abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35074613
quote:
op zaterdag 4 februari 2006 13:43 schreef ondersoeker het volgende:
als je een fonds hebt, dat het een beetje goed doet, lach je om de beheerskosten . (=peanuts)

als je de tegenwoordigheid van geest had gehad om het east capital russian fund te kopen had je na drie jaar een rendement van 322 % gehad, of laten we andere nemen de abn amro eastern europe equity fund a acc had een rendement van 441.5 % over het laatste 10 jaar.
bron:www.morningstar.nl

en nog een voorbeeld: de postbank had afgelopen jaar meer dan twintig fondsen met een rendement van 20% of hoger op jaarbasis:

http://www.postbank.nl/in(...)565_63833594,00.html
ik ben nu net met online beleggen begonnen (in fondsen), heb het weleens eerder gedaan maar toen was het nog meer om te oefenen. ik zit ook bij de postbank en heb nu ook aandelen in het energiefonds gekocht. het is het afgelopen jaar het beste fonds geweest en nu amerika stelt dat ze minder afhankelijk willen worden van andere landen voor hun olie denk ik dat het de komende tijd (als het doorgang vind) wel een goed effect op de koers zal hebben. meer dan 50% van de aandelen in het energiefonds is namelijk in de vs geinvesteerd en het bestaat uit olie en gas. als ze het idee wat doorzetten dat ze voor henzelf meer olie willen produceren dan zal dat toch een positief effect hebben? het risico van investeringen in olie worden dan namelijk minder groot dacht ik...? of zit ik met deze gedachtegang ernaast? ik ben nog maar net serieus ermee begonnen dus pluis ook nog alle bijsluiters, jaarverslagen e.d. nu door.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2006 14:06:30 ]
pi_35088096
quote:
op zaterdag 4 februari 2006 16:30 schreef endeavour het volgende:

[..]

let eens op pharming
www.pharming .nl
www.pharming.nu
pharming yes, ik heb ze al 4 jaar, nog voor onder de euro
sindsdien 3 x over de kop gegaan met een hoop kabaal (zelfs 4 x, maar 1 x teruggezakt)
komende tijd moet het echt gaan vlammen
deze week jaarcijfers; volgende week hopelijk goedkeuring voor gtcb, een bedrijf in dezelfde branche,
en dan over een jaar met pensioen, hopik
  dinsdag 14 februari 2006 @ 20:45:59 #103
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_35088476
ik heb ze ook
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_35089609
welke moeten we kopen ?
jammer
  dinsdag 14 februari 2006 @ 21:19:58 #105
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_35089811
sbm offshore. koersdoel van rond de 100 euro
pi_35101585
ja idd `sbm daar zit nog een hoop in het vat, denkik
pi_35102769
quote:
op dinsdag 14 februari 2006 21:19 schreef one_conundrum het volgende:
sbm offshore. koersdoel van rond de 100 euro
bron? ben benieuwd wat hun onderbouwing is (behalve de hoge olieprijzen). ik ken het bedrijf vrij aardig, leuk om te zien wat zij als argumenten aanvoeren...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 15 februari 2006 @ 10:55:56 #108
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35104184
quote:
op woensdag 15 februari 2006 10:01 schreef drive-r het volgende:
bron? ben benieuwd wat hun onderbouwing is (behalve de hoge olieprijzen). ik ken het bedrijf vrij aardig, leuk om te zien wat zij als argumenten aanvoeren...
31/1 abn 93¤
31/1 petercam 94¤
31/1 lehman 78¤
31/1 ing 96¤
31/1 rabo 100¤
31/1 fortis 100¤

1/2 csfb 93¤
1/2 keijser 95¤
1/2 sns 96¤

onderbouwing heb ik er niet bij, bron is guruwatch. bij de 100¤ wordt een splitsing overwogen toch ?
pi_35106198
quote:
op woensdag 15 februari 2006 10:55 schreef el. het volgende:

[..]

31/1 abn 93¤
31/1 petercam 94¤
31/1 lehman 78¤
31/1 ing 96¤
31/1 rabo 100¤
31/1 fortis 100¤

1/2 csfb 93¤
1/2 keijser 95¤
1/2 sns 96¤

onderbouwing heb ik er niet bij, bron is guruwatch. bij de 100¤ wordt een splitsing overwogen toch ?
geen onderbouwing? jammer dat ik nog niet aan het werk ben, daar kon ik lekker de hele dag al deze rapport gratis van thomson af halen... maar goed, ik vind zelf 100 vrij veel, hoewel ik sbm een mooi bedrijf vind. in hun sector van de offshore industrie doen ze het goed en de markt voor fpso wordt alleen maar groter... opvallend dat lehman en csfb het laagst zitten, waar zou dat verschil in zitten...
  woensdag 15 februari 2006 @ 12:03:18 #110
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35106408
ik vind het ondoorzichtige fondsen en heb me er ook onvoldoende in verdiept. maar ik dacht dat de hoge olieprijs al behoorlijk in de prijs zit verwerkt, misschien dat er nu goeie aankooppunten tussen zitten, aangezien de olieprijs toch van de 70$ naar de 60$ is gezakt en daarmee de olie-gerelateerde aandelen.
  woensdag 15 februari 2006 @ 14:04:25 #111
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35110902
de aap uit de mouw :
quote:
iris kritisch over beursgorilla jacko

amsterdam (dow jones) - de resultaten en de boekhouding van beursgorilla jacko rammelt aan alle kanten en zijn selectiekracht is nul. dat stelt onderzoeksbureau iris die de resultaten zo uitzonderlijk vond dat het de beursgorilla heeft ’uitgevlooid’.

jacko is een gorilla uit de berlin zoo die ieder jaar geëtiketteerde bananen kiest en daarmee een portefeuille van tien aandelen samenstelt. jacko blijkt daarbij iedere keer uitstekende keuzes te maken waarmee hij met grote regelmaat de professionele beleggers verslaat. jacko versloeg de aex-index de afgelopen jaren met gemiddeld 17,1%.

de resultaten zijn dusdanig opmerkelijk dat het actualiteitenprogramma nova aandacht besteedde aan de beursgorilla, waarvan de resultaten te volgen zijn via beursgorilla.nl.
wat iris als eerste opviel was de opnamedatum van het aandeel sligro dat al vijf jaar in de portefeuille van beursgorilla staat met een rendement van 188,7%. het aantal wisselingen in de portefeuille schat het onderzoeksbureau op 80. na een berekening van iris blijkt dat de kans 1 op 458 is dat het aandeel 80 wisselingen overleeft.

even opmerkelijk zijn de aanschafprijzen van de gorilla. zo werd het aandeel arcadis op 22 juni 2002 aangeschaft op 6,95 euro, terwijl de slotkoers op 21 juni 10 euro was bij een laagste koers van 9,85 euro.

iris besloot over te gaan tot mailwisselingen met beursgorilla.nl met de vraag om de transacties te openbaren, maar beursgorilla weigerde dit omdat het met een financiële instelling in gesprek zou zijn. overigens kon iris de transacties van 24 augustus 2001 tot 6 maart 2004 niet meer vinden omdat die zijn verwijderd.

ook bij de laatste update van 12 februari, de eerste portefeuillewijziging van 2006, ontdekte iris onnauwkeurigheden en beticht het beursgorilla van ’het creatief interpreteren van de feiten’.
daarnaast probeerde iris om de beleggingsresultaten van jacko te reproduceren, waarbij het bureau tot de conclusie kwam dat beursgorilla zich rijk rekent bij de behaalde rendementen. in 2001 was dat 2,4% teveel, in 2002 1,7% en in 2003 2,3%.

iris berekende via de methode ’fama & french’ uit 1992 de werkelijke selectiekracht van jacko. daaruit blijkt dat deze uitkomt op nul.
bron : dft

zie je, wéér een boekhoudschandaal á la enron !
.
pi_35113344
quote:
op woensdag 15 februari 2006 12:03 schreef el. het volgende:
ik vind het ondoorzichtige fondsen en heb me er ook onvoldoende in verdiept. maar ik dacht dat de hoge olieprijs al behoorlijk in de prijs zit verwerkt, misschien dat er nu goeie aankooppunten tussen zitten, aangezien de olieprijs toch van de 70$ naar de 60$ is gezakt en daarmee de olie-gerelateerde aandelen.
ach, het is een vrij simpele onderneming. sbm bouwt gewoon allerlei zaken voor de olie industrie, voornamelijk drijvende productie platformen en single-bouy moorings. de hele offshore olieindustrie verplaatst zich steeds meer richting onbereikbare reservoirs in diep water, waar je dus drijvende productie platformen goed voor kunt gebruiken. in deze groeimarkt is sbm marktleider. daarnaast hebben ze de juiste reputatie en ervaring in een wereld waar dat bepalend is voor je deals.

dus als offshore engineer zeg ik dat het een mooi bedrijf is met een goeie grip op hun marktaandeel. van de financiele kant heeft het bedrijf een aantal sterke punten. ten eerste bouwt sbm niet alleen drijvende booreilanden, sinds een aantal jaren verzorgen ze ook complete leases. dit maakt hun cashflow voorspelbaarder en duurzamer (contracten gaan over 10-20 jaar). daarnaast hebben ze jaren geleden met de verkoop van de werven van ihc holland hun laatste echte kapitaal intensieve asset van de hand gedaan. al hun productie wordt uitbesteedt, wat ze flexibeler maakt dan meeste concurrenten.

maar goed, het is moeilijker om te beoordelen hoeveel waarde van het aandeel al is veroorzaakt door de hoge olieprijs. ik heb vertrouwen in het bedrijf en de onderliggende waarde van het aandeel, maar ik vind 100 euro een hoge prijs, daar zit veel 'olie-speculatie' bij...
pi_35172221
vraagje, ik kan het zo direct niet vinden op de site van de rabobank.
ik heb nu dus eindelijk een effectenrekening.

heb vandaag 120 aandelen van hagemeyer aangeschaft, ik wou meer, maar de middelen bezit ik niet op dat rekening nr.
nu wou ik toch nog es weten wat de kosten zijn voor een transactie..
ben het namelijk vergeten en vind het echt niet zo snel.

volgende keer dan maar wachten tot ik een grotere bedrag heb voordat ik iets koop
  donderdag 16 februari 2006 @ 23:16:17 #114
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_35172292
7 euro ofsa
  vrijdag 17 februari 2006 @ 07:46:01 #115
545 dop
:copyright: dop
pi_35178000
newswire
quote:
amsterdam (dow jones)--het nettoverlies van pharming group nv is in 2005 verder opgelopen bij een krimpende omzet, blijkt uit de vrijdagochtend gepubliceerde jaarcijfers.

het nettoverlies over 2005 bedroeg eur 17,9 mln tegen eur 14,2 mln verlies in 2004. de omzet kwam uit op eur 405.000 tegen eur 653.000 een jaar eerder. door dow jones geraadpleegde analisten rekenden gemiddeld op een nettoverlies van eur 16,5 mln bij een omzet van eur 700.000.

het verlies per aandeel liep op jaarbasis met eur 0,01 op tot eur 0,23.
voor de fans (waar ik mezelf niet onder reken)
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_35179127
quote:
op vrijdag 17 februari 2006 07:46 schreef dop het volgende:
newswire
[..]

yes, verlies iets hoger dan verwacht, maar het extra geld is erg goed besteed
jammer dat er niet meer info in de outlook is gegeven,
maar we wachten gewoon af; mn komende week gtcb met atryn, superspannend
pi_35180826
gaat reed elsevier nog een beetje terugkomen op korte termijn na die forse daling van gisteren(17 feb)?
ging van ongeveer van 11,90 naar 11,36 (nu)...
  vrijdag 17 februari 2006 @ 13:26:05 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35186318
quote:
newswire
[..]

dat wordt kantje boord met nog maar 50 miljoen in kas
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 17 februari 2006 @ 13:35:55 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35186689
quote:
op vrijdag 17 februari 2006 10:35 schreef 5th_ave het volgende:
gaat reed elsevier nog een beetje terugkomen op korte termijn na die forse daling van gisteren(17 feb)?
je weet het nooit met die gekte tegenwoordig, maar dit is wel een vrij duur aandeel. ik zou het normaal vinden als er een paar euro af gaan.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 17 februari 2006 @ 16:10:23 #120
545 dop
:copyright: dop
pi_35192356
quote:
op vrijdag 17 februari 2006 13:26 schreef selang het volgende:

[..]

dat wordt kantje boord met nog maar 50 miljoen in kas
drukken ze weer een paar miljoen stukken bij , zo zal het nog wel een paar keer gaan
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_35192568
quote:
newswire
[..]

tsja ik ben blij dat ik er bij 4,30 ben uitgestapt na een ritje vanaf 1,72 gemiddeld. maar ben nu toch wel een klein beetje aan het twijfelen, ik vind het er voor de toekomst wat betreft pharming redelijk goed uitzien wat veel gevolgen kan hebben voor de koers
Even a broken clock is right twice a day.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:53:08 #122
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35204138
wat ik wel weer hee ltof aan vandaag vond is dat kpn boven de 9¤ is gesloten. dat is mijn eerste aandeeltje, ik kocht er ooit 50 voor 3,07¤, toen ik anticipeerde op het aantreden van ad scheepbouwer. omdat ik het het risico waard vond heb ik een tijdje daarna nog eens 50 stuks gekocht voor ergens begin 4¤.

uit puur sentiment heb ik het altijd aangehouden, achteraf (jaja) had ik wel kunnen bijkopen, ik heb er altijd wel in gelooft. maar goed, niet gedaan, het is mijn kleinste onderdeeltje in de portefeuille en ik kan er het moeilijkst afstand van nemen.

9¤ dus ...
pi_35206235
quote:
op vrijdag 17 februari 2006 21:53 schreef el. het volgende:
wat ik wel weer hee ltof aan vandaag vond is dat kpn boven de 9¤ is gesloten. dat is mijn eerste aandeeltje, ik kocht er ooit 50 voor 3,07¤, toen ik anticipeerde op het aantreden van ad scheepbouwer. omdat ik het het risico waard vond heb ik een tijdje daarna nog eens 50 stuks gekocht voor ergens begin 4¤.

uit puur sentiment heb ik het altijd aangehouden, achteraf (jaja) had ik wel kunnen bijkopen, ik heb er altijd wel in gelooft. maar goed, niet gedaan, het is mijn kleinste onderdeeltje in de portefeuille en ik kan er het moeilijkst afstand van nemen.

9¤ dus ...
ik zie dat je ook klein bent begonnen met beleggen.
ik hoop later ook een grotere portefeuille te hebben dat betekent dan dat ik het goed heb gedaan, anders zou ik het niet vol blijven houden

hoe lang ben je al bezig?
  vrijdag 17 februari 2006 @ 23:02:16 #124
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_35206284
quote:
op vrijdag 17 februari 2006 10:35 schreef 5th_ave het volgende:
ik hoop het wel omdat ik er zelf dik inzit maar vermoedt het ook wel, ze kopen/willen terugkopen
1/8 van alle aandelen in drie jaar en als je dan verder kijkt kom je bij een veel mooie koerswinstverhouding en dividentrendement dan die er nu staat. dus lt heb ik in dit bedrijf toch nog steeds vertrouwen maar echt spannend is het al tijden niet, met een uitschieter deze week dan
na het weekend kan er nog een daling komen maar elsevier ny is weer een stukje hoger gesloten dus dat geeft de burger moed. ik ga nog niet tot een uitverkoop over in ieder geval, verwacht nu toch wel dat er een steun is gekomen en wacht op mijn divident:)
Liefde, leven , geven!!!!
  vrijdag 17 februari 2006 @ 23:38:04 #125
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35207385
quote:
op vrijdag 17 februari 2006 23:00 schreef asspirine het volgende:
ik zie dat je ook klein bent begonnen met beleggen.
ik hoop later ook een grotere portefeuille te hebben dat betekent dan dat ik het goed heb gedaan, anders zou ik het niet vol blijven houden

hoe lang ben je al bezig?
met die aandeeltjes kpn en dat was ik meen 7 oktober 2001.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 00:04:45 #126
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_35208366
quote:
op woensdag 15 februari 2006 10:55 schreef el. het volgende:

[..]
bij de 100¤ wordt een splitsing overwogen toch ?
mocht ik ooit een bedrijf hebben die op de beur genoteerd is dan zou ik nooit gaan splisten. hogebedrgan is toch juist gunstig om speculatie tegen te gaan? speculatie is iets wat ii niet graag zie gebeuren met het bedrijf waarin ik een groot belang heb

wat zie ik over het hoofd vwb splitsing?
  zaterdag 18 februari 2006 @ 07:49:22 #127
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_35213984
quote:
op zaterdag 18 februari 2006 00:04 schreef richie_rich het volgende:

[..]

mocht ik ooit een bedrijf hebben die op de beur genoteerd is dan zou ik nooit gaan splisten. hogebedrgan is toch juist gunstig om speculatie tegen te gaan? speculatie is iets wat ii niet graag zie gebeuren met het bedrijf waarin ik een groot belang heb

wat zie ik over het hoofd vwb splitsing?
door te splitsen neemt de verhandelbaarheid toe en trekt daardoor meer speculanten aan (in tegenstelling tot echte lange termijn beleggers). de kwaliteit van de aandeelhouders neemt daarmee af.

dit is precies de reden waarom ook warren buffet's fonds berkshire hathaway niet splitst.
de a-shares kosten nu $87675 per stuk
omdat dat het op een bepaald moment wel erg grote brokken werden heeft berksire hathaway later ook b-shares geintroduceerd die 1/30 zijn van een a-share.

ik begrijp de gedachtengang van warren buffet wel. het is beter voor je bedrijf als de aandeelhouders lange termijn beleggers zijn. die zullen bovendien ook een beleid ondersteunen dat goed voor het bedrijf is op lange termijn. dit in tegenstelling tot korte termijn denken dat bij sommige bedrijven gebeurt, gedreven door aandelenkoersen en bonus cultuur.

aan de andere kant kun je speculanten natuurlijk goed ge(mis)bruiken door veel te dure emissies te doen als het je uitkomt, en je kunt op veel te lage koersen aandelen van die suckers terugkopen. dat creeert dan weer aandeelhouderswaarde voor de lange termijn beleggers in het bedrijf. ik zie dus ook wel voordelen van splitsen.
Babyvet roeleert !
  zaterdag 18 februari 2006 @ 11:04:58 #128
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35215390
en andersom natuurlijk de reverse-split van getronics, met als resultaat dat het aandeel gelijk totaal stil ligt.
.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 11:13:45 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35215539
quote:
op zaterdag 18 februari 2006 11:04 schreef el. het volgende:
en andersom natuurlijk de reverse-split van getronics, met als resultaat dat het aandeel gelijk totaal stil ligt.
.
dat vind ik dan weer een goede zaak.
zo'n pennystock imago is vreselijk slecht voor het bedrijf. het maakt het moeilijker om nieuwe opdrachten te krijgen omdat het de suggestie wekt dat de tent elk moment failliet kan gaan en geen serieuze investeerder er meer geld in durft te steken.
dus ook voor de aandeelhouders was die reverse split een goede zaak.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 18 februari 2006 @ 11:36:32 #130
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35215994
quote:
op zaterdag 18 februari 2006 11:13 schreef selang het volgende:
dat vind ik dan weer een goede zaak.
zo'n pennystock imago is vreselijk slecht voor het bedrijf. het maakt het moeilijker om nieuwe opdrachten te krijgen omdat het de suggestie wekt dat de tent elk moment failliet kan gaan en geen serieuze investeerder er meer geld in durft te steken.
dus ook voor de aandeelhouders was die reverse split een goede zaak.
ik ben het met je eens, kijk meer eens hoe volatiel dat aandeel was en wat er nu mee gebeurt. het enige nadeel is dat het nu erg op z'n kont ligt, omdat niemand even weet wat ze ermee moeten, maar van de dagjesmensen ben je grotendeels af ja. het lijkt wel of (ook al is er een verhouding) het aandeel even helemaal opnieuw moet worden bekeken.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 11:38:43 #131
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35216032
nota bene als een aandeel te duur wordt, koop ik het ook niet meer. daar ben ik te klein voor en ik zou niet weten wat ik met 10 of 20 aandelen sbm aanmoet. ik overweeg al jaren hal, omdat ik bij een dochter werk (had ik het trouwens maar gedaan), maar als ik mijn winstuitkering omzet in aandelen hou ik enkele stuks over.

het geld wat ik heb staat al verdeeld en ik wissel niet zo snel (lt).
  zaterdag 18 februari 2006 @ 12:44:28 #132
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_35217645
@ el.
ik begrijp niet waarom de denominatie van het aandeel voor jou iets uitmaakt.
zeker voor een langetermijn belegger (wat jij zegt te zijn) maakt dat niks uit. je hebt toch geen problemen met een eventueel lage liquiditeit van het aandeel e.d. (als dat al een probleem zou zijn). dus wat maakt het uit of je bijv één aandeel van $1000 hebt of 100 van $10 ?

als het gaat om geld verdienen, dan is een lange termijn strategie trouwens verreweg superieur en je doet er inderdaad goed aan om weinig te wisselen.
Babyvet roeleert !
  zaterdag 18 februari 2006 @ 13:15:30 #133
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35218455
quote:
op zaterdag 18 februari 2006 12:44 schreef atahualpa het volgende:
@ el.
ik begrijp niet waarom de denominatie van het aandeel voor jou iets uitmaakt.
zeker voor een langetermijn belegger (wat jij zegt te zijn) maakt dat niks uit. je hebt toch geen problemen met een eventueel lage liquiditeit van het aandeel e.d. (als dat al een probleem zou zijn). dus wat maakt het uit of je bijv één aandeel van $1000 hebt of 100 van $10 ?
je hebt helemaal gelijk en ik spreek mezelf ook tegen, maar ik vind 10/20/30 stuks hal echt net niks, dan maak je me blijer met 100/200/300 stuks ahold. misschien moet ik maar eens aan die kronkel van me werken, want het is niet te onderbouwen en totale onzin.

sterker nog, ik ben blijer met de 250 stuks getronics die ik nu heb dan die 1750 stuks die ik toen had.
.
quote:
als het gaat om geld verdienen, dan is een lange termijn strategie trouwens verreweg superieur en je doet er inderdaad goed aan om weinig te wisselen.
ik beleg lt, omdat het anders mijn leven gaat beheersen en ik ben er nu al teveel mee bezig. ik heb lang niet de hele dag de tijd om te handelen en ga me dan frustreren over gemistte kansen, lt is voor mij een soort rustpunt.

ik probeer dan ook fondsen te pakken die in mijn ogen ondergewaardeerd zijn (dat doet elke belegger natuurlijk). voor de rest zoek ik wel een beetje gedegen fondsen, althans fondsen die ik vertrouw. zoals ik kpn destijds uitkoos (dat was tevens de beste keuze ooit). getronics heb ik gewoon voor de rit en was meer als middellange of korte termijn bedoeld. echt voor de lt zit ik in aegon, ahold en kpn.

ritjes maak ik ook wel, dat waren voornamelijk logica/cmg, getronics (waar ik mee faalde) en versatel (dikke winst, bedankt john). de enige misser die ik echt heb begaan waren kpn/qwest, omdat ik de berichtgeving teveel geloofde en te weinig lette op de garantie's die werden gegeven. getronics heb ik laten liggen, omdat mijn ritje faalde en ik verwacht dat ze ooit wel hoger komen, die is zeg maar van kt naar mt/lt geschoven hier.

[ Bericht 25% gewijzigd door eL. op 18-02-2006 13:20:53 ]
pi_35268737
hoe zit het met uitkering van het dividend bij kpn? ik las laatst dat er een dividend zou worden uitgekeerd, maar ik heb nog niets ontvangen. wat voor termijn gaat hier overheen?
rustig aan het terugkrabbelen (zie fase 4 in OP). mijn mooiste (poker)hand ooit!
pi_35270780
quote:
op zondag 19 februari 2006 21:12 schreef whoho het volgende:
hoe zit het met uitkering van het dividend bij kpn? ik las laatst dat er een dividend zou worden uitgekeerd, maar ik heb nog niets ontvangen. wat voor termijn gaat hier overheen?
niks om je druk over te maken. per aandeel bedraagt je dividend slechts uit paar centjes. en dan heb ik nog niet over de fiscus gehad, die voor dat 15% heffing verrekent.
pi_35271922
quote:
op zondag 19 februari 2006 22:04 schreef the_dijkstra het volgende:

[..]

niks om je druk over te maken. per aandeel bedraagt je dividend slechts uit paar centjes. en dan heb ik nog niet over de fiscus gehad, die voor dat 15% heffing verrekent.
als kleine aandeelhouder weet ik dat het dividend weinig oplevert, maar van kpn heb ik er toch aardig wat dus ik ben benieuwd
rustig aan het terugkrabbelen (zie fase 4 in OP). mijn mooiste (poker)hand ooit!
  zondag 19 februari 2006 @ 22:54:42 #137
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35272618
ik ben te bezopen om alles uit te zoeken, maar kpn koopt dit jaar voor 1 miljard aan eigen aandelen in (= omgekeerde verwatering) en geeft een prima dividend. wat je daar aan ontvangt hangst van je aantal aandelen af natuurlijk, maar het rendement is formaidabel herinner ik me. omgekeerde verwatering is ook een mooi feit, maar kan zomaar wegvallen als de koers klapt (logica).

dat het een fooi zou zijn is . dan moet je bij getronics zijn.
pi_35587462
mijn eigen goudmijntje: sopheon.

stijgers

sopheon +10,34%
corio +2,51%
van lansc... +2,34%
draka +0,95%
boskalis

laatst verschil (%) vorig slot
0,32 0,03 (10,34%) 0,29
open hoog laag
0,29 0,33 0,29
bied (aantal) laat (aantal) volume
0,31 (370.814) 0,32 (1.097.471) 6.160.292

http://www.debeurs.nl/forum/forum.asp?forum=126

http://groups.msn.com/sopheonclubsite/berichten.msnw

morgen weer up.

pi_35638844
moet zeggen dat die 120 aandelen van hagemeyer hun werk al doen
jammer dat ik er niet meer heb momenteel, hopelijl komen er binnenkort nog veel bij

20 cent gestegen nu al, heb er al zo'n 25 euro winst mee in twee weken tijd.
  donderdag 2 maart 2006 @ 13:32:47 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35640171
dat getronics is toch ook een bedrijf van niks he
Mijn reisverslagen
pi_35640476
explain

ken er zelf nog niks van eigenlijk...
advies is allemaal handig voor mij
of welke aandelen ik zou moeten halen
  donderdag 2 maart 2006 @ 13:51:47 #142
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35640669
quote:
op donderdag 2 maart 2006 13:44 schreef asspirine het volgende:
explain
incompetent mamagement dat -naar nu blijkt- wederom de boel heeft belazerd
quote:
of welke aandelen ik zou moeten halen
mijn advies is 100% cash en wachten op een moment dat aandelen weer gunstige waarderingen hebben.
Mijn reisverslagen
  donderdag 2 maart 2006 @ 15:11:27 #143
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35643265
quote:
op donderdag 2 maart 2006 13:32 schreef selang het volgende:
dat getronics is toch ook een bedrijf van niks he
ik heb ze nog (niet veel), ik had al wat afgebouwd, maar wat ik nog heb is niet de moeite om snel wat mee te doen. maar als je naar een dag als vandaag kijkt dan is datzelfs al teveel gevraagd. voor de goeie orde, ik steun dit bedrijf al maanden niet meer, maar hoop(te) op een klein wondertje. de enige manier waarop ik er voortijdig af wil, is als ze precies 5 keer de koers van logica/cmg staan, dat heb ik tot nu toe steeds net niet gered (nee ook niet toen ze laatst laag in de 2 stonden).[/kutzooi]

overigens zijn het sowieso magere dagen nu en ik verwacht niet veel meer op korte termijn, mischien maar eens de boel heroverwegen, ik heb o.a. nog een paar fondsen die geen dividend hebben, en dan kan ik daar maar beter uitstappen tot septober of de pruimentijd.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 15:20:15 #144
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_35680355
ik volg jullie topic al een tijdje en beleg zelf ook. ik ga alleen voor lt en heb zowel aandelen als fondsen (aandelen- en oblgatie-fondsen, geen mixed fondsen want die presteren volgens mij meestal minder goed).

bij abn amro werd me afgeraden om in individuele aandelen te beleggen vanwege het risico, ze zeggen dat ze alle particulieren dat afraden, op de echt grote beleggers na. ik blijf er lekker inzitten, heb degelijke bedrijven (ing, sbm, dat soort) en daar kan op de lt weinig mis mee gaan.

wat vinden jullie van de nieuwkomers in de aex? ik bedoel: tomtom in de aex...
Bankiertje
  vrijdag 3 maart 2006 @ 15:44:15 #145
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_35681285
quote:
op vrijdag 3 maart 2006 15:20 schreef denocorp het volgende:
ik volg jullie topic al een tijdje en beleg zelf ook. ik ga alleen voor lt en heb zowel aandelen als fondsen (aandelen- en oblgatie-fondsen, geen mixed fondsen want die presteren volgens mij meestal minder goed).

bij abn amro werd me afgeraden om in individuele aandelen te beleggen vanwege het risico, ze zeggen dat ze alle particulieren dat afraden, op de echt grote beleggers na. ik blijf er lekker inzitten, heb degelijke bedrijven (ing, sbm, dat soort) en daar kan op de lt weinig mis mee gaan.

wat vinden jullie van de nieuwkomers in de aex? ik bedoel: tomtom in de aex...
waarschijnlijk een verstandig advies van de bank.
als je geen genie bent zoals warren buffet is het onwaarschijnlijk dat jouw aandelen selectie het beter gaat doen dan een willekeurige selectie. in dat geval is spreiding het beste dat je kunt doen. beleggingsfondsen is inderdaad een goede manier om te spreiden. maar met beleggingsfondsen mis je natuurlijk wel de fun van het zelf doen.

als je geld wilt verdienen is lt inderdaad the way to go. lt beleggers verslaan op lange termijn vrijwel altijd de korte termijn beleggers. daghandelaren zijn op lange termijn sowieso kansloos.

zelf ben ik geen fan van nieuwkomers. voor een lt belegging zou ik altijd fondsen kiezen met een lange trackrecord van goed management, consistente winstgevendheid (ook in slechte tijden) en jaarlijks een fatsoenlijk dividend dat bovendien stijgt.

tomtom zou ik persoonlijk nooit kopen vanwege een veel te hoge koers, het ontbreken van een goed trackrecord en bovendien opererend in een markt met scherp dalende marges. ze hebben een product dat iedereen kan maken en het is mij niet duidelijk hoe tomtom een blijvend concurrentievoordeel ten opzichte van hun concurrenten kan houden.
Babyvet roeleert !
  vrijdag 3 maart 2006 @ 16:42:53 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35683812
quote:
op woensdag 20 juli 2005 22:36 schreef elcastel het volgende:
ik durf me er ook nog niet aan te wagen, al ben ik er volmondig blij mee mocht het toch lukken die 400 grens te slechten.
daar zou ik inderdaad ook blij mee zijn
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 maart 2006 @ 17:26:09 #147
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_35685281
wat ik trouwens nooit begrepen heb is het fenomeen 'koersdoel'. analysten geven een koersdoel op een aandeel af, maar ik vraag me dan af: op welke termijn verwachten ze dat een fonds die koers heeft? en dan nog, wat heb je aan die informatie?
Bankiertje
  vrijdag 3 maart 2006 @ 18:20:15 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35686943
quote:
op vrijdag 3 maart 2006 17:26 schreef denocorp het volgende:
wat ik trouwens nooit begrepen heb is het fenomeen 'koersdoel'. analysten geven een koersdoel op een aandeel af, maar ik vraag me dan af: op welke termijn verwachten ze dat een fonds die koers heeft? en dan nog, wat heb je aan die informatie?
in de meeste gevallen is dat koersdoel ook gelul.
je kunt wel een 'fair value' voor een aandeel uitrekenen/ schatten maar als de actuele koers afwijkt van die 'fair value' dan zie ik nog steeds niet in hoe je daar een tijdstip aan zou kunnen hangen wanneer die koers dan wordt bereikt. de verwachtingen voor de toekomst zitten namelijk al verwerkt in de berekende 'fair value' (anders is die value niet 'fair'). er zit dus een soort tegenstelling in.

ikzelf negeer ik dat 'koersdoel' gelul compleet. wat wel interessant is is de analyse zelf; welke omzet/ winst etc schat de analist in voor het bedrijf en waarom. soms is de analyse zelf wel goed maar de eindconclusie ('koersdoel') slaat helemaal nergens op vanwege fouten in de redenering. zo kom je vaak de redenering tegen dat een koers zou moeten stijgen omdat een aandeel goedkoper is dan andere aandelen in dezelfde sector. complete bollocks natuurlijk als de hele sector is overgewaardeerd.

het heeft wel nut om de fair value uit te rekenen (bijv met het discounted cashflow model) en op die manier aandelen te selecteren die een rendement opleveren dat significant boven de bank rente ligt.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 maart 2006 @ 18:34:45 #149
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_35687326
quote:
koersdoel
het koersdoel van een advies is het koersniveau van een aandeel dat het desbetreffende instituut of analist op een bepaalde termijn haalbaar acht. wanneer het aandeel dit koersniveau overschreden heeft wordt het advies afgesloten.
bron: guruwatch.nl

wat een kansloze definitie. de termijn die de analist handhaaft wordt namelijk vrijwel nooit vermeld. bovendien zie ik regelmatig koersdoelen die lager liggen dan de huidige koers van een fonds.
toch doen alle grote zakenbanken eraan, van abn tot goldman sachs... het zal dan toch wel enige betekenis hebben? ik kijk er vaak wel naar en ben blij als de koersdoelen van mijn aandelen flink hoger liggen dan de koers op dat moment, maar verder kan ik er weinig van snappen.
Bankiertje
  vrijdag 3 maart 2006 @ 21:29:21 #150
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_35692125
quote:
op vrijdag 3 maart 2006 16:42 schreef selang het volgende:
daar zou ik inderdaad ook blij mee zijn
maak je geen zorgen, we gaan hem weer opzoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')