abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:02:45 #1
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_28829775
Dus.

Ik ga zondag met wat vrienden karten in Maarsen. We doen dat wel vaker, maar meestal eindig ik niet verder dan de middenmoot.

Omdat ik ook weleens wil winnen, ben ik benieuwd of iemand (legale) tips heeft om te zorgen dat je de snelste ronden rijdt, hoe je het beste/snelste iemand voorbij kan rijden, moment van remmen, juist niet remmen, gasgeven, gas loslaten, etc.
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:04:16 #2
125249 Waikikiki_Wim
De baardige lovecat.
pi_28829812
Hardgassen, niet afremmen voor elke bocht, hoogstens wat gas los.

En lef hebben, gewoon met 90 op de banden afgaan .
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:05:51 #3
78604 Dragon-fly
dit meen je niet...
pi_28829861
Hier ook een geitresseerde
pi_28829906
Bochten goed aansnijden, stiekem oefenen op de baan waar je gaat rijden zodat je de ideale lijnen gaat vinden.
Als er een heuvel in het parcours zit wil het wel eens helpen om wat lichter dan de rest te zijn. Zorg verder ervoor dat je een goeie klart te pakken hebt (vraag stiekem aan het personeel daar)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_28829924
Altijd zorgen dat je die rode schiltjes pakt en op het goede moment afschiet, als je zo'n bananen tros hebt houd die dan achter je wagen en ga voor iemand rijden!

Oh wacht, je bedoelt Reall-life karten?
pi_28829937
is gewoon een kwestie van kunnen rijden of niet, ik kan het en met vrienden ben ik altijd nummer 1:P

is ook een kwestie van lef, je gaat niet dood als je te hard gaat gewoon gas erop
pi_28829982
Lef hebben Andere mensen aan de kant beuken
pi_28829991
bochtenwerk !!
van buiten naar binnen naar buiten rijden , dus bocht zo recht mogelijk maken , wanneer ga je hard ? als je rechtuit dus .
voor haakse bochten heel laat remmen , maar ook weer niet TE laat , strak in sturen en zo vroeg mogelijk het gas erop .
niet bang zijn , zoek je limiet op , als je begint te driften zit je OP de limiet , om draaien is er overheen .
vooral onderin toeren doet zon huurkart weinig probeer je snelheid hoog te houden .

hier spreekt een EK 125 Motorracer
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:10:08 #9
86146 True_Force
Zo heet als een kroketje
pi_28830000
Ik werk zelf bij t kartcentrum en kan naar mijn mening toch wel aardig karten, tips:

beter teveel remmen dan te weinig, vaak wordt er geroepen dat je nooit moet remmen, maar later remmen vertraagd meer dan gas los laten. Als je te snel de bocht in gaat gaat de kart slippen, hierdoor verlies je ontzettend veel snelheid aangezien die motoren niet al teveel vermogen hebben.
Verder gewoon veel lef hebben, gewoon de bocht in gooien, je haalt meer dan je denkt. Zo strak en soepel mogelijk rijden zorgen ervoor dat je niet drift = tijdsverlies. Verder moet je niet te ver naar achteren gaan zitten, hoe meer gewicht naar t midden hoe beter, als je helemaal naar achteren schuift breek je sneller uit aan de achterkant, en heb je minder grip met je voorwielen -> onderstuur.
pi_28830046
en wat ook is, hoe meer je de bandjes laat piepen, hoe meer tijd je verliest, en idd vloeibaar sturen, dus niet hakkerig.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:12:01 #11
64781 bonke
pipo koeie
pi_28830054
zo weinig mogelijk je banden laten piepen
pies on joe toe
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:13:31 #12
84309 pooier
bling bling
pi_28830101
Maarssen

Bij De Fabrique dus wel leuk daar.
copyright 2006
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:14:14 #13
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_28830123
vooraan blijven rijden?
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
pi_28830176
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:11 schreef MarkyB het volgende:
en wat ook is, hoe meer je de bandjes laat piepen, hoe meer tijd je verliest, en idd vloeibaar sturen, dus niet hakkerig.
Vloeibaar? .

Dat wordt eerst flink indrinken dus... .
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
pi_28830198
ideale lijnen aanhouden (bij de meeste banen hebben ze hier een papiertje voor waar het opstaan) alleen gas loslaten en alleen bij scherpe bochten even remmen VOOR de bocht en IN de bocht het gas er weer op houden
Gewoon, omdat het kan.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:16:59 #16
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_28830201
Zorgen dat je zelf de minste kilo's hebt
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:19:25 #17
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_28830268
ik ga nooit karten maar ben 1,5 jaar terug eens geweest en toen was ik 3e van de 5
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:21:17 #18
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_28830316
Kijk, dat zijn allemaal bruikbare tips!

Vooral dat gewicht naar voren schuiven lijkt me een hele bruikbare, ikzelf merk dat ik ontzettend vaak uitbreek... terwijl ik niet eens zo zwaar ben
Mijn probleem is inderdaad het bochtenwerk dus Uitbreken, piepende banden
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:23:29 #19
32303 Jofunu-kun
A.k.a. Smurf
pi_28830399
Zorgen dat je stoel te verstellen is/je bij de pedalen komt.
Door GvsE: "Je bent een geweldig jong!"
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:23:30 #20
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_28830400
Oefenen. Heel veel oefenen.

En evalueren waarom het goed en slecht ging en wat er beter kan. Je niet gek laten maken als je een tikkie krijgt van 1 van je maten en meerijden van mensen die marginaal sneller zijn EN kijken waar hun sneller zijn. Snelheid bocht uit is verder belangrijker dan snelheid bocht in (dit omdat er meestal een stuk zit waarin opgetrokken dient te worden en de aanvangssnelheid dus cruciaal is!) behalve als er een nog krappere bocht achteraankomt.

Als je vind dat je er ALLES aan gedaan hebt qua rijden(dus 10 rondes lang op de limiet rijden) dan is het tijd te gaan spelen met de tijd, dus bijvoorbeeld het opofferen van een bepaalde bocht om een andere beter/sneller te kunnen nemen. Maar dat is bij jou nog niet van toepassing .

Tenslotte: probeer jezelf eens te verbeteren! Als je vaak op dezelfde baan komt en die is ondertussen niet verandert probeer dan eerst jezelf eens te verbeteren! Ik neem ALTIJD het tijdenformulier mee naar huis toe. Van elke baan waar ik ben geweest heb ik het formulier met daarop de snelste tijd ooit nog liggen .

Als je niet serieus snel rondkachelt op een kartbaan is karten m.i. in de eerste plaats een gevecht met jezelf !

Damn, ik moet ook weer eens gaan karten, it's been way too long ago (6 maand ).
Life is too short don't stress every day
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:24:29 #21
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_28830428
ik verlies altijd omdat ik zo graag de bandjes laat piepen
pi_28830925
Als je in een bocht zit, dan is je natuurlijke gevoel om tegen de G krachten in te gaan hangen (bocht naar rechts => jij hangt ook naar rechts). En dat is juist fout. Want wat gebeurt er nou in een bocht? Het zwaartepunt van je kart verplaatst zich naar de kant van de kart die aan de buitenkant van de bocht is (bij een bocht naar rechts verplaatst het zwaartepunt zich dus naar links). Dat moet je niet gaan compenseren, maar juist versterken. Je wil namelijk zo veel mogelijk wieldruk op de wielen die aan de buitenkant van de bocht zitten. Des te meer druk, des te minder je slipt en des te sneller je dus door de bocht kan. Dus meehangen in plaats van tegenhangen.

Dit werkt overigens alleen in karts waar het vermogen laag is. Als je genoeg vermogen hebt om door een bocht te kunnen powersliden (op je gas met overstuur door de bocht slippen), dan kun je beter strak in het midden van de kart blijven zitten. Dan voel je de balans veel meer. Ook kost het je je ribben omdat je altijd wel tegen de zijkant van de stoel aan hangt .

Wat met kartjes met weinig vermogen ook helpt is 'hoppen'. Als je een bocht door bent zit je onder het vermogen van je kart (het koppel van de motor verschilt met de toeren). Door de slipkoppeling kun je ook niet genoeg toeren maken om een beetje vermogen te krijgen. Wat dan helpt is als je in je kart een beetje stom op en neer gaat zitten wippen . Als je het goed doet, dan gaan je wieltjes wat doorslippen en komt je motor wat sneller op toeren. Je moet echt flink op en neer wippen voordat dit werkt, je hoort het aan de toeren van de motor wanneer je het goed doet. En het is ERG vermoeiend om te doen.

Maar het beste is nog altijd het juist aansnijden van de bochten. De bedoeling is niet dat je zo hard mogelijk de bocht in gaat en zo laat mogelijk remt. Dat helpt niks bij die kartjes met weinig vermogen (als je wel vermogen hebt, dan is het heel wat anders). De bedoeling is dat je met zo hoog mogelijke toeren uit de bocht komt. Want hoe hoger de toeren, des te sneller je wegtrekt uit de bocht.

Slippen wil je ook niet. Dus je moet de bocht zo maken dat je zo weinig mogelijk slipt, zo hard mogelijk door de bocht gaat en met zo veel mogelijk toeren weer de bocht uit komt. Dus wijd op een bocht aanrijden (behalve als iemand vlak achter je zit, dan moet je het gat dicht houden ). Dan scherp insteken zonder te gaan slippen. En dan de rest van de bocht zo wijd mogelijk nemen, terwijl je vol op je gas blijft staan. In de bocht moet je je toeren al omhoog horen komen, hoor je dat niet, dan neem je de bocht nog te scherp.

Let ook op de volgorde van bochten. Als er twee bochten achter elkaar komen, dan kun je de eerste bocht misschien superhard nemen. Maar als je dan verkeerd uitkomt voor de volgende bocht, dan verlies je daar heel veel snelheid. Dan kun je de eerste bocht beter wat langzamer nemen en de tweede bocht sneller.

Vooruit denken, en goed luisteren naar de toeren van je motor, dat is het devies.
pi_28831101
tis een heel lang verhaal.....maar het klopt wel
hoge vermogen karts moet je idd glijdend de bocht door (karts van ong. 60 km/h gok ik zo?) is heerlijk gevoel
Gewoon, omdat het kan.
pi_28831178
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:21 schreef thumper het volgende:
Vooral dat gewicht naar voren schuiven lijkt me een hele bruikbare, ikzelf merk dat ik ontzettend vaak uitbreek... terwijl ik niet eens zo zwaar ben
Mijn probleem is inderdaad het bochtenwerk dus Uitbreken, piepende banden
Hmm, in mijn ervaring breken die kartjes nooit uit aan de voorkant, maar altijd aan de achterkant. Daar hangt namelijk de motor, en door de middelpuntvliedende kracht staat er daar veel meer zijwaartse kracht op dan aan de voorkant.

Ik weeg 61kg, en bij mij breken die kartjes ook altijd uit. Maar ik zorg er voor dat ik precies zo hard rem dat ik de kart 'in de bocht zet'. Het remmen doe ik zo laat dat ik bij het remmen altijd uitbreek. Maar het uitbreken controleer ik zo (of dat probeer ik iig ) dat ik precies goed uitkom om de bocht op de ideale lijn door te rijden. Na het remmen alles los, wachten tot je weer grip hebt en dan vol op het gas de bocht door.

Laat remmen is ook leuk. Als je denkt 'NU moet ik remmen!', dan kun je altijd nog wel een metertje later remmen . Niet bang zijn dat je de banden in rijdt, zo hard rij je helemaal niet. In de kart lijkt het snel omdat je 2cm boven de grond zit . Maar kijk maar eens naar de snelheid als je buiten de baan bent. Dan valt dat best mee. De eerste de beste brommer rijdt harder.
pi_28831319
Enneh, wat MArkyB zegt: vloeibaar sturen (maar hij bedoelt 'vloeiend sturen' ). Niet ineens je stuur omtrekken en in de bocht weer door je handen laten glijden zoals je dat in de auto doet. Goed, stevig vasthouden en altijd zorgen dat je stuurbewegingen vloeiend zijn. Niet gaan trekken aan je stuur, altijd zo soepel mogelijk sturen. Als je na een 'race' spierpijn in je onderarmen hebt, dan doe je het goed .
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:53:11 #26
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_28831342
Wauw, nog meer goeie tips!
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:54:53 #27
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_28831399
Trekkend sturen doe (deed) ik ook altijd, vandaar misschien ook het uitbreken...
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:58:26 #28
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_28831525
Heey, hier heb ik ook wat aan Ik rij altijd veel te agressief...
Don't let my username fool you...
  vrijdag 15 juli 2005 @ 15:53:50 #29
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_28833524
Oja, en als je in een bocht last hebt van overstuur (= uitbreken achterkant) dan moet je naar achter hangen (want: meer druk op achterwieltjes). Gaan dan de voorwielen schuiven dan heb je weer eens overdreven en moet je iets minder achterover hangen. Werkt bij zwaardere personen (zoals helaas ondergetekende ook, kost zo een paar tiende van een seconde op een ronde) vooral omdat deze door hun gewicht het effect versterken. Ik heb zo wel eens in 1 bocht tijd 3x de 'balans' van overdreven overstuur naar onderstuur naar overstuur bijgesteld. Erg leerzaam en erg goed voor het 'gevoel'.

Tenslotte is dat hangen een goede tip maar ook dan moet je dus met je gewicht ook op de juiste 'lengte' van de kart zitten anders krijg je alsnog overstuur (ongewensd). Tevens verminder je hiermee de frictie die optreedt tussen de achterwielen omdat de buitenste meer omwentelingen moet maken dan de binnenste terwijl een huurkart dat vanwege de starre constructie eigenlijk helemaal niet kan!

Tenslotte kun je het gewicht verdelen ook nog toepassen op een ander aspect van het karten maar ik ga niet ALLES lopen voorkauwen natuurlijk. Je moet zelf ook wat uitvogelen .
Life is too short don't stress every day
  vrijdag 15 juli 2005 @ 16:10:57 #30
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_28834198
Ok, als ik het goed begrijp: gewicht icm. op het juiste moment het gaspedaal hanteren is dus key bij het karten

Ik zal het van het weekend gaan uitproberen!
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  vrijdag 15 juli 2005 @ 16:19:58 #31
26631 Boink
Ik ben er klaar voor!
pi_28834490
En zo vroeg mogelijk in debocht je gas er al op zetten en voor de bocht remmen.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 16:28:52 #32
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28834786
Ik vind dat uitbreken, dat driften, dat slippen, die hele bochten doorpiepen juist het mooie van karten,
pas met de laatste 2 ronden ga ik serieus rijden
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_28835092
karten is altijd wel lachen.

goeie tips hier.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 16:39:37 #34
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_28835124
k weet niet in hoeverre het illegaal is, maar als je van te voren de kart ff goed bekijkt...

soms is het mogelijk om achter je stoel het draadje van het gaspedaal aan te trekken
waardoor je nog iets meer snelheid haalt.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 16:45:20 #35
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_28835320
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 16:39 schreef Faceoff het volgende:
k weet niet in hoeverre het illegaal is, maar als je van te voren de kart ff goed bekijkt...

soms is het mogelijk om achter je stoel het draadje van het gaspedaal aan te trekken
waardoor je nog iets meer snelheid haalt.
Whehehe, dát is een goeie! Zal het zéker bekijken
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
  vrijdag 15 juli 2005 @ 16:57:39 #36
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_28835676
Mjah, soms kun je ook met je voet tegen de gaskabel de kabel net iets strakker trekken, gaat ie ook weer net wat harder... Is ook wel nodig met mijn 95 kilo...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_28837617
@RetepV

Kan jij ook een schatting maken van hoeveel gewicht en eventueel lengte scheelt in rondetijden? Als in hoeveel kan 30 kg gewichtsverschil uitmaken bij 7 pk kartjes op een middellange baan (+/- 50 seconden rondetijd)?

[ Bericht 0% gewijzigd door Vitalogy op 15-07-2005 18:27:47 ]
pi_28837847
heb niet alle voorgaande posts gelezen:

- continu voet op gas... NIET GAS LOS!
- bijremmen terwijl je je voet op het gas houdt (bij bochten waar het echt niet anders kan natuurlijk wel gas los maar experimenteer hiermee).
- voorover en in de bocht leunen bij bochten.
- heuvelop jezelf zo laag mogelijk maken.

da's hoe ik het doe (deed )
Calm down, please!
pi_28839972
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:41 schreef RetepV het volgende:
Als je in een bocht zit, dan is je natuurlijke gevoel om tegen de G krachten in te gaan hangen (bocht naar rechts => jij hangt ook naar rechts). En dat is juist fout. Want wat gebeurt er nou in een bocht? Het zwaartepunt van je kart verplaatst zich naar de kant van de kart die aan de buitenkant van de bocht is (bij een bocht naar rechts verplaatst het zwaartepunt zich dus naar links). Dat moet je niet gaan compenseren, maar juist versterken. Je wil namelijk zo veel mogelijk wieldruk op de wielen die aan de buitenkant van de bocht zitten. Des te meer druk, des te minder je slipt en des te sneller je dus door de bocht kan. Dus meehangen in plaats van tegenhangen.
Dit vind ik (naast vloeiende bochten, remmen enz.) toch wel de beste tip om iets snellere rondetijden mee te rijden. In een mooie lange bocht voel je het gewoon dat je meer grip hebt en harder de bocht door gaat en natuurlijk harder de bocht uitkomt Vaak zie je mensen naar binnen hangen en dan kan je ze nog zelfs buitenom inhalen

En ook dat op en neer hobbelen op de kart scheelt ook met optrekken
  vrijdag 15 juli 2005 @ 20:08:48 #40
39632 ikbeneenkiwi
De fruitigste
pi_28840471
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:19 schreef timmeeeh het volgende:
ik ga nooit karten maar ben 1,5 jaar terug eens geweest en toen was ik 3e van de 5
jij gaat komende week mee karten met mij en lin.

bij deze.
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
  zaterdag 16 juli 2005 @ 00:11:13 #41
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_28847241
Hoe zit het eigenlijk met je lichaamsgewicht in zo'n kart? Op het kartcentrum werd verteld dat dit niet zo heel veel uitmaakt. Als je lichter bent, trek je harder op, als je zwaarder bent kun je harder door de bocht doordat je meer wieldruk hebt (telt bij de relatief lage snelheid blijkbaar meer mee dan je traagheid van het middelpunt van de bocht af).

Ik denk dat ze daar wel gelijk in hebben want tijdens het karten merkte ik dat ik veel meer gleed dan de zwaardere deelnemers. Zelf ben ik vrij licht en dacht daarmee overal een voordeel te hebben. Dit viel vooral tegen in de scherpe bochten waar ik alleen gas los liet (ik remde eigenlijk vrijwel nergens) waardoor de achterkant compleet weggleed. Zoals al ergens in de voorgaande posts verteld werd, kun je dan beter een beetje remmen, en dan zo hard mogelijk de bocht uitrijden zonder te slippen.

Voor lichte mensen geldt dus:
Ietsje remmen voor een bocht en zo snel mogelijk weer op het gas. Je kunt dan best wat hoekiger sturen (meer afremmen en de bocht klein maken) zodat je snel weer op het gas kunt.
Dit is ook de manier waarop je bochten moet nemen met relatief hoogvermogen racewagens (bijvoorbeeld singleseater formule auto's).

Voor zwaardere mensen geldt:
Zo weinig mogelijk snelheid verliezen, dus zo hard mogelijk insturen en de bocht zo vloeiend mogelijk nemen.
Dit is ook de manier waarop je bochten moet nemen met relatief laagvermogen racewagens (bijvoorbeeld toerwagens).
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
pi_28847739
Ik denk dat iedereen die ook maar een beetje basis natuurkunde heeft gehad of zich iig een beetje met kart of andere race sport heeft bezig gehouden weet dat een laag lichaamsgewicht een enorm voordeel is. Als de mensen bij jou op het kartcentrum anders beweren dan spijt me dat voor hun maar die kletsen dan compleet uit hun nek. Misschien dat de context van hun uitspraak enigzins anders was dan hoe jij het nu overbrengt?
  zaterdag 16 juli 2005 @ 00:35:02 #43
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_28847867
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 16:45 schreef thumper het volgende:

[..]

Whehehe, dát is een goeie! Zal het zéker bekijken
moet dr nog wel ff bij zeggen dat het daar ook ontzettend heet zijn
dus probeer het dan meteen het eerste rondje een beetje en kijk of het een beetje lukt anders brand je geheid je klauwen en dat wil je niet...

oh en ik heb er nog nooit last mee gehad (2X gedaan) maar ze moeten t niet zien denk ik
  zaterdag 16 juli 2005 @ 00:40:17 #44
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_28847999
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:29 schreef Vitalogy het volgende:
Ik denk dat iedereen die ook maar een beetje basis natuurkunde heeft gehad of zich iig een beetje met kart of andere race sport heeft bezig gehouden weet dat een laag lichaamsgewicht een enorm voordeel is. Als de mensen bij jou op het kartcentrum anders beweren dan spijt me dat voor hun maar die kletsen dan compleet uit hun nek. Misschien dat de context van hun uitspraak enigzins anders was dan hoe jij het nu overbrengt?
Ik heb het hier wel over de karts zoals die in het kartcentrum rondrijden he! Ik heb het niet over hogesnelheidskarts of racewagens, want als de snelheid omhooggaat wordt gewicht direct een nadeel.

De strekking van de mensen op het kartcentrum was zoiets als: bij deze kart maakt het niet zoveel uit of je lichter of zwaarder bent. De ene heeft hier een voordeel, de andere daar.

Overigens wat ik op het laatst zei (de manier van het aansnijden van een bocht) klopt wel zeker. Het is algemeen bekend dat je met een Formule 1 wagen een bocht anders aansnijdt dan met een tourwagen. Gewoon omdat het met een Formule 1 wagen nauwelijks tijd kost om weer snel op snelheid te komen.
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
pi_28848313
Het klopt dat zwaardere mensen andere lijnen rijden. Maar dat is dus ter compensatie van het nadeel van het zwaardere gewicht. Het lichtere gewicht heeft nl nog steeds het voordeel en zal door de hogere snelheid een andere lijn rijden. Vermoedelijk vergeet men ook dat een zwaarder persoon een veel minder hoge snelheid bereikt en daardoor ook wat meer stuuruitslag kan hebben wanneer deze dezelfde bocht doorgaat. Dat betekent niet dat deze harder door bocht kan gaan omdat men meer grip heeft. Gebruik ook even je verstand. Een zwaardere wagen kan harder door een bocht heen? Ik dacht het toch echt niet.

Bovendien is het juist zo dat het gewicht extra veel uitmaakt bij karts die niet zo snel gaan dan bij karts die veel sneller gaan. Het verschil in vermogen per kg is dan nl veel groter.
pi_28848327
Gas geven......
  zaterdag 16 juli 2005 @ 00:53:23 #47
124916 sssjibbbe
wederom een bult onzin
pi_28848341
eigenlijk is het heel eenvoudig,
je moet zorgen dat je harder gaat dan de anderen.
als je dat alle ronden volhoudt, dan win je
pi_28848356
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:53 schreef sssjibbbe het volgende:
eigenlijk is het heel eenvoudig,
je moet zorgen dat je harder gaat dan de anderen.
als je dat alle ronden volhoudt, dan win je
Of niet dan.....
  zaterdag 16 juli 2005 @ 01:04:57 #49
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_28848603
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:52 schreef Vitalogy het volgende:
Vermoedelijk vergeet men ook dat een zwaarder persoon een veel minder hoge snelheid bereikt en daardoor ook wat meer stuuruitslag kan hebben wanneer deze dezelfde bocht doorgaat. Dat betekent niet dat deze harder door bocht kan gaan omdat men meer grip heeft. Gebruik ook even je verstand. Een zwaardere wagen kan harder door een bocht heen? Ik dacht het toch echt niet.

Bovendien is het juist zo dat het gewicht extra veel uitmaakt bij karts die niet zo snel gaan dan bij karts die veel sneller gaan. Het verschil in vermogen per kg is dan nl veel groter.
Nogmaals het gaat over langzame karts. Mijn ervaring is dat er nauwelijks snelheidsverschil is tussen zware en lichte personen.Ze trekken vrij gemakkelijk door maar blijven daarna hangen op een bepaald toerental. Een lichtere persoon zal dus sneller op de maximum snelheid zitten dan een zware, maar uiteindelijk gaat op het rechte stuk iedereen even hard.

Mijn intuitie zegt ook dat een zwaardere kart altijd langzamer door de bocht moet kunnen gaan maar ik vertel hier gewoon wat men zegt op het kartcentrum en wat ikzelf zie, zwaardere personen zie ik minder glijden (al bij het insturen met gas los) dan lichtere. Ook liggen de tijden van iedereen dicht bij elkaar en is er geen verband te zien met het lichaamsgewicht (of het moet zijn dan toevallig alle dikkerds natuurtalenten zijn en de dunnerds er niks van kunnen).
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
pi_28848891
Ik leg je uit wat er aan mankeert en het lijkt me verder ook niet al te moeilijke stof om te begrijpen. Ik weet niet hoe de situatie is waarop jij deze conclusie trekt en daarin blijft volharden. Helderder kan ik het echt niet voor je maken.

Rijden jullie wel echt op de limiet of is het maar een beetje recreanten niveau? Dan nog moet je een verschil zien tussen de dikkerds en de dunnen lijkt me. Of is de baan enkel volgas misschien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')