quote:
op zaterdag 13 augustus 2005 18:54 schreef coldplay het volgende:[..]
versatel heeft nu wel het budget om nu de klanten binnen te halen. verder zie ik de concurrentie nu vrij weinig ertegenover zetten. volgens mij gaan ze de komende jaren een behoorlijk dominante positie innemen en met zoveel klanten moet je toch op een gegeven moment je winst kunnen behalen?
ik zag een ander topic van jou met vragen over middenlange termijn beleggen. daar kwam een slotje op, wat ik jammer vind omdat beleggen heel iets anders is dan speculeren (zoals de meesten hier doen).
het verschil tussen speculeren en beleggen:
bij speculeren koop je iets omdat je denkt dat er straks iemand anders is die (nog) meer voor een aandeel betaalt. dit is puur sentiment gedreven. je kansen op succes zijn op lange termijn niet beter random minus transactiekosten. dit blijkt uit zo'n beetje alle onderzoeken.
bij beleggen kijk je niet naar een aandeel maar naar de onderliggende business. je kunt het als volgt zien: je buurman heeft geld nodig voor zijn eigen bedrijf en hij biedt jou aan om partner te worden. als jij 100.000 euro van je eigen geld in het bedrijft steekt word je mede eigenaar en deelt mee in de winst. je gaat jezelf dan o.a. de volgende vragen stellen:
hoeveel winst levert mijn investering jaarlijks op (%) en hoe verhoudt zich dat tot een risicoloze investering zoals geld vastzetten op de bank? (moet natuurlijk veel hoger zijn omdat het een risicodragende investering is)
wat is de aard van de winst (constant en voorspelbaar, grillig/onvoorspelbaar, cylisch,...)
wat is de trackrecord van het bedrijf en hoe heeft het in het verleden moeilijke tijden doorstaan?
hoe gaat de winst zich in de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid ontwikkelen ?
welke bedreigingen zie je die de winst onder druk kunnen zetten? wat is de positie van concurrenten? als de business goed is, is het dan gemakkelijk door een concurrent te kopieren?
hoe is de financiele positie? kan het bedrijf wat hebben als het een keer slecht gaat of is het dan meteen failliet?
etc
op precies dezelfde manier moet je ook naar een aandeel kijken. de koersontwikkeling is alleen interessant bij aankoop, want dat bepaalt in hoge mate het % winst dat je op je geinvesteerde kapitaal maakt. als je het aandeel eenmaal hebt is de dag tot dag koersontwikkeling oninteressant aangezien dat onvoorspelbaar is. wat als het goed is wel een zekere mate van voorspelbaarheid heeft is de winstontwikkeling van de onderliggende business. en dat is het enige dat je door de jaren heen in de gaten moet houden.
wat betreft versatel, zonder er te diep op door de willen gaan is het wat mij betreft geen aantrekkelijke investering, o.a. om de volgende redenen:
een van de weinige zekerheden die je omtrend versatel hebt is dat ze in een commoditie markt opereert met continue dalende marges die uiteindelijk naar (bijna) nul zullen gaan.
geen trackrecord van winstgevendheid
versatel heeft geen specifieke 'edge' die moeilijk door anderen te kopieeren is. wat versatel doet kan iedereen. ik zie niet in waarom versatel een blijvend concurrentievoordeel zou hebben boven concurrenten (dit is bepalend voor wie overleeft)
hoge aandelenkoers, dus ook als 'waarde' aandeel niet interessant
er is een actief handelende grootaandeelhouder met een informatie voorsprong die het aandeel voor speculatieve doeleinden gebruikt en niet als lange termijn investering. dit is benadeelt kleine investeerders.
het enige dat versatel voor sommigen evt interressant maakt is als speculatief speeltje (overnames, evt hoger of lager bod, etc). maar dat heeft dus niks met beleggen te maken.
[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 17-08-2005 16:02:55 ]