abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:54:50 #61
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29609799
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ben je over het algemeen genomen goed in staat je in te leven in een ander? Doe je het in een dergelijk geval? Waarom wel/niet?
Voor me gevoel wel. Maar dat inleven is 1,2 seconden en dan ga je over op de praktische kant: kijkt er niemand? Voor de rest: niks nada niets. Gewoon: Hej, handig, snel thuis op deze manier.
quote:
Ooit wilde ik heel graag de video's van de Special Edition van de (oude) Star Wars trilogie hebben. Die was echter in een limited edition uitgegeven en niet meer via de winkel te krijgen. Ik heb ze toen gehuurd bij de videotheek en toen ik ze terug moest brengen gelogen dat ze uit mijn fietstas gejat waren. Daarna heb ik ze betaald (100 gulden). Ik heb ze dus niet gestolen, gewoon netjes betaald. En toch vind ik het terugkijkend nog altijd zwaar immoreel wat ik deed. Ik zou het niet weer doen.
Mja is ook een voorbeeld waar ik totaal niet mee zou zitten. Ik werkte ooit in een winkel en ging me rooster ophalen tussen de middag. Toen heb ik 100 gulden uit de kassa meegenomen. Geen negatief gevoel. Vond het zelfs slim want alleen het personeel dat op die dag werkte werd verdacht. En 100 gulden was toch iets van 20 uur werken voor me salaris van toen.

Ik moet wel zeggen dat ik niet snel meer dan 400 euro mee zou nemen. Is te link. Durf ik niet. En het is relatief niet zoveel meer voor me
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:55:13 #62
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29609812
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waarom niet de tram of bus? Je was tot voor kort student en had dus naar ik aanneem OV. Je woont in een stad waar het OV in elk hoekje en gaatje komt.
Was in Enschede tijdens het uitgaan in de introductie week. Bussen reden niet meer, taxi vond ik te duur. Ik had toen vervoer nodig en het was makkelijk om uberhaupt een fiets te hebben zodat ik naar school kon fietsen. Ik was met een groep en ergens gaf het ook wel een vorm van band. Overigens weet ik wel vrij zeker dat ik het ook in mijn eentje had gedaan en sluit niet uit dat ik het nog een keer doe. Het heeft iets om iets te doen wat niet mag en het is pragmatisch handig.
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_29609821
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:53 schreef Oud_student het volgende:
En als je nou gewoon had gezegd dat je ze wilde houden? hadden ze dan meer dan 100 gulden gekost?
Dat had niet gemogen. Neem ik althans aan.
quote:
Je kunt ook tever gaan in idealisme, wat jeje moet afvragen is:
- Heb ik mensen onrecht aangedaan?
- Heb ik mensen benadeeld?
- En last but not least, doe ik mijzelf geen onrecht ?
We hebben het hier niet zozeer over idealisme als wel over moraal. En dingen die als immoreel worden beschouwd, worden meestal als zodanig beschouwd omdat je er iemand mee benadeelt. Daarom vind ik bijvoorbeeld dat het afkeuren van homoseksualiteit door gelovigen niet te rechtvaardigen is. Een homoseksueel doet immers niemand kwaad.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:55:49 #64
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29609826
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:49 schreef Haushofer het volgende:
Maar als een overvaller dan iemand doodschiet, om de adrenaline en omdat hij op dat moment geld nodig heeft, dan moet je daar toch ook een soort van begrip voor kunnen krijgen. Lijkt mij.
Begrijpen en accepteren is twee
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:56:50 #65
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29609853
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ben het wel met bisschop Muskens (was hij het?) eens dat je een brood mag stelen als je honger hebt... Maar dan hebben we het over een kwestie van leven en dood...
Ja dat is anders. Was voilgens mij Muskens idd. Ik vind, in dit land, dat je idd mag jatten als je honger hebt.
pi_29609862
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:54 schreef livEliveD het volgende:
Voor me gevoel wel. Maar dat inleven is 1,2 seconden en dan ga je over op de praktische kant: kijkt er niemand? Voor de rest: niks nada niets. Gewoon: Hej, handig, snel thuis op deze manier.
Hoe werd hier vroeger bij jou thuis tegenaan gekeken?
quote:
Mja is ook een voorbeeld waar ik totaal niet mee zou zitten. Ik werkte ooit in een winkel en ging me rooster ophalen tussen de middag. Toen heb ik 100 gulden uit de kassa meegenomen. Geen negatief gevoel. Vond het zelfs slim want alleen het personeel dat op die dag werkte werd verdacht. En 100 gulden was toch iets van 20 uur werken voor me salaris van toen.

Ik moet wel zeggen dat ik niet snel meer dan 400 euro mee zou nemen. Is te link. Durf ik niet. En het is relatief niet zoveel meer voor me
Maar wat je dan tegenhoudt is dus niet 'de ander', maar puur jezelf. De kans om ontmaskerd te worden.

Ik zou er dus niet mee kunnen leven dat iemand anders mogelijk de schuld krijgt van iets dat ik heb gedaan...
pi_29609869
quote:

[..]

Tja, zoiets vind ik verachtelijk.
pi_29609883
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:55 schreef livEliveD het volgende:
Dus als jij gearresteerd wordt omdat je op heterdaad wordt betrapt bij het ontvreemden van een fiets, dan vind je dat ook terecht.
pi_29609970
quote:
[..]

Nieuwe tijden, nieuwe zeden, zeiden de Romeinen al.
Maar het stelen van 100 gulden van je werk gaat wel erg ver.
Diefstal is 1 ding, maar misbruik maken van een vertrouwenspositie?
Of haatte je die werkgever zo erg dat dat voor jouw de rechtvaardiging was?
(het kan natuurlijk ook zijn dat je geen eergevoel hebt, of het verhaal is verzonnen om ons te schokeren)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_29610013
Mijn beste vriend heeft lang geleden ongeveer 10.000 euro van zijn werkgever ontvreemd. Stukje bij beetje, in een tankstation. Het is nooit ontdekt. Enkele jaren terug is hij zelf naar zijn ex-werkgever gestapt, heeft het opgebiecht en een betalingsregeling getroffen. Hij is nu nog steeds aan het terugbetalen.

Daar heb ik dus echt wel respect voor!
pi_29610017
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:55 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Het zou hypocriet zijn om zo'n geval moreel af te keuren, en ondertussen zelf wel zonder enig schuldgevoel een ander zijn dingen jatten.

Het doet me denken aan mensen die, omdat het hen het beste uitkomt, iemand anders op straat doodschoppen. Omdat het hen wel goed uitkwam op dat moment. Zelfde onverschilligheid.
pi_29610060
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:02 schreef Haushofer het volgende:
Het doet me denken aan mensen die, omdat het hen het beste uitkomt, iemand anders op straat doodschoppen. Omdat het hen wel goed uitkwam op dat moment. Zelfde onverschilligheid.
Die vergelijking vind ik iets te ver gaan, Haus. Zo iemand heeft geen praktisch belang bij het doodschoppen van een ander...

Alhoewel. Hij doet het om van diegene af te zijn natuurlijk. In die zin wel effectief.
pi_29610106
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
We hebben het hier niet zozeer over idealisme als wel over moraal. En dingen die als immoreel worden beschouwd, worden meestal als zodanig beschouwd omdat je er iemand mee benadeelt. Daarom vind ik bijvoorbeeld dat het afkeuren van homoseksualiteit door gelovigen niet te rechtvaardigen is. Een homoseksueel doet immers niemand kwaad.
OK mee eens, maar je ontwijkt de vraag.

Ik denk dat je negatieve gevoelens over die videobanden voortkomen uit het feit dat je de waarheid niet durfde te vertellen, in wezen een soort schaamte tegenover jezelf.
Immers je hebt niemand benadeeld?
(die 100 gulden zal een ruimschootse vergoeding zijn geweest, incl adm, kosten)
Exaudi orationem meam
pi_29610149
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:06 schreef Oud_student het volgende:
OK mee eens, maar je ontwijkt de vraag.

Ik denk dat je negatieve gevoelens over die videobanden voortkomen uit het feit dat je de waarheid niet durfde te vertellen, in wezen een soort schaamte tegenover jezelf.
Immers je hebt niemand benadeeld?
(die 100 gulden zal een ruimschootse vergoeding zijn geweest, incl adm, kosten)
Ja, het ging om het liegen. Ik vind het vreselijk als mensen oneerlijk tegen mij zijn. En dus vind ik het ook verkeerd om zelf te liegen. Alleen als het echt nergens over gaat, kan ik liegen zonder me slecht te voelen. Dan doel ik bijvoorbeeld op het afpoeieren van een telemarketeer.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:10:50 #75
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610230
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Hoe werd hier vroeger bij jou thuis tegenaan gekeken?
Me moeder kon prima ruiken als ik wat uit haar portemonnee had gepakt (1 gulden ofzo) of een paar snoepjes (zeg een pakje kauwgom) uit de snoepwinkel. Het werd niet gewaardeerd . Uitleg + straf. Heb het zelden gedaan en me opvoeding werkte echt wel zover mogelijk. Er zat vaak 2 jaar tussen en dan slijt het gevoel van straf dus doe je het weer. Overigens zou ik meer balen van het feit dat me ouders in me teleurgesteld zijn dan 6 maanden zitten.
quote:
Maar wat je dan tegenhoudt is dus niet 'de ander', maar puur jezelf. De kans om ontmaskerd te worden.
10 miljoen van een bank jatten, een instituut dat het dus kan missen, zie ik als overwinning. Ik slimmer dan hun. High tech beveiliging en toch het kunnen meenemen. Als er een makkelijke methode was dan zou ik het zeker overwegen. (Nu is dit ingewikkeld en je moet het wegsluizen naar de Kaaiman eilanden enzo, gaat een hoop voorbereiding inzitten maar je snapt wat ik bedoel). Maar wroeging, geweten? Omdat een bank wat centjes mist? No way. Nu ik er zo over nadenk. 10.000 euro van een winkel als Appie H. zie ik ook nog wel voor me. Maar niet zo’n kleine keten van 4 winkels. Daar naai je mensen te hard mee. In die zin is er wel geweten.

Ik kan me best voorstellen dat je dit apart vindt en er weinig bij voor kunt stellen. Het is echter een eerlijk antwoord. Sorry
quote:
Ik zou er dus niet mee kunnen leven dat iemand anders mogelijk de schuld krijgt van iets dat ik heb gedaan...
Nee dat lijkt me ook niks. Punt is echter dat dit nooit gebeurd is en ook niet zou moeten gebeuren. Ik zou het niet doen als ik weet dat een ander dan met grote zekerheid de lul is.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:12:18 #76
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610268
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:57 schreef Haushofer het volgende:
Tja, zoiets vind ik verachtelijk.
Kan ik me voorstellen. Ik weiger me echter te verontschuldigen omdat ik nu eenmaal geen negatieve gevoelens ervaar op dit punt.
pi_29610318
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Die vergelijking vind ik iets te ver gaan, Haus. Zo iemand heeft geen praktisch belang bij het doodschoppen van een ander...

Alhoewel. Hij doet het om van diegene af te zijn natuurlijk. In die zin wel effectief.
Het gaat niet om praktisch belang. Het gaat om het idee " ik heb nu zin in dit", of "dit komt mij op dit moment het beste uit". Natuurlijk, ik heb ook in genoeg situaties gezeten om dingen te jatten, heb bijvoorbeeld zelf ook 2 jaar op een tankstation gewerkt waarbij je elke dag zo'n 5000 euro door de handen kreeg. Maar het idee om daar ook maar zelf 10 euro van te pakken, komt niet eens in me op.
En ook al zou je dat wel doen, het is gewoon onverschilligheid om aan zulke ideeen toe te geven.

Is mn opvoeding
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:14:04 #78
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610319
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dus als jij gearresteerd wordt omdat je op heterdaad wordt betrapt bij het ontvreemden van een fiets, dan vind je dat ook terecht.
Ik zou wel balen en op iedereen zieken van: "Waarom overkomt mij dit nu weer". Maar idd, ik zie het niet als onterecht of zo. Ik zou me straf accepteren mits ik het in verhouding vind staan.
pi_29610329
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, het ging om het liegen. Ik vind het vreselijk als mensen oneerlijk tegen mij zijn. En dus vind ik het ook verkeerd om zelf te liegen. Alleen als het echt nergens over gaat, kan ik liegen zonder me slecht te voelen. Dan doel ik bijvoorbeeld op het afpoeieren van een telemarketeer.
Ik denk niet dat liegen altijd verkeerd is. Als jij nooit liegt, dan ben je zeer kwetsbaar.
Anderen zullen daar graag gebruik van willen maken.
Zo vind ik bijv. dat je mag liegen op sollicitatie gesprejkken en beoordelingsgesprekken, met name als er vragen worden gesteld in de trant van: "heb je ook negatieve eigenschappen"
(zelfs een crimineel heeft zwijgrecht)

Tegenover de marketier zeg ik altijd gewoon dat ik geen interesse heb, waarom zou ik liegen?
Exaudi orationem meam
pi_29610338
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:10 schreef livEliveD het volgende:
Me moeder kon prima ruiken als ik wat uit haar portemonnee had gepakt (1 gulden ofzo) of een paar snoepjes (zeg een pakje kauwgom) uit de snoepwinkel. Het werd niet gewaardeerd . Uitleg + straf. Heb het zelden gedaan en me opvoeding werkte echt wel zover mogelijk. Er zat vaak 2 jaar tussen en dan slijt het gevoel van straf dus doe je het weer. Overigens zou ik meer balen van het feit dat me ouders in me teleurgesteld zijn dan 6 maanden zitten.
Maar je hebt daar dus niet uit afgeleid 'stelen is verkeerd'? Je hebt er hooguit uit afgeleid 'als ik iets steel, moet ik het zo doen dat niemand het merkt'?
quote:
10 miljoen van een bank jatten, een instituut dat het dus kan missen, zie ik als overwinning. Ik slimmer dan hun. High tech beveiliging en toch het kunnen meenemen. Als er een makkelijke methode was dan zou ik het zeker overwegen. (Nu is dit ingewikkeld en je moet het wegsluizen naar de Kaaiman eilanden enzo, gaat een hoop voorbereiding inzitten maar je snapt wat ik bedoel). Maar wroeging, geweten? Omdat een bank wat centjes mist? No way. Nu ik er zo over nadenk. 10.000 euro van een winkel als Appie H. zie ik ook nog wel voor me. Maar niet zo’n kleine keten van 4 winkels. Daar naai je mensen te hard mee. In die zin is er wel geweten.

Ik kan me best voorstellen dat je dit apart vindt en er weinig bij voor kunt stellen. Het is echter een eerlijk antwoord. Sorry
Ik vind dit allemaal wel frappant in het licht van een andere discussie die wij eens hebben gevoerd.

Je eerlijkheid waardeer ik. Je gedrag vind ik walgelijk, je eerlijkheid wel mooi.
quote:
Nee dat lijkt me ook niks. Punt is echter dat dit nooit gebeurd is en ook niet zou moeten gebeuren. Ik zou het niet doen als ik weet dat een ander dan met grote zekerheid de lul is.
Maar een klein risico daarop wil je wel nemen?
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:15:14 #81
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610347
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:02 schreef Haushofer het volgende:
Het zou hypocriet zijn om zo'n geval moreel af te keuren, en ondertussen zelf wel zonder enig schuldgevoel een ander zijn dingen jatten.

Nee zeker niet hetzelfde. Je trekt het veel te ver door.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:17:32 #82
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610405
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik zal liegen zeker proberen te ontwijken. Ik hou er niet van nee. Kan me ook niet herinneren wanneer ik het de laatste keer gedaan heb. Maar als het moet doe ik het wel en voel me niet schuldig want blijkbaar is er, voor mij, dan een goede reden voor.
pi_29610409
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:14 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk niet dat liegen altijd verkeerd is. Als jij nooit liegt, dan ben je zeer kwetsbaar.
Ik lieg niet nooit. Ik lieg zeer zelden. Dan hebben we het wel over echte leugens, niet over bijvoorbeeld een verhaal iets mooier maken dan het is. Dat zie ik niet als 'liegen'.
quote:
Anderen zullen daar graag gebruik van willen maken.
Zo vind ik bijv. dat je mag liegen op sollicitatie gesprejkken en beoordelingsgesprekken, met name als er vragen worden gesteld in de trant van: "heb je ook negatieve eigenschappen"
Zo'n vraag ga ik dus wel eerlijk op in. Ik zal echter alleen negatieve eigenschappen noemen die je ook ten positieve kunt benutten (zoals bijvoorbeeld mijn extreme perfectionisme).
quote:
(zelfs een crimineel heeft zwijgrecht)
Vind ik toch iets anders.
quote:
Tegenover de marketier zeg ik altijd gewoon dat ik geen interesse heb, waarom zou ik liegen?
Omdat dat soms beter werkt ofzo. Kan me trouwens zo gauw niet bedenken wat ik zo'n figuur onlangs heb voorgelogen.
pi_29610415
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:15 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Nee zeker niet hetzelfde. Je trekt het veel te ver door.
Ja, omdat er dan iemand iets persoonlijks aan wordt gedaan. Dan is het natuurlijk opeens een heel andere zaak.
pi_29610436
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik baal vreselijk als ik een boete krijg voor te hard rijden, maar ik vind het wel terecht en zal er niet over klagen, omdat ik het me zelf op de hals heb gehaald. Ik zal me hoogstens voornemen om nog beter op te letten of ik geen controles zie
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:18:51 #86
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610446
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:14 schreef Haushofer het volgende:
Het gaat niet om praktisch belang. Het gaat om het idee " ik heb nu zin in dit", of "dit komt mij op dit moment het beste uit". Natuurlijk, ik heb ook in genoeg situaties gezeten om dingen te jatten, heb bijvoorbeeld zelf ook 2 jaar op een tankstation gewerkt waarbij je elke dag zo'n 5000 euro door de handen kreeg. Maar het idee om daar ook maar zelf 10 euro van te pakken, komt niet eens in me op.
En ook al zou je dat wel doen, het is gewoon onverschilligheid om aan zulke ideeen toe te geven.

Is mn opvoeding
Waarom zou je het niet doen, die 10 euro meenemen? Voor wie niet? Is het niet gewoon een gevoelskwestie? Jij voelt iets van geweten op dit gebied en ik niet
pi_29610453
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:17 schreef livEliveD het volgende:
Ik zal liegen zeker proberen te ontwijken. Ik hou er niet van nee. Kan me ook niet herinneren wanneer ik het de laatste keer gedaan heb. Maar als het moet doe ik het wel en voel me niet schuldig want blijkbaar is er, voor mij, dan een goede reden voor.
Er moet bij mij echt véél op het spel staan wil ik kiezen voor een keiharde leugen. Bij die video's stond er niks op het spel, vandaar dat ik daarover nog steeds het schaamrood op mijn kaken kan krijgen. Dat is tevens de laatste échte leugen die ik me herinner.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:19:40 #88
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610469
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:17 schreef Haushofer het volgende:
Ja, omdat er dan iemand iets persoonlijks aan wordt gedaan. Dan is het natuurlijk opeens een heel andere zaak.
Volgens jou niet? Je kunt je niet voorstellen dat iemand een iets hogere grens heeft qua geweten maar geen oneindig hoge grens?
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:20:28 #89
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610502
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Er moet bij mij echt véél op het spel staan wil ik kiezen voor een keiharde leugen. Bij die video's stond er niks op het spel, vandaar dat ik daarover nog steeds het schaamrood op mijn kaken kan krijgen. Dat is tevens de laatste échte leugen die ik me herinner.
Fascinerend Die verschillen. Ik slaap er echt geen seconde minder om
pi_29610539
Ik zit er dan weer tussenin: ik zou die 100 gulden nooit gejat hebben, maar wel de gejatte fiets kopen. Er zijn dus denk ik wel degelijk gradaties in de grenzen can het geweten. Ik vind de doortrekking naar het iemand doodschoppen echt zwaar overtrokken en niet hier thuishoren, eigenlijk.
pi_29610540
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:18 schreef livEliveD het volgende:
Waarom zou je het niet doen, die 10 euro meenemen? Voor wie niet? Is het niet gewoon een gevoelskwestie? Jij voelt iets van geweten op dit gebied en ik niet
Ik kan niet uitsluiten dat ik zou jatten als ik me er niet slecht bij zou voelen.

Ik weet nog dat ik een keer met twee meisjes van school de stad in ging. Zij jatten van die mini-haarklemmetjes bij de H&M. Die dingen kostten minder dan 50 cent. Ik vond het afschuwelijk, wilde zo snel mogelijk bij die meisjes weg. Ik durfde er niets van te zeggen, maar ik vond het echt heel erg.
pi_29610575
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:10 schreef livEliveD het volgende:

Moreel gezien is hier toch wel wat merkwaardigs aan de hand.
Als de misdaad groot genoeg is en er niet direct personen benadeeld worden, ontstaat er zelfs enig respect voor de dader. Denk ook maar eens aan de grote treinroof met Biggs, die later naar Brazilie is gevlucht. Ook de recente roof daar, waar 80M is buitgemaakt vinden de meeste mensen eerder spannend en respect afdwingend dan crimineel. het blijft natuurlijk fout
Exaudi orationem meam
pi_29610577
Ik vind dit wel een erg interessante discussie overigens.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:23:49 #94
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610599
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar je hebt daar dus niet uit afgeleid 'stelen is verkeerd'? Je hebt er hooguit uit afgeleid 'als ik iets steel, moet ik het zo doen dat niemand het merkt'?
En niemand moet echt genaaid worden. Dus ook de eigenaar niet. Beetje naaien is prima.
quote:
Ik vind dit allemaal wel frappant in het licht van een andere discussie die wij eens hebben gevoerd.
Wordt teveel off-topic maar ik denk dat je kunt onthouden dat ik minder gevoel heb op sommige gebieden dan de gemiddelde persoon. (op andere misschien meer)
quote:
Je eerlijkheid waardeer ik. Je gedrag vind ik walgelijk, je eerlijkheid wel mooi.
Fair enough
quote:
Maar een klein risico daarop wil je wel nemen?
Het risico zal groter dan 0 zijn. Mja, blijkbaar,
pi_29610610
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:22 schreef Oud_student het volgende:
Als de misdaad groot genoeg is en er niet direct personen benadeeld worden, ontstaat er zelfs enig respect voor de dader. Denk ook maar eens aan de grote treinroof met Biggs, die later naar Brazilie is gevlucht. Ook de recente roof daar, waar 80M is buitgemaakt vinden de meeste mensen eerder spannend en respect afdwingend dan crimineel. het blijft natuurlijk fout
Tja, zo vind ik Bonnie & Clyde ook heel stoer. Het is een mooi verhaal. Maar dat heeft niet zozeer te maken met de immorele handelingen die erin plaatsvinden als wel met het aspect van iemand die iets against all odds voor elkaar krijgt. Denk ik althans.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:24:22 #96
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610613
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vind dit wel een erg interessante discussie overigens.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:25:23 #97
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610640
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik kan niet uitsluiten dat ik zou jatten als ik me er niet slecht bij zou voelen.

Ik weet nog dat ik een keer met twee meisjes van school de stad in ging. Zij jatten van die mini-haarklemmetjes bij de H&M. Die dingen kostten minder dan 50 cent. Ik vond het afschuwelijk, wilde zo snel mogelijk bij die meisjes weg. Ik durfde er niets van te zeggen, maar ik vond het echt heel erg.
Ik heb wel heel veel uitgehaald. Je zal er ook aan wennen gok ik zo.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:26:13 #98
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610664
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:22 schreef Oud_student het volgende:
Mja je speelt toch ook juist met dingen die je moeder verbiedt
pi_29610678
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:19 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Volgens jou niet? Je kunt je niet voorstellen dat iemand een iets hogere grens heeft qua geweten maar geen oneindig hoge grens?
Ik vind het vreemd dat je op dergelijke ideeen gaat selecteren. De plaatselijke kruidenier naai ik met een diefstal van 1000 euro, maar de AH niet. Een diefstal bij de bank zie je zelfs als overwinning. Met dergelijke redenaties kun je heel veel opeens gaan goedpraten. En dat staat me erg tegen. Je benadeeld altijd iemand. En nee, ik kan me niet voorstellen dat iemand zomaar iets van een ander steelt, wat dan ook. Net zo min als dat een persoon iemand anders ombrengt. Het eerste geval is misschien een stuk minder ernstig, maar beide keren heb je gewoonweg het recht niet. Punt. Zo zie ik het.

Zoals ik zei, het is mijn opvoeding. Die was altijd vrij, maar andere mensen onrecht aandoen werd gewoon erg veroordeeld.
pi_29610689
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Tja, zo vind ik Bonnie & Clyde ook heel stoer. Het is een mooi verhaal. Maar dat heeft niet zozeer te maken met de immorele handelingen die erin plaatsvinden als wel met het aspect van iemand die iets against all odds voor elkaar krijgt. Denk ik althans.
Toch had ik als kind wel een beetje een rare smaak in mijn mond bij de capriolen van Robin Hood. Hij deed het weliswaar voor de armen, maar mag je dan ineens wel stelen en mensen in elkaar slaan enzo? Tegelijkertijd was hij ook stoer en een goed mens, natuurlijk!
pi_29610694
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:23 schreef livEliveD het volgende:
En niemand moet echt genaaid worden. Dus ook de eigenaar niet. Beetje naaien is prima.
Maar het naaien zit 'm imo niet in hoeveel je steelt, maar in het feit dat je iemands vertrouwen beschaamt. Zo zou ik het stelen van een kwartje van mijn moeder (mijn móeder!) al iets afschuwelijks vinden. Niet omdat ze dat kwartje niet kan missen (al zou ik 100 euro jatten, ze zou het niet eens doorhebben wrs.), maar omdat ik haar heb bedrogen. Dat kán gewoon niet.
quote:
Wordt teveel off-topic maar ik denk dat je kunt onthouden dat ik minder gevoel heb op sommige gebieden dan de gemiddelde persoon. (op andere misschien meer)
Ik heb dat van mijzelf ook wel eens gedacht, vooral als het gaat om inleven in emoties van anderen. Maar het valt zeker erg mee.
pi_29610705
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:18 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Het is niet van mij.
pi_29610722
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:26 schreef livEliveD het volgende:
Mja je speelt toch ook juist met dingen die je moeder verbiedt
Nee dus. Ik heb eigenlijk nooit dingen gedaan die echt niet mochten. Nou mocht er ook veel, dat scheelt misschien. Maar verboden vruchten hebben weinig bekoring voor mij.
pi_29610751
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:27 schreef miss_sly het volgende:
Toch had ik als kind wel een beetje een rare smaak in mijn mond bij de capriolen van Robin Hood. Hij deed het weliswaar voor de armen, maar mag je dan ineens wel stelen en mensen in elkaar slaan enzo? Tegelijkertijd was hij ook stoer en een goed mens, natuurlijk!
Lastig geval inderdaad. Moreel gezien is het even fout, gevoelsmatig kun je je er echter wel iets bij voorstellen.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:30:08 #105
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610759
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:26 schreef Haushofer het volgende:
Zoals ik zei, het is mijn opvoeding. Die was altijd vrij, maar andere mensen onrecht aandoen werd gewoon erg veroordeeld.
Opvoeding zal meespelen maar er moet meer zijn. Mijn ouders deden immers exact hetzelfde.
pi_29610817
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik lieg niet nooit. Ik lieg zeer zelden. Dan hebben we het wel over echte leugens, niet over bijvoorbeeld een verhaal iets mooier maken dan het is. Dat zie ik niet als 'liegen'.

Zo'n vraag ga ik dus wel eerlijk op in. Ik zal echter alleen negatieve eigenschappen noemen die je ook ten positieve kunt benutten (zoals bijvoorbeeld mijn extreme perfectionisme).
Ja nu komen we bij de kern, je noemt het niet liegen.
Politici zijn daar ook goed in, ze vertellen halve waarheden, of zijn plotseling dingen vergeten.
Nietzsche heeft eens gezegd: je zelf voorliegen is de de grrootste misdaad.
(niet persoonlijk bedoeld hoor )

Als tijdens een sollicitatiegesprek iemand mij in mijn ogen een brutale en immorele vraag gaat stellen
(bijv. voor vrouwen: denkt u binnenkort zwanger te gaan worden ?), dan krijgen ze van mij een vriendelijk antwoord en een keiharde leugen.
Exaudi orationem meam
pi_29610818
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:30 schreef livEliveD het volgende:
Opvoeding zal meespelen maar er moet meer zijn. Mijn ouders deden immers exact hetzelfde.
Jij hebt echter andere connecties gemaakt in je brein. Daar zal aanleg een grote rol in spelen denk ik.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:32:27 #108
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610826
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:28 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nee dus. Ik heb eigenlijk nooit dingen gedaan die echt niet mochten. Nou mocht er ook veel, dat scheelt misschien. Maar verboden vruchten hebben weinig bekoring voor mij.
Ik vind doorgaans dat mensen die nooit iets fout doen van die mietjes zijn. Nofi of iets dergelijks. Op papier haske mooi natuurlijk. Maar, kweet niet, zo...zwak.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:33:04 #109
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610843
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Jij hebt echter andere connecties gemaakt in je brein. Daar zal aanleg een grote rol in spelen denk ik.
Aanleg, gezinssituatie, omgang met andere types, etc.
pi_29610870
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:32 schreef Oud_student het volgende:
Ja nu komen we bij de kern, je noemt het niet liegen.
Politici zijn daar ook goed in, ze vertellen halve waarheden, of zijn plotseling dingen vergeten.
Nietzsche heeft eens gezegd: je zelf voorliegen is de de grrootste misdaad.
(niet persoonlijk bedoeld hoor )
Het aandikken van een verhaal noem ik niet liegen nee. Maar ik zie ook een heel groot verschil tussen dat en het bewust en met voorbedachten raden vertellen van een leugen.
quote:
Als tijdens een sollicitatiegesprek iemand mij in mijn ogen een brutale en immorele vraag gaat stellen
(bijv. voor vrouwen: denkt u binnenkort zwanger te gaan worden ?), dan krijgen ze van mij een vriendelijk antwoord en een keiharde leugen.
Dan geef ik dus eerlijk antwoord. Ook als dat me de baan kost.

(Scheelt het dat ik helemaal geen kinderen wil, maar gesteld dat ik van plan zou zijn om ze binnen afzienbare tijd na het gesprek te gaan krijgen)
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:35:02 #111
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610901
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:27 schreef Haushofer het volgende:
Het is niet van mij.
Zeker waar. Toch krijg ik geen nare putlucht in me bek ervan Trouwens, voor de goede orde, ik heb mezelf altijd 'begrepen' maar nooit gemogen op alle gebieden. Klinkt misschien raar. Ik baal er ook van dat ik bv lui ben.
pi_29610924
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:32 schreef livEliveD het volgende:
Ik vind doorgaans dat mensen die nooit iets fout doen van die mietjes zijn. Nofi of iets dergelijks. Op papier haske mooi natuurlijk. Maar, kweet niet, zo...zwak.
Ik vind het doen van immorele dingen uit louter egoïstische overwegingen eigenlijk veel zwakker.

En ik doe genoeg dingen fout hoor. Dat heb ik de afgelopen dagen wel weer afdoende bewezen.
pi_29610948
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:35 schreef livEliveD het volgende:
Zeker waar. Toch krijg ik geen nare putlucht in me bek ervan Trouwens, voor de goede orde, ik heb mezelf altijd 'begrepen' maar nooit gemogen op alle gebieden. Klinkt misschien raar. Ik baal er ook van dat ik bv lui ben.
Nou ja, daar kun je iets aan doen als je dat echt wilt. Je gedrag kun je veranderen, al is dat wel heel lastig.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:37:04 #114
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29610965
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:26 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind het vreemd dat je op dergelijke ideeen gaat selecteren.
Je naait niemand echt persoonlijk, althans maar een klein beetje. Als je een ramkraak zet dan breng je iemand op zulke hoge kosten dat het een ander verhaal wordt. Voor mij althans.
pi_29610981
Keur je je eigen gedrag eigenlijk af, livE? Zeg maar als je als een buitenstaander naar jezelf kijkt? Zou je hetzelfde gedrag bij een ander afkeuren?
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:38:19 #116
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29611018
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nou ja, daar kun je iets aan doen als je dat echt wilt. Je gedrag kun je veranderen, al is dat wel heel lastig.
Ik geloof werkelijk niet dat ik me gevoel kan veranderen. Ik kan het niet meer doen, doe ik ook niet meer (geen idee wat de toekomst brengt). Wil niet zeggen dat dit komt omdat ik me er nu slecht bij zou voelen.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:39:41 #117
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29611061
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Keur je je eigen gedrag eigenlijk af, livE? Zeg maar als je als een buitenstaander naar jezelf kijkt? Zou je hetzelfde gedrag bij een ander afkeuren?
Mja ligt aan me voorbeelden. Een sleutelhanger jatten hoort erbij, mits iemand onder de 16 is. Pragmatisch zou ik wel een schop onder hun kont geven maar ik begrijp het prima. Ik keur het niet echt af.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:40:42 #118
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_29611102
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vind het doen van immorele dingen uit louter egoïstische overwegingen eigenlijk veel zwakker.

En ik doe genoeg dingen fout hoor. Dat heb ik de afgelopen dagen wel weer afdoende bewezen.
Tis ook een zwakte. Tis ook egoïsme. Laat daar geen misverstand over bestaan. Tis hoe ik ben.
pi_29611149
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:38 schreef livEliveD het volgende:
Ik geloof werkelijk niet dat ik me gevoel kan veranderen. Ik kan het niet meer doen, doe ik ook niet meer (geen idee wat de toekomst brengt). Wil niet zeggen dat dit komt omdat ik me er nu slecht bij zou voelen.
Ik zei ook je gedrag (je gevoel verandert dan soms wel mee). Je zegt dat je ervan baalt dat je lui bent. Dát kun je veranderen. Het feit dat je niks voelt als je een fiets jat, kun je idd niet veranderen.

Overigens is er een andere omstandigheid waarin ik lieg. Gisteren nog. Vriendin voor de tweede maal in korte tijd zwanger. Vertelt in geuren en kleuren. Helemaal blij. Ik kan me daar he-le-maal niets bij voorstellen. Als ze erover vertelt, kan ik maar één ding denken: goddank dat ik dat niet hoef. Ik heb niets met baby's, ik heb geen kinderwens en zwanger zijn lijkt me een verschrikking. Maar ik doe net of ik blij voor d'r ben...
pi_29611202
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:39 schreef livEliveD het volgende:
Mja ligt aan me voorbeelden. Een sleutelhanger jatten hoort erbij, mits iemand onder de 16 is. Pragmatisch zou ik wel een schop onder hun kont geven maar ik begrijp het prima. Ik keur het niet echt af.
'Hoort erbij'... Is echt zo raar voor mij. Ik heb als kind nooit meegemaakt dat een vriendje of vriendinnetje iets jatte. Zou het wel zijn gebeurd, dan zou ik dat vreselijk hebben gevonden en het misschien wel verklikt hebben. En dat zul jij dan wel weer walgelijk vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')