abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30575553
Zoeper, wat erg!!! Nou, wat oneerlijk! Sterkte ermee!
Shaggy was al gecastreerd voor ik hem kreeg gelukkig.

Ivetje, ik heb dierenverzorging gestudeerd en ben nu net begonnen aan paraveterinair dierenarts assistente
  woensdag 14 september 2005 @ 16:40:53 #202
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_30575594
quote:
Op woensdag 14 september 2005 16:39 schreef Troeta het volgende:

Ivetje, ik heb dierenverzorging gestudeerd
En mijn dierenarts heeft voor dierenarts gestudeerd
To infinity…and beyond!
pi_30576941
althans, dat is te hopen

Het is een vrij lang verhaal, maar ik wilde eigenlijk 1 beer in mijn groep. Die beer heb ik bij dezelfde fokster gereserveerd als waar Jewel vandaan komt, het is namelijk Jewels papa Owen. Owen komt dan ook bij mij wonen: hij wordt morgen gecastreerd.
Maar door omstandigheden bij een bepaald caviastalletje moest het broertje van Jewel naar de opvang, dat is dus Oliver, maar dat wilde ik dus gewoon niet... dus had ik besloten om de groep in tweeen te splitsen en twee gecastreerde beren te houden, Owen en Oliver dus. Maar helaas mag het dus niet zo zijn... het voelt alleen zo wrang dat er morgen weer een beer voor mij gecastreerd wordt... en ik mis oliver gewoon nu al, ook al was hij nog maar heel kort bij me...
I had a signature once. It was awful.
  woensdag 14 september 2005 @ 17:34:26 #204
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_30577209
gecondoleerd Zoep
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  zaterdag 17 september 2005 @ 19:57:09 #205
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30672781
even een vraagje.. cavia's kunnen in principe ook buiten in een goed buitenhok onder een afdak .. maar kan dt ook als een ervan bijna 2 jaar binnen gezeten heeft
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zaterdag 17 september 2005 @ 19:58:29 #206
11458 ivetje
pi_30672827
Zou het niet proberen...cavia's zijn erg gevoelig voor temperatuurwisselingen en als je hem ineens nu buitenzet wordt ie waarschijnlijk ziek. Zeker met zulk koud weer als nu
To infinity…and beyond!
  zaterdag 17 september 2005 @ 19:59:33 #207
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30672871
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 19:58 schreef ivetje het volgende:
Zou het niet proberen...cavia's zijn erg gevoelig voor temperatuurwisselingen en als je hem ineens nu buitenzet wordt ie waarschijnlijk ziek. Zeker met zulk koud weer als nu
ja en dat willen we juist niet.. maar stel we laten ze van het voorjaar ( duurt nog wel even) langzaam aan wennen zou dus wel kunnen?
pi_30678808
Ja, als je ze maar heel rustig laat wennen inderdaad en er altijd voor zorgt dat ze zodra het koud wordt veel hooi krijgen om hun warmte in te vinden.
  zondag 18 september 2005 @ 20:36:35 #209
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_30706871
Hebben jullie, behalve Hemperade ook andere adviezen voor het vervangen van zaagsel?
Het is me veel te stoffig en te rommelig.
Iemand zei tegen mij dat ik van die papieren kattenbak pellets moest gebruiken met daarover heen een laag stro. Is dat goed?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 19 september 2005 @ 10:51:57 #210
11458 ivetje
pi_30720544
quote:
Op zondag 18 september 2005 20:36 schreef Oxymoron het volgende:
Hebben jullie, behalve Hemperade ook andere adviezen voor het vervangen van zaagsel?
Iemand zei tegen mij dat ik van die papieren kattenbak pellets moest gebruiken met daarover heen een laag stro. Is dat goed?
Ik heb het gebruikt maar vond het niet handig. Het wordt al snel heel veel rommel omdat het, als het nat wordt uit elkaar valt. Blijft aan je cavia plakken etc. Daarnaast is het erg zwaar en heb je heel veel nodig in 1 keer. Ook had ik het idee dat mijn caafjes een beetje rode plekjes kregen aan de pootjes omdat het niet echt zacht is. Vond het dus geen oplossing, ik ben iig weer terug bij gewoon zaagsel

En ik wordt gek van die beesten hier!!! Tinus probeert weer google in z'n reet te pakken, ze zitten de hele tijd te vechte, knorren, knarsentanden, herrie maken, weet ik veel!! Alleen gisteravond was het een tijdje rustig, maar net was het helemaal erg. Zette ze samen op de grond en tinus rondjes rennen om google, bijten in z'n nek en in z'n vacht, over hem heen hangen, tegen hem aan rijden, likken aan z'n kont Ik heb geen idee wat ik hiermee moet hoor...ik vind het iig niet echt leuk zo. Tinus zit nu lekker in z'n uppie in een doos...laat hem maar even afkoelen hoor.
Zou dit verholpen kunnen worden als tinus wordt gecastreerd?? En zo niet, wat is dan een andere oplossing?
To infinity…and beyond!
pi_30724154
quote:
Ik hoor van veel mensen dat ze zweren bij Carefresh. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar het schijnt echt ideaal te zijn. Behalve de prijs
http://www.fretten.nl/frettenwinkel.html verkoopt het.
Ze hebben ook Yesterdays News (waar jij het denk ik over hebt) en dat is ook geschikt voor caafjes.
pi_30728367
In mijn ogen ideaal: houtkorrels in combinatie met beukensnippers. Kost wat meer, maar je doet er lange rmee. Ik hoef eens in de anderhalve week de kooi te verschonen. Mijn vriend is allergisch voor zaagsel dus ik moest wel een alternatief hebben en dit is ideaal! De houtkorrels vindt je bij de Welkoop/Boerenbont, zijn van het merk kenner, is officieel kattenbakvulling (maar dan geen steentjes) en kost in de 6 euro voor 25 liter.

En Ivetje: een caaf verliest bij castratie wel zijn ballen, maar niet zijn streken. Ik vrees dat een castratie geen invloed zal hebben op het gedrag van je caaf... Ik neem aan dat je het over twee beertjes hebt... je hebt toevallig geen zeugje in de buurt dat ze ruiken? Als beertjes een zeug ruiken gaan ze elkaar als concurrent beschouwen...
pi_30728413
quote:
Stro is nooit goed... hooguit 's winters als het vriest en je je caafjes buiten houdt, kun je het als onderlaag gebruiken. Stro is verdre niet geschikt voor cavia's omdat het nogal groot en hard is. Ze kunnen er makkelijk hun oogjes mee beschadigen.
  maandag 19 september 2005 @ 15:58:03 #214
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30728479
oxy bedoelt denk ik ook gewoon hooi
  maandag 19 september 2005 @ 16:24:18 #215
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_30729399
nee ik bedoel echt stro
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
pi_30730245
ok... nou, geen stro dus
  maandag 19 september 2005 @ 17:38:56 #217
11458 ivetje
pi_30731658
quote:
Op maandag 19 september 2005 15:54 schreef zoeperzazke het volgende:

En Ivetje: een caaf verliest bij castratie wel zijn ballen, maar niet zijn streken. Ik vrees dat een castratie geen invloed zal hebben op het gedrag van je caaf... Ik neem aan dat je het over twee beertjes hebt... je hebt toevallig geen zeugje in de buurt dat ze ruiken? Als beertjes een zeug ruiken gaan ze elkaar als concurrent beschouwen...
Had ook al zo'n idee ja...
Zijn idd 2 beren En er is geen vrouwtje in de buurt nergens...nooit geweest ook trouwens. Toen ik net thuis kwam was het weer rustig in de kooi, ze lagen gewoon lekker uit te rusten Ben benieuwd hoe lang het aanhoudt, die rust...
To infinity…and beyond!
pi_30734406
Nouja, hoe dan ook: je moet ze pas uit elkaar halen als ze elkaar daadwerkelijk gaan verwonden. ZOlang het bij grommen, berijden en snauwen blijft kan het gewoon een bronstige periode zijn of iets?
Zitten ze anders nog in de puberteit? Die is bij caafs van een maand of 3 a 4 t/m een jaar.
pi_30735734
Ik had ook 2 beertjes en die begonnen echt elkaar af te maken, dat was gewoon niet fijn om aan te zien. Van 't ene op 't andere moment ook. Ook erg onprettig om ze dan uit elkaar proberen te halen, ik heb nog steeds een littekentje op m'n vinger en het is al bijna 15 jr geleden
Tap tap tap
  dinsdag 20 september 2005 @ 16:31:40 #220
11458 ivetje
pi_30761107
Ze zitten al 2,5 jaar bij elkaar. Niet puberen dus
Vandaag is het weer rustig...denk dat tinus het ff op z'n heupen kreeg en iets moest pakken Helaas was google het dichts bij
To infinity…and beyond!
pi_30766449
Nou het was weer wat. Vandaag mijn langharige beest geknipt vanwege de luizen die ze nog heeft, wordt het allemaal wat dragelijker tot ze weg zijn hopelijk. Ik had bijna 1 cavia aan haar over zeg, niet normaal!
Daarna gingen mijn dikzak Harry samen met mijn kleinste Rat samen popcornen. Ze werden helemaal gestoord en renden/popten de hele kooi door. Rat werd het helemaal te veel en ze popcornde zo erg dat ze ging rollen en schrok daar zelf van. Rollende cavia's..
pi_30899285
Hahaha geweldig he dat popcornen!!
Obelix en Piet kunnen er ook wat van! Heb gisteren van beide caafs de nageltjes geknipt, vooral Obelix gedraagt zich voorbeeldig, piet op zich ook als je hem eenmaal "in de houding" hebt.
  dinsdag 27 september 2005 @ 15:07:58 #223
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30973355
helluuuuup !!

even een vraagje omdat ik vanwege mijn zwangerschap zo;n groet kooi niet meer getild kreeg heb ik de caafjes opgedeeld in 2 wat kleinere kooitjes.. waarvan er 2 bij elkaar zitten ( de oudste en de jongste en de middelste appart.. ze hebben zo een weekje gezeten en dat ging prima ...
nu dacht ik een beetje afwisseling de caaf die alleen zat zal zijn vriendinnetjes wle missen en dus de jongste en de middelste bij elkaar gezet.. begint de middelste ineens te bijten te krassen op de jongste en produceert daarbij een raar geluid wat ik nog nooit eerder heb gehoord bij een cavia een soort klakken wat klinkt als 2 messen die over elkaar slijpen ik wou haar eruit pakken maar had al snel tandjes in mijn had staan.. niet dat ze doorbeet maar ze protesteerde heftig en was niet te houden.. dus snel caaf terug gezet en het slachtoffer eruit gepakt en maar were bij de oudste gezet .. mijn hartje brak ik ken dit gedrag helemaal niet van haar ze is altijd wel het baasje geweest maar zo agressief niet..
moet ik haar maar beter appart houden? kunnen ze ooit weer bij elkaar ?
  dinsdag 27 september 2005 @ 16:16:55 #224
11458 ivetje
pi_30975345
Waarom zou je de kooi moeten optillen...dat snap ik al niet ? Waarom heb je ze apart gezet in de eerste plaats.
Het kan zijn dat ze al gewend zijn aan de ruimte en aan het hebben van een eigen kooi, waardoor ze dus zo doen tegen elkaar. Territorium-gedoe etc
Misschien even het uit laten vechten zodat ze weer die rangorde hebben van wie de baas is enzo...
To infinity…and beyond!
pi_30975911
je kunt de kooi ook leegscheppen als je gaat verschonen?

En wat Ivetje zegt, territoriumdrift heeft ermee te maken. Als je ze op neutraal terrein zet (dus voor beiden een onbekend luchtje) gaat het wat beter. Ik zal even een site opzoeken met wat geluidjes, misshcien herken je het. Het kan agressief zijn, maar misschien was ze wel bronstig?

http://www.treenspigs.com/fun/media.html
pi_30975955
Oh, ik heb nog meer nieuws. Aanstaande zaterdag komt de droomwens van mijn vriend uit: er komt een amerikaans gekruinde dame bij ons te wonen! We hebben alleen nog geen naam voor haar. Jullie suggesties?

dinsdag 27 september 2005 @ 16:48:14 #227
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_30976237
Joske is een leuke naam!

En mijn cavia's raakten helemaal in hogere staten toen ik die caviageluiden afspeelde!
Vooral het piepen: ze piepten mee!
pi_30976286
Muis! Of Sterretje
Ik heb echt een lijst met dierennamen...
Tap tap tap
pi_30977276
wat voor dansje doen we eigenlijk als we jouw sig uitvoeren, Cherry?

we hebben op dit moment Tess in gedachten als naam, maar het is nog niet zeker. Ik heb al zat namenlijsten maar we moeten het er allebei mee eens zijn (en in je eentje een naam uitzoeken is al zo zwaar)
pi_30977409
Mijn sig komt uit die domme KitKat reclame
Tap tap tap
pi_30977870
Vanochtend moest ik wat haasten voor de bus, ik had even geen tijd om de caafjes hun ochtend-groenten te geven.. Ben ik thuis, beginnen ze uiteraard te zeiken om eten. Ga ik in een andere kamer wat knutselen, houd het niet op! Ze wéten dat ik thuis ben, omdat mijn pc met muziek aanstaat. En ik thuis = mogelijkheid tot eten = piepen.
Toch maar wat gegeven zodat ze op zouden houden, straks 2e ronde groenten.

Er staat hier een luxe caviahotel in de planning om te maken, voor als ik ga verhuizen. Als het zo ver is dat ik ga beginnen zal ik zeker wat posten! Het gaat bestaan uit hout en aan de binnenkant belegd met linoleum/vinyl. Ik ga weer overstappen op gewone bodembedekking a;s ik dat ding heb, fleece wordt te vermoeiend om te doen..
pi_30977881
nu je het zegt...
pi_30977958
Dit is mijn kleine paleisje nu trouwens, heel makkelijk te maken! MOrgen gaan we de bovenste vier verdiepingen aan elkaar koppelen!!

pi_30980122
Oh man dat wil ik ook !!
Ik ga alleen denk ik wat meer in de breedte werken ipv de hoogte.
pi_30981439
deze kasten zijn 180 hoog, het is de ikea Aneboda kast. Morgen worden ze dus breder omdat ze vanaf dan aan elkaar zitten En ja, het is heel gaaf, ook vanwege het plexiglas... je ziet je cavia's nu van pootjes tot oortjes, in plaats van slechts een stukje vanwege de onderste bak van de kooi!
  dinsdag 27 september 2005 @ 21:13:28 #236
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30981901
zoeperzazke omdat de kooi op de grond stond en ik dus niet te lang gehurkt kan zitten etc..
de site had idd het geluidje.. alleen kwam de waarschuwing om ze niet met de hand te scheiden iets te laat ..
ze is nu een stuk rustiger en de kleinste lijkt er niets aan over gehoudne te hebben..
appart zeg dt zó;n beessie na een week appart te hebben gezeten al zo agressief en dominant kan worden
pi_30981946
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 20:57 schreef zoeperzazke het volgende:
deze kasten zijn 180 hoog, het is de ikea Aneboda kast. Morgen worden ze dus breder omdat ze vanaf dan aan elkaar zitten En ja, het is heel gaaf, ook vanwege het plexiglas... je ziet je cavia's nu van pootjes tot oortjes, in plaats van slechts een stukje vanwege de onderste bak van de kooi!
Ik ben pas bij de Ikea geweest, en alles was voor mij een potentiele caviakooi.
pi_30983016
Haha, ik weet t! Het enige waar je op moet letten bij die kasten is dat de diepte toch echt minimaal 40 centimeter is, anders is het gewoon te krap, hoe lang hij ook is! De aneboda is 75 bij 45, dus dat gaat prima. Ik ga binnenkort een handleiding schrijven voor op mijn log, hoe je die kast omgoochelt tot flat Overigens is de Aneboda ook prima tweedehands op internet te vinden.
pi_30983786
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 21:55 schreef zoeperzazke het volgende:
Haha, ik weet t! Het enige waar je op moet letten bij die kasten is dat de diepte toch echt minimaal 40 centimeter is, anders is het gewoon te krap, hoe lang hij ook is! De aneboda is 75 bij 45, dus dat gaat prima. Ik ga binnenkort een handleiding schrijven voor op mijn log, hoe je die kast omgoochelt tot flat Overigens is de Aneboda ook prima tweedehands op internet te vinden.
Die breedte is vaak een probleem ja. Ik heb daarom besloten het niet met kasten te doen maar goed ge/misbruik te maken van de klus-skills van mijn vriend!
  dinsdag 27 september 2005 @ 23:10:12 #240
11458 ivetje
pi_30985486
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 20:57 schreef zoeperzazke het volgende:
Mijn kledingkast!! Wat doe je
Als ik dit hier zou gaan bouwen wordt ik met cavia en al buiten geschopt...die kooi die er nu staat is al aan de grote kant en onze woonkamer is niet groter
Wel leuk zo, maar nix voor ons iig...ik hou het bij mijn vertrouwde kooi op een ikea-tafeltje Vroeger stonden ze op de grond bij mijn ouders, maar ze zijn inmiddels ge-upgrade
To infinity…and beyond!
pi_30985761
Heel gaaf die flat zoeper!!! Ben ook wel geinteresseerd in je handleiding! Zal nog wel even duren voor ik een kast kwijt kan, maar het lijkt me geweldig!
pi_30989665
O zoeper, wat een geweldige cavia!!!!
En je flat is ook leuk zeg!
Lopen ze vaak die trappetjes op en af?
Ik heb altijd het idee dat cavia's daar te lomp voor zijn, maar dat slaat nergens op eigenlijk.

Als ik een groter huis heb wil ik een hele grote bak op pootjes maken met een open bovenkant.
Dat hebben ze bij de kinderboerderij enzo, dat vind ik zo leuk, kunnen ze heerlijk rondrennen en popcornen.
pi_30992501
Wat is popcornen?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_30992518
Ik heb momenteel 3 logeetjes, die zitten nu in de rechterflat. Die zijn nog niet zo gewend en durven nog geen trap te lopen.
Mijn eigen drietal hupt de trap op en neer alsof hun leven ervan afhangt, ze hebben er totaal geen moeite meer mee, dat gaat prima. Zolang je maar zorgt dat t trapje vrij breed is, niet te stijl en behoorlijk wat treetjes heeft.
Ik laat het wel weten als ik de handleiding gemaakt heb.

Enne, Ev, handige vriendjes zijn altijd zeer (mis)bruikbaar
pi_30992545
quote:
Op woensdag 28 september 2005 09:48 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Wat is popcornen?
Dat is als cavia's de gekke 5 minuten hebben en sprintjes gaan trekken door het hok, vrolijke sprongetjes maken en gewoon door het dolle heen zijn
  woensdag 28 september 2005 @ 18:53:08 #246
11458 ivetje
pi_31005494
Mijn caafjes popcornen nooit
To infinity…and beyond!
  woensdag 28 september 2005 @ 19:28:53 #247
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_31006703
Asterix popcorned ook als je aan komt lopen stuitertie ut hele hok door
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_31027423
quote:
Op woensdag 28 september 2005 09:51 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Dat is als cavia's de gekke 5 minuten hebben en sprintjes gaan trekken door het hok, vrolijke sprongetjes maken en gewoon door het dolle heen zijn
Leuke benaming: popcornen

Mijn caafs zijn door het dolle heen als los mogen lopen echt lache om te zien
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_31029721
Obelix heeft door het popcornen zijn pootje gebroken! Direct naar de DA gegaan (pootje bungelde er los bij), nu issie ingetaped en krijgt ie elke dag pijnstiller.

donderdag 29 september 2005 @ 17:53:51 #250
11458 ivetje
pi_31032762
quote:
Op donderdag 29 september 2005 16:11 schreef inkie1010 het volgende:
Obelix heeft door het popcornen zijn pootje gebroken! Direct naar de DA gegaan (pootje bungelde er los bij), nu issie ingetaped en krijgt ie elke dag pijnstiller.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ben ik even blij dat mijn caafs niet popcornen

Nee hoor, hoe kan dit gebeuren zeg!! Hoe krijgt ie het voor elkaar...zielig voor em, hopelijk komt ie er snel weer bovenop Je hebt wel pech met je caafjes he
To infinity…and beyond!
pi_31034949
Ja, volgens mij heeft Obelix gewoon hele zwakke botjes, hij heet al een paar keer een pootje verstuikt, maar ik zag nu ook direct dat het iets ergers was. Verder gaat het wel goed met hem hoor! Hij krijgt elke dag pijnstiller. Je merkt wel als het uit gaat werken, dan zit ie een beetje zielig in een hoekje, maar als hij dan weer gekregen heeft doet ie alles!
pi_31039643
quote:
Op donderdag 29 september 2005 16:11 schreef inkie1010 het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ahhh, Obelix ziet er wel beteuterd uit.

Beterschap
pi_31043592
pi_31045992
Nouja inkie!!
het is echt wat met die arme Obelix!

Ik sta gewoon versteld van wat er allemaal gebeurd met je caviaatjes.
Sterkte maar weer en verwen hem maar flink met fruithapjes en worteltjes enzo!
  vrijdag 30 september 2005 @ 14:32:27 #255
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31059366
Ik heb een vraag. Op het overzicht van de Grote Cavia over gewicht (tabel), staan de gewichten van de cavia's per leeftijd.

Nova (zeugje) is 11,5 maand oud en weegt 698 gram.
Volgens de tabel zou ze tussen de 899 en 1300 gram moeten wegen. Anders zou ze nu het gewicht hebben van een cavia van 4 maanden.

Lune (zeugje) is 10,5 maand oud en weegt 802 gram.
Volgens de tabel zou ze tussen de 868 en 1250 gram moeten wegen. Anders zou ze nu het gewicht hebben van een cavia van 6 maanden.

Hoe kan dat? Krijgen ze te weinig eten, klopt die tabel niet of...
Ze zien er gezond, actief en blij uit. Bewegen genoeg, eten gevarieerd en voelen niet dun of fragiel aan. En toch zijn ze zo licht?
pi_31060815
De gegevens op de tabel zijn slechts gemiddelden. Als je caaf er onder of er boven zit, zou ik me niet teveel zorgen maken, tenzij ze weinig eten, weinig vitamine C krijgen, niet actief zijn, duf in een hoekje zitten, niet fit aanvoelen, er niet fit uitzien (vieze neus, troep in oortjes, matte oogjes)...

Probeer ze eens mais te geven, dat staat bekend als een dikmaker. Gewoon een hele kolf, met bladeren en al (bladeren zijn vaak het lekkerst).

Weet je de leeftijden overigens zeker?
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 17:56:51 #257
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31090852
Ze zien er blij en gelukkig uit (voor zover je dat kan zien) en ze krijgen genoeg vitamine C.
Mais zal ik van de week geven.

De leeftijden weet ik (met een marge van een week) zeker omdat ze van een cavia-houster afkomen die het heeft bijgehouden in een schrift wanneer de beestjes geboren zijn.
pi_31099349
Zoeper prachtige foto's met die herfstopstelling!!!!
pi_31126373
Dankjewel

Ik presenteer u vol trots onze nieuwe aanwinst: Qwerty!

pi_31126766
Tap tap tap
pi_31128862
Aaaaah Qwerty!! Wat ben je lief klein
pi_31130857
Ze is ontzettend klein. Ik blijf met verbazing naar haar kijken dat dat zo miniscuul tussen de anderen loopt. De opéénnakleinste op dit moment is Jewel, met 900 gram, en dit schatje weegt net 330....
Ik heb nu ook logeetjes, waaronder een gecastreerde beer die ook al pruttelend achter haar aan heeft gelopen
Maar het is wel ontzettend lief hoor, zo'n kleintje in de groep... ze heeft nu al een heel mooi karakter, heel eigenwijs, weet precies wat ze wil en ze is niet zo heel bang Betere foto's volgen nog wel.

Ik ga morgen eerst met Ibi naar de DA, ze heeft al het hele weekend troep rondom haar oogje en ze knijpt hem een beetje dicht. Ik heb al gekeken maar er zit geen hooitje ofzo in haar oog. Ik maak het schoon met afgekoeld gekookt water, maar het blijft vies. Morgen eerst even naar laten kijken, hopelijk valt het mee en is ze er met een AB-zalfje vanaf...
pi_31150973
Idd hopen dat alles goed komt met Ibi!!!

En ach dat kleintje, kleine caafjes zijn zo ontzettend lief

Hier nog een foto van Obelix gisteren in de ren met HEEL veel lekkers, omdat ie best zielig is met ze pootje!

pi_31154987
Ach gos, arm beestje... gelukkig kan hij er zelf redelijk mee omgaan.

Met Ibi is alles ok, ik heb zalf gekregen voor haar oogje. Binnen 3 dagen moet t bijna over zijn. Het was wel komisch, ze kreeg eerst kleurstof in haar oog, dat maakt beschadigingen op het hoornvlies zichtbaar die je anders niet ziet (ze had geen beschadigingen verder). Maar Ibi heeft nu nog steeds een knalgroen oog Maar dat is denk ik morgen wel weer over.
pi_31156357
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 18:25 schreef inkie1010 het volgende:
Idd hopen dat alles goed komt met Ibi!!!

En ach dat kleintje, kleine caafjes zijn zo ontzettend lief

Hier nog een foto van Obelix gisteren in de ren met HEEL veel lekkers, omdat ie best zielig is met ze pootje!

[afbeelding]
Sumo-piggy! Sorry maar moest er aan denken.

Mijn caviameubel is klaar, met veel bloed,zweet & tranen heeft m'n vriend op een zaterdag iets in elkaar geknutseld voor mij en onze piggies. Foto heb ik niet, want een toestel heb ik ook niet!
het is eerlijk gezegd iets te klein voor ze..! Er zullen genoeg caafjes zijn met 50% minder ruimte maar ze zijn wel wat acheruit gegaan. Als ik verhuis zal ik de kooi wel houden en de caafjes vrij laten lopen, denk ik.
pi_31157923
Wat zijn de maten dan?
pi_31158308
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 21:59 schreef zoeperzazke het volgende:
Wat zijn de maten dan?
Euh 122x61 was de onderste plaat, dus zoiets Er zit wel een bovenverdieping op maar die moet nog caafklaar gemaakt worden.
pi_31167342
Dat is een nette maat, hoeveel caafjes had je er ook weer? Volgens de officiele caviquette mogen daar 3,5e cavia op
pi_31171803
Ja en met die "officiele caviquette" ben ik het dus niet eens. 120*60 is voor twee caven vind ik. Meer vind ik echt te klein.
pi_31172366
Ach, het ligt er maar net aan hoe vaak je ze uit de kooi haalt en verder los laat lopen
pi_31173280
Heerlijk topic dit. Ik had ooit 9 cavia's en nu niet één meer... maar het is nog altijd leuk om ze te bekijken!
pi_31176535
Jammer Sorbootje dat je ze niet meer hebt, heb je nog leuke foto's van ze voor ons?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 17:03:58 #273
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31179170
Nova is vandaag 1 jaar!
Deze dame is van een klein krijscaviaatje uitgegroeid tot een mooie en lieve knuffelcavia.

(De kleuren zijn wat flets ; ze is echt rood met wit en onder al het haar ligt een stukje appel )

Vandaag heb ik ze voor het eerst een andere bodembedekking gegeven; Russel Bedding.
pi_31185254
Gefeliciteerd met Nova!!! Wat is ze mooi!!!!!
pi_31207950
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 12:51 schreef Uiruru het volgende:
Ja en met die "officiele caviquette" ben ik het dus niet eens. 120*60 is voor twee caven vind ik. Meer vind ik echt te klein.
Yup ik vind het ook meer voor 2 beestjes, er zitten er nu 3 in! Ik hoop dat de bovenverdieping snel gefixt kan worden, dan is het nog wel redelijk.. of ik maak met de 'grids' van m'n oude kooi er nog een stuk aan. Ik wacht het gewoon even af totdat ik verhuist ben, dan kan ik voor een passende oplossing kijken.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 11:25:05 #276
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31225278
@ Inkie1010

Ik zit nu naar je caafjes te kijken en wat is Piet een scheetje als ie slaapt in zn` blauwe bakje ! Ow, hij heeft z`n worteltje gevonden ! Ik ga gauw verder kijken... Hmmmm, hij slaapt alweer
In me Burberry......
pi_31303757
Pluisje nog een keer

♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31304366
Wow, wat een gigantische schouders Is het een peruufje?
pi_31305750
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:38 schreef zoeperzazke het volgende:
Wow, wat een gigantische schouders Is het een peruufje?
Het is een beertje.
volgens de mensen waarvan ik`m gekocht heb...
Maar als ik de foto's bekijk van een peruuf zie ik geen enkel verschil.
pi_31308064
Ehm, een peruvian is een ras, geen naam voor een geslacht
Kijk eens op deze site, hier staan heel duidelijke foto's op die je een beeld kunnen geven van het geslacht van jouw cavia
http://cavyspirit.com/sexing.htm
pi_31309698
Ooh, nouja, ik ben ook niet echt thuis in die dingen..
Bedankt voor de url, ik zal eens gaan kijken
pi_31320905
Wat een lief kleintje!

Dit weekend was het nog redelijk weer en mochten Obelix en Piet buiten in het caviaparadijs spelen!

pi_31330674
Je past toch wel op he, de caafs kunnen zo over de ren heenspringen (uit ervaring, ja). Maarrrr dit ziet er geweldig uit! Mijn dames whiepen al of ze er gezellig bij mogen!
pi_31332831
Ik ben er altijd bij als ze de ren in gaan! Obelix zie ik er niet overheen gaan met ze poot, maar Piet idd wel, al heeft hij het nog nooit gedaan!
Maar het is heerlijk om ze een middagje zo bezig te zien, Piet ging keihard rondjes rennen en popcornen en Obelix vrat alles op
  maandag 10 oktober 2005 @ 21:35:16 #285
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31343069
leuke beesten hoor
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 10 oktober 2005 @ 22:35:58 #286
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31345047
Ik denk er sterk aan dat ik er ook 2 ga nemen, ik ben nu veel meer thuis, omdat ik aan de studie ben en een collega kan wel oppassen als ik wel ben denk ik. wat kosten die beesten aan onderhoud ongeveer en waar moet je opletten als je er één koopt? (ziektes zoals HD, of inteelt etc.. )
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31352041
Eén cavia wordt niet aangeraden, cavia's zijn met zijn tweetjes veel gelukkiger.

De kosten... tsja, het is wat jij er van maakt! Je hebt natuurlijk de bodembedekking (dat kan zaagsel zijn, maar ook bv houtkorrels - dat is duurder, maar je doet er langer mee en het stoft minder), hooi en voer. Ook moet een cavia iedere dag extra groenvoer hebben. Er gaat bij mij nu, met tijdelijk 7 cavia's (3 logeetjes) 1 krop andjivie en 3 a 4 witlofjes standaard doorheen op een dag, maar je kunt ook afwisselen met wortel, komkommer, spinazie etc.
En je moet natuurlijk altijd rekening houden met Dierenarts kosten. Misschien heb je geluk en betaal je een paar jaar helemaal niks omdat je beestejs gezond zijn, maar het kan ook best ineens 150 euro in 1 maand zijn...

Als je een cavia koopt, let dan op wáár je het beestje haalt. ALs je kiest voor een winkel, of bij een particulier via internet, ga dan eerst naar t beestje kijken voor je hem koopt. Kijk hoe het dier erbij zit: in een schoon hok, heeft het voer, heeft het drinken? Kijk of het ebestje levendig door zijn hok huppelt, of zit het ineengedoken in een hoekje? En hoe ziet het diertje zelf er uit? Is de vacht mooi egaal, glanst het? Zijn de ogen helder of staan ze troebel? Zijn de oren schoon? Als je het ebestje in je handen hebt, kijk dan of er bij de neus, ogen of oren kale plekke zitten die kunnen duiden op schurft (dit hebben héél veel dierenwinkelcavia's).

Ik weet niet waar je woont, maar je kiunt ook eens gaan kijken bij een bekende fokker in de buurt. Om zomaar eens wat linkjes te geven:
http://www.combinatiemaja.nl
http://groups.msn.com/twestendorp
http://www.meagan.nl
http://groups.msn.com/caviastalFerro

en klik op die sites ook eens op de links om te ontdekken wat er in de buurt zit, of mail eens iemand van die sites. Bij zo'n fokker haal je goede dieren weg, en ze weten ook waar ze het over hebben als het gaat om geslachtsbepaling enzo. Bij dierenwinkels worden rustig een beer en een zeug verkocht alszijnde twee dames of twee heren. Ook menen veel dierenwinkels dat op de leeftijd van 8 weken zeugjes en beertejs pas gescheiden moeten worden, terwijl een beer na 4 weken al zijn zusjes/moeder weer kan bevruchten.
Kortom, kijk eerst even heel goed rond voor je ergens een dier koopt!

meer tips en info kun je lezen op www.degrotecavia.nl of (natuurlijk even mijn eigen weblog pimpen) http://cobaye.web-log.nl
pi_31352052
Leuk dat je cavias wilt nemen! Het zijn echt hele leuke diertjes! Tja kosten aan onderhoud... dat weet je nooit helemaal precies. Obelix is bijvoorbeeld al een aantal keer naar de dierenarts gemoeten en ik kan je zeggen, dat kost geld, 40 euro per keer is normaal. Dat moet je wel incalculeren. Gelukkig komt dat niet zo heel vaak voor en is Obelix denk ik een uitzondering, maar je moet wel in je achterhoofd hebben dat zoiets kan gebeuren! Wat je nodig hebt voor 2 cavia's:

- Een kooi van 100x50 (minimaal)
- Zaagsel als bodembedekking
- Elke dag vers hooi, dat moet altijd beschikbaar zijn want ze hebben het nodig voor hun darmen
- Elke dag verse groente, een indicatie voor 2 cavia's: 1 witlofstronk, paar bladeren andijvie en een stuk wortel (voor 1 dag).
- Om de dag een vitamine C tabletje (als ze dat lusten, die van mij zien het als een snoepje)
- Elke dag vers water (liefst een drinkfles, een bakje wordt heel gauw vies)
- Elke dag een bakje caviakorrels (let op dat er extra vitamine C in zit, bijv. korrels van hopefarms)

Verder moet je de kooi elke week schoonmaken, maar dat merk je wel want dan ga je hem ruiken.

Het beste kun je een cavia halen bij een goede fokker, er zijn er veel met websites, als je die bekijkt, let dan op dat ze niet teveel nestjes hebben want dan heb je ws. met een broodfokker te maken, en dan kan je cavia veel gezondheidsproblemen hebben. Wat je ook kunt doen is een cavia uit een cavia of knaagdierenopvang halen! Daar zitten er veel te wachten op een baasje en ze hebben vaak ook jonge dieren.

Echt speeltjes hebben cavia's niet nodig, koop bijvoorbeeld nooooit een looprad voor cavia's ook al staat erop dat het voor cavia's is, ze zijn er veel te log voor. Wat ze wel erg leuk vinden is een grote berg hooi, een nachthokje en alle soorten speeltjes die met eten te maken hebben (bijv een balletje waar iets lekkers uit komt als ze er tegenaan duwen).

Verder zijn cavia's in de meeste gevallen niet zindelijk. Het kan dus zijn dat ze je af en toe eens onder piesen. Obelix gaat altijd piepen en onrustig doen als hij moet plassen en op schoot zit, dan zet ik hem snel in de kooi, maar Piet laat het bijvoorbeeld gewoon lopen.

Als je nog meer wilt weten vraag het gerust!!
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 08:24:36 #289
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31352091
Heeee, Obelix z`n tape is eraf !
Is hij weer beter ?
In me Burberry......
pi_31352144
BHFH vergeet niet dat een cavia wel een jaar of 4 tot 7 oud kan worden. Dus even een paar maanden naar indonesie of andere lange vakanties zoals je gewend bent worden dan moeilijker. Je moet dan echt wel iemand hebben die voor ze kan zorgen. En voor een cavia zorgen is niet alleen maar even wat nieuw voer in de kooi kwakken.

Op dit forum vind je ook nog wat nuttige informatie.
pi_31352145
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 08:19 schreef inkie1010 het volgende:
Als je nog meer wilt weten vraag het gerust!!
Heb jij eigenlijk ook msn?
pi_31352154
Wat een activiteit trouwens in dit topic in de vroege ochtend!
pi_31352189
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 08:19 schreef inkie1010 het volgende:
Verder zijn cavia's in de meeste gevallen niet zindelijk. Het kan dus zijn dat ze je af en toe eens onder piesen. Obelix gaat altijd piepen en onrustig doen als hij moet plassen en op schoot zit, dan zet ik hem snel in de kooi, maar Piet laat het bijvoorbeeld gewoon lopen.
Moet wel even bijgezegd worden dat caviaplas lang niet zo stinkt als bv katten- of konijnenpis. Caviaplas op kleding ruik je amper, het is alleen warm en nat...
(Tsja, Qwerty is een leergierige tante, maar zindelijk worden... )
pi_31352219
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 08:30 schreef zoeperzazke het volgende:
Wat een activiteit trouwens in dit topic in de vroege ochtend!
Iedereen is wakker om de cavia's te verzorgen
pi_31352365
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 08:35 schreef Uiruru het volgende:

[..]

Iedereen is wakker om de cavia's te verzorgen
En dan ontdekken dat je er gister door de drukte rondom mn tentamen vandaag niet meer aan bent toegekomen om witlof etc te kopen... moeten 7 cavia's het op 2 stronkjes witlof doen... *zich een heel slecht baasje voelt* dadelijk na school haal ik toch een partij groenvoer in huis
pi_31352499

Dit zijn Tapas en Sambal trouwens. Ik zal nog wel eens een uitgebreid voorstel verhaaltje maken met meer foto's.
pi_31352531
Ze blijven een schitterend stel samen!!!
pi_31359035
Ik heb een cavia toilet aangeschaft maar hoe pak ik het nu verder aan
pi_31360739
Wat soms werkt is als je er wat drolletjes enzo in legt, dat ze het dan heel misschien gaan gebruiken, maar reken er eerder op dat ze het als lekker bedje gaan gebruiken.
pi_31360751
Wat, wil je je cavia zindelijk maken? Dan moet ik je teleurstellen, dat gaat niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')