Als iedereen niks meer op straat zou gooien.... punt is dat het wel gebeurd. Een betere wereld begint bij jezelf, zeker waar. Maar dan wel morgen en niet vandaagquote:Op zondag 14 augustus 2005 10:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als niemand gestolen fietsen zou kopen, zouden ze ook niet gestolen worden.Maar iedereen denkt zoals jij en dus worden ze wel gestolen.
Ik denk dat die kans er best aanwezig is. Je krijgt massa-hysterie, en daardoor toch het beeld dat je moet zorgen dat je voldoende voedsel inslaat even snel, omdat het anders mis gaat.. Dan komt denk ik toch wel de overlevingsdrang om de hoek kijken.quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook. Beschaving is een dun laagje. Dat zie je als er chaos uitbreekt; dan gaat iedereen ineens plunderen. Toch kan ik me dus van mezelf niet voorstellen dat ik dát zou gaan doen. Mijn innerlijke grens is veel te hoog...
Kun je je wel voorstellen dat je meevecht in een oorlog?quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat lijkt mij ook. Beschaving is een dun laagje. Dat zie je als er chaos uitbreekt; dan gaat iedereen ineens plunderen. Toch kan ik me dus van mezelf niet voorstellen dat ik dát zou gaan doen. Mijn innerlijke grens is veel te hoog...
Ow ik dacht mij van gisteren te herinneren dat de openingspost daarover gingquote:Op zondag 14 augustus 2005 11:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hoort dit niet in het vreemdgaan-topic?
Ik voel overigens geen enkele drang tot vreemdgaan. Ik zou het niet eens kunnen zonder me gruwelijk schuldig te voelen.
Nee, maar dat is meer omdat ik weinig of geen binding voel met het land waarin ik toevallig leef. Ik vind een land niet iets om voor te vechten, laat staan mijn leven voor in de waagschaal te stellen. Iets anders is het als er onderdrukking is. Dan kan ik me wel voorstellen dat ik in actie kom.quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:12 schreef livEliveD het volgende:
Kun je je wel voorstellen dat je meevecht in een oorlog?
Even voor mijn beurt antwoordend : Nee. Op het gebied van geweld ben ik extreem zelf-destructief.quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:12 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Kun je je wel voorstellen dat je meevecht in een oorlog?
Als het om eten en overleven gaat, is het idd een ander verhaal. Ik dacht meer aan het plunderen van electronicawinkels enzo.quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:12 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat die kans er best aanwezig is. Je krijgt massa-hysterie, en daardoor toch het beeld dat je moet zorgen dat je voldoende voedsel inslaat even snel, omdat het anders mis gaat.. Dan komt denk ik toch wel de overlevingsdrang om de hoek kijken.
Aan de andere kant is mijn eigen aard meer dat ik in dat geval iemand anders voor mijn karretje zal spannen.
En ook hierin ga ik mee. Een land is maar een stukje grond waar je bij toeval aan verbonden bent.quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, maar dat is meer omdat ik weinig of geen binding voel met het land waarin ik toevallig leef. Ik vind een land niet iets om voor te vechten, laat staan mijn leven voor in de waagschaal te stellen. Iets anders is het als er onderdrukking is. Dan kan ik me wel voorstellen dat ik in actie kom.
Dat zie ik mezelf inderdaad ook niet doen, en ik zie mezelf het ook niet ondersteunen..quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als het om eten en overleven gaat, is het idd een ander verhaal. Ik dacht meer aan het plunderen van electronicawinkels enzo.
Ik zie mezelf nog wel het verzet ingaan als we bezet wordenquote:Op zondag 14 augustus 2005 11:25 schreef Alicey het volgende:
En ook hierin ga ik mee. Een land is maar een stukje grond waar je bij toeval aan verbonden bent.
Een verzetsstrijder die fietsen jatquote:Op zondag 14 augustus 2005 12:13 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ik zie mezelf nog wel het verzet ingaan als we bezet worden![]()
Mensen doodschoppen was het toch?quote:
Ook nog.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:18 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Mensen doodschoppen was het toch?
Ja net als al de nederlanders in WO2.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:13 schreef livEliveD het volgende:
En met elke dode bezetter 200 burgers als repressaille af laten schieten.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:13 schreef livEliveD het volgende:
Oh er zijn zeker zware afwegingen die dan gemaakt moeten worden.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:22 schreef Akkersloot het volgende:
En met elke dode bezetter 200 burgers als repressaille af laten schieten.
Ik niet per definitie.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:13 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ik weet niet of het aan de 'Nederlandse volksaard' ligt, maar je hebt verder wel gelijk. Natúúrlijk roept nu iedereen dattie in WOII in het verzet zou hebben gezeten. Net als iedereen die deelnam aan het Stanford-experiment er zijn hand voor in het vuur zou hebben gestoken dat hij nooit een ander zou onderdrukken of mishandelen. En net als de deelnemers aan de Milgram-experimenten nooit hadden kunnen bevroeden dat ze hun medemensen zonder werkelijke reden een levensgevaarlijke stroomstoot zouden toedienen. Mijn persoonlijke overtuiging is dat je dit soort dingen pas kunt voorkomen op het moment dat je je terdege realiseert dat het ook in jou zit. De nazi, moordenaar, verkrachter ís geen 'beest', is zelfs niet wezenlijk anders dan jij. Hetzelfde kwaad schuilt in ieder mens. Pas als je dat erkent en onderkent, is het mogelijk het te voorkomen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:44 schreef Oud_student het volgende:
Ja net als al de nederlanders in WO2.
Triest feit is dat er maar zeer weinig echte verzetsstrijders waren, enkele gereformeerden en communisten. Deze hadden een demate sterke overtuiging dat zij tot actie overgingen.
Natuurlijk had je ook wat avonturiers en criminelen,
De overigen deden niets, of collaboreerden met de Duitsers.
Nergens zijn bijv, de joden effectiever afgevoerd dan in Nederland, i.s.m. de politie en de ambtenaren van het bevolkingsregister.
Helaas het is niet anders, Nederlanders zijn een opportunistisch volk
En wat dacht je van Noorwegen, waar bijna geen joden zijn vermoord? Waar ze allemaal het land uit zijn gesmokkeld door massale burgerlijke ongehoorzaamheid?quote:Echt verzet had je bijv. in Stalingrad (1 miljoen doden), maar dat had de bevolking geen keus.
Het verzet ingaan is iets anders dan vechten in een oorlog.quote:Op zondag 14 augustus 2005 12:13 schreef livEliveD het volgende:
Vechten in een oorlog zie ik me al helemaal doenquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het verzet ingaan is iets anders dan vechten in een oorlog.
Waarom?quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:38 schreef livEliveD het volgende:
Vechten in een oorlog zie ik me al helemaal doen
Mja in zo'n situatie heb je verschillende keuzes. Je kunt low profile blijven, meevechten, vluchten, soort underground oorlog voeren. Tis moeilijk inschatten wat ik zou doen. Bij een oproep zou ik niet snel weigeren voor me gevoel. Het is echter niet zo dat ik echt graag meedoe nee zoals sommige mensen.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waarom?
Weigeren.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:45 schreef livEliveD het volgende:
Mja in zo'n situatie heb je verschillende keuzes. Je kunt low profile blijven, meevechten, vluchten, soort underground oorlog voeren. Tis moeilijk inschatten wat ik zou doen. Bij een oproep zou ik niet snel wijgeren voor me gevoel. Het is echter niet zo dat ik echt graag meedoe nee zoals sommige mensen.
Als ik snel type op tig verschillende plaatsen dan maak ik de meest domme foutenquote:
Wat voel je ervoor om onze oude discussie op msn aan te snijden?quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Slechts 2% blijkt echt graag mee te doen. Die 2% neigen naar psychopathie.
Kan nu op dit moment ff niet.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:54 schreef livEliveD het volgende:
Wat voel je ervoor om onze oude discussie op msn aan te snijden?
Dan wordt het ergens in een toekomstig weekendquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Kan nu op dit moment ff niet.Ik moet zo (oh ironie) nog een al veel te late brief schrijven aan één van mijn penvrienden en ik moet ff de badkamer leeghalen, want morgen beginnen ze die te mollen.
Misschien moeten we er gewoon een afspraak voor maken.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:58 schreef livEliveD het volgende:
Dan wordt het ergens in een toekomstig weekend![]()
jij hebt teveel spelletjes gespeeldquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:45 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Mja in zo'n situatie heb je verschillende keuzes. Je kunt low profile blijven, meevechten, vluchten, soort underground oorlog voeren. Tis moeilijk inschatten wat ik zou doen. Bij een oproep zou ik niet snel weigeren voor me gevoel. Het is echter niet zo dat ik echt graag meedoe nee zoals sommige mensen.
Ja ik begin nu met "Oordeel gewoon zonder kennis van degene". Wat was jouw ervaring ermee?quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:02 schreef het_fokschaap het volgende:
jij hebt teveel spelletjes gespeeld
Vanaf morgen weet ik wie me secretaresse isquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Misschien moeten we er gewoon een afspraak voor maken.
quote:Op zondag 14 augustus 2005 15:07 schreef livEliveD het volgende:
Vanaf morgen weet ik wie me secretaresse is![]()
daar ben ik heel goed inquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:04 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ja ik begin nu met "Oordeel gewoon zonder kennis van degene". Wat was jouw ervaring ermee?
Ja ok, dat doe ik dus inderdaad niet, maar stevig discussiëren erover doe ik weer wel.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 12:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Moraalridder heeft een vrij negatieve bijklank. Ik zou Hausje ook niet zo typeren. Een moraalridder legt zijn moraal op aan andere mensen. Van Dale noemt het woord ook pejoratief, minachtend.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |