Oké, kunnen we hier verder gaan.quote:Nederland negatief over moslims
Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een negatief beeld van moslims. Dat is het hoogste percentage in Europa, blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center.
Pew voerde zijn terrorisme-onderzoek uit in zes islamitische landen, negen Noord-Amerikaanse en Europese staten en in India en China. Daaruit bleek dat 51 procent van de Nederlanders negatieve gedachten heeft over moslims. Eenzelfde percentage van de ondervraagden vindt dat hoofddoekjes verboden moeten worden.
Nederlanders maken zich vooral zorgen over de in hun ogen sterker wordende islamitische identiteit van moslims. Volgens hen staat dat de integratie van deze bevolkingsgroep in de weg. Ook in Duitsland, waar 47 procent een lage dunk heeft van de islamitische geloofsgroep, is integratie een heet hangijzer.
Terrorisme
Het onderzoek toont aan dat vooral in West-Europa negatief over moslims wordt gedacht. 37 procent van de Spanjaarden en 34 procent van de Fransen zien weinig goed in ze. In Azië is China met 50 procent het meest negatief. Opvallend is dat in landen waar een grote angst is voor moslimterrorisme, zoals in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, een meerderheid van het volk toch positief tegenover islamieten staat.
In Groot-Brittannië heeft zelfs slechts 14 procent van de inwoners een negatieve indruk van moslims. Pew tekent daarbij wel aan dat het onderzoek is gedaan vóór de aanslagen door islamitische zelfmoordterroristen in Londen. In de VS is niet meer dan 22 procent negatief.
Christenen
In het onderzoek werd niet alleen gevraagd naar beeldvorming over moslims; ook de ideeën over christenen en joden zijn onderzocht. Daaruit blijkt dat 15 procent van de Nederlandse ondervraagden negatief denkt over christenen en 11 procent over joden. In islamitische landen als Turkije, Marokko en Pakistan blijkt de bevolking veelal een slechte indruk te hebben van christenen. In Turkije en Marokko geldt dat voor ruim 60 procent van de ondervraagden.
Bin Laden
Het onderzoek in de islamitische landen toont overigens ook aan dat de steun voor Osama bin Laden en het begrip voor zelfmoordaanslagen in de meeste moslimstaten scherp is gedaald. In Marokko heeft 26 procent van de ondervraagden nog veel of enig vertrouwen in Bin Laden. Twee jaar geleden was dat nog 49 procent. Ook in Turkije, Indonesië en Libanon is het geloof in Bin Laden aan het afnemen. In Jordanië en Pakistan daarentegen steeg het vertrouwen in Bin Laden van 55 naar 60, respectievelijk van 45 naar 51 procent.
Ah, en wederom wordt oorzaak en gevolg omgedraaitquote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:29 schreef Meh7 het volgende:
Integreren in een land waar 50% van de bevolking anti moslim is, dikke middelvinger. Morgen doe ik mijn jellaba aan (nadat ik hem heb aangeschaft) en laat ik mijn baard voortaan staan.
![]()
Die zal er inmiddels ook zo over denken, misschien moet ik een jellaba winkel beginnen, gat in de markt na dit nieuws lijkt me.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
Mijn vriend heeft nog een Jellaba liggen, kopen?
Voor mij mogen alle moslims een jurk dragen.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:33 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Die zal er inmiddels ook zo over denken, misschien moet ik een jellaba winkel beginnen, gat in de markt na dit nieuws lijkt me.
Lol, jouw geliefde Jezus droeg ook een soort jurk.quote:Voor mij mogen alle moslims een jurk dragen.
Als je dom bent mag je ook een dom uiterlijk hebben.
Dat vergroot de kansen op werk voor autochtonen en polen.
Misschien valt er niks om te draaien en houdt het 1 het ander in stand ? Zelfreflectie onder moslims is misschien weinig aanwezig, onder de gemiddelde Nederlander evenmin.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ah, en wederom wordt oorzaak en gevolg omgedraait
Wie zegt dat hij christen isquote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:40 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Lol, jouw geliefde Jezus droeg ook een soort jurk.![]()
Ik heb het in het vorige topic uitgelegd en ga het niet nogmaals herhalen.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:40 schreef gelly het volgende:
[..]
Misschien valt er niks om te draaien en houdt het 1 het ander in stand ? Zelfreflectie onder moslims is misschien weinig aanwezig, onder de gemiddelde Nederlander evenmin.
Valt mee, een muur is nog meer geïnteresseerd in jouw mening denk ik.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tegen jou lullen is net zoiets als tegen een muur
Hij droeg een wit kleed, geen jurk.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:40 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Lol, jouw geliefde Jezus droeg ook een soort jurk.![]()
Frappant dat je toch meent te moeten reageren dan.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:43 schreef gelly het volgende:
[..]
Valt mee, een muur is nog meer geïnteresseerd in jouw mening denk ik.
Aangezien je niet geinteresseert ben vraag ik me af waarom je reageert?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:43 schreef gelly het volgende:
[..]
Valt mee, een muur is nog meer geïnteresseerd in jouw mening denk ik.
Jezus was een Palestijn.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:44 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Hij droeg een wit kleed, geen jurk.
Ga je eerst eens verdiepen in de materie voordat je domme dingen roept.
Het onderwijs wat jij gevolgd hebt is kennelijk van een laag nivo geweest, of je zat niet op te letten.quote:
ni·veau (het ~, ~s)quote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:47 schreef lionsguy18 het volgende:
Het onderwijs wat jij gevolgd hebt is kennelijk van een laag nivo geweest, of je zat niet op te letten.
Dat was ook een jellaba. Die heb je ook in het wit en worden in het midden-oosten al duizenden jaren gedragen. Je verward het misschien met afbeeldingen uit de renaissance van Jezus en toen was het in de mode een soort Grieks gewaad te dragen.quote:Hij droeg een wit kleed, geen jurk.
Nee hij droeg geen jelebba maar een kleed lees het evangelie maar.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 19:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat was ook een jellaba. Die heb je ook in het wit en worden in het midden-oosten al duizenden jaren gedragen. Je verward het misschien met afbeeldingen uit de renaissance van Jezus en toen was het in de mode een soort Grieks gewaad te dragen.
Omgekeerd is het erger.quote:Joden
In het islamitische Jordanië blijkt 100 procent van de bevolking problemen te hebben met de joden, in Libanon 99 procent en in Marokko 88 procent. Ook heeft 61 procent van de Marokkanen moeite met christenen.
Ach, hoeveel christenen hebben we nou nog echt?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:54 schreef Godslasteraar het volgende:
Moslims dus. Dat is wel iets anders dan negatief zijn over de islam, of niet? Beetje vaag allemaal.
Om Houellebecq te citeren: " l'islam est la religion la plus con "
Wat interessanter is zijn de reacties in het Midden Oosten, met name Turkije dat zo graag lid wil worden van de E.U. maar waar wel een grote meerderheid negatief is over christenen. Nog een argument in een lange waslijst van argumenten tegen toetreding van Turkije.
Turkije [afbeelding]
Ik weet het wel zeker, ga maar eens op vakantie naar Spanje. (Barcelona)quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:49 schreef Posdnous het volgende:
Hoewel, het moet bijna wel door de immer simpele verwarring tussen moslims en relMarokkaantjes gaan, kan bijna niet anders.
Ben jij joods?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:45 schreef sizzler het volgende:
Ach...
[..]
Omgekeerd is het erger.
http://www.nu.nl/news/557(...)ch_over_moslims.html
Dat is inderdaad iets wat ik aan dit onderzoek mis, hoe denkt men over atheïsten, of wat ruimer: ongelovigen? Ik heb een vaag vermoedenquote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:56 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ach, hoeveel christenen hebben we nou nog echt?
That's in the eye of the beholder..... hangt er vanaf wie de waarneming mag doen.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:56 schreef djenneke het volgende:
Ach, hoeveel christenen hebben we nou nog echt?
Er staat ook nog iets over Christenen. Wat ik overigens ook niet ben, maar de intolerantie naar moslims toe is echt geen eenrichtingsverkeer. Sterker nog, ik denk dat de Nederlandse tolerantie naar moslims toe juist is gedaald door de intolerantie van moslims hier in NL.quote:
Precies. En die 15 procent die tegen Christenen zijn is natuurlijk een verwarring tusssen Christenen en Lonsdalers. Kan haast niet anders.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:49 schreef Posdnous het volgende:
Hoewel, het moet bijna wel door de immer simpele verwarring tussen moslims en relMarokkaantjes gaan, kan bijna niet anders.
Helaas zien velen vaak alleen de intolerantie van anderen.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 21:25 schreef djenneke het volgende:
ik hou het er liever op dat de menselijke aard per definitie niet bepaald tolerant is...
Tot op zekere hoogte. Maar de verschillen zijn meetbaar.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 21:25 schreef djenneke het volgende:
ik hou het er liever op dat de menselijke aard per definitie niet bepaald tolerant is...
Kom kom, Turken en Marrokanen hebben in Nederland alle kansen gehad die ze maar konden wensen, en in ieder geval oneindig meer dan in hun moederland. Als ik zo de verhalen uit mijn onderwijsfamilie hoor schrik je je dood, dat gaat nog wat worden. Al doen de meisjes het over het algemeen veel en veel beter dan de jongens, onderwijs is voor hun een kans om te onsnappen aan de familie. Het is toch vooral een probleem met moslimmannen. Zowel in Nederland als in het Midden Oosten. En op een gegeven moment slaat de stemming in een land om.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 21:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Helaas zien velen vaak alleen de intolerantie van anderen.
"En hey, als zij het zijn... dan is mijn aversie geen intolerantie maar alleen een reactie op de intolerantie van de ander nietwaar!"![]()
Ja, dat is klote, maar zolang ze hier wonen, hebben ze zich hier toch maar aan aan te passen. En dat geldt trouwens ook voor protestantse, katholieke en andere geloofsfanaten....quote:Op vrijdag 15 juli 2005 21:31 schreef sizzler het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte. Maar de verschillen zijn meetbaar.
Hoe erg zou u het vinden als uw zoon homo blijkt te zijn?
Zou erg zou u het vinden als uw dochter een vriend heeft met een andere godsdienst?
Hoe acceptabel vindt u het als u een vrouwelijke baas heeft?
etc.
Likertschaal voldoet. Neem twee groepen -moslims en nederlanders-, een representatieve steekproef en vergelijk dan de uitkomsten.
Mwah. In heel Spanje wonen evenveel Marokkanen als hier in Nederland (illegalen niet meegerekend). En is 98,6 prcent van de bevolking Christen (rooms-katholiek voor het allergrootste deel) of atheist/agnost. Onder de resterende 1,4 procent vallen alle andere godsdiensten.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:59 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik weet het wel zeker, ga maar eens op vakantie naar Spanje. (Barcelona)
Wie? De moslims?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 21:41 schreef djenneke het volgende:
[..]
maar zolang ze hier wonen, hebben ze zich hier toch maar aan aan te passen.
Gellyquote:Op vrijdag 15 juli 2005 22:10 schreef sizzler het volgende:
[..]
Wie? De moslims?
Ik denk dat er weinig mensen zijn die het NIET met je eens zijn.
My bad. Ik had er redelijk denkende mensen van moeten maken.quote:
Dus, hoe belangrijk is het dan welk gevoel ze erbij krijgen...?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 22:10 schreef sizzler het volgende:
[..]
Wie? De moslims?
Het verschil in belijdenis en organisatie van het geloof lijkt mij juist met het katholicisme veel groter. Waarin zie jij dan juist grotere overeenkomsten hiermee?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 22:11 schreef Godslasteraar het volgende:
Mischien is ook de drempel tussen protestantse christenen veel groter dan met katholieken, ook al zo'n autoritaire anti-democratische religie met een bijzonder onfris verleden.
quote:Op vrijdag 15 juli 2005 22:26 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dus, hoe belangrijk is het dan welk gevoel ze erbij krijgen...?
Hangt er helemaal vanaf wat je verstaat onder aanpassen.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 22:10 schreef sizzler het volgende:
[..]
Wie? De moslims?
Vermoed dat ze doelt op het aanpassen (qua gedrag) maar er eigenlijk helemaal niet achterstaan enerzijds en het volledig overnemen van een bepaald cultureel gedachtengoed anderzijds.quote:
Moraal: je bent een aangepaste moslim als je dingen zegt zoals Nickthedick wil horen.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 21:48 schreef Nickthedick het volgende:
Er was eens een aangepaste Moslim op tv die heel treffend het probleem van Moslims naar voren bracht: 'Moslims kennen geen zelfkritiek; als een glas uit de hand van een Moslim zou vallen zou hij zeggen:"Het glas viel uit mijn hand." terwijl een Nederlander zou zeggen:"Ik liet m'n glas vallen."'
Nee, je bent aangepast als je je hier goed voelt en niet telkens een beschuldigend vingertje naar die 'westerlingen' wijst.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 23:02 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Moraal: je bent een aangepaste moslim als je dingen zegt zoals Nickthedick wil horen.
quote:Op vrijdag 15 juli 2005 22:53 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Vermoed dat ze doelt op het aanpassen (qua gedrag) maar er eigenlijk helemaal niet helemaal achterstaan enerzijds en het volledig overnemen van een bepaald cultureel gedachtengoed anderzijds.
Haha, wat een onzin. Zijn dit internationale criteria of heb je ze zojuist uit je duim gezogen?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 23:06 schreef Nickthedick het volgende:
Nee, je bent aangepast als je je hier goed voelt en niet telkens een beschuldigend vingertje naar die 'westerlingen' wijst.
Da's gewoon mijn mening hoor, als je hier gewoon iedereen met respect behandelt en geen uitzuiger bent, mag jij gewoon je lam slachten hoor.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 23:09 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Haha, wat een onzin. Zijn dit internationale criteria of heb je ze zojuist uit je duim gezogen?
Newsflash: er is geen vaste definitie voor 'aangepast', daarom wordt het ook altijd op een manier gebruikt zoals het men uitkomt.
als dat door iemand gezien wordt, krijgen ze enorm op hun sodemieter, en mogen ze het huis niet meer uit...quote:Op vrijdag 15 juli 2005 23:14 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Da's gewoon mijn mening hoor, als je hier gewoon iedereen met respect behandelt en geen uitzuiger bent, mag jij gewoon je lam slachten hoor.
Alleen heb ik in m'n leven al een dozijn Islama's meegeholpen hun kinderwagen de bus in te krijgen, maar nog nooit een bedankje gehad; ik werd gewoon behandeld als lucht. Maar weet je wat?: ik blijf het proberen tot 1 van die vrouwen WEL zo fatsoenlijk is om MIJ als een normaal persoon te behandelen.![]()
Dan moeten ze gewoon zeggen dat ze het zelf wel redden.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 23:15 schreef djenneke het volgende:
[..]
als dat door iemand gezien wordt, krijgen ze enorm op hun sodemieter, en mogen ze het huis niet meer uit...![]()
ze mogen niet met vreemde mannen pratenquote:Op vrijdag 15 juli 2005 23:17 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dan moeten ze gewoon zeggen dat ze het zelf wel redden.![]()
Dan moeten ze me maar slaan met een paraplu ofzo, dan begrijp ik het ook wel.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 23:18 schreef djenneke het volgende:
[..]
ze mogen niet met vreemde mannen praten![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |