Is wel een leuk en herkenbar stukje hoorquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:33 schreef The_Viper het volgende:
Ben hier ongeveer een uur mee bezig geweest en dan krijg je altijd weer van die "leuke" reacties hier op Fok
Okequote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:34 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Is wel een leuk en herkenbar stukje hoor
Haha, dat was de leukste grap van dit topic tot dusver.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:30 schreef Alexxxxx het volgende:
Hollanders zijn ook kutFryslân Boppe
Ach, het houd je van de straat jongen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:33 schreef The_Viper het volgende:
Ben hier ongeveer een uur mee bezig geweest en dan krijg je altijd weer van die "leuke" reacties hier op Fok
Mooiquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:30 schreef Alexxxxx het volgende:
quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:39 schreef zapsel het volgende:
[..]
Mooi![]()
dan verkopen we friesland wel aan belgie.... (ik zal het niet missen)
opgelost
Zowiezo kom ik niet veel op straat in de functie van hangjongere ofzoquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:37 schreef SiemeN het volgende:
[..]
Ach, het houd je van de straat jongen.
Bovendien heb ik 't nog echt gelezen ook..
Mja, mijn post is niet echt als grap bedoeld :S Maar gewoon leuk om te lezen hoe de Belgen over ons denkenquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:35 schreef SiemeN het volgende:
[..]
Haha, dat was de leukste grap van dit topic tot dusver.
Het was ook geen steek naar jou of je OP hoorquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:42 schreef The_Viper het volgende:
[..]
Mja, mijn post is niet echt als grap bedoeld :S Maar gewoon leuk om te lezen hoe de Belgen over ons denken
niets aan toe te voegenquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:41 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]Friesland onafhankelijk, Vlaanderen onafhankelijk, Wallonie onafhankelijk, Brussel als autonome hoofdstad van Europa, Limburg onafhankelijk, Overijssel en Gelderland samenvoegen en onafhankelijk, Brabant onafhankelijk, en de rest mag in de poep zakken.. euh ik bedoel, de rest is Holland
Mooi en dan gaan wij in holland wel tol heffen op de goederen die die provincies nodig hebben uit de randstadquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:41 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]Friesland onafhankelijk, Vlaanderen onafhankelijk, Wallonie onafhankelijk, Brussel als autonome hoofdstad van Europa, Limburg onafhankelijk, Overijssel en Gelderland samenvoegen en onafhankelijk, Brabant onafhankelijk, en de rest mag in de poep zakken.. euh ik bedoel, de rest is Holland
Amai, da is dan plezant om te lézeh eh!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:43 schreef SiemeN het volgende:
[..]
Het was ook geen steek naar jou of je OP hoor
zoals ?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:44 schreef zapsel het volgende:
[..]
Mooi en dan gaan wij in holland wel tol heffen op de goederen die die provincies nodig hebben uit de randstad![]()
Oke, werkzequote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:46 schreef Yildiz het volgende:
te lange OP, ik lees het wellicht vanaaf
nu op aan het werk!
Dit is iets wat Nederlanders maar niet schijnen door te hebben. In België zeg je tegen onbekenden of mensen die je niet zo goed kent inderdaad vaak "u". Bv. als je de weg vraagt aan iemand dan vraag je "weet u soms hoe ik..." etc.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:26 schreef The_Viper het volgende:
Kwam laatst een leuke site over Vlamingen in Nederland tegen, nou, daar hadden ze heel wat te klagen over ons 'Ollanders, lees de volgende door mij gemaakte compilatie maar eens:
- Nederlanders tuttoyeren elkaar veel te snel, in tegenstelling tot Belgie, waar iedereen U of Gij tegen elkaar zegt
Koffiekoeken!quote:- Wij eten geen pistoletten en koffiekoeken (wat zijn dat eigenlijk?) op zondagochtend
- In Nederland is de bakker op zondag niet open
Zeer zeker waar. het aantal Amsterdammers dat de grens overkomt voor "één dagje Antwerpen" en dan met de hun typische zelfverzekerdheid denken dat ze nu alles weten over Vlaanderen, dat is echt erg.quote:- Antwerpen = Belgie voor Nederlanders
AZERTY hebben we hier.quote:- Het QWERTY-toetsenbord? :S ( Hoezo? Hebben ze in Belgie andere toetsenborden? )
Vind ik ook.quote:- Nederland is het Amerika van West-Europa.
Schijnt zo te zijn, maar heb ik geen ervaring mee. Wel lachen om Nederlanders in België plots in al hun onschuld te zien ingaan tegen een politie-agent, dat is hier in België namelijk totaal NOT DONE tenzij je echt een boete wil of zo.quote:+ Het slappe optreden van de politie, je kunt er van alles tegen zeggen.
Dat vinden ze overal buiten Nederland vreemd..quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:26 schreef The_Viper het volgende:
- In Nederland worden de familieleden van een jarige ook gefeliciteerd, in Belgie blijkbaar niet![]()
hehehe vooral als je Belg bent, maar dat vinden ze ook overal buiten NL..quote:- Nederlanders hebben een te groffe bek
Tja we zijn nu eenmaal directquote:- Nederlanders geven te snel hun mening
Ik mis pindasaus in 't buitenland...quote:- Belgen vinden het achterlijk dat wij overal pindasaus bij doen, lol
Wij vinden de Belgen nog veel grappiger want wij zeggen cereven, zij zeggen caravanquote:- Ze vinden de taal grappig, wij zeggen cereven, zij zeggen caravan
Ben ik het ook niet mee eens..quote:- Hier krijg je 1 koekje en de doos verdwijnt weer in de kast
Lijkt me handig dat ze daar mee doorgaan..quote:- Ze moeten zich constant bewijzen dat ze geen domme Belg zijn
We hebben het toch nog niet ingenomen of wel??quote:- Antwerpen = Belgie voor Nederlanders
Ranzige luiquote:- Leuke spraakverwarringen deel 1: Tijdens mijn therapie aan kindjes:" ga maar op jullie poep zitten"...
Ja, we hebben idd geen terreinwagen nodig om een klein eindje door de stad te rijden.. ontwikkeling heet dat...quote:- Té goede snelwegen![]()
![]()
Net als de Britten die het niet boeit wat er in Ierland aan de hand is..quote:- En eentje zei dit : Vlamingen kijken graag naar hun Noorderburen, zoals kleine broer naar zijn grote broer, maar het is een illusie te denken dat de gemiddelde Nederlander zich bekommert om wat in Vlaanderen (pardon, België) gebeurt...
Komt een Belg een cafe binnen...quote:- De eeuwige belgenmoppen, hehehe
Maar ze zijn ook zooooooo lief als ze het doen!!!quote:- De eindeloze imitaties van 'Allez', 'Amai' en 'Manneke' (natuurlijk met een gigantisch Nederlands accent
Onzinquote:- In Nederland drinken we geen alchohol vóór 20.00
Dat is goed, maar naar Wallonen moet je zowiezo niet luisteren...quote:- Films worden hier ondertiteld ( werd geplaatst door een Wallonier )
Klopt, soms heb ik ook liever de Belgische anarchie!quote:- Nederlanders hebben voor álles een regeltje. Er zijn zoveel regeltjes dat ze er zelf in vastlopen.
Nog een zwak puntje van NL...quote:- De vergadercultuur (poldermodel??) waar eigenlijk weinig besloten wordt. Er wordt gewoon zolang in een rondje geluld, tot iedereen ongeveer hetzelfde zegt en dat is dan de beslissing (???).
quote:- Nederlanders Amsterdammers hebben vaak veel blabla met weinig inhoud.
En Belgie het Ierland van de Briste eilanden...quote:- Nederland is het Amerika van West-Europa.
Probeer Expatica maar eens, dat gaat nog veel verder.quote:Oke, dit was het voor vandaag, binnenkort nog meerBen nu moe van het lezen over de klachten van ons “Zuiderbuurkes”
Dit hier (uit de mond van een Fransman):quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:03 schreef Individual het volgende:
Probeer Expatica maar eens, dat gaat nog veel verder.
Typisch!quote:Healthcare in the Netherlands is really inadequate. Research has also indicated that it is about average in European terms. But Dutch people think they have the best system.
quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:03 schreef Individual het volgende:
Probeer Expatica maar eens, dat gaat nog veel verder.
quote:10 most annoying thing about Dutch people
1. They pick their noses in public.
2. They go on and on about how lekker everything is.
3. They refuse to pick up after their dogs, the bastards. The sidewalks are covered in green slime.
4. They make you pay to use the toilet. The Dutch are so, um, frugal that they refuse to make cleaning the toilets a regular business expense. This is the only country in the world where you can get rich cleaning toilets.
5. They have succeeded in scaring away all the decent food franchises (Nando's, Boston Market, Wendy's, Swiss Chalet, Starbucks, etc. etc.) Even Starbucks for chrissakes. Mr Starbucks, if you are reading this, please descend on this country and open a 100 franchises immediately.
6. The clothes, the hair, the tan, the jewellry. Men and women alike.
7. The sheer arrogance. There is nothing more arrogant on the face of the Earth than Dutch people in their late 50s. These people ooze entitlement and superiority (not to mention gel and tanning lotion).
8. The fixation on money. They can't stop thinking about it. I'm sure the Catholic church added "avarice" to its list of deadly sins after Willibrord and Boniface converted the Frisians and the Frankish tribes huddled in the marshes of Holland.
9. The circle of death. Oh god.
10. The way they think they can speak English. Please, as a group, let's stop telling Dutch people how good their English is. They are listening to us and it's going to their heads. Hey, Dutch people, listen up. Your English sucks. Yes, we can understand you, but that doesn't mean you're getting it right.
Daar moet ik ze wel gelijk in geven bv!quote:9. The circle of death. Oh god.
pot.... ketel.... zwart....?quote:7. The sheer arrogance
If you are in Holland for longer than 2 years fucking learn Dutch or at least make an effort. (see 7.)quote:10. The way they think they can speak English
Leer jij ook even Nederlands aub?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:34 schreef Flyga het volgende:
ZEG ALSJEBLIEFT nou es eens nederlanders vanplaats in plaats van hollanders![]()
Ik heb trouwens ook het forum over België eens snel bekeken. Toch opvallend dat het in het Nederlandse forum overloopt van frustratie en zelfs haat tegen de Nederlanders (arrogant, vieze gewoontes, racistisch, etc.), terwijl de reacties over Belgen over het algemeen veel warmer lijken te zijn.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:30 schreef Sir_Drinkalot het volgende:
[..]
[..]
![]()
bron: http://www.expatica.com/source/forum_thread.asp?channel_id=1&thread_id=27280
En dan zou je vooral de stukjes van de engelse vrouwen over Nederlandse mannen moeten lezen...![]()
Na [PUB] komt er zeker een forum voor de Belgen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:35 schreef type_29 het volgende:
naar mij idee zijn belgen in opmars op fok
ik lees de laatste tijd echt veel van die belgenwoorden hier
Goed idee!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:51 schreef Sharkdoggie het volgende:
[..]
Na [PUB] komt er zeker een forum voor België.![]()
Hangt ervan af of er alleen bash-topics worden geopend.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:53 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Goed idee!![]()
(Maar dalen we dan af naar het kleuterniveau volgens jou?)
Wel er zijn in ieder geval ook dingen aan Nederlanders die ik erg waardeer, en vaak zijn dat de "keerzijde" van negatieve eigenschappen (zo is het in mijn ogen altijd):quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:59 schreef Sharkdoggie het volgende:
[..]
Hangt ervan af of er alleen bash-topics worden geopend.
Dat zijn toch net éclairs? Of ken ik er nu opeens niets meer van?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:58 schreef Klemvast het volgende:
In België zijn de "éclairs" bijvoorbeeld heel lekker en ook de koeken in een worst-achtige vorm met véél pudding erin en een laag chocola erop waarvan ik de naam heel even niet weet.
[..]
Verdorie, ik had het nog ge-edit want ik wist het zelf niet meer zeker. Ik bedoelde eigenlijk nog een andere koffiekoek namelijk, eentje met bladerdeeg, een beetje pudding ertussen en een laag glazuur erover.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:22 schreef leonieke het volgende:
[..]
Dat zijn toch net éclairs? Of ken ik er nu opeens niets meer van?
klik
Je hebt het over een soort tompouce/tompoes veronderstel ik. Eén van de lekkerste taartjes die er bestaanquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:35 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Verdorie, ik had het nog ge-edit want ik wist het zelf niet meer zeker. Ik bedoelde eigenlijk nog een andere koffiekoek namelijk, eentje met bladerdeeg, een beetje pudding ertussen en een laag glazuur erover.
Nou ben ik zelf weer helemaal in de war.![]()
Kan geen plaatje vinden van wat ik bedoelde helaas.
Ik zal het de volgende keer eens aan de bakker vragen.![]()
Nee nee, 't is zeker geen tompoes. Maar da's ook lekker.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:47 schreef leonieke het volgende:
[..]
Je hebt het over een soort tompouce/tompoes veronderstel ik. Eén van de lekkerste taartjes die er bestaan![]()
![]()
Nu krijg ik er goesting in![]()
Heb je al gezocht op google naar afbeeldingen van tompoezen?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:51 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Nee nee, 't is zeker geen tompoes. Maar da's ook lekker.![]()
Ja. Het lijkt echt niet op de koek die ik bedoel, wees maar zeker. Misschien heb ik het slecht beschreven, dat kan wel.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:53 schreef leonieke het volgende:
[..]
Heb je al gezocht op google naar afbeeldingen van tompoezen?![]()
Wel, zelfs zonder slagroom lijkt het niet op wat ik bedoel. Het is een ander soort deeg, veel dunner en met veel "schilfers" die er af vallen als je er van probeert te eten.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:03 schreef leonieke het volgende:
http://www.kwekkeboombanket.nl/images/Tompouce%20Gele%20Room.jpg
Denk eens de slagroom weg en stel u betere pudding voor, zo ziet dat eruit hoor![]()
Beschrijf jouw ding anders maar eens beter![]()
In Blegie geef je je collega's elke morgen een hand en/of zoen.quote:- In Nederland worden de familieleden van een jarige ook gefeliciteerd, in Belgie blijkbaar niet
Ik zie me al bezig elke dagquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:41 schreef BrickTop het volgende:
[..]
In Blegie geef je je collega's elke morgen een hand en/of zoen.![]()
Klinkt goed. Hier zeggen je collega's je nog niet eens gedag.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:41 schreef BrickTop het volgende:
[..]
In Blegie geef je je collega's elke morgen een hand en/of zoen.![]()
Wat mij wel kan bekoren is de taal: eigen uitdrukkingen i.p.v. Engelse woorden
Zal (Misschien ?)meer in het Franstalige gedeelte zijn.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:48 schreef leonieke het volgende:
[..]
Ik zie me al bezig elke dag![]()
Vergeet dat maar hoor, op alle plaatsen waar ik al gewerkt heb (studentejobs en vast werk) heb ik dat nog nooit meegemaakt (en heb het ook nooit gezien bij mijn ouders e.d.)
Dat zou misschien wel kunnen, mijn buurman die afkomstig is van Frankrijk grijpt ook elke mogelijkheid aan om mij te kussen als hij mij zietquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:08 schreef BrickTop het volgende:
[..]
Zal (Misschien ?)meer in het Franstalige gedeelte zijn.
In Frankrijk is het trouwens ook niet ongebruikelijk.
Wij hebben twee vestigingen in Brussel waar ze dat dus wel doen.
Dat klopt trouwens. Veel Fransen (en de Walen en Brusselaars zijn doorgaans voor 99 % een kopie van de Fransen) begroeten elkaar bv. bij het uitgaan met een kus op de wang. In Vlaanderen gebeurt dat op sommige plaatsen en in sommige omstandigheden ook (bv. bij de echte Antwerpse "burgerij"-jongeren, zullen we maar zeggen, want de Antwerpse en Gentse bourgeoisie is na al die jaren nog altijd redelijk gericht op de "Franse stijl" - velen spreken thuis trouwens nog altijd Frans, wat de anti-Waalse en pro-Vlaamse gevoelens in steden vaak alleen maar erger maakt).quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:08 schreef BrickTop het volgende:
[..]
Zal (Misschien ?)meer in het Franstalige gedeelte zijn.
In Frankrijk is het trouwens ook niet ongebruikelijk.
Wij hebben twee vestigingen in Brussel waar ze dat dus wel doen.
Trouwens:quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:39 schreef The_Viper het volgende:
Ik heb trouwens al die dingen van belgen.nl. Ze hebben het constant over pistollettes, koffiekoeken, frieten en Belgische mayonaise, zo te zien houden jullie dus wel van lekker eten, in tegenstelling tot Hollanders. Die eten veel bij MacDonalds ed.
Hier in Friesland is het trouwens weer een ander verhaal... Friesland is misschien ook wel het Vlaanderen van noord-Nederland?
Maar goed, ik krijg telkens honger als ik Belgen zo positief over die typische Vlaamsche dingen hoor praten![]()
. Helaas woon ik er te ver vanaf om er zomaar even heen te gaan. Ben er helaas ook te weinig op vakantie geweest, des te meer in Wallonie. Wat een erg mooi gebied is, alleen die huizen zien er écht niet uit daar.... Allemaal grauw en grijs enzo.....
Lol, als ik naar pisolet zoek, krijg ik allemaal gun-picsquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 18:07 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Trouwens:
"Pistoletten" (of: "pistolets" - moet je op zijn Frans uitspreken), dat zijn eigenlijk gewoon harde of zachte sandwiches (meestal bedoelt men er de harde broodjes mee).
Zachte sandwiches hebben hier (ook bij jullie?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 18:18 schreef The_Viper het volgende:
[..]
Lol, als ik naar pisolet zoek, krijg ik allemaal gun-picshttp://images.google.nl/images?q=pistolet&hl=nl
Heten die niet stokbroden?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 18:58 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Maar nog waarschijnlijker is dat het een leenwoord uit het Frans is, want in Frankrijk daar hebben ze pas écht langwerpige broodjes (en broden).
Die dingen zijn in Frankrijk véél te hardquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 21:01 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Ja natuurlijk:
[afbeelding]
Pif-poef-paf hé!![]()
Oprotten met je KUT Friesland lipvis!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:30 schreef Alexxxxx het volgende:
Waarschijnlijk gewoon andere regio.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 21:32 schreef misteriks het volgende:
seg , Klemvast en Nieke ; nog nooit van een Sjoeke of Choeke of iets in diene trand gehoord??!
Eclair = tompoes = è pelleke (in mijn contrijen)
en dat "worsterige gedoe" is simpelweg è sjoeke![]()
zoooo moeilijk kan dat toch niet zijn, of zijn jullie geen echte belgen?![]()
Wij beschermen JULLIE taal terwijl jullie je door Bush in de kont laten neuken zie je?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 23:39 schreef BaggerUser het volgende:
ergste vind ik nog dat belgen engels woorden niet op zn engels / amerikaans uitspreken AAAARGH
Nederlanders wel dan? Wij vernederlandsen al die zooi ook hoor.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 23:39 schreef BaggerUser het volgende:
ergste vind ik nog dat belgen engels woorden niet op zn engels / amerikaans uitspreken AAAARGH
ja maar het zijn geen woorden uit onze taal dat is het hem nou juistquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 23:47 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Wij beschermen JULLIE taal terwijl jullie je door Bush in de kont laten neuken zie je?![]()
lang niet zo ergquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 23:48 schreef woutf het volgende:
[..]
Nederlanders wel dan? Wij vernederlandsen al die zooi ook hoor.
Nee hoor:quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 23:48 schreef woutf het volgende:
[..]
Nederlanders wel dan? Wij vernederlandsen al die zooi ook hoor.
quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 23:39 schreef BaggerUser het volgende:
dat bedoel ik iddquote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:01 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Nee hoor:
dossier: in Nederland uitgesproken als "dosjee", in Vlaanderen als "dossier"
caravan: in Nederland uitgesproken als "kereven", in Vlaanderen als "karavan"
(en nog ettelijke voorbeelden die hier o.a. ook de revue zijn gepasseerd zoals bv.het "rieleks" van de Nederlanders vs. het "relaks" van de Vlamingen).
Het probleem is juist dat Nederlanders blijkbaar denken dat ze die woorden wel degelijk op zijn Frans uitspreken, maar dat is een ongelooflijke oneer voor die taal...quote:
Alsof Waals een parel is voor de Franse taal, of Vlaams voor de Nederlandse.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:24 schreef David het volgende:
[..]
Het probleem is juist dat Nederlanders blijkbaar denken dat ze die woorden wel degelijk op zijn Frans uitspreken, maar dat is een ongelooflijke oneer voor die taal...
Het is even erg als een modale Fransman die Nederlands probeert te spreken, als je je daarbij een beeld kunt vormen![]()
Ook weer een beeld dat wordt opgenomen door de generaliserende internationale pers (begrijpelijk, maar niet correct).quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:27 schreef Nickthedick het volgende:
Laten we echter niet vergeten dan Belgen eigenlijk overal een hekel aan hebben. Het Vlaams Blok heeft daar al 10 jaar lang 20%+ stemmen, terwijl er relatief gezien nog niet eens de helft aan 'allochtonen' in Belgie woont vergeleken met Nederland. En als jullie denken dat Nederland er bekaaid vanaf komt; hoor ze dan maar eens over de Walen praten.![]()
Je hebt dialect en standaardtaal.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:29 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Alsof Waals een parel is voor de Franse taal, of Vlaams voor de Nederlandse.![]()
Onzin, sinds '45 is er hier in Nederland nog niet eens een partij geweest die zelfs maar in de buurt komt van het programma van het Vlaams Blok; het CD kwam wellicht het meest in de buurt, maar kreeg op z'n top 1 zetel (+/-0,4%) en is eind jaren 90 opgeheven.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:33 schreef David het volgende:
[..]
Ook weer een beeld dat wordt opgenomen door de generaliserende internationale pers (begrijpelijk, maar niet correct).
Nederlanders zijn 'even' racistisch/intolerant als Vlamingen (en ja, dit klinkt lelijk). Er bestaat toevallig niet zo'n partij als het Vlaams Blok in Nederland, zou die wel bestaan, zouden de verhoudingen hetzelfde liggen (het VB claimt trouwens, net zoals de LPF en alle daarna volgende klonen, geen extreem-rechtse partij te zijn).
Die rel met de Walen wordt in de internationale pers ook sterk overdreven, er is namelijk bijna geen enkele Vlaming die iets tegen een Waal heeft (ja, echt waar) maar het gezeur gaat dikwijls over de politiek op hoog niveau (er is een grote geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië, terwijl het er niet echt op lijkt dat er in Wallonië daadwerkelijk wat gebeurt met dat geld).
Als ik jullie nieuwssprekers hoor, denk ik: dat is bijna perfect Nederlands. Dan komt er echter direct 1 of ander programma achteraan waarin op z'n 'Jambers' wordt gesproken. Met zoiets kom je in Nederland echt niet weg.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:35 schreef David het volgende:
[..]
Je hebt dialect en standaardtaal.
Vlamingen weten perfect wanneer ze dialect en incorrect Nederlands spreken, wat niet altijd over Nederlanders gezegd kan worden denk ik (alsof het 'Ollands een betere standaard is). Nederlanders maken net zoveel taalfouten als Vlamingen.
Over het Waals kan ik mij niet uitspreken, buiten het feit dat de verhouding tussen Fransen en Walen wel een stuk anders ligt dan Nederlanders en Vlamingen...
Het programma van het Vlaams Blok Belang is echt niet zo spectaculair (meer) hoor. Ik denk gewoon niet dat er op dat punt een fundamenteel verschil is tussen België en Nederland. Zeker niet als ik de gemiddelde tendens lees van de reacties op de FOK! frontpage en politieke topics.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:39 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Onzin, sinds '45 is er hier in Nederland nog niet eens een partij geweest die zelfs maar in de buurt komt van het programma van het Vlaams Blok; het CD kwam wellicht het meest in de buurt, maar kreeg op z'n top 1 zetel (+/-0,4%) en is eind jaren 90 opgeheven.
Ik ben ze nog niet tegengekomen, maar goed in elk land heb je verschillende bevolkingslagen, en er zullen er zeker wel bij zijn die het op het persoonlijk vlak doortrekken...quote:Nou, jij zit er dichter op dan ik. Maar ik heb een aantal vlamingen ontmoet die totaal niet te spreken waren over de Walen.![]()
De nieuwsankers spreken gewoon perfect Nederlands, niet bijna. En ik heb net hetzelfde gevoel als ik naar de Nederlandse televisie kijk.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:44 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Als ik jullie nieuwssprekers hoor, denk ik: dat is bijna perfect Nederlands. Dan komt er echter direct 1 of ander programma achteraan waarin op z'n 'Jambers' wordt gesproken. Met zoiets kom je in Nederland echt niet weg.![]()
Ja, sorry maar wat je daar hoort in die Jambers-uitzendingen is gewoon dialect en spreektaal. Face it motherfucker! Niet de hele wereld wenst door zijn knieën te gaan voor het heilige Amsterdam en Den Haag.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:44 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Als ik jullie nieuwssprekers hoor, denk ik: dat is bijna perfect Nederlands. Dan komt er echter direct 1 of ander programma achteraan waarin op z'n 'Jambers' wordt gesproken. Met zoiets kom je in Nederland echt niet weg.![]()
Ik vind toch wel degelijk dat het iets zegt over het volk zelf; als je met de helft van het aantal allochtonen een factor 40 harder stemt op een seperatistische partij die 2 keer zo extreem rechts is als de meest extreem rechtse partij in Nederland na '45. Denk nu niet dat jullie zo 'gemoedelijk' zijn, want je kijkt naar jezelf door je eigen chauvinistisch roze-gekleurde bril.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:45 schreef David het volgende:
Het programma van het Vlaams ]Blok Belang is echt niet zo spectaculair (meer) hoor. Ik denk gewoon niet dat er op dat punt een fundamenteel verschil is tussen België en Nederland. Zeker niet als ik de gemiddelde tendens lees van de reacties op de FOK! frontpage en politieke topics.
Maar ondertussen denken ze het misschien wel (jullie kennende).quote:Ik ben ze nog niet tegengekomen, maar goed in elk land heb je verschillende bevolkingslagen, en er zullen er zeker wel bij zijn die het op het persoonlijk vlak doortrekken...
Degene die overtuigd 'Vlaams-nationalistisch' zijn, schreeuwen het gewoon ongelooflijk hard uit, de rest kan het weinig schelen, daarom hoor je ze ook niet zoveel.
Elke Boer hier in Nederland kan zich tenminste overal in Nederland verstaanbaar maken (afgezien van een paar 60+ boeren in Friesland).quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:49 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Ja, sorry maar wat je daar hoort in die Jambers-uitzendingen is gewoon dialect en spreektaal. Face it motherfucker! Niet de hele wereld wenst door zijn knieën te gaan voor het heilige Amsterdam en Den Haag.
Ik zeg ook niet dat Vlamingen gemoedelijk en niet racistisch zijn, helaas. Integendeel, en ik moet er ook van kotsen hoeveel mensen er op het Vlaams Blok stemmen. Maar ik ben er ronduit van overtuigd dat er geen fundamenteel verschil tussen het Vlaamse en het Nederlandse volk op dat vlak.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:54 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik vind toch wel degelijk dat het iets zegt over het volk zelf; als je met de helft van het aantal allochtonen een factor 40 harder stemt op een seperatistische partij die 2 keer zo extreem rechts is als de meest extreem rechtse partij in Nederland na '45. Denk nu niet dat jullie zo 'gemoedelijk' zijn, want je kijkt naar jezelf door je eigen chauvinistisch roze-gekleurde bril.
Hmm, ik hoor genoeg hardop gesproken commentaar (Vlaams Blok-stemmers zijn dan ook de meest luidruchtige) dus dat 'niets zeggen' slaat op niks. Ik ken echt wel de politieke voorkeur van de meeste mensen met wie in contact kom.quote:Btw zegt elke Belg toch dat Nederlanders altijd direct hun mening geven en dat nogal 'gewichtig' doen? Zie de reacties op FOK! ook maar zo; maar dat is altijd nog beter dan: niets zeggen maar uiteindelijk er veel negatiever over denken.
[..]
Maar ondertussen denken ze het misschien wel (jullie kennende).![]()
Eeen paar Belgische zegswijzen daargelaten dan.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:46 schreef David het volgende:
[..]
De nieuwsankers spreken gewoon perfect Nederlands, niet bijna. En ik heb net hetzelfde gevoel als ik naar de Nederlandse televisie kijk.
Met andere woorden, het is gewoon subjectief.
die helemaal niet incorrect zijn, maar gewoon niet in gebruik in Nederland.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:58 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Eeen paar Belgische zegswijzen daargelaten dan.![]()
Dat kan een Vlaamse boer ook hoor. Ik woon zelf in de provincie Antwerpen maar versta een West-Vlaming echt wel vrij goed. Maar dat heeft niets te maken met perfect Nederlands of zo, het is een gewoonte.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:57 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Elke Boer hier in Nederland kan zich tenminste overal in Nederland verstaanbaar maken (afgezien van een paar 60+ boeren in Friesland).![]()
hoor.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:00 schreef woutf het volgende:
David, misschien een beetje offtopic, maar jij kan 't vast beantwoorden.
Wat betekent in godsnaam het woord 'zenne'?
Honderd procent eens met jou trouwens!quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:33 schreef David het volgende:
[..]
Ook weer een beeld dat wordt opgenomen door de generaliserende internationale pers (begrijpelijk, maar niet correct).
Nederlanders zijn 'even' racistisch/intolerant als Vlamingen (en ja, dit klinkt lelijk). Er bestaat toevallig niet zo'n partij als het Vlaams Blok in Nederland, zou die wel bestaan, zouden de verhoudingen hetzelfde liggen (het VB claimt trouwens, net zoals de LPF en alle daarna volgende klonen, geen extreem-rechtse partij te zijn).
Die rel met de Walen wordt in de internationale pers ook sterk overdreven, er is namelijk bijna geen enkele Vlaming die iets tegen een Waal heeft (ja, echt waar) maar het gezeur gaat dikwijls over de politiek op hoog niveau (er is een grote geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië, terwijl het er niet echt op lijkt dat er in Wallonië daadwerkelijk wat gebeurt met dat geld).
Dat heeft dan weer te maken met het belachelijke systeem van de faciliteitengemeentes, wat in feite neerkomt op positieve discriminatie t.o.v. franstaligen. Dus hier is het weer het systeem, en niet de persoon zelf dat faalt, maar er zijn natuurlijk wel veel mensen die het persoonlijk doortrekken.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:02 schreef Klemvast het volgende:
Behalve dan het feit dat er wel degelijk veel Vlamingen zijn die iets hebben tegen de Franstaligen (kijk maar eens naar de scores van de NVA rond de taalgrens, dat is echt significant hoor), en die mensen kiezen er dus waarschijnlijk bewust voor om NIET - zoals Nickthedick eigenlijk suggereert- extreem-rechts te stemmen.
Wel dat kunnen de meesten hier ook. In ieder geval is een boer uit West-Vlaanderen die Nederlands (nou ja, "AZN") probeert te spreken, voor mij als Antwerpenaar volstrekt verstaanbaar. Voor jou misschien niet, maar dat bewijst alleen maar dat Vlaanderen en Nederland twee aparte entitieiten zijn.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:57 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Elke Boer hier in Nederland kan zich tenminste overal in Nederland verstaanbaar maken (afgezien van een paar 60+ boeren in Friesland).![]()
Ik denk het wel. Nederlanders spuien hun ongenoegen, maar zijn zich er wel degelijk van bewust dat rechts-extremisme niet de manier is in tegendeel tot de Belgen. Het lijkt erop dat Belgen naar buiten toe altijd mild en vriendelijk zijn maar uiteindelijk een zeer haatdragen volkje is en Nedelanders precies het tegenovergestelde, namelijk: een uitgesproken mening maar wel realistisch. Zie maar hoe snel de partij wilders daalt in de polls; en die partij ei behoorlijk rechts, maar nog niet eens in dezelfde league als het Vlaams Belang.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:58 schreef David het volgende:
Ik zeg ook niet dat Vlamingen gemoedelijk en niet racistisch zijn, helaas. Integendeel, en ik moet er ook van kotsen hoeveel mensen er op het Vlaams Blok stemmen. Maar ik ben er ronduit van overtuigd dat er geen fundamenteel verschil tussen het Vlaamse en het Nederlandse volk op dat vlak.
Lees maar eens verder terug in dit topic.quote:Hmm, ik hoor genoeg hardop gesproken commentaar (Vlaams Blok-stemmers zijn dan ook de meest luidruchtige) dus dat 'niets zeggen' slaat op niks. Ik ken echt wel de politieke voorkeur van de meeste mensen met wie in contact kom.
Verder denk ik persoonlijk ook niet dat een Nederlander altijd veel sneller is met zijn mening, waar je dat van haalt snap ik ook niet?![]()
Dit is gewoon erg kort door de bocht. Ik ben een Vlaming en kots op alles wat met rechts, extreem-rechts of racisme te maken heeft. Er zijn er anderen, ja. Maar dat is in Nederland juist hetzelfde.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:12 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Nederlanders spuien hun ongenoegen, maar zijn zich er wel degelijk van bewust dat rechts-extremisme niet de manier is in tegendeel tot de Belgen. Het lijkt erop dat Belgen naar buiten toe altijd mild en vriendelijk zijn maar uiteindelijk een zeer haatdragen volkje is en Nedelanders precies het tegenovergestelde, namelijk: een uitgesproken mening maar wel realistisch. Zie maar hoe snel de partij wilders daalt in de polls; en die partij ei behoorlijk rechts, maar nog niet eens in dezelfde league als het Vlaams Belang.
Daar begrijp ik dus weer geen ene ruk van.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:01 schreef David het volgende:
[..]
Dat kan een Vlaamse boer ook hoor. Ik woon zelf in de provincie Antwerpen maar versta een West-Vlaming echt wel vrij goed. Maar dat heeft niets te maken met perfect Nederlands of zo, het is een gewoonte.
Baantjer moet ook ondertiteld worden in Vlaanderen, terwijl ik er van uit ga dat jij geen enkel probleem hebt om te verstaan wat ze zeggen...![]()
Mijn ervaring is eerder omgekeerd: Nederlanders zijn vriendelijk bij een eerste contact en zullen nóóit laten blijken dat ze vooroordelen hebben, maar als je wat verder er op ingaat, dan merk je dat ze eigenlijk nog veel goorder zijn in dat soort dingen dan veel Vlamingen.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:12 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Nederlanders spuien hun ongenoegen, maar zijn zich er wel degelijk van bewust dat rechts-extremisme niet de manier is in tegendeel tot de Belgen. Het lijkt erop dat Belgen naar buiten toe altijd mild en vriendelijk zijn maar uiteindelijk een zeer haatdragen volkje is en Nedelanders precies het tegenovergestelde, namelijk: een uitgesproken mening maar wel realistisch. Zie maar hoe snel de partij wilders daalt in de polls; en die partij ei behoorlijk rechts, maar nog niet eens in dezelfde league als het Vlaams Belang.
subjectief dus.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:16 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Daar begrijp ik dus weer geen ene ruk van.Wat die lui spreken is niet eens dialect, maar gewoon Nederlands, net als jullie nieuwslezers (misschien iets sneller en binnenmonds, maar toch).
![]()
Fortuyn vergelijken met de Wilde is echt appels en peren.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:02 schreef Klemvast het volgende:
Als Fortuyn nog had geleefd was het waarschijnlijk anders geweest.
Neuh, meer 'een dubbel standaard'. Als je je eigen nieuwslezers kan verstaan, kan je Baantjer ook vertaan; simpel.quote:
Neen je hebt West-Vlaamse dialecten die net zoals Fries in de rest van Vlaanderen "onverstaanbaar" worden geacht (en terecht: ik heb ooit een vriendinnetje gehad die zo'n West-Vlaams dialect sprakquote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:16 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Daar begrijp ik dus weer geen ene ruk van.Wat die lui spreken is niet eens dialect, maar gewoon Nederlands, net als jullie nieuwslezers (misschien iets sneller en binnenmonds, maar toch).
![]()
bullshit, jij denkt dat Baantjer hetzelfde spreekt als 'onze' nieuwslezers, wat gewoon absoluut niet zo is.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:20 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Neuh, meer 'een dubbel standaard'. Als je je eigen nieuwslezers kan verstaan, kan je Baantjer ook vertaan; simpel.![]()
Neen, JIJ bent geïndoctrineerd door de Nederlandse pers.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:18 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Fortuyn vergelijken met de Wilde is echt appels en peren.![]()
Jij bent dus ook geindoctrineert door de pers.
En ik kan je precies hetzelfde verhaal vertellen oven Belgen, dus waar wil je naartoe.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:17 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Mijn ervaring is eerder omgekeerd: Nederlanders zijn vriendelijk bij een eerste contact en zullen nóóit laten blijken dat ze vooroordelen hebben, maar als je wat verder er op ingaat, dan merk je dat ze eigenlijk nog veel goorder zijn in dat soort dingen dan veel Vlamingen.
Ik ben er ook nog nooit in geslaagd om een wérkelijk hartelijke relatie met een Nederlander uit te bouwen, om de simpele reden dat ze niemand toelaten tot hun (uiteraard volledig blanke) privé- en familie-leven.
Zoiets staat niet in het programma van het Vlaams Belang. Zoek het maar op.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:23 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
En ik kan je precies hetzelfde verhaal vertellen oven Belgen, dus waar wil je naartoe.
Alleen hebben wij niet 1 miljoen mensen die stemmen op een partij die alle buitenlanders (nadruk op alle) het land uit willen hebben.![]()
Good point.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:23 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Neen, JIJ bent geïndoctrineerd door de Nederlandse pers.![]()
Jij gelooft namelijk nog steeds niet dat Nederlanders in staat zijn om racistisch te zijn.![]()
Ik WEET dat Nederlanders in staat zijn racistisch te zijn, maar ze zijn iig niet bereid het zo ver door te voeren als de Belgen (er is een verschil).quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:23 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Neen, JIJ bent geïndoctrineerd door de Nederlandse pers.![]()
Jij gelooft namelijk nog steeds niet dat Nederlanders in staat zijn om racistisch te zijn.![]()
Ik denk dat Belgen zichzelf overschatten met hun 'Bourgondische' levensstijl.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:26 schreef David het volgende:
[..]
Good point.
Als het gaat om chauvinisme, denk ik dat Nederlanders zich soms ook wat overschatten op vlak van 'tolerantie' oid![]()
Amsterdams?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:22 schreef David het volgende:
[..]
bullshit, jij denkt dat Baantjer hetzelfde spreekt als 'onze' nieuwslezers, wat gewoon absoluut niet zo is.
Baantjer is voor mij Amsterdams gemompel. Ik zou het wel verstaan als ik er moeite voor deed maar het vergelijken met het Nederlands van Vlaamse nieuwsankers gaat me wel wat ver.
Wacht maar tot er een aanslag komt in Nederland of er een nieuwe Fortuyn opstaat, dan zal je zien wat eigenlijk in alle Europese landen al te zien is: de opmars van extreem-rechts.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:26 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik WEET dat Nederlanders in staat zijn racistisch te zijn, maar ze zijn iig niet bereid het zo ver door te voeren als de Belgen (er is een verschil).
Ik overschat me helemaal niet. Het 'Vlaamse volk' ook niet, ik heb al gezegd dat er veel racisten en intolerante mensen wonen in Vlaanderen. Ik beweer dat die er ook zijn in Nederland.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:29 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik denk dat Belgen zichzelf overschatten met hun 'Bourgondische' levensstijl.Ik heb je de cijfertjes laten zien... wanneer dringt het nu eindelijk eens tot je door! Moet ik een grafiek tekenen ofzo?
Jullie zijn waarschijnlijk het meest racistisch, hatelijk volkje in heel Europa; hoe voel je je daarover?
Jawel. Maar ik heb al gezegd dat het gewoon subjectief is, ik weet goed genoeg dat er veel extremere vormen van Amsterdams zijn, maar dat interesseert me niet. Het gaat er gewoon om dat de perceptie van 'Hollands' en 'Vlaams' compleet anders is.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:31 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Amsterdams?Het is echt gewoon Nederlands hoor. Ben je ooit wel eens in Nederland geweest?
Hoe noem jij de moord op Van Gogh dan? Of de arrestatie van leden van de Hofstad groep?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:31 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Wacht maar tot er een aanslag komt in Nederland of er een nieuwe Fortuyn opstaat, dan zal je zien wat eigenlijk in alle Europese landen al te zien is: de opmars van extreem-rechts.
België, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Italië enzovoort: overal gebeurt het. Alleen de Amsterdammers blijven hardnekkig vasthouden aan het idee dat ZIJ het centrum van multicultureel Europa en de ultieme Anne Frank-bedevaartplaats zijn, wel: wake up gast, je bent echt niet beter dan de andere Europeanen hoor.
Rotterdam is in dat opzicht politiek gezien een véél relevantere stad dan het aan zijn eigen reputatie stervende Amsterdam.
quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:35 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Hoe noem jij de moord op Van Gogh dan? Of de arrestatie van leden van de Hofstad groep?
Jullie hebben nog niet eens iets meegemaakt, maar toch stemt al 10 wat? nee, 15 jaar lang minstens 20% van jullie bevolking op een rechts-extremistische partij.![]()
Ga maar flaneren met jullie bon-bons, bier etc., maar ik weet hoe jullie ECHT in elkaar steken.![]()
Ik probeer helemaal niet op de man te spelen; ik generaliseer (zoals een goede Belg zou doen).quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:32 schreef David het volgende:
[..]
Ik overschat me helemaal niet. Het 'Vlaamse volk' ook niet, ik heb al gezegd dat er veel racisten en intolerante mensen wonen in Vlaanderen. Ik beweer dat die er ook zijn in Nederland.
En ik voel me ook absoluut niet gerelateerd aan mensen die extreem-rechts gedachtengoed nastreven of wat dan ook, dus je opmerking laat me koud.
Ik heb de indruk dat je op de man probeert te spelen, en dat vind ik een beetje zielig.
Jullie staken ook al zo in elkaar, Nick, lang vóór de moord op Van Gogh al. Alleen willen jullie dat in het linkse Nederland niet toegeven.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:35 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Hoe noem jij de moord op Van Gogh dan? Of de arrestatie van leden van de Hofstad groep?
Jullie hebben nog niet eens iets meegemaakt, maar toch stemt al 10 wat? nee, 15 jaar lang minstens 20% van jullie bevolking op een rechts-extremistische partij.![]()
Ga maar flaneren met jullie bon-bons, bier etc., maar ik weet hoe jullie ECHT in elkaar steken.![]()
Nog ff dan.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:39 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik probeer helemaal niet op de man te spelen; ik generaliseer (zoals een goede Belg zou doen).![]()
Ik vraag je alleen hoe jij het vindt om in een land te wonen waar zoveel rechts-extremisten wonen.![]()
Droom fijn over frittekes en bier en vergeet maar dat dit ooit gebeurt is. Maak het een maar een droom over een tolerant Belgie (contradictio in terminis wat mij betreft).quote:
Als je de programma's van alle partijen in Nederland en Belgie met elkaar zou vergelijken, zou je er achterkomen dat Belgen PER DEFINITIE meer rechts-extremiistisch stemmen (wat ze altijd al hebben gedaan).quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:42 schreef David het volgende:
[..]
Nog ff dan.
Ik heb je die vraag helemaal niet zien stellen, alleszins niet op een beschaafde manier.
Wat ik er van vind? Ik vind het verschrikkelijk, maar tegelijk overdrijf jij, volgens mij, enerzijds over het rechts-extremisme in Vlaanderen (zie: de foertstemmen) en anderzijds over de 'tolerantie' in Nederland.
Trouwens, ik denk dat ik minder generaliseer dan jij. (Dan ben ik maar geen goede Belg.)
En nu ben ik echt weg.
Geen probleem, dat vinden wij van Nederlanders ook.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:44 schreef Bennie_K het volgende:
Belgen zijn wel ok...totdat ze hun mond opendoen. wat een kutaccent
Damn, ik ga toch maar ff niet slapen.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:46 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Als je de programma's van alle partijen in Nederland en Belgie met elkaar zou vergelijken, zou je er achterkomen dat Belgen PER DEFINITIE meer rechts-extremiistisch stemmen (wat ze altijd al hebben gedaan).
steek onder water: wat hebben jullie in Kongo uitgespookt?![]()
Kijk, Nick je wil duidelijk een vete uitvechten die compleet onzinnig is. Als de mogelijkheid er was om op Fortuyn te stemmen, dan zou 20 procent van de Nederlanders dat doen, en dan zou ik vervelende vragen over Indonesië kunnen stellen.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:46 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Als je de programma's van alle partijen in Nederland en Belgie met elkaar zou vergelijken, zou je er achterkomen dat Belgen PER DEFINITIE meer rechts-extremiistisch stemmen (wat ze altijd al hebben gedaan).
steek onder water: wat hebben jullie in Kongo uitgespookt?![]()
Wij steken zeer zeker zo in elkaar, maar zie jij mensen massaal op een extreem-rechtse partij stemmen in Nederland bij de volgende verkiezingen? Ik niet iig.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:39 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Jullie staken ook al zo in elkaar, Nick, lang vóór de moord op Van Gogh al. Alleen willen jullie dat in het linkse Nederland niet toegeven.
(Ik ben overigens zelf links, dus ik vind je mening op zich wel OK, maar hier in België is het tenminste duidelijk waar je als linksgezinde tegen moet vechten. In Nederland is het hele establishment gewoon links, en de hoofdstad ook nog eens.)
zie hierbovenquote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:51 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Wij steken zeer zeker zo in elkaar, maar zie jij mensen massaal op een extreem-rechtse partij stemmen in Nederland bij de volgende verkiezingen? Ik niet iig.
In tegendeel tot de Belgen, waar het traditie is om een lekker 'extreem-rechts' te stemmen.
En doe me een lol, onze levensvisie qua seksualiteit en vrijheidsbesteding wordt in onze politiek niet eens besproken (niet meer; en dat is maar goed ook).
Nee, ik ga me niet superieur voelen. Wat ik wil zeggen... individuele tekortkomingen (uit een subjectieve opinie), wegen (in de verste verte) niet op tegen het politieke debakel van de Belgen.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:51 schreef David het volgende:
[..]
Damn, ik ga toch maar ff niet slapen.
Ik zal maar niet beginnen over het maagdelijk witte koloniale verleden van Nederland???
En goed, er stemmen meer Vlamingen extreem-rechts, heb je nu je zin? Moet ik mij nu soms gaan schamen? En ga jij je nu lekker superieur voelen vannacht? Wat een onzin (alle eer aan dit subforum dus).
Moet jij net zeggenquote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:56 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Nee, ik ga me niet superieur voelen. Wat ik wil zeggen... individuele tekortkomingen (uit een subjectieve opinie), wegen (in de verste verte) niet op tegen het politieke debakel van de Belgen.![]()
Fortuyn was een populist en tevens een charismatisch man (ik had niet op hem gestemd). Zijn programma was zeer zeker niet rechts-extremistisch. Het zou jou wellicht verbazen dat de lijst Fotuyn na het PvdA de meest populaire partij onder allochtonen was; klinkt dat als een extreem rechtse partij?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:51 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Kijk, Nick je wil duidelijk een vete uitvechten die compleet onzinnig is. Als de mogelijkheid er was om op Fortuyn te stemmen, dan zou 20 procent van de Nederlanders dat doen, en dan zou ik vervelende vragen over Indonesië kunnen stellen.
(en ja, Fortuyn was even "extreem" als de "afgezwakte" versie van het Vlaams Blok die nu Vlaams Belang heet, zij hebben namelijk de "beschaafde", westerse stijl die tegenwoordig zo typisch is voor extreem-rechts keurig overgenomen - uiteindelijk zit Michiel Smit ook niet verlegen om een maatpak meer of minder...)
He, makker. Nu moet jij eens heeeeel goed teruglezen en proberen vast te stellen wie van ons hier eerst generaliserende opmerkingen begon te maken. Wie was het: ik? jij? of Klemvast?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 01:59 schreef David het volgende:
[..]
Moet jij net zeggenJe past namelijk een paar cijfers toe en denkt daar de essentie van de Vlaamse volksaard te kunnen determineren, wel ik zeg dat dat je er niet in slaagt.
Vlamingen en Nederlanders zijn anders, en als anders voor jou slechter is, voor mij ook goed, maar deze discussie heeft op deze manier geen zin.
edit: en ben ik nu dus definitief weg, want ik moet morgen werken
Neen, dat is niet verbazend, aangezien het Vlaams Belang/Blok ook redelijk populair blijkt te zijn bij allochtonen en vooral bij moslims in België (vooral bij de gefrustreerde oudere generatie, die zien namelijk met eigen ogen hoe hun kinderen opgroeien om gangsters in Antwerpen of Brussel te worden).quote:Op woensdag 3 augustus 2005 02:01 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Fortuyn was een populist en tevens een charismatisch man (ik had niet op hem gestemd). Zijn programma was zeer zeker niet rechts-extremistisch. Het zou jou wellicht verbazen dat de lijst Fotuyn na het PvdA de meest populaire partij onder allochtonen was; klinkt dat als een extreem rechtse partij?
Ik denk dat jij eerst wat meer onderzoek moet verrichten voor je je hier nog eens vertoont. Ok?![]()
Wat lul je nou, het waren partijen met 2 heel verschillende programma's? De reden waarom allochtonen in Belgie op die partij stemden (definieer btw populair) was totaal anders waarom allochtonen in Nederland op Fortuyn stemden.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 02:11 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Neen, dat is niet verbazend, aangezien het Vlaams Belang/Blok ook redelijk populair blijkt te zijn bij allochtonen en vooral bij moslims in België (vooral bij de gefrustreerde oudere generatie, die zien namelijk met eigen ogen hoe hun kinderen opgroeien om gangsters in Antwerpen of Brussel te worden).
Je zou jezelf gewoon een heleboel moeite besparen door toe te geven dat Nederlanders net zo racistisch en intolerant zijn als Vlamingen, hoewel dat niet in de politieke situatie wordt weerspiegeld (julie taak als Nederlanders om daar indien noodzakelijk iets aan te veranderen). Ik ga nu slapen, in de wetenschap dat er nog steeds Hollanders zijn die geloven dat het "tolerante " Nederland dat mij al een paar keer met een varken (en erger!!) heeft vergeleken, wérkelijk bestaat.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 02:18 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Wat lul je nou, het waren partijen met 2 heel verschillende programma's? De reden waarom allochtonen in Belgie op die partij stemden (definieer btw populair) was totaal anders waarom allochtonen in Nederland op Fortuyn stemden.
Opinions are like assholes, everybody has one.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 02:25 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Je zou jezelf gewoon een heleboel moeite besparen door toe te geven dat Nederlanders net zo racistisch en intolerant zijn als Vlamingen, hoewel dat niet in de politieke situatie wordt weerspiegeld (julie taak als Nederlanders om daar indien noodzakelijk iets aan te veranderen). Ik ga nu slapen, in de wetenschap dat er nog steeds Hollanders zijn die geloven dat het "tolerante " Nederland dat mij al een paar keer met een varken (en erger!!) heeft vergeleken, wérkelijk bestaat.
Oh ja:
http://www.expatica.comhttp://www.imdb.com/title/tt0103873/
Meningen van buitenlanders die werken in Nederland. Veel plezier.![]()
(check ook eens het Belgisch forum op die site vol met hartverwarmende opmerkingen...)
(gek toch hé, al die haat tegen Nederlanders en hun racisme?)
Jij bent echt zielig en een toonbeeld van Hollandse arrogantie.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 02:41 schreef Nickthedick het volgende:
JULLIE zijn de racisten, WIJ spreken het uit maar zien er uiteindelijk van af om het tot daad om te zetten (lees: om op een rechts-extremistische partij te stemmen). Wie is hier nu hypocriet?
en toch zijn er meer belgen die bij nederland willen horen dan nederlanders die vinden dat nederland onder belgie moet vallenquote:Op woensdag 3 augustus 2005 02:50 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Jij bent echt zielig en een toonbeeld van Hollandse arrogantie.
Uiteindelijk is het ondanks de aanwezigheid van het Vlaams Blok in Vlaanderen nooit tot dat soort incidenten zoals in Uden en whatever gekomen in Vlaanderen. (Hoewel we hier ook verijdelde terroristische aanslagen hebben bv. op Kleine Brogel en op de spoorwegtunnels onder het CS Antwerpen).
Dus droom vooral lekker verder van een superieur Nederland waar "Lonsdale" een fictie is.![]()
Waar haal je dat nu weer vandaan? Alsof er in Belgie nooit incidenten zijn voorgekomen? (met 33% minder bevolking en 70% minder allochtonen(cumulatief)).quote:Op woensdag 3 augustus 2005 02:50 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Jij bent echt zielig en een toonbeeld van Hollandse arrogantie.
Uiteindelijk is het ondanks de aanwezigheid van het Vlaams Blok in Vlaanderen nooit tot dat soort incidenten zoals in Uden en whatever gekomen in Vlaanderen. (Hoewel we hier ook verijdelde terroristische aanslagen hebben bv. op Kleine Brogel en op de spoorwegtunnels onder het CS Antwerpen).
Dus droom vooral lekker verder van een superieur Nederland waar "Lonsdale" een fictie is.![]()
quote:Op woensdag 3 augustus 2005 02:54 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Waar haal je dat nu weer vandaan? Alsof er in Belgie nooit incidenten zijn voorgekomen? (met 33% minder bevolking en 70% minder allochtonen(cumulatief)).
Ik herinner me toch duidelijk dat een Belg wat? 2 jaar terug een Marrokaan had neergeschoten. Hoezo zijn er bij jullie geen incidenten?
Ja? Wat?quote:
Ja, dat was een bejaarde psychoot van 65 of zo die (twee straten verwijderd van waar ik woon trouwens) een Marokkaan heeft doodgeschoten, waarop de hele Marokkaanse gemeenschap in Borgerhout is beginnen rellen, drie dagen lang. Dat is meteen de start geweest van de politieke carrière van Abou Jahjah.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 02:54 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Waar haal je dat nu weer vandaan? Alsof er in Belgie nooit incidenten zijn voorgekomen? (met 33% minder bevolking en 70% minder allochtonen(cumulatief)).
Ik herinner me toch duidelijk dat een Belg wat? 2 jaar terug een Marrokaan had neergeschoten. Hoezo zijn er bij jullie geen incidenten?
Dan is het opeens een psychoot? Twee straten van jou verwijderd? Wie weet wat er voor de rest in jouw 'droomland' afspeelt.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 02:59 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Ja, dat was een bejaarde psychoot van 65 of zo die (twee straten verwijderd van waar ik woon trouwens) een Marokkaan heeft doodgeschoten, waarop de hele Marokkaanse gemeenschap in Borgerhout is beginnen rellen, drie dagen lang. Dat is meteen de start geweest van de politieke carrière van Abou Jahjah.
Ik zou je ook nog willen vragen wat je punt eigenlijk is maar ik ga slapen SORRY.
ben het voor een groot deel zeker met je eens maar denk je niet dat die laatste zin ook voor jou geldquote:Op woensdag 3 augustus 2005 03:04 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dan is het opeens een psychoot? Twee straten van jou verwijderd? Wie weet wat er voor de rest in jouw 'droomland' afspeelt.
Jij vraagt om mijn punt, maar alles wat ik jou heb zien doen is: de punten die ik maak ontwijken met argumenten als: 'jullie zijn net zo erg', terwijl het klaarblijkelijk niet zo is. Neem toch eens eerst verantwoordlijkheid voor je eigen volk alvorens je een ander volk afkraakt.![]()
Ik denk dat ik in mijn replies meer verantwwodelijkhied op me heb genomen dan die Belgen.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 03:53 schreef killswitch het volgende:
[..]
ben het voor een groot deel zeker met je eens maar denk je niet dat die laatste zin ook voor jou geld
Toevallig afkomstig van Oost-Vlaanderen of Vlaams-Brabant? Mijn vriend woont op de grens van OVL en VLB en daar gebruiken ze ook die namen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 21:32 schreef misteriks het volgende:
seg , Klemvast en Nieke ; nog nooit van een Sjoeke of Choeke of iets in diene trand gehoord??!
Eclair = tompoes = è pelleke (in mijn contrijen)
en dat "worsterige gedoe" is simpelweg è sjoeke![]()
zoooo moeilijk kan dat toch niet zijn, of zijn jullie geen echte belgen?![]()
quote:Op woensdag 3 augustus 2005 02:41 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik hou het liever bij feiten, Spank you very much.
*knip*
JULLIE zijn de racisten, WIJ spreken het uit maar zien er uiteindelijk van af om het tot daad om te zetten (lees: om op een rechts-extremistische partij te stemmen). Wie is hier nu hypocriet?
The Horrorquote:Op woensdag 3 augustus 2005 11:54 schreef JackyVie het volgende:
Maar zeg serieus, zijn de bakkers in Nederland gesloten op zondag? Geen warme broodjes zondagmorgen???![]()
Emigreren!!quote:Op woensdag 3 augustus 2005 12:10 schreef leonieke het volgende:
[..]
The Horror
Maar ze krijgen wel post toebedeeld op zaterdag![]()
quote:Op woensdag 3 augustus 2005 12:10 schreef leonieke het volgende:
[..]
The Horror
Maar ze krijgen wel post toebedeeld op zaterdag![]()
Ik kies toch voor mijn bakkerquote:
Ook als je daardoor je huis wordt uitgezet ivm te laat betaal rekeningen of iets dergelijks?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 13:25 schreef leonieke het volgende:
[..]
Ik kies toch voor mijn bakker![]()
De rekeningen komen dan maar twee dagen later, kan ik wel mee leven![]()
![]()
Bwa, hier in België weten schuldeisers dat de post niet langskomt op zaterdag, dus houden ze daar rekening mee.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 13:27 schreef The_Viper het volgende:
[..]
Ook als je daardoor je huis wordt uitgezet ivm te laat betaal rekeningen of iets dergelijks?
idd raarquote:Op woensdag 3 augustus 2005 16:31 schreef Quannum het volgende:
En om toch maar een beeeetje ontopic te blijven: Gisteren was ik in Terneuzen en ga ergens een biertje drinken. Ik zeg wat ik wil en de dienster zegt: "Alsjeblieft." Ik had toch nog niets gekregen? Raar hoor.
Hier ben ik het grotendeels mee eens... Al dat vete-gedoe is helemaal niet tof. Ik heb me volgens mij ook alleen maar proberen te verdedigen tegen nogal kwetsende uitspraken (Vlamingen zijn racisten ed).quote:Op woensdag 3 augustus 2005 13:23 schreef The_Viper het volgende:
En verder scheren jullie elkaar telkens over één kam. De Vlamingen hier denken dat álle ZESTIEN miljoen Hollanders zo zijn zoals er hier een paar een discussie voeren met jullie en vice versa...
Denken jullie nou echt dat wij boven de rivieren nog veel over Vlaanderen te horen krijgen? Alleen écht erge berichten krijgen wij nog te horen. En verder wordt er soms wat toeristische reclame over Vlaanderen gemaakt. Maar dat wordt evengoed ook over Duitsland gemaakt. In tegendeel, misschien krijgen wij hier zelfs meer over Duitsland te horen dan over Vlaanderen....
Als ik met kennissen of familie praat gaat het nooit over het politieke Vlaanderen, maar over het Vakantieland Vlaanderen. En dat interesseert mij ook véél meer dan het politieke Vlaanderen. Dat is ongeveer hetzelfde als hier, of in Duitsland, of in Frankrijk, of in de UK.....
En ik durf zo te zeggen dat van mij Vlaanderen zich zo bij Nederland mag komen voegen, omdat een groot deel van Nederland wel grote culturele en vast ook wel politieke raakvlakken met elkaar hebben. Maar jullie Vlamingen zitten dat bij élk bericht weer tegen te spreken! Nederlanders zijn vaak héél positief over Vlaanderen, maar ( vooral ) in groepen kunnen Nederlanders (en dat zullen Vlamingen vast ook wel hebben) heel erg kwetsend zijn tegenover andere groepen. En misschien zegt het ook wel wat DAT wij het over jullie hebben in moppen ed. Een mens kan nou eenmaal niet alleen maar constant vriendelijk zijn tegenover de ander, dat is wel gebleken in de laatste 100-en jaren, maar zijn vaak met wat alcohol op erg sarcastisch over een andere bevolkingsgroep. Dat ondervinden de Friezen, Limburgers, Brabanders ed. ook wel hier in Nederland. Vooral van de Randstedelingen krijgen wij veel te horen.
Zie bijvoorbeeld ook de vete tussen de UK en Frankrijk, toen Frankrijk zei dat Engels eten kut was. Een paar weken later werd dat alweer goed gemaakt omdat de Engelsen er toch niet zo van gecharmeerd waren... Als Vlamingen écht niet tegen al die grappen ed. zouden kunnen hadden ze er vast allang een nationale iets over gemaakt... Áls dat zo zou zijn, had Nederland vast wel sorry gezegd. En Vlamingen maken vast ook wel grappen over ons
Ik heb de discussie overigens ook nog eens zitten herlezen, ik ben nog altijd overtuigd van mijn gelijk, maar het was wel een beetje drammerig allemaal.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 20:00 schreef David het volgende:
[..]
Hier ben ik het grotendeels mee eens... Al dat vete-gedoe is helemaal niet tof. Ik heb me volgens mij ook alleen maar proberen te verdedigen tegen nogal kwetsende uitspraken (Vlamingen zijn racisten ed).
Ik heb helemaal niks tegen Nederlanders (en vind de Hollander-moppen doorgaans ook helemaal niet grappig). Dat Nederland helemaal niet bezig is met Vlaanderen vind ik niet meer dan normaal want andersom is het ook zo. Er is dus helemaal niks van een grote en een kleine broer, we zijn gewoon twee kleine landjes die het ongelooflijk goed doen op het vlak van beschaving en economie. We hebben wel een historische band maar die is er even goed met Oostenrijk, Spanje, Frankrijk, en ga zo maar door. Vlaanderen zich bij Nederland voegen is dus niet echt aan de orde volgens mij.
Same here, ik ben ook overtuigd van mijn gelijk maar als ik mensen heb gekwetst wil ik bij deze mijn verontschuldigingen aanbiedenquote:Op woensdag 3 augustus 2005 20:03 schreef Klemvast het volgende:
[..]
Ik heb de discussie overigens ook nog eens zitten herlezen, ik ben nog altijd overtuigd van mijn gelijk, maar het was wel een beetje drammerig allemaal.
quote:Op woensdag 3 augustus 2005 20:34 schreef Krln het volgende:
Hallo,
Lees al tijdje mee en heb speciaal geregistreerd om op dit topic te reageren. Niet veel bijzonders te melden hoor, maar ik ben een Belg die al 3 jaar in Nederland woont (prima naar mn zin hoor) , vind de discussie erg boeiend. Maar ik wilde even zeggen aan die persoon die in de war was met zijn eclairke en die andere koek met dat wit laagje glazuur op, je weet wel, pudding, vierkant, lekker, dat heet een GLACEEKE.. Hopelijk kan je nu weer slapen.
Greetz
Mo vent toh, vrouwn en dieetnquote:Op woensdag 3 augustus 2005 21:44 schreef leonieke het volgende:
Evil Fok!, daar gaat mijn dieet weer![]()
![]()
quote:Op woensdag 3 augustus 2005 02:52 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
en toch zijn er meer belgen die bij nederland willen horen dan nederlanders die vinden dat nederland onder belgie moet vallen
ik geef toe; het is voor de lolquote:Op woensdag 3 augustus 2005 16:31 schreef Quannum het volgende:
Chill out The_Viper!
Stereotypen in stand houden is nu eenmaal eigen aan de mens. Volgens de Amerikanen zijn alle Belgen pedofielen en alle Nederlanders junkies. We weten allemaal beter. Iedereen heeft zo wel een bepaald beeld over een andere nationaliteit, meestal door een gebrek aan kennis.
De voornaamste reden waarom Belgen en Nederlanders elkaar zo bashen komt, zoals je al zei, omdat we net zoveel gelijkenissen vertonen. En om toch maar een verschil tussen beide duidelijk te maken, blazen we bepaalde zaken op. Iedereen weet dat het in wezen onwaar is en serieus uitvergroot, maar het bashen gebeurt toch vooral maar voor de lol.
Ik snap er niks van...quote:Op donderdag 4 augustus 2005 00:49 schreef misteriks het volgende:
[..]
ik geef toe; het is voor de lol![]()
maar dan nog moet ik je tegenspreken. Vlamingen hebben méér met Walen en Fransen dan met Nederland. De taal is gemeenschappelijk ; maar cultureel is er een breekpunt. WIJ zijn het zuiden![]()
Ik heb altijd gelachen met dat hollandse gegeil op VlaanderenEn het maakt ons nog méér arrogant
![]()
Straffe kost Nieke!!![]()
![]()
Mijn tuin eindigt waar Vl.Brabant begint![]()
smakelijk anyway![]()
Ik was eigenlijk gwoon aan het zeveren.quote:
Je woont toch niet ergens rond Ninove neem ik aan?!quote:Op donderdag 4 augustus 2005 00:49 schreef misteriks het volgende:
[..]
Straffe kost Nieke!!![]()
![]()
Mijn tuin eindigt waar Vl.Brabant begint![]()
smakelijk anyway![]()
Ik dit kader, ik zag gisteren op tv dat er heel wat nederlandse 'maagband-toeristen' naar Belgie gaan, omdat er in Belgie geen wachtlijsten zijn.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 09:15 schreef leonieke het volgende:
[..]
Ik was eigenlijk gwoon aan het zeveren.
Mijn ma wil mij op dieet zetten, maar ik wil er niet aan beginnen.
Het enige waar ik aan begonnen ben, is aan mijn conditie werken om de gordel te kunnen fietsen op 4 september
Landverrader!quote:Op donderdag 4 augustus 2005 00:49 schreef misteriks het volgende:
[..]
ik geef toe; het is voor de lol![]()
maar dan nog moet ik je tegenspreken. Vlamingen hebben méér met Walen en Fransen dan met Nederland. De taal is gemeenschappelijk ; maar cultureel is er een breekpunt. WIJ zijn het zuiden![]()
Ik heb altijd gelachen met dat hollandse gegeil op VlaanderenEn het maakt ons nog méér arrogant
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |