Onmogelijk, een Kolonel is geen Opperofficier. Een Luitenant- Generaal zit tussen Generaal-Majoor en Generaal.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 20:58 schreef Nickthedick het volgende:
Eeen Luitenant-Generaal zit in tussen een Kolonel en Generaal.
Sorry, ik was in de war met luitenant-kolonelquote:Op zaterdag 23 juli 2005 21:00 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Onmogelijk, een Kolonel is geen Opperofficier. Een Luitenant- Generaal zit tussen Generaal-Majoor en Generaal.
KMS > Onderofficierenquote:Op zaterdag 23 juli 2005 20:57 schreef Overlast het volgende:
Maar er is toch geen opleiding voor opperofficier?
Elke officier begint toch met een basis officierenopleiding?
En hoever heb jij het geschopt?quote:Op zaterdag 23 juli 2005 21:05 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
KMS > Onderofficieren
KMA > Officieren
Instituut Defensie Leergangen > Hoofdofficier, Opperofficier
Hoewel ik al het genoegen heb gehad om diverse Nederlandse Generaals te ontmoeten ben ik slechts een Burgerquote:
Arme jij.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 21:11 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Hoewel ik al het genoegen heb gehad om diverse Nederlandse Generaals te ontmoeten ben ik slechts een Burger
nog een toevoeging:quote:Op zaterdag 23 juli 2005 20:55 schreef _The_General_ het volgende:
In Theorie blijft men meestal in zijn eigen groep. Een Korperaal zal niet snel onderofficier worden omdat hier een heel andere opleiding voor nodig is.
Ik mis daar de rangen van de Koninklijke Marechaussee.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 20:55 schreef Electrified het volgende:
http://nl.wikipedia.org/w(...)andse_Strijdkrachten
Klopt, na het doorlopen van de KMA ben je een jongere officier. Daarna kun je de Hogere Militaire Vorming volgen aan het Instituut Defensie Leergangen om een hogere officier te worden.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 21:05 schreef _The_General_ het volgende:
KMS > Onderofficieren
KMA > Officieren
Instituut Defensie Leergangen > Hoofdofficier, Opperofficier
vertellllllllllllllquote:Op dinsdag 26 juli 2005 09:55 schreef UIO_AMS het volgende:
Maar ook als burger kun je daar bepaalde leergangen volgen.
Op het gebied van bedrijfsvoering worden daar een aantal post HBO-opleidingen gegeven voor officieren en hoog opgeleide burgers. Zo heb ik daar Operational Auditing gevolgd. Ze huren dan gewoon een paar gerenommeerde professoren in die de opleiding verzorgen.quote:Op woensdag 27 juli 2005 09:52 schreef ludendorff het volgende:
vertellllllllllllll
Nog steeds de hoogste voor iemand zonder blauw bloed. Alleen de koning kan generaal/admiraal wordenquote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:14 schreef Witchfynder het volgende:
Vroeger was Luitenant-Generaal de hoogste rang in het Staatse Leger dacht ik. Dit was de rang die de Stadhouder bekleedde. Maar toen hadden ze sowieso andere rangen dan nu. Helaas heb ik geen lijst. Misschien _The_General_?
Nope, dat is voorzover ik weet niet waar, althans in Nederland niet, ik weet niet hoe het in andere landen is.quote:Op woensdag 27 juli 2005 17:05 schreef Jim.Beam het volgende:
[..]
Nog steeds de hoogste voor iemand zonder blauw bloed. Alleen de koning kan generaal/admiraal worden![]()
Jawel, hoogste rang die je kan halen is Luit-Generaal of Vice-Admiraalquote:Op woensdag 27 juli 2005 18:59 schreef the_Napster het volgende:
[..]
Nope, dat is voorzover ik weet niet waar, althans in Nederland niet, ik weet niet hoe het in andere landen is.
Michiel de Ruyter had pas een excentrieke rang: Luitenant-Admiraal-Generaal.quote:Op woensdag 27 juli 2005 17:05 schreef Jim.Beam het volgende:
[..]
Nog steeds de hoogste voor iemand zonder blauw bloed. Alleen de koning kan generaal/admiraal worden![]()
Oh? "Chef" klinkt zo saai. Hebben wij geen maarschalken? Of is "maarschalk" sowieso enkel een rang in staat van oorlog?quote:Op donderdag 28 juli 2005 00:57 schreef _The_General_ het volgende:
De rang admiraal bestaat niet meer. De hoogste militaire rang is die van viersterren Generaal ( ook soms volle Generaal genoemd ).
De hoogste functie is die van Chef Defentiestaf.
Admiraal bestaat nog wel, de vorige CDS was Admiraal Kroon. En vier sterren generaal is idd het hoogst haalbare in Nederland, de CDS bekleedt dit rang.quote:Op donderdag 28 juli 2005 00:57 schreef _The_General_ het volgende:
De rang admiraal bestaat niet meer. De hoogste militaire rang is die van viersterren Generaal ( ook soms volle Generaal genoemd ).
De hoogste functie is die van Chef Defentiestaf.
ja heel goed van jequote:Op zondag 18 september 2005 12:26 schreef longinus het volgende:
Het was vroeger gemakkelijker:
Rijk of van blauw bloed > officier
Arm > max onderofficier.
Het was bijna onmogelijk om door te breken naar de elite.
Ik dacht altijd dat het hoogste "Schout-bij-nacht" was, maar dat zie ik al helemaal nergens meer terugkomen.quote:Op zondag 18 september 2005 12:21 schreef Witchfynder het volgende:
Heeft iemand hier verstand van de rangen van de Staatse Marine?
Klopt, maar dat is in de periode erna, t/m WOII ongeveer. Karel Doorman was volgens mij één van de laatste schout-bij-nachten die Nederland kende. Deze rang is een latere equivalent van commodore trouwens.quote:Op zondag 18 september 2005 12:53 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat het hoogste "Schout-bij-nacht" was, maar dat zie ik al helemaal nergens meer terugkomen.
Veldmaarschalk kennen we niet, Willem-Alexander wordt generaal en admiraal, slechts als ceremoniele doeleinden.quote:Op zondag 18 september 2005 20:52 schreef Billy_Mack het volgende:
is Willem al iet Veldmaarschalk?? Mag ie een dubbele rang hebben dan?
Ik geloof dat sinds stadhouder Willem III we geen vorst gehad hebben die écht een goede legeraanvoerder was. Koning Willem II kwam nog in de buurt, hoewel hij een betere soldaat was dan commandant, zoals Wellington opmerkte.quote:Op zondag 18 september 2005 20:49 schreef freako het volgende:
Is het nou nog de bedoeling dat koning Willem IV admiraal wordt? Want hij wordt wel een keer in de zoveel tijd bevorderd.
Maar als we in staat van oorlog zijn en we hebben generaals te kort (niet te verwachten in NL maar goed), kan hij dan op zijn strepen staan en bijv het commando over een schip opeisen? Hij zal het vast niet snel doen, maar kan hij het dan?quote:Op zondag 18 september 2005 21:23 schreef Jim.Beam het volgende:
[..]
Veldmaarschalk kennen we niet, Willem-Alexander wordt generaal en admiraal, slechts als ceremoniele doeleinden.
Moet wel erg ver komen voordat dat gebeurt, maar ja, dat kan hij. Hij heeft immers ook wat verstand over de marine, aangezien hij een volwaardig Ltz is.quote:Op zondag 18 september 2005 21:30 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Maar als we in staat van oorlog zijn en we hebben generaals te kort (niet te verwachten in NL maar goed), kan hij dan op zijn strepen staan en bijv het commando over een schip opeisen? Hij zal het vast niet snel doen, maar kan hij het dan?
Generaal Winkelman werd vlak voor de invasie tot volwaardig 4 sterren generaal bevorderd. Luitenant-admiraal is hoger dan vice-admiraal. Je moet de luit.adm. zien als een generaal, en de vice.adm. als luit. generaal. Vandaar dat de hoogste rang bij ons haalbaar is in de marine Vice-admiraal. (behalve voor Willem dan).quote:Op maandag 19 september 2005 11:49 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Was generaal Winkelman dan een 'volledig' generaal (4sterren)? En wat is nou het verschil tussen vice-admiraal en luitenant-admiraal?
Verder heb ik ook wel eens gehoord van de rang generalissimus, Wallenstein was dit, en Kim il Sung werdt na z'n dood ook 'bevorderd' van maarschalk tot generalissimus, is dit nu een echte rang of meer een kunstmatig begrip?
Prins Frederik was wel geen regerend vorst, maar hij heeft wel veel gedaan voor het moderniseren van het leger voor en ten tijde van de Frans-Duitse oorlog. En hoewel Wilhelmina geen rang had, was ze toch wel degelijk aanvoerder in praktijk.quote:Op zondag 18 september 2005 21:24 schreef Witchfynder het volgende:
Ik geloof dat sinds stadhouder Willem III we geen vorst gehad hebben die écht een goede legeraanvoerder was. Koning Willem II kwam nog in de buurt, hoewel hij een betere soldaat was dan commandant, zoals Wellington opmerkte.
Volgens Churchill was ze toch de enige kerel in de Nederlandse regering in ballingschap?quote:Op maandag 19 september 2005 13:52 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
En hoewel Wilhelmina geen rang had, was ze toch wel degelijk aanvoerder in praktijk.![]()
Dat klopt....en de overste werd graag overste genoemd.... Ik kan er over mee praten..quote:Op dinsdag 26 juli 2005 09:50 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ik mis daar de rangen van de Koninklijke Marechaussee.
Overigens wordt een Luitenant Generaal gewoon gezien als generaal en ook zo aangesproken. Dat was tenminste zo bij de Marechaussee.
dat klopt!quote:Op maandag 19 september 2005 13:59 schreef freako het volgende:
Volgens Churchill was ze toch de enige kerel in de Nederlandse regering in ballingschap?
Welke Nederlandse maarschalk stierf er dan in 1881? Ik wist niet eens dat we die sowieso hadden?quote:Op donderdag 28 juli 2005 11:05 schreef Witchfynder het volgende:
ik lees net dat Nederland sinds 1881 geen maarschalk meer gehad heeft.
"Nederland had van 1840 tot 1881 zijn laatste veldmaarschalk in de persoon van prins Frederik, de tweede zoon van Koning Willem I."quote:Op maandag 19 september 2005 22:01 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Welke Nederlandse maarschalk stierf er dan in 1881? Ik wist niet eens dat we die sowieso hadden?
Hoogste behaalbare rang die er is. Het woord zelf betekent iets van een knecht geloof ik. In ieder geval iemand die zorg nam voor de stal van de vorst. In de loop der tijden is het zo gekomen dat de leiders deze naam kregen.quote:Op maandag 19 september 2005 21:47 schreef Billy_Mack het volgende:
Wat is een VELDMAARSCHALK eigenlijk? Vind het een bijzonder stoer woord
puur voor de naamgeving: het lijkt erop dat bij een rang die uit twee woorden bestaat, consequent wordt gekozen voor eerst de laagste van de twee, als afzwakking van de hoogste. Generaal-majoor valt er dan dus volledig buiten, zou majoor-generaal moeten zijn.quote:Op zondag 18 september 2005 11:38 schreef Artificial_M het volgende:
majoor
luitenant-kolonel (aanspreken met: overste)
kolonel
brigade-generaal
generaal-majoor
luitenant-generaal
generaal (4 sterren)
WA wordt een generaal. Veldmaarschalk zou nergens op slaan, ons leger is daar eenmaal veel te klein voor.quote:Op dinsdag 20 september 2005 00:38 schreef sp3c het volgende:
het rang (veld)maarschalk is toch voorbehouden aan de koninklijke familie oid??
dus prins Willem Alexander zou dan de volgende maarschalk worden?
En geemancipeerd als we tegen die tijd ongetwijfeld zijn zal prinses Amalia of hoe ze heet de eerste vrouwelijke maarschalk worden (mits ze kiest voor een militaire opleiding)
of ben ik in de war met iets anders
In landen zoals de VS, GB en India (de doorgaans engelssprekende landen) is het dan gewoon wel 'Major-General'.quote:Op dinsdag 20 september 2005 00:51 schreef WouterB het volgende:
[..]
Generaal-majoor valt er dan dus volledig buiten, zou majoor-generaal moeten zijn.![]()
¿Que?quote:Op dinsdag 20 september 2005 15:46 schreef Billy_Mack het volgende:
Veldmaarschalk Koning Willem III van Oranje Nassau, strijder der Normandische stranden
Je had anders wel air marshall Dowding en Montgomey was veldmaarschalk in GB.quote:Op dinsdag 20 september 2005 20:39 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
In landen zoals de VS, GB en India (de doorgaans engelssprekende landen) is het dan gewoon wel 'Major-General'.![]()
Ik heb dit ook altijd apart gevonden.
Wat een fantasie weer met die namen.quote:Op maandag 19 september 2005 22:32 schreef Witchfynder het volgende:
Klinkt als een geschikte vent.![]()
Jammer dat hij geen zonen nagelaten heeft die koning konden worden. Bekijk trouwens eens hoe hij zijn kinderen genoemd heeft.
Ik had het alleen maar over de rang 'generaal-majoor / 'major-general'.quote:Op dinsdag 20 september 2005 22:57 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Je had anders wel air marshall Dowding en Montgomey was veldmaarschalk in GB.
Maar wat deed welke Willem III dan ook op de Normandische stranden?quote:Op dinsdag 20 september 2005 22:58 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Ik denk dat ie de Koning-Stadhouder bedoelt.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |