Ik wou net zeggen. De manier waarop hij de bewaarplicht propageerd is bijna eng.quote:Op maandag 18 juli 2005 11:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou, dan ben je een goede voor deze maatregel, wanneer je totaal niet hecht aan privacy
M.a.w. het is nog even afwachten tot ze je papieren post openmaken voordat jij het in je handen krijgt?quote:Op maandag 18 juli 2005 09:46 schreef Keromane het volgende:
De omstreden bewaarplicht voor telecomaanbieders wordt ingevoerd. Dat heeft de Europese Commissie besloten. Het hoort tot een pakket anti-terreurmaatregelen. Aanleiding zijn de aanslagen in Londen.
Van iedere Nederlander zal worden vastgelegd onder welke nicknames hij zich op internet begeeft, naar welke websites ie gaat, op welke forums hij dingen plaatst, met wie ie e-mailt, welke zoekopdrachten worden ingegeven. Kortom alle verkeersgegevens. Data zelf zoals e-mailinhoud wordt niet bewaard.
De aftaptechnologie gaat een hoop geld kosten, internet zal dus duurder worden.
Nederland is in rap tempo veranderd. Tegenwoordig een verplicht Ausweiss, binnenkort met scanbare biometrische chip en mag je op voorhand je vingerafdrukken geven. Je kunt gefouilleerd worden als je achterlichtje kapot is of als er misschien een vechtpartij is geweest een paar straten verderop. Sinds de invoering is de criminaliteit niet gedaald, maar dat doet er niet toe.
Ach, met encryptie kom je een heel eindquote:Op maandag 18 juli 2005 11:31 schreef Electrified het volgende:
Ik wou net zeggen. De manier waarop hij de bewaarplicht propageerd is bijna eng.
Boeit me niet zoveel inderdaad.quote:Op maandag 18 juli 2005 11:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou, dan ben je een goede voor deze maatregel, wanneer je totaal niet hecht aan privacy
Misschien komt er wel een p2p VPN tunnel ideequote:Op maandag 18 juli 2005 11:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ach, met encryptie kom je een heel eind![]()
Ik vermoed ook dat providers binnenkort naast anti-spyware, anti-spam en vuurmuurtjes met encryptie software gaan komen als service aan hun klanten![]()
Voor mijn persoonlijke communicatie vind ik het ook niet boeiend, voor mijn zakelijke communicatie vind ik het echter HEEL boeiend of iemand daarin mee kan lezen.quote:
Bespottelijk om deze (in principe) vrij nieuwe manier van communiceren vast te gaan leggen terwijl er legio voorbeelden te noemen zijn waarop mensen die iets van plan zijn kunnen communiceren.quote:Op maandag 18 juli 2005 11:26 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, men documenteert gewoon alles wat je doet, op internet in dit geval
Dat hangt er vanaf wie die communicatie te zien krijgt. Als het bij de concurrent terecht komt, dan heb ik er wel problemen mee vanzelfsprekend. Maar dat is allemaal niet erg relevant voor de situatie in Nederland.quote:Op maandag 18 juli 2005 11:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Voor mijn persoonlijke communicatie vind ik het ook niet boeiend, voor mijn zakelijke communicatie vind ik het echter HEEL boeiend of iemand daarin mee kan lezen.
Buiten de eerder genoemde zaken uiteraard die meer van algemene aard zijn.
Euh...als mijn zakelijke communicatie door een potentieele concullega wordt opgeslagen dan vind jij het toch niet erg dat ik mijn twijfels heb, he?quote:Op maandag 18 juli 2005 11:45 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dat hangt er vanaf wie die communicatie te zien krijgt. Als het bij de concurrent terecht komt, dan heb ik er wel problemen mee vanzelfsprekend. Maar dat is allemaal niet erg relevant voor de situatie in Nederland.
Dat heb je altijd natuurlijk. Een collega of zakenpartner kan opeens jouw concurrent worden, met of zonder logbestanden. Dan staan die mails op zijn PC en heeft hij de informatie al eens gezien, daar verandert niets aan. Dat was al zo en zal zo blijven.quote:Op maandag 18 juli 2005 11:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Euh...als mijn zakelijke communicatie door een potentieele concullega wordt opgeslagen dan vind jij het toch niet erg dat ik mijn twijfels heb, he?
Het is dus zeer relevant voor Nederland, en als jij denkt "Dat gebeurt niet in Nederland" dan ben jij zeer naief, het komt zeer zeker minder voor in Nederland maar als we alleen maar even naar de bouwfraude kijken dan kun je bepaald niet stellen dat er in Nederland geen corruptie voorkomt.
Maar het gaat niet om om camara's in het dagelijks leven maar om internet. Sowieso is dit niet zo'n enorm grote verandering ten opzichte van nu. Ook nu al kan men mensen in de gaten houden op het internet. Het enige verschil is dat je door deze maatregelen tot een jaar terug in de tijd kan.quote:Op maandag 18 juli 2005 11:26 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, men documenteert gewoon alles wat je doet, op internet in dit geval en gaat dat inderdaad verder bekijken wanener er aanleiding toe is.
Het principe is dus gewoon hetzelfde als wanneer men alles wat je irl doet ook gaat documenteren. Laten we zeggen, overal camera's welke 24 uur per dag beelden opslaan en zodoende er precies nagekeken kan worden wanneer je naar de Albert Hein bent gegaan.
Nogmaals, met dat laatste zou je geen moeite hebben?
Je snapt het niet. Ik heb belangen in Internet bedrijven, ik maak gebruik van DSL van een provider, die provider moet nu dus mijn gegevens gaan opslaan terwijl ik bezig ben met directe concurrenten van hun. Hoe groot wil je de verleiding maken?quote:Op maandag 18 juli 2005 11:59 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dat heb je altijd natuurlijk. Een collega of zakenpartner kan opeens jouw concurrent worden, met of zonder logbestanden. Dan staan die mails op zijn PC en heeft hij de informatie al eens gezien, daar verandert niets aan. Dat was al zo en zal zo blijven.
Ja, maar dat gebeurt dus niet. Alle kosten en risico's worden op consumenten en bedrijven afgewentelt die daar niets voor terug krijgen behalve een vaag verhaal over veiligheid wat niemand kan onderbouwen met feiten.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:11 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik zou er dan ook voorstander van zijn wanneer deze taak wordt gelegd bij de overheid en niet bij de bedrijven zelf.
We moeten het niet nalaten om dit door te voeren, al zou het beter zijn als dit gewoon door de overheid wordt georganiseerd en dat de taak van het bewaren ook bij de overheid wordt neergelegd. Dat moeten we nastreven. Tot die tijd moeten we het hier mee doen.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar dat gebeurt dus niet. Alle kosten en risico's worden op consumenten en bedrijven afgewentelt die daar niets voor terug krijgen behalve een vaag verhaal over veiligheid wat niemand kan onderbouwen met feiten.
Zo vaag is het niet. Zou het niet fantasrisch zijn om alles dat Samir A. Mohammed B., en al die andere figuren, hebben uitgespookt op het internet het afgelopen jaar te kunnen opvragen? Met wie ze gesproken hebben, waarover ze gesproken hebben, etc. Dat kan nu maar nog maar zeer beperkt.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar dat gebeurt dus niet. Alle kosten en risico's worden op consumenten en bedrijven afgewentelt die daar niets voor terug krijgen behalve een vaag verhaal over veiligheid wat niemand kan onderbouwen met feiten.
En ISP's kunnen zonder bewaarplicht niet meekijken?quote:Op maandag 18 juli 2005 12:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je snapt het niet. Ik heb belangen in Internet bedrijven, ik maak gebruik van DSL van een provider, die provider moet nu dus mijn gegevens gaan opslaan terwijl ik bezig ben met directe concurrenten van hun. Hoe groot wil je de verleiding maken?
quote:Op maandag 18 juli 2005 12:15 schreef heiden6 het volgende:
Tja, dit is natuurlijk wel de ideale manier om terroristen te ondermijnen. Als je zelf al alles doet om de burgers van hun vrijheden te ontnemen, hebben ze niets meer te doen.
Ik klink een beetje als een conspiracy-theorist ofzo, maar wat ik eigenlijk gewoon bedoel is dat je niet zomaar allerlei kansloze doch verregaande maatregelen moet gaan doorvoeren omdat sommige mensen veel te bang zijn voor een paar duistere figuren met een baard.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:26 schreef Douwe het volgende:
Inderdaad, wil je soms de dader van een zelfmoordaanslag opsporen en berechten?quote:
Ik zie er echt totaal geen voordeel in, alle gegevens doorspitten is geen werk, en verdachte personen kiezen toch wel voor een andere manier van communicatie. Het enige voordeel is misschien dat je ná een eventuele aanslag kunt zien wat de motieven van de dader waren, door zijn surfgedrag te analyseren. Jeej, daar gaan we meer voor betalen!
Ow ok, dan is het niet erg dat je 24/7 getraced wordt EN gelogged voor ruim een jaarquote:Op maandag 18 juli 2005 12:09 schreef nikk het volgende:
[..]
Maar het gaat niet om om camara's in het dagelijks leven maar om internet.
Okee. Dus als ik jou begrijp wil je het onderzoek in Engeland naar aanleiding van de aanslagen staken?quote:Op maandag 18 juli 2005 12:30 schreef heiden6 het volgende:
Inderdaad, wil je soms de dader van een zelfmoordaanslag opsporen en berechten?![]()
Nee, nu sla je door. Maar heb je daar internet gegevens voor nodig?quote:Op maandag 18 juli 2005 12:31 schreef nikk het volgende:
[..]
Okee. Dus als ik jou begrijp wil je het onderzoek in Engeland naar aanleiding van de aanslagen staken?
Oh, het is zeker erg. Maar gelogged en getraced worden word je toch al op dit moment. Sowieso vraag ik me af hoeveel van de mensen die het hardst schreeuwen om privacy gebruik maken van hotmail en MSNquote:Op maandag 18 juli 2005 12:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ow ok, dan is het niet erg dat je 24/7 getraced wordt EN gelogged voor ruim een jaar
Ten koste van de privacy van miljoenen is dat niet fantastisch nee.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:20 schreef nikk het volgende:
[..]
Zo vaag is het niet. Zou het niet fantasrisch zijn om alles dat Samir A. Mohammed B., en al die andere figuren, hebben uitgespookt op het internet het afgelopen jaar te kunnen opvragen? Met wie ze gesproken hebben, waarover ze gesproken hebben, etc. Dat kan nu maar nog maar zeer beperkt.
Dat maakt geen fuck uit, want dan kiest die persoon ervoor. In dit geval is er niets te kiezen.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:33 schreef nikk het volgende:
[..]
Oh, het is zeker erg. Maar gelogged en getraced worden word je toch al op dit moment. Sowieso vraag ik me af hoeveel van de mensen die het hardst schreeuwen om privacy gebruik maken van hotmail en MSN
Dat zeg ik toch niet? Je moet het wel onderzoeken, omdat je er dan achter kunt komen wat er nog meer op de agenda staat.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:31 schreef nikk het volgende:
[..]
Okee. Dus als ik jou begrijp wil je het onderzoek in Engeland naar aanleiding van de aanslagen staken?
Dat is exact wat hij (en jij ook volgens mij) zegt.quote:
Waarom niet? In Nederland weten we dat Mohammed B, Samir A, Jermain W, erg actief waren op het internet.quote:Maar heb je daar internet gegevens voor nodig?
Niemand verplicht je om een internetabonnement af te sluiten.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:34 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat maakt geen fuck uit, want dan kiest die persoon ervoor. In dit geval is er niets te kiezen.
Niet fantastisch, maar het heeft wel zeker nut. Daar reageerde ik op, dat het geen nut zou hebben.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ten koste van de privacy van miljoenen is dat niet fantastisch nee.
Nee, je kan ook in de bibliotheek internetten of via een openstaande WLAN router, dan schieten al die maatregelen lekker op, he?quote:Op maandag 18 juli 2005 12:37 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Niemand verplicht je om een internetabonnement af te sluiten.
Onder andere ja. Daarom is het wel handig om (onder andere) te weten wie de daders hebben gesproken op het internet en waarover.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:34 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet? Je moet het wel onderzoeken, omdat je er dan achter kunt komen wat er nog meer op de agenda staat.
Dat is dan weer een ander verhaal.quote:Ik bedoel dat het veel belangrijker is om je te richten op de oorzaken van dit soort dingen. Het gaat hier om geloofsfanatici, daat is van een heel andere orde dan een normale moordzaak o.i.d..
Overigens vind ik het maar raar daat er niet veel meer aanslagen zijn. Enig idee hoe makkelijk het is om in Rotterdam een metro op te blazen?![]()
Nu maar hopen dat er geen biologisch equivalent in water wordt gestoptquote:Op maandag 18 juli 2005 12:37 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Niemand verplicht je om een internetabonnement af te sluiten.
Er wordt nergens beweerd dat het 100% werkt en compleet waterdicht is. Op de radio was er laatst een interessante discussie over.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, je kan ook in de bibliotheek internetten of via een openstaande WLAN router, dan schieten al die maatregelen lekker op, he?
Er zijn altijd wel methoden. Maar met diezelfde redenatie kun je ook de wapenhandel in Nederland vrijgeven. Als je immers een wapen wil kun je er toch wel aan komen.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, je kan ook in de bibliotheek internetten of via een openstaande WLAN router, dan schieten al die maatregelen lekker op, he?
Nee, dat is geen ander verhaal, want het gaat er juist om dat deze maatregelen zoiets zouden moeten voorkomen. En dat lijkt me niet.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:39 schreef nikk het volgende:
[..]
Onder andere ja. Daarom is het wel handig om (onder andere) te weten wie de daders hebben gesproken op het internet en waarover.
[..]
Dat is dan weer een ander verhaal.
Dus om achter de drijfveren van Mohammed B, Samir A en Jermain W te kunnen komen tappen we gelijk maar het internet af van iedereen? Wat een complete waanzin!quote:Op maandag 18 juli 2005 12:36 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is exact wat hij (en jij ook volgens mij) zegt.
[..]
Waarom niet? In Nederland weten we dat Mohammed B, Samir A, Jermain W, erg actief waren op het internet.
Hm...dat is nog maar de vraagquote:Op maandag 18 juli 2005 12:22 schreef Tafkahs het volgende:
toch wel vreemd dat je als consument geeneens vanzelfsprekend meer een afschrift krijgt, maar dat er wel een bewaarplicht geldt voor de telecombedrijven om dat te kunnen overleggen aan de overheid.
Duh. Vijf jaar terug wisten we nog niet wie Mohammed B en co waren. Hadden we die logs gehad, dan hadden we hun netwerk nu wellicht wat beter in kaart kunnen brengen.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:40 schreef Douwe het volgende:
[..]
Dus om achter de drijfveren van Mohammed B, Samir A en Jermain W te kunnen komen tappen we gelijk maar het internet af van iedereen? Wat een complete waanzin!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |