quote:
En dan te bedenken dat wij de geschiedenis in gaan als de Backstreet Boys&Spice Girls generatie
Persoonlijk mag ik hopen van niet. Dus: een kleine poll:
Wat waren de meest invloedrijke / belangrijke / beste artiesten en cd's van de jaren negentig?
Of: Welke platen zijn over 20 jaar ook nog goed?
Ik doe wel ff een voorzetje:
- Nirvana: Nevermind (bijna onbetwist, de meest invloedrijke band van de 90's)
- Beastie Boys: Check your head en Ill Communication
- Soundgarden: Superunknown
- Portishead: Dummy
- Jeff Buckley: Grace
- Pearl Jam: Ten
- Orbital: In Sides
- Underworld: Second Toughest in the Infants
- DJ Shadow: ....Endtroducing
.... zo, da's alvast een begin. Nu jij!
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr (Datum 03 Juli 2000).]
En ook Prince en Michael Jackson, maar dat zijn vooral 80s toppers.
[Dit bericht is gewijzigd door Arcee (Datum 03 Juli 2000).]
Goldie - Timeless
Metalheadz - Metalheadz
Primal Scream - Screamadelica (aciiiiid)
Radiohead - OK Computer / The Bends
kan ff nie meer bedenken, brb.
Veel verder kom ik toch niet..
Perfecte crossover tussen eighties/nineties dance, electronica, introvert, extravert, etc. Klinkt nog steeds niet gedateerd en zal dat voorlopig ook niet doen.
Air
Roni Size
Carl Cox
Jeff Mills
Speedy J
Leftfield
Orbital
Josh Wink
Verder vind ik dat van de bands die gitaren gebruiken alleen Primal Screams en Sonic Youth iets hebben toegevoegd aan het bestaande genre.
Wat vinden jullie trouwens van Paul Elstak? je kunt ervan zeggen wat je wilt maar samen met DJ Rob was hij toch de grondlegger van de gabber. Gebruikt DJ Shadow ook geen snoeiharde gabberbeats in zijn (buitengewoon coole) muziek?
maar ook erg goed zijn/waren:
soundgarden
dEUS
rage against the machine
massive attack
portishead
lamb
dj shadow
urban dance squad
aphex twin
deftones
blonde redhead
belle & sebastian
..maar het is natuurlijk maar de vraag wat de muziekpolitie over 20 jaar nog steeds goed vindt.
quote:
op 07-03-2000 om 04:55 PM schreef Zanderrr het volgende:
In het Built to Spill-topic schreef Public Enemy:Persoonlijk mag ik hopen van niet. Dus: een kleine poll:
Wat waren de meest invloedrijke / belangrijke / beste artiesten en cd's van de jaren negentig?
De jaren negentig in Nederland werden gekenmerkt door de wederopkomst van Nederpop. Denk aan De Kast, Acda&de Munnik, Volumia, Guus Meeuwis, Blof, Marco Borsato. Nederlandse muziek was erg in.
En natuurlijk worden deze jaren wereldwijd ook gekenmerkt door de vele jongensgroepen, BSB, Take That, 5ive, N'sync, NKOTB, East17, Boyzone. Of je het leuk vind is iets anders, maar het is toch ook zeker wel een kenmerk van de jaren '90 lijkt mij.
En van die groepen die de rest allemaal noemde zullen er echt wel een aantal blijven "hangen", maar ik denk dat men over 30 jaar toch vooral naar de nineties terugkijkt als "de periode van de boybands"
quote:
op 07-03-2000 om 09:07 PM schreef menjo het volgende:
wat gitaarmuziek betreft waren de meest invloedrijke:maar ook erg goed zijn/waren:
massive attack
portishead
lamb
aphex twin
deftones
blonde redhead
belle & sebastian
Wie????
Ik ken deze groepen/artiesten niet eens. Dan denk ik dat men ze over 30 jaar ook niet meer kent.
quote:
op 07-03-2000 om 09:32 PM schreef Fannetje het volgende:
De jaren negentig in Nederland werden gekenmerkt door de wederopkomst van Nederpop. Denk aan De Kast, Acda&de Munnik, Volumia, Guus Meeuwis, Blof, Marco Borsato. Nederlandse muziek was erg in.
Heel goed, Fannie! Dat is absoluut waar. In de tweede helft van de jaren 80 was de Nederlandse popmuziek zo goed als dood. Hoogtepunt in die periode was Benny Neyman met Waarom Fluister Ik Je Naam Nog. Nuff said . Van de 90s bands die jij noemt vind ik vooral Acda&de Munnik, Volumia, Guus Meeuwis en Blof ook heel goed. En niet te vergeten Clouseau. Niet Nederlands, maar wel Nederlandstalig.
quote:
maar ik denk dat men over 30 jaar toch vooral naar de nineties terugkijkt als "de periode van de boybands"
Dat denk ik niet. Dan denk ik toch zeker ook aan de Eurodance in de vorm van 2 Unlimited, Snap (die ik beide dus al noemde) en Technotronic, 2 Brothers On The 4th Floor, Twenty 4 Seven, Culture Beat en Cappella, die hits aan de lopende band scoorden. En wat te denken van gabbermuziek? The Party Animals en Charly Lownoise en Mental Theo drukten nog een stevige stempel op het begin van de 2e helft van de jaren 90. En dan heb ik nog niet eens housemuziek genoemd. Begin jaren 90 errug populair.
quote:
op 07-03-2000 om 09:34 PM schreef Fannetje het volgende:
Wie????Ik ken deze groepen/artiesten niet eens. Dan denk ik dat men ze over 30 jaar ook niet meer kent.
Massive Attack, Portishead en Aphex Twin, zekers. Vooral Massive Attack (die ik ook al noemde) die met het MAGISTRALE, altijd kippenvel bezorgende Unfinished Sympathy wat mij betreft onsterfelijk zijn. Portishead heeft met Glory Box en Sour Times ook twee juweeltjes afgeleverd. En Aphex Twin het zeer opmerkelijke Windowlicker.
[Dit bericht is gewijzigd door Arcee (Datum 03 Juli 2000).]
quote:
op 07-03-2000 om 09:43 PM schreef Arcee het volgende:
...En dan heb ik nog niet eens housemuziek genoemd. Begin jaren 90 errug populair.
Is er ooit sprake geweest van de 'housemuziek', voordat die term was uitgevonden was ie toch al in tachtigduizend substromingen uiteengevallen zoals de eurohouse die jij noemt? Of bedoel je de muziek ala (het waanzinnig stoere) L.A. Style en de Euromasters.
quote:
op 07-03-2000 om 09:34 PM schreef Fannetje het volgende:
Wie????Ik ken deze groepen/artiesten niet eens. Dan denk ik dat men ze over 30 jaar ook niet meer kent.
Misschien heb je gelijk. Aan de andere kant: de geschiedenis van de popmuziek leert ons dat de meest invloedrijke bands niet per sé de meest populaire bands zijn. Het bekendste voorbeeld is wellicht de Velvet Underground (WIE?):
"It's been said that although only a thousand people bought the first Velvet Underground record, every one of them started a band."
En nog meer invloedrijke cds:
- dEUS: Worst Case Scenario
- Pavement: Crooked Rain, Crooked Rain
- Snoop Doggy Dogg: Doggystyle
- Tool: Aenima
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr (Datum 04 Juli 2000).]
quote:
op 07-03-2000 om 10:53 PM schreef WouterB het volgende:
Lais (Belgische folk)
vriend!
* Ulx is erg fan van deze dames.
* Ulx kan je uit bed halen om hem te laten luisteren naar De Wijn, of naar De Wereld Vergaat.
Ook zeer invloedrijk geweest in de nineties...
quote:
op 07-03-2000 om 09:54 PM schreef Trainspotter het volgende:
Is er ooit sprake geweest van de 'housemuziek', voordat die term was uitgevonden was ie toch al in tachtigduizend substromingen uiteengevallen zoals de eurohouse die jij noemt? Of bedoel je de muziek ala (het waanzinnig stoere) L.A. Style en de Euromasters.
Precies, dat laatste dus. Trouwens, ik noemde dat andere Eurodance, niet Eurohouse. Maar inderdaad, L.A. Style enzo. D-Shake (Yaaaah), Speedy J, Jaydee, etc.
Underworld, Orbital, Aphex Twin, Goldie
Verder ben ik het zeer eens met Massive attack, Radiohead en Beck.
Hoewel Lais prachtige muziek maakt denk ik dat hun invloed in de jaren 90 toch vrij beperkt is gebleven, wellicht kunnen zij in de jaren 00 voor een toename van dergelijke muziek zorgen, lijkt me heerlijk.
quote:
op 07-04-2000 om 12:29 AM schreef Djeez het volgende:Rage against the machine
quote:
op 07-04-2000 om 10:53 AM schreef Llewella het volgende:
ooit gehoord van malcolm mclarence??? (ik geloof dat je het zo schrijft)
Ik geloof van niet Volgens mij schrijf je het zo: Malcolm McLaren. Bekend van het nummer "Something's Jumping In Your Shirt". Wat een errug lekkere titel is dat toch..
Mijn Lijstje:
dEUs - Worst Case Scenario / Ideal Crash
Metallica - Master of Puppets
(geen jaren 90, maar de platen die ze daarna hebben uitgebracht zijn echt complete bagger)
Massive Attack - Mezzanine (?)
Portishead - Dummy
Tool - Aenima
Seal - Seal
The pharcyde - Bizarre Ride II
Live - Throwing Copper
Faith no More - King for a day ....
Life of Agony - Ugly
quote:
op 07-04-2000 om 02:24 PM schreef cucu4caca het volgende:
Is deze M.Mclaren ook de Malcom Mclaren die de Sex Pistols heeft opgericht?
Yep! En hij was ook de producer van 'Bow Wow Wow', misschien nog vaag bekend van het hitje 'I Want Candy'.
quote:
op 07-04-2000 om 12:28 PM schreef Arcee het volgende:
Ik geloof van nietVolgens mij schrijf je het zo: Malcolm McLaren. Bekend van het nummer "Something's Jumping In Your Shirt". Wat een errug lekkere titel is dat toch..
![]()
Ja zo schrijf je het! thanks!
quote:
op 07-03-2000 om 09:34 PM schreef Fannetje het volgende:
Wie????Ik ken deze groepen/artiesten niet eens. Dan denk ik dat men ze over 30 jaar ook niet meer kent.
Woon jij onder een steen ofzo??
- Radiohead
- Beck
- Underworld
- Massive Attack
- KoRn
- Live
Niet omdat ik ze zo goed vind (Radiohead en Live doen mij persoonlijk helemaal niks), maar omdat ik denk dat ze "onthouden" gaan worden, en dat er in de toekomst veel bandjes komen die door geinspireerd zeggen te zijn.
[edit]
Misschien i.p.v. Underworld toch eerder de Prodigy, omdat ze excentrieker zijn, dat wordt dus eerder onthouden, en zal wellicht ook meer mensen inspireren.
Ik zag dat NIN, RHCP en Smashing Pumpkins genoemd zijn...die horen er zeker ook bij.
En, tja sorry, maar ik denk ook Destiny's Child. Omdat ze zo'n "zang- en dansgroepje met mooie meiden in weinig kleding die R&B maken" zijn, en onder al die meidengroepjes een van de betere en ook bekendere.
Trouwens over Malcolm McLaren gesproken, kent iemand "Waltz Darling" nog? Die vond ik erg leuk!
[/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door Beatrice (Datum 04 Juli 2000).]
Ik heb het natuurlijk over :
the URBAN DANCE SQUAD , R.I.P.
quote:
op 07-04-2000 om 04:55 PM schreef OnAcid het volgende:
Woon jij onder een steen ofzo??
Uh...effe kijken...nee..volgens mij niet. Maar je weet maar nooit of wij (de mensheid) niet toevallig een heel klein molecuutje van een vuiltje op een kiezelsteentje zijn waarover reuzen naar hun huis lopen.
Dus in dat geval woon ik wel onder een steen ja.
quote:
op 07-03-2000 om 09:43 PM schreef Arcee het volgende:
Heel goed, Fannie! Dat is absoluut waar. In de tweede helft van de jaren 80 was de Nederlandse popmuziek zo goed als dood. Hoogtepunt in die periode was Benny Neyman met Waarom Fluister Ik Je Naam Nog. Nuff said .
PARDON!!!!
Sorry, niet eens. Frank Boeijen heeft eind jaren tachtig de 'chanson' naar eigen smaak verbouwd en geherintroduceerd! Denk aan 'Zeg me dat het niet zo is' en natuurlijk 'kronenburger park'. Het goede doel was ook nog niet uitgekakt met het album 'souvenir' (teksten waar bluf nog een puntje aan kan zuigen)
Maar goed, uitzonderingen inderdaad...
[Dit bericht is gewijzigd door Lord of the Backstage (Datum 06 Juli 2000).]
quote:
op 07-06-2000 om 01:41 PM schreef Lord of the Backstage het volgende:
Maar goed, uitzonderingen inderdaad...
Precies, dat bedoel ik maar.
Trouwens, het is 'Kronenburgpark', niet 'kronenburger park', wat toch een beetje als een Noorse hamburger klinkt.
Goed laten we het maar eens over muziek hebben.
Onbegrepen Canadees talent : The Tragically Hip,
Heel veel invloed hebben ook de unplugged sessies gehad.
Mariah Carey scoorde ermee. Eric Clapton liet zien dat hij 't niet verleerd is.
Iemand ooit nog wat gehoord van The Prodigal Sons? John Hiatt?
Begin jaren negentig de laatste stuiptrekkingen van Guns 'n Roses. De opkomst van Jamiroquai en Bjork. REM sloot een miljoenencontract af. De comeback van Aerosmith.
En we praten nu over boy/girlbands, maar dat waren de Beattles, The 3 Degrees, The Supremes en cs dertig jaar geleden toch ook?
Over 20 jaar heeft de vrouw van Robbie Williams ook d'r eigen vegetarische voedsellijn
quote:
op 07-06-2000 om 02:04 PM schreef Arcee het volgende:
Precies, dat bedoel ik maar.Trouwens, het is 'Kronenburgpark', niet 'kronenburger park', wat toch een beetje als een Noorse hamburger klinkt.
quote:
Heeft iemand al Nirvana genoemd?
De allereerste band in de allereerste post (doh).
quote:Voor mij worden de jaren negentig gekenmerkt door het ontbreken van 1 enkele toonaangevende stroming, artiest of genre.
Op 03 juli 2000 16:55 schreef Zanderrr het volgende:
Dus: een kleine poll:<P><B>Wat waren de meest invloedrijke / belangrijke / beste artiesten en cd's van de jaren negentig?<BR></B><P>Of: Welke platen zijn over 20 jaar ook nog goed?<P>
Bepaalde genres, met name R&B en hiphop zijn een karikatuur van zichzelf geworden, al zijn her en der wat lichtpuntjes te ontwaren (Erykah Badu op R&B gebied bijvoorbeeld), maar fragmentering is toch het kenmerk van de jaren negentig.
Bijna iedereen, afgezien van het publiek wat zich door de commercie laat beinvloeden, bepaalt zelf wat hij of zij goed vindt en vrijwel ieder genre is verdeeld in ontelbare subgenres.
Acts die met een album commercieel erg goed scoorden, bleken bij een volgend album volledig door de mand te vallen of volledig te worden genegeerd door het publiek. Single verkopen zijn zo sterk gedaald, dat een gouden plaat bij een beduidend lager aantal verkochte singles wordt uitgereikt.
Op het gebied van house/techno is de fragmentering het beste te zien, kijk in de Groove (D)/Basic Groove (NL) naar de voorkeurslijsten van 20-25 DJ's of de verkooplijsten van de gespecialiseerde platenzaken en er valt bijna geen patroon in te herkennen.
Wanneer ik specifiek naar house/techno kijk, dan zijn verschillende stromingen en ontwikkelingen te zien:
Enerzijds de platte trance, die op mij overkomt als een soort combinatie van gabber en eurodance. Met techno heeft het in ieder geval weinig te maken.
Op het gebied van techno is een ontwikkeling ingezet naar kale/abstrakte/minimale platen, die voornamelijk op de dansvloer zijn in te zetten (DJ-Tools). Daarnaast produceert een aantal mensen wat groovier platen, die voor thuis geschikter zijn.
Namen op dit gebied zijn Surgeon, Adam Beyer, Cari Lekebusch, The Advent en Jeff Mills. Luke Slater alias Clementine alias Planetary Assault Systems maakte al in 1992/1993 platen die nog steeds goed meekunnen in dit genre dus krijgt hij van mij een speciale vermelding .
Daarnaast is in technokringen ook ruimte voor experimenteler werk, waarbij aan de ene kant elektronica naar voren wordt geschoven en aan de andere kant dub invloeden naar voren komen.
Namen op dit gebied zijn Pole, Autechre, Funkstorung en Speedy J.
Speedy J is van alle markten thuis trouwens, naast het meer dansvloer gerichte eerdere werk en de vorig jaar uitgebrachte Electric deluxe 12" heeft hij ook ambient albums en erg experimentele platen op zijn naam staan.
Als laatste is gebleken dat elektro niet kapot te krijgen is en ieder jaar wel weer een opleving kent; het is een blijvertje geworden.
Namen op dit gebied zijn Ectomorph, DJ Godfather, DJ Assault, Aux 88, I-f en Anthony Rother.
De Underground Resistance crew krijgt van mij nog een speciale vermelding als meest principiele muzikanten; ze weigerden de clubkraker van de Aztec Mystic (Jaguar) te licenseren aan grote platenmaatschappijen.
quote:Bad Brains?
Op 04 juli 2000 19:08 schreef Public Enemy het volgende:
Waar blijven de godfathers van de CROSSOVER in dit verhaal ?
Dit zullen Klasiekers worden en niet direkt grondleggers zijn van nieuwe stromingen zijn...
quote:Die top 100 aller tijden is een doelgroep top 100, ik associeer die lijst met Grolsch en shag reclame.
Op 12 april 2001 13:11 schreef madcap het volgende:
Echte klassiekers zullen de platen worden die in de "top honderd aller tijden" blijven staan....
Dit zullen Klasiekers worden en niet direkt grondleggers zijn van nieuwe stromingen zijn...
Denk jij nu echt dat de huidige "generatie" die platen zo geweldig zal vinden?
Wanneer je naar andere zenders kijkt die met lijsten en dergelijke komen, dan zijn die lijsten zeer sterk beinvloed door de aanhang van de zender in kwestie.
En voor de toekomst:
Linkin Park kan heel goed worden
hee een oud topic
maargoed, toch maar ffies reageren dan
Bands die we ons over 20 jaar nogsteeds zullen herinneren. en die dan een bron van inspiratie zijn voor andere bands...
dan mag met zeker Radiohead niet vergeten en Nirvana.
naast dat zijn er o.a. bands als Pearl Jam, Tool, Soundgarden, Red Hot Chilli Peppers die toch wel veel indruk achterlaten.
Roni Size is een grote naam. Dj Shadow ook.
Wat betreft een nieuwe vorm van muziek die we in de jaren 90 hebben mogen we Portishead en Massive Attack zeker niet vergeten.
Ik denk dat ik het toch wel een beetje met de meeste hierzo eens ben. Ik heb alleen wel meer gekeken naar de muziekstromingen die me zelf het meest liggen.. wat betreft andere soorten muziek.. geen flauw id, (hebbik wel maar dan moet ik zo nadenken)
nog een lijst invloedrijke bands voor later:
Smashing Pumpkins
Beastie Boys
Orbital
Underworld
Metallica
...
[Dit bericht is gewijzigd door Vork op 12-04-2001 15:05]
quote:maar welke platen kom je in bijna ieder "aller tijden" overzicht tegen???
Op 12 april 2001 13:59 schreef drexciya het volgende:
Die top 100 aller tijden is een doelgroep top 100, ik associeer die lijst met Grolsch en shag reclame.Denk jij nu echt dat de huidige "generatie" die platen zo geweldig zal vinden?
Wanneer je naar andere zenders kijkt die met lijsten en dergelijke komen, dan zijn die lijsten zeer sterk beinvloed door de aanhang van de zender in kwestie.
juist....de bekende Child in Time en Stairway to Heaven...
Guns N'Roses komt daar ook in voor en ik denk dat die er over 10 jaar nog wel in staat.
dan kun je dus spreken over klasiekers
Ik denk dat dit voor het grootste gedeelte van de mensen wel op gaat...
deze nummers kent werkelijk iedereen...
voor de "groote massa" zijn dit toch wel klasiekers....of voor alle shag rokende grolsch drinkers
En stond November Rain niet hoog genoteerd in de TMF top zoveel aller tijden?
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 12-04-2001 17:50]
Nirvana - Nevermind ('91)
The The - Dusk ('93)
Skunk Anansie - Paranoid & Sunburnt ('95)
Goldie - Timeless ('95)
Cypress Hill - Black Sunday ('93)
Leftfield - Leftism ('95)
dEUS - Worst Case Scenario ('94)
Therapy? - Troublegum ('94)
Tool - Ænima ('96)
Prodigy - The Fat Of The Land ('97)
Deee-Lite - World Clique ('90)
Type O Negative - Bloody Kisses ('93)
Alanis Morisette - Jagged Little Pill ('95)
Metallica - Metallica ('91)
Rage Against The Machine - Rage Against The Machine ('92)
Pearl Jam - Ten ('91)
Dr. Dre - The Chronic ('92)
R.E.M. - Out Of Time ('91)
Soungarden - Superunknown ('94)
Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever ('97)
Oasis - (What's The Story) Morning Glory? ('95)
Roni Size & Reprazent - New Forms ('97)
Alice In Chains - Dirt ('92)
The KLF - The White Room ('91)
Radiohead - OK Computer ('97)
Sepultura - Chaos A.D. ('93)
Smashing Pumpkins - Mellon Collie...('95)
Guns n' Roses - Use Your Illusion I&II
(Toch dè band van de jaren 90, commercieel gezien dan...)
Osdorp Posse - Geendagsvlieg ('97, dè nederhop klassieker)
quote:Bovenstaande cd's heb ik allemaal eerlijk gekocht, daarna brak het N-tijdperk aan voor mij (1999).
Op 12 april 2001 18:34 schreef Vork het volgende:
valt me op aan die lijst dat er geen titels uit 98 en 99 in staan Purno...
zoiets?
Dat zijn platen die naast de all time klassiekers zullen staan (rubber soul enzo )
Ik weet dat een heleboel punkers deze gasten onderhand haten, maar hun CD Dookie is toch onvergetelijk in de jaren '90
Verder hoop ik dat men de eerste 2 CD's van Weezer nog ooit herinnert...
En like it or not, ik denk dat Rammstein ook nog wel lang herinnerd wordt (wederom meer door hun eerste 2 CD's maar da's met heeel veel bands die hier genoemd worden)
Tussen haakjes bekendste/invloedrijkste/beste nummers
- Prodigy (No Good / Out Of Space)
- Green Day (When I Come Around, Hitchin' A Ride, Basket Case)
- The Offspring (Self Esteem)
- Garbage (Push it / Only Happy when it rains / Cherry lips)
- K's Choice (Not an addict / Everything for free)
- Orbital (The Box)
- Massive Attack (Unfinished Sympathy / Teardrop)
- Air (All I Need)
- Chemical Brothers (Setting Sun / Block Rockin' Beats)
- Underworld (Born Slippy)
- Faithless (God Is A DJ / When I Come)
- No Doubt (Don't Speak / Just A Girl)
- Live (The Dolphins Cry)
- U2 (Beautiful Day)
- Nirvana (Smells Like teen spirit)
- Guns 'n Roses (November Rain)
- Enigma (Sadeness / Return to innocence)
- Culturebeat (Mr Vain)
- Snap (The Power / Rhythm Is A Dancer)
- Beasty Boys (Intergalatic)
- Fatboy Slim (Right Here Right Now)
- Cranberries (Zombie / Animal Instinct)
- Counting Crows (Mr Jones / veel meer )
... om maar iets te noemen. Zo kan ik wel doorgaan, maargoed
Maarja,.. Nu vergeet ik er nog zoveel, maar dit is al een aardige indicatie voor mezelf. Ik kan ook wel zooi als Boyzone noemen maar dat vind ik maar niets.
* edit *
Vergeet ik Counting Crows
[Dit bericht is gewijzigd door RemCow op 07-01-2002 21:35]
quote:Tweede cd van Foo Fighters was zeker fantastisch! Wat een wereldplaat was dat! Over de andere twee cd's ben ik wat minder te spreken, met name de laatste vind ik niet bepaald sterk.
Op maandag 07 januari 2002 19:25 schreef Renegade het volgende:
Volgens mij zijn de Foo Fighters nog niet genoemd, 3 prima cd's. Verder natuurlijk Counting Crows met 3 briljante studioalbums.
En Weezer 'Pinkerton' hoort inderdaad wat mij betreft ook in de lijst. Een ontzettend rauwe gitaarplaat die wat mij betreft de vergelijking met de beste platen van de Pixies moeiteloos kan doorstaan. En het was tevens één van de eerste platen van dat zooitje wat later 'emo' werd genoemd. Maar goed, dat genre neemt toch niemand serieus
Tool (zomaar voorbeeldje) is voornamelijk bekend bij de doelgroep. Deze doelgroep wordt ouder en wordt hoogstwaarschijnlijk fan van sky radio enzo net als vrijwel alle oudere mensen (of ze zetten de radio nooit meer aan). Je kunt het wel ontkennen, maar mijn moeder was fan van de Stones, maar nu moet die 'teringherrie' zachter
en zij is echt geen uitzondering...
Zodoende raakt Tool in de vergetelheid, door gebrek aan vermelding in de hitlijstjes en doordat ze voornamelijk alleen gedraaid worden op andere zenders dan de mainstream.
Tja, zo gaat dat.
De jaren 90 zullen de jaren worden van de vercommercialisering van de popmuziek. De jaren van de 'eendagsvliegen'
Namen die men volgens mij over 20-30 jaar nog zal kennen zijn de groepen die de top 40 hebben gehaald met redelijk veel hits en minstens een jaar of 7 bleven bestaan.
mijn 2 eurocentjes.
quote:Geloof ik niet. "Stairway to Heaven" is bijvoorbeeld ook nooit op single uitgebracht, en toch hoor je die ook elk jaar weer terug in de Top 100 aller tijden.
Op maandag 07 januari 2002 20:14 schreef Vamos het volgende:
"Klassiekers" in wording zijn niet van Tool en niet van alle andere bands die vrijwel nooit een top 40 notering halen. Steengoede muziek misschien als het je smaak is, maar over 20 jaar kennen de meeste mensen guns 'n' roses nog wel, maar Tool niet meer. Dat gaat namelijk zo.
quote:Nee, dat is al van alle tijden geweest. Eendagsvliegen zijn er altijd al geweest en toen de Beatles populair waren had je ook allemaal marketing dingetjes zoals theemutsen met de beatles erop gedrukt
Op maandag 07 januari 2002 20:14 schreef Vamos het volgende:
De jaren 90 zullen de jaren worden van de vercommercialisering van de popmuziek. De jaren van de 'eendagsvliegen'
quote:Maar Led Zeppelin werd vast vaak op de radio gedraaid en heeft aardig wat hits gescoord. Bovendien waren er nog niet zoveel radiozenders, dus moest je wel luisteren.
Op maandag 07 januari 2002 20:31 schreef Zander het volgende:[..]
Geloof ik niet. "Stairway to Heaven" is bijvoorbeeld ook nooit op single uitgebracht, en toch hoor je die ook elk jaar weer terug in de Top 100 aller tijden.
Tool wordt alleen gedraaid op doelgroepzenders en bereikt dus maar een klein publiek.
Als dit zo blijft, zal over 20 jaar een muziekkenner ergens in een muziekblad een column schrijven over een obscuur groepje uit de jaren 90 dat prachtmuziek maakte: Tool.
quote:Hmmm...daar heb je gelijk in ja. In de jaren 60 werd tijdens de 'muziekrevolutie' er ook een hoop kids een gitaar in de handen gedrukt en laat ze maar een hitje maken
Op maandag 07 januari 2002 21:19 schreef Theeboon het volgende:[..]
Nee, dat is al van alle tijden geweest. Eendagsvliegen zijn er altijd al geweest en toen de Beatles populair waren had je ook allemaal marketing dingetjes zoals theemutsen met de beatles erop gedrukt
Dan verander ik de stelling in:
De jaren 90 waren de jaren waarin de discomuziek met popmuziek integreerde. Nog nooit werd de top 40 zo gedomineerd door discostromingen (vooral tijdens de eurodance/happy hardcore periode) als in de jaren 90.
quote:Of het vaak op de radio gedraaid werd kan ik niet controleren, want ik ben van '77. Maar volgens de Popencyclopedie hadden ze in een carriere van tien jaar maar vier top 40-noteringen, en maar een enkele top 10-notering. Ander voorbeeld: Pink Floyd had in dertig jaar tijd slechts drie top 40-noteringen, waarvan maar 1 top 10-hit. Toch ook niet de minste band, dacht ik zo.
Op maandag 07 januari 2002 22:47 schreef Vamos het volgende:
Maar Led Zeppelin werd vast vaak op de radio gedraaid en heeft aardig wat hits gescoord. Bovendien waren er nog niet zoveel radiozenders, dus moest je wel luisteren.
Conclusie: een top 40-hit zegt geen bal over al dan niet 'klassiek'.
quote:Ik zou het zo zeggen: De jaren '90 waren de jaren waarin de top40 een steeds jongere doelgroep kreeg, wat een duidelijk effect had op de samenstelling van de hitlijst.
Op maandag 07 januari 2002 22:50 schreef Vamos het volgende:
De jaren 90 waren de jaren waarin de discomuziek met popmuziek integreerde. Nog nooit werd de top 40 zo gedomineerd door discostromingen (vooral tijdens de eurodance/happy hardcore periode) als in de jaren 90.
quote:Je kent Massive Attack, Portishead and Deftones niet? De eerste twee ken ik iig van naam en de Deftones die en hoor je overal. Mag wel wat minder eigenlijk.
Op maandag 03 juli 2000 21:34 schreef Fannetje het volgende:
Wie???? Ik ken deze groepen/artiesten niet eens. Dan denk ik dat men ze over 30 jaar ook niet meer kent.
quote:Ja maar zowel Led Zeppelin als Pink Floyd waren ook echte 'album bands'. Hun albums verkochten miljoenen exemplaren en het ging niet zozeer om de singles. Led Zeppelin is zelfs met de Beatles de enige groep die 5 diamanten platen heeft(meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht).
Op maandag 07 januari 2002 22:55 schreef Zander het volgende:[..]
Of het vaak op de radio gedraaid werd kan ik niet controleren, want ik ben van '77. Maar volgens de Popencyclopedie hadden ze in een carriere van tien jaar maar vier top 40-noteringen, en maar een enkele top 10-notering. Ander voorbeeld: Pink Floyd had in dertig jaar tijd slechts drie top 40-noteringen, waarvan maar 1 top 10-hit. Toch ook niet de minste band, dacht ik zo.
Conclusie: een top 40-hit zegt geen bal over al dan niet 'klassiek'.
quote:Maar ook hier geldt weer: "Klassiekers in wording". En Daft Punk heeft maar 1 nummer gemaakt wat eventueel wellicht over 20 jaar in homokringen een cult hit wordt net zoals de 70s dance van nu.
Op dinsdag 08 januari 2002 12:45 schreef Luni het volgende:
Laten we ook Daftpunk niet vergeten.
quote:Wat te denken van Around the World van Daft Punk??? Die was een stuk beter dan wat ze nu uitbrengen (en donders slecht voor de speakers in de auto
Op dinsdag 08 januari 2002 13:13 schreef Vamos het volgende:[..]
Maar ook hier geldt weer: "Klassiekers in wording". En Daft Punk heeft maar 1 nummer gemaakt wat eventueel wellicht over 20 jaar in homokringen een cult hit wordt net zoals de 70s dance van nu.
quote:En dat van iemand met als username K3 hehe
Op dinsdag 08 januari 2002 15:03 schreef K3 het volgende:Wat te denken van Around the World van Daft Punk??? Die was een stuk beter dan wat ze nu uitbrengen (en donders slecht voor de speakers in de auto
)
Da Funk is ook niet te vergeten (met gave clip van Spike Jonze)
quote:[offtopic]
Op dinsdag 08 januari 2002 11:54 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Je kent Massive Attack, Portishead and Deftones niet? De eerste twee ken ik iig van naam en de Deftones die en hoor je overal. Mag wel wat minder eigenlijk.
ik dacht dat de moderator van een muziekforum toch nog wel enige globale muziekkennis moet hebben. blijkbaar is dat niet nodig
[/offtopic]
Reload - A collection of short stories
noemen om eens niet in cliches te vervallen als Aphex Twin, Autechre en dergelijke .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |