abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 juli 2005 @ 11:21:01 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29034400
Je moet het zelf maar lezen, het is wel een leuk artikel. Industriepolitiek viert nog steeds hoogtij in het oude europa. Het is namelijk in het belang van Frankrijk dat de grootste toetjes fabrikant ter wereld in Franse handen blijft

Ook de import van goedkoop chinees textiel moet tegengegaan worden. Het zou niet solidair zijn als arme mensen nu goedkoper hun 1e levensbehoefte kunnen kopen en zo aan het eind van de maand meer overhouden.
quote:
ROTTERDAM, 21 JULI. Icoon van de Franse industrie Danone mag niet in buitenlandse handen vallen, vindt de Franse politiek. Nationale grenzen vieren in Europa hoogtij.

De Franse industriepolitiek is van een Cartesiaanse helderheid. Wij mogen alles bij jullie overnemen, maar van onze bedrijven blijf je af. Zo koopt Electricité de France links en rechts bedrijven in Europa op, maar de Franse markt blijft voor het buitenland gesloten. Het is een voorbeeld uit een reeks. Tot ergernis natuurlijk van concurrenten.

Het Zwitserse Novartis werd door Parijs geweerd toen het belangstelling toonde voor Sanofi. Het Duitse Siemens werd geweerd toen het belangstelling toonde voor Alstom. Ironisch genoeg net toen de Franse president en de Duitse kanselier zich sterk maakten voor `Europese kampioenen'. Het Amerikaanse Pepsi, dat ongevraagde belangstelling zou hebben voor Danone, kan helemaal rekenen op een koor van Franse verontwaardiging. Hoe durft u aan onze kroonjuwelen te komen.

Het hemd is altijd nader dan de rok. Toen Deutsche Bank zinspeelde op een overname door de Amerikaanse Citigroup was Berlijn te klein. De Europese bankenwereld is sowieso getekend volgens nationale lijnen. ABN Amro wordt geweerd op de Italiaanse overnamemarkt, maar de Nederlandse markt is net zo'n gesloten bolwerk. Volkswagen wist met steun van Berlijn de Europese liberale overnamepolitiek van Bolkestein te torpederen. Maar Brussel trekt op zijn beurt de invoermuren op als Europese consumenten willen profiteren van goedkoop Chinees textiel.

In China kan het buitenland fors investeren. Maar probeert omgekeerd een Chinees bedrijf een Amerikaans bedrijf over te nemen, dan loert al gauw het vitale Amerikaanse belang, zoals Hutchison Whampoa overkwam bij Global Crossing en dezer dagen CNOOC bij Unocal. China streeft naar de heerschappij over onze energievoorraden, klinkt het bij Unocal opeens - alsof niet olie tegen vrije prijzen op de wereldmarkt verkrijgbaar is. Zo goed als nu de politieke elite in Parijs zijn stem tegen bête noire PepsiCo verheft en de Franse premier waarschuwt om bij een aanval op ,,kroonjuweel'' Danone ,,de belangen van Frankrijk te [zullen] verdedigen''.

Retoriek of hypocrisie? Allebei. Waarbij een negentiende-eeuws sentiment het `nationaal' belang inkleurt: nationalisme of in het neonapoleontisch: Gloire de France. Want wat zou het typisch Franse belang van een onderneming als Danone kunnen zijn, dat met meer succes dan zijn veel grotere concurrenten op de mondiale markten opereert, en waar het personeelsbestand al voor een kwart Chinees is? Zouden de Britse belangen door Londen verwaarloosd zijn toen het drankenconcern Allied Domecq door het Franse Pernod Ricard overgenomen werd? Of de belangen van Frankrijk zijn gediend?

Danone, zelf een product van overnames, wil onafhankelijk blijven. Dat is overigens wat anders dan Frans. De Franse regering kan overnames door buitenlanders alleen tegenhouden als de veiligheid van de Franse staat in het geding is. Dat zal gelden voor regeringen van heel veel industrielanden. Maar bedreigen de yoghurt, koekjes en mineraalwater van Danone in buitenlandse handen de veiligheid van de Franse staat?

Brussel, dat in Europa het vrije kapitaalverkeer bewaakt, komt met bedenkingen mocht Frankrijk hindernissen opwerpen. Zoals Brussel juridisch vecht tegen het `gouden aandeel' dat lidstaten in geprivatiseerde staatsbedrijven houden, aandelen met onevenredig grote zeggenschap, zoals bij KPN en Volkswagen.

De Franse minister van Sociale Zaken zei gisteren op de Franse radio dat Frankrijk ,,alles'' in het werk zal stellen om een vijandig bod op Danone te weerstaan. Hij zei erbij dat de belangstelling van Pepsi maar een gerucht is. Wat Parijs aan moord en brand roept is misschien als afschrikking bedoeld, zoiets als Force de Frappe.
bron: NRC van gister
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_29034623
Wat is het probleem nou ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 22 juli 2005 @ 11:30:43 #3
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29034669
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 11:28 schreef LangeTabbetje het volgende:
Wat is het probleem nou ?
dat overheden zich teveel met de economie bemoeien

en de hypocretie van de overheden. Wel zeggen dat je opkomt voor de arme in dit land maar zodra er iets is waar armen van kunnen profiteren (gioedkope kleding en voedsel) dan opeens op de rem gaan staan. Hoezo hypcriet
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_29034702
Ja und ? Overheid is toch een onderdeel van de economie ?

Lekker boeien
  vrijdag 22 juli 2005 @ 11:33:07 #5
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29034742
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 11:31 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ja und ? Overheid is toch een onderdeel van de economie ?
zo min mogelijk mag ik toch wel hopen. Overheid heeft een marktverstorende werking
quote:
Lekker boeien
het gaat om welvaart op de lange termijn, zeer interresant dus
pi_29034786
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 11:33 schreef McCarthy het volgende:

[..]

zo min mogelijk mag ik toch wel hopen. Overheid heeft een marktverstorende werking
[..]

het gaat om welvaart op de lange termijn, zeer interresant dus
Yeah right, de overheden in Frankrijk, Engeland, VS en Duitsland, Nederland doen dit al honderden jaren, en we zijn al evenzovele jaren behept met een gezonde welvaart
  vrijdag 22 juli 2005 @ 11:39:24 #7
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29034941
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 11:34 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Yeah right, de overheden in Frankrijk, Engeland, VS en Duitsland, Nederland doen dit al honderden jaren, en we zijn al evenzovele jaren behept met een gezonde welvaart
dit is uiteraard kul argumentatie (maar je kwam al niet zo slim over dus het verbaast me niks) en bovendien feitelijk onjuist

figure it out yourself
pi_29034978
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 11:39 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dit is uiteraard kul argumentatie (maar je kwam al niet zo slim over dus het verbaast me niks) en bovendien feitelijk onjuist

figure it out yourself
waarschijnlijk net zo kul als jouw argumenten. maar het gebeurt toch al jaren ?

boeren, fokker, daf, peugeot, citroen, airbus, und so weiter.
pi_29035050
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 11:39 schreef McCarthy het volgende:

figure it out yourself
Zo, wanneer heeft de overheid van de genoemde landen zich niet bemoeit met economie dan?
  vrijdag 22 juli 2005 @ 11:49:12 #10
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29035241
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 11:40 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

waarschijnlijk net zo kul als jouw argumenten. maar het gebeurt toch al jaren ?

boeren, fokker, daf, peugeot, citroen, airbus, und so weiter.
in landen als Nederland en de UK nauwelijks hoor
Of heb je dat artikel niet gelezen
pi_29035288
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 11:49 schreef McCarthy het volgende:

[..]

in landen als Nederland en de UK nauwelijks hoor
Of heb je dat artikel niet gelezen
Fokker niet Nederlands ? RDM niet nederlands ? DAF was ook niet nederlands ?
  vrijdag 22 juli 2005 @ 11:52:23 #12
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29035348
is de tijd stil blijven staan bij jouw ?
pi_29035462
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 11:52 schreef McCarthy het volgende:
is de tijd stil blijven staan bij jouw ?
Neehoor, ik probeer alleen aan te geven dat overheidssteun voor bedrijven van alle tijden is en zal blijven.
pi_29039529
Ik denk dat het meer gaat om nationale trots dan om industriepolitiek. Fransen zijn nogal patriottisch, ook als het gaat om taal, bijvoorbeeld.
  vrijdag 22 juli 2005 @ 14:21:52 #15
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29039551
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 11:56 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Neehoor, ik probeer alleen aan te geven dat overheidssteun voor bedrijven van alle tijden is en zal blijven.
maar vind je het een goed iets?
pi_29039733
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 14:21 schreef McCarthy het volgende:

[..]

maar vind je het een goed iets?
Mwa, eigenlijk laat het me koud. Maar in sommige landen is het meer een vorm van cultuur behoud, bijvoorbeeld bij de Fransen en hun autoindustrie. Hier in NL gebeurt het nogal eens om niet meteen met duizenden werklozen opgescheept te geraken.
pi_29063514
Franse overheid doet er tenminste nog wat aan, die overnames gaan nergens over. Waarom moeten grote bedrijven de hele dag andere bedrijven overnemen? Laten ze zich lekker bezighouden met het maken van producten en diensten.
  zaterdag 23 juli 2005 @ 15:22:39 #18
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_29063840
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 15:05 schreef pberends het volgende:
Franse overheid doet er tenminste nog wat aan, die overnames gaan nergens over. Waarom moeten grote bedrijven de hele dag andere bedrijven overnemen? Laten ze zich lekker bezighouden met het maken van producten en diensten.
terug naar het jaar 0?
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_29064062
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 15:22 schreef -erwin- het volgende:

[..]

terug naar het jaar 0?
Bedrijven zijn erg protectionistisch, ze proberen iedereen over te nemen zodat ze geen concurrenten meer hebben. Dat is precies wat ze het liefste hebben. Laat ze iets nuttigers gaan doen.
pi_29064820
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 15:36 schreef pberends het volgende:

Bedrijven zijn erg protectionistisch, ze proberen iedereen over te nemen zodat ze geen concurrenten meer hebben. Dat is precies wat ze het liefste hebben. Laat ze iets nuttigers gaan doen.
Goed punt, pb, ik vraag mij af wat het antwoord is van de vrije markt uber alles propagandisten op het feit dat het niet zelden voorkomt dat bedrijven een monopolie veroveren. Bij een monopolie is er ook geen sprake meer van een vrij markt maar mag dan de overheid wel ingrijpen?
  zaterdag 23 juli 2005 @ 18:47:58 #21
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29067845
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 16:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Goed punt, pb, ik vraag mij af wat het antwoord is van de vrije markt uber alles propagandisten op het feit dat het niet zelden voorkomt dat bedrijven een monopolie veroveren.
niet elk type markt leent zich voor monopolies
Bij landbouwgoederen is het bijvoorbeeld onmogelijk en ook bij speelgoed kan je zoiets niet krijgen

dus wees maar niet bang
pi_29067957
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 18:47 schreef McCarthy het volgende:

[..]

niet elk type markt leent zich voor monopolies
Bij landbouwgoederen is het bijvoorbeeld onmogelijk en ook bij speelgoed kan je zoiets niet krijgen

dus wees maar niet bang
Andere type markten dus wel .
  zaterdag 23 juli 2005 @ 19:00:28 #23
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29068108
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 18:52 schreef pberends het volgende:

[..]

Andere type markten dus wel .
zijn er weinig hoor
  zaterdag 23 juli 2005 @ 19:20:26 #24
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_29068519
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 16:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Goed punt, pb, ik vraag mij af wat het antwoord is van de vrije markt uber alles propagandisten op het feit dat het niet zelden voorkomt dat bedrijven een monopolie veroveren. Bij een monopolie is er ook geen sprake meer van een vrij markt maar mag dan de overheid wel ingrijpen?
Er zijn duidelijke kartelrichtlijnen die streng worden nageleefd wanneer het gaat om fusies. Zo zijn bedrijven verplicht fusies te melden bij de nationale autoriteit of de Europese Commissie wanneer de gezamelijke omzet zich boven een bepaalde drempel bevindt. De autoriteit heeft in dat geval de macht om de fusie te blokkeren.
pi_29068730
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 19:00 schreef McCarthy het volgende:

[..]

zijn er weinig hoor
Niet als elk bedrijf alles mag overnemen zoals jij wil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')