Hoe kan dat dan? Mensen uit mijn omgeving kopen aan de lopende band een huis. En rijk zijn ze zeker niet. Hoe hoog is jullie inkomen? En wat voor werk doen jullie?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:15 schreef Andre70 het volgende:Op 1.5 inkomen konden we nog lang niet genoeg lenen om ook maar een klein huisje te kopen!
Leuke reactie.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:26 schreef doppelgänger het volgende:
schuld van politici, allemaal de schuld van paars, hoge heren daaro in Den Haag, eer aan zichzelf houden, lesje leren, gewone burger de dupe..
whateverhuillie
Ik wilde net zeggen je kan best gestudeerd hebben maar als je geen zak verdiend zou ik daar eerst een wat aan doenquote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:43 schreef Fliepke het volgende:
wat verdienen jullie eigenlijk?
en wat doe je voor de kost?
ex-filosofie studenten verdienen bv idd niet veel
quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:41 schreef Dementor het volgende:
Het hele leven is voor jongeren van nu in nederland vrij uitzichtloos.
Niet jaloers of welquote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:47 schreef Andre70 het volgende:
Ik hoop dat het nog zover komt dat deze generatie eens de wind van voren gaat krijgen, dat er dadelijk nog maar zoweinig van onze generatie overblijven om hun te spekken .
Helemaal correct!! En weet je wat ergste is? ZIJ KLAGEN HET HARDST! Een woord: BAHquote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:47 schreef Andre70 het volgende:
@Dementor.
Stond nog van de week een artikel in het AD over de YEEPIES. Dat is de babyboom-generatie die in de jaren 60-70 dmv het opbouwen van de staatsschuld (die wij dus nu betalen) lekker goedkoop huizen gekregen hebben.
Deze groep heeft nu de kinderen het huis uit (geen kosten). Betaald ca. E70,= aan hypotheek en is massaal gestopt met werken op hun 55-ste. Zij vullen de tijd met vakantiereisjes en houden de eensgezinswoningen bezet in het nadeel van de jonge gezinnen.
In de Elsevier werd deze generatie ook wel de profijt-generatie genoemd. Geprofiteerd van het harde werk van de voorgaande generatie met de wederopbouw, en geprofiteerd van hun toekomstige generatie door alvast een voorschot hierop te nemen met het maken van schulden in je jaren 70 (Den Uyl).
Ik hoop dat het nog zover komt dat deze generatie eens de wind van voren gaat krijgen, dat er dadelijk nog maar zoweinig van onze generatie overblijven om hun te spekken .
Beste advies dat ik van veel mensen hoor: VLUCHT!!!! Ga weg uit Nederland!quote:Op dinsdag 26 juli 2005 18:01 schreef AcidTrance het volgende:
Gaat niet echt in op jou koophuisverhaal maar deze markt gaat ook uitzichtloos worden, ik ben zelf thuiswonend student en vraag me af hoe het voor mij gaat lopen straks over 5 jaar een eigen plek![]()
Wij vertrekken ook, naar Belgie! 8 km verderop, vrijstaand groot huis, 800m2 voor 260 duizend alles inclusief. Nieuw gebouwd naar onze wens!quote:Op dinsdag 26 juli 2005 18:14 schreef Andre70 het volgende:
Eigenlijk zou de jeugd van Nederland massaal moeten vertrekken in plaats van krom te liggen voor de YEEPIES zonder de hoop hier nog iets voor terug te krijgen. Deze blijven angstvallig op hun bijeengeschraapte vermogens zitten.
Het is altijd zo geweest dat de voorgaande generatie de komende zo goed mogelijk ondersteunde. Dat is het wat de baby-boomers nalaten. Zal wel een erfenis zijn van het linkse gedachtengoed van de jaren 60-70.
En Balkenende vanaf zijn vakantieadres (2 maanden ZOMER-recces) maar roepen dat er harder gewerkt moet worden in Nederland
Das een fabeltje... ze bouwen die huizen expres zo dicht op elkaar.... bijna 70% van nederland is NIET bebouwd... kijk maar eens goed om je heen als je de randstad uit rijdt...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:30 schreef maertz het volgende:
het wordt ook alleen maar erger, komen steeds meer mensen bij dus men moet het ook steeds meer volbouwen enzo. Het is eigenlijk gewoon een fucked up systeem
Daarom zeg ik..tis maar net wat je wil... ja, ik moet verstandig met geld omgaan.Maar ga gewoon uit,ga de stad in doe van alles...t kan alleen niet altijd tegelijk.Voor dat ik mijn huidige vriend leerde kennen woonde ik alleen met 400 huur...en net overal buiten vallen als het om huursubsidie ging...zodat ik zo 350 als het eens meezat 400 euri in de maand over hield om van te leven(en tanken)...dus zuinig leven heb ik wel geleerd....quote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:12 schreef KonnieKipke het volgende:
jeetje 3000 netto met zn 2-tjes, EN een hypotheek aflossen
Ik doe iets verkeerdIk maak 2300 op in mn eentje met een huur van 351 euro.
ondertussen zit je wel een schuld van een half miljoen gulden af te lossen hoor. Een hypotheek is immers niets anders dan dat...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:31 schreef Suzziieee het volgende:
[..]
Daarom zeg ik..tis maar net wat je wil... ja, ik moet verstandig met geld omgaan.Maar ga gewoon uit,ga de stad in doe van alles...t kan alleen niet altijd tegelijk.Voor dat ik mijn huidige vriend leerde kennen woonde ik alleen met 400 huur...en net overal buiten vallen als het om huursubsidie ging...zodat ik zo 350 als het eens meezat 400 euri in de maand over hield om van te leven(en tanken)...dus zuinig leven heb ik wel geleerd....
maar als ik nu dan zo zie dat dezelfde huizen in mijn wijk tussen de 240 en 260 weggaan dan denk ik ..Suusje je hebt het best goed gedaan![]()
Een hypotheek is misschien wel een schuld, maar stelt jou wel in staat om een vermogen op te bouwen. De 351 euro die jij per maand aan je huurbaas geeft, gaat in mijn geval naar de bank, maar hierdoor wordt dit huis wel steeds meer van mijzelf.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:32 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
ondertussen zit je wel een schuld van een half miljoen gulden af te lossen hoor. Een hypotheek is immers niets anders dan dat...
Tuurlijk kan ik wat kopen, maar ik zit kwa locatie hier prima en weet niet waar ik over zeg, 6 maanden moet werken. Dan is huren een betere optie. Misschien dat jij over 40 jaar je hypotheek hebt afgelost, prima, dan bezit je dat huis.. en dan? Dan ben je 65 jaar en heb je nog 15 jaar te leven. Een mensenleven is te kort voor dit soort dingen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:44 schreef fortunate_son het volgende:
[..]
Een hypotheek is misschien wel een schuld, maar stelt jou wel in staat om een vermogen op te bouwen. De 351 euro die jij per maand aan je huurbaas geeft, gaat in mijn geval naar de bank, maar hierdoor wordt dit huis wel steeds meer van mijzelf.
Met jouw inkomen zou je sowiezo makkelijk een huis kunnen kopen zonder dat je het echt merkt. Maar goed mensen als jij moeten we ook hebben, want jij laat het geld tenminste rollen
Beetje flauwe reactie vind ik dat. Het probleem van de TS is precies dat je NU een huis wilt EN aan kinderen wilt beginnen. Vrouwen kunnen (met kinderen) niet veel langer wachten als ze al 29 zijn.... en om nou kinderen te nemen op een flat 3 hoog met hoogstens 65 M2?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 18:11 schreef Keijs het volgende:
Verder TS: maak keuzes in het leven ! Misschien niet gelijk een huis met tuin, maar een driekamerwoning o.i.d ? Of verhuizen naar een rustiger plekje in Nederland. Of gewoon voorlopig niet aan kinderen beginnen. Wat niet kan dat kan niet, en met een vinger naar de overheid wijzen is iets te makkelijk.
Das een goeiequote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:48 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Tuurlijk kan ik wat kopen, maar ik zit kwa locatie hier prima en weet niet waar ik over zeg, 6 maanden moet werken. Dan is huren een betere optie. Misschien dat jij over 40 jaar je hypotheek hebt afgelost, prima, dan bezit je dat huis.. en dan? Dan ben je 65 jaar en heb je nog 15 jaar te leven. Een mensenleven is te kort voor dit soort dingen.
...verkoop je de toko, verkas je lekker naar het zonnige zuiden en laat je daar voor el cheapo een mooie nieuwe woning bouwenquote:
Wat zou je zelf doen in die situatie?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:37 schreef hace_x het volgende:
Het is nogal bizar dat de 55+ generatie de eensgezinswoningen bezet houdt waar ze (nu) nog maar 70 euro per maand voor hoeven betalen, en niet gezorgd heeft voor genoeg grote woningen voor de huidige starters/doorstromers.
Ja en dan wordt je ziek en wat dan?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:56 schreef pinguin het volgende:
[..]
...verkoop je de toko, verkas je lekker naar het zonnige zuiden en laat je daar voor el cheapo een mooie nieuwe woning bouwenKan je lekker van je laatste 15 jaren genieten, voor de uitzondering eens een keer zonder al te veel regen
Uh-huh.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:15 schreef Andre70 het volgende:
als je gestudeerd had woonde je meestal in een villa.
De geldonwaarding is ook minimaal 30% geweest. Dus om het een beetje eerlijk te houden moet je uitgaan van minimaal 240.000 euro.quote:Nu kun je voor dat geld (180.000 euro) maar nét een standaard concentratiekamp-snelbouw stampwoning van 300 in een dozijn kopen in Stadshagen, het almere-buiten van Zwolle.
en dan vind de regering het raar dat wij als land zo duur zijn in salaris kosten..... en dan besluiten ze maar even voor 2 jaar de salarisen te bevriezen.....quote:Op dinsdag 26 juli 2005 22:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Jij bent niet de doorsnee K_man.
[..]
De geldonwaarding is ook minimaal 30% geweest. Dus om het een beetje eerlijk te houden moet je uitgaan van minimaal 240.000 euro.
Verder zou ik graag willen weten wat voor werk de TS doet(en zijn partner/vrouw) en hoe lang hij al werkt en dergelijke.
Emigreren klinkt leuk natuurlijk maar als je niet een baan hebt waardoor je naar Nederlandse maatstaven betaald wordt is het echt niet beter in bijvoorbeeld Tsjechie
Trek anders wat meer richting westbrabant (breda/roosendaal/bergen op zoom).... daar heb je voor onder 180.000 ook genoeg wat voldoet aan de beschrijving die je geeft....quote:Op dinsdag 26 juli 2005 23:28 schreef Andre70 het volgende:
@K-man..
Daar in de Acaciasingel ziet er wel interessant uit..
Ga wellicht morgen ff kijken.
Bedankt!!
Het gaat mij om de keuzes die nu gemaakt worden in de woningmarkt en de invloed die die generatie er nog steeds op heeft. Ze hebben electoraal enorm veel invloed.quote:
Asociaal is dat ze al die tijd ook genoten hebben van lijfrente-aftrek, een zeer lage pensioenpremie en dat precies die twee zaken de afgelopen vijf jaar ineens afgeschaft zijn. En nu begint er ook een discussie over hypotheekrenteaftrek. Je stelling dat ze allemaal met zo'n hoge rente gestart zijn is trouwens onzin, dat is een korte bups geweest in de jaren 80, niet in de jaren 70.quote:Die mensen hebben hun leven lang hard gewerkt en toen ze startten op de woningmarkt waren de rentes ook 12% ofzow. Vaak werd dan een huis gekocht en was er echt geen ruimte om bijvoorbeeld op vakantie te gaan. Nu de kinderen het huis uit zijn kunnen ze idd genieten maar om dan te zeggen dat deze mensen asociaal zijn tov de jongere generatie![]()
Dat ben ik met je eens: Die mentaliteit deel ik zelf ook niet. Ik heb geen twee autos voor de deur en ben ook al 2 jaar niet op (verre) vakantie geweest.quote:De mentaliteit is tegenwoordig EN groot huis met tuin EN kinderen EN tweede auto EN 3x per jaar op vakantie EN luxe leven. Dat kan dus niet. Dan zeg ik maak keuzes en ga dan 1x per jaar of helemaal niet op vakantie, doe 1 auto de deur uit, neem genoegen met een kleinere woning of begin niet aan kinderen.
Maar ga niet in een hoekje zitten zielig te doen en wijzen naar de overheid. Je hebt de sleutel immers zelf in handen.
Wij hebben dan wel een huisje in Den Bosch kunnen kopen maar ik ben het wel met je eens. Voor 180k heb je niet zo veel in Den Bosch, of je hebt een flatje 4 hoog achter of je zit in de graafse wijk, de hambaken of op west.(alledrie niet echt mijn favorieten)quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:39 schreef Andre70 het volgende:
We zouden wel kunnen kopen als we willen....
Maar geen "normaal huis" met een tuin e.d.
En dan nog alleen maar op een dubbel inkomen (wat geen optie is als je kinderen wilt hebben)
Wij kunnen ongeveer E180.000 lenen, wat hier (omg Den Bosch) onvoldoende is om iets te kopen!
Luxe probleem dus. Aangezien je nog steeds eisen kan stellen aan hoe en wat.quote:Op woensdag 27 juli 2005 11:50 schreef honesty het volgende:
[..]
Wij hebben dan wel een huisje in Den Bosch kunnen kopen maar ik ben het wel met je eens. Voor 180k heb je niet zo veel in Den Bosch, of je hebt een flatje 4 hoog achter of je zit in de graafse wijk, de hambaken of op west.(alledrie niet echt mijn favorieten)
Nou, dan heb je een hypotheek vrij kapitaal. Je doet de zaak van de hand, huurt voor een appel en een ei een flatje en trekt de hele wereld over. Geld zat voor nog 15 jaar dikke lol...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:48 schreef KonnieKipke het volgende:
Misschien dat jij over 40 jaar je hypotheek hebt afgelost, prima, dan bezit je dat huis.. en dan? Dan ben je 65 jaar en heb je nog 15 jaar te leven. Een mensenleven is te kort voor dit soort dingen.
Of je blijft wonen in je huis en laat het huis verkopen na jou overlijden.quote:Op woensdag 27 juli 2005 14:48 schreef Tiger_Woods het volgende:
[..]
Nou, dan heb je een hypotheek vrij kapitaal. Je doet de zaak van de hand, huurt voor een appel en een ei een flatje en trekt de hele wereld over. Geld zat voor nog 15 jaar dikke lol...
Blijf maar lekker huren...
In de omgeving zeker nietquote:Voor 180ke koop je genoeg in Den Bosch en/of omgeving. Alleen dan moet je niet TE selectief zijn zoals hierboven al is aangegeven.
Dan geef ik het liever uit, laat die kinderen maar werkenquote:Op woensdag 27 juli 2005 16:08 schreef Dementor het volgende:
[..]
Of je blijft wonen in je huis en laat het huis verkopen na jou overlijden.
Kinderen krijgen een zak met geld en lossen hun hypotheek af en zo bouw je familiefortuin op
ben ik even blij dat mijn familie daar een andere mening op na heeft gehouden de afgelopen 400 jaarquote:Op woensdag 27 juli 2005 17:36 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Dan geef ik het liever uit, laat die kinderen maar werken
Tof voor je, ben je nu echt rijk of heb je nog maar net iets meer dan de gemiddelde nederlander?quote:Op woensdag 27 juli 2005 17:37 schreef Dementor het volgende:
[..]
ben ik even blij dat mijn familie daar een andere mening op na heeft gehouden de afgelopen 400 jaar
Ik zelf op dit moment vrij weinig (student enzoquote:Op woensdag 27 juli 2005 17:43 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Tof voor je, ben je nu echt rijk of heb je nog maar net iets meer dan de gemiddelde nederlander?
Dat zie ik de EU niet voor ons beslissen. Want voor Nederland is die aftrek wel handig; mensen kopen huizen vlak over de grens (duitsland/belgie). Op die manier kunnen nederlanders daar wonen en hier blijven werken.quote:en als we onder druk van de EU de hypotheekrenteaftrek moeten afschaffen
Berghem, en dan kan hij beter in Rosmalen kijken, dat ligt een stuk dichter bijquote:Op woensdag 27 juli 2005 09:48 schreef overhyped het volgende:
ik zou ook zeggen, kijk eens in oss, bergum, die kant op.
Pffffff er staan op Funda 18 eengezinswoningen binnen een straal van 5km van Den Bosch te koop met een vraagprijs onder de 175.000 euro. Tot 2 ton vraagprijs zelfs 55. Keuze zatquote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:39 schreef Andre70 het volgende:
We zouden wel kunnen kopen als we willen....
Maar geen "normaal huis" met een tuin e.d.
En dan nog alleen maar op een dubbel inkomen (wat geen optie is als je kinderen wilt hebben)
Wij kunnen ongeveer E180.000 lenen, wat hier (omg Den Bosch) onvoldoende is om iets te kopen!
Daar wil mijn hond nog niet dood gevonden worden en gelukkig is Rosmalen lekker te betalen voor hemquote:Berghem, en dan kan hij beter in Rosmalen kijken, dat ligt een stuk dichter bij
228 koopwoningen gevondenquote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:27 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Pffffff er staan op Funda 18 eengezinswoningen binnen een straal van 5km van Den Bosch te koop met een vraagprijs onder de 175.000 euro. Tot 2 ton vraagprijs zelfs 55. Keuze zat![]()
Ben het met alles wat je zegt eens, behalve wat hierboven staat.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 05:35 schreef StefanP het volgende:
woningcorporaties die niets bouwen behalve 300000+ euro woningen,
Yup, huizen zat te koop dus.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 21:15 schreef _Arthur het volgende:
[..]
228 koopwoningen gevonden
U hebt gezocht in: Noord-Brabant > s-Hertogenbosch en Vught > 's-Hertogenbosch > Straal 15 km. Zoekt u liever in een wijk of andere plaats?
En dat met zoek creteria tot een vraagprijs van 150.000e .. want met kostenkoper en wat vloerbedekking zit je op 180k.
Dus dat er niets in de omgeving is voor onder de 180k is dikke grote onzin. Het ligt allemaal aan de eisen die je stelt.
En zolang je de luxe hebt om eisen te stellen gaat de topictitel voor geen meter op.
Ik ben het met je eens dat je er geen villa met zwembad, 3 garages en een tuin van 1000m^2 voor kan kopen. Maar dat is zowiezo niet voor veel mensen weggelegd
quote:Op zaterdag 30 juli 2005 10:17 schreef marcb1974 het volgende:
Tijd voor een onmiddellijke afschaf van de hypotheek rente aftrek. Er zullen een aantal mensen even echt niet blij van worden maar het geeft een vrij goed resultaat op de huizen prijs.
En een nederlandse economie die voor de komende 15 jaar in puin ligt aangezien de koopkracht van alle woningeigenaren hard achteruit gaat.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 10:17 schreef marcb1974 het volgende:
Tijd voor een onmiddellijke afschaf van de hypotheek rente aftrek. Er zullen een aantal mensen even echt niet blij van worden maar het geeft een vrij goed resultaat op de huizen prijs.
In de jaren 80 en begin 90 daarin tegen, met woekerende jeugdwerkeloosheid, was het een groot feest.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:41 schreef Dementor het volgende:
Het hele leven is voor jongeren van nu in nederland vrij uitzichtloos.
In Zweden pakte het anders prima uit.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 10:59 schreef _Arthur het volgende:
[..]
En een nederlandse economie die voor de komende 15 jaar in puin ligt aangezien de koopkracht van alle woningeigenaren hard achteruit gaat.
Prima idee lijkt me.
Met de afschaffing van de HRA roest de doorstroming van woningen helemaal vast. En de druk op de onderkant van de betaalbare woningen neemt alleen maar toe. Dus de prijzen aan de onderkant van de markt zullen zeker niet dalen.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 11:03 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
In Zweden pakte het anders prima uit.
Ik heb nog niet gehoord:'de schuld van malloten die hun kop nog dieper in de hypotheekstrop steken dan anderen'.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:26 schreef doppelgänger het volgende:
schuld van politici, allemaal de schuld van paars, hoge heren daaro in Den Haag, eer aan zichzelf houden, lesje leren, gewone burger de dupe..
...maar starterswoningen in de randstad blijven duur. Kwestie van vraag&aanbod.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:06 schreef SeLang het volgende:
Heb nog eventjes geduld, over een paar jaar kosten de huizen nog maar de helft.
Als je naar prijsstijgingen kijkt in meer dan alleen Nederland zie je nog hogere prijsstijgingen.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:06 schreef SeLang het volgende:
Heb nog eventjes geduld, over een paar jaar kosten de huizen nog maar de helft.Op zeer lange termijn stijgen de huizenprijzen slechts met het inflatieniveau. Maar er zijn periodes van over- of onderwaardering. Op het moment bevinden we ons op het hoogtepunt van een huizenbubble die in de geschiedenis zijn weerga niet kent. 8x (ACHT!) een modaal inkomen voor een modaal huis is absurd.
Ik gok dat (mischien helaas) de overheid dit zal reguleren en gewoon minder bouwvergunningen verleent.quote:Mensen die wijzen op tekorten aan huizen vergeten dat de bevolking van NL over 15 jaar alweer gaat krimpen. 15 jaar lijkt misschien nog ver weg, maar voor een lange termijn markt als de huizenmarkt is het verdomd dichtbij. De markt zal hierop al veel eerder anticiperen.
Deze maatregel is maar van korte duur (3-4 jaar) geweest voor de huizen markt in Zweden. Van 97 tot 2001 zijn de huizenprijzen in Zweden met 4 tot 10% PER JAAR gestegen. In 2001 is hier de klad ingekomen (zoas ook in Nederland) en vanaf 2002 zijn de prijzen weer met 5% gemiddeld gestegen.quote:De hypotheekrente aftrek wordt sowieso afgeschaft. Politici draaien er nog omheen want electoraal is het geen populaire maatregel, maar het wordt onbetaalbaar dus ze moeten wel. Toen Zweden begin jaren '90 de hypotheekrente aftrek afschafte halveerden de huizen in prijs. Overigens heeft de Zweedse economie er uiteindelijk goed van geprofiteerd.
Huizenprijzen zijn doorgaans prijzen "wat de gek er voor geeft". Minder keus op de markt is een hogere prijs omdat 'men toch iets wil hebben'.quote:De huizenbubble is deels te wijten aan de historsich lage rente. Natuurlijk weet niemand of de bodem is bereikt of dat de rente nog lager gaat, maar een stijgende rente zal catastrofaal uitpakken voor de huizenmarkt. Overigens zijn de rentes in bijvoorbeeld Japan en Taiwan nog veel lager, maar ondanks dat is de huizenmarkt daar 15 jaar geleden al gecrashed. Huizen die daar 15 jaar geleden zijn gekocht brengen nu nog maar de helft op van wat men 15 jaar geleden ervoor betaalde. In Taiwan zijn de huizen jaar in jaar uit elk jaar weer een paar procent goedkoper. Ik verwacht ook voor grote delen van de Westerse wereld een dergelijk scenario. Als je van achterlijk hoge niveaus afkomt en er is eenmaal een neerwaardse prijsspiraal in gang is gezet, dan zullen mensen niet snel meer overbieden omdat men zich dan realiseert hoe overgewaardeerd de markt eigenlijk is.
De huizenbubble is inderdaad een internationaal verschijnsel. Er zijn ook excessen in de UK en sommige delen van de VS. In die landen is het waarschijnlijk nog ernstiger omdat daar meer op de pof wordt geleefd met als dekking de 'waarde' van het eigen huis.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 15:27 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Als je naar prijsstijgingen kijkt in meer dan alleen Nederland zie je nog hogere prijsstijgingen.
Verder zijn er genoeg steden en plaatsen waar de huizen prijzen van een modaal huis niet 8x een modaal inkomen is. Dit is allemaal gerelateerd aan de eisen die je zelf stelt aan je toekomstige woning.
Er hoeft niks gebouwd te worden, over 15 jaar KRIMPT de bevolking! Er komen dus huizen leeg.quote:Ik gok dat (mischien helaas) de overheid dit zal reguleren en gewoon minder bouwvergunningen verleent.
Ook dat klopt, maar de huizen waren eerst gehalveerd in prijs. De stijging van 97-2001 vond in ongeveer dezelfde mate plaats in NL dus het is geen 'inloop effect'. De hypotheekrente aftrek afschaffing heeft dus een permanent effect gehad.quote:Deze maatregel is maar van korte duur (3-4 jaar) geweest voor de huizen markt in Zweden. Van 97 tot 2001 zijn de huizenprijzen in Zweden met 4 tot 10% PER JAAR gestegen. In 2001 is hier de klad ingekomen (zoas ook in Nederland) en vanaf 2002 zijn de prijzen weer met 5% gemiddeld gestegen.
Bron: http://www.finfacts.ie/biz10/ehr_2005_full_report pagina 128.
Dat mensen blijven overbieden komt door de foutieve veronderstelling dat huizen altijd zullen blijven stijgen. Dat dachten ze in Japan of Taiwan 15 jaar geleden ook en nu zijn de huizen nog steeds minder dan de helft van wat ze 15 jaar geleden kostten. Als de neerwaardse spiraal eenmaal inzet dan is niemand meer bereid om hoge prijzen te betalen want je weet dat je volgend jaar weer goedkoper kunt kopen. Dit klinkt je nu misschien vreemd in de oren, maar ga eens met een Japanner of een Taiwanees hierover praten. Dat werkt erg verhelderend.quote:Huizenprijzen zijn doorgaans prijzen "wat de gek er voor geeft". Minder keus op de markt is een hogere prijs omdat 'men toch iets wil hebben'.
Je ziet het zelfs op dit moment in Nederland: de economie draait niet super, maar ook niet super slecht en toch is de -gemiddeldekoopsom- in juni weer gestegen.
Dat is koffiedik kijken, maar het is een gegeven dat de huizenmarkt op zeer lange termijn (200 jaar) gewoon de inflatie volgt met flinke uitslagen naar boven en naar beneden. Als je even goed nadenkt dan zul je ook begrijpen waarom de huizenmarkt op lange termijn nooit sneller dan het inflatieniveau KAN stijgen....quote:Wat de huizenmarkt op de langetermijn gaat doen is echt koffiedik kijken. Maar zolang er nog steeds vraag is zullen de prijzen echt geen 10 tallen procenten dalen.
So what? Ja ideaal is een huis met tuin en zo (hoewel, moet je ook weer onderhouden), maar ik ben ook 18 jaar opgegroeid op 3 hoog... niets mis mee...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:37 schreef hace_x het volgende:
[..]
en om nou kinderen te nemen op een flat 3 hoog met hoogstens 65 M2?
je weet niet wat je mist.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 15:58 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
So what? Ja ideaal is een huis met tuin en zo (hoewel, moet je ook weer onderhouden), maar ik ben ook 18 jaar opgegroeid op 3 hoog... niets mis mee...
In Zweden pakte het anders prima uit.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 12:28 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Met de afschaffing van de HRA roest de doorstroming van woningen helemaal vast. En de druk op de onderkant van de betaalbare woningen neemt alleen maar toe. Dus de prijzen aan de onderkant van de markt zullen zeker niet dalen.
Maar ik als 35 jarige starter mag hopen dat dit scenario zich snel voordoetquote:Op zaterdag 30 juli 2005 13:06 schreef SeLang het volgende:
Heb nog eventjes geduld, over een paar jaar kosten de huizen nog maar de helft.Op zeer lange termijn stijgen de huizenprijzen slechts met het inflatieniveau. Maar er zijn periodes van over- of onderwaardering. Op het moment bevinden we ons op het hoogtepunt van een huizenbubble die in de geschiedenis zijn weerga niet kent. 8x (ACHT!) een modaal inkomen voor een modaal huis is absurd.
Mensen die wijzen op tekorten aan huizen vergeten dat de bevolking van NL over 15 jaar alweer gaat krimpen. 15 jaar lijkt misschien nog ver weg, maar voor een lange termijn markt als de huizenmarkt is het verdomd dichtbij. De markt zal hierop al veel eerder anticiperen. De hypotheekrente aftrek wordt sowieso afgeschaft. Politici draaien er nog omheen want electoraal is het geen populaire maatregel, maar het wordt onbetaalbaar dus ze moeten wel. Toen Zweden begin jaren '90 de hypotheekrente aftrek afschafte halveerden de huizen in prijs. Overigens heeft de Zweedse economie er uiteindelijk goed van geprofiteerd. De huizenbubble is deels te wijten aan de historsich lage rente. Natuurlijk weet niemand of de bodem is bereikt of dat de rente nog lager gaat, maar een stijgende rente zal catastrofaal uitpakken voor de huizenmarkt. Overigens zijn de rentes in bijvoorbeeld Japan en Taiwan nog veel lager, maar ondanks dat is de huizenmarkt daar 15 jaar geleden al gecrashed. Huizen die daar 15 jaar geleden zijn gekocht brengen nu nog maar de helft op van wat men 15 jaar geleden ervoor betaalde. In Taiwan zijn de huizen jaar in jaar uit elk jaar weer een paar procent goedkoper. Ik verwacht ook voor grote delen van de Westerse wereld een dergelijk scenario. Als je van achterlijk hoge niveaus afkomt en er is eenmaal een neerwaardse prijsspiraal in gang is gezet, dan zullen mensen niet snel meer overbieden omdat men zich dan realiseert hoe overgewaardeerd de markt eigenlijk is.
Juist dat is het... dus geen probleem...quote:
Gelukkig heb je ook mijn reactie hier boven gelezen.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:03 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
In Zweden pakte het anders prima uit.
Ja die heb ik gelezen.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:14 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Gelukkig heb je ook mijn reactie hier boven gelezen.![]()
Deze 37 jarige starter ziet het ook wel zitten, mocht hij ooit naar NL terugkerenquote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:06 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Maar ik als 35 jarige starter mag hopen dat dit scenario zich snel voordoet
Als je je mening dan onderbouwt met feiten zoals ik probeer te doen voegt het ook nog iets toe aan de discussie ipv aan maar te zeggen "Kijk naar Zweden".quote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:21 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja die heb ik gelezen.
En nee, ik denk niet dat je redenering klopt
Dat is dus de reden dat ik NOGMAALS Zweden noem.
Gelukkig heb je niet zo'n groot snappertje
Zie SeLang.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:30 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Als je je mening dan onderbouwt met feiten zoals ik probeer te doen voegt het ook nog iets toe aan de discussie ipv aan maar te zeggen "Kijk naar Zweden".
Vertel dan eens wat de huizenprijzen waren VOORDAT de hypotheekrente in Zweden werd afgeschaft en de ontwikkelingen er na.
Oh even voor de algemene weet. Ook ik ben een 'starter', maar zie niet waarom het in mijn voordeel zou zijn als de HRA afgeschaft zou worden en de huizenprijzen met 50% kelderen. (Aangezien deze 2 zaken totaal niet los zullen staan van andere economische factoren en/of problemen).
Wat lul je nou?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:37 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Die zegt niets over exacte aantallen kwa prijs ontwikkelingen op de zweedse huizen markt.
Mensen sterven zelden in hun eigen huis. Meestal brengen ze de laatste 10 jaar van hun leven door in verzorgingstehuizen, dus het effect waar je het over hebt zal al veel eerder optreden.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 15:51 schreef SeLang het volgende:
Er hoeft niks gebouwd te worden, over 15 jaar KRIMPT de bevolking! Er komen dus huizen leeg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |