Daarmee lijkt Eerdmans de trend in Amsterdam en Rotterdam door te willen trekken naar een landelijk beleid. Zie ook:quote:Eerdmans (LPF): "Daklozen krijgen 350 euro per maand, dat moet genoeg zijn"
Bedelen moet verboden worden, vindt Joost Eerdmans, Tweede-Kamerlid voor de LPF.
"Daklozen krijgen zo'n 350 euro zakgeld per maand als zij een postadres opgeven bij het Leger des Heils. Dat moet genoeg zijn" aldus Eerdmans in een interview met Trouw.
Maar zo simpel als Eerdmans het schetst ligt het natuurlijk niet. Als op bedelen een straf staat kunnen ze net zo goed mensen beroven of spullen jatten. Dat levert meer op. Waarom worden die mensen niet gewoon geholpen ipv gestraft?quote:Minder aangiftes winkeldiefstal Rotterdam
Uit cijfers van de Rotterdamse politie blijkt dat het aantal aangiftes van diefstallen in Rotterdam-centrum het afgelopen jaar bijna is gehalveerd.
De daling van zo'n 47% is volgens winkeliers vooral te danken aan een goede samenwerking tussen gemeente, winkeliers, politie en justitie. Agenten halen de dieven sneller op en controleren strenger. Ook het bedelverbod in het centrum zou mee hebben geholpen aan de daling.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Iemand die gelooft dat die daling veroorzaakt wordt doordat er minder gejat wordt en niet doordat mensen geen aangifte meer doen omdat er toch niks mee gedaan wordt, leeft niet in deze wereld.
Omdat het overlast veroorzaakt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:19 schreef sigme het volgende:
Waarom zou bedelen verboden moeten worden?
Heb je ook betere argumenten? Ik heb trouwens meer last van die bedelaars die verzekeringen aansmeren of enquetes houden of goede doelen steunen dan van iemand die kleingeld vraagt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:22 schreef sizzler het volgende:
Omdat het overlast veroorzaakt.
Het illegaal maken is voor de politie natuurlijk wel een middel om de overlast tegen te gaan. Maar van mij mag je die bedelaars ook wel preventief helpen ipv alleen na hun straf.quote:LPF wil herinvoering bedelverbod
Gepubliceerd: donderdag 12 december 2002 @ 20:13
De Lijst Pim Fortuyn wil het verbod op bedelen opnieuw invoeren. De partij wil het onderwerp weer laten opnemen in het Wetboek van Strafrecht. In 2000 werd bedelen uit het wetboek gehaald omdat het geen maatschappelijk probleem meer zou vormen.
Volgens de LPF is bedelen wel degelijk een probleem. Bedelaars worden steeds agressiever en zorgen steeds vaker voor overlast. De partij vindt dat bedelen in Nederland in principe niet hoeft, doordat iedereen met een postadres een uitkering aan kan vragen.
De partij wil een taakstraf op het bedelen. Na uitvoering van de straf moet de 'bedelaar' hulp krijgen bij het aanvragen van een uitkering. Illegale bedelaars moeten na de straf meteen het land worden uitgezet, aldus de LPF.
Eh, daklozen wonen niet. Zegmaar.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:24 schreef SlimShady het volgende:
maar die 350 is toch niet genoeg om te wonen en te eten?
daarom kan ik me voorstellen dat er nog gebedeld wordt.
Alleen jammer dat vrijwel alle conducteurs worden onstalgen over een dik jaar...quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:22 schreef sizzler het volgende:
[..]
Omdat het overlast veroorzaakt.
Bovendien: als je de hele dag mensen lastig kan vallen, dan kan je toch ook werken? (controleur bij de NS bijvoorbeeld)
Iedereen moet toch werken voor zijn geld. En daar valt hand op houden niet onder. Wanneer iemand iets doet om geld bij elkaar te scharrelen wil ik wel helpen. Er is vast wel iets waar die mensen goed in zijn. Tekeningen maken, straattheater weet ik veel wat.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:19 schreef sigme het volgende:
Dat is ook de reden dat ze minder krijgen. Omdat de gemeente al in woonlasten bijdraagt (opvang).quote:
Gewoon een tikje in de nek met de wapenstokquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:27 schreef Alecks het volgende:
Als het alleen in Amsterdam en Rotterdam verboden is (wat ik betwijfel, ik denk dat het in meer plaatsen niet mag) is het heel duidelijk dat het niet werkt. De zwervers houden zich er niet aan en de politie is (waarschijnlijk) gelukkig bezig met het vangen van echte boeven.
Verder werd er op de frontpage ook al gevraagd welke sancties ertegenover moeten staan. Gevangenisstraf levert alleen maar een groter cellentekort op, geldboete's zijn bij kale kippen zinloos...
werkstraffen. kunnen ze gelijk oefenenquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:27 schreef Alecks het volgende:
Verder werd er op de frontpage ook al gevraagd welke sancties ertegenover moeten staan. Gevangenisstraf levert alleen maar een groter cellentekort op, geldboete's zijn bij kale kippen zinloos...
typisch voorbeeld van alsje het niet ziet is het er niet.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:19 schreef sigme het volgende:
Was het geen 160 euro?quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:29 schreef longinus het volgende:
Een gevangene kost 350 euro per dag, er lijkt mij een compromie mogelijk
Komen er elk jaar dan zoveel bij als ze van de winter weer doodgevroren zijnquote:
Hoe verklaar jij dan die daling?quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Iemand die gelooft dat die daling veroorzaakt wordt doordat er minder gejat wordt en niet doordat mensen geen aangifte meer doen omdat er toch niks mee gedaan wordt, leeft niet in deze wereld.
Ik heb ook last van straatverkopers, en als dat verboden zou worden heb ik daar geen problemen mee, in tegendeel, maar toch is dat anders. Het geld dat ik via bedelstudenten op straat aan greenpeace geef gaat naar een goed doel. Het geld dat ik aan een zwerver geef gaat naar één persoon die het vaak genoeg aan drugs opmaakt. Bovendien: bedelaars hebben een probleem waar we als collectief een oplossing voor zouden moeten hebben en waar ze zich individueel uit moeten werken (zelfredzaamheid), zonder daarbij andere mensen lastig te vallen met hun problemen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Heb je ook betere argumenten? Ik heb trouwens meer last van die bedelaars die verzekeringen aansmeren of enquetes houden of goede doelen steunen dan van iemand die kleingeld vraagt.
Mensen doen geen aangifte mneer omdat er toch niks mee gedaan wordt c.q omdat de boefjes na 2 uur weer buiten loppen en dan lekker je winkel in elkaar komen rammen, je klanten lastigvallen etc etc..quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |