Goh, vriest het in de hel vandaag?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:37 schreef Vhiper het volgende:
Je excuus voor het uit je duim zuigen van een bron, dat mag natuurlijk ook![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Opleidingsniveau 100% Basisonderwijs 24 ######################## Mavo 10 ########## Vbo 19 ################### Mbo 30 ############################## Havo/vwo 3 ### Hbo 10 ########## Wo 3 ### |
quote:Als laatste element in de analyse van de werkloosheid is het opleidingsniveau van de werklozen opgenomen. De grootste groep van de werklozen heeft enkel lager onderwijs genoten (29.7%). Voeg daarbij nog bijna een kwart dat niet verder dan het niveau lager secundair onderwijs studeerde, dan heeft de meerderheid (54.6%) van de werklozen geen diploma secundair onderwijs, en is dus laaggeschoold.
Iets meer dan elf procent van de werklozen heeft hogere studies gedaan (al dan niet universitair).
Naar geslacht toe is er enkel een significant verschil in de groep 'Hoger secundair' onderwijs. Deze studierichting vertegenwoordigt 19.4% bij de mannelijke, en 25.4% bij de vrouwelijke werklozen.
Het belang van het opleidingsniveau blijkt nog duidelijker wanneer we dezelfde tabel maken voor de langdurige werklozen (Tabel 2.6b). Een momentopname van het totaal aantal werklozen zegt immers niets over de werkloosheidsduur. Ze bevat namelijk ook de pas gerechtigden en de 'frictiewerkloosheid'.
Jij hebt het al twee-derde topic over WAO-ers notabene!!!!! Nu gaat het opeens over werklozen? Je maakt jezelf er niet echt geloofwaardig op.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:40 schreef McCarthy het volgende:
je had cijfers! Dat het nou niet speciefiek WAOers waren boeit niet, ze waren wel werkloos en kregen dus een uitkering terwijl zat studenten een bijbaantje hadden hadden die werkloze lager opgeleiden dat mooi kunnen doen
quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:40 schreef McCarthy het volgende:
je had cijfers! Dat het nou niet speciefiek WAOers waren boeit niet, ze waren wel werkloos en kregen dus een uitkering terwijl zat studenten een bijbaantje hadden hadden die werkloze lager opgeleiden dat mooi kunnen doen
Van diezelfde pagina:quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:56 schreef McCarthy het volgende:
http://www.cbs.nl/nl/publ(...)5-k1-v4-p062-art.pdf
pagina 65 bovenaan: hoe hoger de opleiding hoe groter de uitstroom
en tabel 4 (wel 2001)
[ code verwijderd ]
ik heb gelijk
De uitstroom is dus een dusdanig kleine gedeelte van de totale arbeidsongeschikten dat je hier amper iets uit kunt afleiden.quote:De AO-populatie uit 2001 zonder werk was meer honkvast.
Liefst 98 procent kreeg ook in 2002 een uitkering. Slechts
2 procent ruilde de AO-uitkering in 2002 in voor werk of
een andere inkomensbron.
Toch is het logisch dat hogeropgeleiden eerder uit een uitkering komen, zij zijn beter inzetbaar, hebben meestal een betere mentaliteit etc.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 12:01 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Van diezelfde pagina:
[..]
De uitstroom is dus een dusdanig kleine gedeelte van de totale arbeidsongeschikten dat je hier amper iets uit kunt afleiden.
We hebben het over arbeidsongeschikheids-uitkeringen. Lageropgeleiden zullen daar vaker inzitten dankzij blijvend lichamelijk letsel en lichamelijke slijtage dankzij zwaar werk. Hogeropgeleiden vaker met tijdelijke symptomen als RSI, stressverschijnselen en burn-out. Dan is inderdaad logisch dat die sneller weer arbeidsgeschikt zijn. Dat lijkt mij een reeelere verklaring voor dat minieme verschil in het percentage dan een betere mentaliteit.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 12:10 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Toch is het logisch dat hogeropgeleiden eerder uit een uitkering komen, zij zijn beter inzetbaar, hebben meestal een betere mentaliteit etc.
Wat ik bedoel is niet zo zeer dat de aard van de aandoeningen verschillend is, als wel dat hogeropgeleiden normaal gesproken nu eenmaal zich makkelijker aan veranderende omstandigheden aanpassen en ook eenvoudiger om te scholen zijn. Zij pakken dingen nu eenmaal sneller op, daarom zijn ze ook hogeropgeleid.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 12:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
We hebben het over arbeidsongeschikheids-uitkeringen. Lageropgeleiden zullen daar vaker inzitten dankzij blijvend lichamelijk letsel en lichamelijke slijtage dankzij zwaar werk. Hogeropgeleiden vaker met tijdelijke symptomen als RSI, stressverschijnselen en burn-out. Dan is inderdaad logisch dat die sneller weer arbeidsgeschikt zijn. Dat lijkt mij een reeelere verklaring voor dat minieme verschil in het percentage dan een betere mentaliteit.
De luie 9-5 mentaliteit bespeur ik trouwens vaker bij hoog- dan laagopgeleiden.
Bullshit, ik werk hier nu op een wetenschappelijke instelling tussen allerlei hyper intelligente mensen die baanbrekende dingen doen op hun vakgebied. Maar als de deur van de kantine opeens naar binnen open gaat ipv van naar buiten dan slaat de helft daarvan op tilt geen verzinsel overigens. En zo kan ik nog duizenden dingen noemen. Flexabiliteit heeft niet persé met opleiding of intelligentie te maken.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 12:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is niet zo zeer dat de aard van de aandoeningen verschillend is, als wel dat hogeropgeleiden normaal gesproken nu eenmaal zich makkelijker aan veranderende omstandigheden aanpassen en ook eenvoudiger om te scholen zijn. Zij pakken dingen nu eenmaal sneller op, daarom zijn ze ook hogeropgeleid.
Je zou ook kunnen zeggen: "ja, ik weet het, mijn Nederlandse grammatica is niet al te best. Ik weet dat ik soms een fout maak."quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:18 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik tik snel en heb bovendien niet altijd zin om te editen
Toch zal het gemiddeld gesproken zo zijn dat intelligentere mensen flexibeler zijn. Intelligentie houdt immers onder meer in dat je meer en betere mogelijkheden hebt om je aan te passen aan nieuwe onverwachte situaties.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 12:28 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Bullshit, ik werk hier nu op een wetenschappelijke instelling tussen allerlei hyper intelligente mensen die baanbrekende dingen doen op hun vakgebied. Maar als de deur van de kantine opeens naar binnen open gaat ipv van naar buiten dan slaat de helft daarvan op tilt geen verzinsel overigens. En zo kan ik nog duizenden dingen noemen. Flexabiliteit heeft niet persé met opleiding of intelligentie te maken.
Maar goed, een hogeropgeleide zal inderdaad makkelijker aan werk komen. Die kan desnoods laaggeschoold werk aannemen. Een lager opgeleide zal niet zo snel een baan als wetenschapper aangeboden krijgen.
Maar daar ging deze discussie niet over. Hij gaat over WAO-ers (die niet werken vanwege lichamelijke of psychische aandoeningen dus, niet vanwege gebrek aan opleiding) die best wel de bijbaantjes van studenten kunnen overnemen zodat die tijd overhouden om te zuipen studeren.
Vast wel. Maar intelligentie is zeker niet zaligmakend. Wie kent de verstrooide professor niet? En de 'domme' ritselaar die overal en altijd alles gedaan krijgt? Neem onze minister Donner, die is vast heel begaaft, maar als ik die vent hoor praten denk ik echt dat ie compleet wereldvreemd is. Flexabiliteit heeft ook te maken met creativiteit en streetsmarts...niet enkel met inteligentie an sich.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 12:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Toch zal het gemiddeld gesproken zo zijn dat intelligentere mensen flexibeler zijn. Intelligentie houdt immers onder meer in dat je meer en betere mogelijkheden hebt om je aan te passen aan nieuwe onverwachte situaties.
Iemand met IQ-tje 70 zal nooit flexibel zijn, daar heeft hij simpelweg de mogelijkheden niet toe. En die ritselaar krijgt vast in bepaalde omstandigheden van alles gedaan, maar wijzig de omstandigheden en het is nog maar zeer de vraag of hij daar een antwoord op heeft. Overigens heb je gelijk wat betreft die verstrooide professor, maar dat betreft veeleer een handicap die losstaat van de intelligentie.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 12:44 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Vast wel. Maar intelligentie is zeker niet zaligmakend. Wie kent de verstrooide professor niet? En de 'domme' ritselaar die overal en altijd alles gedaan krijgt? Neem onze minister Donner, die is vast heel begaaft, maar als ik die vent hoor praten denk ik echt dat ie compleet wereldvreemd is. Flexabiliteit heeft ook te maken met creativiteit en streetsmarts...niet enkel met inteligentie an sich.
Maar goed, dit gaat te erg off-topic, we hadden het over shizofrenen die achter de lopende band moeten. Reumapatienten die moeten gaan vakkenvullen en rolstoelers die in de horeca de studenten moeten gaan bedienen.
Voor een liberaal vind ik dat je wel erg sterk voorschrijft wat een wao-er of een student zou moeten doen.quote:Op maandag 25 juli 2005 22:55 schreef McCarthy het volgende:
omdat ze hun tijd horen te besteden aan de studie
niet aan baantjes die eigenlijk door WAOers en bijstandmoeders gedaan hadden moeten worden
Oh ja, heerlijk werk voor WAO-ers. Hoeven ze absoluut niet voor te bewegen. Hebben ze ook geen last van hun mankementjes. Verdient ook bakken met geld, daar kan geen uitkering aan tippen. Ik ben over, je hebt gelijkquote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:21 schreef McCarthy het volgende:
edit2: een mooi voorbeeld is de krantenbezorging. Een prima baantje voor de noodruftigen in dit land. Maar wie doen het dagelijks: 1000en scholieren die daardoor niet geconcentreerd in de klas zitten. Een schande
quote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:25 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Oh ja, heerlijk werk voor WAO-ers, bijstandmoeders of WWers. Hoeven ze absoluut niet voor te bewegen. Hebben ze ook geen last van hun mankementjes. Verdient ook bakken met geld, daar kan geen uitkering aan tippen. Ik ben over, je hebt gelijk
Handig voor bijstandmoeders inderdaad. Voor dag en dauw de straat op terwijl het kroost heerlijk is langsgebracht bij die nieuwe creches die al om half 5 's ochtends open zijn. En ook heel tof van de basischolen die tegenwoordig al om 5 uur beginnen met de lessen. Top idee. En gelukkig kunnen de moeders die niet die luxe hebben gewoon de babyfoon aansluiten op hun mobieltje (een goedkope 2de hands natuurlijk).quote:
Ooh, uitkeringen die boeien wel. Maar jij ziet alle mensen met een uitkering als parasieten die niet willen werken en enkel rijk willen worden van ons belastinggeld. Naja, behalve studenten, want stufi is geen uitkering maar een leningquote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:41 schreef McCarthy het volgende:
af en toe kom je niet helemaal helder over BS
Een kranteweek kost misschien 8 uur per week, hou je dus nog 32 uur per week over voor ander werk. Voldoende voor een goed inkomen
Maar dat boeit je niet: uitkeringen? Daar discusieer je niet over.
tut tut, in de OP stond oorspronkelijk ook bijstand moedersquote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:51 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Kijk, je eerste goffe fout beging je al door dit op WAO-ers te gaan betrekken. Die kunnen niet werken want die zijn arbeidsongeschikt, dat houdt in dat je niet kan werken omdat je daar geestelijk of lichamelijk niet tot in staat bent. Dan ben je dus helemaal niet in staat tot het werk wat student normaliter doen: dat is namelijk vaak fysiek zwaar werk (productiewerk, horecawerk). En al was het licht werk, dan nog kunnen ze dat niet, want ze zijn afgekeurt.
Ik kan je vertellen, dat zijn de meeste wel.quote:Dan probeer jij de discussie zo te draaien dat WAO-ers, of in ieder geval een gedeelte daarvan, parasieten zijn die best kunnen werken. Ik kan je vertellen, dat zijn de meesten niet. En al was dat zo dan is dat niet revelant:
daar ging het helemaal niet om, ik constateer dat er mensen zijn (poolse leerkrachten, scholieren, studenten) die werk doen dat eigenlijk door andere gedaan had moeten worden (werklozen)quote:Jouw plan gaat namelijk over het creeeren van werkgelegenheid, NIET over of mensen wel of niet in staat zijn om te werken.
Dat is een hele andere discussie.
ik verbied niks, ik constateerquote:Daarnaast gaat dat plan ook compleet scheef: als studenten verboden wordt om te werken dan moet de stufi bizaar veel hoger worden. Dat gaat dan af van wat je bespaart aan uitkeringen. Oftewel, we schieten er geen klote mee op. Het gaat ons alleen maar meer geld kosten., vanwege de hoge lonen van oudere werklozen.
dat is jou meningquote:Daarnaast creeer je een stelletje luie, volgevreten en verwende afstudeerders die absoluut niet ruip zijn voor de arbeidsmarkt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |