abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29786922
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 16:57 schreef sp3c het volgende:
zeg dan gewoon dat je geen andere gevallen weet dan vraag ik het wel aan iemand met verstand van zaken
Ik heb nooit beweerd dat er andere gevallen zijn.
quote:
dat heb ik toch gvd al 100.000 x toegegeven
Dus we gaan excuses aanbieden?
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 17:19:56 #252
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_29787485
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 15:59 schreef SCH het volgende:

[..]

Ga nog even op mijn post in...

Aardige sites over westerling:

http://www.gironet.nl/home/catta/

http://www.blimbing.nl/archief/westerling.htm
Heel kort: Het gros van de beschrijvingen gaan over Westerling nadat hij de Nederlandse strijdkrachten had verlaten. Het enige substantiële dat ik over zijn periode in de strijdkrachten kan vinden zijn de acties die hij ondernam op Zuid Celebes. Daar was hij een houwdegen die standrechtelijk executeerde. Alhoewel dat ook toen al vele vragen opriep is er nooit actie tegen ondernomen in strafrechtelijke zin. Blijkbaar was het resultaat (de moord- en roofpartijen kwamen nagenoeg tot een einde) de doden waard. Als je verwijten aan Nederland alleen hierover gaan, sorry, dan ben ik het nog steeds niet met je eens. Ook na dit gelezen te hebben vind ik het een terechte actie, zij het met de kanttekening dat ik wel van mening ben dat zoiets niet voor herhaling vatbaar is, zeker niet wanneer uitgevoerd zoals beschreven (waarover -zoals in je eigen links staat- twijfels bestaan), en nu gewoon via het (lokale) OM zou moeten gebeuren. Het feit dat hij met deze actie in staat bleek om roof- en moordpartijen vrijwel te stoppen, en het feit dat hij in staat bleek om mensen die in interneringskampen zaten veilig weg te krijgen, en daarmee veel meer doden wist te voorkomen geeft voor mij de doorslag. We hebben het nu over een situatie in een land dat uit een oorlog en een bezetting komt, en waar nog geen fatsoenlijk centraal gezag is. IMHO gelden dan iets andere "spelregels".

Waar het gaat over de verdere acties van Westerling: die hebben niets te maken met Nederland, anders dan dat het om een Nederlands staatsburger gaat. Westerling opereerde alleen (dwz zonder het Nederlandse Leger), en op eigen initiatief. Over zijn acties na het verlaten van het Nederlandse leger heb ik wel een mening, maar die is voor dit onderwerp niet belangrijk. Belangrijk is wel dat Nederland daarop niet kan worden aangesproken, aangezien het niet om acties van de Nederlandse overheid gaat, terwijl het andere betrokkenen wel heeft berecht (in Nieuw Guinea).
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator vrijdag 19 augustus 2005 @ 17:22:43 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29787557
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 16:58 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik heb nooit beweerd dat er andere gevallen zijn.
nu ja jij claimed dat Nederland beestachtig heeft lopen moorden en zich voor de politionele acties moet verexcuseren, dan verwacht ik toch meer voorbeelden dan enkel westerling en zijn volk (dat overigens vooral bestond uit lokale strijdkrachten maar dat terzijde) een man die bovendien aan geen enkele politionele actie heeft deelgenomen

dan is er nog de bewering dat hij 10.000en mensen om zou hebben gebracht.
er zijn nauwelijks 10.000 slachtoffers gevallen in de periode dat hij KST baas was ... hoe kan hij dan in godsnaam 10.00 mensen vermoord hebben?
quote:
[..]

Dus we gaan excuses aanbieden?
weet ik veel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 18:14:34 #254
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29788651
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 15:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat nou weer?

Het gaat toch om Westerling, tienduizenden doden maar wij nemen onze verantwoordelijkheid niet, doen alsof het niet is gebeurd en weigeren excuses aan te bieden. Daar gaat het over, daar zijn Nederlanders als beesten tekeer gegaan. Dus.
het lijkt wel of je de argumenten en feiten gewoon niet leest, of niet wil lezen. Je riedelt gewoon hetzelfde verhaaltje weer af met dezelfde non-argumenten als in het begin van het topic.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_29789922
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 17:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

nu ja jij claimed dat Nederland beestachtig heeft lopen moorden en zich voor de politionele acties moet verexcuseren, dan verwacht ik toch meer voorbeelden dan enkel westerling en zijn volk (dat overigens vooral bestond uit lokale strijdkrachten maar dat terzijde) een man die bovendien aan geen enkele politionele actie heeft deelgenomen
Nederland moet zich aan de nabestaanden van de acties van Westerling excuseren - dat is het enige dat ik steeds heb beweerd en de term beestachtig heb ik ook slechts in dat verband gebruikt. Dus je verwacht onterecht meer voorbeelden.
quote:
dan is er nog de bewering dat hij 10.000en mensen om zou hebben gebracht.
er zijn nauwelijks 10.000 slachtoffers gevallen in de periode dat hij KST baas was ... hoe kan hij dan in godsnaam 10.00 mensen vermoord hebben?
Dat is het getal dat de Indonesiers noemen.
pi_29789953
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 18:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

het lijkt wel of je de argumenten en feiten gewoon niet leest, of niet wil lezen. Je riedelt gewoon hetzelfde verhaaltje weer af met dezelfde non-argumenten als in het begin van het topic.
Ho ho ho - jij ontkent zelf de feiten en dus ben ik wel gedwongen mezelf te herhalen. Jij praat de gedragingen van Westerling goed of ontkent ze gewoon. Jouw feiten zijn onjuist of zijn een slechte interpretatie om de slachtingen goed te praten en wat jij argumenten noemt komt meestal neer op "zo gaat dat nou eenmaal in een oorlog" en "er zijn ook heel veel slachtoffers voorkomen". Over non-argumenten gesproken.
pi_29790092
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 17:19 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Heel kort: Het gros van de beschrijvingen gaan over Westerling nadat hij de Nederlandse strijdkrachten had verlaten. Het enige substantiële dat ik over zijn periode in de strijdkrachten kan vinden zijn de acties die hij ondernam op Zuid Celebes. Daar was hij een houwdegen die standrechtelijk executeerde. Alhoewel dat ook toen al vele vragen opriep is er nooit actie tegen ondernomen in strafrechtelijke zin. Blijkbaar was het resultaat (de moord- en roofpartijen kwamen nagenoeg tot een einde) de doden waard.
Standrechtelijke executies zijn in mijn ogen nooit te verdedigen, zeker niet van onschuldige mensen. Je geeft dus toe dat hij dat gedaan heeft, dat is al winst. Dat hij er niet strafrechtelijk voor is vervolgd is inderdaad een grove fout en dat kan worden goed gemaakt door excuses aan te bieden.
quote:
Als je verwijten aan Nederland alleen hierover gaan, sorry, dan ben ik het nog steeds niet met je eens. Ook na dit gelezen te hebben vind ik het een terechte actie, zij het met de kanttekening dat ik wel van mening ben dat zoiets niet voor herhaling vatbaar is, zeker niet wanneer uitgevoerd zoals beschreven (waarover -zoals in je eigen links staat- twijfels bestaan), en nu gewoon via het (lokale) OM zou moeten gebeuren. Het feit dat hij met deze actie in staat bleek om roof- en moordpartijen vrijwel te stoppen, en het feit dat hij in staat bleek om mensen die in interneringskampen zaten veilig weg te krijgen, en daarmee veel meer doden wist te voorkomen geeft voor mij de doorslag. We hebben het nu over een situatie in een land dat uit een oorlog en een bezetting komt, en waar nog geen fatsoenlijk centraal gezag is. IMHO gelden dan iets andere "spelregels".
Ik ga niet mee in die opmerking over de veranderende spelregels. Oorlog rechtvaardigt in mijn ogen nog steeds geen slachtpartijen op deze brute en meedogenloze manier. Ik snap niet dat het steeds gerechtvaardigd wordt door andere gruwelpartijen - als een ander het doet, geeft het jou ook het recht om het te doen. Van die redenering ben ik een fel tegenstander. Daarmee zet een land haar eigen integriteit en geloofwaardigheid op het spel, zie bijvoorbeeld Guantanamo Bay.
quote:
Waar het gaat over de verdere acties van Westerling: die hebben niets te maken met Nederland, anders dan dat het om een Nederlands staatsburger gaat. Westerling opereerde alleen (dwz zonder het Nederlandse Leger), en op eigen initiatief. Over zijn acties na het verlaten van het Nederlandse leger heb ik wel een mening, maar die is voor dit onderwerp niet belangrijk. Belangrijk is wel dat Nederland daarop niet kan worden aangesproken, aangezien het niet om acties van de Nederlandse overheid gaat, terwijl het andere betrokkenen wel heeft berecht (in Nieuw Guinea).
Ik heb het ook niet over die acties. De acties die hij in functie uitoefende zijn ernstig genoeg.
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 19:26:24 #258
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29790283
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 19:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Nederland moet zich aan de nabestaanden van de acties van Westerling excuseren - dat is het enige dat ik steeds heb beweerd en de term beestachtig heb ik ook slechts in dat verband gebruikt. Dus je verwacht onterecht meer voorbeelden.
[..]

Dat is het getal dat de Indonesiers noemen.
Dat getal is een bewuste poging Westerling in een kwaad daglicht te zetten door Indonesië. Vergeet niet dat Westerling staatsvijand nummer 1 was in de tijd dat die beschuldigingen kwamen (jaren 50) Westerling had een anti republikijnse verzetsbeweging op poten gezet en een bijna gelukte staatsgreep gepleegd. Er is later gedegen onderzoek naar het handelen van Westerling geweest en daar bleken de getallen en de zaken rond Westerling toch heel anders te liggen. Verder weet je, als je wel eens geschaakt hebt dat je soms wel eens een "offer" moet doen om een resultaat te behalen. Het soms voor het oog minder fraaie optreden was het offer datnodig was voor het uiteindelijk resultaat. (een stabiele en veilige situatie creëren voor de mensen)

Waarom vraag je eigenlijk geen excuses van de Britten voor hun desastreuze optreden, als de Britten namelijk niet zo ontzettend geblunderd hadden op Java na de Japanse kapiltulatie (o.m. het aanvankelijk niet toelaten van Nederlandse ordetroepen) was de situatie om te beginnen al helemaal niet uit de hand gelopen en waren de politionele akties niet eens nodig geweest.

[ Bericht 2% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 19-08-2005 19:44:55 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 19:51:30 #259
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_29791092
Laat ik mijzelf dan maar baanbrekend uitlaten over Kpt. Westerling.
Hij was een pacificator, deed zijn werk goed en grondig en Nederland hoeft daarom ook geen excuses aan te bieden over wat Kpt. Westerling deed. Alleen hem zou men wat kunnen aanrekenen. Niet Nederland als land.

Ik ga er dus ook vanuit dat deze tijd nu word bekeken met een huidige blik op de zaken en dat zouden we niet moeten doen. Die periode was een heel ander tijdperk.

Westerling dwong respect af door zijn onorthodoxe manier. Die dezelfde strijdwijze gebruikte als de tegenstanders. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Dit feit blijft wel knalhard staan.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  Moderator vrijdag 19 augustus 2005 @ 20:31:18 #260
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29792326
slachtoffers van de standrechtelijke executies waren bepaald geen onschuldige burgers overigens
pi_29792422
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 20:31 schreef sp3c het volgende:
slachtoffers van de standrechtelijke executies waren bepaald geen onschuldige burgers overigens
Die waren er zeker wel bij. Maar er was een proces geweest ofzo?
  Moderator vrijdag 19 augustus 2005 @ 20:36:00 #262
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29792461
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 20:34 schreef SCH het volgende:

[..]

Die waren er zeker wel bij. Maar er was een proces geweest ofzo?
vertel jij het maar, jij lijkt er alles van te weten

ik weet het nog beter gemaakt, kom is met een voorbeeld van 1 onschuldige burger die door Westerling standrechtelijk is vermoord.

of vraag ik nu weer naar de bekende weg
pi_29792491
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 20:36 schreef sp3c het volgende:

[..]

vertel jij het maar, jij lijkt er alles van te weten
Er was geen proces geweest, mensen uit dorpen werden op een rij gezet en er werden lukraak en vaak heel willekeurig mensen doodgeschoten.
  Moderator vrijdag 19 augustus 2005 @ 20:37:38 #264
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29792499
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 20:37 schreef SCH het volgende:

[..]

Er was geen proces geweest, mensen uit dorpen werden op een rij gezet en er werden lukraak en vaak heel willekeurig mensen doodgeschoten.
onzin
pi_29792525
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 20:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

onzin
Daar gaan we weer. En dat verwijt mij te flamen en geen argumenten te gebruiken
  Moderator vrijdag 19 augustus 2005 @ 20:43:11 #266
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29792668
dat klopt dan ook

kom maar is met een bron zou ik zeggen van die willekeurige moordpartijen, in die 2 al door jouw geleverde links vind ik er nix over
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 20:46:50 #267
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29792768
Ik moet SCH gelijk geven dat bekend is dat er zeker ook onschuldige mensen slachtoffer zijn geworden en dat bepaalde eenheden op celebes later ook om angst aan te jagen mensen hebben geëxecuteerd waarvan minder duidelijk was of ze wel echt terrorist waren. Dit is zeker jammer, maar het waren incidenten en dus bijzaak...

Het was absoluut niet in die mate wat SCH, of de Indonesische overheid ons wil doen laten geloven. Het belangrijkste doel, het creëren van rust en orde werd echter in een zeer korte tijdsspanne bereikt en daar kun je Westerling alleen maar voor loven.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Moderator vrijdag 19 augustus 2005 @ 20:49:00 #268
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29792832
ik zie daar graag bronnen van
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 22:37:34 #269
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_29796201
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 19:18 schreef SCH het volgende:

[..]

Standrechtelijke executies zijn in mijn ogen nooit te verdedigen, zeker niet van onschuldige mensen. Je geeft dus toe dat hij dat gedaan heeft, dat is al winst. Dat hij er niet strafrechtelijk voor is vervolgd is inderdaad een grove fout en dat kan worden goed gemaakt door excuses aan te bieden.
Ik heb het nooit ontkend, dus je wint niks.
quote:
[..]

Ik ga niet mee in die opmerking over de veranderende spelregels. Oorlog rechtvaardigt in mijn ogen nog steeds geen slachtpartijen op deze brute en meedogenloze manier. Ik snap niet dat het steeds gerechtvaardigd wordt door andere gruwelpartijen - als een ander het doet, geeft het jou ook het recht om het te doen. Van die redenering ben ik een fel tegenstander. Daarmee zet een land haar eigen integriteit en geloofwaardigheid op het spel, zie bijvoorbeeld Guantanamo Bay.
Guantanamo Bay is geen gebied in oorlog. De Verenigde Staten ook niet. Dus daar heb je gelijk in. Irak daarentegen weer wel. Je mag vinden wat je wilt, maar soms heb je de middelen niet om op de manier als in Nederland de orde te handhaven. De enige manier is dan naar zwaardere maatregelen grijpen om te voorkomen dat het een nog ergere puinhoop wordt, en je een wetteloos geheel zoals Somalië, Congo en nog wat plaatsen in Afrika krijgt, waar het recht van de sterkste geldt. Wil je dat soms? Het heeft ook niet mijn voorkeur, maar soms heb je geen andere keus.
quote:
[..]

Ik heb het ook niet over die acties. De acties die hij in functie uitoefende zijn ernstig genoeg.
Dat wou ik even zeker weten.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_29797968
Misschien is het grootste verschil tussen ons wel vooral de manier waarop we tegen excuses aankijken. Jullie zien dat volgens mij vooral als zwakte en als een soort van verlies. Tenminste dat maak ik op uit de posts.

Zo heb ik het nooit bekeken, en dat bedacht ik zonet ineens op de fiets. Ik zie excuses juist als iets sterks. Je komt er achter dat je iets doms hebt gedaan en dan zeg je sorry. Het klinkt misschien stom maar daar heb ik in het dagelijks leven weinig moeite mee. Natuurlijk is het vaak zo dat ik denk: nou ja, jij had er ook wel een beetje schuld aan of tast het me wel een beetje aan in mijn ego maar uiteindelijk is het atlijd prettig om weer verder te kunnen na excuses die ik dan wel oprecht meen: het geeft kracht!
  Moderator vrijdag 19 augustus 2005 @ 23:30:58 #271
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29798082
ik denk dat het grootste verschil eerder is dat wij de politionele acties niet zien als iets doms
pi_29798158
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 23:30 schreef sp3c het volgende:
ik denk dat het grootste verschil eerder is dat wij de politionele acties niet zien als iets doms
Nee hoor, want het meningsverschil gaat over Westerling, niet over de politionele acties. Daar ben ik uiteraard geen voorstander van omdat ik tegen iedere vorm van geweld ben maar ik zie de logica van de dingen echt wel in.
  Moderator vrijdag 19 augustus 2005 @ 23:42:30 #273
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29798468
dan ga ik er maar vanuit dat die post niet tegen mij gericht was
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 23:43:18 #274
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_29798494
Ik zie het bieden van excuus niet als een verlies. Als je echt helemaal fout zit, dan moet je het aandurven om er excuus voor aan te bieden. Als je beiden fout zit, dan doe je dat beiden. In conflicten geldt nu eenmaal: waar er twee vechten hebben er twee schuld.
In dit geval vind ik simpelweg dat de akties van Westerling meer goed hebben gedaan dan slecht, ook voor de lokale bevolking, die ook leed onder de plunder en moordpartijen. En dan vind ik het onzin om er excuus voor aan te bieden.

Ik vind het trouwens een beetje raar om te doen alsof hij alleen maar onschuldigen heeft ge-executeerd. Dat ongetwijfeld zijn voorgekomen bij die manier van werken, maar ik vind het wel frappant dat het moorden en plunderen stopte. Als hij alleen maar de verkeerden had gepakt lijkt het me dat ze gewoon door zouden zijn gegaan?
- Privacy Matters
pi_29798528
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 23:42 schreef sp3c het volgende:
dan ga ik er maar vanuit dat die post niet tegen mij gericht was
Die over excuses? Die was in het algemeen maar ook wel een beetje voor jou want volgens mij was jij ook heel gekant tegen mijn voorstel om excuses aan de Srebrenica nabestaanden aan te bieden.
pi_29798572
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 23:43 schreef RonaldV het volgende:
Ik vind het trouwens een beetje raar om te doen alsof hij alleen maar onschuldigen heeft ge-executeerd.
Volgens mij heb ik dat nergens beweerd hoor. Maar ik vind het net zo fout om zogenaamde 'schuldigen' standrechtelijk te executeren.
  Moderator vrijdag 19 augustus 2005 @ 23:51:52 #277
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_29798776
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 23:44 schreef SCH het volgende:

[..]

Die over excuses? Die was in het algemeen maar ook wel een beetje voor jou want volgens mij was jij ook heel gekant tegen mijn voorstel om excuses aan de Srebrenica nabestaanden aan te bieden.
als je leest dan zie je duidelijk meerdere malen staan dat ik best vind dat er voor dhr Westerling zijn excessen best excuses gemaakt mochten worden, dus nee ik zie dat niet als iets zwaks of een verlies of wat dan ook, let is op.

dat wil echter niet zeggen dat ik in het geval van Srebrenica ook meteen maar op de knietjes moet smeken op vergiffenis of wat dan ook want ik zie daar gewoonweg geen schuld dat heeft nix met zwakte of wat dan ook te maken ... iemand die niet schuldig is maakt geen excuses, simpel.

Nederland was verantwoordelijk voor westerling en die ging imo wat te ver daar mogen excuses voor aangeboden worden en voor evt andere excessen ook, niet voor de politionele acties. niet omdat ik denk dat we de oorlog gewonnen hebben maar omdat we nix hebben om ons schuldig over te voelen.
pi_29838005
Als ik dat had geweten

Column van mij op de FP, is wel aardig misschien in verband met deze discussie.
  zondag 21 augustus 2005 @ 15:18:58 #279
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29839820
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 14:09 schreef SCH het volgende:
Als ik dat had geweten

Column van mij op de FP, is wel aardig misschien in verband met deze discussie.
offtopic, maar wel een leuke coumn SCH, ook al ben ik van mening dat niemand vrijstelling op dat soort gronden had mogen krijgen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')