abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 juli 2005 @ 19:13:21 #251
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_29209727
quote:
Op maandag 25 juli 2005 21:21 schreef Keromane het volgende:
[..]
Voorkomen is beter dan genezen, maar als je gezonde mensen verplicht paardemiddelen in te nemen dan heb je kans dat ze goed ziek worden.
Mooi gezegd
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 07:00:34 #252
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_29224318
Zo hey, nog beter nieuws:
Eerst een nieuw paspoort
http://www.rtl.nl/(/actue(...)ingerafdruk_1115.xml

en nu al gekraakt:
http://www.rtl.nl/(/actue(...)_pas_vervalsbaar.xml

Als er maar geen neefje in de paspoortbusiness zit die familie is van 1 of andere minister die er ook mee te maken heeft.
pi_29233395
Ik heb ook nog wel een plan van aanpak. Iedereen moet wereldwijd maar verplicht weer gaan naaktlopen net als vroeger. En als het te koud is doorzichtige kleding. Haren en schaamhaar dienen kort te worden gehouden. We hebben namelijk niets te verbergen en bommendragers pik je er zo uit. Huizen dienen voortaan gemaakt te worden van plexiglas, gordijnen worden illegaal.

Uiteraard is inkijk en bekeken worden niet leuk, dus komt er ook een verbod op kijken. Indien je geen ontheffing hebt dien je je blik naar de grond te richten. Altijd. Webcams registreren overtreders. Ergo: een heerlijke samenleving zonder boeven, geleid door mensen die weten wat goed voor je is. Jij weet dat namelijk niet. Wellicht dat je bovenstaande voorstel belachelijk vindt en dat spreekt boekdelen. Het is ieder weldenkend mens er alles aan gelegen om criminaliteit en terrorisme te bestrijden en dit is de enige effectieve manier. Het staat zelfs in diverse heilige geschriften dat naaktlopen ooit heel normaal was, religieuzen kunnen er ook niets op tegen hebben. Dus: wie niets te verbergen heeft...

Zonder gekheid, met sociale controle (vies woord) bereik ja meer qua veiligheid. Trouwens, zolang enge mensen met doorgeladen mitrailleurs of ontstekers en plattegronden naar huis worden gestuurd denk ik dat geen enkele maatregel ook maar iets verandert. Behalve het criminaliseren van gewone mensen en het bagataliseren van echte boeven.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:50:16 #254
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_29250924
Je zou haast een boek kunnen schrijven
pi_29251856
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 13:45 schreef Keromane het volgende:
Ik heb ook nog wel een plan van aanpak. Iedereen moet wereldwijd maar verplicht weer gaan naaktlopen net als vroeger. En als het te koud is doorzichtige kleding. Haren en schaamhaar dienen kort te worden gehouden. We hebben namelijk niets te verbergen en bommendragers pik je er zo uit. Huizen dienen voortaan gemaakt te worden van plexiglas, gordijnen worden illegaal.

Uiteraard is inkijk en bekeken worden niet leuk, dus komt er ook een verbod op kijken. Indien je geen ontheffing hebt dien je je blik naar de grond te richten. Altijd. Webcams registreren overtreders. Ergo: een heerlijke samenleving zonder boeven, geleid door mensen die weten wat goed voor je is. Jij weet dat namelijk niet. Wellicht dat je bovenstaande voorstel belachelijk vindt en dat spreekt boekdelen. Het is ieder weldenkend mens er alles aan gelegen om criminaliteit en terrorisme te bestrijden en dit is de enige effectieve manier. Het staat zelfs in diverse heilige geschriften dat naaktlopen ooit heel normaal was, religieuzen kunnen er ook niets op tegen hebben. Dus: wie niets te verbergen heeft...

Zonder gekheid, met sociale controle (vies woord) bereik ja meer qua veiligheid. Trouwens, zolang enge mensen met doorgeladen mitrailleurs of ontstekers en plattegronden naar huis worden gestuurd denk ik dat geen enkele maatregel ook maar iets verandert. Behalve het criminaliseren van gewone mensen en het bagataliseren van echte boeven.
Waar en wanneer was het ooit verplicht om naakt rond te lopen?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 29 juli 2005 @ 23:14:53 #256
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_29251923
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 23:13 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Waar en wanneer was het ooit verplicht om naakt rond te lopen?
Heeeeel erg vroeger
Zo van toen men net uit afrika kwam zetten, en nog net geen aap meer was, toen ongeveer.
Alleen was er gewoon geen keus..
pi_29254767
... en geen terrorisme.

Nederland Naakt punt NL . Weg Met Terrorisme En Donner Is Een Watje. Iedereen verplicht naakt en verboden te kijken. Klaar.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 00:38:25 #258
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_29255210
VERBOTEN VERBOTEN!! AUSWEISS
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_29256164
Die bewaarplicht raakt kant nog wal, ik denk dat zo een beetje 60 procent van alle mensen zo een openstaande wifi verbinding kan pakken, gaat je persoonsregistratie.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_29257522
Ho, het gaat natuurlijk wel verboden worden om je onder een andere naam of IP op internet te begeven. Net zo min dat je nu in een auto zonder kenteken mag stappen. Straks geldt je vingerafdruk die tot url's te herleiden is. Inclusief 'anonymous.com/index.php?mylink=secret'.

Over een paar jaar moet je verplicht inloggen met je bio-chip-paspoort om te internetten of bellen. In Belgie loopt al een experiment.

Meneer Donner stuurt dolgraag Nederlandse verdachten naar de US, ook al zijn ze er nooit geweest. Iedere poep en scheet wordt vastgelegd en kan gecontroleerd worden door duistere clubs. Zonder toestemming van de rechter. Nou ben ik idolaat van Meneer Donner, uit lijfsbehoud, voor de zekerheid, maar ik ben bang wat er gebeurt als een LPF kloon weer de macht krijgt. Of iets wat er qua opzet op lijkt. Hebben we dan nog steeds niets te verbergen?
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 08:36:37 #261
69621 DeRCT14
Wat wordt hier verzwegen?!
pi_29460393
tvp. goed topic dit.
smoking isn't that great but it helps to take a break from people like you
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 08:42:33 #262
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_29460433
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 02:10 schreef Keromane het volgende:
Ho, het gaat natuurlijk wel verboden worden om je onder een andere naam of IP op internet te begeven. Net zo min dat je nu in een auto zonder kenteken mag stappen. Straks geldt je vingerafdruk die tot url's te herleiden is. Inclusief 'anonymous.com/index.php?mylink=secret'.
Dat zie ik niet gebeuren omdat je ook DHCP-servers hebt waarbij vooraf niet bekend is welk IP-adres je hebt. Je krijgt er eentje toegewezen. Dus de combinatie tussen IP en account hoeft niet uniek te zijn.
pi_29462272
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 08:42 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Dat zie ik niet gebeuren omdat je ook DHCP-servers hebt waarbij vooraf niet bekend is welk IP-adres je hebt. Je krijgt er eentje toegewezen. Dus de combinatie tussen IP en account hoeft niet uniek te zijn.
De provider weet natuurlijk wel welk ip adres op welk moment aan welke klant is uitgedeeld, dat staan nl gewoon in hun dhcp logs. Als de provider niet weet wie je bent krijg je meestal ook geen ipadres waar je wat mee kan. Verder heb je in principe helemaal geen ip adres nodig om iemand te identificeren, als jij namelijk met je netwerkkaartje het internet opwil dan kun je allereerst herkend worden aan je macadres wat je eerst hebt moeten registreren, maar dat is te spoofen dus niet waterdicht. Maar tegenwoordig wordt wordt er iig met adsl steeds vaker in de telefooncentrale een zgn option82 waarde aan jouw dhcp requests geplakt, waaraan je feilloos bent te herkennen en identificeren, en daar valt niks aan te spoofen want dat gebeurt allemaal buiten je huis en invloed. Nou ja, of je moet de kabel op gaan graven in je straat of de telefooncentrale hacken maar dat is ook zo wat he.
Unox, the worst operating system.
pi_29467663
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 08:42 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Naast dat de provider verplicht is dit te loggen zal het in de toekomst erop uitdraaien dat je een uniek ID krijgt. Je digitale kenteken, geregistreerd en wel, gekoppeld aan je ID kaart. Net zoals in Belgie een proef loopt met echte MS Passports (paspoorten met chips van Microsoft). voor het gebruik van overheidsdiensten. Als de proef slaagt dan wordt het in heel Europa ingevoerd en is meneer Gates een nog rijker man. Never mind, uiteindelijk dien je hiermee dien je in te loggen als je wilt bellen/mailen/browsen. Die optie is al genoemd door de politiek.

Het is het aloude 'nood breekt wet'. Nog drie bommen en men zal beslissen dat er haast moet worden gemaakt met betere controlemogelijkheden. Wel typisch dat een minister in Engeland deze week heeft gezegd dat de Britse overheid te overhaast en enthousiast is geweest m.b.t. de ID plicht. Ook daar werd het verhaal afgestoken dat terrorisme en criminaliteit beter te bestrijden was. Natuurlijk is er geen reet veranderd, maar ja, ook daar houdt men de ID plicht er gewoon in.

Donner wil pas over enkele jaren een evaluatie. Tegen die tijd is de EU Grondwet een feit en zal ie zeggen 'jammer, maar het moet van Ameri... eehm Europa'.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 16:25:46 #265
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_29467891
Dat is allemaal nog toekomstpraat, maar daarnet zat ik een pagina-3, groot verhaal te lezen.
In de haagsche courant.

Volgens een "onderzoek" wil 90% wel meer privacy inleveren, voor meer veiligheid.
Gelukkig ook nog wel de zin erbij dat het heel raar was, vergeleken met de jaren 70, waar men geeneens een postcode wou.

Enfin, vervolgens komt een dr.prof. om de hoek kijken, die volgens mij onder een steen heeft gelegen.
Want hij beanwoord als eerste de vraag niet die hem gesteld wordt.
Wel vind hij niet alles negatief/positief. Hij is voorzitter van CBP Centraal Bureau Persoonsgegevens dacht ik.
Hij zegt aan de ene kant dat alles al van Mohammed B. en de terroristen in Londen bekend was, en dat extra info niet helpt.

Aan de andere kant zegt hij weer dat er een wet is ingevoerd "voor de vakantie" die inderdaad toelaat welke boeken en video's je huurt. En die vraag beantwoord ie dan weer heel raar met een verhaaltje over een autoverhuurder en een gehuurde auto in een misdrijf. Dat vroeger de politie netjes aan de verhuurder de gegevens vroeg, en dat het nu verplicht is.

Met andere woorden, de politie kan nu zonder vragen binnen stormen.
Maar volgens hem veranderd dat de zaak niet, "het is alleen nu netjes vastgelegd."

Maar vervolgens gaat hij totaal niet in op de vraag of het goed is dat men weet wat voor boeken en video's je huurt.

Ook wordt er nog een scriptie van een promovendi in Groningen bijgehaald, waarin gezegd wordt dat een aanvraag ergens al kan resulteren tot een weigering van een lening.

Maargoed, alles voor de veiligheid

Gegevens:
College Bescherming Persoonsgegevens, http://www.cbpweb.nl/
Voorzitter is een secretaris geweest van D66.

Na 5 keer klikken land je inderdaad in een wirwar van woorden, bij veelgestelde vragen, waar zelfs een Minister Donner nog zijn hoofd over zou breken over wat er precies staat.

Wat een blaat om zo weinig, wat zoveel is.

Vrijheid.
pi_29468891
Als ik iets kwaads in de zin zou hebben zou ik me verre houden van conventionele middelen. Boeken lezen? Ik leen ze wel via via. Berichten? Geheimtaal, zoals de criminele wereld sinds jaar en dag advertenties in de Telegraaf zet. Wapens? Ik verzin desnoods zelf wel iets zoals een stevige katapult, een blaaspijp met gif of een plantenspuit met rotzooi erin. Bommen? Even sparen met oud en nieuw en bierflesjes met spijkers vullen. Iemand ombrengen zoals B. deed? Even langs de supermarkt voor een slagersmes en nog even een gedichtje tikken in MS Word.

Er wordt verdorie gedaan alsof het zo enorm moeilijk is om aan wapentuig te komen. Toegegeven, een kalasnikov is nog iets moeilijker dan een plantenspuit met zoutzuur, maar wat maakt het uit? Als je bij wijze van spreken hier 20 terroristen zou hebben die 'op scherp staan' dan hebben die voldoende mogelijkheden om rotzooi uit te halen om heel het land in rep en roer te brengen. Ook al vallen er nauwelijks slachtoffers. Nog erger? Stap met een paar medeterroristen een stampvolle kroeg binnen met kranten in de tas, zorg ervoor dat de stoppen doorslaan en steek de kranten aan en ga gillen. Succes verzekerd

Zomaar wat voorbeelden en iedere randdebiel kan zoiets verzinnen. Er wordt gedaan alsof we met miljoenen mensen te maken hebben die zichzelf willen bewapenen en op een ouderwetse manier de samenleving willen ontregelen. Nou, excuse me. De lui die zijn opgepakt zijn godsdienstwaanzinnige jongeren die in een andere tijd wellicht communist of anarchist waren geworden om zich af te zetten tegen de maatschappij.

Intussen is het in Nederland zover dat zelfs een posting als deze in prinicpe kan worden aangemerkt als 'ongewenst' omdat mensen op een idee kunnen worden gebracht, omdat terrorisme misschien gebagataliseerd wordt, of om weet ik wat. Onlangs is besloten geen strafvervolging in te stellen voor een paar Feyenoord supporters die op een forum waren gaan fantaseren hoe je een vliegshow kon verhinderen. Ik heb die thread gelezen en er was niets serieus aan. Toch werden de mannen opgepakt en berichtten de media vorige week nog dat 'de mannen van plan waren pijlen af te schieten en vliegtuigen te laten verongelukken. Of de fantasieen smakelijk zijn is een tweede, maar het wordt verdorie wel overtrokken.

Nee, ik vind het allemaal maar niks.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 17:29:33 #267
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_29468991
Waarom kan het in Engeland wel in in NL niet? Nog zo een die niet helemaal op let wat er nou in eigen land gebeurt, terwijl ie met watertanden naar de politiestaat in spe, UK, kijk.

Te achterlijk om los te lopen.

Het slaat gewoon allemaal nergens op, als ik nu "George Orwell - 1984" het boek, zou gaan huren, krijg ik dan ook een vlaggetje voor mijn naam, omdat ik zogenaamd wel eens zou kunnen rebelleren hier of daar? Ik vond dat Keromane daar een goede uitspraak voor had.
quote:
Voorkomen is beter dan genezen, maar als je gezonde mensen verplicht paardemiddelen in te nemen dan heb je kans dat ze goed ziek worden.
En daarmee sluit ik het af. We wachten af wat http://www.ispo.nl/home/dossiers/bewaarplicht/ voor elkaar krijgt als de ministers terug komen van het "recess".

Wat mij betreft mag die vakantie ook wel eens afgeschaft worden, ze gebruiken die vakantie's alleen maar om juist de grootste regels door te voeren, wereldwijd.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 20:11:19 #268
89730 Drugshond
pi_29471997
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 11:19 schreef Schorpioen het volgende:

De provider weet natuurlijk wel welk ip adres op welk moment aan welke klant is uitgedeeld, dat staan nl gewoon in hun dhcp logs. Als de provider niet weet wie je bent krijg je meestal ook geen ipadres waar je wat mee kan. Verder heb je in principe helemaal geen ip adres nodig om iemand te identificeren, als jij namelijk met je netwerkkaartje het internet opwil dan kun je allereerst herkend worden aan je macadres wat je eerst hebt moeten registreren, maar dat is te spoofen dus niet waterdicht. Maar tegenwoordig wordt wordt er iig met adsl steeds vaker in de telefooncentrale een zgn option82 waarde aan jouw dhcp requests geplakt, waaraan je feilloos bent te herkennen en identificeren, en daar valt niks aan te spoofen want dat gebeurt allemaal buiten je huis en invloed. Nou ja, of je moet de kabel op gaan graven in je straat of de telefooncentrale hacken maar dat is ook zo wat he.
Aha nog een kenner in tha house
pi_29474905
quote:
Van iedere Nederlander zal worden vastgelegd onder welke nicknames hij zich op internet begeeft, naar welke websites ie gaat, op welke forums hij dingen plaatst, met wie ie e-mailt, welke zoekopdrachten worden ingegeven. Kortom alle verkeersgegevens. Data zelf zoals e-mailinhoud wordt niet bewaard.
Gatver, welke politieke partij doet hier iets tegen? Belachelijke maatregel
Gelukkig mag ik volgens mij nog net de bedenkers hiervan doodwensen niet?
"You can never get enough of what you don't need to make you happy."
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 22:59:36 #270
89730 Drugshond
pi_29475153
quote:
Op maandag 18 juli 2005 09:46 schreef Keromane het volgende:
Van iedere Nederlander zal worden vastgelegd onder welke nicknames hij zich op internet begeeft, naar welke websites ie gaat, op welke forums hij dingen plaatst, met wie ie e-mailt, welke zoekopdrachten worden ingegeven. Kortom alle verkeersgegevens. Data zelf zoals e-mailinhoud wordt niet bewaard.
Heb je hier een bron voor ?.

Ik krijg zin om een inhoudelijk artikel te schrijven naar een aantal media zenders. Of beter ik zet een Wok-schotel in de tuin om via een buitenlandse provider dit belachelijke systeem te omzeilen.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 23:26:37 #271
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_29475653
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 22:59 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Heb je hier een bron voor ?.

Ik krijg zin om een inhoudelijk artikel te schrijven naar een aantal media zenders. Of beter ik zet een Wok-schotel in de tuin om via een buitenlandse provider dit belachelijke systeem te omzeilen.
Uit
http://www.dataretentionisnosolution.com/index.php?lang=nl
en
http://www.ispo.nl/home/dossiers/bewaarplicht/
is het redelijk te destilleren, dat van die nicknames weet ik niet, maar ik kan in ieder geval wel bevestigen dat het plan wat er nu ligt, er wel voor zorgt dat elke emailtje bewaard wordt, en welke sites je bezoekt.
De onderwerpregel, en naar wie je stuurt wordt bewaard, maar de inhoud zelf niet...

Oja, degene die je hiervoor dood mag wensen, bij deze wens ik de hersencellen die dit verzonnen hebben dood, de rest van de cellen, die wellicht goedbedoeld zijn, mogen blijven.
Minister Donner en Minister Remkes, die zijn een beetje doorgedraaid op dat punt.

Tis trouwens europees geregeld, vandaar dat de eerste site ook in zoveel talen is.
Nationaal kwam het er bij ons niet door, staat ook op die eerste site, dat het zelfs door regeringen zelf is afgewezen, maar nu alsnog van bovenaf door de strot wordt geduwd. De eerste en tweede kamer zijn het dus al niet eens met de plannen, dat lieten ze weten vóór het recess. Donner mocht van de tweede kamer niet eens naar Londen.

Toen was het recess, en mag iedereen blijkbaar even spelen.

En toen, toen ja, had Remkes het er in het kader van veiligheid, er maar even doorheengeperst, Europees.
Niet klein beginnen zeg maar.

Ziehier voor meer nieuws: http://www.bof.nl/
De eerste kamer is dus al fel tegen, dat wordt een leuk zooitje als het recess voorbij is

Oh, speciaal voor XS4ALL abbonees:
quote:
Abonnees van XS4ALL kunnen de 'steun Bits of Freedom' optie in het
XS4ALL service centre aanvinken. Bits of Freedom krijgt voor ieder
vinkje 1 euro per jaar. Dit kost de abonnee niets.
https://service.xs4all.nl/
En
quote:
Details over de conferentie ontbreken op dit
moment nog. Op de website van het Britse EU voorzitterschap staat de
bewaarplicht als prioriteit nummer 1 onder het kopje
terrorismebestrijding. De aanslagen in Londen van 7 juli kunnen ertoe
leiden dat de besluitvorming in een stroomversnelling komt. De Britse
voorzitter dringt al aan op formele goedkeuring van het voorstel
tijdens de vergadering van Europese ministers van justitie op 12
oktober.
bron: http://www.bof.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief_2005_13.html
Wat een schapeneukende, asociale, door mij ter dood veroordeelde teringmongool!
Ja je leest het goed, voor het eerst wens ik iemand een hartaanval toe, wat een hond! Nog voordat de vergadering gestart is gaat nota bene de voorzitter lopen lobbyen. Is dat niet een beetje precies wat de voorzitter juist moet voorkomen!?

Sterf britse voorzitter, sterf!
quote:
Subject:
  • Counter-terrorism

rules on retaining telecommunications data and exchanging information;
    a strategy to tackle recruitment to terrorism;
    evaluation of Member States’ counter-terrorism arrangements leading to shared best practise and recommendations;
    agreement of a programme to protect critical infrastructure; and
    introduction of an EU-wide strategy to tackle terrorist financing.
    Bron: http://www.eu2005.gov.uk/servlet/Front?pagename=OpenMarket/Xcelerate/ShowPage&c=Page&cid=1115138956534

• [ Bericht 13% gewijzigd door Yildiz op 06-08-2005 23:46:06 ]
      zondag 7 augustus 2005 @ 00:10:46 #272
    89730 Drugshond
      zondag 7 augustus 2005 @ 00:19:46 #273
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_29476780
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 00:10 schreef Drugshond het volgende:

[..]

pffft... heftig heftig

Ken je het verhaal van de slang die in zijn eigen staart bijt.
    Ja, toen ie dat deed, kwam Yildiz eraan, en stampte de slangenkop met zijn eigen Silverback-schoenen aan gort
      zondag 7 augustus 2005 @ 00:32:15 #274
    89730 Drugshond
      zondag 7 augustus 2005 @ 09:16:41 #275
    89730 Drugshond
    pi_29481826
    Nog een leuke...... simpel straight and non traceble.
    quote:
    bron : Tweakers

e-Qaeda: van Afghanistan naar cyberspace

Door Mick de Neeve - zondag 7 augustus 2005 - 01:00 - Bron: Washington Post - Views: 3.133
    Bijna vier jaar na de aanslagen van 11 september 2001 en de daaropvolgende verdrijving van al-Qaeda uit Afghanistan is de beweging veranderd van een fysieke organisatie in een gedistribueerde verzameling van ad-hoc verbanden zonder vaste leidingsstructuur op het internet. De beweging vertoont qua structuur gelijkenis met andere online gemeenschappen. In november 2001 was de transformatie al aan de gang, zo werd door Hamid Mir, de biograaf van Osama bin Laden, opgetekend hoe de helft van de leden die de bases in Afghanistan verlieten om zich elders te verbergen naast een Kalashnikov ook een laptop meedroegen.

Computer-terrorist Dennis Pluchinsky, expert bij het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Zaken, zegt dat het internet tegenwoordig een belangrijke drijvende kracht achter de beweging is. Door de wijze waarop het web in elkaar steekt, slagen regeringen er niet in om de aanwezigheid op het internet tegen te houden of zelfs maar te bemoeilijken. Voormalig CIA-operatieleider Michael Scheuer zegt dat het internet een belangrijke mogelijkheid wegneemt om leden te treffen wanneer ze het meest kwetsbaar zijn, namelijk als ze in beweging zijn. Ten eerste hoeft er veel minder gereisd te worden en ten tweede, als er wel gereisd wordt hoeft er veel minder materiaal mee. Geen schema's, ontwerpen of formules; informatie wordt online gezet en wordt ofwel versleuteld of raakt verloren in de veelheid aan informatie. Er worden enorme dynamische online bibliotheken van trainingsmaterialen gebouwd evenals forums waar experts vragen beantwoorden. Deze informatiebronnen handelen over de meest uiteenlopende zaken zoals het maken van een bom uit vrij verkrijgbare materialen, hoe het beste op Amerikaanse soldaten geschoten kan worden of hoe men onopvallend Irak binnen kan sluipen.

Volgens onderzoekers van het Terrorism Research Center werd de waardevolste informatie over de aanslagen van 11 september op kinderlijk eenvoudige wijze uit handen van de inlichtingendiensten gehouden. Khalid Sheik Mohammed, een van de planners van de aanslagen die later in Pakistan werd gepakt, wisselde berichten uit door steeds nieuwe gratis e-mailaccounts aan te maken en berichten als concept (draft) op te slaan. Vervolgens werden de gebruikersnamen en wachtwoorden verspreid, zodat de inlichtingendiensten bot vingen bij het onderscheppen van Mohammeds e-mailverkeer aangezien de berichten nooit werden verstuurd. Een andere manier die de onderzoekers ontdekten was het sturen van grote hoeveelheden e-mailberichten om één bericht te verbergen. Het leek dan om spam te gaan en werd genegeerd.

Volgens John Arquilla van de Naval Postgraduate School wordt tegenwoordig vaak zeer krachtige encryptie gebruikt, waardoor boodschappen niet in redelijke tijd te kraken zijn. In de Verenigde Staten is om die reden voorgesteld om het versleutelen van criminele informatie als misdrijf aan te merken. Naar aanleiding van de bomaanslagen in Londen roept de Britse politie de regering nu ook op om een vergelijkbare wet aan te nemen en het achterhouden van encryptiesleutels strafbaar te stellen. Dergelijke wetgeving is echter niet zonder problemen, zo kan gesteld worden dat het de bewijslast omkeert aangezien een verdachte zijn eigen onschuld moet bewijzen door een geldige sleutel te overhandigen.
    Bye bye overheid.
      zondag 7 augustus 2005 @ 10:15:31 #276
    89730 Drugshond
    pi_29482166
    nova@nps.nl
    quote:
    Redaktie van Nova : Van Afghanistan naar cyberspace (e-quida)

Geachte lezer,

Sinds geruime tijd wordt er in het nieuws gesproken over een terroristische dreiging en de mogelijke acties die de overheid zou kunnen nemen om deze strijd te kunnen winnen.

Op dit moment (as we speak), worden er besluiten genomen om al het internet verkeer te monitoren om daarmee de “mogelijke” daders te pakken te kunnen krijgen die zich bezig houden met het voorbereiden van een terroristische aanslag. De besluitvorming en het doel van deze overheidsmaatregelingen raken in mijn optiek kant-noch-wal.

De huidige beoogde maatregelingen die minster P.H. Donner wil voorstellen in overleg/combinatie met Europa (met als vaandeldrager het voorzitterschap van England voorop) zullen ertoe leiden dat de burgers straks opgescheept met een beperktere bewegingsvrijheid om zich vrijelijk te kunnen begeven op het internet tegen hogere kosten terwijl anderszijds de terroristen vrijspel hebben.

Op enkele internet forms wordt deze problematiek regelmatig besproken (en is inmiddels een sticky topic/item geworden) wat de mogelijke uitwijkmanoeuvres zijn om de beoogde maatregelingen te omzeilen.
    Het blijkt dat het kinderlijk eenvoudig is om een bepaalde boodschap zodanig te versleutelen of via anonieme proxy’s/websites te versturen dat de overheid technisch gezien hier nooit geen grip op zal kunnen krijgen. Er zijn zelfs mogelijkheden om zelfs zonder (e-mail) data te versturen over het i-net de terroristische gegevens toch aan de man te gebracht kunnen worden.

Een overzicht van de internet discussies kunt u vinden op de onder genoemde websites.
    Bewaarplicht is een feit
    Is digitale terrorisme bestrijding zinloos ?
    Verbieden van internet-sites met extremistische inhoud
    http://www.tweakers.net/nieuws/38385
    [Bits of freedom zal ook wel een duit in het zakje doen]

Ik kan me herinderen dat Nova een tijd geleden bovengenoemd onderwerp ook al eens onder de schijnwerpers heeft gebracht. Maar nu de overheid haast maakt met de “zogenaamde” bewaarplicht van al het internet, zeker na de aanslagen in Londen. Lijkt me het verstandig om dit hot item nog eens opnieuw in de schijnwerpers te plaatsen en te bespreken met een aantal internet deskundigen om de haalbaarheid van de beoogde
    EU-maatregelingen nog eens goed te toetsen waarmee een eventuele aanslag voorkomen zou kunnen worden.

Met vriendelijke groet,
    -- Een internet vrijheidsstrijder. --

[ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 07-08-2005 19:58:15 ]
      zondag 7 augustus 2005 @ 10:58:26 #277
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_29482556
    Mooi bericht Het is inderdaad al zo dat de eerste kamer minister Donner al terugfloot, maar nu deed Remkes het even gelijk maar even Europees voor hem. Dat kan toch niet!
      zondag 7 augustus 2005 @ 10:58:29 #278
    52357 Lambiekje
    Everything is upside down
    pi_29482558
    Minority Report era is aangebroken.

Die film van Spielberg is helemaal nog niet zo gek ... het wordt langzamerhand werkelijkheid.
    Maar als ik het goed heb heeft Spielberg de beste toekomstverspellers geraad pleegt.

Alles voor de veiligheid .. Sodemieter toch op. Ik voel met elke dag minder veilig in deze verrote wereld, die we op aandringen van Amerika doorvoeren.

Ik hoop echt dat China zijn opmars lekker ons Europa en USA wegveegd.
    Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
    pi_29490116
    De Kamers kunnen zeggen wat ze willen, Brussel is de baas. Het resultaat van jarenlange machtsoverdracht. De EC kan in het kader van de 'nationale' veiligheid maatregelen nemen die dwingend worden opgelegd aan de lidstaten en gehonoreerd dienen te worden. Zelfs het Europese Parlement komt er niet bij aan te pas.

We moesten nodig 'JA' stemmen om achteraf onze toestemming te geven voor die machtsoverdracht. Een 'JA' had de afspraken formeel en 'democratisch besloten' gemaakt en niets had ratificatie van de overige onderdelen meer in de weg gestaan. De huidige afspraken golden echter al.

Misschien wordt Den Haag nu ook eens langzamerhand wakker. Europa was tot voor kort een non-issue en er is vele malen gewaarschuwd door Europarlementariers toen beslissing na beslissing werd genomen en Nederland het allemaal best vond door Grote Afwezige te spelen en Brussel als een vacaturebak voor gesjeesde politici zag. Wat door Den Haag werd beweerd in die campagne voor de grondwet, dat Nederland heel hard eraan had meegewerkt, klopt niet. Het is allemaal besloten en Nederland liet het maar gebeuren, Nederland heeft door desinteresse en versplintering in de gelederen nauwelijks invloed gehad.

Als je een grootmacht wilt vormen moet je absolute controle hebben, anders krijg je een lappendeken aan wetten, stelsels en meningen. Dan heb je geen grootmacht maar een vage federatie. In het kader van 'terrorisme' en 'criminaliteit' worden doodleuk allerlei maatregelen doorgevoerd om aan ieder persoon een kledinghangerhaak te bevestigen. Iedereen wordt een nummertje. Dat is heus niet om terrorisme of criminaliteit te bestrijden, maar is bedoeld om mogelijkheden te creeeren. Dat het verdomde makkelijk wordt om mensen te schaduwen. Dat het zelfs verdomde makkelijk wordt om mensen een profiel aan te meten waaraan de persoon in kwestie in werkelijkheid niet eens voldoet.

Het tragische met geschiedenis is dat het zich altijd herhaalt. Elke keer stappen mensen met naieve blik en 'het zal wel'-gevoel een groot avontuur in om er uiteindelijk elke keer weer achter te komen dat ze voor het lapje zijn gehouden. Dat die alwetende politici ook gewone mensen zijn met gewone-mensen-streken.

Indertijd moest Nixon aftreden na het Watergate schandaal. Hele boeken en films zijn erover gemaakt. Vorig jaar bleek dat de VN afgeluisterd werd. Het was niet meer dan wat gegrom toen het naar buiten kwam. Binnenkort? Iedereen wordt afgeluisterd. Of je nu politicius bent of niet. En door wie? Tja. Op papier door de politie, pas als ze denken dat je een naar mannetje bent, of dat je overbuurman dat is. Maar in de praktijk staan allerlei veiligheidsdiensten, vage spionageclubjes totaan persoonlijke organisaties van semi-godfathers al klaar. Iedereen met geld en een motief kan zich toegang verschaffen. Watergate is er niks bij.
      zondag 7 augustus 2005 @ 19:54:30 #280
    89730 Drugshond
    pi_29490625
    Je krijgt een verschuiving van de macht, dat is waar. Maar omgekeerd krijgen de cyber-specialisten een machtig digitaal wapen in handen. En reken maar van "Yes" dat er een terugslag komt van de beoogde voorstellen. Ze kunnen elk persoon verdacht maken zonder de afkomst zichtbaar te maken.
    - Dat worden nog leuke tijden -
    pi_29494596
    Je krijgt een soort 'wapenwedloop' waarbij je uiteindelijk vergunningen zult moeten gaan hebben om gebruik te kunnen maken van functionaliteiten, of om dingen aan te bieden. Toevallig komt dit een beetje overeen met wat met softwarepatenten beoogd wordt en de plannen om bepaalde softwareontwerpen simpelweg te verbieden, net zoals bijv. mod-chips voor spelconsoles.

De electronische snelweg gaat lijken op de gewone weg. Borden, verordeningen, regels, je mag niet zomaar de weg op, je mag niet zomaar met van alles de weg op, je mag niet zomaar mensen gaan rondrijden, je mag niet overal naartoe rijden, controles etc. Natuurlijk is er altijd de mogelijkheid om je je te onttrekken en dingen te doen die niet mogen, maar er zullen fikse sancties op komen te staan. De pakkans is groot.

Overheden willen controle. Op zich is er niets mis mee, zeker als gevaarlijke situaties voorkomen kunnen worden, maar dit slaat compleet door. Niet dat er regels komen maar omdat je geen mogelijkheid hebt je te onttrekken. Dit is uniek te noemen omdat we hier niet spreken over een louter administratieve maatregel maar om actieve handelingen die direct ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer van iedereen.

Als je de deur uitgaat dan moet je binnenkort over een pas met chip beschikken. Het equivalent electronische voetboei, iets anders is het echt niet. Je moet geregistreerd zijn, je vingerafdrukken, een gedetailleerde foto van je ogen. In staatsarchieven waar mensen van over de oceaan welkom zijn, en in de chip op je pas. Met een speciale scanner kan direct worden gekeken wie je bent, waar je vandaan komt, waar je waarschijnlijk naartoe gaat, wat je interesses zijn, wat je politieke voorkeur is, en dat je overbuurman 'voorverdacht' wordt in een vaag onderzoek van een of andere geheime dienst. Niet dat die gegevens eruit komen rollen bij een verkeerscontrole, maar het kan. Tel erbij op dat elke gedachtenwisseling die je niet direct met iemand voert moet worden vastgelegd. Totale controle. En niemand hoeft te twijfelen: er is geen ontkomen aan. Tenzij je in bepaalde kringen verkeert natuurlijk.

De wereld bestaat niet uit alleen maar vrolijke mensen die het beste met je voorhebben. Strebers heb je overal, mensen die dingen doen die eigenlijk niet zo netjes zijn ook. Dat geldt ook voor mensen die openbare functies bekleden, schandaaltjes en schandalen genoeg. Wanneer mensen teveel mogelijkheden krijgen wordt er misbruik van gemaakt. Wetten zijn slechts een raamwerk en zijn nooit 100% sluitend. Sancties zijn sturend maar nooit voldoende om gedragingen helemaal uit te bannen. Er zal dus misbruik van worden gemaakt, nog even los van het gevoel dat iedereen zal hebben ergens ver in z'n achterhoofd: 'ik kan maar beter op m'n tellen passen', zelfs al heb je totaal niets kwaads in de zin of niets te verbergen.

Tot slot zijn er tot de dag van vandaag mensen die zich boven de wet hebben gesteld en imuun zijn voor welke wet dan ook. De untouchables. Denk ook aan figuren als Berlusconi die doodleuk de wet aanpassen wanneer ze een rechtbank aan hun broek dreigen te krijgen. Laat het stomtoevallig juist dit soort mensen zijn die om het hardst roepen om 100% controle. Eerst gebracht als middel om criminaliteit tegen te gaan, maar vervolgens braaf vertellen dat het geen donder uitmaakt, maar het toch blijft zoals het is.

Ik weet niet, misschien dobberen we richting een nieuwe omslag en verandert de wereld in enkele decennia weer volkomen. Het is eigenlijk nooit anders geweest. Elk tijdvak kent periodes waarbij macht telkens uitgebouwd werd totdat de verhoudingen te scheef kwamen te liggen en de boel als een kaartenhuis in elkaar donderde. Op dit moment zitten we nog steeds in 19e eeuwse stelsels die indertijd de vervanging waren van eerdere meer feodale systemen, gebaseerd op mythologieen over 'democratie' en 'de mens is van nature goed' principes. Intussen zijn de beginselen stevig uitgewoond. Poltiek is meer en meer een soort show aan het worden waarbij massamarketing voor 'het gevoel' belangrijker is dan verantwoordelijkheid nemen. Arbitraire beslissingsbevoegdheid komt steeds hoger in een enorme hierarchie te liggen. Misschien gaan we na een hele periode van globalisering terug naar kleinschaligheid waar het kan. Of beter gezegd: waar het niet anders kan.
      maandag 8 augustus 2005 @ 00:20:37 #282
    89730 Drugshond
    pi_29495159
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 23:55 schreef Keromane het volgende:
    Je krijgt een soort 'wapenwedloop' ........
    Waar denk je waar ik sta in de digitale frontlinie.

Voor de rest een heel herkenbaar betoog. Nog niet echt van toepassing voor 2005... maar het zou in 2015 wel eens "common sense" kunnen zijn.
    Vooral de omschakeling van globalisering naar kleinschaligheid spreekt me erg aan. Er komt idd een omslagpunt waarop de burger zichzelf niet kan identificeren met het gevoerde beleid. De eerste
    kleine haarscheurtjes waren al zichtbaar bij het Europese referendum. Nu lijkt het erop dat de politiek op de achtergrond bezig is met een fase-II invoering van de Europese sneltrein.

Als bovengenoemde topics/berichtgevingen kloppen [ waar ik niet aan twijfel ].
    Wat zou dan de kans van slagen zijn geweest om via "positieve" publiciteit voor Europa te stemmen als bovengenoemde plannen vroegtijdig waren uitgelekt. Of zijn deze drakonische maatregelingen voor de burger verborgen gehouden (time-table) om de schone schijn van de maatschappij "van morgen" omhoog te houden.

Dit - en een aantal neven topics zijn bevestiging dat Europa op een dwaalspoor is gekomen en is de bevestiging dat men steeds dieper aan het graven is in de donkere spelonken van de Ho-Chi-min tunnels om mass-control over de society te verkrijgen.
    pi_29496774
    Dat van de bewaarplicht had eigenlijk achter gesloten deuren doorgang moeten vinden, ware het niet dat de plannen uitlekten en parlementen eventjes aan de rem trokken. Ook in Nederland ging iedereen er zich mee bemoeien tot de senaat aan toe. Tot ergernis van Donner. Die man steekt niet onder stoelen of banken dat ie nog liever gisteren dan vandaag een soort Anschluss wenst met de US, op juridisch gebied. De US vraagt, Donner draait. Zo doet de FBI in Nederland aan actieve opsporing met in Nederland niet toegestane opsporingsmethoden (bijv. uitlokking), en de dienst mag Nederlandse politiemensen commanderen en tijd claimen. Criminaliteitsbestrijding vind ik charmant en wenselijk, maar er zijn grenzen. Nou ja, niet dus.

OnT, Ik geloof niet dat de overheid een vorm van mind control wil invoeren, maar het is een secundair effect dat absoluut optreedt. Als je weet dat je overal afgeluisterd kan worden (sterker nog: wordt) dan ga je hoe dan ook oppassen. Zoiets komt de vrije discussie niet ten goede.

Verder zou ik er niet van staan te kijken dat informatie uiteindelijk toch oneigenlijk gebruikt gaat worden. Stiekumme peilingen waarvan bij wijze van spreken alleen het kernkabinet weet van heeft. Bij het referendum over de EU Grondwet waren dit soort peilingen goed van pas gekomen, het was men er alles aan gelegen om de campagnes te laten slagen. Er kan natuurlijk ook op een dag doodleuk verteld worden dat men besloten heeft om de gebruiksmogelijkheden te verruimen of dat er meer wordt opgeslagen.
      † In Memoriam † maandag 8 augustus 2005 @ 02:00:19 #284
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_29497223
    quote:
    Op maandag 8 augustus 2005 01:34 schreef Keromane het volgende:

OnT, Ik geloof niet dat de overheid een vorm van mind control wil invoeren, maar het is een secundair effect dat absoluut optreedt. Als je weet dat je overal afgeluisterd kan worden (sterker nog: wordt) dan ga je hoe dan ook oppassen. Zoiets komt de vrije discussie niet ten goede.
    Crimestop: "The faculty of stopping short, as though by instinct, at the threshold of any dangerous thought. It includes the power of not grasping analogies, of failing to perceive logical errors, of misunderstanding the simplest arguments if they are inimical to Ingsoc, and of being bored or repelled by any train of thought which is capable of leading in a heretical direction. In short....protective stupidity."
    George Orwell (Nineteen Eighty Four)

Zomaar een gedachte.

Complimenten voor je posts Keromane. A breeze of fresh air!
    pi_29498558
    Merci

1984 is het prachtigste boek dat ik ooit gelezen heb. Je wordt het verhaal ingezogen. De lagen, de synthese, de verschillende eindes die mogelijk zijn terwijl je letterlijk hebt gelezen wat er gebeurt... Geweldig gewoon.

We zijn gewend aan een pakket waarden en normen dat ons eigen is. Goed of slecht is puur subjectief, alhoewel er natuurlijk universele waarden zijn. Maar toch. Zolang de mens kan nadenken probeert ie z'n omgeving in te regelen en andere mensen in een stramien te duwen. Eeuwenlang bleven pogingen beperkt tot lokaal gebeuren, hetgeen tot een enorme diversiteit aan culturen heeft geleid waarbij geen enkele echt dominant was. Agressief is iets anders, maar goed.

Wat je nu ziet is dat door moderne technologie de aarde een stuk kleiner is geworden. Officieel leven we in vrijheid en dat klopt tot een bepaalde hoogte ook wel, maar nog steeds zijn er mensen die anderen koste wat kost in een stramien willen drukken. Vanuit ideologisch oogpunt, vanuit religieus oogpunt, of zelfs vanuit een soort suprioriteitsgedachte. Zolang je een grote wereld hebt waar 's lands wijs, s' lands eer de lokale wet voorschrijft is er nog niet veel aan de hand. Iedereen doet z'n dingetjes en kun je je echt niet ergens in vinden dan emigreer je en verbrandt je de schepen achter je. Enger wordt het wanneer je een grote eenheidsworst gaat krijgen, met mensen aan het roer die gaan voorschrijven in welk stramien je dient te denken. Er is dan geen ontsnappen meer aan.

Ik heb weinig met antiglobalisten en helemaal niets met relschoppers, maar de beweging toont wel iets typisch aan: Je mag in de politiek meedraaien als je de politiek erkent en je je aan de door de gevestigde politiek uitgezette bepalingen houdt. Klaar. Er is geen plaats voor mensen die aan die stoelpoten willen zagen. Met Fortuyn zag je ook zoiets: die kwam er in eerste instantie niet eens doorheen met z'n 'rare praatjes', Den Haag was alleen weggelegd voor politiek correcte aardige mensen die al poldermodellerend een herenaccoord niet uit de weg zouden gaan. Ons kent ons.

Je ziet zoiets ook in Europa: ja, je mag meedebateren, maar eerst zul je moeten erkennen dat Europa de Almachtige is en jij een rudimentair tandwieltje. Zelfs als je minister bent: had je maar in een groter land moeten zijn geboren. Of je sluit je natuurlijk netjes aan bij de mening van je grote collega's, kun je nog steeds doen alsof het ook een heel klein beetje jouw idee was. Het is heel krom, maar het is de normaalste zaak van de wereld, het gebeurt al, en het wordt keihard verdedigd met de meest absurde argumenten. Ieder puntje van kritiek wordt afgedaan met 'ja maar het kan niet anders', waarmee er impliciet direct vanuit wordt gegaan dat precies die eenwording op exact op discutabele voorwaarden gewoon al een feit is. De meeste mensen haken af na een paar keer van die oeverloze discussies. 'Het zal wel'. En zo wordt het 'feit' echt een feit.

Wat Orwell aangaf in z'n boek is iets om over na te denken. Machtige mensen willen machtig zijn, anders hadden ze een ander vak gekozen. Machtige mensen willen ook meer macht. Controle is macht. We hebben de 'nood breekt wet' directive gezien: het beschaafste en vrijste en beste land ter wereld lapt lastige verdragen aan z'n laars, verklaart de UN ongeldig, waarschuwt bondgenoten om niet vervelend te gaan doen met internationale gerechtshoven en vervalt tot zinloze barbaarse zaken die oogluikend toegestaan worden, zolang de publieke opinie niet al te vervelend gaat doen. Legitiem of niet doet er niet toe.

Wel, zolang we er op globaal niveau nog niet over uit zijn hoe we met elkaar omgaan, welke universele waarden we hebben en zolang sommigen van ons denken absoluut suprieur te zijn, zeker ook op moreel niveau, dan vind ik het geen prettige gedachte om rond te gaan lopen met een chip en te weten dat iedere handeling van me wordt vastgelegd, met als enige reden dat vijanden van 'de vrijheid' moeten worden opgespoord.

Donner heeft een verdrag met de US. Terrorismeverdachten mogen aan de US worden uitgeleverd, zelfs als de persoon in kwestie nooit in dat land geweest is. Het enige wat de US niet mag doen is executeren, maar voor de rest... En dan het begrip 'terrorismeverdachte'. Aldus Donner zijn dat mensen die mogelijk ooit zouden kunnen gaan denken aan het plegen van terroristische aanslagen. Naar de letter genomen is dat dus iedereen. En ach, aangezien iedereen z'n vingerafdrukken mag gaan geven en elke handeling op de voet wordt gevolgd verbaast het me ook niets.

De overtreffende trap is dat iedereen in feite al veroordeeld is, huisarrest heeft, onder curatele is gesteld, ontdaan van rechten, etcetera. Dat is een wereld die in 1984 beschreven wordt. Niet dat het ooit een boosaardig plan was, maar een logisch gevolg. Dat is misschien wel het enge.
      maandag 8 augustus 2005 @ 07:49:11 #286
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_29498878
    Inderdaad, zie bijvoorbeeld eens deze post Blair cracks down on terror
    De user is er eerst heilig van overtuigd dat dingen opslaan en ID kaart plicht helpt tegen terrorisme, dat Blair goed bezig is om de wet extra aan te halen, als ik vervolgens om duidelijke uitleg vraag, blijft het maar stil, zelfs na een kick of 3, niemand weet meer wat te zeggen.

We zijn al aardig onderweg de ID-plicht te accepteren, zo te zien
    pi_29500086
    Over de ID plicht heb ik discussies gehad met politiemensen, ook eentje uit België. De ID plicht was heel goed enzo. Ik vroeg de Belgische man in hoeverre België een veiliger land is met minder criminaliteit ten opzichte van Nederland zonder ID plicht. Zover ik kan nagaan was het zelfs ten tijde van de lompe Rijkswacht geen beter land wat dat betreft, de criminaliteitscijfers lopen gelijk op. Geen reactie. Ik vroeg om cijfers, maar ook geen reactie.

Nu is de ID plicht er en ik had een discussie met een Nederlandse agent. Het werk was nu wel heel makkelijk geworden om vast te stellen of iemand een valse naam opgeeft, zei ie. Ja, vast. Op mijn vraag of we ook nog concrete meetbare dingen zouden kunnen gaan verwachten: 'je moet gewoon je ID bij je hebben en niet zo zeuren, dan is er allemaal niks aan de hand. Er zijn genoeg landen waar je ook je paspoort nodig hebt' was het antwoord.

Als ik die lijn doortrek dan is er ook eigenlijk geen beletsel voor politie om lukraak huizen binnen te vallen. a. het is handig, b. in andere landen gebeurt het ook, en c. je moet niet zo zeuren en gewoon de deur opendoen, dan is er niks aan de hand.

Wat Engeland betreft: misschien zijn al die maatregelen de reden dat de IRA de handdoek in de ring heeft gegooid. Ben je jaren bezig met dood en verderf, is men nauwelijks onder de indruk. Maar iemand roept eens wat in het Arabisch en de staat van beleg wordt afgekondigd.

Criminaliteit en terrorisme tegengaan bereik je alleen met algehele controle, iedereen continu schaduwen, mensen preventief oppakken wanneer je slechts vage vermoedens hebt. Anders niet. Helaas schept algehele controle op haar beurt weer mogelijkheden voor nieuwe soorten van criminaliteit en terrorisme. Dat is iets wat je in elk 'experiment' ziet gebeuren.
    pi_29526396
    Nog wat leesvoer:

http://pda.tweakers.net/?nieuws/34784

http://rfid.emerce.nl/2005/06/duitsland_komt_.html

http://www.planet.nl/plan(...)tid=450206/sc=c8444f

http://www.planet.nl/plan(...)tid=579654/sc=d8e6ca

http://www.automatiseringsgids.nl/news/default.asp?nwsId=31649

Kijk, het gaat er dus niet om of er mensen bezwaar hebben. Als je in de juiste kringen verkeert kun je gewoon dingen beslissen zonder gezeur aan je kop. Zelfs politici hebben het nakijken. Veiligheid Voor Alles.

Binnen drie jaar mag je je vingerafdrukken geven, mag je voortaan met een chip rondlopen en wordt heel je hebben en houden en je doen en laten keurig geregistreerd. Direct opvraagbaar,met terugwerkende kracht. Je hebt immers niets te verbergen.

De perfecte samenleving. Bestuurd en gecontroleerd door... tja. Mensen die in ieder geval weinig last hebben van democratische grondbeginselen, gezien de besluitvorming. Mensen die mensenrechten iets moois voor op het toilet vinden, aangezien ze hun reet ermee afvegen.

We stonden erbij en keken erna. En weet je? Ik verwacht nauwelijks protest bij invoering van regelrechte arrestatieprocedures wanneer je gewoon een verplicht paspoort moet komen betalen en je vingerafdrukken worden genomen. Weinig protest wanneer mensen met de equivalent electronische voetboei, tot op meters te scannen, de straat weer op mogen. Weinig protest wanneer mensen voor de meest kneuterige, niet-verkeergerelateerde overtredingen aan de kant worden gezet en een kneuterboete krijgen. Het klinkt namelijk te onwerkelijk, en ja 'had je je maar aan de regeltjes moeten houden'. De dooddoener die je hoort als je je afvraagt waarom een boete voor 4km te hard op een lege 120 snelweg nu in hemelsnaam nodig is.

Spannende tijden. Wanneer na 10 jaar blijkt dat de echte boeven nog vrolijk hun gang gaan, de zoveelste politicus het veld moest ruimen omdat ie niet netjes met gemeenschapsgeld is omgesprongen, de zoveelste Nederlander verscheept is naar de US en vele jaren mag zitten voor iets wat in Nederland nauwelijks stof doet opwaaien, en we bovenal democratisch gezien geen reet meer te vertellen hebben in Gros Europien dan kan dat begrip voor 'De Staat' wel eens omslaan. Ik ben er echt bang voor. Ik ben geen crimineel, maar op het moment dat overheden -niet eens Nederlandse- eenieder dusdanig in de nek zitten zodat er totaal geen ademruimte meer is en je je van minuut tot minuut kunt afvragen of je actief geschaduwd wordt, omdat je weet dat het passief sowieso al gebeurt, dan overweeg ik toch stiekum 'offline' te gaan. Al staat er tegen die tijd 30 jaar Siberie op wegens staatsondermijnende activiteiten en subversieve meningvorming.

Oh ja, 30 jaar.. niet officieel natuurlijk. Officieel is het een vrije wereld met vrijheid van meningsuiting. Maar op het moment dat je erg lastig bent kan er zomaar iets in je profiel worden gevonden. Probeer het tegendeel dan maar eens te bewijzen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Keromane op 09-08-2005 22:07:16 ]
      dinsdag 9 augustus 2005 @ 22:37:12 #289
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_29527046
    binnen 3 jaar vingerafdrukken opslaan? How about het biometrisch paspoort dat vanaf volgend jaar zijn intrede doet en waarvan de gegevens centraal worden opgeslagen?
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    pi_29527311

"Zelfs als het individu niet onmiddellijk en direct geïdentificeerd kan worden op informatie-niveau, kan hij toch probleemloos worden geïdentificeerd op associatief niveau dankzij de grote hoeveelheid aan informatie die hem omringt of over hem is opgeslagen. Bovendien kan de informatie die over hem is verzameld de manier beïnvloeden waarop hij wordt behandeld of beoordeeld."

(bovenstaande uit onderzoeksrapport EU over RFID-chips in paspoorten)

Donner en Pechthold willen voor 2008 de vingerafdrukken van iedereen, in opdracht van US en EU. Je linker en rechter wijsvinger netjes gescanned en bij vadertje staat in het archief, toegankelijk voor opsporingsdiensten uit binnen- en buitenland. Je paspoort krijgt zo'n RFID-chip en ook die bevat de biometrische kenmerken zoals irisscan en vingerafdrukken.

RFID is handig op afstand te scannen. Aangezien RFID-chips overal hun intrede zullen doen in de komende 4 jaar wordt het in principe mogelijk om op afstand te kijken welke onderbroek je aan hebt, waar deze gekocht cq gejat is en wanneer deze voor het laatst gewassen is.

Petitie: http://www.dataretentionisnosolution.com/index.php?lang=nl
      dinsdag 9 augustus 2005 @ 23:28:03 #291
    89730 Drugshond
    pi_29528125
    " - and slowly and surely, they drew their plans against us."
    "Jeff Wayne - the eve of war"

toffe bijdrages Keromane

Al moet ik zeggen dat ik tegen een beter paspoort geen tegen argumenten heb.
    Het wordt echt pijnlijk als ook je sociale omgang met de bij behorende normen gelogd en gemonitoord gaan worden..
    In het geval van een oorlog of bezetting geef je de vijand een zeer machtig wapen in handen.
    Je weet binnen no-time wie er potentieel gevaarlijk is en wie je uit de weg moet/kunt ruimen.

Is digitale terrorisme bestrijding zinloos ? (broertje van dit topic)
    quote:
    Non Obvious Relationship Awareness Permalink
    Bron : O reilly

The most interesting person I met this year at PC Forum was Jeff Jonas, founder of System Research and Development (SRD), the data mining company that made its name in Las Vegas with a technology called NORA (Non-Obvious Relationship Awareness) -- software that would alert casino security, for instance, that the dealer at table 11 once shared a phone number with the guy who is winning big at that same table.

As you can imagine, the government came knocking after 9/11. SRD got funding from In-Q-Tel, the CIA's venture fund, and was acquired by IBM earlier this year. Jeff is now an IBM distinguished engineer and chief scientist of IBM's Entity Analytics division.

His current focus is "anonymous entity resolution" -- the ability to share sensitive data without actually revealing it. That is, by using one-way hashes, you can look across various databases for a match without actually pooling all the data and making it available to all. As you can imagine, solving this problem is fairly critical to the government if they want "total information awareness" while maintaining citizen privacy and some semblance of civil liberties.

I also find this idea fascinating with regard to social networking. As I've noted in my talks for the past couple of years, social networking as currently practiced by services like Friendster, Orkut, and LinkedIn is really a "hack." (This is a good thing.) Much as screen scraping was a hack that showed the way to web services, current social networking apps point us towards a future in which we've truly reinvented the address book for the age of the internet. Why should we have to ask people if they will be our friends, and refer dates or jobs to us? Our true social networking applications -- our email, our IM, and our phones -- already know who our friends are. Microsoft Research's Wallop project is a step in the right direction -- a tool that lets us visualize and manage our communications web -- but it only extends to first degree connections. What anonymous entity resolution would allow is an application that extends the Wallop idea to a full six degrees by comparing data across address books without actually sharing the addresses themselves unless the owner was willing.

Of course, this could be bad for highly connected people. I already know that Linda Stone is my shortest path to almost anybody, but once all my contacts know that as well, Linda might just have to go hide under a rock. Still, just as Napster unleashed a music revolution by choosing an unorthodox default (if you download, you make your computer available as a server as well), I believe that "opt out" rather than "opt in" is the trigger that will allow social networking to achieve its full potential as one of the core "Web 2.0" applications.

But back to NORA. A lot of what we do at O'Reilly is driven by pattern recognition, watching emerging trends, and deciding on the right point where adding a strong dose of information to the mix (books, conferences, advocacy) will help some important new idea reach a wider audience and hopefully reach its full potential. Mostly we do this pattern recognition by talking to cool people ("alpha geeks") but we also do some data mining ourselves. But as Jeff points out, most current data mining efforts are rather like a game of Go Fish. (For example, in the intelligence context, "Do you have an Osama? No. Well, then, do you have a Saddam?") Instead, he says, we need "fire and forget" queries, that return whenever they have data. (I also believe strongly in visualization tools like the ones we're building in our own research group, tools that let you see aggregate patterns and trends.)

At any rate, Jeff's definitely one of the movers and shakers of one of the areas that I believe is going to have a huge impact going forward. He's also an O'Reilly kind of guy -- a high school dropout, a self-taught hacker who developed software that a lot of PhDs told him couldn't be done.
    Be afraid... be very afraid.
    pi_29532122
    Ooit, lang geleden, werd ons een Europees worstje voorgehouden. De grenzen gingen open en je zou zonder paspoort naar Belgie of Frankrijk kunnen reizen. Niet meer wachten aan de grens, wat een bof! Je zou kunnen betalen met hetzelfde geld zelfs. Tegenwoordig draag je 24/7 een paspoort bij je, je weet nooit wanneer je toevallig even de deur uitloopt. En dat geld... ach. Laten de landen die die munteenheid niet hebben ingevoerd draaien als een tierelier. Laten grote jongens intussen overwegen om maar weer doodleuk op de eigen munteenheid terug te schakelen. Maar dat is een ander verhaal.

Ooit, nog langer geleden, had je politie en boeven. Heel simpel. Een politieagent was iemand die betaald werd door de wettelijke vertegenwoordiging van alle mensen om boeven te vangen. Een boef was iemand die iets deed om iemand anders te benadelen voor eigen gewin of plezier en maakte slachtoffers. Een slachtoffer was iemand die meetbare schade ondervonden had aan een handeling of gedraging. Het was een overzichtelijke wereld, de prioriteit lag bij het zo laag mogelijk houden van mensen met meetbare schade, de rest kwam op een tweede plaats. Wat niet wist deerde meestal niet echt en door je braaf te gedragen kon je meestal uit handen van politie blijven. Had je last van iemand dan kon je naar de politie stappen om te klagen en dan ging de politie vragen stellen aan die persoon.

Omdat er iets te vaak ook onschuldige mensen aan de tand werden gevoeld, hetgeen in vroeger dagen erg letterlijk gebeurde met tangen, werd het justitieel systeem verder ontwikkeld en kwamen er basisrechten. Je was onschuldig tot het tegendeel bewezen was. Je mocht niet gedwongen worden om tegen jezelf te getuigen en je mocht al helemaal niet meer aan de tand gevoeld worden met tangen. Was je niet verdacht dan mocht de politie niet zomaar gaan rondneuzen in je huis of je aanhouden op straat, zomaar eisen je bekend te maken, en je zakken binnenstebuiten te keren. Het was een overichtelijke wereld. Er was welliswaar criminaliteit, maar de meeste mensen bleven op het rechte pad en leefden hun eigen leven. De overheid was een soort vangnet voor de maatschappij als het echt niet anders kon.

Tegenwoordig is het 2005. Voorkomen is beter dan genezen is het devies en Het Gevaar Loert Overal. De overheid is geen paraplu meer maar een extra kledingstuk dat je van de wieg tot het graf draagt. Het is lang niet meer afdoende om enkel op straat een oogje in het zeil te houden en schavuiten op te pakken die zich misdragen. Integendeel. We hebben tegenwoordig criminaliteit zonder slachtoffers waar enorme sancties op staan. We hebben criminaliteit met miljarden schade, waarbij iedereen letterlijk bestolen wordt, maar waarbij zaken hooguit geschikt worden voor een habbekrats en de daders vrijuit gaan. We hebben boeven die in vroeger tijden linea directa naar de galleien werden verwezen maar tegenwoordig zonder pardon de straat weer op worden gestuurd omdat iets 'niet bewezen' kan worden geacht terwijl het er drieduimendik op ligt. En sommige boeven? Ach, de moeite niet waard. 'Kleine criminaliteit' heet het vertederend. 'Veelplegers'. Toevallig de figuren die dan nog de meeste slachtoffers maken in hun carriere, maar goed.

En nu komt het: Iedereen is voortaan verdacht. Verdacht van misdrijven die nog gepleegd moeten gaan worden, verdacht van misdrijven die mogelijk nog gepleegd gaan worden, verdacht van handelingen die niet eens misdrijven zijn, maar waarbij de 'verdachte' kennelijk toch aan de tand moet worden gevoeld. Anders zou je niet aan de tand gevoeld worden lijkt me. En misschien wordt je onderzocht omdat niet jij maar de buurman die non-verdachte is, of ervan verdacht wordt omdat iemand anders verdacht is. Vooralsnog gebeurt het tandvoelen zonder tangen, alhoewel dat oud-folkloristische gebruik in enkele regio's voor enkele categorieen 'verdachten' weer in gebruik is genomen. Lang leve de vooruitgang zeg maar.

Ooit fantaseerde men over het jaar 2000. Je zou overal robotjes hebben, dacht men. Wel, de lopende mannetjes met lampjes en bliebjes zie je alleen in speelgoedwinkels, maar er zijn ook andere robotjes. Robotjes houden binnenkort netjes dagboeken bij van iedereen. Robotjes met antennes en/of camera's kijken goed rond op straat en loeren binnenshuis op virtuele deurmatten, registreren welke programma's je kijkt op de 'Interactieve Televisie'. Wie zich niet aan administratieve verordeningen houdt c.q. zich niet direct kenbaar maakt loopt kans dat een robotje gaat roepen naar z'n robotvriendjes of naar z'n baasje. 'Baas! Baas! Daar loopt iemand zonder stempel!' Sommige ITV programma's zijn verboden of op z'n minst verdacht. 'Baas, baas! Die mevrouw kijkt naar net 398942!' De virtuele postbode komt langs, de hond blijft tegenwoordig stil in z'n mand, maar wel staat een robotje bij de virtuele brievenbus om te rapporteren wat voor post er binnenkomt. 'Baas! Baas!', blaft hij.

Ik ben iemand met een simpel boerenverstand. Als iemand zich gedraagt als een boef mag ie worden behandeld als een boef. De boeien in, naar de rechter, de gevangenis in of het land uit als ie hier niet woont, whatever. Zolang het kennelijk nog stikt van de boeven op straat denk ik dat daar de prioriteiten mogen liggen. Boeven die miljarden gemeenschapsgeld besteden voor hun vakanties, buitenhuisjes of om nog meer miljarden binnen te graaien: idem. Boeven met wapens en bommen vang je door andere boeven met wapens en bommen te vangen. Meestal zijn dat geen brave borsten en zijn er al waslijsten aan dossiers (voorheen kerfstokken). En je gaat boeven vangen die luidkeels roepen dat het allemaal verschrikkelijk is in dit land en dat iedereen dus maar dood moet of zo. Dan ga je niet met boetes zwaaien of begripvol naar een NTI cursus verwijzen. 's Lands wijs, 's lands eer, je dient je je te gedragen.

Paspoorten zijn dingen voor aan de grens en daar kan prima gecontroleerd worden, het uurtje weer extra wachten met de caravan kan best een leuke onderbreking van de reis zijn. Geen paspoorten in het binnenland betekent niet dat het in een wild-west anarchie verandert. Dat hebben vele eeuwen bewezen en Nederland was lange tijd een van de veiligste landen ter wereld. Tenminste totdat besloten werd dat Nederland tot Soete Inval moest worden gedoopt voor niet alleen mensen met goede bedoelingen, maar ook voor boeven en buitenlandse overheden.

Wil je naar de US reizen dan zorg je maar voor een biometrisch paspoort met alle toeters en bellen als men dat zo nodig wil, inclusief een verklaring van goed gedrag bij het Amerikaanse consulaat en de zegening van de plaatselijke pastoor, en een bijbehorend visum met 45 stempels erin. Indertijd deed de USSR niets anders, op de vingerafdrukken en pastoor na.

Langzamerhand verandert de wereld in de Verenigde Staten van Amerika. Ik heb niets tegen de US, maar wanneer de FBI hier doodleuk actief is en zich niets hoeft aan te trekken van onze wetten, wanneer Nederlanders naar de US worden gestuurd om daar voor een rechter te verschijnen voor dingen waar we hier onderhand onze neus voor zouden ophalen, wanneer de US gaat beslissen wat voor paspoort we dienen te hebben en wanneer we die bij ons moeten dragen, wanneer de US gaat beslissen welke dingen prioriteit dienen te hebben bij de Nederlandse politie, en wanneer diezelfde US ons waarschuwt om vooral maar geen US soldaten of andere vrienden van de US aan te klagen voor folteringen omdat er anders mogelijk in een uiterste geval een invasie komt, dan denk ik er stilletjesaan het mijne van. Dat is ook een andere US dan die ik ken via Amerikaanse vrienden. Doodgewone mensen die alle ontwikkelingen ook met argusogen volgen, maar via e-mail hier liever niet openlijk over praten omdat mailwisseling geregistreerd wordt en eventueel tegen je gebruikt kan worden. 1984 is dichterbij dan je denkt. Wel, geef mij de jaren 70 dan maar weer.
      woensdag 10 augustus 2005 @ 17:30:40 #293
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_29541101
    quote:
    Op dinsdag 9 augustus 2005 23:28 schreef Drugshond het volgende:
    " - and slowly and surely, they drew their plans against us."
    "Jeff Wayne - the eve of war"

toffe bijdrages Keromane

Al moet ik zeggen dat ik tegen een beter paspoort geen tegen argumenten heb.
    tuurlijk. Een beter paspoort, zoals een biometrisch, zorgt ervoor dat lookalike fraude voorkomen wordt. Maar waarom moeten de gegevens die op het paspoort opgeslagen worden ook nog eens centraal opgeslagen worden? Mijn vingerafdrukken, mijn botstructuur en mijn irisscan. En wie garandeert mij dat die gegevens niet voor andere doeleinden gebruikt wordt? En als zo nodig centraal opgeslagen moet worden, waarom dan niet in een 1-richting hash? Zodat als iemand als tonino een computer bij het grofvuil zet, niet de verkeerde personen met mijn gegevens aan de haal gaan, en zodat mijn gegevens niet voor andere doeleinden gebruikt worden.
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    pi_29546316
    Mensen die braaf zijn, daar zullen de gegevens van kloppen. Mensen die niet zo braaf zijn of op een andere manier boven de wet staan.. tja.

---
    http://www.bigbrotherawards.nl/verkeersgegevens.html
    pi_29547277
    -----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
    Version: GnuPG v1.4.1 (GNU/Linux)

mQELBEKIxFMBCADKcL6TbeE7NBDSNL5K+9fkQcssjrZC9E41Z9Eze0oon4nYgX1A
    Wy/ws+9g1BtVvRki/3O1HbIufUovwqb9HFu75ceiTu+W1By8rubDQTYd+5d5xD3W
    G5g5RHgEOgZgSS7wfbjvqigOSeGmgHalXv6bFuzUXIpjUmKOgIsGo7p6VHzKxqzC
    kW/mCILFh+m5Yv8StTaFYN4sOinfCIYjaDTEWcV1gER7n2llk3Lu/IPcjvnwD5KB
    d/vy+NzPQG1ACI5jyv3icbXzj4Tcmeo4RYmXsEFlA6I7hdFxhcp1M3GLgkltLSpO
    jIxFQjgI9PA8fvup3g8YI7p0qjLgf8FZ2XuTAAYptDJMZW5uYXJ0IEhlbmdzdG1l
    bmdlbCA8bGVubmFydEBzY2hvcnBpb2VuLmRlbW9uLm5sPokBOgQTAQIAJAUCQojE
    UwIbAwUJA8JnAAYLCQgHAwIDFQIDAxYCAQIeAQIXgAAKCRA5Qbb9jVdYNoKyB/0e
    uuoH4HTLkwf/XuN67M7KWH665Zry+GR1iHRAG+9sCMHCb6RJBTASQcnIyFp5iwIT
    +NFPIWhMiyX+/D6u74QZYQWp0YzPNGvQ8muxWdfcAj9k04tetsfKTK7jbAjh1YW4
    hCTppBl+smxoGGE+28d8c1yMjF8IWVBuOybPrkgyJnfa1nwYAh8lryalu08X67Ib
    vSt//F2UFLZysMVmM/qfzgmnuABC/i5DvH9Oh+FRY6WsB6V3I/R8K7/PqcH/7lQ/
    AwT9znUujow3mAj5LupITWwP02OO4PK+dmAgn/hrnfjTuSaswIxSMkVrOAfOFqaT
    zjZCmlPe/hLzI38Lwm5SmQGiBEKIx8wRBADdf+HrbA11vXBQ6L7vSx1jQRLsJQhg
    jH+oDwGoPueSmey8mqEtQD86c7jiyrLQmoAj6hpcDYlb8Au5uK7fZuwMXTrRkRiM
    GxEpj7ju6LJ4e4xtWqYyHfDxk9yswBfKz139ts3ECKBrjAR+jkXrSkRUkLUY2Q4l
    rmuvZA6UXckK0wCguOA1mXi/axRHoM+YkzmKb49+COcD/RB8Y0iJrqpx4fhE9DPM
    NebD9f2g9fz99re5GUVVRswhLNKh5nTQNADqdCgC9PRezWPQ+CToRGZ8V7AmMWOv
    Pu/5Q6BcXl4xM23iYKCcjU32hn17DVPQpujfSTXCEULi9E5dkQud4Zbc4l6F3yFY
    H2NWIrrnbuYH+5hwSqcqpxgEA/9HOE8F4cD8oPkDw4Wgvxv9yWU1kJF3u+/IYmtH
    M1zq3tZu9KVHqWznW0PIX5h5wdQXnE15aGNldhMes1WjNGLMfJb3/DoWwVgKPbUY
    p+BAEwzyVn63Ya0UMWb51YC8TUOtUY+kUxP13LL23M6JoLylz5MdrBRHk5usVY+8
    VZrf3LQyTGVubmFydCBIZW5nc3RtZW5nZWwgPGxlbm5hcnRAc2Nob3JwaW9lbi5k
    ZW1vbi5ubD6IZAQTEQIAJAUCQojHzQIbAwUJA8JnAAYLCQgHAwIDFQIDAxYCAQIe
    AQIXgAAKCRAxbCm7tS6sUofmAJ9Q+bdXuy6oLPzxMo6b3Rt4GL+/owCfeTVwQLk8
    dWnEehr3zbwTbzN/+oOIZAQTEQIAJAUCQojHzAIbAwUJA8JnAAYLCQgHAwIDFQID
    AxYCAQIeAQIXgAAKCRAxbCm7tS6sUj2IAJ43BehkHxfil+gvgLVQxtk0mlSQJQCf
    fg5i2od91KJc5NQ9dSm5cDBbqPW5Ag0EQojIgxAIAOa72bDG7Ukxfod5025T+2tD
    L9ZZaF9+HOfC8oRo68JOeyq64OTsqNspNIXQpyi8cb2GI8qnLtxsB49lTaWp8Vk1
    EOCcHkRNXlYVaNZgdaWpU1O1W/8be3L5z/kqtXeI4jJTvhSpBZ8d5NpR+IFKH3/9
    P95aGE6+Ebe743ioZri2CMuLzfMAm+nMjRraLP2yguTSCpISlluNsiXYGyUXnHGD
    mhjmqCbuujpsWkxW94FWhPgnPEnX9CfdjxGBgx6E7/RA6/BBzB6vdcK3rzgEpMjT
    YKxP3PjJEjJ2CNDyShzAssGtG6SXm4YseJxXHA/GRaFJymq+oVlVMeJxaQXQNEcA
    BAsH+gKliLFQPd9bwMn2wK4R2mgLFBDVbhMLT/XbZ3HuHkwI35wNhZKZRKqjXWbd
    8vSN4FnI+DheZtQF3U1Xoh89naVfwFXpRQ8yIo6N5modzIqF34SsbWSJ/atLjkiH
    VlwlJ+F30leKwGKyJHsc8YOkQCYBL3gyawNMynosHUozsBrwsQRCsmd1v4lazXiu
    ciheHPnVaD/TcqJnY0wgRlOgqjb/8gvT4eGjXHKOgXUVAin4D+qUmf98XsnyPzH6
    k/tYwl/M5oS3FWX1P95gpxPuxFQIV22eGyLylJb9s3TlRrx4n5l8pCVmaL1fOsOB
    owkaGse0aTYHKLdvT6ydm3QaRiCITwQYEQIADwUCQojIgwIbDAUJA8JnAAAKCRAx
    bCm7tS6sUmgAAJ9ZL7UXCCziYucvgF4KQcQKDc8rEACgqZQsA0RtDqo95Zs2ZxiT
    jGbJEzE=
    =r3tZ
    -----END PGP PUBLIC KEY BLOCK-----

Tijd voor een topic in DIG over wat er nog meer op technisch gebied te doen is tegen de bewaarplicht!
    pi_29549655
    Als je verdacht wordt moet je je encryptiekeys aan de opsporingsbeambten geven. Doe je dat niet dan ben je per definitie strafbaar. Dat is nu al. Mijnheer De Boef ligt er natuurlijk niet wakker van, maar daar gaat het niet om. Regels worden bedacht door mensen die vooral verstand hebben van zieltjeswinnen. Bijgestaan door dure bureautjes die adviezen uitbrengen en ironisch genoeg ook vooral bedreven zijn in zieltjes winnen. Anders heb je als bureautje geen omzet.

Verder kun je versleutelen wat je wilt, uit de data die verzameld wordt valt aardig op te maken wat je allemaal doet en denkt. Je voordoen als iemand anders is ook nu al in principe strafbaar, grappig om aan te denken als je iets post onder een nickname. Je bent crimineel voor je het weet.

In de toekomst mag je netjes met je eigen naam (lees biopass-RFID) inloggen als je gaat bellen, mailen, ITV kijken of zelfs de bus of auto instapt. Je ID zal ten alle tijden bij de overheid en co bekend zijn. Misschien dat sterke encryptie zelfs verboden wordt en op zich al strafbaar, net als het afschermen van de ID.

Helaas worden de maatregelen doodleuk doorgevoerd en wordt er gedaan alsof er niets tegen te doen is. Ook door tegenstanders. Een bijna apatische houding. Zonder onsmakelijke vergelijkingen te willen maken, indertijd moesten sommige mensen ook met een embleem gaan rondlopen opdat de overheid direct kon zien wie wie was. Ook bar weinig protest toen.
    pi_29559089
    Encryptie is veel te veel gemeengoed om nu nog te kunnen verbieden. Het wordt aan de lopende band gebruikt door banken en grote bedrijven, op internet voor oa SSL verbindingen, SSH, etc. Dat is strong encryption, die is praktisch niet te kraken. Zonder encryption zal iig de hele financiele wereld en zakenwereld op hun gat liggen, en heel veel grote en machtige bedrijven zullen absoluut niet accoord gaan met een door de overheid opgezette key escrow facility. Deze strijd is in Amerika al een keer gevoerd met als enige resultaat dat strong encryption niet geexporteerd mag worden uit de US, een belachelijke papieren maatregel die (noodzakelijkerwijs gewoon, door internet) met voeten wordt getreden.

Kortom wat betreft sterke encryptie is de geest al teveel uit de fles om deze er weer in te stoppen. Als de overheid denkt dit te kunnen beteugelen met verboden, dan zullen ze van een koude kermis thuiskomen, ook gezien de invloed, actiebereidheid en gezonde paranoia van de crypto wereld.
    pi_29563847
    Misschien krijg je maatregelen die encryptie wettelijk beperken tot bankzaken en handel, net zoals dat je nu best een mes mag hebben, maar alleen in de keuken en niet op straat.

Never mind, je moet hoe dan ook de key overhandigen als erom gevraagd wordt. Met profielschetsen is aardig te herleiden waar je mee bezig bent, ook al zou je de key niet geven. Verder zijn er tal van manieren zijn om boodschappen te versleutelen en te versturen. Sommige methodes zijn al duizenden jaren oud.

Maakt niet uit, dadelijk wordt al het dataverkeer opgeslagen en dien je met je ID in te loggen als je bij wijze van spreken het licht aan doet.

Leuk lijstje:
    http://www.bof.nl/fabels.html
    pi_30325489
    pi_30327049
    Prachtig.

Ik moest er vandaag nog even aan denken, toen ik hoorde hoe het OM gesjoemeld heeft met bewijsmateriaal om willens en wetens een onschuldige achter tralies te krijgen. Een zaak die niet op zichzelf staat.

Op zich wantrouw ik Justitie niet, maar straks kunnen rotte appels in die kringen ook heerlijk gaan rommelen met logfiles. Dat kan in principe nu al, maar het wordt een stuk eenvoudiger wanneer iedereen -verdacht of niet- mag worden gescreend zonder tussenkomst van een rechter. Een enge gedachte.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')