Vechten om te overleven in het uitgaansleven?
![]()
Wat moeten we daar dan overleven? Precies, mensen die ook de instelling hebben dat ze moeten vechten om te overleven.
Debiel zou ik het niet willen noemen, gezien het een menselijk oerinstinct is, maar het is wel het toppunt van nutteloosheid. Immers, je treft elkaar ergens, kijkt naar elkaar of stoot tegen elkaar aan en je kan beginnen met je strijd om te overleven. En wanneer je klaar bent gaat ieder weer zijn eigen weg en niemand is er ook maar een fuck mee opgeschoten.
Wellicht dringen de oerdriften aan om echt weer eens geuit worden nadat ze de hele week door de maatschappelijke omgangsnormen zijn onderdrukt.
Terwijl de wijfjes op de dansvloer doormiddel van hun wulpse paringsdansen de mannetjes aanlokken die eerst nog de concurrentie dienen uit schakelen alvorens ze mogen paren. Ook buiten paringstijd kan er worden gestreden, wanneer een vreemd mannetje het van hem gewaande territorium van een ander binnendringt. Niet dat er uiteindelijk nog daadwerkelijk terrein gewonnen kan worden, dat aspect is sinds we evolueerden naar de Homo Sapiens Sapiens weggevallen, maar de bijbehorende gedragsnormen blijven nadrukkelijk aanwezig.
De theorie dat wat we ethisch verantwoord vinden puur afhankelijk is van de geldende normen van het milieu waarin we ons bevinden, wordt zeker bevestigd op de zaterdagavond. Ineens zijn de doordeweekse waarden weggevallen en hoef je maar iemand's richting op te ademen als je op zoek bent naar problemen.
Dan heb je ook nog het nuancerende type: "
Ik zoek het niet op, maar ik loop er ook niet voor weg". Een instelling met dezelfde inslag als het quasi-tolerante "
Ik heb niets tegen homo's, zolang ze maar van me afblijven". Tolerant zijn én ook nog eens krampachtig kunnen blijven laten zien dat je wel helemaal mannelijk bent. Want als het allebei kan, dat is pas mooi toch?
Je kan het gooien op de situaties waarin het geoorloofd is om geweld te gebruiken, omdat iemand serieus afgeranseld of lastig gevallen wordt, maar die situaties zijn
relatief zeer zeldzaam en worden in veel gevallen ten onrechte gebruikt om het instinctieve gedrag te verantwoorden. Een excuus om weer lekker los te kunnen terwijl de situatie ook makkelijk anders opgelost had kunnen worden.
En Viking84, hoe voelt dat nu om hier kutopmerkingen naar je hoofd te krijgen? Misschien zelf eens bij stil staan voor je je eigen kutbuien op anderen moet uiten? Niet dat ik beweer dat je gedrag niet 'normaal' is ofzo, veel mensen doen het immers. Of het echter een karaktertrek is die je in stand moet houden valt wellicht eens te overwegen.