abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:15:08 #1
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_29146018
Hoi,

Heel mijn leven heb ik precies gedaan wat "verstandig" is.
Ik heb gestudeerd, vaak gespaard, veel erbij gewerkt en ben nooit met de politie in aanraking geweest. Nu wil ik eindelijk eens een huisje kopen omdat mijn vriendin en ik kinderen willen.
(We zitten nu in een flatje). Wat bleek tot mijn verbazing: Op 1.5 inkomen konden we nog lang niet genoeg lenen om ook maar een klein huisje te kopen! En om ons nu zover in de schulden te storten dat we bijna geen geld om te leven meer overhouden, of dat we allebei voor altijd fulltime moeten werken is ook geen optie.
Voor een huis te huren of huursubsidie komen we ook niet in aanmerking, omdat we daar weer net te veel voor verdienen!
En proberen om met sparen genoeg bij elkaar te krijgen gaat ook al niet. De huizenprijzen stijgen meer als je bij elkaar gespaard kan krijgen, en op een gegeven moment ben je meer kwijt aan belasting en inflatie als je kunt bijstorten.
Wat voor mij geldt zal ongetwijfeld ook voor vele anderen gelden.. Is dit nu normaal? Moeten we maar accepteren dat wij de komende 10 jaar niet aan de beurt komen in dit landje? Het is altijd toch wel zo geweest dat als je enigzins gestudeerd had en hard werkte, toch tenminste een klein huisje met tuin kon kopen, sterker nog, als je gestudeerd had woonde je meestal in een villa. In het buitenland is dit ook meestal zo.
Het is toch de plicht van Nederland om tenminste voor een deel van zijn bevolking normale huisvesting te verzorgen, ook voor starters?
Wat moet je nu als jongere? Kun je het beste immigreren? (In Tchechië heb een groot vrijstaand huis voor E40.000, met een hectare grond) Maar waarom zou ik me moeten laten wegjagen uit mijn eigen land? Er zijn mensen die pas 1 jaar in Nederland zijn en al wel een huis toegewezen krijgen (met alles erop en eraan, zonder dat ze al over werk beschikken)
Wat vinden jullie hiervan? En vinden jullie dat de politiek hier genoeg aan doet, of vinden die het allemaal wel best?

Groeten,
Andre
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:26:15 #2
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_29146265
schuld van politici, allemaal de schuld van paars, hoge heren daaro in Den Haag, eer aan zichzelf houden, lesje leren, gewone burger de dupe..

whatever huillie
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
pi_29146388
het wordt ook alleen maar erger, komen steeds meer mensen bij dus men moet het ook steeds meer volbouwen enzo. Het is eigenlijk gewoon een fucked up systeem
pi_29146430
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:15 schreef Andre70 het volgende:Op 1.5 inkomen konden we nog lang niet genoeg lenen om ook maar een klein huisje te kopen!
Hoe kan dat dan? Mensen uit mijn omgeving kopen aan de lopende band een huis. En rijk zijn ze zeker niet. Hoe hoog is jullie inkomen? En wat voor werk doen jullie?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2005 17:32:50 ]
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:34:54 #5
38972 Pasl2001
Yoghurtlul!
pi_29146503
probeer anders particulier te huren. doe ik ook . woon in een ruime dijk woning uit de jaren 30 in een polder in de omgeving van gorinchem, met oprit, met tuin, met garage, met serre, met het merwedekanaal grenzend aan mn achtertuin.... 420 eurie!!!! (goed is wel via via gegaan maar toch) en het is notabene aan een dijk met alleen villa's.

verder wordt ikzelf altijd een beetje moe van de mensen die zeggen dat je niet moet huren, omdat het weggegooid geld is. ik vind mensen die met hun 2 salarissen krom liggen voor een achterlijk koopflatje (niet aan TS gericht) 3 hoog achter langs het spoor en vervolgens geen cent te makken hebben niet slim bezig. ja je huis wordt meer waard... je kosten aan de staat worden daarentegen ook steeds hoger en in Nederland wordt bezit (oftewel je voordeel waar je kei en keihard voor werkt ten opzichte van de niksnutten en uitkeringstrekkers) gestraft, want dat is niet sociaal...
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:36:39 #6
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_29146546
het trieste is nog dat er in de Volkskrant van vandaag iets staat over het beschikbaar stellen van woningen voor studenten in Amsterdam. Die studenten moeten dan ook weer verkassen als zij student af zijn. Op zich een goed streven, ware het niet dat er een 30-70 beleid heerst, 30% sociale huurwoningen en 70% vrije markt. Die vrije markt is zogenaamd voor de middeninkomens, maar blijkt in de praktijk walgelijk hoog te liggen.
Koopwoningen zullen evenredig stijgen, dus het wordt zo'n beetje onmogelijk om straks nog ergens fatsoenlijk te kunnen wonen met dit beleid
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_29146599
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:26 schreef doppelgänger het volgende:
schuld van politici, allemaal de schuld van paars, hoge heren daaro in Den Haag, eer aan zichzelf houden, lesje leren, gewone burger de dupe..

whatever huillie
Leuke reactie.

Het is idd best moeilijk iets leuks te krijgen, maar dat hangt er ook maar net vanaf waar.
In de Randstad is het soms ondoenlijk.
Groningen/Friesland is weer een stuk goedkoper en een stuk beter te doen.
Dus...
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:39:13 #8
126043 Andre70
pi_29146615
We zouden wel kunnen kopen als we willen....
Maar geen "normaal huis" met een tuin e.d.
En dan nog alleen maar op een dubbel inkomen (wat geen optie is als je kinderen wilt hebben)
Wij kunnen ongeveer E180.000 lenen, wat hier (omg Den Bosch) onvoldoende is om iets te kopen!
Nu worden we geschoren,
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:40:45 #9
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_29146667
In het noorden kun je voor die prijs nog een mooi boerderijtje kopen.

Nu nog, over 10 jaar ook niet meer.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_29146691
Het hele leven is voor jongeren van nu in nederland vrij uitzichtloos.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:43:32 #11
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_29146730
wat verdienen jullie eigenlijk?
en wat doe je voor de kost?

ex-filosofie studenten verdienen bv idd niet veel
pi_29146751
Dat de huizen abnormaal duur zijn ben ik met je eens.
Maar met 1.5 * beetje fatsoenlijk inkomen moet je toch wel 200k kunnen lenen (zeker met de huidige rentestand (geldverstrekkers kijken bij het max leenbedrag ook naar de rentestand)).
Je hebt hier wel geen villa voor, maar een beetje tussenwoning moet nog wel lukken.
Dus dat wordt gewoon net als de rest van ons klein beginnen en langzaam opbouwen
death is just another state of mind
pi_29146785
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:43 schreef Fliepke het volgende:
wat verdienen jullie eigenlijk?
en wat doe je voor de kost?

ex-filosofie studenten verdienen bv idd niet veel
Ik wilde net zeggen je kan best gestudeerd hebben maar als je geen zak verdiend zou ik daar eerst een wat aan doen

hoe moet je mij niet vragen
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:46:15 #14
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_29146793
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:41 schreef Dementor het volgende:
pi_29146828
Ik verdien bruto 3700 euro, heb een huur van 351 euro netto. Ik moet er niet aan denken dat ik meer woonlasten per maand kwijt ben. Ik blijf voorlopig lekker huren, kan je mooi schulden aflossen en riant leven. Kopen is ook niet alles.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:47:28 #16
126043 Andre70
pi_29146831
@Dementor.
Stond nog van de week een artikel in het AD over de YEEPIES. Dat is de babyboom-generatie die in de jaren 60-70 dmv het opbouwen van de staatsschuld (die wij dus nu betalen) lekker goedkoop huizen gekregen hebben.
Deze groep heeft nu de kinderen het huis uit (geen kosten). Betaald ca. E70,= aan hypotheek en is massaal gestopt met werken op hun 55-ste. Zij vullen de tijd met vakantiereisjes en houden de eensgezinswoningen bezet in het nadeel van de jonge gezinnen.
In de Elsevier werd deze generatie ook wel de profijt-generatie genoemd. Geprofiteerd van het harde werk van de voorgaande generatie met de wederopbouw, en geprofiteerd van hun toekomstige generatie door alvast een voorschot hierop te nemen met het maken van schulden in je jaren 70 (Den Uyl).
Ik hoop dat het nog zover komt dat deze generatie eens de wind van voren gaat krijgen, dat er dadelijk nog maar zoweinig van onze generatie overblijven om hun te spekken .
Nu worden we geschoren,
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:52:13 #17
83139 Alessandro
Vivere ora dare
pi_29146958
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:47 schreef Andre70 het volgende:
Ik hoop dat het nog zover komt dat deze generatie eens de wind van voren gaat krijgen, dat er dadelijk nog maar zoweinig van onze generatie overblijven om hun te spekken .
Niet jaloers of wel
Geloof in jezus. Dan zal hij je belonen
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:55:07 #18
126043 Andre70
pi_29147029
@Alessandro
Nee, gun het van harte. Maar wij moeten ook onze kans hebben
@iedereen
Zolang er een structureel tekort aan woningen is (dateert nog van 1945!), zullen de mensen die modaal of minder verdienen (per definitie de helft van de bevolking!) op deze manier nooit een kans krijgen om te gaan wonen
Nu worden we geschoren,
pi_29147150
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:47 schreef Andre70 het volgende:
@Dementor.
Stond nog van de week een artikel in het AD over de YEEPIES. Dat is de babyboom-generatie die in de jaren 60-70 dmv het opbouwen van de staatsschuld (die wij dus nu betalen) lekker goedkoop huizen gekregen hebben.
Deze groep heeft nu de kinderen het huis uit (geen kosten). Betaald ca. E70,= aan hypotheek en is massaal gestopt met werken op hun 55-ste. Zij vullen de tijd met vakantiereisjes en houden de eensgezinswoningen bezet in het nadeel van de jonge gezinnen.
In de Elsevier werd deze generatie ook wel de profijt-generatie genoemd. Geprofiteerd van het harde werk van de voorgaande generatie met de wederopbouw, en geprofiteerd van hun toekomstige generatie door alvast een voorschot hierop te nemen met het maken van schulden in je jaren 70 (Den Uyl).
Helemaal correct!! En weet je wat ergste is? ZIJ KLAGEN HET HARDST! Een woord: BAH
pi_29147184
Gezien de huurwoningcorporaties ook al geen heil meer zien in goedkope huurwoningen omdat de grond waarop ze willen bouwen vreselijk duur is. Huurwoningsegment 300/500 euro verdwijnt ook langzaam.

Mijn oma woont al heel lang in een huurhuis (redelijk goedkoop) zodra ze overlijdt of moet vertrekken zal dat huis worden verkocht en verbouwd tot een koophuis, terwijl het een mooi huis zou zijn voor starters (jonge gezinnen).

Geloof dat ook de huurmarkt wordt vrijgegeven toch? Kunnen corporaties toch zelf woeker prijzen gaan vragen?

Gaat niet echt in op jou koophuisverhaal maar deze markt gaat ook uitzichtloos worden, ik ben zelf thuiswonend student en vraag me af hoe het voor mij gaat lopen straks over 5 jaar een eigen plek
Ik ga incognito door het leven..........
  dinsdag 26 juli 2005 @ 18:06:19 #21
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_29147300
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 18:01 schreef AcidTrance het volgende:

Gaat niet echt in op jou koophuisverhaal maar deze markt gaat ook uitzichtloos worden, ik ben zelf thuiswonend student en vraag me af hoe het voor mij gaat lopen straks over 5 jaar een eigen plek
Beste advies dat ik van veel mensen hoor: VLUCHT!!!! Ga weg uit Nederland!
en dat meen ik ook nog
pi_29147327
Daar denk ik dus ook serieus over
  dinsdag 26 juli 2005 @ 18:11:53 #23
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_29147453
Het is idd. wel vreemd. Zoals zovaak is "Jan Modaal" de sigaar omdat hij buiten alle wetelijke regelingen zoals subsidies valt. Je verdient teveel voor huren, je verdient te weinig voor kopen.

Remedie: wordt bijstandstrekker en je krijgt zo een huis toegewezen in dit land.

Helaas lukt het de politiek niet door de stroperigheid van de besluitvorming in Nederland om het aanbod (lees nieuwbouwproductie) te verhogen. Verder kan de politiek er niet zoveel aan doen denk ik.

Verder TS: maak keuzes in het leven ! Misschien niet gelijk een huis met tuin, maar een driekamerwoning o.i.d ? Of verhuizen naar een rustiger plekje in Nederland. Of gewoon voorlopig niet aan kinderen beginnen. Wat niet kan dat kan niet, en met een vinger naar de overheid wijzen is iets te makkelijk.

Verder denk ik dat TS best wel de mogelijkheid heeft om iets te kopen. De rente is tegenwoordig zo schrikbarend laag, dat MITS de rente 10-15 jaar wordt vastgezet je redelijk makkelijk 5,5-6 keer je jaarinkomen kan lenen.

Als ik uitga van een (naar mijn idee) laag inkomen van iemand die al een tijd werkt en gestudeerd heeft van 30.000euro bruto, dan zullen hypotheekverstrkkers jou zonder blikken of blozen richting de 2 ton laten lenen. Dit alles gebaseerd op 1 inkomen.

Dus gelijk gaan klagen "Ik kan niks" is me iets te simpel, je hebt zat opties, zoals ik zei maak keuzes en accepteer dat alles niet gelijk een idelae situatie is.

In zo'n land leven we nou eenmaal en daar zul je het mee moeten doen. Ook ik vindt de huizenprijzen exorbitant hoog, maar heb begin dit jaar ook de keuze gemaakt om te kopen. En ja ik heb uiteindelijk meer geleend als dat ik vantevoren van plan was.

Oh ja , ga eens langs bij bank/financieel adviseur en praat over je mogelijkheden. En stop met kijken naar huizenprijzen, uiteindelijk telt wat je netto per maand kwijt bent, en dat kan alleen maar meevallen met de historisch lage rent.

En ts: je woont nu in een faltje, is dat dan particulier huren ? Als je 200.000 euro leent dan zijn dat bruto maandlasten van 500 euro per maand. waarschijnlijk het bedrag wat je nu al kwijt bent aan huur.
pi_29147471
Acht jaar geleden kocht je voor 4 ton in guldens een enorme vrijstaande villa met een flinke lap grond erom, hier in Zwolle.

Nu kun je voor dat geld (180.000 euro) maar nét een standaard concentratiekamp-snelbouw stampwoning van 300 in een dozijn kopen in Stadshagen, het almere-buiten van Zwolle.
Dan zit je in een rijtje betonnen namaakwoningen met twee slaapkamertjes, een achtertuintje van 4 meter en uitzicht op nog meer soortgelijke betonblokken. Groen? Tuinen? Speeltuintjes? Kķm nou, dat kost ruimte en dus geld! Volbouwen die hap, zo dicht mogelijk op elkaar, mensen pikken het toch wel.

Tijd om ergens in een klein gehucht te gaan wonen, waar leven nog (een beetje) betaalbaar is. In het hoge noorden van het land ofzo..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  dinsdag 26 juli 2005 @ 18:14:52 #25
126043 Andre70
pi_29147547
Eigenlijk zou de jeugd van Nederland massaal moeten vertrekken in plaats van krom te liggen voor de YEEPIES zonder de hoop hier nog iets voor terug te krijgen. Deze blijven angstvallig op hun bijeengeschraapte vermogens zitten.
Het is altijd zo geweest dat de voorgaande generatie de komende zo goed mogelijk ondersteunde. Dat is het wat de baby-boomers nalaten. Zal wel een erfenis zijn van het linkse gedachtengoed van de jaren 60-70.

En Balkenende vanaf zijn vakantieadres (2 maanden ZOMER-recces) maar roepen dat er harder gewerkt moet worden in Nederland
Nu worden we geschoren,
pi_29147735
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 18:14 schreef Andre70 het volgende:
Eigenlijk zou de jeugd van Nederland massaal moeten vertrekken in plaats van krom te liggen voor de YEEPIES zonder de hoop hier nog iets voor terug te krijgen. Deze blijven angstvallig op hun bijeengeschraapte vermogens zitten.
Het is altijd zo geweest dat de voorgaande generatie de komende zo goed mogelijk ondersteunde. Dat is het wat de baby-boomers nalaten. Zal wel een erfenis zijn van het linkse gedachtengoed van de jaren 60-70.

En Balkenende vanaf zijn vakantieadres (2 maanden ZOMER-recces) maar roepen dat er harder gewerkt moet worden in Nederland
Wij vertrekken ook, naar Belgie! 8 km verderop, vrijstaand groot huis, 800m2 voor 260 duizend alles inclusief. Nieuw gebouwd naar onze wens!
pi_29148026
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:30 schreef maertz het volgende:
het wordt ook alleen maar erger, komen steeds meer mensen bij dus men moet het ook steeds meer volbouwen enzo. Het is eigenlijk gewoon een fucked up systeem
Das een fabeltje... ze bouwen die huizen expres zo dicht op elkaar.... bijna 70% van nederland is NIET bebouwd... kijk maar eens goed om je heen als je de randstad uit rijdt...

Het beleid is gewoon fout omdat gemeenten nou eenmaal niet buiten hun gemeentengrenzen bouwen.. en als er al gebouwd is zit er wel een slimme projectontwikkelaar achter die de grondprijs een paar keer over de kop laat gaan

check dit maar eens http://redir.vara.nl/tv/zembla/20050224/zembla.html
"Onmogelijk" is een woord dat alleen voor komt in het woordenboek van idioten - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
  dinsdag 26 juli 2005 @ 18:42:28 #28
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_29148219
tis maar net wat je wil.... Wij hebben samen een inkomen van rond de 3000 netto en hebben vorig jaar ook een huis gekocht...een eensgezinswoning met uitbouw,3 slaapkamers en nog een zolder.Huis kostte 220 en hebben een hypotheek van 210.Wij betalen onze hypotheek bruto en hebben een hypotheek vorm waar we ook nog aan aflossen.Wij willen ook graag kinderen en een van ons wil dan ook minder werken...stoppen met werken zou inderdaad niet kunnen..maar dat zou ik ook van mijn levensdagen niet willen.Wij hebben wel een hypotheek vorm die dalend is en er van uit gaande dat je in de toekomst meer gaat verdienen kan het eigenlijk niet zwaarder worden als nu.... Ja het is wel eens zwaar...maar ben erg blij met mijn huis....
pi_29149014
jeetje 3000 netto met zn 2-tjes, EN een hypotheek aflossen
Ik doe iets verkeerd Ik maak 2300 op in mn eentje met een huur van 351 euro.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 19:14:24 #30
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_29149068
ik kom het huis niet eens uit, zo ellendig is het.
de wachttijd voor een beetje appartementje is nu opgelopen tot 4/5 jaar
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 26 juli 2005 @ 19:31:40 #31
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_29149639
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:12 schreef KonnieKipke het volgende:
jeetje 3000 netto met zn 2-tjes, EN een hypotheek aflossen
Ik doe iets verkeerd Ik maak 2300 op in mn eentje met een huur van 351 euro.
Daarom zeg ik..tis maar net wat je wil... ja, ik moet verstandig met geld omgaan.Maar ga gewoon uit,ga de stad in doe van alles...t kan alleen niet altijd tegelijk.Voor dat ik mijn huidige vriend leerde kennen woonde ik alleen met 400 huur...en net overal buiten vallen als het om huursubsidie ging...zodat ik zo 350 als het eens meezat 400 euri in de maand over hield om van te leven(en tanken)...dus zuinig leven heb ik wel geleerd....

maar als ik nu dan zo zie dat dezelfde huizen in mijn wijk tussen de 240 en 260 weggaan dan denk ik ..Suusje je hebt het best goed gedaan
pi_29149678
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:31 schreef Suzziieee het volgende:

[..]

Daarom zeg ik..tis maar net wat je wil... ja, ik moet verstandig met geld omgaan.Maar ga gewoon uit,ga de stad in doe van alles...t kan alleen niet altijd tegelijk.Voor dat ik mijn huidige vriend leerde kennen woonde ik alleen met 400 huur...en net overal buiten vallen als het om huursubsidie ging...zodat ik zo 350 als het eens meezat 400 euri in de maand over hield om van te leven(en tanken)...dus zuinig leven heb ik wel geleerd....

maar als ik nu dan zo zie dat dezelfde huizen in mijn wijk tussen de 240 en 260 weggaan dan denk ik ..Suusje je hebt het best goed gedaan
ondertussen zit je wel een schuld van een half miljoen gulden af te lossen hoor. Een hypotheek is immers niets anders dan dat...
  dinsdag 26 juli 2005 @ 19:38:15 #33
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_29149852
ja...dat snap ik..... maar als ik het verschil tussen mijn hypotheek en huur zou wegsparen dan zou ik nu echt niet tussen de 20 en 40 duizend euro op mijn spaarrekening hebben staan.Dus voor mij is het tot nu toe een goede inverstering geweest...
pi_29150053
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:32 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

ondertussen zit je wel een schuld van een half miljoen gulden af te lossen hoor. Een hypotheek is immers niets anders dan dat...
Een hypotheek is misschien wel een schuld, maar stelt jou wel in staat om een vermogen op te bouwen. De 351 euro die jij per maand aan je huurbaas geeft, gaat in mijn geval naar de bank, maar hierdoor wordt dit huis wel steeds meer van mijzelf.

Met jouw inkomen zou je sowiezo makkelijk een huis kunnen kopen zonder dat je het echt merkt. Maar goed mensen als jij moeten we ook hebben, want jij laat het geld tenminste rollen
pi_29150164
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:44 schreef fortunate_son het volgende:

[..]

Een hypotheek is misschien wel een schuld, maar stelt jou wel in staat om een vermogen op te bouwen. De 351 euro die jij per maand aan je huurbaas geeft, gaat in mijn geval naar de bank, maar hierdoor wordt dit huis wel steeds meer van mijzelf.

Met jouw inkomen zou je sowiezo makkelijk een huis kunnen kopen zonder dat je het echt merkt. Maar goed mensen als jij moeten we ook hebben, want jij laat het geld tenminste rollen
Tuurlijk kan ik wat kopen, maar ik zit kwa locatie hier prima en weet niet waar ik over zeg, 6 maanden moet werken. Dan is huren een betere optie. Misschien dat jij over 40 jaar je hypotheek hebt afgelost, prima, dan bezit je dat huis.. en dan? Dan ben je 65 jaar en heb je nog 15 jaar te leven. Een mensenleven is te kort voor dit soort dingen.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 20:37:10 #36
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_29151527
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 18:11 schreef Keijs het volgende:

Verder TS: maak keuzes in het leven ! Misschien niet gelijk een huis met tuin, maar een driekamerwoning o.i.d ? Of verhuizen naar een rustiger plekje in Nederland. Of gewoon voorlopig niet aan kinderen beginnen. Wat niet kan dat kan niet, en met een vinger naar de overheid wijzen is iets te makkelijk.
Beetje flauwe reactie vind ik dat. Het probleem van de TS is precies dat je NU een huis wilt EN aan kinderen wilt beginnen. Vrouwen kunnen (met kinderen) niet veel langer wachten als ze al 29 zijn.... en om nou kinderen te nemen op een flat 3 hoog met hoogstens 65 M2?

Het is nogal bizar dat de 55+ generatie de eensgezinswoningen bezet houdt waar ze (nu) nog maar 70 euro per maand voor hoeven betalen, en niet gezorgd heeft voor genoeg grote woningen voor de huidige starters/doorstromers.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_29151678
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:48 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Tuurlijk kan ik wat kopen, maar ik zit kwa locatie hier prima en weet niet waar ik over zeg, 6 maanden moet werken. Dan is huren een betere optie. Misschien dat jij over 40 jaar je hypotheek hebt afgelost, prima, dan bezit je dat huis.. en dan? Dan ben je 65 jaar en heb je nog 15 jaar te leven. Een mensenleven is te kort voor dit soort dingen.
Das een goeie idd en dan.....
pi_29152175
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:41 schreef AcidTrance het volgende:

[..]

Das een goeie idd en dan.....
...verkoop je de toko, verkas je lekker naar het zonnige zuiden en laat je daar voor el cheapo een mooie nieuwe woning bouwen Kan je lekker van je laatste 15 jaren genieten, voor de uitzondering eens een keer zonder al te veel regen
pi_29152649
Heb je DRIVE?
  dinsdag 26 juli 2005 @ 21:31:58 #40
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_29153310
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:37 schreef hace_x het volgende:
Het is nogal bizar dat de 55+ generatie de eensgezinswoningen bezet houdt waar ze (nu) nog maar 70 euro per maand voor hoeven betalen, en niet gezorgd heeft voor genoeg grote woningen voor de huidige starters/doorstromers.
Wat zou je zelf doen in die situatie?

Die mensen hebben hun leven lang hard gewerkt en toen ze startten op de woningmarkt waren de rentes ook 12% ofzow. Vaak werd dan een huis gekocht en was er echt geen ruimte om bijvoorbeeld op vakantie te gaan. Nu de kinderen het huis uit zijn kunnen ze idd genieten maar om dan te zeggen dat deze mensen asociaal zijn tov de jongere generatie

De mentaliteit is tegenwoordig EN groot huis met tuin EN kinderen EN tweede auto EN 3x per jaar op vakantie EN luxe leven. Dat kan dus niet. Dan zeg ik maak keuzes en ga dan 1x per jaar of helemaal niet op vakantie, doe 1 auto de deur uit, neem genoegen met een kleinere woning of begin niet aan kinderen.

Maar ga niet in een hoekje zitten zielig te doen en wijzen naar de overheid. Je hebt de sleutel immers zelf in handen.
pi_29153572
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:56 schreef pinguin het volgende:

[..]

...verkoop je de toko, verkas je lekker naar het zonnige zuiden en laat je daar voor el cheapo een mooie nieuwe woning bouwen Kan je lekker van je laatste 15 jaren genieten, voor de uitzondering eens een keer zonder al te veel regen
Ja en dan wordt je ziek en wat dan?
Nee echt top die gezondheidszorg in spanje en op latere leeftijd heb je ook nog eens kans het loodje te liggen op een warme zomerdag.

Top zou ik zeggen
pi_29153828
Eengezinswoning in Den Bosch, met tuin, maximaal 180.000? Tadaaa: twee minuten zoeken op Funda

Fraai gelegen uitgebouwde tussenwoning met berging, stadstuin, achterom en 3 slaapkamers gelegen in een rustige, doodlopende straat met aan de voorzijde vrij uitzicht over rivier de 'Aa'. Deze woning is gelegen op fietsafstand van het bruisende centrum van 's-Hertogenbosch, het winkelcentrum 'Van Roosmalenplein', sportaccommodatie 'Sportiom' en diverse scholen.

Vraagprijs 167.500

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2005 22:03:41 ]
pi_29153908
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:15 schreef Andre70 het volgende:
als je gestudeerd had woonde je meestal in een villa.
Uh-huh.
pi_29154039
Ik weet niet wát je gestudeerd hebt en wat voor werk je doet, maar met een fatsoenlijk salaris x 1,5 kun je een prima eengezinswoning kopen hoor. Keuken met inbouwapparatuur etc. moet er ook nog wel afkunnen.
pi_29154165
Jij bent niet de doorsnee K_man.
quote:
Nu kun je voor dat geld (180.000 euro) maar nét een standaard concentratiekamp-snelbouw stampwoning van 300 in een dozijn kopen in Stadshagen, het almere-buiten van Zwolle.
De geldonwaarding is ook minimaal 30% geweest. Dus om het een beetje eerlijk te houden moet je uitgaan van minimaal 240.000 euro.

Verder zou ik graag willen weten wat voor werk de TS doet(en zijn partner/vrouw) en hoe lang hij al werkt en dergelijke.

Emigreren klinkt leuk natuurlijk maar als je niet een baan hebt waardoor je naar Nederlandse maatstaven betaald wordt is het echt niet beter in bijvoorbeeld Tsjechie
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 26 juli 2005 @ 23:05:54 #46
79435 matjas
pi_29155607
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 22:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Jij bent niet de doorsnee K_man.
[..]

De geldonwaarding is ook minimaal 30% geweest. Dus om het een beetje eerlijk te houden moet je uitgaan van minimaal 240.000 euro.

Verder zou ik graag willen weten wat voor werk de TS doet(en zijn partner/vrouw) en hoe lang hij al werkt en dergelijke.

Emigreren klinkt leuk natuurlijk maar als je niet een baan hebt waardoor je naar Nederlandse maatstaven betaald wordt is het echt niet beter in bijvoorbeeld Tsjechie
en dan vind de regering het raar dat wij als land zo duur zijn in salaris kosten..... en dan besluiten ze maar even voor 2 jaar de salarisen te bevriezen.....
  dinsdag 26 juli 2005 @ 23:28:26 #47
126043 Andre70
pi_29156131
@K-man..
Daar in de Acaciasingel ziet er wel interessant uit..
Ga wellicht morgen ff kijken.

Bedankt!!
Nu worden we geschoren,
  woensdag 27 juli 2005 @ 08:08:28 #48
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_29162054
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 23:28 schreef Andre70 het volgende:
@K-man..
Daar in de Acaciasingel ziet er wel interessant uit..
Ga wellicht morgen ff kijken.

Bedankt!!
Trek anders wat meer richting westbrabant (breda/roosendaal/bergen op zoom).... daar heb je voor onder 180.000 ook genoeg wat voldoet aan de beschrijving die je geeft....
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 27 juli 2005 @ 08:14:59 #49
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_29162085
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 21:31 schreef Keijs het volgende:

[..]

Wat zou je zelf doen in die situatie?
Het gaat mij om de keuzes die nu gemaakt worden in de woningmarkt en de invloed die die generatie er nog steeds op heeft. Ze hebben electoraal enorm veel invloed.

Dus wat ze moeten doen: Zorgen dat er NU gewoon de huizen gebouwd worden waar mensen in willen wonen! Dat is het hele eieren eten wat mij betreft. En dat wordt nu niet gedaan. Er worden zes hoog appartementen neergezet, terwijl de wens van iedereen toch echt een huis met een tuin is. Heel simpel dus: Bouw die huizen dan ook gewoon. Ze zitten er zelf ook in dus scheep je eigen kinderen niet af.
quote:
Die mensen hebben hun leven lang hard gewerkt en toen ze startten op de woningmarkt waren de rentes ook 12% ofzow. Vaak werd dan een huis gekocht en was er echt geen ruimte om bijvoorbeeld op vakantie te gaan. Nu de kinderen het huis uit zijn kunnen ze idd genieten maar om dan te zeggen dat deze mensen asociaal zijn tov de jongere generatie
Asociaal is dat ze al die tijd ook genoten hebben van lijfrente-aftrek, een zeer lage pensioenpremie en dat precies die twee zaken de afgelopen vijf jaar ineens afgeschaft zijn. En nu begint er ook een discussie over hypotheekrenteaftrek. Je stelling dat ze allemaal met zo'n hoge rente gestart zijn is trouwens onzin, dat is een korte bups geweest in de jaren 80, niet in de jaren 70.
quote:
De mentaliteit is tegenwoordig EN groot huis met tuin EN kinderen EN tweede auto EN 3x per jaar op vakantie EN luxe leven. Dat kan dus niet. Dan zeg ik maak keuzes en ga dan 1x per jaar of helemaal niet op vakantie, doe 1 auto de deur uit, neem genoegen met een kleinere woning of begin niet aan kinderen.
Maar ga niet in een hoekje zitten zielig te doen en wijzen naar de overheid. Je hebt de sleutel immers zelf in handen.
Dat ben ik met je eens: Die mentaliteit deel ik zelf ook niet. Ik heb geen twee autos voor de deur en ben ook al 2 jaar niet op (verre) vakantie geweest.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  woensdag 27 juli 2005 @ 09:48:43 #50
13851 overhyped
Stop the hype
pi_29163008
ik zou ook zeggen, kijk eens in oss, bergum, die kant op. mijn zus heeft net haar huis verkocht voor 190, en die had drie verdiepingen, tuin etc.

en 180 met1.5 inkomen? Is dat volgens de standaard calculatoren of is dat volgens een gesprken met een adviseur ofzo? Ik weet dat de online calculator van bijvoorbeeld de rabobank structureel te laag uit komt (en te hoog qua maandalsten )
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_29165277
Voor 180ke koop je genoeg in Den Bosch en/of omgeving. Alleen dan moet je niet TE selectief zijn zoals hierboven al is aangegeven.

Genoeg mensen/gezinnen etc die met kinderen in een flat wonen en gewoon het beste er van maken zoals hun situatie is. En die niet alleen maar klagen omdat ze geen tuin hebben of 4e auto or whatever.
  woensdag 27 juli 2005 @ 11:50:43 #52
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_29165861
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:39 schreef Andre70 het volgende:
En dan nog alleen maar op een dubbel inkomen (wat geen optie is als je kinderen wilt hebben)
Wij kunnen ongeveer E180.000 lenen, wat hier (omg Den Bosch) onvoldoende is om iets te kopen!
Wij hebben dan wel een huisje in Den Bosch kunnen kopen maar ik ben het wel met je eens. Voor 180k heb je niet zo veel in Den Bosch, of je hebt een flatje 4 hoog achter of je zit in de graafse wijk, de hambaken of op west.(alledrie niet echt mijn favorieten)
Alleen huren lijkt me ook geen optie in Den Bosch, want ook de huurprijzen stijgen de pan uit.(412 eurie voor een bolwoning) Nu weet ik niet in hoeverre jullie gebonden zijn aan Den Bosch, maar richting Vlijmen en Drunen liggen de prijzen lager en woon je toch dichter bij de A59 dan op de maasboulevard. Succes in ieder geval en vergeet ook niet de hypotheekrenteaftrek bij je overwegingen te betrekken!
Liefde, leven , geven!!!!
  woensdag 27 juli 2005 @ 13:24:29 #53
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_29168366
Den Bosch hmm je zou ook net over de grens in Duitsland kunnen kijken is ook niet zover.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_29168384
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 11:50 schreef honesty het volgende:

[..]

Wij hebben dan wel een huisje in Den Bosch kunnen kopen maar ik ben het wel met je eens. Voor 180k heb je niet zo veel in Den Bosch, of je hebt een flatje 4 hoog achter of je zit in de graafse wijk, de hambaken of op west.(alledrie niet echt mijn favorieten)
Luxe probleem dus. Aangezien je nog steeds eisen kan stellen aan hoe en wat.

Dus het "Uitzichloos leven blabla" gaat al niet eens op. Dit is alleen als je echt niets kan kopen en nergens uitzicht op hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door _Arthur op 27-07-2005 14:27:09 (taaldingetje) ]
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:08:50 #55
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_29169729
Wat _Arthur zegt
pi_29170921
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:48 schreef KonnieKipke het volgende:

Misschien dat jij over 40 jaar je hypotheek hebt afgelost, prima, dan bezit je dat huis.. en dan? Dan ben je 65 jaar en heb je nog 15 jaar te leven. Een mensenleven is te kort voor dit soort dingen.
Nou, dan heb je een hypotheek vrij kapitaal. Je doet de zaak van de hand, huurt voor een appel en een ei een flatje en trekt de hele wereld over. Geld zat voor nog 15 jaar dikke lol...

Blijf maar lekker huren...
pi_29173098
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:48 schreef Tiger_Woods het volgende:

[..]

Nou, dan heb je een hypotheek vrij kapitaal. Je doet de zaak van de hand, huurt voor een appel en een ei een flatje en trekt de hele wereld over. Geld zat voor nog 15 jaar dikke lol...

Blijf maar lekker huren...
Of je blijft wonen in je huis en laat het huis verkopen na jou overlijden.
Kinderen krijgen een zak met geld en lossen hun hypotheek af en zo bouw je familiefortuin op
pi_29175483
En jij denkt dat dat lukt als er meerdere kinderen zijn die je uit moet kopen?
quote:
Voor 180ke koop je genoeg in Den Bosch en/of omgeving. Alleen dan moet je niet TE selectief zijn zoals hierboven al is aangegeven.
In de omgeving zeker niet
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 27 juli 2005 @ 17:36:29 #59
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_29175700
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 16:08 schreef Dementor het volgende:

[..]

Of je blijft wonen in je huis en laat het huis verkopen na jou overlijden.
Kinderen krijgen een zak met geld en lossen hun hypotheek af en zo bouw je familiefortuin op
Dan geef ik het liever uit, laat die kinderen maar werken
pi_29175740
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 17:36 schreef Fliepke het volgende:

[..]

Dan geef ik het liever uit, laat die kinderen maar werken
ben ik even blij dat mijn familie daar een andere mening op na heeft gehouden de afgelopen 400 jaar
  woensdag 27 juli 2005 @ 17:43:56 #61
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_29175898
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 17:37 schreef Dementor het volgende:

[..]

ben ik even blij dat mijn familie daar een andere mening op na heeft gehouden de afgelopen 400 jaar
Tof voor je, ben je nu echt rijk of heb je nog maar net iets meer dan de gemiddelde nederlander?
pi_29176636
En zijn volgens mij een hele hoop oorzaken van de huidige situatie op de woningmarkt:
1. Woningbouwbeleid, door de lobbys en PR acties van boeren en milieufanatici kan er slechts zeer beperkt nieuw gebouwd worden, dit drijft de prijzen omhoog.
2. Raar genoeg bleken speculanten een paar weken of maanden vantevoren te weten welke stukken grond vrij gegeven zouden worden voor de bouw, waardoor ze winsten van honderden procenten konden maken in een zeer korte tijd. En enkele gemeenteambtenaren konden een grotere auto kopen. Dit drijft de prijzen omhoog.
3. Door hypotheekrenteaftrek kunnen mensen veel meer betalen voor huizen met minder maandlasten. Dit gaan ze in de concurrentie om een huis te krijgen ook doen. Dit drijft de prijzen omhoog.
4. Door huursubsidie maakt het voor de minima niet uit of ze nou 200 euro of 400 euro aan huur betalen, deze groep had toegang tot het middendeel van de hurwoningmarkt waardoor hier een krapte ontstand. Dit drijft de prijzen omhoog.

Gevolg is dat de prijs van een huis weinig meer van doen heeft met de werkelijke waarde op het moment, beetje het tulpenbollen idee. Ooit gaat die zeepbel kapot. Je zien nu al dat in duitsland en belgie hetzelfde huis op een vergelijkbare locatie 30 tot 40% goedkoper is, en als we onder druk van de EU de hypotheekrenteaftrek moeten afschaffen ga je met je tophypotheek niet meer blij worden. Gevolg niemand kan meer een huis kopen omdat de banken hun maximum hypotheek bijstellen en de mensen met een grote hypotheek kunnen het slechts moeilijk betalen, huizenmarkt stort in elkaar en de prijzen bij ons komen weer op het niveau van de landen om ons heen.

Dan kunnen normale mensen weer een huis gaan kopen, en ik zou iedereen aanbevelen te wachten tot dit gebeurt.

Het lullige is dat de hypotheekrenteaftrek die bedoeld was om de gewone man in staat te stellen een huis te kopen, de gewone man niks heeft gebracht omdat hij/zij nu de 30-40% die ze aan rente aftrekken kunnen extra betalen omdat hun hypotheek hoger is en dat mensen met een miljoen aan netto vermogen de rente voor de hypotheek op hun villa kunnen aftrekken en zo gewoon een flink stuk minder belasting betalen. Nu is de gewone man die een huis heeft gekocht weer de lul als ie afgeschaft wordt.

Echt geweldig, die politici denken echt na voor ze dingen doen (NOT)
Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt and dance like nobody's watching.
"We all lie in the gutter, but some of us look up at the stars." -- Oscar Wilde
pi_29176719
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 17:43 schreef Fliepke het volgende:

[..]

Tof voor je, ben je nu echt rijk of heb je nog maar net iets meer dan de gemiddelde nederlander?
Ik zelf op dit moment vrij weinig (student enzo )
maar vader zit al goed in de slappe was en in de toekomst ik ook
  vrijdag 29 juli 2005 @ 14:13:25 #64
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_29234256
quote:
en als we onder druk van de EU de hypotheekrenteaftrek moeten afschaffen
Dat zie ik de EU niet voor ons beslissen. Want voor Nederland is die aftrek wel handig; mensen kopen huizen vlak over de grens (duitsland/belgie). Op die manier kunnen nederlanders daar wonen en hier blijven werken.

Dat de belgen en duitsers vlak over de grens daar niet blij van worden is een andere zaak.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  vrijdag 29 juli 2005 @ 14:18:30 #65
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_29234418
Gewoon beter zoeken. Er zijn genoeg huisjes te vinden, desnoods particulier of via via.
Voor anderhalve ton heb je in Lelystad ook al een fatsoenlijk huis
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 29 juli 2005 @ 14:31:54 #66
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_29234870
-aanname-

[ Bericht 94% gewijzigd door MetalMessiah op 29-07-2005 14:32:52 (sorry!) ]
Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
  vrijdag 29 juli 2005 @ 14:52:24 #67
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_29235553
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 09:48 schreef overhyped het volgende:
ik zou ook zeggen, kijk eens in oss, bergum, die kant op.
Berghem, en dan kan hij beter in Rosmalen kijken, dat ligt een stuk dichter bij
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_29238852
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:39 schreef Andre70 het volgende:
Pffffff er staan op Funda 18 eengezinswoningen binnen een straal van 5km van Den Bosch te koop met een vraagprijs onder de 175.000 euro. Tot 2 ton vraagprijs zelfs 55. Keuze zat
pi_29245488
quote:
Berghem, en dan kan hij beter in Rosmalen kijken, dat ligt een stuk dichter bij
Daar wil mijn hond nog niet dood gevonden worden en gelukkig is Rosmalen lekker te betalen voor hem
pi_29247314
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:27 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Pffffff er staan op Funda 18 eengezinswoningen binnen een straal van 5km van Den Bosch te koop met een vraagprijs onder de 175.000 euro. Tot 2 ton vraagprijs zelfs 55. Keuze zat
228 koopwoningen gevonden
U hebt gezocht in: Noord-Brabant > s-Hertogenbosch en Vught > 's-Hertogenbosch > Straal 15 km. Zoekt u liever in een wijk of andere plaats?

En dat met zoek creteria tot een vraagprijs van 150.000e .. want met kostenkoper en wat vloerbedekking zit je op 180k.

Dus dat er niets in de omgeving is voor onder de 180k is dikke grote onzin. Het ligt allemaal aan de eisen die je stelt.

En zolang je de luxe hebt om eisen te stellen gaat de topictitel voor geen meter op.

Ik ben het met je eens dat je er geen villa met zwembad, 3 garages en een tuin van 1000m^2 voor kan kopen. Maar dat is zowiezo niet voor veel mensen weggelegd
  zaterdag 30 juli 2005 @ 05:35:50 #71
46960 StefanP
polemicist
pi_29259354
Heb je te danken aan de politici.

Buiten de stadsgrens mag er in NL niet gebouwd worden. Ondanks dat 89% van NL onbebouwd is. Als ze maar 2% vrij geven, kan er de komende decennia volop gebouwd worden. In woningen die mensen ook echt WILLEN! Dus vrijstaand, niet die walgelijke rijtjesbrij die je nu hebt. TWEE PROCENT! Nu vraag ik je! Is dat een belachelijk iets? Maar goed, laat het de milieumaffia en politici maar niet horen natuurlijk, want weiland is zo belangrijk!

Wat is de gemiddelde woningprijs inmiddels? 240000 euro of zo? En een modaal inkomen is? 30000 euro? Ach joh, waar zeuren we over, dat is maar 8x een bruto jaarsalaris...

Volkomen absurd, buiten alle proporties, om te huilen gewoon. Een van de hoogste punten op mijn lijst 'waarom is NL een kutland'.

Zie anders ook deze ZEMBLA uitzending over waarom de woningen zo vreselijk duur zijn, over de hypocriete overheid, woningcorporaties die niets bouwen behalve 300000+ euro woningen, over het fabeltje dat Nederland vol is (die 2% hierboven dus):

http://redir.vara.nl/tv/zembla/welcome2.html?20050224/zembla

KIJKEN!
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zaterdag 30 juli 2005 @ 09:54:06 #72
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_29260483
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 05:35 schreef StefanP het volgende:
woningcorporaties die niets bouwen behalve 300000+ euro woningen,
Ben het met alles wat je zegt eens, behalve wat hierboven staat.

Immers: die 3ton woningen worden vanzelf goedkoper als er meer van gebouwd worden; het zijn nu eenmaal huizen waar mensen in WILLEN wonen: een beetje groter dan klein en vrijstaand. Dat mensen daar nu 3ton voor neertellen is alleen maar omdat ze nergens anders nog groter kunnen kopen omdat het buiten budget gaat vallen dan.

Dus laat die woningcooperaties inderdaad maar gewoon woningen bouwen waar mensen in WILLEN wonen in plaats van appartementencomplexen.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_29260628
Gewoon wat meer gaan werken.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazķn Alianza Lima Corazķn para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_29260698
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 21:15 schreef _Arthur het volgende:

[..]

228 koopwoningen gevonden
U hebt gezocht in: Noord-Brabant > s-Hertogenbosch en Vught > 's-Hertogenbosch > Straal 15 km. Zoekt u liever in een wijk of andere plaats?

En dat met zoek creteria tot een vraagprijs van 150.000e .. want met kostenkoper en wat vloerbedekking zit je op 180k.

Dus dat er niets in de omgeving is voor onder de 180k is dikke grote onzin. Het ligt allemaal aan de eisen die je stelt.

En zolang je de luxe hebt om eisen te stellen gaat de topictitel voor geen meter op.

Ik ben het met je eens dat je er geen villa met zwembad, 3 garages en een tuin van 1000m^2 voor kan kopen. Maar dat is zowiezo niet voor veel mensen weggelegd
Yup, huizen zat te koop dus.
pi_29260776
Tijd voor een onmiddellijke afschaf van de hypotheek rente aftrek. Er zullen een aantal mensen even echt niet blij van worden maar het geeft een vrij goed resultaat op de huizen prijs.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_29260839
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 10:17 schreef marcb1974 het volgende:
Tijd voor een onmiddellijke afschaf van de hypotheek rente aftrek. Er zullen een aantal mensen even echt niet blij van worden maar het geeft een vrij goed resultaat op de huizen prijs.
pi_29261300
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 10:17 schreef marcb1974 het volgende:
En een nederlandse economie die voor de komende 15 jaar in puin ligt aangezien de koopkracht van alle woningeigenaren hard achteruit gaat.

Prima idee lijkt me.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 juli 2005 @ 11:02:44 #78
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_29261334
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:41 schreef Dementor het volgende:
In de jaren 80 en begin 90 daarin tegen, met woekerende jeugdwerkeloosheid, was het een groot feest.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 juli 2005 @ 11:03:08 #79
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_29261338
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 10:59 schreef _Arthur het volgende:

[..]

En een nederlandse economie die voor de komende 15 jaar in puin ligt aangezien de koopkracht van alle woningeigenaren hard achteruit gaat.

Prima idee lijkt me.
In Zweden pakte het anders prima uit.
pi_29262897
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 11:03 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Met de afschaffing van de HRA roest de doorstroming van woningen helemaal vast. En de druk op de onderkant van de betaalbare woningen neemt alleen maar toe. Dus de prijzen aan de onderkant van de markt zullen zeker niet dalen.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 13:06:45 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_29263657
Heb nog eventjes geduld, over een paar jaar kosten de huizen nog maar de helft.

• Op zeer lange termijn stijgen de huizenprijzen slechts met het inflatieniveau. Maar er zijn periodes van over- of onderwaardering. Op het moment bevinden we ons op het hoogtepunt van een huizenbubble die in de geschiedenis zijn weerga niet kent. 8x (ACHT!) een modaal inkomen voor een modaal huis is absurd.

• Mensen die wijzen op tekorten aan huizen vergeten dat de bevolking van NL over 15 jaar alweer gaat krimpen. 15 jaar lijkt misschien nog ver weg, maar voor een lange termijn markt als de huizenmarkt is het verdomd dichtbij. De markt zal hierop al veel eerder anticiperen.

• De hypotheekrente aftrek wordt sowieso afgeschaft. Politici draaien er nog omheen want electoraal is het geen populaire maatregel, maar het wordt onbetaalbaar dus ze moeten wel. Toen Zweden begin jaren '90 de hypotheekrente aftrek afschafte halveerden de huizen in prijs. Overigens heeft de Zweedse economie er uiteindelijk goed van geprofiteerd.

• De huizenbubble is deels te wijten aan de historsich lage rente. Natuurlijk weet niemand of de bodem is bereikt of dat de rente nog lager gaat, maar een stijgende rente zal catastrofaal uitpakken voor de huizenmarkt. Overigens zijn de rentes in bijvoorbeeld Japan en Taiwan nog veel lager, maar ondanks dat is de huizenmarkt daar 15 jaar geleden al gecrashed. Huizen die daar 15 jaar geleden zijn gekocht brengen nu nog maar de helft op van wat men 15 jaar geleden ervoor betaalde. In Taiwan zijn de huizen jaar in jaar uit elk jaar weer een paar procent goedkoper. Ik verwacht ook voor grote delen van de Westerse wereld een dergelijk scenario. Als je van achterlijk hoge niveaus afkomt en er is eenmaal een neerwaardse prijsspiraal in gang is gezet, dan zullen mensen niet snel meer overbieden omdat men zich dan realiseert hoe overgewaardeerd de markt eigenlijk is.
  • "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_29265064
    quote:
    Op dinsdag 26 juli 2005 17:26 schreef doppelgänger het volgende:
    Ik heb nog niet gehoord:'de schuld van malloten die hun kop nog dieper in de hypotheekstrop steken dan anderen'.

En dan gaan liggen zaniken als de beurs crasht. 't zou toch eens aan jezelf kunnen liggen
    pi_29265109
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 13:06 schreef SeLang het volgende:
    ...maar starterswoningen in de randstad blijven duur. Kwestie van vraag&aanbod.
    pi_29266720
    quote:

• Op zeer lange termijn stijgen de huizenprijzen slechts met het inflatieniveau. Maar er zijn periodes van over- of onderwaardering. Op het moment bevinden we ons op het hoogtepunt van een huizenbubble die in de geschiedenis zijn weerga niet kent. 8x (ACHT!) een modaal inkomen voor een modaal huis is absurd.
  • Als je naar prijsstijgingen kijkt in meer dan alleen Nederland zie je nog hogere prijsstijgingen.
    Verder zijn er genoeg steden en plaatsen waar de huizen prijzen van een modaal huis niet 8x een modaal inkomen is. Dit is allemaal gerelateerd aan de eisen die je zelf stelt aan je toekomstige woning.
    quote:
  • Mensen die wijzen op tekorten aan huizen vergeten dat de bevolking van NL over 15 jaar alweer gaat krimpen. 15 jaar lijkt misschien nog ver weg, maar voor een lange termijn markt als de huizenmarkt is het verdomd dichtbij. De markt zal hierop al veel eerder anticiperen.
  • Ik gok dat (mischien helaas) de overheid dit zal reguleren en gewoon minder bouwvergunningen verleent.
    quote:
  • De hypotheekrente aftrek wordt sowieso afgeschaft. Politici draaien er nog omheen want electoraal is het geen populaire maatregel, maar het wordt onbetaalbaar dus ze moeten wel. Toen Zweden begin jaren '90 de hypotheekrente aftrek afschafte halveerden de huizen in prijs. Overigens heeft de Zweedse economie er uiteindelijk goed van geprofiteerd.
  • Deze maatregel is maar van korte duur (3-4 jaar) geweest voor de huizen markt in Zweden. Van 97 tot 2001 zijn de huizenprijzen in Zweden met 4 tot 10% PER JAAR gestegen. In 2001 is hier de klad ingekomen (zoas ook in Nederland) en vanaf 2002 zijn de prijzen weer met 5% gemiddeld gestegen.

Bron: http://www.finfacts.ie/biz10/ehr_2005_full_report pagina 128.
    quote:
  • De huizenbubble is deels te wijten aan de historsich lage rente. Natuurlijk weet niemand of de bodem is bereikt of dat de rente nog lager gaat, maar een stijgende rente zal catastrofaal uitpakken voor de huizenmarkt. Overigens zijn de rentes in bijvoorbeeld Japan en Taiwan nog veel lager, maar ondanks dat is de huizenmarkt daar 15 jaar geleden al gecrashed. Huizen die daar 15 jaar geleden zijn gekocht brengen nu nog maar de helft op van wat men 15 jaar geleden ervoor betaalde. In Taiwan zijn de huizen jaar in jaar uit elk jaar weer een paar procent goedkoper. Ik verwacht ook voor grote delen van de Westerse wereld een dergelijk scenario. Als je van achterlijk hoge niveaus afkomt en er is eenmaal een neerwaardse prijsspiraal in gang is gezet, dan zullen mensen niet snel meer overbieden omdat men zich dan realiseert hoe overgewaardeerd de markt eigenlijk is.
  • Huizenprijzen zijn doorgaans prijzen "wat de gek er voor geeft". Minder keus op de markt is een hogere prijs omdat 'men toch iets wil hebben'.

Je ziet het zelfs op dit moment in Nederland: de economie draait niet super, maar ook niet super slecht en toch is de -gemiddeldekoopsom- in juni weer gestegen.

Bron: http://www.kadaster.nl/?inhoud=/particulier/nieuws-bericht.asp%3FId%3D406%26Id_Categorie%3D1&navig=/particulier/nav_serverside.html%3Fscript%3D1

De gemiddelde koopsom voor woningen is in juni gestegen tot 221.788 euro. In vergelijking tot vorige maand (219.176 euro) ligt de gemiddelde koopsom deze maand 1,19% hoger. Ten opzichte van vorig jaar is er sprake van een stijging van 4,64%. De gemiddelde koopsom in juni was toen 211.950 euro.

De gemiddelde koopsom ligt momenteel op het hoogst gemeten punt. Dit in tegenstelling tot vorig jaar. Toen was de gemiddelde koopsom in juni zelfs teruggelopen ten opzichte van de voorgaande maanden.

Voor de diverse woningtypen afzonderlijk geldt dat de gemiddelde koopsom niet overal is gestegen. Voor 2/1 kapwoningen en vrijstaande woningen is zelfs een daling geconstateerd met respectievelijk -1,17% en -1,53%.

Wat de huizenmarkt op de langetermijn gaat doen is echt koffiedik kijken. Maar zolang er nog steeds vraag is zullen de prijzen echt geen 10 tallen procenten dalen.
      zaterdag 30 juli 2005 @ 15:51:53 #85
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_29267219
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 15:27 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Als je naar prijsstijgingen kijkt in meer dan alleen Nederland zie je nog hogere prijsstijgingen.
    Verder zijn er genoeg steden en plaatsen waar de huizen prijzen van een modaal huis niet 8x een modaal inkomen is. Dit is allemaal gerelateerd aan de eisen die je zelf stelt aan je toekomstige woning.
    De huizenbubble is inderdaad een internationaal verschijnsel. Er zijn ook excessen in de UK en sommige delen van de VS. In die landen is het waarschijnlijk nog ernstiger omdat daar meer op de pof wordt geleefd met als dekking de 'waarde' van het eigen huis.
    Dat maakt het allemaal nog veel negatiever omdat daar veel gedwongen verkopen uit gaan voortkomen.

En natuurlijk bestaan er waarderingsverschillen tussen locaties en typen huizen. Maar dat doet niks af aan de algehele trend.
    quote:
    Ik gok dat (mischien helaas) de overheid dit zal reguleren en gewoon minder bouwvergunningen verleent.
    Er hoeft niks gebouwd te worden, over 15 jaar KRIMPT de bevolking! Er komen dus huizen leeg.
    quote:
    Deze maatregel is maar van korte duur (3-4 jaar) geweest voor de huizen markt in Zweden. Van 97 tot 2001 zijn de huizenprijzen in Zweden met 4 tot 10% PER JAAR gestegen. In 2001 is hier de klad ingekomen (zoas ook in Nederland) en vanaf 2002 zijn de prijzen weer met 5% gemiddeld gestegen.

Bron: http://www.finfacts.ie/biz10/ehr_2005_full_report pagina 128.
    Ook dat klopt, maar de huizen waren eerst gehalveerd in prijs. De stijging van 97-2001 vond in ongeveer dezelfde mate plaats in NL dus het is geen 'inloop effect'. De hypotheekrente aftrek afschaffing heeft dus een permanent effect gehad.
    quote:
    Huizenprijzen zijn doorgaans prijzen "wat de gek er voor geeft". Minder keus op de markt is een hogere prijs omdat 'men toch iets wil hebben'.

Je ziet het zelfs op dit moment in Nederland: de economie draait niet super, maar ook niet super slecht en toch is de -gemiddeldekoopsom- in juni weer gestegen.
    Dat mensen blijven overbieden komt door de foutieve veronderstelling dat huizen altijd zullen blijven stijgen. Dat dachten ze in Japan of Taiwan 15 jaar geleden ook en nu zijn de huizen nog steeds minder dan de helft van wat ze 15 jaar geleden kostten. Als de neerwaardse spiraal eenmaal inzet dan is niemand meer bereid om hoge prijzen te betalen want je weet dat je volgend jaar weer goedkoper kunt kopen. Dit klinkt je nu misschien vreemd in de oren, maar ga eens met een Japanner of een Taiwanees hierover praten. Dat werkt erg verhelderend.
    quote:
    Wat de huizenmarkt op de langetermijn gaat doen is echt koffiedik kijken. Maar zolang er nog steeds vraag is zullen de prijzen echt geen 10 tallen procenten dalen.
    Dat is koffiedik kijken, maar het is een gegeven dat de huizenmarkt op zeer lange termijn (200 jaar) gewoon de inflatie volgt met flinke uitslagen naar boven en naar beneden. Als je even goed nadenkt dan zul je ook begrijpen waarom de huizenmarkt op lange termijn nooit sneller dan het inflatieniveau KAN stijgen....

Momenteel zitten we in zo'n grote uitslag naar boven. Maar het valt inderdaad niet te zeggen of we dit jaar gaan crashen of over pas 5 jaar. Dat weet niemand.
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_29267383
    quote:
    Op dinsdag 26 juli 2005 20:37 schreef hace_x het volgende:

[..]

en om nou kinderen te nemen op een flat 3 hoog met hoogstens 65 M2?
    So what? Ja ideaal is een huis met tuin en zo (hoewel, moet je ook weer onderhouden), maar ik ben ook 18 jaar opgegroeid op 3 hoog... niets mis mee...
    pi_29267478
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 15:58 schreef LennyKravitz het volgende:

[..]

So what? Ja ideaal is een huis met tuin en zo (hoewel, moet je ook weer onderhouden), maar ik ben ook 18 jaar opgegroeid op 3 hoog... niets mis mee...
    je weet niet wat je mist.
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 juli 2005 @ 16:03:37 #88
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_29267488
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 12:28 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Met de afschaffing van de HRA roest de doorstroming van woningen helemaal vast. En de druk op de onderkant van de betaalbare woningen neemt alleen maar toe. Dus de prijzen aan de onderkant van de markt zullen zeker niet dalen.
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 juli 2005 @ 16:06:53 #89
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_29267570
    quote:

• Maar ik als 35 jarige starter mag hopen dat dit scenario zich snel voordoet
    pi_29267724
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 16:03 schreef Dementor het volgende:

[..]

je weet niet wat je mist.
    Juist dat is het... dus geen probleem...

...kijk we willen allemaal een hutje op de hei of een villa op de hei... maar als je het niet kan betalen, heb je geen keus, maar er blijft altijd keus over uit andere alternatieven zoals appartementen in een msschien niet zo rijke buurt...
    pi_29267748
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 16:03 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Gelukkig heb je ook mijn reactie hier boven gelezen.
      zaterdag 30 juli 2005 @ 16:17:37 #92
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_29267810
    tvp
    Vampire Romance O+
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 juli 2005 @ 16:21:54 #93
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_29267886
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 16:14 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Gelukkig heb je ook mijn reactie hier boven gelezen.
    Ja die heb ik gelezen.
    En nee, ik denk niet dat je redenering klopt
    Dat is dus de reden dat ik NOGMAALS Zweden noem.

Gelukkig heb je niet zo'n groot snappertje
      zaterdag 30 juli 2005 @ 16:23:02 #94
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_29267915
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 16:06 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Maar ik als 35 jarige starter mag hopen dat dit scenario zich snel voordoet
    Deze 37 jarige starter ziet het ook wel zitten, mocht hij ooit naar NL terugkeren
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_29268097
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 16:21 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja die heb ik gelezen.
    En nee, ik denk niet dat je redenering klopt
    Dat is dus de reden dat ik NOGMAALS Zweden noem.

Gelukkig heb je niet zo'n groot snappertje
    Als je je mening dan onderbouwt met feiten zoals ik probeer te doen voegt het ook nog iets toe aan de discussie ipv aan maar te zeggen "Kijk naar Zweden".

Vertel dan eens wat de huizenprijzen waren VOORDAT de hypotheekrente in Zweden werd afgeschaft en de ontwikkelingen er na.

Oh even voor de algemene weet. Ook ik ben een 'starter', maar zie niet waarom het in mijn voordeel zou zijn als de HRA afgeschaft zou worden en de huizenprijzen met 50% kelderen. (Aangezien deze 2 zaken totaal niet los zullen staan van andere economische factoren en/of problemen).
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 juli 2005 @ 16:33:11 #96
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_29268137
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 16:30 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Als je je mening dan onderbouwt met feiten zoals ik probeer te doen voegt het ook nog iets toe aan de discussie ipv aan maar te zeggen "Kijk naar Zweden".

Vertel dan eens wat de huizenprijzen waren VOORDAT de hypotheekrente in Zweden werd afgeschaft en de ontwikkelingen er na.

Oh even voor de algemene weet. Ook ik ben een 'starter', maar zie niet waarom het in mijn voordeel zou zijn als de HRA afgeschaft zou worden en de huizenprijzen met 50% kelderen. (Aangezien deze 2 zaken totaal niet los zullen staan van andere economische factoren en/of problemen).
    Zie SeLang.
    pi_29268225
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 16:33 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Zie SeLang.
    Die zegt niets over exacte aantallen kwa prijs ontwikkelingen op de zweedse huizen markt.
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 juli 2005 @ 16:40:20 #98
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_29268269
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 16:37 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Die zegt niets over exacte aantallen kwa prijs ontwikkelingen op de zweedse huizen markt.
    Wat lul je nou?
    De prijzen zijn na de HRA afschaffing gehalveerd en in nog geen decennia weer op het oude nivo. De hele economie heeft een boost gekregen doordat de overheid het geld wat ze eerst in de HRA moesten steken in zaken konden steken waar overheids bemoeienis wenselijk is en/of terug geven aan de bevolking dmv belasting verlagingen.

De bedoeling van de HRA (iedereen een eigen huis) is z'n doel volledig voorbij geschoten en een kromme subsidieregeling welke de gehele samenleveing klauwen met geld kost terwille van een beperkt deel van diezelfde samenleving.
      zaterdag 30 juli 2005 @ 16:45:14 #99
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_29268399
    quote:
    Op zaterdag 30 juli 2005 15:51 schreef SeLang het volgende:

Er hoeft niks gebouwd te worden, over 15 jaar KRIMPT de bevolking! Er komen dus huizen leeg.
    Mensen sterven zelden in hun eigen huis. Meestal brengen ze de laatste 10 jaar van hun leven door in verzorgingstehuizen, dus het effect waar je het over hebt zal al veel eerder optreden.

Hier in de buurt is het trouwens ongelofelijk hoeveel van die tehuizen uit de grond gestampt worden. Dat belooft nog wat.
    Vampire Romance O+
      zaterdag 30 juli 2005 @ 16:55:53 #100
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_29268686
    Over 2 jaar ben ik klaar met aflossen van de schulden van mijn bedrijfje.
    Ik hoop dat er tegen die tijd een beetje duidelijkheid komt in de markt, want momenteel heb ik niet echt zin om iets te kopen wat (misschien) over een paar jaar door politieke beslissingen in waarde is gedaald.
    Ook valt mij op dat huizen boven de 5 ton sowiezo al snel een jaar of langer te koop staan hiero, ben ik kennelijk niet de enige die niet zoveel zin heeft om nu te kopen (vraagprijzen zijn wmb. ook vaak erg hoog maar dat terzijde).

ON-TOPIC:

-hypotheekrente aftrek voor iedereen tegen hetzelfde tarief bv 30%
    -toptarief IB ook naar 30%, is dan ongeveer hetzelfde als vennootschapsbelasting.
    -het best lijkt mij een geleidelijke invoering, gecombineerd met afbouw huursubsidie.
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')