ik ben nu net met online beleggen begonnen (in fondsen), heb het weleens eerder gedaan maar toen was het nog meer om te oefenen. ik zit ook bij de postbank en heb nu ook aandelen in het energiefonds gekocht. het is het afgelopen jaar het beste fonds geweest en nu amerika stelt dat ze minder afhankelijk willen worden van andere landen voor hun olie denk ik dat het de komende tijd (als het doorgang vind) wel een goed effect op de koers zal hebben. meer dan 50% van de aandelen in het energiefonds is namelijk in de vs geinvesteerd en het bestaat uit olie en gas. als ze het idee wat doorzetten dat ze voor henzelf meer olie willen produceren dan zal dat toch een positief effect hebben? het risico van investeringen in olie worden dan namelijk minder groot dacht ik...? of zit ik met deze gedachtegang ernaast? ik ben nog maar net serieus ermee begonnen dus pluis ook nog alle bijsluiters, jaarverslagen e.d. nu door.quote:op zaterdag 4 februari 2006 13:43 schreef ondersoeker het volgende:
als je een fonds hebt, dat het een beetje goed doet, lach je om de beheerskosten. (=peanuts)
als je de tegenwoordigheid van geest had gehadom het east capital russian fund te kopen had je na drie jaar een rendement van 322 % gehad, of laten we andere nemen de abn amro eastern europe equity fund a acc had een rendement van 441.5 % over het laatste 10 jaar.
bron:www.morningstar.nl
en nog een voorbeeld: de postbank had afgelopen jaar meer dan twintig fondsen met een rendement van 20% of hoger op jaarbasis:
http://www.postbank.nl/in(...)565_63833594,00.html
pharming yes, ik heb ze al 4 jaar, nog voor onder de euroquote:op zaterdag 4 februari 2006 16:30 schreef endeavour het volgende:
[..]
let eens op pharming
www.pharming .nl
www.pharming.nu
bron? ben benieuwd wat hun onderbouwing is (behalve de hoge olieprijzen). ik ken het bedrijf vrij aardig, leuk om te zien wat zij als argumenten aanvoeren...quote:op dinsdag 14 februari 2006 21:19 schreef one_conundrum het volgende:
sbm offshore. koersdoel van rond de 100 euro
31/1 abn 93¤quote:op woensdag 15 februari 2006 10:01 schreef drive-r het volgende:
bron? ben benieuwd wat hun onderbouwing is (behalve de hoge olieprijzen). ik ken het bedrijf vrij aardig, leuk om te zien wat zij als argumenten aanvoeren...
geen onderbouwing? jammer dat ik nog niet aan het werk ben, daar kon ik lekker de hele dag al deze rapport gratis van thomson af halen... maar goed, ik vind zelf 100 vrij veel, hoewel ik sbm een mooi bedrijf vind. in hun sector van de offshore industrie doen ze het goed en de markt voor fpso wordt alleen maar groter... opvallend dat lehman en csfb het laagst zitten, waar zou dat verschil in zitten...quote:op woensdag 15 februari 2006 10:55 schreef el. het volgende:
[..]
31/1 abn 93¤
31/1 petercam 94¤
31/1 lehman 78¤
31/1 ing 96¤
31/1 rabo 100¤
31/1 fortis 100¤
1/2 csfb 93¤
1/2 keijser 95¤
1/2 sns 96¤
onderbouwing heb ik er niet bij, bron is guruwatch. bij de 100¤ wordt een splitsing overwogen toch ?
bron : dftquote:iris kritisch over beursgorilla jacko
amsterdam (dow jones) - de resultaten en de boekhouding van beursgorilla jacko rammelt aan alle kanten en zijn selectiekracht is nul. dat stelt onderzoeksbureau iris die de resultaten zo uitzonderlijk vond dat het de beursgorilla heeft ’uitgevlooid’.
jacko is een gorilla uit de berlin zoo die ieder jaar geëtiketteerde bananen kiest en daarmee een portefeuille van tien aandelen samenstelt. jacko blijkt daarbij iedere keer uitstekende keuzes te maken waarmee hij met grote regelmaat de professionele beleggers verslaat. jacko versloeg de aex-index de afgelopen jaren met gemiddeld 17,1%.
de resultaten zijn dusdanig opmerkelijk dat het actualiteitenprogramma nova aandacht besteedde aan de beursgorilla, waarvan de resultaten te volgen zijn via beursgorilla.nl.
wat iris als eerste opviel was de opnamedatum van het aandeel sligro dat al vijf jaar in de portefeuille van beursgorilla staat met een rendement van 188,7%. het aantal wisselingen in de portefeuille schat het onderzoeksbureau op 80. na een berekening van iris blijkt dat de kans 1 op 458 is dat het aandeel 80 wisselingen overleeft.
even opmerkelijk zijn de aanschafprijzen van de gorilla. zo werd het aandeel arcadis op 22 juni 2002 aangeschaft op 6,95 euro, terwijl de slotkoers op 21 juni 10 euro was bij een laagste koers van 9,85 euro.
iris besloot over te gaan tot mailwisselingen met beursgorilla.nl met de vraag om de transacties te openbaren, maar beursgorilla weigerde dit omdat het met een financiële instelling in gesprek zou zijn. overigens kon iris de transacties van 24 augustus 2001 tot 6 maart 2004 niet meer vinden omdat die zijn verwijderd.
ook bij de laatste update van 12 februari, de eerste portefeuillewijziging van 2006, ontdekte iris onnauwkeurigheden en beticht het beursgorilla van ’het creatief interpreteren van de feiten’.
daarnaast probeerde iris om de beleggingsresultaten van jacko te reproduceren, waarbij het bureau tot de conclusie kwam dat beursgorilla zich rijk rekent bij de behaalde rendementen. in 2001 was dat 2,4% teveel, in 2002 1,7% en in 2003 2,3%.
iris berekende via de methode ’fama & french’ uit 1992 de werkelijke selectiekracht van jacko. daaruit blijkt dat deze uitkomt op nul.
ach, het is een vrij simpele onderneming. sbm bouwt gewoon allerlei zaken voor de olie industrie, voornamelijk drijvende productie platformen en single-bouy moorings. de hele offshore olieindustrie verplaatst zich steeds meer richting onbereikbare reservoirs in diep water, waar je dus drijvende productie platformen goed voor kunt gebruiken. in deze groeimarkt is sbm marktleider. daarnaast hebben ze de juiste reputatie en ervaring in een wereld waar dat bepalend is voor je deals.quote:op woensdag 15 februari 2006 12:03 schreef el. het volgende:
ik vind het ondoorzichtige fondsen en heb me er ook onvoldoende in verdiept. maar ik dacht dat de hoge olieprijs al behoorlijk in de prijs zit verwerkt, misschien dat er nu goeie aankooppunten tussen zitten, aangezien de olieprijs toch van de 70$ naar de 60$ is gezakt en daarmee de olie-gerelateerde aandelen.
voor de fans (waar ik mezelf niet onder reken)quote:amsterdam (dow jones)--het nettoverlies van pharming group nv is in 2005 verder opgelopen bij een krimpende omzet, blijkt uit de vrijdagochtend gepubliceerde jaarcijfers.
het nettoverlies over 2005 bedroeg eur 17,9 mln tegen eur 14,2 mln verlies in 2004. de omzet kwam uit op eur 405.000 tegen eur 653.000 een jaar eerder. door dow jones geraadpleegde analisten rekenden gemiddeld op een nettoverlies van eur 16,5 mln bij een omzet van eur 700.000.
het verlies per aandeel liep op jaarbasis met eur 0,01 op tot eur 0,23.
yes, verlies iets hoger dan verwacht, maar het extra geld is erg goed besteedquote:op vrijdag 17 februari 2006 07:46 schreef dop het volgende:
newswire
[..]
voor de fans (waar ik mezelf niet onder reken)
dat wordt kantje boord met nog maar 50 miljoen in kasquote:op vrijdag 17 februari 2006 07:46 schreef dop het volgende:
newswire
[..]
je weet het nooit met die gekte tegenwoordig, maar dit is wel een vrij duur aandeel. ik zou het normaal vinden als er een paar euro af gaan.quote:op vrijdag 17 februari 2006 10:35 schreef 5th_ave het volgende:
gaat reed elsevier nog een beetje terugkomen op korte termijn na die forse daling van gisteren(17 feb)?
ging van ongeveer van 11,90 naar 11,36 (nu)...
drukken ze weer een paar miljoen stukken bij , zo zal het nog wel een paar keer gaanquote:op vrijdag 17 februari 2006 13:26 schreef selang het volgende:
[..]
dat wordt kantje boord met nog maar 50 miljoen in kas
tsja ik ben blij dat ik er bij 4,30 ben uitgestapt na een ritje vanaf 1,72 gemiddeld. maar ben nu toch wel een klein beetje aan het twijfelen, ik vind het er voor de toekomst wat betreft pharming redelijk goed uitzien wat veel gevolgen kan hebben voor de koersquote:op vrijdag 17 februari 2006 07:46 schreef dop het volgende:
newswire
[..]
ik zie dat je ook klein bent begonnen met beleggen.quote:op vrijdag 17 februari 2006 21:53 schreef el. het volgende:
wat ik wel weer hee ltof aan vandaag vond is dat kpn boven de 9¤ is gesloten. dat is mijn eerste aandeeltje, ik kocht er ooit 50 voor 3,07¤, toen ik anticipeerde op het aantreden van ad scheepbouwer. omdat ik het het risico waard vond heb ik een tijdje daarna nog eens 50 stuks gekocht voor ergens begin 4¤.
uit puur sentiment heb ik het altijd aangehouden, achteraf (jaja) had ik wel kunnen bijkopen, ik heb er altijd wel in gelooft. maar goed, niet gedaan, het is mijn kleinste onderdeeltje in de portefeuille en ik kan er het moeilijkst afstand van nemen.
9¤ dus ...
ik hoop het wel omdat ik er zelf dik inzit maar vermoedt het ook wel, ze kopen/willen terugkopenquote:op vrijdag 17 februari 2006 10:35 schreef 5th_ave het volgende:
gaat reed elsevier nog een beetje terugkomen op korte termijn na die forse daling van gisteren(17 feb)?
ging van ongeveer van 11,90 naar 11,36 (nu)...
met die aandeeltjes kpn en dat was ik meen 7 oktober 2001.quote:op vrijdag 17 februari 2006 23:00 schreef asspirine het volgende:
ik zie dat je ook klein bent begonnen met beleggen.
ik hoop later ook een grotere portefeuille te hebben dat betekent dan dat ik het goed heb gedaan, anders zou ik het niet vol blijven houden
hoe lang ben je al bezig?
mocht ik ooit een bedrijf hebben die op de beur genoteerd is dan zou ik nooit gaan splisten. hogebedrgan is toch juist gunstig om speculatie tegen te gaan? speculatie is iets wat ii niet graag zie gebeuren met het bedrijf waarin ik een groot belang hebquote:op woensdag 15 februari 2006 10:55 schreef el. het volgende:
[..]
bij de 100¤ wordt een splitsing overwogen toch ?
door te splitsen neemt de verhandelbaarheid toe en trekt daardoor meer speculanten aan (in tegenstelling tot echte lange termijn beleggers). de kwaliteit van de aandeelhouders neemt daarmee af.quote:op zaterdag 18 februari 2006 00:04 schreef richie_rich het volgende:
[..]
mocht ik ooit een bedrijf hebben die op de beur genoteerd is dan zou ik nooit gaan splisten. hogebedrgan is toch juist gunstig om speculatie tegen te gaan? speculatie is iets wat ii niet graag zie gebeuren met het bedrijf waarin ik een groot belang heb
wat zie ik over het hoofd vwb splitsing?
dat vind ik dan weer een goede zaak.quote:op zaterdag 18 februari 2006 11:04 schreef el. het volgende:
en andersom natuurlijk de reverse-split van getronics, met als resultaat dat het aandeel gelijk totaal stil ligt..
ik ben het met je eens, kijk meer eens hoe volatiel dat aandeel was en wat er nu mee gebeurt. het enige nadeel is dat het nu erg op z'n kont ligt, omdat niemand even weet wat ze ermee moeten, maar van de dagjesmensen ben je grotendeels af ja. het lijkt wel of (ook al is er een verhouding) het aandeel even helemaal opnieuw moet worden bekeken.quote:op zaterdag 18 februari 2006 11:13 schreef selang het volgende:
dat vind ik dan weer een goede zaak.
zo'n pennystock imago is vreselijk slecht voor het bedrijf. het maakt het moeilijker om nieuwe opdrachten te krijgen omdat het de suggestie wekt dat de tent elk moment failliet kan gaan en geen serieuze investeerder er meer geld in durft te steken.
dus ook voor de aandeelhouders was die reverse split een goede zaak.
je hebt helemaal gelijk en ik spreek mezelf ook tegen, maar ik vind 10/20/30 stuks hal echt net niks, dan maak je me blijer met 100/200/300 stuks ahold. misschien moet ik maar eens aan die kronkel van me werken, want het is niet te onderbouwen en totale onzin.quote:op zaterdag 18 februari 2006 12:44 schreef atahualpa het volgende:
@ el.
ik begrijp niet waarom de denominatie van het aandeel voor jou iets uitmaakt.
zeker voor een langetermijn belegger (wat jij zegt te zijn) maakt dat niks uit. je hebt toch geen problemen met een eventueel lage liquiditeit van het aandeel e.d. (als dat al een probleem zou zijn). dus wat maakt het uit of je bijv één aandeel van $1000 hebt of 100 van $10 ?
ik beleg lt, omdat het anders mijn leven gaat beheersen en ik ben er nu al teveel mee bezig. ik heb lang niet de hele dag de tijd om te handelen en ga me dan frustreren over gemistte kansen, lt is voor mij een soort rustpunt.quote:als het gaat om geld verdienen, dan is een lange termijn strategie trouwens verreweg superieur en je doet er inderdaad goed aan om weinig te wisselen.
niks om je druk over te maken. per aandeel bedraagt je dividend slechts uit paar centjes. en dan heb ik nog niet over de fiscus gehad, die voor dat 15% heffing verrekent.quote:op zondag 19 februari 2006 21:12 schreef whoho het volgende:
hoe zit het met uitkering van het dividend bij kpn? ik las laatst dat er een dividend zou worden uitgekeerd, maar ik heb nog niets ontvangen. wat voor termijn gaat hier overheen?
als kleine aandeelhouder weet ik dat het dividend weinig oplevert, maar van kpn heb ik er toch aardig wat dus ik ben benieuwdquote:op zondag 19 februari 2006 22:04 schreef the_dijkstra het volgende:
[..]
niks om je druk over te maken. per aandeel bedraagt je dividend slechts uit paar centjes. en dan heb ik nog niet over de fiscus gehad, die voor dat 15% heffing verrekent.
incompetent mamagement dat -naar nu blijkt- wederom de boel heeft belazerdquote:op donderdag 2 maart 2006 13:44 schreef asspirine het volgende:
explain
mijn advies is 100% cash en wachten op een moment dat aandelen weer gunstige waarderingen hebben.quote:of welke aandelen ik zou moeten halen
ik heb ze nog (niet veel), ik had al wat afgebouwd, maar wat ik nog heb is niet de moeite om snel wat mee te doen. maar als je naar een dag als vandaag kijkt dan is datzelfs al teveel gevraagd. voor de goeie orde, ik steun dit bedrijf al maanden niet meer, maar hoop(te) op een klein wondertje. de enige manier waarop ik er voortijdig af wil, is als ze precies 5 keer de koers van logica/cmg staan, dat heb ik tot nu toe steeds net niet gered (nee ook niet toen ze laatst laag in de 2 stonden).[/kutzooi]quote:op donderdag 2 maart 2006 13:32 schreef selang het volgende:
dat getronics is toch ook een bedrijf van niks he
waarschijnlijk een verstandig advies van de bank.quote:op vrijdag 3 maart 2006 15:20 schreef denocorp het volgende:
ik volg jullie topic al een tijdje en beleg zelf ook. ik ga alleen voor lt en heb zowel aandelen als fondsen (aandelen- en oblgatie-fondsen, geen mixed fondsen want die presteren volgens mij meestal minder goed).
bij abn amro werd me afgeraden om in individuele aandelen te beleggen vanwege het risico, ze zeggen dat ze alle particulieren dat afraden, op de echt grote beleggers na. ik blijf er lekker inzitten, heb degelijke bedrijven (ing, sbm, dat soort) en daar kan op de lt weinig mis mee gaan.
wat vinden jullie van de nieuwkomers in de aex? ik bedoel: tomtom in de aex...![]()
daar zou ik inderdaad ook blij mee zijnquote:op woensdag 20 juli 2005 22:36 schreef elcastel het volgende:
ik durf me er ook nog niet aan te wagen, al ben ik er volmondig blij mee mocht het toch lukken die 400 grens te slechten.
in de meeste gevallen is dat koersdoel ook gelul.quote:op vrijdag 3 maart 2006 17:26 schreef denocorp het volgende:
wat ik trouwens nooit begrepen heb is het fenomeen 'koersdoel'. analysten geven een koersdoel op een aandeel af, maar ik vraag me dan af: op welke termijn verwachten ze dat een fonds die koers heeft? en dan nog, wat heb je aan die informatie?
bron: guruwatch.nlquote:koersdoel
het koersdoel van een advies is het koersniveau van een aandeel dat het desbetreffende instituut of analist op een bepaalde termijn haalbaar acht. wanneer het aandeel dit koersniveau overschreden heeft wordt het advies afgesloten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |