abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29402776
Abdul-Jabbar van de Ven bereid steun te verlenen bij aanslagen op Britse militairen

In een interview met Tamsin Smith van het BBC World Service radioprogramma "Europe Today", gaf Abdul-Jabbar van de Ven te kennen, dat hij bereid is om Nederlandse jongeren steun te verlenen, wanneer zij van plan zijn om naar Irak af te reizen om aanslagen op Britse militairen te plegen. Hij werd niet gevraagd of hij ook bereid zou zijn om bij aanslagen op Nederlandse militairen in Iraq steun te verlenen.

Abdul-Jabbar van de Ven:
"When I'm giving lessons Friday evenings I think about 200 / 250 young people come. I know most of them they are angry about Iraq and they are angry about Palestine of course and all these things, but not in this degree that they're really planning to, you know, to create bombs or whatever. But especially those, 5, 6, 7 or whatever youngsters that do come to my lessons who have those ideas, who are actually with one foot in the extreme ideology and with the other foot still coming to my lessons, those are the young people I can reach and then point out their mistakes to them."

Tamsin Smith:
"So what do you do if youngsters come to you and say that they, you know, they are thinking of Jihad - how do you deal with that?"

Abdul-Jabbar van de Ven:
"Well if they want to fight abroad, then I will support them. If you ask me is it Jihad to blow up three British soldiers in the south of Iraq, I say yes, this is Jihad. But if they would tell me for example: oh, we are planning to attack a bus in Amsterdam or to attack a subway train in London or whatever, then I would strongly condemn that and tell them that the killing of innocent people, of civilians who have nothing to do with the struggle is absolutely forbidden in Islam."

Luister zelf naar de radiouitzending "Dutch fear Muslim radicalism": http://www.bbc.co.uk/worl(...)s/plan30056_2005.ram
HWĘT WE GARDE
na in geardagum žeodcyninga
  woensdag 3 augustus 2005 @ 20:29:26 #2
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_29403349
Wat een gevaarlijke gek
  woensdag 3 augustus 2005 @ 20:35:17 #3
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_29403578
Deze man heeft het beste met ons voor hoor. Hij vindt moorden dan wel goed, maar heeft liever niet dat het bij hem in de buurt gebeurt zodat hij of een van zijn andere importvriendjes om zouden komen. Een nobel streven.
pi_29403958
Reacties, reacties op reacties en voor de volledigheid ook maar de reacties hierop verwijderd. Van der Ven is inderdaad een volbloed tigste generatie autochtone Nederlander.

Ook in dit topic geldt:
  • Geen doodsverwensingen
  • Geen persoonlijke aanvallen

Met betrekking tot de uitspraken van Van der Ven, dit is toch niet de eerste keer dat hij zoiets zegt? Volgens mij heeft hij zich al (veel) vaker laten horen over wat men in zijn visie allemaal mag doen met coalitietroepen in Irak. Mij verbaasd het in ieder geval niet.

[ Bericht 87% gewijzigd door kLowJow op 03-08-2005 21:03:14 ]
  • pi_29404550
    Abdul-Jabbar van de Ven

Abdul-Jabbar van de Ven (23 februari 1977) is een islamitisch prediker en student Arabisch aan de Nijmeegse Radboud universiteit.

Levensloop

Van de Ven werd geboren te Den Bosch als Jannus Lambertus Henricus (Jelle) van de Ven, Hij werd rooms-katholiek opgevoed, maar bekeerde zich in 1991, op zijn 14e verjaardag, tot de islam en wel in een Turkse moskee. Na een koranstudie in Saoedi-Arabiė te hebben gedaan begon hij aan zijn huidige universitaire studie Arabisch, die hij begin 2005 met succes afrondde. Door (zelf)studie heeft hij zich een belangrijke plaats verworven onder de moslimjongeren in Nederland. Sinds circa 1999 draagt hij zijn opvattingen over de islam als godsdienstleraar uit in moskeeėn en islamitische zaaltjes (vooral ook aan jongeren) en via publicaties, onder andere op internet. Vanwege zijn overgang tot de islam veranderde Jelle van de Ven zijn voornaam in Abdul-Jabbar. Hij kan als een fundamentalistisch moslim worden gekarakteriseerd, alhoewel hij dat zelf relativeert. Van de Ven is enige tijd voorzitter geweest van de Nederlandse afdeling van het Islamic Propagation Centre International (IPCI), een islamitische bekeringsorganisatie die haar basis heeft in het Zuid-Afrikaanse Durban, onder leiding van sjeik Ahmed Deedat, die geld heeft ontvangen van de familie Bin Laden, maar niet van Osama zelf.

Uitspraak en nawerking

In november 2004 kwam Van de Ven in opspraak toen hij in het televisieprogramma Het Elfde Uur van de Evangelische Omroep aan interviewer Andries Knevel desgevraagd antwoordde dat hij niet zou treuren om de dood van het tweede kamerlid en criticus van de islam Geert Wilders. Van de Ven merkte in het programma op dat hij hoopte dat dit niet zou plaatsvinden door een moordaanslag van een moslim maar dat het een natuurlijke dood zou betreffen. De uitspraak zorgde voor veel opschudding, onder andere in de Tweede Kamer en bij het kabinet Balkenende dat hierover zijn verontwaardiging uitte. In een verklaring achteraf verklaarde Van de Ven dat hij beter niet had kunnen antwoorden op deze vraag van interviewer Andries Knevel en dat hij zulke dingen nooit in zijn lessen verkondigt. Van de Ven dook vervolgens onder omdat hij met de dood werd bedreigd. Er werd een onderzoek gestart om te bepalen of de gewraakte uitspraak strafbaar en daardoor vervolgbaar zou zijn, maar dit bleek niet het geval.

Categorieėn: Nederlands persoon | Islamitisch persoon

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abdul-Jabbar_van_de_Ven
    HWĘT WE GARDE
      woensdag 3 augustus 2005 @ 21:10:18 #6
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_29404716
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 20:35 schreef ShaoliN het volgende:
    Deze man heeft het beste met ons voor hoor. Hij vindt moorden dan wel goed, maar heeft liever niet dat het bij hem in de buurt gebeurt zodat hij of een van zijn andere importvriendjes om zouden komen. Een nobel streven.
    Nou, het gaat er meer om dat hij geen onschuldige slachtoffers wil. Hij ziet Britse militairen wel als schuldige.

Maar het blijft een eng mannetje. .
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
    pi_29404765
    Toch bijzonder... Hij duikt onder omdat hij vreest voor zijn leven, maar is wel beschikbaar voor inteviews met de BBC. .
    pi_29404791
    quote:
    Van de Ven is enige tijd voorzitter geweest van de Nederlandse afdeling van het Islamic Propagation Centre International (IPCI), een islamitische bekeringsorganisatie die haar basis heeft in het Zuid-Afrikaanse Durban, onder leiding van sjeik Ahmed Deedat, die geld heeft ontvangen van de familie Bin Laden, maar niet van Osama zelf.
    Overigens vind ik het feit dat Ahmed Deedat geld van de familie Bin Laden heeft ontvangen niet ter zake doende - het is een groot familie die in de bouwwereld een forse rijkdom heeft opgebouwd en ze mogen geld schenken aan wie ze willen.
    HWĘT WE GARDE
      woensdag 3 augustus 2005 @ 21:13:33 #9
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_29404839
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 21:11 schreef kLowJow het volgende:
    Toch bijzonder... Hij duikt onder omdat hij vreest voor zijn leven, maar is wel beschikbaar voor inteviews met de BBC. .
    Fijn, nu heb je zijn onderduikadres bekend gemaakt.
    pi_29404846
    quote:
    Geert Wilders toch ook?
    HWĘT WE GARDE
    pi_29404935
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 21:13 schreef Saxon het volgende:

[..]

Geert Wilders toch ook?
    Ja, ik ga er echter vanuit dat Van der Ven niet op dezelfde vorm van beveiliging kan rekenen als Wilders. Verder zal Wilders wel bereikbaar moeten zijn voor de pers wil hij zijn functie enigszins uit kunnen blijven oefenen.
      woensdag 3 augustus 2005 @ 21:25:43 #12
    93744 Finder_elf_towns
    Sterf nu en vloek tevergeefs
    pi_29405297
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 21:16 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Ja, ik ga er echter vanuit dat Van der Ven niet op dezelfde vorm van beveiliging kan rekenen als Wilders.
    Nu doe je net alsof dat erg is.
    pi_29405375
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 21:25 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Nee, ik doe net alsof dat logisch is.
    pi_29405410
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 21:25 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

woensdag 3 augustus 2005 @ 21:53:29 #15
    89891 missDemeanor
    Captured by the game
    pi_29406265
    mijnheer van de ven mag van mij rechtstreeks naar allah
    OK en nu ben ik het zat!!!
    ▒­ ­
    Ik heb van je gedroomd vannacht
    pi_29406295
    Godver die $##%#$^$^#$%#&^#$^ media imams

Wanneer van de Ven wil vertrekken naar Irak, zal ik hem een eens helpen
    pi_29406661
    Ik zou graag zien dat we in Nederland eens net zo resoluut omsprongen met gevaarlijke types met terroristische inslag als ze in Engeland en Egypte doen. In andere woorden: opgeruimd staat netjes. Ik wens Van de Ven niet dood, maar mocht iemand op een idee komen en mocht hij daardoor overlijden, dan ben ik daar niet treurig om, om het maar op z'n Van de Vens te zeggen.
    pi_29406704
    Och, Abu Hamza al-Masri kon in de UK ook wel een potje breken wat dat betreft.
      woensdag 3 augustus 2005 @ 22:06:44 #19
    4842 D-FENS
    Weapon of mass distraction
    pi_29406706
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 21:10 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Nou, het gaat er meer om dat hij geen onschuldige slachtoffers wil. Hij ziet Britse militairen wel als schuldige.

Maar het blijft een eng mannetje. .
    Wat sidekick zegt....
    People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
    pi_29407422
    Zo'n eng persoon zou je toch gewoon tegen zichzelf moeten beschermen en preventief op moeten sluiten. Hij geeft aan dat hij bereid is mee te helpen aan moord en doodslag. Om te voorkomen dat meneer zichzelf in problemen brengt met dit soort standpunten moet je hem uit de maatschappij halen.
    Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
    Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
    Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
    pi_29408174
    niet goed maar de Geert wilders steunt ook aanslagen op Palestijnen
    daar hoor ik niemand over
    Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
    pi_29408480
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 22:44 schreef Meki het volgende:
    Hoe kom je daar nu weer bij .
    pi_29408601
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 22:51 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nu weer bij .
    dat zei ie zelf toen hij in Israel was
    hij vindt het terecht dat Israel Palestina binnen valt etc. etc.
    Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
      woensdag 3 augustus 2005 @ 22:55:26 #24
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_29408649
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 22:44 schreef Meki het volgende:
    Inderdaad, zelfs Geert Wilders zčlf hoor ik er niet eens over!

Maar 'geen traan laten' wanneer een vermeende terrorist wordt geliquideerd is toch van een andere orde dan deze steun. Het is ook niet zinnig om te gaan wijzen naar een ander.
    pi_29408658
    quote:
    Op woensdag 3 augustus 2005 22:54 schreef Meki het volgende:

[..]

dat zei ie zelf toen hij in Israel was
    hij vindt het terecht dat Israel Palestina binnen valt etc. etc.
    Laten we die discussie maar bewaren voor: [Centraal] Conflict Palestina & Israel #54
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')