Het gaat er toch niet om wat redelijk is, maar wat nodig is.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 22:58 schreef Bierie het volgende:
Wat betalen jullie gemiddeld aan VvE kosten en wat vinden jullie redelijk?
Mee eens.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 23:02 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Het gaat er toch niet om wat redelijk is, maar wat nodig is.
Wat zijn de kosten die de VvE maakt ?
Het gebouw waar ik woon is "gedeeltelijk vrij van huur" dwz dat er dus nog mensen wonen die hun appartement huren bij een andere organistatie. Die organisatie betaald de vve bijdrage aan de vve (zullen ze wel doorberekenen in de huur/servicekosten).quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 07:30 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[...]
VVE van eigenaren staat trouwens los van servicekosten volgens mij......?
Hier gebruiken wij Vervane Beheer.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 10:32 schreef anarchitect het volgende:
Bestuurkosten hier zijn trouwens E9250 per jaar voor 2004.
VVE is een wettelijke verplichting bij appartementen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 10:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Mocht ik ooit een keer verhuizen, dan wil ik dus ook geen apartement met VvE meer. Ik vind het waardeloos. Ze doen geen flikker en als ze iets doen moet dat ineens betaald worden terwijl je al elke maand betaalt...
Geen appartement dan dus.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 10:58 schreef frederik het volgende:
VVE is een wettelijke verplichting bij appartementen.
dat wordt dus een keuze wel of geen appartement
Nou ja, er wordt wel over gestemd. Maar als jij de enige bent die komt opdagen en de VvE heeft zelf een stuk of wat machtigingen...quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 11:27 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het is vooral waardeloos dat je niet zelf kan beslissen wat er met je geld gebeurt.
dat is een verplichte voorwaarde van alle hypotheekverstrekkers, dus dat zal zeker wel geregeld zijn. Waarschijnlijk is dat ook het enige dat er van dat geld betaald wordt.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 11:42 schreef frederik het volgende:
Ik zou met die lage bedragen (12 en 14 euro) ook goed uitzoeken wat er allemaal voor gedaan wordt. Je zou raar staan te kijken indien na brand bijvoorbeeld blijkt dat er geen brandverzekering is afgesloten door de vve (en je het zelf ook niet hebt geregeld)
Die verplichting gaat bij een VVE niet opquote:Op zaterdag 6 augustus 2005 11:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
dat is een verplichte voorwaarde van alle hypotheekverstrekkers, dus dat zal zeker wel geregeld zijn. Waarschijnlijk is dat ook het enige dat er van dat geld betaald wordt.
In het algemeen is 100-150 euro per maand ,afhangend van de financiele positie van de VVE en de staat van het gebouw, is redelijk denk ik.
Ik moet dus eenmaal in de zoveel tijd bijbetalen als ze weer iets doen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 11:58 schreef frederik het volgende:
Die verplichting gaat bij een VVE niet op
- de VVE zelf heeft als het goed is nergens hypotheekrechten verpand
- de appartementseigenaren kunnen hun appartmentsrechten met hypotheek hebben bezwaard
- in de meeste gevallen verzorgt de VvE (de niet hypotheek hebbende partij dus) de brandverzekering
- is 12 euro niet wat weinig voor een appartement van 80.000?
- doet die VvE hun werk verder gratis indien de volle 12 euro naar die verzekering gaat?
Ik heb sterk het idee dat die 12 danwel 14 euro de kosten zijn om 1 keer in de zoveel tijd een rekening te krijgen voor het dan noodzakelijke onderhoud, plus de kosten voor het houden van de eventuele vergaderingen, dat er naast wat papierwerk, en koffie voor het bestuur niets voor gedaan wordt
wat ik bedoel is dat de hypotheekverstrekker daar op controleert. Is het niet door de VVE geregeld, moet je er zelf 1 hebben.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 11:58 schreef frederik het volgende:
[..]
Die verplichting gaat bij een VVE niet op
- de VVE zelf heeft als het goed is nergens hypotheekrechten verpand
- de appartementseigenaren kunnen hun appartmentsrechten met hypotheek hebben bezwaard
- in de meeste gevallen verzorgt de VvE (de niet hypotheek hebbende partij dus) de brandverzekering
- is 12 euro niet wat weinig voor een appartement van 80.000?
- doet die VvE hun werk verder gratis indien de volle 12 euro naar die verzekering gaat?
Ik heb sterk het idee dat die 12 danwel 14 euro de kosten zijn om 1 keer in de zoveel tijd een rekening te krijgen voor het dan noodzakelijke onderhoud, plus de kosten voor het houden van de eventuele vergaderingen, dat er naast wat papierwerk, en koffie voor het bestuur niets voor gedaan wordt
Moet toch altijd nog besloten worden door de vergaderingquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 22:58 schreef Bierie het volgende:
ik heb besloten het VvE bestuur uit te gaan besteden
Hier is geen zinnig antwoord op te geven, tenzij je weet wat de huidige staat van de appartementen is, en wat het plan voor de komende jaren is.quote:Wat betalen jullie gemiddeld aan VvE kosten en wat vinden jullie redelijk?
Volgens mij is normaal gesproken je eigen brandverzekering bedoeld voor vervanging van de inboedel, en de collectieve brandverzekering (VVE) bedoeld voor herbouw/renovatie van het gebouw/complex na brand.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 12:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb zelf een brandverzekering.
Wel als je de enige (!) bewoner bent die komt opdagen voor de vergadering, zodat het bestuur (dat mag beslissen voor de huurwoningen) de meeste stemmen heeft en dus alle ideeën die ze hebben erdoor kunnen drukken.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 15:53 schreef Roquefort het volgende:
Er zit geen geheime "ze" verstopt die besluiten kan nemen zonder dat jij daar invloed op hebt.
Dat kan alleen bij een tweede vergadering, minderheidsbesluiten - als er bij de eerste vergadering onvoldoende stemmen (volmachten) aanwezig zijn. Maar zelfs dan heb jij net zoveel stemaandeel als de bestuursleden als je aanwezig bent bij de vergadering.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 15:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Wel als je de enige (!) bewoner bent die komt opdagen voor de vergadering, zodat het bestuur (dat mag beslissen voor de huurwoningen) de meeste stemmen heeft en dus alle ideeën die ze hebben erdoor kunnen drukken.
Ik heb 0 invloed zolang het de andere bewoners geen lor interesseert...
In dit geval ging het om een tweede vergadering. Ik had één stem, het bestuur had drie of vier volmachten.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 16:12 schreef Roquefort het volgende:
Dat kan alleen bij een tweede vergadering, minderheidsbesluiten - als er bij de eerste vergadering onvoldoende stemmen (volmachten) aanwezig zijn. Maar zelfs dan heb jij net zoveel stemaandeel als de bestuursleden als je aanwezig bent bij de vergadering.
Dan moet ik dus wel volmachten hébben...quote:Bestuur is meestal niet meer dan 2 a 3 personen, dus je hebt ook maar drie volmachten nodig om zelf de meerderheid te hebben als het de andere bewoners geen lor interesseert en ze dus zowel niet komen als geen volmachten geven.
Op zich is er helemaal niks mis met meerderheidsbesluiten, wel als die meerderheidsbesluiten worden gemaakt door degenen die de ideeën bedenken en niet door degenen die ze moet bekostigen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 16:21 schreef Roquefort het volgende:
Tsja, het blijft natuurlijk wel een vereniging die meerderheidsbesluiten neemt door erover te stemmen.
Hoe kan het anders?
Dat bedrijf kan geen volmachten hebben. Wel kunnen de leden van het bestuur volmachten hebben gekregen. Als ze hun werk niet goed doen en je kunt dat uitleggen aan de volmachtgevers kun je ook zelf die volmachten proberen te trekken.
Maar de meerderheid beslist natuurlijk hoe dan ook, zoals dat in alle verenigingen zo gaat eigenlijk.
En altijd is er wel een minderheid die er andere gedachten over heeft die dat besluit dan maar moet slikken. Je kunt het democratie noemen, maar ook meerderheidsdictatuur.
Ik bedoelde het bedrijf dat de huurhuizen in bezit heeft. Díe hebben dus wel volmachten, voor elke huurwoning eentje...quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 16:30 schreef Roquefort het volgende:
Maar nogmaals: alleen de bezitters van de huizen (de kopers en de woningbouwvereniging van de huurders in jouw complex) zijn stemgerechtigd. En volmachten kunnen alleen gegeven worden aan stemgerechtigden. Kortom, alleen degenen die de boel medebekostigen hebben ueberhaupt een stem. Een bedrijf dat je inhuurt voor de praktische gang van zaken bij een VvE kan geen stem hebben, ook niet bij volmacht.
(Dan zouden ze zichzelf kunnen inhuren, dat kan onmogelijk.)
Ze kunnen hooguit een idee verzinnen waar de leden van de VvE over moeten stemmen.
Nee, die hebben geen volmacht. Die hebben stem, ze zijn immers de eigenaar van hun appartementen net zoals jij dat bent van de jouwe.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 16:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik bedoelde het bedrijf dat de huurhuizen in bezit heeft. Díe hebben dus wel volmachten, voor elke huurwoning eentje...
Niemand houdt van betalen, maar uiteindelijk is iedereen blij dat hij/zij niet voor verassingen komen te staan. Een betaling van <50 euro in de maand zou bij mij alle alarmbellen laten rinkelen, want je bent vroeg of laat flink de klos. Tenzij je voor die tijd gaat verhuizen....quote:Onlangs heeft er een wetswijziging voorgedaan in het appartementsrecht. Deze wetswijziging is vanaf 1 mei van kracht gegaan.
De wetswijziging houdt het volgende in: Wanneer u een appartement koopt krijgt u bij de notaris een verklaring of de vorige eigenaar een schuld had bij de VvE. Dit is belangrijk, omdat eventuele schuld gedeeltelijk of geheel op de koper kan worden verhaald.
Verder moet iedere VvE voortaan een reservefonds hebben voor grote en/of onverwachte uitgaven. In principe krijgt de VvE tot 1 mei de tijd om zo’n fonds op te richten.
Tot je dak naar de knoppen gaatquote:Op zondag 7 augustus 2005 09:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het onderhoud stelt bij mijn woning zodanig weinig voor dat ik het makkelijk zelf kan doen. Het is ook geen appartementencomplex waar ik in zit, het is een bovenwoning (zeg maar de zolderverdieping van wat normaal een eengezinswoning zou zijn) met een eigen opgang. Ik zou het veel liever zelf doen, dat zou goedkoper zijn dan de dingen die de VvE doet.
Ook aan een dak van Beton moet wel eens onderhoud aan plaats vinden.quote:Op zondag 7 augustus 2005 15:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Plat dak van beton. Moet toch heel wat gebeuren wil dat naar de knoppen gaan lijkt mij...
Mwah, wij hadden vorig jaar lekkage aan het platte dak van beton. Geen feest kan ik je zeggenquote:Op zondag 7 augustus 2005 15:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Plat dak van beton. Moet toch heel wat gebeuren wil dat naar de knoppen gaan lijkt mij...
Ik vind het in die mate vervelend dat ik voor m'n gevoel wel een beetje appartement af ben. Mijn volgende woning zal hoogstwaarschijnlijk dan ook een eengezinswoning zijn oid waarbij ik alleen en ik de verantwoordelijke zullen zijn van het onderhoud.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 17:44 schreef Roquefort het volgende:
Goede brief idd.![]()
Blij dat ik in een goedlopende grote VvE zit; niet bepaald de leukste materie om nu eens even lekker in te duiken en de boel op poten te zetten. Succes dus!
Multiple Personality Syndrome?quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 23:07 schreef Bierie het volgende:
waarbij ik alleen en ik de verantwoordelijke zullen zijn van het onderhoud.
Ja een beetje. Ik en ikzelf hebben het graag zoals ik het hebben wil en daar zijn anderen niet handig bij toch? Ja vind ik ook.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 08:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Multiple Personality Syndrome?
Gewoon de procedures volgen die je moet volgen en dus uiteindelijk desnoods zónder die buur de beslissingen nemen.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 10:04 schreef Bierie het volgende:
Wat kan je eigenlijk doen als je in een VvE zit die je als enige zijn plichten na wilt laten komen en de anderen steken hier geen moeite, tijd of geld in? Wachten totdat de boel wegrot en de gemeente gaat klagen oid?
Zeg 'm maar dat-die 65 euro net genoeg zijn voor de verplichte verzekeringen en 't aller-hoogst-noodzakelijke onderhoud. Waar ik zit betaal ik 113 euro per maand, en daar komt nog een jaarlijkse afrekening bovenop van 600 euro. Dus netto iets van 160 euro per maand.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 14:30 schreef Bierie het volgende:
Nou goed nieuws.
1 van de buren heeft telefonisch contact met mij gezocht over de brief die ik heb verzonden en is het met mij eens dat het wellicht een goed idee is om het bestuur uit te besteden aan een bureau en dat het tijd is om er iets aan te doen. Wel wil hij zeker weten of 65,- euro niet wat hoog is (iets wat ik al verwachte vandaar dat ik bewust een hoge schatting heb gemaakt).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |