Dat is mooi om te weten.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:20 schreef daReaper het volgende:
En ik ga Slavische Talen & Culturen studeren in Groningen in September
Die kans zit er dik in, evenals dat andersom zo isquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:21 schreef -Wolf- het volgende:
[..]
Dat is mooi om te weten.Aan jou heb ik dus nog wel wat in de toekomst.
Ruslandkunde was eigenlijk niet mijn gebied van expertise, maar heb er toch voor gekozen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:23 schreef daReaper het volgende:
[..]
Die kans zit er dik in, evenals dat andersom zo is
Ik heb eigenlijk een grotere interesse in Baltische Talen & Culturen, maar zo een studie bestaan in NL helaas niet
Da's waar, maar dat geldt voor de Baltische landjes toch minder, denk ik... Maar wellicht vertrek ik na mijn Propedeuse toch naar het buitenland om iets te studeren wat nóg meer bij mijn interesse aansluitquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:25 schreef -Wolf- het volgende:
[..]
Ruslandkunde was eigenlijk niet mijn gebied van expertise, maar heb er toch voor gekozen.Uiteindelijk krijg je met al die andere Slavische gebieden ook wel het een en ander te maken.
Ik had inderdaad dingen gehoord over Duitsland. Tijdens het komende jaar zal ik daar zeker gaan kijken!quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 21:27 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor Baltische talen&culturen moet je in Berlijn zijn. Ze wilden daar zelfs ooit een gezamenlijke vakgroep erover oprichten, helaas kwam een bezuinigingsronde ertussen.
Hey, volgens mij zitten wij allebei dan in het 2e jaar tegelijkertijd in Sint-Petersburg aan de SPbU!quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 20:20 schreef daReaper het volgende:
En ik ga Slavische Talen & Culturen studeren in Groningen in September
Georgi Konstantinovich Zhukov, stel je even voor!quote:Op zondag 14 augustus 2005 23:06 schreef Zhukov het volgende:
* Zhukov wil ook graag meedoen op het Russisch forum![]()
quote:Op maandag 15 augustus 2005 15:40 schreef -Wolf- het volgende:
Misschien niet helemaal ontopic, maar ik ben zooo blij! Morgen komt mijn vriendin en ik heb alvast een cadeautje voor haar op m'n bed klaarliggen.
[afbeelding]
Lief he? [afbeelding]
Precies, ik kom uit Spijkenisse, spreek geen woord Russisch, maar wil het leren. Ik heb mezelf Russisch leren lezen en dat gaat wel aardigquote:Op zondag 14 augustus 2005 23:30 schreef -Wolf- het volgende:
[..]
Georgi Konstantinovich Zhukov, stel je even voor!
quote:Op donderdag 18 augustus 2005 23:55 schreef Zhukov het volgende:
Wat mij betreft pure interesse al zou het mooi zijn als het later ook nog eens nuttig mag blijken te zijn
Zhukov, kameraad, hierbij meld ik mij ook aan op het forum.quote:Op zondag 14 augustus 2005 23:06 schreef Zhukov het volgende:
* Zhukov wil ook graag meedoen op het Russisch forum![]()
quote:Op zondag 21 augustus 2005 11:34 schreef Laurabeest het volgende:
-Wolfs- eigen forum! zozo!
Om je sociale kant te bewijzen mag je me alvast wat basisbeginselen van het Russisch bijbrengen op de kroegentochtquote:Op zondag 21 augustus 2005 14:42 schreef -Wolf- het volgende:
[..]Het gaat natuurlijk niet om mij in dit forum.
Euh... pivo i vodka?quote:Op zondag 21 augustus 2005 14:50 schreef Laurabeest het volgende:
[..]
Om je sociale kant te bewijzen mag je me alvast wat basisbeginselen van het Russisch bijbrengen op de kroegentocht
Van de cd?quote:Op woensdag 7 september 2005 13:19 schreef Laurabeest het volgende:
Waar kan ik Russisch alfabet voor word vandaan toveren?
Als je Windows Engels is:quote:Op woensdag 7 september 2005 13:19 schreef Laurabeest het volgende:
Waar kan ik Russisch alfabet voor word vandaan toveren?
1 opmerking: je moet wel bij de installatie de slavische talen hebben geinstaleerd. Als je bijvoorbeeld een standaard laptopinstallatie hebt, zijn ze niet geinstalleerd.quote:Op woensdag 7 september 2005 17:56 schreef -Wolf- het volgende:
Als je Windows Engels is:
start/settings/control panel/regional and language options/
languages/details/add.../input language: russian/ok
en in je taskbar je language bar inschakelen.
Nu kan je per programma wijzigen of je je originele taal of anders Russisch wilt gebruiken als invoertaal.
Windows XP Pro hier en bij mij hoefde ik dat niet te installeren.quote:Op dinsdag 13 september 2005 00:08 schreef Sessy het volgende:
[..]
1 opmerking: je moet wel bij de installatie de slavische talen hebben geinstaleerd. Als je bijvoorbeeld een standaard laptopinstallatie hebt, zijn ze niet geinstalleerd.
Het cyrillische alfabet heb je in een paar uurtjes geleerd. Het is geen taal, enkel een alfabet. In verschillende landen worden de desbetreffende letters ook licht verschillend uitgesproken.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 20:25 schreef 4ureyez_only het volgende:
Leuk topic, ik wil al jaren Russisch leren en dan vooral het Cyrilisch, maar het komt er maar niet van
Waarom verklap je het dan?quote:Op dinsdag 13 september 2005 01:19 schreef Sessy het volgende:
Zoals Zjirinovski ooit in een dronken bui tegen een journalist zei, "we sturen nog 10 miljoen Russen en dan kiezen we er wel onze eigen president!"
Verdeel en heers heet ditNa de val van de sovjetunie is er stiekem besloten de wereld onder onze controle te brengen door emigratiepolitiek, alleen dat mogen jullie natuurlijk (nog) niet weten.
Dat zou ik niet te hard roepen. Al eens in TRU gekeken?quote:Op dinsdag 13 september 2005 15:00 schreef Sessy het volgende:
Je kunt het rustig vertellen, iedereen denkt toch dat je een grapje maakt.
Dan zou het toch erg vervelend zijn als juist die mensen over een jaar of tien kunnen zeggen 'zie je wel, wij geloofden het meteen', nietwaar?quote:Op dinsdag 13 september 2005 15:40 schreef Sessy het volgende:
Ik dacht dat daar alleen de mensen zaten die in een gesloten inrichting zijn opgenomen met paranoiaklachten en die daar van het internet gebruik mogen maken?
Dan lopen ze zomaar los, op straat! Wat is er trouwens mis met het vertrouwde Siberië? Of zit dat al vol?quote:Op dinsdag 13 september 2005 18:18 schreef Sessy het volgende:
Nee hoor, want die schoppen we dan uit de gekkenhuizen en dan hebben we aldaar plaats om onze politieke tegenstanders in te stoppen.
Het is gelukt, thanks... Ik ben geen totale kneus met computers hoorquote:Op woensdag 7 september 2005 17:56 schreef -Wolf- het volgende:
[..]
Als je Windows Engels is:
start/settings/control panel/regional and language options/
languages/details/add.../input language: russian/ok
en in je taskbar je language bar inschakelen.
Nu kan je per programma wijzigen of je je originele taal of anders Russisch wilt gebruiken als invoertaal.
Hopelijk snap je het een beetje...
Alleen mannen zijn kneuzen. Vrouwen zijn mutsen.quote:Op woensdag 14 september 2005 14:43 schreef Laurabeest het volgende:
[..]
Het is gelukt, thanks... Ik ben geen totale kneus met computers hoor
спасибо!
Zij vonden dat heel de wereld Duitsland moest zijn, toch? Maargoed, Alaska dan, dat is toch al jaren geleden verkocht en sindsdien helemaal verpest door de Amerikanen...quote:Op dinsdag 13 september 2005 20:38 schreef Sessy het volgende:
Ja zeg we gaan onze schone natuur toch niet vervuilen met die gekken? De Duitsers bouwden ook geen vernietigingskampen in Duitsland.
Ik vind het juist leuker klinken met een epы. Klinkt tenminste nog een beetje Russisch.quote:Op woensdag 28 september 2005 20:09 schreef Sessy het volgende:
Хап - слык - вех! Гррр!
ROTFLOL
b| in slik is niet de goede klank, de b| is veel en veel dieper en "primitiever", maar probeer het eens met de gespiegelde E
DVD is niets mis mee. Eerlijk gekocht in de winkel in Volgograd.quote:Op maandag 10 oktober 2005 23:06 schreef Sessy het volgende:
Ik heb hem nog niet gezien. Doe ik bewust niet, want ik wil hem op goede kwaliteit kijken.
De Library of Congress heeft een tentoonstelling (digitaal) over The Empire That Was Russia, waar ze foto's van Sergej Prokoedin-Gorski hebben gedigitaliseerd. Hij maakte in het begin van de 20e eeuw, voor (als in avant) de communistische revoluties, voor (als in pour) de tsaar een rondreis door het Russische rijk, en heeft adembenemende kleurenfoto's gemaakt. Nu ja, hij maakte eigenlijk drie foto's, door een rood, groen en blauw filter, en projecteerde die dan weer (maakte geen afdrukken). Maar hoe dan ook, de resultaten, na digitalisatie, zijn verbijsterend.quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:04 schreef Zhukov het volgende:
[..]
Precies, ik kom uit Spijkenisse, spreek geen woord Russisch, maar wil het leren. Ik heb mezelf Russisch leren lezen en dat gaat wel aardig![]()
Ik ben met name geïnteresseerd in de Sovjet-Russische geschiedenis, de periode dat mensen nog met ontzag in plaats van hoongelach over Rusland praatten. Ik gun Rusland van harte haar status terug en hoop dat de Russen zelf inzien dat ze in de afgelopen eeuw toch ook een hoop bereikt hebben![]()
Zeker niet. Daarvoor zitten er veel te veel internationale, dus herkenbare, woorden in het Russisch.quote:Op woensdag 31 januari 2007 09:57 schreef Falco het volgende:
KoelZo heel moeilijk is Russisch dus niet
.
Propisi. 4 schriftjes om Russisch te leren schrijven. Bedoeld voor kinderen, maar voor jou ook net zo handig. Als je eenmaal geschreven Russisch onder de knie hebt, zul je het ook beter kunnen lezen. Maar er zullen er altijd wel mensen bij zijn die gewoon erg onduidelijk schrijven.quote:Op woensdag 31 januari 2007 10:30 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik heb een Russische vrouw, en vandaar een half Russische zoon, en binnenkort als alles goed gaat een half Russische dochter. Thuis een sateliet met Russische en Oekrainsche zenders. Mijn zoontje gaat ook twee keer per week naar een Russicshe school.
Versta daarom een heleboel Russisch, spreek ook wel genoeg om als we daar me te rredden. Lezen en schrijven gaat nog hakkelend, maar ik oefen ook nooit..![]()
Hey, grappig. Ik had dat spandoek ook gezien. Verder kijk ik absoluut geen schaatsen, dus het was louter toeval dat ik het zag.quote:Op woensdag 31 januari 2007 00:13 schreef Falco het volgende:
Ik zag van het weekend op een spandoek in Thialf de woorden 'davai davai'. Best stoer als je dat kunt lezen![]()
. Ook de vraagwoorden kan ik onderscheiden: wat (ksto), hoe (kak) en wie (kdo) is het toch
?
Spasibaquote:Op donderdag 1 februari 2007 12:03 schreef Aanvoerder het volgende:
[..]
Kto = wie. Kdo is Tsjechisch voor wie. Wat = chto, uitgesproken als shto.
Dat schrijven leer je echt binnen 2 weken elke dag een uurtje ofzo en dat is nog ruim genomen. Succes.quote:Op donderdag 1 februari 2007 12:21 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Die propsi schriftjes gebruiken ze volgens mij ook op de Russische school waar mijn zoonje op zaterdag naar toe gaat (mijn vrouw wil dat hij zijn moedertaal goed beheerst).
Die zijn inderdaad goed, maar met een tweede op komst heb ik daar domweg geen tijd voor, jammerr genoeg. maar bedankt voor de tip, de winkel zelf kende ik nog niet![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |