Dat heb ik gedaan, door het nihil te omhelsen, Monidique. Ik knuffel er sinds kort elke dag mee. Ik had ook eigenlijk geen keuze, in deze wereld.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:10 schreef Monidique het volgende:
Hoe heb je dit gedaan, JAM?
Eigenlijk, Mondique, maakt het helemaal geen ruk uit. Tenminste, het maakt wel wat uit, maar als ik daar over zou uitwijden zou ik weer vervalen in ethiek en dat is net hetgene waar ik mee ben gestopt.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:14 schreef Monidique het volgende:
Wat zijn nu de concrete verschillen tussen etisch en niet etisch leven?
Hahaha...ik en een sollicitatiegesprek. Je begrijpt natuurlijk ook wel dat enige arbeidsethos mij dus ook vreemd is.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:15 schreef jogy het volgende:
Dus vanaf nu doe je gewoon je eigen ding ofzo? Boeren laten op een eerste afspraak, op een sollicitatiegesprek komen in je boxershort en roken op de kankerafdeling van het ziekenhuis?
Maar je gaat wel in boxershort een uitkering aanvragen natuurlijk.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:16 schreef JAM het volgende:
[..]
Hahaha...ik en een sollicitatiegesprek. Je begrijpt natuurlijk ook wel dat enige arbeidsethos mij dus ook vreemd is..
Och, dat waait wel weer over.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:16 schreef R_ON het volgende:
Het is all1 nog wachten op een ban, JAM. Hier op Fok hebben ze ethiek hoog in het vaandel staan.
Dat maakt het allemaal wel een stukje makkelijker inderdaad.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:16 schreef JAM het volgende:
Hahaha...ik en een sollicitatiegesprek. Je begrijpt natuurlijk ook wel dat enige arbeidsethos mij dus ook vreemd is..
niks mis meequote:Op maandag 25 juli 2005 21:15 schreef jogy het volgende:
roken op de kankerafdeling van het ziekenhuis?
Hmm, dit wordt nog een moeilijk punt. Nee, dat zou ik niet doen. Maar dat doe ik dan uit pragmatische overwegingen, dat heeft niets met ethiek te maken.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar je gaat wel in boxershort een uitkering aanvragen natuurlijk.
Als je ze maar wel een trekje geeft.quote:
Nee hoor, dat kan ook weer niet. Daar moet je maar eens goed over nadenken.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:19 schreef Forno het volgende:
Het lijkt me duidelijk dat je dan kunt doen en laten wat je wilt. Zoals je al aanvoelt vrij lastig in een georganiseerde maatschappij als Nederland.
Ja hoor, denk er zelf maar eens over na.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:20 schreef JAM het volgende:
[..]
Nee hoor, dat kan ook weer niet. Daar moet je maar eens goed over nadenken.
Ja, je hebt gelijk.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:22 schreef Forno het volgende:
[..]
Ja hoor, denk er zelf maar eens over na.
'Frankly dear, I don't give a damn.'quote:Op maandag 25 juli 2005 21:29 schreef R_ON het volgende:
Dus je bent noch voor, noch tegen abortus en euthanasie?
Het is bevrijdend, Alicey, never felt better in my life.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:22 schreef Alicey het volgende:
Een vraag die ik natuurlijk ook heb is wat dat nou met je doet JAM? Wat doet het besef dat je afscheid hebt genomen van de ethiek met je op psychisch en emotioneel gebied?
Maar wat moet je nou met al die vrijheid? Is dat niet lastig om keuzes te maken met zoveel vrijheid?quote:Op maandag 25 juli 2005 21:35 schreef JAM het volgende:
[..]
Het is bevrijdend, Alicey, never felt better in my life.
Misschien was bevrijdend niet het goede woord, ik had beter 'verlossend' kunnen gebruiken.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar wat moet je nou met al die vrijheid? Is dat niet lastig om keuzes te maken met zoveel vrijheid?
Gauloises, blauw. Anderhalf pakje per dag.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:40 schreef R_ON het volgende:
Gauloise of Lucky strike?
Wat wordt eigenlijk je volgende streven in je strijd om verlichting?quote:Op maandag 25 juli 2005 21:41 schreef JAM het volgende:
[..]
Misschien was bevrijdend niet het goede woord, ik had beter 'verlossend' kunnen gebruiken.
'A flick of the switch', MouseOver, het is bijzonder simpel. In een uurtje gepiept. Een fluitje van een cent - etc.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:42 schreef MouseOver het volgende:
Was het moeilijk?
Daar ga ik me de komende week eens op bezinnen, Alicey, als ik het weet, zal ik het je vertellen. Dan ben je de eerste die het te weten komt.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:43 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat wordt eigenlijk je volgende streven in je strijd om verlichting?
Ja, maar dan weet je natuurlijk niet zeker of je wel volledig geswitched bent. Misschien zit nog ergens een stiekem restje.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:43 schreef JAM het volgende:
[..]
'A flick of the switch', MouseOver, het is bijzonder simpel. In een uurtje gepiept. Een fluitje van een cent - etc.
Geloof me, geen greintje ethiek meer. Niets, noppes, nada.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:44 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ja, maar dan weet je natuurlijk niet zeker of je wel volledig geswitched bent. Misschien zit nog ergens een stiekem restje.
Ik kijk er al naar uit.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:44 schreef JAM het volgende:
[..]
Daar ga ik me de komende week eens op bezinnen, Alicey, als ik het weet, zal ik het je vertellen. Dan ben je de eerste die het te weten komt.
Ik geloof je niet. Mensen zonder enige ethiek zouden immers moeiteloos kunnen liegen.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:45 schreef JAM het volgende:
[..]
Geloof me, geen greintje ethiek meer. Niets, noppes, nada.
Dit is een hele mooie.quote:
Zouden er ook andere redenen kunnen zijn dat mensen niet moeiteloos kunnen liegen dan vanwege ethische overtuigingen?quote:Op maandag 25 juli 2005 21:47 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ik geloof je niet. Mensen zonder enige ethiek zouden immers moeiteloos kunnen liegen.
Daarbij kun je helaas niet dmv een staafje met 2 blauwe streepjes aantonen of wel alle restjes verdwenen zijn. Helaasch.
Nee. Als je namelijk niet diep van binnen het besef hebt dat het niet netjes is zul je er ook niet zichtbaar op reageren.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:50 schreef JAM het volgende:
[..]
Zouden er ook andere redenen kunnen zijn dat mensen niet moeiteloos kunnen liegen dan vanwege ethische overtuigingen?
Nee hoor, ik wordt nog steeds enkel geil van (voornamelijk aziatische) kutjes.quote:Op maandag 25 juli 2005 22:04 schreef wadgem het volgende:
Heeft dit nou ook invloed gehad op je sexuele voorkeuren?
Benader dit eens vanuit een pragmatisch perspectief. Liegen wij niet, en keuren wij het af, omdat we het 'slecht' vinden, terwijl wij, als niet-ethische wezens het besef goed en slecht als kul afdoen, of laten wij dit na, omdat het in ons nadeel werkt?quote:Op maandag 25 juli 2005 22:06 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Nee. Als je namelijk niet diep van binnen het besef hebt dat het niet netjes is zul je er ook niet zichtbaar op reageren.
quote:Op maandag 25 juli 2005 22:07 schreef JAM het volgende:
[..]
Nee hoor, ik wordt nog steeds enkel geil van (voornamelijk aziatische) kutjes.
Je hebt rationeel besloten om alle ethiek van je af te gooien, dus ook dit. Dat had je niet gedaan als je er zelf slechter van zou worden.quote:Op maandag 25 juli 2005 22:08 schreef JAM het volgende:
[..]
Benader dit eens vanuit een pragmatisch perspectief. Liegen wij niet, en keuren wij het niet af, omdat we het 'slecht' vinden, terwijl wij, als niet-ethische wezens het besef goed en slecht als kul afdoen, maar laten wij dit na, omdat het in ons nadeel werkt?
Oh, mijn ex wil het een keer met twee jongens doen en we wouden jou vragen, interesse?quote:
Uiteraard.quote:Op maandag 25 juli 2005 22:12 schreef JAM het volgende:
[..]
Oh, mijn ex wil het een keer met twee jongens doen en we wouden jou vragen, interesse?
Ik vind dit een raar punt. Ik als niet ethisch wezen heb sterk baat bij een gemeenschap. De gemeenschap betaalt nota bene mijn uitkering.quote:Op maandag 25 juli 2005 22:12 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Je hebt rationeel besloten om alle ethiek van je af te gooien, dus ook dit. Dat had je niet gedaan als je er zelf slechter van zou worden.
Dus werkt het niet in je eigen nadeel, hoogstens in het nadeel van de gemeenschap. Maar aangezien je je daar alleen uit ethisch oogpunt iets van aan zou trekken zou je dat niets moeten uitmaken.
Dat klopt, maar de gemeenschap heeft buiten ethische redenen weinig reden om in elke situatie eerlijk te zijn. Waarom zou "de gemeenschap" dat dan doen?quote:Op maandag 25 juli 2005 22:15 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik vind dit een raar punt. Ik als niet ethisch wezen heb sterk baat bij een gemeenschap. De gemeenschap betaalt nota bene mijn uitkering.
Ach zo. Ja ik stelde me gewoon voor dat je nu je lusten als schepsel bevrijd van de ketenen der ethiek kon botvieren door middel van wat minder orthodoxe sexuele uitlaatkleppen, zoals welwillende viervoeters. (Welwillend is uiteraard een ruim begrip.)quote:Op maandag 25 juli 2005 22:07 schreef JAM het volgende:
[..]
Nee hoor, ik wordt nog steeds enkel geil van (voornamelijk aziatische) kutjes.
Is de gemeenschap dan in elke situatie eerlijk?quote:Op maandag 25 juli 2005 22:19 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Dat klopt, maar de gemeenschap heeft buiten ethische redenen weinig reden om in elke situatie eerlijk te zijn. Waarom zou "de gemeenschap" dat dan doen?
En daarom kun jij dan ook niet op die gemeenschap vertrouwen. Ik ga er tenminste van uit dat jij niet de enige bent die in deze situatie de ethiek van zich afgooit.
Dat zou ik kunnen doen, inderdaad, maar de behoefte is er simpelweg niet.quote:Op maandag 25 juli 2005 22:20 schreef wadgem het volgende:
[..]
Ach zo. Ja ik stelde me gewoon voor dat je nu je lusten als schepsel bevrijd van de ketenen der ethiek kon botvieren door middel van wat minder orthodoxe sexuele uitlaatkleppen, zoals welwillende viervoeters. (Welwillend is uiteraard een ruim begrip.)
Die viervoeters mogen uiteraard gewoon aziatisch zijn.
Een ethische vraag van een niet-ethisch persoon.quote:Op maandag 25 juli 2005 22:21 schreef JAM het volgende:
[..]
Is de gemeenschap dan in elke situatie eerlijk?
Typisch pragmatische insteek van een lulletje.quote:Op maandag 25 juli 2005 22:07 schreef JAM het volgende:
Nee hoor, ik wordt nog steeds enkel geil van (voornamelijk aziatische) kutjes.
In deze post en de dan volgende serie blijkt dat je niet weet wat ethica betekent.quote:Op maandag 25 juli 2005 21:09 schreef JAM het volgende:
Jongens, ik heb zojuist alle ethiek van mij afgeworpen. Het is werkelijk heerlijk. Volgens mij ben ik het eerste en enige mens dat als niet-etisch wezen ronddwaalt. Ik voel me heel speciaal.
Felicitaties zijn welkom.
Better is de overtreffende trap van good. Goed is een waardeoordeel. Waardeoordelen zijn ethiekquote:Op maandag 25 juli 2005 21:35 schreef JAM het volgende:
Het is bevrijdend, Alicey, never felt better in my life.
Jongens, jongens. Zoals jullie misschien wel weten, ligt Spinoza in Den Haag achter de Nieuwe Kerk begraven. Tenminste; of het is zijn graf, of het is een gedenkplek dat zijn botten er ooit hebben gelegen, het kan zijn dat hij ergens anders is herbegraven, maar dat weet ik niet voor een feit.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:57 schreef I_doubt het volgende:
[..]
In deze post en de dan volgende serie blijkt dat je niet weet wat ethica betekent.
bv Spinoza, deel 3: De leer der affecten
Het gaat om het geluk van de mens.
Al wat bestaat openbaart de innerlijke wet van zijn wezen: levensdrang, existentiedrift, zelfhandhaving.
Alles strijdt voor zijn bestaan.
Er doen zich namelijk in het leven tal van obstakels voor, die het natuurlijke streven naar zelfontplooiing dwarsbomen.
Op allerlei wijzen kan de mens door zijn omgeving worden aangedaan, positief of negatief.
Bevorderen de omstandigheden onze levensenergie, dan zijn wij verblijd; belemmeren zij haar in haar ontwikkeling, dan gevoelen wij ons bedroefd.
Denken wij ons de oorzaken van onze blijdschap en droefheid in, dan is daarmee liefde en haat
verklaard.
De zucht tot zelfhandhaving is de motor van ons handelen en het richtsnoer van ons gedrag.
De directe konsekwentie van het afzweren van de ethica is zelfmoord.
bv Spinoza, deel 5 van de Ethica: de macht van het intellect of de menselijke vrijheid.
Het menselijk leven evolueert langs de weg der rede tot de vrijheid.
Vrijheid toont zich in de macht der rede over de affecten.
Als onze geest alle dingen als noodzakelijk begrijpt zal hij een grotere macht over de aandoeningen hebben en er minder onder lijden.
Het komt erop aan om in elk ding het goede in het oog te houden teneinde altijd door een gevoel van vreugde bij ons handelen te worden geleid.
Vreugde is het gevolg van ware kennis.
Zij loopt parallel met de liefde tot de vrijheid, die van deze kennis de onmisbare grondslag vormt.
De directe konsekwentie van het afzweren van de ethica is dom zijn en je dom gedragen in woord en daden en daardoor je miserabel voelen.
Je bent op de goede weg JAM, nu wachten we op de uitingen van het miserabele gedrag culminerend in zelfmoord.
Ik zal juigend langs de weg naar jouw Golgotha staan: vreugde is het gevolg van ware kennis.
Iemand met de naam Gunter kan all1 maar terecht komen in een hele foute Duitse film met bossen schaamhaar waar je een oerwoud van zou kunnen maken.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:08 schreef JAM het volgende:
Overigens, wat vinden jullie een beter alias voor mij? Thomas Jones, of Gunter Erfurt? Ik ben sterk aan het twijfelen, ik weet het echt niet..
quote:Op dinsdag 26 juli 2005 14:10 schreef JAM het volgende:
(Verhaal1)
quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:23 schreef JAM het volgende:
(verhaal2)
Drie gigantische verhalen zonder inhoudelijke argumenten. Leg nou eens inhoudelijk uit waarom Spinoza dan geen gelijk had. In plaats van met je eigen stront in de rondte te gaan gooien.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:50 schreef JAM het volgende:
(Verhaal3)
Ik zweer het.quote:Op woensdag 27 juli 2005 16:48 schreef JAM het volgende:
Ik wens niet meer in dit topic te reageren tot dat jullie mij allemaal kunnen bezweren Taxi Driver te hebben gezien. Die film, die zegt veel over ethiek. Meer dan Spinoza. Die film zegt namelijk niets over Spinoza.
En Lenny, Lenny met Dustin Hoffman. Je weet wel, over Lenny Bruce, de Joodse komiek.
-Done for.-
*Bezweert*quote:Op woensdag 27 juli 2005 16:48 schreef JAM het volgende:
(...)
Ik wens niet meer in dit topic te reageren tot dat jullie mij allemaal kunnen bezweren Taxi Driver te hebben gezien. Die film, die zegt veel over ethiek. Meer dan Spinoza. Die film zegt namelijk niets over Spinoza.
En Lenny, Lenny met Dustin Hoffman. Je weet wel, over Lenny Bruce, de Joodse komiek.
-Done for.-
Welk een walgelijkheid, die Kant. De stank van zijn verkapte christendom ruikt de mens van mijlenver. De mens als doel op zichzelf behandelen is al iets waarbij het bij mij volkomen in het verkeerde keelgat schiet. Niet vanwege het 'op zichzelf', maar vanwege het 'doel'. De mens als doel behandelen. Iets als doel behandelen! Waar halen die christenen toch die zucht naar een doel vandaan?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 14:48 schreef Vanitas het volgende:
Waarom hoor ik nog niemand over Kant en zijn ethiek. Misschien is dat wel omdat zijn plichtsethiek de hedendaagse hedonisten weinig aanspreekt.
In ieder geval meende Kant dat je altijd moet handelen volgens een regel waarvan je zou willen dat het een algemeen geldende wet zou zijn (categorisch imperatief). Bovendien vond hij dat je een mens altijd als een doel op zichzelf moet behandelen en niet als een middel voor iets anders (bijvoorbeeld je eigenbelang).
Persoonlijk ben ik met Kant van mening dat ieder mens een geweten heeft ("de zedelijk wet binnen in mij") en dat dit geweten bij vrijwel ieder mens in hoofdlijnen op dezelfde punten neerkomt. Aangezien JAM de ethiek heeft vaarwel gezegd neem ik aan dat hij ook geen onderscheid meer maakt tussen goed en kwaad. Mijn vraag aan JAM is dan ook waardoor hij zich laat leiden bij zijn keuzes en handelingen.
Wat is daarmee?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 18:01 schreef Jaande het volgende:
Mail Ridley - De oorsprong van de moraal...
Mail Ridley - De oorsprong van de moraal. Prachtig boek!quote:
Okay, okay, even een paar stapjes terugnemen. De wil tot ego-ontwikkeling? Daar moet je me toch ook even meer over vertellen. Ik kan me natuurlijk er wel iets bij voorstellen (een raar angliscisme voor zelfontplooiing) maar helder dat toch even voor me op.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 18:40 schreef Jaande het volgende:
[..]
Mail Ridley - De oorsprong van de moraal. Prachtig boek!
Je kan géén afscheid nemen van de moraal, daar de oorsprong van de moraal een altijd voor de handiggende bron is... De moraal ontstaat vanuit de wil tot ego-ontwikkeling... Je bereikt meer als je anderen daar in kan betrekken... Wanneer hou je echt echt géén rekening meer met anderen? Yep als je dood bent... De dood zie ik dan ook als het afscheid van de moraal. Zolang je niet dood bent kan je géén afscheid nemen van de moraal.
Uhum... ik ben niet zo een woordenwizard als jij... maar uem...quote:Op zaterdag 30 juli 2005 19:11 schreef JAM het volgende:
[..]
Okay, okay, even een paar stapjes terugnemen. De wil tot ego-ontwikkeling? Daar moet je me toch ook even meer over vertellen. Ik kan me natuurlijk er wel iets bij voorstellen (een raar angliscisme voor zelfontplooiing) maar helder dat toch even voor me op.
]---> ego en wil zijn synoniemen - dus zolang er een wil is is er een semantiek van het ego
Moraal, ethiek, gooien we dat over dezelfde boeg? Als we spreken over moraal/ethiek, dan heb ik het over een zoeken naar de algemeen geldende mores in de samenleving. De vraag die rijst is, nemen we daar afscheid van? Ja, dat doen we, zoals ik beweer, ik heb die ethiek van mij afgeworpen.
---> Dat jij dat doet bewijst toch nog niet dat wij dat doen? De algemeen geldende mores... Het is veel complexer geworden (complexer als dat de grootste filosofen konden voorzien), dat wel, voor jou toont dat mss als een afscheid van het zoeken naar een algemeen geldende mores, maar in werkelijkheid ligt het mss niet zo voor de hand?
Zoals ik al zei, het gaat om pragmatiek.
---> Juist daarom!
Als ik zeg: ik neem afscheid van de ethiek, dan zeg ik daarmee: - ik heb geen boodschap meer aan de ethiek -. Ethiek is niet iets dat je kan oppaken en door de prullenbak gooien, maar wel iets dat je kan doodzwijgen. Betekent dat dan ook gelijk, dat ik als niet-ethisch wezen per se, in alle situaties, onethisch handel? Natuurlijk betekent het dat niet.
Mijn handelen komt voort uit pragmatiek. Het is in mijn eigen voordeel, om - bijvoorbeeld - er een goede verstandshouding op na te houden met anderen. Anderen voorzien mij in mijn eten en drinken (de gemeenschap betaalt mijn uitkering), het is niet pragmatisch om enkel onethisch te handelen.
Maar neem ik dan nog wel afscheid van die ethiek, als ik toch ethisch handel? Ja, dat doe ik. Ik neem afscheid van die ethiek, omdat het bij mij - bij iedereen - een handelen is dat voorvloeit uit pragmatiek. Het is geen handelen, naar de maatstaven van de geldende mores van de samenleving, vanwege een besef van 'goed' en 'slecht', het is een handelen naar wat werkt en wat niet, zonder dat aan de moraliteit te toetsen.
Zoals eerder gesteld doen zich situaties voor, waarin het pragmatischer is om te handelen op een manier die men abject vindt. Toch doet de mens dit! Waarom doet de mens dit, omdat de mens werkelijk geen boodschap heeft aan een 'goed' en 'slecht', de mens handelt naar de pragmatiek! De mens toets zijn handelen niet aan een 'goed' of 'slecht', dat doet de mens om dat er geen 'goed' en 'slecht' is! Als de mens denkt een keuze maakt tussen 'goed' en 'slecht', is dat werkelijk een pragmatische keuze. De mens denkt niet: 'Is dit het goede om te doen, is dit slecht om te doen?', nee, de mens denkt: 'Wegen de voordelen van dit handelen op tegen de nadelen?'
En die gedachtegang, die 'Does this work for me?-gedachte, is wat men via moraliteit/ethiek probeert te benoemen. Een leeg bestanddeel, een verkapt chirstelijke manier om de duivelse pragmatiek die de mens kenmerkt te verklaren.
Dat dacht ik ook - de mens onderschat nog steeds de psyche van de mens... Als hij afstand van dat princiepe wil nemen is hij/zij niet meer dan een willende ubermench-voelende mens.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 20:57 schreef R_ON het volgende:
Toch doen mensen soms dingen waar ze uiterlijk gezien geen voordeel bij hebben.
Bewijs mij eens dat iedereen zich bij zijn handelingen puur en alleen maar door eigenbelang laat leiden. Hoe wil je dan bijvoorbeeld het bestaan van altruisme verklaren?quote:Op zaterdag 30 juli 2005 15:28 schreef JAM het volgende:
[..]
Ter verduidelijking: als er voor mij winst valt te halen uit handelen dat men als onethisch beschouwt, dan handel ik gewoon niet naar de zedelijke wet in mij. En dat doen alle mensen.
Het bestaan van altruisme wil ik ook helemaal niet verklaren: daar er niet zoiets is als altruisme! Waarom dat er niet is, zal ik ook trachten aan te tonen.quote:Op zondag 31 juli 2005 21:40 schreef Vanitas het volgende:
[..]
Bewijs mij eens dat iedereen zich bij zijn handelingen puur en alleen maar door eigenbelang laat leiden. Hoe wil je dan bijvoorbeeld het bestaan van altruisme verklaren?
Een egoist hoeft zichzelf niet te bewijzen...quote:Op zondag 31 juli 2005 21:40 schreef Vanitas het volgende:
[..]
Bewijs mij eens dat iedereen zich bij zijn handelingen puur en alleen maar door eigenbelang laat leiden. Hoe wil je dan bijvoorbeeld het bestaan van altruisme verklaren?
Ik dacht juist dat JAM afscheid wou nemen van het dualisme - het religieus metafysische dualisme - niet dus...quote:Op zondag 31 juli 2005 22:59 schreef alien8ed het volgende:
[]...[]
Ontopic:
TS: Het verwerpen van ethiek is onmogelijk.
Ethiek is slechts het definieren van goed en fout en van normen en waarden binnen een paradigma.
Het enige wat je kunt doen is een ander paradigma aanmeten, met een andere ethische samenstelling.
Maar iig succes in je nieuwe paradigma, waarin je blijkbaar alle menselijke moraal hebt afgezworen
quote:Op maandag 25 juli 2005 21:09 schreef JAM het volgende:
Zelfs het staren naar de Dolce & Gabbana etalage bracht haar niet uit haar existentiële crisis.
De vraag is nu juist of bij ieder mens ethische overwegingen onderhevig zijn aan pragmatiek. En zelfs als dat bij veel mensen inderdaad het geval zou zijn kun je daarmee nog niet concluderen dat mensen daarom geen geweten of zedelijke wet in zich hebben. Het is tenslotte mogelijk om te handelen in strijd met je geweten of een wet. Als de wet verbiedt om te doden (en mijn geweten dat ook zou zeggen) wil dat nog niet zeggen dat ik daar persé gehoor aan zal geven.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 15:28 schreef JAM het volgende:
[..]
Dan is de vraag: wat wil die ethiek dan nog zeggen? Als mijn etische overwegingen onderheving zijn aan mijn pragmatiek? Dat wil niets meer zeggen dan, inderdaad. De ethiek is een onderdeel van de pragma, en daarmee nutteloos geworden als criterium voor een 'goed' of 'slecht'.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |