Het probleem is ook niet om niet zwanger te worden, maar het kan een probleem zijn om wel zwanger te worden.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
Wat een onzin; wel eens van de pil gehoord? Dan word je echt niet zwanger hoor.
quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het probleem is ook niet om niet zwanger te worden, maar het kan een probleem zijn om wel zwanger te worden.
Niet iedere vrouw die met de pil stopt wordt onmiddellijk zwanger. Daar kunnen soms wel een aantal jaar overheen gaan.quote:
Als de afwezigheid van 1 persoon een bedrijf in grote problemen brengt, ben je als bedrijf zijnde dus verkeerd bezig. Die persoon kan net zo goed onder een auto ofzo terecht komen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar je schuift de verantwoordelijkheid wel erg makkelijk af. Het gaat om de situatie zoals geschetst, waarin die vrouw kan weten dat haar afwezigheid grote problemen in het bedrijf oplevert. Als je dan nog zwanger wordt ben je asociaal naar mijn idee; je mag best rekening houden met andermans gerechtvaardigde belangen, je bent niet alleen op de wereld.
1 op de 100 vrouwen heeft toch echt een andere ervaring.quote:Wat een onzin; wel eens van de pil gehoord? Dan word je echt niet zwanger hoor.
Maar zodra je stopt met de pil aanvaard je willens en wetens dat je zwanger kan worden; daar gaat het om. Verder kun je altijd nog condooms gebruiken om niet zwanger te worden, of een ander voorbehoedsmiddel.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet iedere vrouw die met de pil stopt wordt onmiddellijk zwanger. Daar kunnen soms wel een aantal jaar overheen gaan.
En bij sommigen lukt het zelfs nooit. Een zwangerschap kan je willen, maar niet plannen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet iedere vrouw die met de pil stopt wordt onmiddellijk zwanger. Daar kunnen soms wel een aantal jaar overheen gaan.
Dat recht heeft elke vrouw in dit land en het is zeker geen reden om vrouwen daarom achter te stellen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar zodra je stopt met de pil aanvaard je willens en wetens dat je zwanger kan worden; daar gaat het om.
Hoe stel je je dat voor? Verplichte abortus als je per ongeluk een keertje te vaak zwanger wordt?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:36 schreef robh het volgende:
Misschien is het een compromis om een maximum aantal worpen binnen een bepaald tijdsbestek in te stellen. Dat kan contractueel geregeld worden.
Ik zou zeggen dat je bij aanvaarding van je baan accoord gaat met een maximum aan kinderen. Wil je er meer dan moet je het zelf betalen en hoeft je baas niet jouw salaris door te betalen. Lijkt me helemaal niet onredelijk.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:37 schreef Vhiper het volgende:
Hoe stel je je dat voor? Verplichte abortus als je per ongeluk een keertje te vaak zwanger wordt?![]()
Te lang uitstellen kan wel eens betekenen dat het helemaal niet meer gaat lukken. En dat een vrouw vervulling van haar kinderwens stelt boven het belang van de organisatie waar ze werkt, vind ik niet laakbaar.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar zodra je stopt met de pil aanvaard je willens en wetens dat je zwanger kan worden; daar gaat het om. Verder kun je altijd nog condooms gebruiken om niet zwanger te worden, of een ander voorbehoedsmiddel.
Maar het gaat om de OPZET die zo iemand heeft, dat vind ik weerzinwekkend; iedereen kan wel onder een auto lopen, dat gaat per ongeluk.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:34 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Als de afwezigheid van 1 persoon een bedrijf in grote problemen brengt, ben je als bedrijf zijnde dus verkeerd bezig. Die persoon kan net zo goed onder een auto ofzo terecht komen.
Daar ben ik het dus niet mee eens; het gaat namelijk niet alleen om het bedrijfsbelang, maar ook om het belang van je collega's - echte mensen dus, geen juridische fictie; als jij die willens en wetens benadeeld ben je asociaal.quote:Verder weegt het recht van een vrouw om kinderen te krijgen zwaarder dan het bedrijfsbelang van een bedrijf, mede omdat het bedrijf ervoor dient te zorgen niet afhankelijk te zijn van 1 persoon.
Maar niet ten allen tijde.quote:Dan nog even naar de moraal kijken: Ik vind het ronduit weerzinwekkend als je als werkgever je werknemers gaat vertellen hoe ze hun leven moeten leven. Als iemand kinderen wil, zijn ze daar vrij in en heb je daar als werkgever gewoon rekening mee te houden.
Verkeerd pilgebruik; smoesjes etc. Meestal is het toch echt hun eigen schuld.quote:[..]
1 op de 100 vrouwen heeft toch echt een andere ervaring.
Natuurlijk niet, maar als ze geen voorbehoedsmiddel gebruikt aanvaardt ze de kans op zwangerschap.quote:Verder is een zwangerschap geen vanzelfsprekendheid. Het is niet zo dat wanneer een meid met de pil stopt en ze een keertje naar bed gaat met iemand, ze 9 maanden laten meteen een kind ter wereld brengt.
Als er geen opzet in het spel was, dan was ze verkracht ofzoquote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:44 schreef Lienekien het volgende:
Wat mij stoort, is dat je uitgaat van opzet! Alsof een vrouw moedwillig het bedrijf waar ze werkt saboteert door zwanger te worden.
Ik heb je al eerder gevraagd en geen antwoord gekregen: wat is het alternatief? Vind je dat zwangere vrouwen ontslagen moeten worden?
Ja, je moet wel een beetje meelezen hoor, als je je in de discussie wil mengen!quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:47 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Als er geen opzet in het spel was, dan was ze verkracht ofzo
Volgens mij mag je wel een clausule inbouwen in het contract voor zulke functies.
Dat geloof ik inderdaad niet; maar ze houdt géén rekening met de omstandigheden van het geval, en dat is verregaand egoistisch, en dus laakbaar.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:44 schreef Lienekien het volgende:
Wat mij stoort, is dat je uitgaat van opzet! Alsof een vrouw moedwillig het bedrijf waar ze werkt saboteert door zwanger te worden.
Neen. Maar ze behoren wel te beseffen dat het krijgen van kinderen geen vrijbrief moet zijn om anderen ernstig te benadelen; dat iets kan hoeft nog niet in te houden dat je het ook moet doen.quote:Ik heb je al eerder gevraagd en geen antwoord gekregen: wat is het alternatief? Vind je dat zwangere vrouwen ontslagen moeten worden?
Zwangerschappen kunnen ook per ongeluk plaatsvinden, net zoals onder een auto lopen ook expres kan.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:41 schreef Diederik_Duck het volgende:
Maar het gaat om de OPZET die zo iemand heeft, dat vind ik weerzinwekkend; iedereen kan wel onder een auto lopen, dat gaat per ongeluk.
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat een bedrijf dat volledig afhankelijk is van 1 persoon, gedoemd is failliet te gaan?? Geen excuus dus. Een bedrijf dient maatregelen te nemen dat personeel in geval van zwangerschap vervangbaar is. Dat is niet de verantwoordelijkheid van een vrouwelijke werknemer.quote:Daar ben ik het dus niet mee eens; het gaat namelijk niet alleen om het bedrijfsbelang, maar ook om het belang van je collega's - echte mensen dus, geen juridische fictie; als jij die willens en wetens benadeeld ben je asociaal.
Wel dus.quote:Maar niet ten allen tijde.
Wetenschappelijk is aangetoond dat in 1% van de gevallen pilgebruikers toch ongewenst en dus zeker niet gepland zwanger worden.quote:Verkeerd pilgebruik; smoesjes etc. Meestal is het toch echt hun eigen schuld.
En dat is haar goed recht, welke preveleerd boven het belang van de werkgever. Dat is iets wat de werkgever al weet en vanuit moet gaan bij het aannemen van personeel en dient dus adequate maatregelen te treffen voor eventuele vervanging, net zoals hij dat moet regelen in het kader van ziekte of arbeidsongeschiktheid.quote:Natuurlijk niet, maar als ze geen voorbehoedsmiddel gebruikt aanvaardt ze de kans op zwangerschap.
Waarom zou ze met haar zwangerschap anderen ernstig benadelen? Verklaar je nader.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:50 schreef Diederik_Duck het volgende:
ze behoren wel te beseffen dat het krijgen van kinderen geen vrijbrief moet zijn om anderen ernstig te benadelen; dat iets kan hoeft nog niet in te houden dat je het ook moet doen.
En het is niet egoïstisch om een vrouw de vervulling van haar kinderwens te ontzeggen? Wat dat betreft ben ik het met eerdere sprekers eens dat een vrouw dat mag stellen boven het bedrijfsbelang.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:50 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat geloof ik inderdaad niet; maar ze houdt géén rekening met de omstandigheden van het geval, en dat is verregaand egoistisch, en dus laakbaar.
[..]
Neen. Maar ze behoren wel te beseffen dat het krijgen van kinderen geen vrijbrief moet zijn om anderen ernstig te benadelen; dat iets kan hoeft nog niet in te houden dat je het ook moet doen.
Het lullig in deze situatie is dat de werkgever dus niet aan zichzelf, zijn brood, zijn verantwoordelijkheden, zijn andere medewerkers mag denken. Nee, die moet braaf knikken en geforceerd blij zijn als Truus van Personeelszaken voor de 4 keer in 3 jaar komt melden dat ze zwanger is.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:48 schreef Annemiek78 het volgende:
Ik kan het echt niet anders dan het met VHIPER en LIENEKIEN eens zijn!
Moreel gezien stelt iedereen eigen belang boven het belang van de werkgever. Wie die
werkgever ook moge zijn! Je kan je nog zo loyaal opstellen en nog zo begaan zijn met je werkgever, maar dat hoeft je niet te verplichten om dan maar je complete prive-leven (incl. kinderwens) aan de kant te zetten.
Een werkgever zal zijn werk en prive net zo goed gescheiden willen houden. Bedrijfsbelangen zijn heel anders als waar je thuis samen voor kiest. Bovendien krijgt een bedrijf voor personeel dat met zwangerschapsverlof is gewoon een uitkering van de UWV. Daarmee kan hij prima voor vervanging zorgen en draagt het bedrijf echt niet alle kosten zelf.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:53 schreef robh het volgende:
[..]
Het lullig in deze situatie is dat de werkgever dus niet aan zichzelf, zijn brood, zijn verantwoordelijkheden, zijn andere medewerkers mag denken. Nee, die moet braaf knikken en geforceerd blij zijn als Truus van Personeelszaken voor de 4 keer in 3 jaar komt melden dat ze zwanger is.
Vaak wel inderdaad, maar er zijn gevallen waarin andere belangen zwaarder wegen; dat is waar het hier om gaat, een belangenafweging. De ene keer gaat het ene belang voor, de andere keer het andere.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 11:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En het is niet egoïstisch om een vrouw de vervulling van haar kinderwens te ontzeggen? Wat dat betreft ben ik het met eerdere sprekers eens dat een vrouw dat mag stellen boven het bedrijfsbelang.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |