Kolonistenjeugd radicaliseert’Wij gehoorzamen alleen aan de goddelijke wetten, niet aan die van jullie’door Ina FriedmanZelden is het gevoel van verdeeldheid in Israël zo groot geweest. Op het spel staat niet alleen het vermogen van de regering de terugtrekking uit Gaza uit te voeren, maar ook de vraag wat voor maatschappij er daarna overblijft.
Met name onder de kolonistenjeugd heeft het extremisme steeds meer en meer de overhand. Geweld jegens de staat is geoorloofd. ,,Ze erkennen het rechtsstelsel niet”, vertelt Rammi Ovadja, commandant van een gevangenis bij Tel Aviv waar tientallen minderjarige betogers al weken vastzitten, omdat ze weigeren de voorwaarden voor hun vrijlating te ondertekenen. ,,Ze gaan tekeer, vernielen de cellen, maken de cipiers uit voor vuile Arabieren en Russisch vuil. Ze vertonen het gedrag van een misdadige subcultuur. Zoiets verwachten we niet van kinderen die in goede religieuze huizen zijn opgegroeid. Maar als je met ze probeert te praten over burgerrechten en -plichten, kijken ze je minachtend aan en zeggen: ,,Wij gehoorzamen alleen aan de goddelijke wetten, niet aan die van jullie.”
Een agent in Jeruzalem vertelt dat sommige van haar collega’s zich niet meer in de buurt van de kolonistenmeisjes wagen. ,,Ze beginnen te gillen en te spugen als een mannelijke agent hun cel binnenkomt. Maar ze zien er ook geen been in om agentes die hen in toom willen houden te krabben en te bijten.”
Gematigde kolonistenleiders zijn bang dat de ’civiele ongehoorzaamheidcampagne’ de kolonisten zal schaden, hen zal vervreemden van de rest van de maatschappij. ,,We moeten gaan denken aan de dag erna, als de staat en de religieus-zionistische beweging weer samen moeten leven”, zegt rabbijn Benny Lau. Hij wijst erop dat de kolonistenbeweging de loyaliteit aan de staat altijd hoog in het vaandel had.
Gematigde stemmen vallen nauwelijks op te midden van alle verbale aanvallen van kolonisten en rabbijnen, die oproepen koste wat kost de terugtrekking te voorkomen.
Bron:
Trouw---
Eerst de Moslims, nu de Joden (we waren al een tijdje aan het generaliseren, toch?), het is me een klucht hier op aarde, echt hoor, bravo, good show!
"Radicaliseer jij al?", "Nee, maar ik rook wel."
Achterover leunend, met een sigaret, kijk ik naar hoe nu ook de Joden radicaliseren, en denk ik: pas maar op dat moeder aarde niet radicaliseert.
Het is hoog tijd voor Nederlandse nuchterheid, als je 't mij vraagt.
Misschien moeten we dat eens radicaal gaan verspreiden?