abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 augustus 2005 @ 13:28:39 #1
20694 FCDB
The Blue White Dragons!
pi_29389808
Ik ben nu 19, wordt in september 20 (das meestal na 19 ). Heb mn autorijbewijs eind 2004 gehaald en heb ook een auto, ook heb ik ongeveer 3 jaar scooter gereden (handige ervaring voor op de motor??)... Nu zit ik te twijfelen om motorrijles nu te gaan halen of pas volgend jaar.

Als het nu ga halen zit ik "vast" aan die 25kw en moet ik wachten tot (ongeveer) mn 22e om zwaarder te gaan rijden. Zo'n groot probleem is dat wachten niet want ik wil best lichter dan die 25kw rijden. Maar ik heb op marktplaats e.d. gekeken maar ik vind het aanbod van 25kw motor zwaar tegen vallen. En dan zijn ze vaak ook nog oud en lelijk! (of heeft iemand een mooie aanrader voor een lichte motor?) Tegen de tijd dat ik dan 21 ben kan ik dan wel 2 examen doen op een zware motor maar dat is dat zijn dan weer 2 extra examens (die ook betaalt moeten worden en dat zie ik niet zitten)

Of ik wacht tot mn 21e en begin meteen te lessen op een zwaardere motor. Dan heb ik een vrije keuze kwa motor. Maar dan heb meer dan een jaar niks

Nu heeft het motorrijbewijs geen echt doel behalve de heb.

Wat kan ik het beste doen volgens jullie?
Nobody likes us.We Don't Care
pi_29390728
Wachten. Been there, done that. Het is gewoon de beste keus.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  woensdag 3 augustus 2005 @ 13:58:36 #3
20694 FCDB
The Blue White Dragons!
pi_29390749
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 13:57 schreef Oosthoek het volgende:
Wachten. Been there, done that. Het is gewoon de beste keus.
want?

Een argument erbij zou wat meer helpen
pi_29390948

Leuk 25kw brommert
  woensdag 3 augustus 2005 @ 14:08:32 #5
20694 FCDB
The Blue White Dragons!
pi_29391048
quote:
Maar die is dan weer boven budget lijkt mij..
pi_29391512
En je budget is?
pi_29391649
25kW motoren zijn duur en schaars of gewoon afschuwelijk. Bovendien wil je na een tijdje hoogstwaarschijnlijk wat meer vermogen en zit je met een moeilijk te verkopen aparaat. Als je een jaar wacht heb je een veel groter aanbod, kun je rijden wat je wilt en heb je een machine waar je veel langer plezier van kunt hebben.

Dat waren de redenen voor mij om nog een jaar te wachten
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  woensdag 3 augustus 2005 @ 14:31:08 #8
20694 FCDB
The Blue White Dragons!
pi_29391698
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 14:25 schreef Geqxon het volgende:
En je budget is?
Ongeveer 2500 ofzo...
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 14:29 schreef Oosthoek het volgende:
25kW motoren zijn duur en schaars of gewoon afschuwelijk. Bovendien wil je na een tijdje hoogstwaarschijnlijk wat meer vermogen en zit je met een moeilijk te verkopen aparaat. Als je een jaar wacht heb je een veel groter aanbod, kun je rijden wat je wilt en heb je een machine waar je veel langer plezier van kunt hebben.

Dat waren de redenen voor mij om nog een jaar te wachten
Daar heb ik wat aan..
pi_29391710
Een honda rebel (mocht het je passen) is op zich ook wel een leuk 25kw brommertje
pi_29392017
Haal je rijbewijs nu, wis weet wat de zakkenvullende inhalige politici er volgend jaar weer aan veranderen. Goedkoper en gemakkelijker word het niet. En je kan dan nog altijd ervoor kiezen geen motor aan te kopen.
Love, nothing more than sugarcoated hate
  woensdag 3 augustus 2005 @ 14:55:29 #11
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_29392454
ff een vraagje ik heb ik eeen keer op tv gezien dat motoren die meer dan 25kw hadden kunnen worden begrenst zodat je ze met 25kw rijbewijs mag rijden iemand enig hoe dat zit?
Remlof is een Spellings Nsb'er
pi_29392812
Sommige motoren hebben een ombouwset, waarbij het vermogen word terugedraaid naar 25kw. Dit is vaak een duur grapje, en daardoor niet lonend.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 15:06:18 #13
20694 FCDB
The Blue White Dragons!
pi_29392848
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 14:55 schreef B_BOY het volgende:
ff een vraagje ik heb ik eeen keer op tv gezien dat motoren die meer dan 25kw hadden kunnen worden begrenst zodat je ze met 25kw rijbewijs mag rijden iemand enig hoe dat zit?
Kan je elke motoren "terugvoeren"?
Ja elke motor kan je terugvoeren. Alleen stom genoeg kan je het bij de meeste motoren niet officieel krijgen m.a.w, Er is voor bijna elke motor een 25kw kitje verkrijgbaar, maar om het allemaal legaal te maken moet er voor je motor een 2e type goedkeuring zijn. Als deze 2e type goedkeuring er is, kan je motordealer je motor terugvoeren en de papieren opsturen naar de RWD waar vervolgens je kentekenbewijs wordt aangepast en je een mooie 25kw vermelding erop krijgt, waarna je zo bij elke verzekeringsmaatschapij je motor kan verzekeren. LET OP: het kan per bouwjaar verschillen of jouw motor een 2e typengoedkeuring heeft. Wil je weten of jouw motor die typegoedkeuring heeft, moet je even met de importeur belllen. Zij zijn de enige die met zekerheid daar op kunnen andwoorden.

(van het motor forum afgeplukt)
pi_29392891
Klopt, een heleboel motoren kunnen begrenst worden op 25kw, zodat je er met het lichte rijbewijs op kunt rijden. Denk bv aan de Yamaha Diversion of zelfs een Honda CBR600F. Als je rijbewijs na 2 jaar omgezet wordt naar het grote motorrijbewijs kun je die begrenzing er weer af laten halen.
pi_29393214
Zet wel ff een hele vette nadruk op bijna elke motor, want een busa of een gixxer kun je denk ik dus ff niet naar 25kw afvoeren
pi_29394305
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 15:07 schreef _jero_ het volgende:
Klopt, een heleboel motoren kunnen begrenst worden op 25kw, zodat je er met het lichte rijbewijs op kunt rijden. Denk bv aan de Yamaha Diversion of zelfs een Honda CBR600F. Als je rijbewijs na 2 jaar omgezet wordt naar het grote motorrijbewijs kun je die begrenzing er weer af laten halen.
Moet dat niet gekeurd worden nadat je er aan hebt liggen sleutelen?
Holler
pi_29394705
nu halen kun je tenminste met een 25kw kun je genoeg plezier beleven en is tevens een goede periode om wat ervaring op te doen de meeste rijders gaan in hun 1e jaar onderuit door overmoedig rijgedrag

met een ZX6R zul je tot 140 km/h (schat ik) voorlopig genoeg vermogen hebben, of ben je van plan voortdurend harder dan 120km/h te gaan rijden
  woensdag 3 augustus 2005 @ 16:19:16 #18
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_29395511
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 15:56 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
de meeste rijders gaan in hun 1e jaar onderuit door overmoedig rijgedrag
90% van de statistieken is zelf verzonnen.
deed het licht uit
  woensdag 3 augustus 2005 @ 16:41:56 #19
20694 FCDB
The Blue White Dragons!
pi_29396315
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 15:56 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
met een ZX6R zul je tot 140 km/h (schat ik) voorlopig genoeg vermogen hebben, of ben je van plan voortdurend harder dan 120km/h te gaan rijden
Ja ok... maar zon ZX6R is vrij prijzig en moet ook nog "afgevoerd" worden...?

Dus ligt buiten budget... helaas
pi_29399004
voor 2500 euro rijd je zo een 25Kw bandit:
pi_29415264
Nu halen.. want rijbewijsje halen wordt steeds maar duurder en duurder. En bovendien moet je nog een dik jaar wachten dan. Ik zou ook wachten tot mijn 21e, maar ik kon het niet meer uithouden en ben begin deze zomer gaan lessen, terwijl ik in januari 21 word.

Desalniettemin ben ik erg blij dat ik mijn A inmiddels heb, en met een 25kw motor vermaak ik me ook wel de komende tijd. Zeker omdat je hem al vrij snel plat kunt leggen in de bocht. Lekker om mee te beginnen dus! En er zijn genoeg leuke motors te krijgen met 25kw hoor.

Anyhow, al eens gekeken naar een Suzuki GS500? Zijn met 25kw op kenteken te krijgen en je vindt ze al voor zo'n 1000 euro. Aangezien ze volvermogen zo'n 48 pk hebben, en met 25kw ongeveer 30-34 pk, scheelt dat niet zo heel erg veel.. dus kwa vermogen matched het nog wel met de fiets zelf. Bovendien is het een 2-cylindertje met luchtkoeling. Dus simpel kwa techniek, maar wel degelijk. En die 2 cylinders trekken ook best met lage toerentallen, dus kwa vermogensverlies valt het wel een beetje mee met 25kw set/kit.

En dat je eerste motor lelijk is.. who cares? Tis niets anders dan een leerfiets.. wie weet ga je er nog mee onderuit oid. Over 2 jaar koop ik ook lekker mijn droom supersportje, maar tot die tijd wil ik ervaring opdoen met mijn GS500. En fun dat heb ik! Heb in 2/3 weken tijd ruim 3200 km gereden, heerlijk
En lekker zuinig ook.. hij doet gemiddeld 1 op 25.. verzekering WA met opzittenden voor 149 euro per jaar, en wegenbelasting 56 euro voor een jaar
  donderdag 4 augustus 2005 @ 12:07:41 #22
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_29420949
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 15:16 schreef Geqxon het volgende:
Zet wel ff een hele vette nadruk op bijna elke motor, want een busa of een gixxer kun je denk ik dus ff niet naar 25kw afvoeren
In theorie kan het met ele motor maar jij daar de centjes voor over hebt, is dan de vraag.
Het is namelijk best wel zonde om je busa op 25kw te begrenzen en dat je er dan door elke jan lul wordt uitgetrokken op z'n pauper motor
pi_29422292
Hoi,

Ik zou wachten, maar dan niet gelijk een 100+pk motor kopen, dat is gewoon niet aan te raden.

De hele 25kw regel is 1 groot drama: het is krom en kost klauwen met geld. Daarnaast is 25kw gewoon te weinig en 2 jaar is te lang. 1 jaar lang 35kw of 40kw had veel beter geweest, maar goed.

Dat je (veel) vermogen nodig hebt om plezier te beleven aan het motorrijden is ook absoluut niet waar, maar 25kw is gewoon erg irritant als je bijvoorbeeld eens op de snelweg een auto wilt inhalen, dat duurt gewoon ontzettend lang.

Maar verder vermaak ik me wel met 25kw, het motorrijden gaat tenslotte toch om de bochtjes he. Zo heb ik gisteren een rondje gereden van 800km, om 10 uur weggegaan, binnendoor naar Luxemburg, toen naar de Nurburgring en toen over de Autobahn naar huis gereden, 11 uurtjes onderweg geweest

Om nog even terug te komen op dat vermogen, als je er nou voor kiest om te wachten tot je gelijk zwaar mag zou ik als ik jou was niet gelijk een motor met een hoge pk/kg verhouding.

750cc en zwaardere supersports (GSX-R750, R1, GSX-R1000 etc etc etc) zijn sowieso uitgesloten, als je een beetje normaal wilt leren rijden natuurlijk.

Afhankelijk van je smaak, zou ik gaan kijken naar inderdaad een Bandit600 (ben natuurlijk wel voorbeoordeeld ), CBR600F, Hornet600 en van dat soort spul, gewoon vriendelijke motoren waar een foutje niet zo snel op afgestraft wordt.

Succes! En als je vragen hebt hoor ik het wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rietvaerder op 04-08-2005 13:48:50 ]
pi_29422341
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 12:07 schreef MewBie het volgende:

[..]

In theorie kan het met ele motor maar jij daar de centjes voor over hebt, is dan de vraag.
Het is namelijk best wel zonde om je busa op 25kw te begrenzen en dat je er dan door elke jan lul wordt uitgetrokken op z'n pauper motor
Daarnaast rijd het nog voor geen meter ook, motoren met 750cc of meer begrenzen rijd gewoon ontzettend klote Heeft te maken met het koppel....

Bij de Busa kan je gewoon 3 bougiedoppen los trekken, alhoewel, 1 cilinder van de Busa levert nog meer dan 25kw ook
pi_29422450
Ik zou nu gewoon voor dat rijbewijs gaan, je hebt alleen pech dat je net wat te laat begonnen bent. 1 jaar helemaal niet rijden is nog altijd frustrerender dan krap 1 jaar begrenst moeten rijden. In dat jaar kan nog zoveel veranderen.
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 15:05 schreef Geqxon het volgende:
Sommige motoren hebben een ombouwset, waarbij het vermogen word terugedraaid naar 25kw. Dit is vaak een duur grapje, en daardoor niet lonend.
Niet lonend waarvoor Het kost ongeveer 200 euro, kijkend naar de prijzen die je kwijt bent voor bijvoorbeeld een bandje of andere assocoires is het echt niet zo een hoog bedrag.
Vet proppig man.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')