Dit is hét argument van de voorstanders van de Donjon: "Ja maar er is zoveel herbouwd in Nijmegen". Alle voorbeelden die je geeft (op die toren na) zijn voorbeelden van gebouwen die direct na de sloop (of "oorlogsschade") zijn herbouwd. De Kanunnikenhuisjes zijn inderdaad wel helemaal herbouwd, maar pas nadat ze waren gesloopt omdat ze zo waren vervallen. Dat is wat anders dan een toren herbouwen die er al eeuwen niet meer staat, ook niet vervallen. Ik heb geen problemen met herbouw omdat een gebouw te vevallen is om op te knappen. Dat is echter hier niet het geval.quote:Op maandag 7 augustus 2006 17:02 schreef pyl het volgende:
Dus de toren van de Stevenskerk, de Kanunnikenhuisjes op het Sevenskerkhof, de Commanderie van St. Jan, het Stadhuis, om maar eens wat te noemen, zijn ook allemaal "verschrikkelijk lelijk"? Ze zijn immers "nep", want herbouwd na een korte of lange tijd in puin te hebben gelegen.
De toren van het stadhuis spant dan weer de kroon, want die dateert van na de Tweede Wereldoorlog, terwijl hij 'authentiek' (dus 16e-eeuws) oogt. Voor 1944 had het stadhuis helemaal geen toren. Niemand die dat nog weet. Maar is hij daarom "verschrikkelijk lelijk"?
De kwestie is ook voor een groot gedeelte een kwestie van smaak volgens mij.quote:Okay, dit kan ik begrijpen (op de term "verkrachten" na). Maar nu reduceer je de eventuele herbouw tot een kwestie van smaak - en daarover valt zoals bekend niet te twisten. Ik vind overigens het Valkhof mét tijdelijke donjon nog steeds een van de mooiste stukjes Nijmegen, waar het gelukkig - en dankzij de donjon - niet zo ontzettend rustig (lees: een mistroostige ontmoetingsplaats voor naar elkaar hunkerende heren) meer is.![]()
De donjon is inmiddels gesloten. Het is afwachten wat er verder nu gebeurt.quote:Duidelijke uitslag referendum: 60% Nijmegenaren voor herbouw!
Een ruime meerderheid van de Nijmeegse kiezers, namelijk 60%, heeft gisteren aangegeven voorstander te zijn van herbouw van de donjon op het Valkhof. Een duidelijk signaal, ook naar het ministerie van OCW!
Het referendum werd gelijktijdig met de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. De Valkhofvereniging is tevreden met deze uitslag. Nu kan een volgende fase worden ingegaan.
quote:Nu wachten op de eerste steenlegging... wat zal dat een memorabele dag worden.
Ja, dat is ook al weer jaren geleden....:)quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:14 schreef thaleia het volgende:
ALS ie er al ooit komt, gaat het nog heel lang duren. Daar word ik niet per se heel verdrietig van, ik kan wel leven zonder die toren en een Valkhofaffaire die gewoon op het Valkhof gevierd kan worden is ook prettig.
Klik!quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:17 schreef Klonk het volgende:
ben idd wel benieuwd naar de foto's
zal het wel missen als ik Nijmegen binnen kom rijden, je raakt er toch aan gewend.
het is sowieso een beetje het Valkhof ontgroeied, zo druk als het is.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:14 schreef thaleia het volgende:
ALS ie er al ooit komt, gaat het nog heel lang duren. Daar word ik niet per se heel verdrietig van, ik kan wel leven zonder die toren en een Valkhofaffaire die gewoon op het Valkhof gevierd kan worden is ook prettig.
Imageshack en Fok....quote:Op zaterdag 6 januari 2007 10:12 schreef wimmel_1 het volgende:
Ik heb die kikker daar nog nooit gezien hoor
Nog steeds een gele kikkerquote:Op zaterdag 6 januari 2007 10:21 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Imageshack en Fok....
Thats a nono.![]()
Klik op de link, kopieer 'm en plak 'm in een nieuw venster.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 10:23 schreef wimmel_1 het volgende:
[..]
Nog steeds een gele kikker
probeer het eens @ Tinypic, ofo
Bij mij lukt het zo ook niet..quote:Op zaterdag 6 januari 2007 10:29 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Klik op de link, kopieer 'm en plak 'm in een nieuw venster.
Geen Kikker meer te zien.
Dank u hartelijk beleefd, het origineel op imageshack (overigens zelf gemaakt) is wel een beetje erg veel groter trouwens.quote:Op zondag 7 januari 2007 16:38 schreef wimmel_1 het volgende:
Zow.... voor DrDarwin de foto maar ff op TinyPic gezet. Sorry voor het NIET resizen
[afbeelding]
Kasteel Neuschwanstein in zuid Duitsland is een van de mooiste kastelen die er zijn. Historische vóór middeleeuwse waarde heeft het kasteel niet, het is gebouwd op een tijdstip dat de noodzaak voor een kasteel er niet meer was.quote:Op maandag 8 januari 2007 21:30 schreef Dwersdriever het volgende:
Ik mis de toren iedere dag als ik over de Waalbrug terug Nijmegen in rij.
De skyline is erg leeg en het park is ineens weer een uithoek van het stadcentrum. De uitslag van de volksraadpleging is glashelder. Herbouwen.
Prachtige foto trouwens!
Ik bespeur in de Nijmeegse politiek weinig enthousiasme over de herbouw. Het in de Keizerstad zeer machtige Groen Links is bijvoorbeeld fel tegen. De reactie op de uitslag van het referendum was ook zeer zuinig. De 40 procent van de Nijmegenaren die tegenstemden waren 'wel een forse tegenstem', volgens Lenie Scholten. De herbouw is bovendien een initiatief van ondernemers en daar koestert het linkse college toch al een behoorlijk wantrouwen tegen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 01:24 schreef wingman3112 het volgende:
Men wil wel herbouwen. Het probleem is echter dat de wet zegt dat dit project europees moet worden aanbesteed. De Nijmeegse aannemerij (de donjon was een project van de samenwerkende aannemers in Nijmegen)is hier natuurlijk niet erg blij mee. Zij hebben tenslotte de donjon letterlijk 'in de steigers' gezet. Oplossing: laat een architect de tekeningen maken, diezelfde architect wijst een aannemer aan en hoppa.....de nijmeegse aannemers zijn weer blij. Maar dat heeft de nimweegse politiek nog niet helemaal door.
ik heb begrepen dat archeologen ook tegen zijn: Ik geloof dat het huidige beleid is dat bij historisch belangrijke plaatsen de grond zoveel mogelijk met rust gelaten wordt om toekomstige archeologen de kans te geven om met betere (niet-destructieve) technieken extra informatie in te winnen. Als er nu een gebouw formaatje flat weggezet wordt gooi je effectief alle historische grond overhoop. Alleen daarom al is het niet wenselijk om daar te bouwen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 11:42 schreef Dwersdriever het volgende:
(...)
Als je in aanmerking neemt dat er ook nog allerlei planmatige hindernissen zijn. Het Valkhof is wettelijk beschermd als archeologisch rijksmonument, De aanleg van het park is ook aangewezen als rijksmonument, en sinds 1990 is het Valkhof onderdeel van het door het Rijk beschermd Stadsgezicht Benedenstad. Dat maakt het heel lastig om zonder de actieve medewerking van de gemeente dit voor elkaar te krijgen.
(...)
Dat is natuurlijk een drogreden van jewelste, juist het weer opbouwen van de Donjon op de plaats waar hij ooit gestaan heeft vergt veel archeologisch verantwoord opgraafwerk dat anders toch nooit zal gebeuren.quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:54 schreef Alecks het volgende:
[..]
ik heb begrepen dat archeologen ook tegen zijn: Ik geloof dat het huidige beleid is dat bij historisch belangrijke plaatsen de grond zoveel mogelijk met rust gelaten wordt om toekomstige archeologen de kans te geven om met betere (niet-destructieve) technieken extra informatie in te winnen. Als er nu een gebouw formaatje flat weggezet wordt gooi je effectief alle historische grond overhoop. Alleen daarom al is het niet wenselijk om daar te bouwen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |