Wombcat : die 8 daagse even uitgelegd : Ik heb eerst een "intest" gedaan bij de ANWB, aan de hand van die test geven ze je het advies om een bepaald pakket te nemen. Ik heb daar zelf eerlijk gezegd niet echt bij stil gestaan, de kosten waren voor mij namelijk geen probleem, de baas betaalde. In het pakket wat je koopt zat bij mij niet theorie les en theorie examen. Dit heb ik zelf geregeld, ook via de ANWB, maar voor eigen kosten. Ik heb een dag training gehad voor de theorie (op een zaterdag) en de maandag erop heb ik mijn theorie gedaan. Daarna moest ik nog een maand wachten voordat ik bij de ANWB echt kon beginnen.
Toen het eindelijk zover was heb ik de eerste dag 's ochtends oefeningen gedaan in de simulator en achter de computer. Daarna 's middags de weg op in een echte auto. Bij de 10 daagse cursus rijdt je meestal met z'n 2en. Dus jij rijdt een uur (of 2 achter elkaar) en dan een uurtje achterin. Dit wisselt wel heel erg, dus daar had ik niet echt een vaste lijn in. Verder heb ik ook minder in de simulator gereden dan anderen, ik werd kotsmisselijk in dat ding en toen hebben ze gezegd dat ik daar maar mee moest ophouden. Ik heb de uren die ik nog in dat ding moest terug gekregen als uren in een echte auto. Voor mij was dat heel prettig. Ik heb nog wel de computerlessen afgemaakt, maar verder alleen autogereden. In mijn 10 daagse had ik nog de mazzel dat er 2 weekenden tussen zaten, die zijn zeer welkom, ik was elke dag erg moe. Je bent toch wel de hele dag bezig met info opnemen etc. Dan op iets meer dan de helft een TTT en daar krijg je gewoon commentaar op wat je nog niet goed doet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de TTT wel erg prettig heb gevonden. (Alleen de examinator was een aars, maar goed dat heb je niet zelf in de hand helaas.) Daarna gewoon veel geoefend op de zaken die waren aangegeven op de TTT. Laatste 3 dagen ook eigenlijk alleen nog examenroutes gereden, dan wen je er goed aan.
Al met al is de 10 daagse mij dus erg goed bevallen. Ik werd netjes behandeld, alles was goed geregeld, had een onwijs toffe instructrice (helaas alleen de laatste 2 dagen een ander, aangezien ze op vakantie ging) en dus ook in 1 keer geslaagd. Nou moet ik wel zeggen dat ze iets anders lijken om te gaan met de "wat oudere" leerlingen. Je hebt wat meer levenservaring en vaak ben je ook bewuster bezig met het overige verkeer. Maar goed, dat zal zeker ook per persoon anders zijn.
Ik zal zo wel ff wat foto's van de simulator hier neergooien, kunnen jullie zien wat het inhoudt.
Foto's van simulator bij de ANWB. (waar ik dus gelukkig niet meer in hoefde)![]()
Lambrusco : ik heb gewoon geleerd zonder de rechterbuitenspiegel te rijden. Die zit ook niet standaard op elke auto (niet verplicht) dus je kan uiteindelijk ook in zo'n auto terechtkomen en dan moet je ook kunnen rijden zonder die spiegel. Enne steeds over je schouder kijken... ja... ze hebben mij een aantal rijtjes geleerd van hoe te kijken. Een rijtje voor links afslaan, rechts afslaan, kruising over etc. Ik heb die rijtjes een keer 's avonds uit mijn hoofd geleerd (in de auto lukte dat niet) en de volgende dag het in de praktijk geprobeerd. Het ging meteen een stuk beter. En zorg bij het naar rechtsafslaan dat je zo veel mogelijk rechts aanhoudt. Dan sluit je namelijk de weg aan die kant af voor fietsers en zo, dan hoef je maar 1 keer over je schouder te kijken, ze kunnen er toch niet meer langs dan.
Dribbel : Voor je theorie... ehm.. neem eens een dag een training ?! Die zijn helemaal niet zo duur en bij mij werkte dat perfect. Je wordt gewezen op alle ezelsbruggetjes en tricky vragen. Je oefent een hoop examens en bespreekt de antwoorden. Dus als je iets fout hebt, dan weet je ook waarom !! En dat waarom heeft het bij mij gedaan.
Verder kan ik zelf vandaag nog niet rijden.... ik heb geen auto.. maar ja. Voor morgen heb ik wel een auto van de zaak weten te ritselen, dus ik kan morgen op pad van 9.00 tot 17.30 uur. Het wordt nog mooi weer ook, dus ik ga lekker een beetje touren. Picknickmand mee en gaan.. hahaha heerlijk... VRIJHEID !
![]()
PS. wel een beetje spannend om zo de eerste keer zelf de weg op te gaan. En wachten op je eigen auto sucks !
![]()
Hij komt waarschijnlijk pas na het weekend en dan ben ik weer gewoon aan het werk... nou ja, dan maar hopen een paar mooie weekenden nog !
[ Bericht 1% gewijzigd door JuG op 17-08-2005 11:47:37 (foto's toegevoegd) ]