en de politie is (waarschijnlijk) gelukkig bezig met het vangen van echte boeven.

Verder werd er op de frontpage ook al gevraagd welke sancties ertegenover moeten staan. Gevangenisstraf levert alleen maar een groter cellentekort op, geldboete's zijn bij kale kippen zinloos...
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_29690770
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:24 schreef SlimShady het volgende:
maar die 350 is toch niet genoeg om te wonen en te eten?
daarom kan ik me voorstellen dat er nog gebedeld wordt.
Eh, daklozen wonen niet. Zegmaar.
pi_29690809
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:22 schreef sizzler het volgende:

[..]

Bovendien: als je de hele dag mensen lastig kan vallen, dan kan je toch ook werken? (controleur bij de NS bijvoorbeeld)
Alleen jammer dat vrijwel alle conducteurs worden onstalgen over een dik jaar...
pi_29690810
Een gevangene kost 350 euro per dag, er lijkt mij een compromie mogelijk
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_29690831
quote:
Iedereen moet toch werken voor zijn geld. En daar valt hand op houden niet onder. Wanneer iemand iets doet om geld bij elkaar te scharrelen wil ik wel helpen. Er is vast wel iets waar die mensen goed in zijn. Tekeningen maken, straattheater weet ik veel wat.

En daarnaast wordt bij meer dan de helft het geld dat ze bij elkaar hebben gekregen opgemaakt aan drugs. Daar ga ik dus niet aan meehelpen
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:30:55 #16
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29690861
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is ook de reden dat ze minder krijgen. Omdat de gemeente al in woonlasten bijdraagt (opvang).
Vampire Romance O+
pi_29690864
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:27 schreef Alecks het volgende:
Als het alleen in Amsterdam en Rotterdam verboden is (wat ik betwijfel, ik denk dat het in meer plaatsen niet mag) is het heel duidelijk dat het niet werkt. De zwervers houden zich er niet aan en de politie is (waarschijnlijk) gelukkig bezig met het vangen van echte boeven.

Verder werd er op de frontpage ook al gevraagd welke sancties ertegenover moeten staan. Gevangenisstraf levert alleen maar een groter cellentekort op, geldboete's zijn bij kale kippen zinloos...
Gewoon een tikje in de nek met de wapenstok
pi_29690892
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:27 schreef Alecks het volgende:
werkstraffen. kunnen ze gelijk oefenen
pi_29690907
Sigme: precies, daarom is de 'normale' uitkering van de sociale dienst voor daklozen nu ook al minder dan voor mensen die (nog) wel een dak boven hun hoofd hebben.

Meneer Eerdmans is nogal goed in het intrappen van open deuren, de meeste regels die hij voorstelt bestaan namelijk al.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:32:15 #20
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_29690920
quote:
typisch voorbeeld van alsje het niet ziet is het er niet.
gewoon alles verbieden (kan je je bonnenquota ook lekker opvoeren en als je dan met je zijen smoel de laatste korenwolf in het American weg zit te werken zeg je tegen je partijgenoten
Recessie wat nou recessie ,we hebben het toch goed zo !
Klaar?
Ik niet!
pi_29690965
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:29 schreef longinus het volgende:
Een gevangene kost 350 euro per dag, er lijkt mij een compromie mogelijk
Was het geen 160 euro?
pi_29690981
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Komen er elk jaar dan zoveel bij als ze van de winter weer doodgevroren zijn

Hoeveel kost een nachtje leger des heils?
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:34:17 #23
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_29690987
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Hoe verklaar jij dan die daling?

Verder is dit een nog niet zo eens gek idee van Eerdmans. 350 euro's per maand (meer dan 10 euro's per dag) zou ruim voldoende moeten zijn voor een dakloze om zich te vermaken. Of anders gaat diegene de Straatkrant verkopen, wat helemaal top zou zijn natuurlijk. Die straatkrantenprojecten slaan namelijk altijd wel goed aan .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_29691054
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Heb je ook betere argumenten? Ik heb trouwens meer last van die bedelaars die verzekeringen aansmeren of enquetes houden of goede doelen steunen dan van iemand die kleingeld vraagt.
Ik heb ook last van straatverkopers, en als dat verboden zou worden heb ik daar geen problemen mee, in tegendeel, maar toch is dat anders. Het geld dat ik via bedelstudenten op straat aan greenpeace geef gaat naar een goed doel. Het geld dat ik aan een zwerver geef gaat naar één persoon die het vaak genoeg aan drugs opmaakt. Bovendien: bedelaars hebben een probleem waar we als collectief een oplossing voor zouden moeten hebben en waar ze zich individueel uit moeten werken (zelfredzaamheid), zonder daarbij andere mensen lastig te vallen met hun problemen.

Op station Amsterdam Amstel loopt ook altijd dezelfde zwerver die me in de afgelopen jaren wel 50 keer heeft lastiggevallen. Ik heb ookal 10x geroepen "nee, ga werken!" maar dan krijg ik een slap excuus (afgekeurd, linkerarm dat niet werkt etc.). Ik moet toch ook werken voor mijn geld? Waarom zou ik dat dan aan andere mensen geven die dat niet doen?
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:40:07 #25
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_29691159
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:34 schreef Falco het volgende:

[..]

Hoe verklaar jij dan die daling?
Mensen doen geen aangifte mneer omdat er toch niks mee gedaan wordt c.q omdat de boefjes na 2 uur weer buiten loppen en dan lekker je winkel in elkaar komen rammen, je klanten lastigvallen etc etc..
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')