abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29453681
Ik ben het één en ander aan het uitzoeken voor de VvE (aangezien ik op tot voorzitter gelanceerd ben). En nu zit ik op het punt dat ik wil gaan kijken of we de maandbijdrage wat kunnen opkrikken. (het is slechts 14,50 op het moment.)

Maar wat is een redelijk bedrag? Ik zat zelf aan ongeveer 75,- euro te denken aan VvE inleg en daarnaast 19,70 aan bestuurskosten* per maand.
(*ik heb besloten het VvE bestuur uit te gaan besteden, ik voel er weinig voor iets te doen waar ik geen verstand van heb).

Wat betalen jullie gemiddeld aan VvE kosten en wat vinden jullie redelijk?
Profiel opgeheven.
pi_29453802
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 22:58 schreef Bierie het volgende:
Het gaat er toch niet om wat redelijk is, maar wat nodig is.
Wat zijn de kosten die de VvE maakt ?
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_29453966
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 23:02 schreef Bruce117 het volgende:

[..]

Het gaat er toch niet om wat redelijk is, maar wat nodig is.
Wat zijn de kosten die de VvE maakt ?
Mee eens.
Dat is dus geheel onduidelijk, de VvE is zo goed als slapende op het feit na dat iedereen de bijdrage nog overmaakt.
Er worden dus geen kosten gemaakt omdat er geen plan van onderhoud enzovoort is. Ik zou dit graag anders zien en het liefste dit gewoon door een VvE bestuurskantoor laten doen.

Als er al kosten worden gemaakt is dat geheel ad-hoc, "Oh het dak lekt, nou in dat geval het potje maar opentrekken" Maar er is niet echt sprake van een preventief beleid.
Profiel opgeheven.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 23:18:50 #4
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29454186
het ligt aan de kosten en of er plannen zijn etc.. er moet zeker een reservering gemaakt worden voor onderhoud.Anders dan zullen er zeker problemen komen.. Denk aan een kapotte ketel, lift, rotte koziijnen, kleine reparaties, loon huismeester etc.... Ook de schoonmaak van de algemene ruimtes moet geregeld worden. Hoeveel mensen wonen er in het app. complex? reken erop dat de begroting moet worden goedgekeurd door een accountant en je dus niet zomaar wat aan mag rommelen .

Verder moet er minstens eens per jaar een vergadering belegd worden waarin de begroting wordt vastgesteld en er evt besluiten worden genomen over onderhoud etc..

Bedenk wel dat er nu geen kosten zijn, maar wat doe je als er geen reservering is en er moet ineens dringend iets duurs gerepareerd worden, ga je dan bijv. 3000 euro per bewoner vragen ineens? Dat kan tot grote problemen leiden. Ik zou zeker aanraden een reservering te maken voor onderhoud en de maandbijdrage ruim vast te stellen om de VVE in een wat gezonder financieel jasje te steken, ik denk dat een VVE bijdrage van 150 euro per maand redelijk gemiddeld is.

Uitebesteden heeft voordelen en nadelen, het nadeel is dat het erg duur is en dat externe bestuurders geen "band" hebben met het complex. Verder blijf je een lokaal bestuur nodig houden voor dagelijkse dingen, het voordeel is dat je erg ingewikkelde zaken en het beleggen van vergaderingen, de incasso van de bijdrage(!!) ,regelen van accountants enzo door het externe bestuur kan laten doen.

Bij het app. complex waar ik woonde (74 appartementen) kostte het gedeeltelijk externe bestuur zon 25000 euro per jaar. (zon 28 euro per maand per appartement.)

[ Bericht 3% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 05-08-2005 23:29:29 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_29455259
Ik als huurder heb niet te maken met VvE bijdrages, maar was het niet zo dat slapende VvE niet meer toegestaan waren?
Dat je dus meer moest doen dan bij nood de knip trekken en de reparatie aan het dak betalen?
pi_29460172
appartement waar ik ga wonen zijn ze ook een VVE op aan het richten, er is 1 vergadering geweest, daar hebben ze een beetje globaal op papier gezet wat het gaat kosten per appartement, mijn deel komt op iets minder dan 300 euro per jaar, en de berekening telt een bedrag voor vervangen dakramen, vervangen intercoms etc etc, wil niet zeggen dat het ook echt gaat gebeuren maar dan is in ieder geval bekend wat je ongeveer kwijt bent....

VVE van eigenaren staat trouwens los van servicekosten volgens mij......?
pi_29460900
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 07:30 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[...]
VVE van eigenaren staat trouwens los van servicekosten volgens mij......?
Het gebouw waar ik woon is "gedeeltelijk vrij van huur" dwz dat er dus nog mensen wonen die hun appartement huren bij een andere organistatie. Die organisatie betaald de vve bijdrage aan de vve (zullen ze wel doorberekenen in de huur/servicekosten).
Ik betaal overigens ±123,-/maand (60m2 2kamer) incl. stookkosten.
Door de vve is een onderhoudsplan opgesteld voor de komende 13 jaar en er is jaarlijks een vergadering.
pi_29461376
Waarom laat je geen offerte / onderhoudsplan opstellen? Dan weet je waar je aan toe bent.

Zoek een professioneel VvE-kantoor, laat ze een inventarisatie van jullie complex doen en een voorstel indienen. Voor het doen van die inventarisatie moet je waarschijnlijk wel wat dokken, maar dan kun je de andere eigenaren een onderbouwing geven waarom de verhoging nodig is.

Want als je de VvE-bijdrage opeens met een factor 10 gaat verhogen, omdat jij dat wel een goed idee vindt, krijg je gezeik. Hoe dan ook.
pi_29461410
Ik betaal ¤ 12,41 per maand. Maar het gebeurt nogal eens dat ze ineens besluiten om iets groots te doen en dan moet ik even 300 euro ophoesten. Toen ik het huis kocht, verkeerde ik onder de indruk dat alles wat de VvE deed, werd betaald vanuit de vaste bijdrage. Niet dus. Ik zou liever een wat hoger maandbedrag hebben dan iedere keer die vervelende verrassingen die ik me doorgaans niet echt kan veroorloven.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 10:29:51 #10
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29461487
ik moest 200 euro VVE bijdrage per maand betalen. Ik vond dat ook te gek, maar er was een sterke lobby tussen een aantal eigenaren het complex op ridicuul dure wijze te renoveren. Op dit moment is de VVE bijdrage bij dat omplex zelfs 270 euro per maand. Geld wat dat niet aftrekbaar is en ook nog eens gevolgen heeft voor de verkoopbaarheid van de appartementen. Ik koop nooit meer een appartement, de VVE levert vaak een hoop gezeur op en beslissingen waar je het totaal niet mee eens bent worden erdoor gedrukt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_29461508
Bij ons is er een hele goede en actieve VvE. Ik betaal E150 servicekosten per maand en daar ligt een gedetailleerd meerjarenonderhoudsplan aan ten grondslag. Verder ook netjes ieder jaar een jaarrekening en een begroting voor het komende jaar. Inmiddels een flinke reserve voor de dingen die komen gaan. Als eigenaar lage servicekosten betalen is alleen leuk als je weg bent voor de klappen vallen.

Wat is redelijk? Hangt toch echt van de huidige staat van het gebouw af, onderhoud aan het gebouw dat de komende jaren nodig is, abonnement liftonderhoud, schoonmaakkosten, eventuele andere inkomsten (verhuur gsm-antenne bijv.). Ik zou is bij VEH kijken of zij misschien diensten op het gebied van slapende VvE's verlenen. Bestuurkosten hier zijn trouwens E9250 per jaar voor 2004.
pi_29461534
Ik betaal 95 euro Servicekosten en de VvE is een gezonde staat, dwz. genoeg geld backup en geen grote onderhoudsdingen die eraan zitten te komen .
Het wordt overigens beheerd door: VvE NEderland ( http://www.vvenederland.nl/content/default.asp ). Volgens mijn (kopende) makelaar een goed bedrijf.
pi_29461607
Bij onze VvE komt er nooit iemand op de vergadering. Terwijl de VvE een beslissingsmachtiging heeft voor alle huurhuizen (geloof ik dat het zo zat), zodat zij elke beslissing erdoor kunnen douwen.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 10:43:25 #14
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29461659
het is wel netto geld dat je kwijt bent. Ik was meer aan de VVE kwijt dan netto aan mn hypotheek, dan zijn de verhoudngen echt zoek. Een meerjarenonderhoudsplan is prima, maar men moet zich erwel aan commiteren.

Het probleem bij ons was dat het meerjaren onderhoudsplan na 2 jaar alweer op de schop ging toen moest er 10.000 euro betaald worden voor een lange termijn studie (wat ook nog broddelwerk bleek te zijn) en toen moest de bijdrage ineens steeds jaarlijks verhoogd worden met 4% en als klap op de vuurpijl wilde men ineens de gevels totaal onnodig gaan uitbouwen met kosten die in de miljoenen gaan lopen en resultaat pas na meer dan 10 jaar zichtbaar is en de huidige eigenaren al voor zouden moeten bloeden.

Toen was voor mij en een groot aantal anderen de maat vol en heeft men massaal de app. te koop gezet. Ook nu blijkt dat ze lastig verkoopbaarzijn geworden want sommigen staan al meer dan een jaar te koop. Ik was hem snal kwijt omdat ik hem onder de prijs verkocht heb.. (ik wilde niet met dubble woonlasten zitten omdat ik al in een verhuizing zat door plotseling ander werk in Belgie)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_29461777
Mocht ik ooit een keer verhuizen, dan wil ik dus ook geen apartement met VvE meer. Ik vind het waardeloos. Ze doen geen flikker en als ze iets doen moet dat ineens betaald worden terwijl je al elke maand betaalt...
pi_29461795
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 10:32 schreef anarchitect het volgende:
Bestuurkosten hier zijn trouwens E9250 per jaar voor 2004.
Hier gebruiken wij Vervane Beheer.
pi_29461898
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 10:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Mocht ik ooit een keer verhuizen, dan wil ik dus ook geen apartement met VvE meer. Ik vind het waardeloos. Ze doen geen flikker en als ze iets doen moet dat ineens betaald worden terwijl je al elke maand betaalt...
VVE is een wettelijke verplichting bij appartementen.
dat wordt dus een keuze wel of geen appartement
pi_29462133
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 10:58 schreef frederik het volgende:
VVE is een wettelijke verplichting bij appartementen.
dat wordt dus een keuze wel of geen appartement
Geen appartement dan dus.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 11:27:29 #19
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29462449
het is vooral waardeloos dat je niet zelf kan beslissen wat er met je geld gebeurt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 11:28:18 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_29462466
wij doen 130 euro per maand.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_29462467
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 11:27 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het is vooral waardeloos dat je niet zelf kan beslissen wat er met je geld gebeurt.
Nou ja, er wordt wel over gestemd. Maar als jij de enige bent die komt opdagen en de VvE heeft zelf een stuk of wat machtigingen...
pi_29462494
Komen wel enorme bedragen voorbij hier. Maar ja, ik heb een appartement dat nu ongeveer 80k waard is, dat maakt misschien ook veel uit?
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 11:33:23 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_29462593
een keer per halfjaar komen we ff samen en beslissen we wat te doen. gaat altijd wel goed.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 11:34:17 #24
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_29462611
Ik betaal 230 per kwartaal. Wat ik teveel vind aangezien ik in een pas gerenoveerd appartement woon. Maar we zijn bezig er wat aan te doen.
pi_29462805
Ik zou met die lage bedragen (12 en 14 euro) ook goed uitzoeken wat er allemaal voor gedaan wordt. Je zou raar staan te kijken indien na brand bijvoorbeeld blijkt dat er geen brandverzekering is afgesloten door de vve (en je het zelf ook niet hebt geregeld)
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 11:49:53 #26
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29462944
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 11:42 schreef frederik het volgende:
Ik zou met die lage bedragen (12 en 14 euro) ook goed uitzoeken wat er allemaal voor gedaan wordt. Je zou raar staan te kijken indien na brand bijvoorbeeld blijkt dat er geen brandverzekering is afgesloten door de vve (en je het zelf ook niet hebt geregeld)
dat is een verplichte voorwaarde van alle hypotheekverstrekkers, dus dat zal zeker wel geregeld zijn. Waarschijnlijk is dat ook het enige dat er van dat geld betaald wordt.

In het algemeen is 100-150 euro per maand ,afhangend van de financiele positie van de VVE en de staat van het gebouw, is redelijk denk ik.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_29463178
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 11:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dat is een verplichte voorwaarde van alle hypotheekverstrekkers, dus dat zal zeker wel geregeld zijn. Waarschijnlijk is dat ook het enige dat er van dat geld betaald wordt.

In het algemeen is 100-150 euro per maand ,afhangend van de financiele positie van de VVE en de staat van het gebouw, is redelijk denk ik.
Die verplichting gaat bij een VVE niet op
- de VVE zelf heeft als het goed is nergens hypotheekrechten verpand
- de appartementseigenaren kunnen hun appartmentsrechten met hypotheek hebben bezwaard
- in de meeste gevallen verzorgt de VvE (de niet hypotheek hebbende partij dus) de brandverzekering
- is 12 euro niet wat weinig voor een appartement van 80.000?
- doet die VvE hun werk verder gratis indien de volle 12 euro naar die verzekering gaat?

Ik heb sterk het idee dat die 12 danwel 14 euro de kosten zijn om 1 keer in de zoveel tijd een rekening te krijgen voor het dan noodzakelijke onderhoud, plus de kosten voor het houden van de eventuele vergaderingen, dat er naast wat papierwerk, en koffie voor het bestuur niets voor gedaan wordt
pi_29463190
Het gebouw waarin ik woon is van '80 en in zeer goede staat. Het enige dat ik de VvE tot nu toe heb zien doen is het schoonmaken van de dakgoot, het hogedrukreinigen van mijn balkon en het opnieuw leggen van de vier tegels voor mijn hokdeur. Voor het reinigen van mijn balkon moest ik iets van 160 euro betalen. WTF? Ik had het zelf voor nog geen 10 euro kunnen doen, maar dat mag dus niet. Een vriendin had toevallig net zelf de hele boel schoongemaakt (wist niet dat ze dat gingen doen) en moest tóch die 160 euro ophoesten.
pi_29463236
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 11:58 schreef frederik het volgende:
- de appartementseigenaren kunnen hun appartmentsrechten met hypotheek hebben bezwaard
- in de meeste gevallen verzorgt de VvE (de niet hypotheek hebbende partij dus) de brandverzekering
- doet die VvE hun werk verder gratis indien de volle 12 euro naar die verzekering gaat?

Ik heb sterk het idee dat die 12 danwel 14 euro de kosten zijn om 1 keer in de zoveel tijd een rekening te krijgen voor het dan noodzakelijke onderhoud, plus de kosten voor het houden van de eventuele vergaderingen, dat er naast wat papierwerk, en koffie voor het bestuur niets voor gedaan wordt
Ik moet dus eenmaal in de zoveel tijd bijbetalen als ze weer iets doen.

Ze hadden plannen om de boel te laten schilderen. Voor 800!!!! euro per appartement. Let wel, we hebben het hier over één kleine dakkapel en twee deuren. Gelukkig schijnt daar een stokje voor te zijn gestoken.
pi_29463393
ik heb even gekeken of 12 euro veel of weinig zou zijn als woonhuisverzekering voor een huis van 80000
Als eigenaar ben je (voor een eensgezinshuis, appartementen hebben ze het verder niet over) 4 euro per maand kwijt voor een woonhuisverzekering (5 euro incl glasverzekering) bij unive.

Zou dus kunnen dat jullie huis (zowel lupa als bierie) wel verzekerd is, hoewel een controle op de gegevens wel aan te raden is, kans is namelijk aanwezig dat er geen verzekering is, en daarachter komen na brand is niet gewenst
pi_29463470
Ik heb zelf een brandverzekering.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 12:17:55 #32
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29463574
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 11:58 schreef frederik het volgende:

[..]

wat ik bedoel is dat de hypotheekverstrekker daar op controleert. Is het niet door de VVE geregeld, moet je er zelf 1 hebben.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 15:32:30 #33
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_29467036
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 22:58 schreef Bierie het volgende:
ik heb besloten het VvE bestuur uit te gaan besteden
Moet toch altijd nog besloten worden door de vergadering
quote:
Hier is geen zinnig antwoord op te geven, tenzij je weet wat de huidige staat van de appartementen is, en wat het plan voor de komende jaren is.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_29467091
Ik betaal 85,20
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_29467371
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb zelf een brandverzekering.
Volgens mij is normaal gesproken je eigen brandverzekering bedoeld voor vervanging van de inboedel, en de collectieve brandverzekering (VVE) bedoeld voor herbouw/renovatie van het gebouw/complex na brand.

(Bij ons wel in ieder geval. Ik betaal een kleine 100 euro per maand aan VVE.)

Overigens valt het me op dat vele hier over "ze" spreken bij de VvE, maar de VvE dat ben je zelf met de huurders (oeps, edit:) kopers bij elkaar. Hooguit is het praktische gedeelte uitbesteed aan een professioneel bureau, maar de VvE, dat ben je zelf, als bewoners van een complex.
Heb je een slapende VvE, dan niet zeiken over "ze", maar zelf de energie erin steken om het weer te laten floreren. Er zit geen geheime "ze" verstopt die besluiten kan nemen zonder dat jij daar invloed op hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Roquefort op 06-08-2005 16:14:24 ]
twee violen en een trommel en een fluit
pi_29467439
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 15:53 schreef Roquefort het volgende:
Er zit geen geheime "ze" verstopt die besluiten kan nemen zonder dat jij daar invloed op hebt.
Wel als je de enige (!) bewoner bent die komt opdagen voor de vergadering, zodat het bestuur (dat mag beslissen voor de huurwoningen) de meeste stemmen heeft en dus alle ideeën die ze hebben erdoor kunnen drukken.

Ik heb 0 invloed zolang het de andere bewoners geen lor interesseert...
pi_29467661
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 15:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Wel als je de enige (!) bewoner bent die komt opdagen voor de vergadering, zodat het bestuur (dat mag beslissen voor de huurwoningen) de meeste stemmen heeft en dus alle ideeën die ze hebben erdoor kunnen drukken.

Ik heb 0 invloed zolang het de andere bewoners geen lor interesseert...
Dat kan alleen bij een tweede vergadering, minderheidsbesluiten - als er bij de eerste vergadering onvoldoende stemmen (volmachten) aanwezig zijn. Maar zelfs dan heb jij net zoveel stemaandeel als de bestuursleden als je aanwezig bent bij de vergadering.
Bestuur is meestal niet meer dan 2 a 3 personen, dus je hebt ook maar drie volmachten nodig om zelf de meerderheid te hebben als het de andere bewoners geen lor interesseert en ze dus zowel niet komen als geen volmachten geven.
pi_29467711
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 16:12 schreef Roquefort het volgende:
Dat kan alleen bij een tweede vergadering, minderheidsbesluiten - als er bij de eerste vergadering onvoldoende stemmen (volmachten) aanwezig zijn. Maar zelfs dan heb jij net zoveel stemaandeel als de bestuursleden als je aanwezig bent bij de vergadering.
In dit geval ging het om een tweede vergadering. Ik had één stem, het bestuur had drie of vier volmachten.
quote:
Bestuur is meestal niet meer dan 2 a 3 personen, dus je hebt ook maar drie volmachten nodig om zelf de meerderheid te hebben als het de andere bewoners geen lor interesseert en ze dus zowel niet komen als geen volmachten geven.
Dan moet ik dus wel volmachten hébben...

Probleem is ook dat een deel van de woningen nu nog huurwoningen zijn en dat de VvE dus de volmachten heeft voor die huurwoningen, of dat het bedrijf dat die volmachten heeft gewoon overal in meegaat (weet niet meer precies welke van de twee het was).
pi_29467817
Tsja, het blijft natuurlijk wel een vereniging die meerderheidsbesluiten neemt door erover te stemmen.
Hoe kan het anders?

Dat bedrijf kan geen volmachten hebben. Wel kunnen de leden van het bestuur volmachten hebben gekregen. Als ze hun werk niet goed doen en je kunt dat uitleggen aan de volmachtgevers kun je ook zelf die volmachten proberen te trekken.

Maar de meerderheid beslist natuurlijk hoe dan ook, zoals dat in alle verenigingen zo gaat eigenlijk.
En altijd is er wel een minderheid die er andere gedachten over heeft die dat besluit dan maar moet slikken. Je kunt het democratie noemen, maar ook meerderheidsdictatuur.
pi_29467881
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 16:21 schreef Roquefort het volgende:
Tsja, het blijft natuurlijk wel een vereniging die meerderheidsbesluiten neemt door erover te stemmen.
Hoe kan het anders?

Dat bedrijf kan geen volmachten hebben. Wel kunnen de leden van het bestuur volmachten hebben gekregen. Als ze hun werk niet goed doen en je kunt dat uitleggen aan de volmachtgevers kun je ook zelf die volmachten proberen te trekken.

Maar de meerderheid beslist natuurlijk hoe dan ook, zoals dat in alle verenigingen zo gaat eigenlijk.
En altijd is er wel een minderheid die er andere gedachten over heeft die dat besluit dan maar moet slikken. Je kunt het democratie noemen, maar ook meerderheidsdictatuur.
Op zich is er helemaal niks mis met meerderheidsbesluiten, wel als die meerderheidsbesluiten worden gemaakt door degenen die de ideeën bedenken en niet door degenen die ze moet bekostigen.
pi_29467971
Maar nogmaals: alleen de bezitters van de huizen (de kopers en de woningbouwvereniging van de huurders in jouw complex) zijn stemgerechtigd. En volmachten kunnen alleen gegeven worden aan stemgerechtigden. Kortom, alleen degenen die de boel medebekostigen hebben ueberhaupt een stem. Een bedrijf dat je inhuurt voor de praktische gang van zaken bij een VvE kan geen stem hebben, ook niet bij volmacht.

(Dan zouden ze zichzelf kunnen inhuren, dat kan onmogelijk.)

Ze kunnen hooguit een idee verzinnen waar de leden van de VvE over moeten stemmen.
pi_29468027
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 16:30 schreef Roquefort het volgende:
Maar nogmaals: alleen de bezitters van de huizen (de kopers en de woningbouwvereniging van de huurders in jouw complex) zijn stemgerechtigd. En volmachten kunnen alleen gegeven worden aan stemgerechtigden. Kortom, alleen degenen die de boel medebekostigen hebben ueberhaupt een stem. Een bedrijf dat je inhuurt voor de praktische gang van zaken bij een VvE kan geen stem hebben, ook niet bij volmacht.

(Dan zouden ze zichzelf kunnen inhuren, dat kan onmogelijk.)

Ze kunnen hooguit een idee verzinnen waar de leden van de VvE over moeten stemmen.
Ik bedoelde het bedrijf dat de huurhuizen in bezit heeft. Díe hebben dus wel volmachten, voor elke huurwoning eentje...
pi_29468377
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 16:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik bedoelde het bedrijf dat de huurhuizen in bezit heeft. Díe hebben dus wel volmachten, voor elke huurwoning eentje...
Nee, die hebben geen volmacht. Die hebben stem, ze zijn immers de eigenaar van hun appartementen net zoals jij dat bent van de jouwe.

* Roquefort is een pietlut Maar kennis is macht. Hoe meer je de regeltjes snapt, hoe beter ze je voor jezelf kunt uitbuiten.

Als dat verhuurbedrijf de macht heeft door passiviteit van de overige bewoners zit er helaas niets anders op dan actief volmachten te gaan werven als je het anders wilt. (en tsja, daar zou ik zelf ook al snel te lui voor zijn. )
pi_29468411
Dat is inderdaad wat ik zou moeten doen. En ik denk niet dat dat een succes gaat worden eigenlijk... Ik zie dat ook helemaal niet zitten. Maar ik snap niet goed dat het de andere bewoners niet interesseert. Het gaat immers om hun geld...
pi_29472809
In mijn net gekochte appartement betaal ik 116 euro per maand, maar dan heb je ook wat. Overal dubbel glas en kunstof kozijnen. Verder is het groot onderhoud net geweest en is het groot onderhoud in de laatste fase. Alleen de achterkant van het complex moet nog gedaan worden (gestraalt, gevoegd en dergelijke)
Verwachting is dat de bijdrage dan iets omlaag gaat omdat het natuurlijk geen spaarpotje moet worden voor toekomstige bewoners, als ik het goed begrepen heb klagen de bewoners over de hoge bijdrage dus hopelijk gaat het omlaag.

De vve zit goed bij kas voor het onderhoud dus extra bijdragen verwacht ik niet eigenlijk

Je moet het zo zien: bij een normaal huis (rijtjes huis) zul je ook je onderhoud moeten begroten en dat is toch denk ik per jaar gezien toch ook wel een bedrag (kozijnen vervangen is ook niet goedkoop)

plus voordeel is dat ik 2 linkerhanden heb dus dat het gedaan wordt voor je vind ik een groot voordeel
pi_29472855
Ik weet niet tot hoeverre dit aanvult, maar reken maar dat ik zelf liever een actieve VvE heb die ook rekening houdt met de toekomst. Je hebt namelijk te maken met klein/groot onderhoud. Wat als het dak eens aangepakt moet worden? Wat als er overal geverfd moet worden? Al dit soort zaken zijn vastgesteld in de zg meerjaren onderhoudsplan. Je betaald maandelijks een bijdrage waarmee een pot wordt opgebouwd voor dit soort zaken. Stel je hebt dit niet, dan komt op dat moment de bewoners voor ineens een hele dure aanslag. Sterker nog: het is sinds kort bij de wet verplicht dat de VvE een gezonde fonds dient te hebben.
Een copy-paste uit mijn VvE mailing:
quote:
Onlangs heeft er een wetswijziging voorgedaan in het appartementsrecht. Deze wetswijziging is vanaf 1 mei van kracht gegaan.

De wetswijziging houdt het volgende in: Wanneer u een appartement koopt krijgt u bij de notaris een verklaring of de vorige eigenaar een schuld had bij de VvE. Dit is belangrijk, omdat eventuele schuld gedeeltelijk of geheel op de koper kan worden verhaald.

Verder moet iedere VvE voortaan een reservefonds hebben voor grote en/of onverwachte uitgaven. In principe krijgt de VvE tot 1 mei de tijd om zo’n fonds op te richten.
Niemand houdt van betalen, maar uiteindelijk is iedereen blij dat hij/zij niet voor verassingen komen te staan. Een betaling van <50 euro in de maand zou bij mij alle alarmbellen laten rinkelen, want je bent vroeg of laat flink de klos. Tenzij je voor die tijd gaat verhuizen....

Succes,
pi_29481992
Het onderhoud stelt bij mijn woning zodanig weinig voor dat ik het makkelijk zelf kan doen. Het is ook geen appartementencomplex waar ik in zit, het is een bovenwoning (zeg maar de zolderverdieping van wat normaal een eengezinswoning zou zijn) met een eigen opgang. Ik zou het veel liever zelf doen, dat zou goedkoper zijn dan de dingen die de VvE doet.
pi_29482003
ik betaal 90 euro en ben secretaris in de VvE...
het uitbesteden hebben wij juist teruggedraaid.... pffff wat een ellende zeg.... kijk maar uit met welke instantie je in zee wil gaan!
  zondag 7 augustus 2005 @ 13:24:09 #49
33954 ElisaB
pi_29484929
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 09:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het onderhoud stelt bij mijn woning zodanig weinig voor dat ik het makkelijk zelf kan doen. Het is ook geen appartementencomplex waar ik in zit, het is een bovenwoning (zeg maar de zolderverdieping van wat normaal een eengezinswoning zou zijn) met een eigen opgang. Ik zou het veel liever zelf doen, dat zou goedkoper zijn dan de dingen die de VvE doet.
Tot je dak naar de knoppen gaat
pi_29486856
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 13:24 schreef ElisaB het volgende:
Tot je dak naar de knoppen gaat
Plat dak van beton. Moet toch heel wat gebeuren wil dat naar de knoppen gaan lijkt mij...
pi_29490122
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 15:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Plat dak van beton. Moet toch heel wat gebeuren wil dat naar de knoppen gaan lijkt mij...
Ook aan een dak van Beton moet wel eens onderhoud aan plaats vinden.
Maar het kan ook opeens ergens gaan lekken, en dan zijn de kosten ook behoorlijk hoog.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_29491521
Plus dat dat dak vast niet alléén uit beton bestaat...
pi_29504345
Bedankt alvast voor alle reacties

Om het een en ander op te helderen. Het gaat hier slechts om 1 pand die is onderverdeeld in 3 appartementen een zeer kleine VvE dus

Maar het geval is dat de vorige eigenaar van mijn appartement de bestuurder was en volgens mij nog nooit ene flikker uitgevoerd heeft.

Ik ben eens goed door mijn papieren gaan stoeien en ben een oud onderhoudsplan tegengekomen. Aan de hand daarvan heb ik besloten een brief op te stellen met de volgende inhoud:

Beste buren,

Zoals jullie wellicht hebben begrepen van de gemeente Den Haag (zie bijlage 1) heeft het pand van de buren inmiddels een aanschrijving gekregen om noodzakelijk onderhoud uit te gaan voeren.

Een deel van dit onderhoud betreft ook ons pand en zal dus ook deels door onze VvE bekostigd moeten worden. Omdat in het verleden er wel een VvE is opgericht maar sinds de oprichting weinig is gedaan aan het bestuur van de VvE en het onderhoud aan het pand wil ik jullie vriendelijk verzoeken mee te helpen met het opnieuw in leven blazen van de VvE “183-185-187”.

In het verleden was de bestuurder de heer ---- die zijn appartement inmiddels heeft verkocht aan mij de heer -----.

Ik wilde voorstellen om binnenkort opnieuw te gaan kijken naar de stand van het onderhoud. Als bijlage 2 treffen jullie aan het onderhoudsplan uit 1999 maar nu omgerekend in euro’s. Ik stel voor om aan de hand van dit bestaand plan een nieuw onderhoudsplan op te stellen wat ingaat vanaf 2005/2006.

Ook wilde ik met jullie bespreken of het jullie goedkeuring heeft om het bestuur uit te besteden aan een VvE bestuurskantoor die dan voor ons de administratieve en technisch bestuur kan uitvoeren en slechts om onze goedkeuring zal vragen bij onderhoud. Bijgevoegd zit de opgevraagde offerte voor de omkosten van dit extern beheer (bijlage 3). De kosten zullen op maandbasis voor ons ieder 17,25 euro worden bovenop de bestaande VvE bijdrage van 11,34 euro die wij ieder op dit moment betalen als VvE bijdrage.

Aan de hand van het onderhoudsplan (bijlage 2) lijkt het mij niet meer dan redelijk dat de VvE bijdrage wellicht verhoogd moet worden naar EUR 65,- (ruwe schatting op basis van onderhoudsplan. nader te bespreken) per maand Om het onderhoudsplan te kunnen financieren en voldoende reserveringen op te bouwen voor calamiteiten.
Tevens wil ik eventueel met jullie goedkeuren wellicht een gezamelijke verzekering afsluiten op het pand om te voorkomen dat de verzekeringen die wij ieder afzonderlijk hebben afgesloten de situatie creëert waarin wij misschien onderverzekerd zullen zijn.
Dit zal eventueel besproken kunnen worden met de VvE bestuurder “woningbeheer” mochten wij ervoor kiezen om het bestuur inderdaad uit te besteden of eventueel is dit onderling te bespreken.

Hopelijk kunnen we binnenkort een VvE vergadering of onderonsje houden om het een en ander duidelijk te krijgen.

Graag heb ik hierop jullie reactie en hoop ik spoedig samen tot een besluit te kunnen komen.

Met vriendelijke groet,

De buurman van nr 187

Wat denken jullie is dit een goed begin om de VvE weer actief te krijgen?
Profiel opgeheven.
pi_29507278
Lijkt me een prima brief.
pi_29509144
Goed de brief is inmiddels bij de buren van mijn VvE in de bus gedaan ben benieuwd naar de reacties... Houd jullie op de hoogte.

Ben ook voor het eerst de buurvrouw van het aangrenzend pand tegengekomen. ik wees haar op het feit dat haar VvE een aanschrijving had van de gemeente maar ze sprak alleen maar chinees en engels en wist niet eens wat haar boven het hoofd hangt totdat ik het uitlegde

Ze zou eens gaan overleggen met haar partner. Zeker nadat ik aangaf dat het niet gehoor geven van de aanschrijving een flinke boete zou opleveren volgens de brief van de gemeente...
(Voor de duidelijkheid ik ben als bestuurder op de hoogte gesteld door de gemeente van het schrijven aan het naastgelegen pand omdat wellicht onze medewerking nodig was ivm een gedeelde portiek).
Profiel opgeheven.
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 02:46:29 #56
33954 ElisaB
pi_29514153
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 15:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Mwah, wij hadden vorig jaar lekkage aan het platte dak van beton. Geen feest kan ik je zeggen
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 15:30:27 #57
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_29520884
Onze servicekosten zijn zo.n 80 euro
wordt aan gewerkt....ben net terug
pi_29522410
Goede brief idd.

Blij dat ik in een goedlopende grote VvE zit; niet bepaald de leukste materie om nu eens even lekker in te duiken en de boel op poten te zetten. Succes dus!
pi_29527586
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 17:44 schreef Roquefort het volgende:
Goede brief idd.

Blij dat ik in een goedlopende grote VvE zit; niet bepaald de leukste materie om nu eens even lekker in te duiken en de boel op poten te zetten. Succes dus!
Ik vind het in die mate vervelend dat ik voor m'n gevoel wel een beetje appartement af ben. Mijn volgende woning zal hoogstwaarschijnlijk dan ook een eengezinswoning zijn oid waarbij ik alleen en ik de verantwoordelijke zullen zijn van het onderhoud.

En tja feit is dat ik dit beter had moeten uitzoeken voordat ik een appartement kocht. Maar met schade en schande word je wijzer. (helaas )
Profiel opgeheven.
pi_29534627
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 23:07 schreef Bierie het volgende:
waarbij ik alleen en ik de verantwoordelijke zullen zijn van het onderhoud.
Multiple Personality Syndrome?
pi_29537084
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 08:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Multiple Personality Syndrome?
Ja een beetje. Ik en ikzelf hebben het graag zoals ik het hebben wil en daar zijn anderen niet handig bij toch? Ja vind ik ook.
Profiel opgeheven.
pi_29554892
Misschien loop ik wel een beetje op de zaken vooruit, maar toch voor de zekerheid.
Is er iets wat je kan doen als je mede VvE leden weigeren actief een bijdrage te leveren?

Het is nu 2 dagen geleden dat ik de brief heb verzonden en ik begin sterk het gevoel te krijgen dat 1 van de buren waarmee ik normaliter een vrij normale buurrelatie mee heb mij actief probeert te ontwijken.

Wat kan je eigenlijk doen als je in een VvE zit die je als enige zijn plichten na wilt laten komen en de anderen steken hier geen moeite, tijd of geld in? Wachten totdat de boel wegrot en de gemeente gaat klagen oid?
Profiel opgeheven.
  donderdag 11 augustus 2005 @ 11:08:27 #63
33954 ElisaB
pi_29556202
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 10:04 schreef Bierie het volgende:
Wat kan je eigenlijk doen als je in een VvE zit die je als enige zijn plichten na wilt laten komen en de anderen steken hier geen moeite, tijd of geld in? Wachten totdat de boel wegrot en de gemeente gaat klagen oid?
Gewoon de procedures volgen die je moet volgen en dus uiteindelijk desnoods zónder die buur de beslissingen nemen.

Wat die procedures precies inhouden ben ik vergeten. Maar als je ergens een stelletje info-boekjes opduikelt over het hoe en wat van een VvE, dan kun je het daarin vast en zeker vinden.
pi_29581032
Nou goed nieuws.

1 van de buren heeft telefonisch contact met mij gezocht over de brief die ik heb verzonden en is het met mij eens dat het wellicht een goed idee is om het bestuur uit te besteden aan een bureau en dat het tijd is om er iets aan te doen. Wel wil hij zeker weten of 65,- euro niet wat hoog is (iets wat ik al verwachte vandaar dat ik bewust een hoge schatting heb gemaakt).

Hij wil dus binnenkort afspreken in persoon om het een en ander af te spreken en wat knopen door te hakken samen met de andere buurman. En waarom het leek dat hij me ontweek, hij bleek uit logeren te zijn bij zijn kinderen grinnik

Houd jullie op de hoogte.
Profiel opgeheven.
pi_29581485
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 14:30 schreef Bierie het volgende:
Nou goed nieuws.

1 van de buren heeft telefonisch contact met mij gezocht over de brief die ik heb verzonden en is het met mij eens dat het wellicht een goed idee is om het bestuur uit te besteden aan een bureau en dat het tijd is om er iets aan te doen. Wel wil hij zeker weten of 65,- euro niet wat hoog is (iets wat ik al verwachte vandaar dat ik bewust een hoge schatting heb gemaakt).
Zeg 'm maar dat-die 65 euro net genoeg zijn voor de verplichte verzekeringen en 't aller-hoogst-noodzakelijke onderhoud. Waar ik zit betaal ik 113 euro per maand, en daar komt nog een jaarlijkse afrekening bovenop van 600 euro. Dus netto iets van 160 euro per maand.

...of is jouw buurman in staat om in een keer nieuwe kozijnen/dakpannen/ander groot onderhoud te betalen?
pi_29889580
Meer positief nieuws. Ook de andere buurman heb ik inmiddels kunnen spreken. Deze is het dus juist wel weer roerend eens met het verhogen van de bijdrage. Wat hem betreft mocht het zelfs wel een stuk meer worden dan 65,- euro.

Daarbovenop komt nog dat we het nu allen eens zijn over het samen werken met een VvE bestuurskantoor. Papierwerk wordt rondgemaakt op dit ogenblik.
Profiel opgeheven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')